Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.
korjailija kirjoitti: ↑To Joulu 16, 2021 10:20 pm
Jossain sanottiin että ostamalla hybridin saa kerralla polttomoottori- sekä sähköauton huonot puolet.
+200kg lisää painoa
Niin minäkin aikoinaan ajattelin ja sanoin, etten ikinä hybridiä osta. Sitten satuin ajamaan sellaisella ja nyt olen toista vuotta ollut tyytyväinen hybridikuski. Tavalliset päivittäiset ajot menevät sähköllä (kesäkelissä n. 80 km/lataus) ja kun pitää lähteä kauemmas, pääsen 800 km ennen kuin pitä tankata. Neliveto, kiihtyvyys 5 ja risat, vetokyky pitkälti kolmatta tonnia.
Seuraavana sitten varmaan täyssähkö, ellei korona tms. vie ennen sitä.
Hybridiä tekisi mieli seuraavaksi autoksi, joko vaimolle tai itselle. Täyssähkö rajautuu pois vielä koska niitä ei järkevällä hintalapulla ole sellaisia joihin saisi 3 turvaistuinta. Eli sujuuko tuollaisella 50km toimintamatkalla olevalla plugarilla päivittäinen 22 tai 30km työmatka pelkästään sähköllä jos työpaikalla saa ladattua? Käykö polttomoottori vain pakkasilla tai pitemmillä matkoilla?
Pikkuveljellä on muutaman vuoden ikäinen MB 500 GLE plugari ja ainakin se pitää ihan vitsinä koko plugari hypetystä, kun tuolla autolla ei ainakaan pääse montaakaan kilometriä (varsinkaan talvella) pelkällä sähköllä ja sitten kun se bensakone jyrähtää käyntiin, onkin kulutus vähintään sen 13l/100km Että siinä se maailma pelastuu, kun paperilla näyttää niiiin hyvältä
Toki onhan autolla kokoakin, verrattuna pienimpiin mahdollisiin. Periaatteessa kesällä ihan sukkasillaan hiipimällä voi päästä tasamaalla lähelle ilmoitettua sähköllä, mutta silloin menee kyllä fillaritkin ohi ja torvet soi takana.
korjailija kirjoitti: ↑To Joulu 16, 2021 10:20 pm
Jossain sanottiin että ostamalla hybridin saa kerralla polttomoottori- sekä sähköauton huonot puolet.
+200kg lisää painoa
Niin minäkin aikoinaan ajattelin ja sanoin, etten ikinä hybridiä osta. Sitten satuin ajamaan sellaisella ja nyt olen toista vuotta ollut tyytyväinen hybridikuski. Tavalliset päivittäiset ajot menevät sähköllä (kesäkelissä n. 80 km/lataus) ja kun pitää lähteä kauemmas, pääsen 800 km ennen kuin pitä tankata. Neliveto, kiihtyvyys 5 ja risat, vetokyky pitkälti kolmatta tonnia.
Seuraavana sitten varmaan täyssähkö, ellei korona tms. vie ennen sitä.
Hybridiä tekisi mieli seuraavaksi autoksi, joko vaimolle tai itselle. Täyssähkö rajautuu pois vielä koska niitä ei järkevällä hintalapulla ole sellaisia joihin saisi 3 turvaistuinta. Eli sujuuko tuollaisella 50km toimintamatkalla olevalla plugarilla päivittäinen 22 tai 30km työmatka pelkästään sähköllä jos työpaikalla saa ladattua? Käykö polttomoottori vain pakkasilla tai pitemmillä matkoilla?
Pikkuveljellä on muutaman vuoden ikäinen MB 500 GLE plugari ja ainakin se pitää ihan vitsinä koko plugari hypetystä, kun tuolla autolla ei ainakaan pääse montaakaan kilometriä (varsinkaan talvella) pelkällä sähköllä ja sitten kun se bensakone jyrähtää käyntiin, onkin kulutus vähintään sen 13l/100km Että siinä se maailma pelastuu, kun paperilla näyttää niiiin hyvältä
Toki onhan autolla kokoakin, verrattuna pienimpiin mahdollisiin. Periaatteessa kesällä ihan sukkasillaan hiipimällä voi päästä tasamaalla lähelle ilmoitettua sähköllä, mutta silloin menee kyllä fillaritkin ohi ja torvet soi takana.
Olikos tässä mallissa tosi pieni se akku, pääsi täydellä akulla optimilämpötilassa 30 km? Painoa taitaa olla 2,5 tonnia. Taidetttu vain kikkailla tuon päästöalennusten takia hybridiksi...minkä kokoinen moottori tässä on, 3l?
Talvella ilman esilämmityksiä tällaisella autolla ei taida 10 km enempää päästä, itse olisin jättänyt ostamatta jos plugari on se mikä kiinnostaa. Pienempi kokoisia plugareita yli kaksinkertaisella akuston kantamalla olisin kattellut. Jos isot maasturit kiinnostaa kannattaa ehkä miettiä sitä dieseliä, tai bensakonetta, turhaa painoa muutaman kilometrin takia tuollaisen kantaman plugarit ovat...
korsteeni kirjoitti: ↑Pe Joulu 17, 2021 11:51 amPikkuveljellä on muutaman vuoden ikäinen MB 500 GLE plugari ja ainakin se pitää ihan vitsinä koko plugari hypetystä, kun tuolla autolla ei ainakaan pääse montaakaan kilometriä (varsinkaan talvella) pelkällä sähköllä ja sitten kun se bensakone jyrähtää käyntiin, onkin kulutus vähintään sen 13l/100km Että siinä se maailma pelastuu, kun paperilla näyttää niiiin hyvältä
Toki onhan autolla kokoakin, verrattuna pienimpiin mahdollisiin. Periaatteessa kesällä ihan sukkasillaan hiipimällä voi päästä tasamaalla lähelle ilmoitettua sähköllä, mutta silloin menee kyllä fillaritkin ohi ja torvet soi takana.
Aika iso kulutus kyllä, tietysti jos tuo on mitattu kaupunkiajossa niin sitten paremmin ymmärrettävissä. Oma 2.5 tonnin keijukainen vei kesällä reilun 1000 km:n maantiepätkällä 7.68 l/100 km ja nyt pakkasilla (pitkät pätkät -30 astetta) ja lumessa 8.48 l/100 km. Vähemmälläkin varmaan pääsisi, jos yrittäisi säästellä. 3-litrainen bensakone tässä.
Joo eihän noissa isoissa katumaasturi hybrideissä muuta ideaa ole kuin saada valmistajan myymien autojen laskennallisia päästöjä alemmas. Sitten vasta siinä on järkeä kun auto on järkevän kokoinen, sinällään jo taloudellisella polttomoottorilla ja riittävällä akustolla. Jos dieselveroa ei olisi niin eipä näitä nyt tarvitsisi miettiä mutta minkäs teet.
8400 kirjoitti: ↑Pe Joulu 17, 2021 1:06 pm
Jos dieselveroa ei olisi niin eipä näitä nyt tarvitsisi miettiä mutta minkäs teet.
Dieselvero saattaa poistua EU:n määräyksestä. Dieselin hinta tosin nousee sitten aika paljon mittarilla. Mulle se on hyvä asia, koska ajot dieselillä ovat vähäisiä. Pelkään vain mitä se aiheuttaa ammattiliikenteessä. Saattaapi rahdattavien hinnat nousta.
Niinhän se on että kipakka pakkanen on sähköauton ,tai ainakin sen akun vihollinen no:1 olematon toimintasäde jopa puolittuu ,toimii taajamassa tai lähialueella,mutta ulkopuolella ollaan ongelmissa ,jos vaikka 20 autoa tarvitsisi pikalatausta samaan aikaan.
himmeli kirjoitti: ↑Pe Joulu 17, 2021 1:19 pm
Niinhän se on että kipakka pakkanen on sähköauton ,tai ainakin sen akun vihollinen no:1 olematon toimintasäde jopa puolittuu ,toimii taajamassa tai lähialueella,mutta ulkopuolella ollaan ongelmissa ,jos vaikka 20 autoa tarvitsisi pikalatausta samaan aikaan.
Näissä hybrideissä jos ei esilämmitä ja akuston ajolämmitys on pieni, niin saa laskea jopa 2/3 akun kantamasta pois. Juuri edellä mainitun mersun kanssa käy näin...
No siis vaimo ei hirveästi kanssa autoiluun ole panostanut rahallisesti ja eilen laskettiin, mitä on ensinnäkin ostohintoihin mennyt koko hänen autoiluhistoriansa aikana eli 26 vuoden myötä.
6 eri autoa, joiden hankintahintoihin on mennyt 7800€.
No sitten muisteltiin niiden myyntihintoja, kun ne yhtä lukuunottamatta on myyty ajoon ja päästiin hintaan 3400€ eli erotusta 4400€ ja sitten noihin autoihin on tehty öljynvaihtoja suurempia remppoja ~1500€:lla ja nämä pajalla. Jotain jarruputken, palan vaihtoa sekä öljyt vaihdeltu itse.
Bensaa nuo kaikki autot on vieneet luokkaa 6.5-7l/100km.
Itsellä jo hankintahinnat sekä remppahinnat, vaikka aika paljon itse tehtynäkin meni vähän toisenlaisiin lukemiin mutta sitten kun niitä loppulaskuja ynnäili, muutama kun on tullut ostettua leimaamattomina raatoina ja sitten omalla työllä kunnostettu, loppusumma ei juuri tuon suurempi ollut. Kulutukset sitten oli "vähän" jotain muuta.
Miten näinä tasa-arvon aikoina voidaan toinen sukupuoli taas nostaa toisen yläpuolelle? Ai niin, eihän tämä niin kuin ei rasismikaan toimi kuin yhteen suuntaan..
Sitähän voisi kokeilla, toimisiko uimahallissa pelkkä ilmoitus ja mennä naisten puolelle saunaan..
Paheksujat haukkuisi syrjimisestä ja kiusaamisesta.
Saksassahan ei ole uimahalleissa kuin yksi saunaosasto ja joskus miesten vuoropäivät seuraa naisten vuoropäiviä, mutta enimmäkseen on perhepäivät, jolloin saunaan saa mennä kaikenpuoleiset, ketä vain huvittaa. Sitten siellä saattaa parikymppinen neito olla ilkosillaan ristihuulisillaan ja suuri ihmettely seuraavana päivänä somessa, kun setämiehet tuijottaa..
Mutta vaikka hieman sähköistyi nämä jutut, niin palataan autopuoleen.
8400 kirjoitti: ↑Pe Joulu 17, 2021 11:12 am
Hybridiä tekisi mieli seuraavaksi autoksi, joko vaimolle tai itselle. Täyssähkö rajautuu pois vielä koska niitä ei järkevällä hintalapulla ole sellaisia joihin saisi 3 turvaistuinta. Eli sujuuko tuollaisella 50km toimintamatkalla olevalla plugarilla päivittäinen 22 tai 30km työmatka pelkästään sähköllä jos työpaikalla saa ladattua? Käykö polttomoottori vain pakkasilla tai pitemmillä matkoilla?
Pikkuveljellä on muutaman vuoden ikäinen MB 500 GLE plugari ja ainakin se pitää ihan vitsinä koko plugari hypetystä, kun tuolla autolla ei ainakaan pääse montaakaan kilometriä (varsinkaan talvella) pelkällä sähköllä ja sitten kun se bensakone jyrähtää käyntiin, onkin kulutus vähintään sen 13l/100km Että siinä se maailma pelastuu, kun paperilla näyttää niiiin hyvältä
Toki onhan autolla kokoakin, verrattuna pienimpiin mahdollisiin. Periaatteessa kesällä ihan sukkasillaan hiipimällä voi päästä tasamaalla lähelle ilmoitettua sähköllä, mutta silloin menee kyllä fillaritkin ohi ja torvet soi takana.
Olikos tässä mallissa tosi pieni se akku, pääsi täydellä akulla optimilämpötilassa 30 km? Painoa taitaa olla 2,5 tonnia. Taidetttu vain kikkailla tuon päästöalennusten takia hybridiksi...minkä kokoinen moottori tässä on, 3l?
Talvella ilman esilämmityksiä tällaisella autolla ei taida 10 km enempää päästä, itse olisin jättänyt ostamatta jos plugari on se mikä kiinnostaa. Pienempi kokoisia plugareita yli kaksinkertaisella akuston kantamalla olisin kattellut. Jos isot maasturit kiinnostaa kannattaa ehkä miettiä sitä dieseliä, tai bensakonetta, turhaa painoa muutaman kilometrin takia tuollaisen kantaman plugarit ovat...
Akuston koosta ei ole minulla tietoa, mutta hyvinkin voisi olla mahdollisimman pieni. Kone on tosiaan 3L vinkkeli kutonen (onko tarkemmin 3.2 ?)
Ei se plugari ollut kuulemma veljellä ”se juttu” vaan oli vain sattunut tuollainen sopivasti tarjolle ja päätti kokeilla. Ei tosiaan oikein maireita lukuja, kun asuu helsingin keskustassa ja suhaa sieltä motareita tänne pohjoista kohti. Kaupunkiliikenteessä hyppää herkästi bensakone rinnalle, kun yrittää pysyä liikennevirran mukana ja motarillakin on akku kateltu aika äkkiä.
Miten näinä tasa-arvon aikoina voidaan toinen sukupuoli taas nostaa toisen yläpuolelle? Ai niin, eihän tämä niin kuin ei rasismikaan toimi kuin yhteen suuntaan..
"Huomatkaa, että hallituksessa on suunnitteilla yhtä aikaa kaksi uudistusta.
1. Naisten käyttöön päätyvien sähköautojen verotus olisi matalampi suhteessa miehiin.
2. Sukupuolen voi muuttaa omalla ilmoituksella."
Niin ja eläkeiän nostoraja/sekoilussa ei sukupuolta haluttu ottaa huomioon. Aatelkaas paljonko toinen ehtii saastutteleen sillä aikaa, kun toinen on mullissa? Noin niin kuin ilmastonäkökulmasta...
Siis mitä ihmeellistä tässä oli? Miks rekassa pahvisuojat sivuissa vai eikö ne tuon vahvempia olekaan Ajappa tuohon 80-90 luvun autolla niin jälki on hieman erilaista, läpi menee että humahtaa... Eikä tuo ole nokkakolaria nähnytkään.
Harri S kirjoitti: ↑Ke Joulu 15, 2021 8:49 pm
Pistin juuri tilaukseen 60V 3000W invertterin sekä osat pieneen aurinkopaneeliin ja controlleriin.
Tarkotus olis saada kevättalvella rakennettua paneeli ja sitä kautta latausjärjestelmä noille rakentamilleni lo-ion akustoille joita sitten käytän noissa fätticruisereissa sekä invertterin kautta ajan akusta sähköä 6A virralla Leafin ajoakkuun.
Eli hyvin, hyvin pienessä mittakaavassa testailen näin aluksi, lähinnä ihan kokeilemisen ilosta.
Kennothan on tehty vanhoista tietokoneiden akustoista huonot pois seulomalla ja lisäksi ostin muutamat akustot rikkinäisinä ja vaihdoin niiden rikkinäiset kennorivit ehjiin noilla testaamillani kennoilla.
Valmiina on jo korjatut 24Ah ja 20Ah, 2x17Ah sekä pari pienempää 12Ah akkua sekä tuo työn alla oleva hieman suurempi jonka kennot on vielä testauksessa ennen kasaan hitsaamista.
Tuon vasemmanpuoleisen, äsken valmistuneen pakkaan kutistemuoviin jahka saan se koeponnistettua ihan cruiserilla ajamalla tai invertterin saavuttua sähkötyöyökaluilla kun noi ajokelit on tällä hetkellä mitä on.
Kustannuksen kaikkinensa tällä hetkellä alle sen mitä kaksi 20Ah akkua maksaa, sisältäen kaiken tavaran mitä tuossa ylhäällä lukee. Ja nuo itsetekemäni akut on Japanilaisita laatukennoista kaikki.
Onhan noiden akkupakettien suojapiirit ja latausparametrit kunnossa? Varmaan harrastuksen tuossa vaiheessa tiedätkin, että Li-Ion on aika tarkka ladattava, ja taipuvainen syttymään tuleen jos ladataan väärin. Jos tuon kokoinen paketti syttyy, on äkkipojan ainoa keino juosta karkuun. Palaa kuin termiitti, ja sinkoilee palavia kokkareita metrien päähän. Se ei silloin pysy edes metallikuorissa, ja sammuttaminen käytännössä mahdotonta. Eikä saata vakuutuksetkaan tuossa tapauksessa paljon auttaa. Vaikka en olekkaan missään määrin heikkohermoinen noiden turvallisuusasioiden suhteen, en uskaltaisi tuollaista omatekoista Li-Ion pakettia ainakaan valvomatta jättää latautumaan, kun vanhoja sekalaisia kennoja vielä kyseessä.