Suursäkkien siirtely pienellä koneella
-
- Viestit: 108
- Liittynyt: Ma Loka 22, 2012 7:52 pm
- Viesti:
Suursäkkien siirtely pienellä koneella
Kiitollisena ottaisin vastaan kommentteja seuraavaan ongelmaan:
Pari kertaa olen tilannut venäjän pellettiä. Suursäkit olen nostellut Rekasta (tai puoliperävaunusta) vanhalla traktorikaivurilla. Hirveän hidas homma ja kun tilaa on vähän ja ulottuvuuttakin saisi olla enemmän. Ekalla kerralla suurimmat säkit painoivat 1200kg ja nostotehokin loppui kesken.
Seuraava kuorma tulee talvella ja ennen sitä pitäisi kehittää toimivampi ratkaisu kuorman purkamiseen ja säkkien siirtelyyn.
Kysymys niille, joilla on kokemusta takakuormaajasta (esim Renki 300) tavalliseen traktoriin kytkettynä. Saisiko sillä purettua suursäkit (700kg) rekasta?
Fiat 550 -traktorissani (painaa n. 2000kg) on myös etukuormaaja (James), mutta siinä rajoituksena nostoteho ja kauhan hydrauliikan puute.
Eli siis: Fiatin perään Renki ja siihen suursäkkinostin ja kuormaa purkamaan... Mahtaako onnistua? Arveluttaa ainakin takanostolaitteen nostokyky (jotain1700kg), sekä se kuinka huojuva koneesta tulee kun 4m korkeudella riippuu 700 kg:n säkki.
Pari kertaa olen tilannut venäjän pellettiä. Suursäkit olen nostellut Rekasta (tai puoliperävaunusta) vanhalla traktorikaivurilla. Hirveän hidas homma ja kun tilaa on vähän ja ulottuvuuttakin saisi olla enemmän. Ekalla kerralla suurimmat säkit painoivat 1200kg ja nostotehokin loppui kesken.
Seuraava kuorma tulee talvella ja ennen sitä pitäisi kehittää toimivampi ratkaisu kuorman purkamiseen ja säkkien siirtelyyn.
Kysymys niille, joilla on kokemusta takakuormaajasta (esim Renki 300) tavalliseen traktoriin kytkettynä. Saisiko sillä purettua suursäkit (700kg) rekasta?
Fiat 550 -traktorissani (painaa n. 2000kg) on myös etukuormaaja (James), mutta siinä rajoituksena nostoteho ja kauhan hydrauliikan puute.
Eli siis: Fiatin perään Renki ja siihen suursäkkinostin ja kuormaa purkamaan... Mahtaako onnistua? Arveluttaa ainakin takanostolaitteen nostokyky (jotain1700kg), sekä se kuinka huojuva koneesta tulee kun 4m korkeudella riippuu 700 kg:n säkki.
-
- Viestit: 3831
- Liittynyt: To Helmi 25, 2010 2:40 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 1595
- Liittynyt: To Tammi 10, 2008 5:20 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 108
- Liittynyt: Ma Loka 22, 2012 7:52 pm
- Viesti:
Kiitos nopeista kommenteista.
Kaivuri on James 51C. Ajattelin kuitenkin myydä sen pois kun kaivuuhommat on saatu tehtyä. Ei kannata pitää konetta pelkästään säkkien siirtelyn takia. Koukku siinä onkin valmiina ja ilman takakauhaa olen homman tehnyt.
Ongelma on myös siinä että säkit pitäisi saada nosteltua myös varastoon. Eli pitää myös ajaa koneella (varasto 10m pitkä).
Kaivuri on James 51C. Ajattelin kuitenkin myydä sen pois kun kaivuuhommat on saatu tehtyä. Ei kannata pitää konetta pelkästään säkkien siirtelyn takia. Koukku siinä onkin valmiina ja ilman takakauhaa olen homman tehnyt.
Ongelma on myös siinä että säkit pitäisi saada nosteltua myös varastoon. Eli pitää myös ajaa koneella (varasto 10m pitkä).
-
- Viestit: 6092
- Liittynyt: Ke Tammi 11, 2006 12:58 pm
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Mahtaa loppua rengistä ulottuvuus, voima ja muutkin ominaisuudet kesken ppv:sta nostellessa.
Markkinoiden parhaimmat Wieska -lumilingot Kuuksenvaarasta. Soita 040-7306421 https://www.youtube.com/watch?v=IbiCOqk3fho
-
- Viestit: 956
- Liittynyt: Su Marras 08, 2009 8:29 pm
- Paikkakunta: Hollola
- Viesti:
Koneviestissä oli mielenkiintoinen "Vaunukurottaja" (18.10.2012 Nro14 sivu 160). Juttu on jostain vanhemmasta lehdestä (31.3.2010 Nro 5 sivu 35)
Yksinkertainen perävaunu (aisa ja akseli) jonka aisalla tolppa josta puomi hydraulisylinterillä kurottaja tyyliin taaksepäin. Kuvan jutussa vielä puomissa jatke. Kahta suursäkkiä 1300kg jutussa sanoo nostelevansa jatke sisässä
Tosin peräkärry tyylinen ratkaisu ei ole kovin mielekäs jos oikeen ahtaassa joutuu pyörittämään
Aisalle saisi ennen traktoria vielä kasattua riittävästi vastapainoa niin ei keveämmän koneen peräkään nouse liian herkästi
Tuossapa löytyi koneviestin juttu
täytyy vaan olla tilaaja tai ostaa artikkeli että pääsee lukemaan, pikkukuvasta saa kuitenkin suuntaa
http://sahti.mtk.fi/elibrary/search.php ... &qtype=sim
Yksinkertainen perävaunu (aisa ja akseli) jonka aisalla tolppa josta puomi hydraulisylinterillä kurottaja tyyliin taaksepäin. Kuvan jutussa vielä puomissa jatke. Kahta suursäkkiä 1300kg jutussa sanoo nostelevansa jatke sisässä
Tosin peräkärry tyylinen ratkaisu ei ole kovin mielekäs jos oikeen ahtaassa joutuu pyörittämään
Aisalle saisi ennen traktoria vielä kasattua riittävästi vastapainoa niin ei keveämmän koneen peräkään nouse liian herkästi
Tuossapa löytyi koneviestin juttu
täytyy vaan olla tilaaja tai ostaa artikkeli että pääsee lukemaan, pikkukuvasta saa kuitenkin suuntaa
http://sahti.mtk.fi/elibrary/search.php ... &qtype=sim
Valmet 502 -76
-
- Viestit: 2072
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:45 pm
- Viesti:
Renki 500:lla ja 265 Massikalla on nostettu 650 kilon lannotesäkkiä. Säkki on ripustettu kauhan kiinnikkeen ylärautaan, nostaa n. 1,5m korkeuteen säkin pohjan. Nokka on kevyt, mutta pystyy siirtämään säkkiä. Suursäkkinostimella sais ulottuvuutta ja korkeutta, mutta sitten ei ehkä riitä nostovoima ja painokaan Fiatissa, etupainoilla ehkä vois onnistua. Voima varmaan riittää kuormaimessa, onhan siihen suursäkkinostin olemassa.
-
- Viestit: 108
- Liittynyt: Ma Loka 22, 2012 7:52 pm
- Viesti:
Kiitos linkistä. Tosi mielenkiintoinen idea. Kurottajakärryllä olisi paljon tekemistä. Kuorman purussa tila loppuisi kyllä kesken.
Mutta jos tekisi Tuppisovitteilla perään lavan, jonka alla olisi kaksi vapaasti kääntyilevää pyörää niinkuin ostoskärryssä ja sit lavan päälle kurottajasysteemin niin silloinhan kääntyilisi pienessä tilassa... Täytyy suunnitella...
Mutta jos tekisi Tuppisovitteilla perään lavan, jonka alla olisi kaksi vapaasti kääntyilevää pyörää niinkuin ostoskärryssä ja sit lavan päälle kurottajasysteemin niin silloinhan kääntyilisi pienessä tilassa... Täytyy suunnitella...
-
- Viestit: 156
- Liittynyt: Ti Loka 02, 2007 10:42 pm
- Viesti:
Trukkinostin traktorin perään ja siihen säkinnostopuomi kiinni. Itse nostelen pellettisäkkejä Ford 3000:lla ja Varmon trukkinostimella, jossa omatekoinen säkinnostin. Taakka tulee lähelle traktoria, eikä ole liian hoijakka ajella.
Olen käsitellyt yhdistelmällä 700 kilon säkkejäkin, nykyisin tulee lähinnä 500-550 kiloisia. 500 kilon säkillä pysyy keula maassa ilman painojakin, isommilla pitää olla jonkinlainen puntti nokalla. Säkin ollessa nostimessa ajan perä edellä, säilyy ohjattavuus paremmin.
Olen käsitellyt yhdistelmällä 700 kilon säkkejäkin, nykyisin tulee lähinnä 500-550 kiloisia. 500 kilon säkillä pysyy keula maassa ilman painojakin, isommilla pitää olla jonkinlainen puntti nokalla. Säkin ollessa nostimessa ajan perä edellä, säilyy ohjattavuus paremmin.
Ford 3000 -66
David Brown 996 -78
David Brown 990 -66 X2
+ kasa erinäisiä auton ja kelkan raatoja...
David Brown 996 -78
David Brown 990 -66 X2
+ kasa erinäisiä auton ja kelkan raatoja...
-
- Viestit: 661
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:49 pm
- Paikkakunta: Harvinais-Suomi A
- Viesti:
-
- Viestit: 108
- Liittynyt: Ma Loka 22, 2012 7:52 pm
- Viesti:
MF 265 tämä oli hyvä tieto. Periaatteessa voisi siis onnistua takakuormaimella. Puoliperävaunun lattia oli 1.3m korkeudella (mittasin). Oli kyllä lastattu kaksi säkkiä päällekkäin. Suunnilleen 1m korkea 700kg:n pellettisäkki. > ylempi säkki n. 3.3 korkeudella...
...Ei taida ongelmaan olla helppoa ratkaisua. Täytynee yrittää vaimolle perustella vähän isomman etukuormaaja -traktorin ostoa (ei kyllä mene läpi ennenkuin jompi kumpi koneista on myyty).
...Ei taida ongelmaan olla helppoa ratkaisua. Täytynee yrittää vaimolle perustella vähän isomman etukuormaaja -traktorin ostoa (ei kyllä mene läpi ennenkuin jompi kumpi koneista on myyty).
-
- Viestit: 1115
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 10:20 pm
- Paikkakunta: E-P maa
- Viesti:
Senverran pellettisäkkien kanssa touhunnut, että sanoisin että takakuormaajasovelletukset saat unohtaa.
Säkki venyy nostettaessa niin että nostokorkeutta pitää olla reilusti.
Jos säkki tosiaan painaa 1200 kiloa on se melko haasteellinen nosteltava rekasta pikkulaitteilla.
Jokin kappaletavaranosturillinen peräkärry, johon omaan kyytiin saisi säkit purettua ja siitä omaan tahtiin varastoon.
Säkki venyy nostettaessa niin että nostokorkeutta pitää olla reilusti.
Jos säkki tosiaan painaa 1200 kiloa on se melko haasteellinen nosteltava rekasta pikkulaitteilla.
Jokin kappaletavaranosturillinen peräkärry, johon omaan kyytiin saisi säkit purettua ja siitä omaan tahtiin varastoon.
-
- Viestit: 108
- Liittynyt: Ma Loka 22, 2012 7:52 pm
- Viesti:
Trukkimasto saattasi tosiaan olla parempi tähän hommaan.
Fiatissa on samanlainen James! Natisee joka paikasta kun yrittää nostaa 500kg:n säkkiä, nousee Fiatin vakiopumpulla nipin napin. Missä traktorissa kiinni James? Pelottaa vähän etuakselin kestävyyskin Fiatissa...
Ekalla kerralla oli 1200 kg:n säkkejä. Seuraavalla kerralla kun tilasin papanaa muistuttelin moneen kertaan, että säkkien pitää olla alle 1000kg. Kaikki säkit painoiva n.700Kg.
Fiatissa on samanlainen James! Natisee joka paikasta kun yrittää nostaa 500kg:n säkkiä, nousee Fiatin vakiopumpulla nipin napin. Missä traktorissa kiinni James? Pelottaa vähän etuakselin kestävyyskin Fiatissa...
Ekalla kerralla oli 1200 kg:n säkkejä. Seuraavalla kerralla kun tilasin papanaa muistuttelin moneen kertaan, että säkkien pitää olla alle 1000kg. Kaikki säkit painoiva n.700Kg.
-
- Viestit: 661
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:49 pm
- Paikkakunta: Harvinais-Suomi A
- Viesti:
Tuollainen fergu:yesman kirjoitti:Trukkimasto saattasi tosiaan olla parempi tähän hommaan.
Fiatissa on samanlainen James! Natisee joka paikasta kun yrittää nostaa 500kg:n säkkiä, nousee Fiatin vakiopumpulla nipin napin. Missä traktorissa kiinni James? Pelottaa vähän etuakselin kestävyyskin Fiatissa...
Ekalla kerralla oli 1200 kg:n säkkejä. Seuraavalla kerralla kun tilasin papanaa muistuttelin moneen kertaan, että säkkien pitää olla alle 1000kg. Kaikki säkit painoiva n.700Kg.
http://www.aijaa.com/AU1dv2
Nousee klapisäkit:
http://www.aijaa.com/S6g9Uw
Nousee 800kg vehnäsäkki:
http://www.aijaa.com/RSUk3E
Letkunrikkoventtiilit laitoin samalla kun asensin lisähydrauliikkaa.
Letkunrikkoventtiili:
http://www.aijaa.com/2Wo3mp
Lisähydrauliikkaa:
http://www.aijaa.com/qQDyd3
http://www.aijaa.com/wJPePF
Kyllä kuormaaja kestää. Varot vaan ettet kaada traktoria. Itse käytän paripyöriä ympärivuoden juur siksi.
-
- Viestit: 108
- Liittynyt: Ma Loka 22, 2012 7:52 pm
- Viesti:
Tosi hyvät kuvat! Ja hienossa kunnossa Massikka! Tämähän olisi edullisin vaihtoehto, saisi käytettyä pitkälti jo olemassa olevia kamppeita.
Ostoslistalle tulisi kuitenkin ainakin seuraavat:
-hydrauliventtiili (vanha ei enää toimi kunnolla, ei saa liikettä oikein pysäytettyä)
-muutama letku
-ohjaustehostin (saisiko väsättyä auton tehostimesta??)
-mahdollisesti hydr.pumppu (Varastoituna on yksi, joka saattaisi käydä..)
-Letkurikkoventtiili olisi varmaan aika hyvä olla olemassa
Kerran oli jo kaatuminenkin lähellä, tai ainakin kuskista tuntui siltä: Nostin n. 500kg:n säkin ilmaan ilman takapainoa. Perä kävi kevyeksi ja Fiat kallistui etuakselin varassa, onneksi kuitenkin sen verran hitaasti, että säkki tavoitti maahan ennen kaatumista...
Ostoslistalle tulisi kuitenkin ainakin seuraavat:
-hydrauliventtiili (vanha ei enää toimi kunnolla, ei saa liikettä oikein pysäytettyä)
-muutama letku
-ohjaustehostin (saisiko väsättyä auton tehostimesta??)
-mahdollisesti hydr.pumppu (Varastoituna on yksi, joka saattaisi käydä..)
-Letkurikkoventtiili olisi varmaan aika hyvä olla olemassa
Kerran oli jo kaatuminenkin lähellä, tai ainakin kuskista tuntui siltä: Nostin n. 500kg:n säkin ilmaan ilman takapainoa. Perä kävi kevyeksi ja Fiat kallistui etuakselin varassa, onneksi kuitenkin sen verran hitaasti, että säkki tavoitti maahan ennen kaatumista...
-
- Viestit: 5124
- Liittynyt: Ti Syys 08, 2009 8:41 pm
- Paikkakunta: Keski-Suomi
- Viesti:
Komia yhdistelmä !Valtra kirjoitti: Tuollainen fergu:
http://www.aijaa.com/AU1dv2
Kyllä kuormaaja kestää. Varot vaan ettet kaada traktoria. Itse käytän paripyöriä ympärivuoden juur siksi.
Turvakaari ei kyllä olisi yhtään liioittelua, vaikka kaatoon et varmaan ole ryhtymässäkään ?
Paksusta putkesta -> ois näyttäväkin.
Onko kuormaajan merkistä/valmistajasta tietoa ?
-
- Viestit: 661
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:49 pm
- Paikkakunta: Harvinais-Suomi A
- Viesti:
Eipä tuossa minunkaan traktorissa ole tehostinta. Tehostimena toimii vanhan mersu-kuormauton ratti jossa kehää riittää. Onhan se aika tiukka käännellä kun nokassa killuu 800kg säkki. Takana olen käyttänyt omatekoista vastapainoa. Painaa n.800kg.yesman kirjoitti:Tosi hyvät kuvat! Ja hienossa kunnossa Massikka! Tämähän olisi edullisin vaihtoehto, saisi käytettyä pitkälti jo olemassa olevia kamppeita.
Ostoslistalle tulisi kuitenkin ainakin seuraavat:
-hydrauliventtiili (vanha ei enää toimi kunnolla, ei saa liikettä oikein pysäytettyä)
-muutama letku
-ohjaustehostin (saisiko väsättyä auton tehostimesta??)
-mahdollisesti hydr.pumppu (Varastoituna on yksi, joka saattaisi käydä..)
-Letkurikkoventtiili olisi varmaan aika hyvä olla olemassa
Kerran oli jo kaatuminenkin lähellä, tai ainakin kuskista tuntui siltä: Nostin n. 500kg:n säkin ilmaan ilman takapainoa. Perä kävi kevyeksi ja Fiat kallistui etuakselin varassa, onneksi kuitenkin sen verran hitaasti, että säkki tavoitti maahan ennen kaatumista...
-
- Viestit: 661
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:49 pm
- Paikkakunta: Harvinais-Suomi A
- Viesti:
Sen verran vielä noista säkkien nostelusta...
Olis kaivurikin käytössä:
http://www.aijaa.com/gQ0WKK
Mutta pidän tuota vanhaa masseria huomattavasti kätevämpänä säkkien nostossa. Helpompaa juosta nokkapeltiä ja aisoja pitkin kärryille laittamaan koukkua kiinni säkkiin, kun kivuta ovesta ulos ja kiivetä kärryille.
Kaivuri on muutenkin iso ja kankea.
Olis kaivurikin käytössä:
http://www.aijaa.com/gQ0WKK
Mutta pidän tuota vanhaa masseria huomattavasti kätevämpänä säkkien nostossa. Helpompaa juosta nokkapeltiä ja aisoja pitkin kärryille laittamaan koukkua kiinni säkkiin, kun kivuta ovesta ulos ja kiivetä kärryille.
Kaivuri on muutenkin iso ja kankea.
-
- Viestit: 661
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:49 pm
- Paikkakunta: Harvinais-Suomi A
- Viesti:
Kuormaaja on James 50. Sihen on lisätty astinraput.juhani008 kirjoitti:Komia yhdistelmä !Valtra kirjoitti: Tuollainen fergu:
http://www.aijaa.com/AU1dv2
Kyllä kuormaaja kestää. Varot vaan ettet kaada traktoria. Itse käytän paripyöriä ympärivuoden juur siksi.
Turvakaari ei kyllä olisi yhtään liioittelua, vaikka kaatoon et varmaan ole ryhtymässäkään ?
Paksusta putkesta -> ois näyttäväkin.
Onko kuormaajan merkistä/valmistajasta tietoa ?
-
- Viestit: 1695
- Liittynyt: Pe Loka 06, 2006 9:09 am
- Paikkakunta: KVS
- Viesti:
Itellä nyt toista vuotta toimitettu pelletti 1000 kilon säkeissä, lähinnä siksi että vähenee toi säkkirumba ja vähemmän säkkijätettä hävitettäväksi.
Nostelen isommalla koneella etukuormaajalla säkit kuorma-autosta kentälle lavojen päälle, josta sitten kelkon pienemmällä koneella suursäkkinostimella säkit varastoon (varastotilana 70-luvun rakennus monen mutkan ja oviaukon takana, eli ei riitä isomman koneen ketteryys ja mataluus viemään säkit suoraan jemmaan).
Pientä puljaamistahan tuo on, mutta eipä tällä rakennuskannalla oikein parempaankaan pysty.
Nostelen isommalla koneella etukuormaajalla säkit kuorma-autosta kentälle lavojen päälle, josta sitten kelkon pienemmällä koneella suursäkkinostimella säkit varastoon (varastotilana 70-luvun rakennus monen mutkan ja oviaukon takana, eli ei riitä isomman koneen ketteryys ja mataluus viemään säkit suoraan jemmaan).
Pientä puljaamistahan tuo on, mutta eipä tällä rakennuskannalla oikein parempaankaan pysty.
Valtra N141A-07
Valtra 6300 -02
Ursus 385-4 -80
Leyland 270 -75
Valtra 6300 -02
Ursus 385-4 -80
Leyland 270 -75
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ahrefs [Bot], Google [Bot] ja 27 vierailijaa