Sähköautot tulevat
-
- Viestit: 12970
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Mitä enemmän akussa on materiaalia, sitä enemmän jää myös kierrättämättä, koska millään ei ole mahdollista saada kaikkea kierrätyskelpoista enää käyttöön uudestaan. Samalla joudutaan yhä enemmän louhimaan maaperästä raaka-aineita, mitä isompia akkuja käytetään. Jokin kannuste pitäisi ihmisille olla, että akkujen koot pysyisivät tuhlailemattoman pieninä.
Tekemällä virheistä oppii.
-
- Viestit: 3240
- Liittynyt: Ti Joulu 16, 2014 12:45 am
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Miksi ei ole mahdollista? Mikä kierrätyksen estää?Superdextaaja kirjoitti: ↑To Touko 11, 2023 4:44 pm Mitä enemmän akussa on materiaalia, sitä enemmän jää myös kierrättämättä, koska millään ei ole mahdollista saada kaikkea kierrätyskelpoista enää käyttöön uudestaan.
Markkinataloudessa tahtoo olla niin että kustannukset määrävät mitä tehdään, louhitaanko maaperästä kaikki vai kierrätetäänkö myös. Toki monesti tarvitaan avuksi myös määräyksiä julkiselta puolelta, koska kierrätys vaatii investointeja, tutkimusta ja kehitystä. mutta kyllä akuille tulee varmasti laajat kierrätysmarkkinat, siinä on paljon tuotto- ja säästömahdollisuuksia.
-
- Viestit: 12970
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Mitä enemmän murskamateriaalista halutaan talteen, sitä enemmän pitää kuumentaa tai sitä hienommaksi jauhaa ja pidempään liuottaa yhä väkevimmissä liemissä, että haluttua metallia jää haaviin ja pitää vielä erotella elektrolyysilla ja vaikka millä menetelmällä metallit toisistaan. Ihan suodatusverkolla ei nikkelit, koboltit, kuparit, alumiinit eikä litiumit jää saaliiksi. Mitä tarkempaan raaka-aine halutaan mehustaa, sitä enemmän maksaa. Kohtuukustannuksin hyvä, jos puolet materiaalista saadaan talteen tai ehkä maksimissaan 60 ja ihan maksimissaan 70 prosenttia ja sen jälkeen alkaa sähkö- ja muu materiaalilasku kummittelemaan. Laboratoriossa päästään toki aikaa ja kustannuksia ja happoja sun muita kemikaaleja ja sähköä säästelemättä 80-90 prosentin saantiin mutta käytännössä on halvempaa ostaa materiaali jo suoraan malmina, kuin alkaa siivilöimään sitä tarvittavalla huolella jostakin muovin sekaisesta murskasta. Myös kierrätyksessä aiheutuu päästöjä niin ilmaan kuin vesistöön ja ympäristöriskejä on homma muutenkin täysi. Ei ne ikuisuuksia kestä ne varastoakkupatteristotkaan, mitä romusähköautojen akuston sormiparistoista kyhätään. Yhden tuollaisen sormipariston käyttökelpoinen käyttöikä on ihan vasta todella hyvällä tuurilla 20 vuotta ja sekin jo tehohävikin ollen vähintään 20 %. Että jotakin olisi tarvis tehdä, ettei kaikki kaivosmateriaali mene yli puolen tonnin painoisiin akkuihin ja 1000 km rangen autoihin pelkkään parin kilsan päässä kaupassa käyntiajelutarkoitukseen.
Tekemällä virheistä oppii.
-
- Viestit: 3559
- Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Ford 6610 -88
-
- Viestit: 1991
- Liittynyt: Ma Loka 11, 2021 9:28 pm
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
kiinalaiset ei osaa kierrättää. https://faktantarkistus.afp.com/http%25 ... 2F9EE9ZU-1 Norjalaiset eivät korjaa. https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/luk ... 6d1a214a90 Kilometripalkalla ajavat kuolevat nälkään. Olisivat jättäneet i-siftin välistä pois ja tehneet sähkövetoisen. https://www.yrittajat.fi/uutiset/suomen ... ttaa-irti/
-
- Viestit: 3240
- Liittynyt: Ti Joulu 16, 2014 12:45 am
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
"Volvon sähkörekan 540 kilowatin akusto sijaitsee rungon molemmilla puolilla. Akusto tarjoaa 490 kilowatin jatkuvan tehon."Pataässä kirjoitti: ↑To Touko 11, 2023 9:51 pm https://www.yrittajat.fi/uutiset/suomen ... ttaa-irti/
Onkohan akuston huipputeho 540kW vai mitä tuo tarkoittaa?
-
- Viestit: 1991
- Liittynyt: Ma Loka 11, 2021 9:28 pm
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Juuri tuota, huippu teho. Moottorille rajoitettu syöttö 490, akselit ja i-sift laatikko ei kestä huipputehoja.juntunen kirjoitti: ↑To Touko 11, 2023 10:28 pm"Volvon sähkörekan 540 kilowatin akusto sijaitsee rungon molemmilla puolilla. Akusto tarjoaa 490 kilowatin jatkuvan tehon."Pataässä kirjoitti: ↑To Touko 11, 2023 9:51 pm https://www.yrittajat.fi/uutiset/suomen ... ttaa-irti/
Onkohan akuston huipputeho 540kW vai mitä tuo tarkoittaa?
-
- Viestit: 6672
- Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Arvelen että on jäänyt siitä 540 lukeman yksiköstä h pois, pitäisi olla 540 kWh. Sillä kapasiteetilla ja 150 kWh/100 km kulutuksella pääsee hyvinkin talvella 300 km ajosuoritukseen.
Kovinhan on vaikea täälläkin joidenkin ”sähköauto spesialistien” ymmärtää mikä ero on kilowatilla [kW] = teho ja kilowattitunnilla [kWh] = energia, kun jatkuvasti sotkevat käsitteet vaikka on yritetty neuvoakin.
Kovinhan on vaikea täälläkin joidenkin ”sähköauto spesialistien” ymmärtää mikä ero on kilowatilla [kW] = teho ja kilowattitunnilla [kWh] = energia, kun jatkuvasti sotkevat käsitteet vaikka on yritetty neuvoakin.
-
- Viestit: 3240
- Liittynyt: Ti Joulu 16, 2014 12:45 am
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Ehkä olen pilkunn..sija mutta aina ihmettelen miksei toimittajat vaivaudu selvittämään asioita joista kirjoittavat vaan kirjoittavat mitä sattuu.
Ei sen puolen, jopa jotain käynnistysakkua mainostettiin pari vuotta sitten niin että oli väännetty Ah A:ksi. Surkeahan sellainen henkilöauton käynnistysakku olis, joka antaa vaikkapa 65 A virtaa, vois jäädä auto pakkasilla käynnistymättä.
Ei sen puolen, jopa jotain käynnistysakkua mainostettiin pari vuotta sitten niin että oli väännetty Ah A:ksi. Surkeahan sellainen henkilöauton käynnistysakku olis, joka antaa vaikkapa 65 A virtaa, vois jäädä auto pakkasilla käynnistymättä.
-
- Viestit: 6672
- Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Niinpä, kyllä akkua ostaessa on hyvä kiinnittää huomio myös A lukemaan Ah arvon lisäksi. Itse pidän CCA lukemaa (joka ilmoitetaan ampeereina) jopa tärkeämpänä silloin kun on pelkästä käynnistysakusta kyse.
CCA lukema on virta jota miinus 18 C-asteeseen jäähdytetty akku pystyy antamaan tietyn ajan tiettyyn loppujännitteeseen. Purkaussykli ja loppujännite poikkeavat eri normeissa (DIN; SAE; EN) toisistaan, nykyisin on yleensä ilmoitettu EN normin mukainen arvo. Akku voi olla leimattu esimerkiksi 60 Ah/540 A (EN), tällöin akusta saatava kapasiteetti on 60 Ah kun sitä voidaan purkaa 20 tuntia (25 C lämpötilassa) jännitteen laskematta alle 1,75 V/kenno (10,5 V 12 V akulla) ja kylmäkäynnistysvirta 540 A mitattuna EN normin mukaan.
Amerikkalaisilla on (tietysti) oma tapansa määritellä käynnistysakun ns varakapasiteetti (RC), tämä on aika minuutteina joka saadaan kun 80 F asteen (27 C) lämpötilassa olevaa akkua puretaan 25 A virralla jännitteen putoamatta alle 1,75 V/kenno.
CCA lukema on virta jota miinus 18 C-asteeseen jäähdytetty akku pystyy antamaan tietyn ajan tiettyyn loppujännitteeseen. Purkaussykli ja loppujännite poikkeavat eri normeissa (DIN; SAE; EN) toisistaan, nykyisin on yleensä ilmoitettu EN normin mukainen arvo. Akku voi olla leimattu esimerkiksi 60 Ah/540 A (EN), tällöin akusta saatava kapasiteetti on 60 Ah kun sitä voidaan purkaa 20 tuntia (25 C lämpötilassa) jännitteen laskematta alle 1,75 V/kenno (10,5 V 12 V akulla) ja kylmäkäynnistysvirta 540 A mitattuna EN normin mukaan.
Amerikkalaisilla on (tietysti) oma tapansa määritellä käynnistysakun ns varakapasiteetti (RC), tämä on aika minuutteina joka saadaan kun 80 F asteen (27 C) lämpötilassa olevaa akkua puretaan 25 A virralla jännitteen putoamatta alle 1,75 V/kenno.
-
- Viestit: 1167
- Liittynyt: La Helmi 14, 2009 11:33 am
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Ei kannata ihmetellä, asia on vuosikymmenet ollut näin. Olen ollut yli 50v sitten sellaisessa hommassa jossa oli ehdoton ohje, ettei toimittajille saa sanoa yhtäään ainoata sähköteknistä termiä eikä mittayksikköä.
-
- Viestit: 22700
- Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
- Paikkakunta: Juupajoki
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Hyvä idea. Metsänomistajat tykkää, kun metsäteiden päistä alkaa löytyä hylättyjä sähköauton akkuja, kun kierrätysveroa ei ole vara maksaanSuperdextaaja kirjoitti: ↑To Touko 11, 2023 12:58 pm Maalataanpas piru seinälle..: KIERRÄTYS-vero akun painon mukaan.
Suomi kuuluu länsimaihin
-
- Viestit: 1441
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 3:39 pm
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Eiköhän se maksettaisi uuden oston yhteydessä kuten renkaiden kierrätysmaksukin.Jammu kirjoitti: ↑Pe Touko 12, 2023 8:11 amHyvä idea. Metsänomistajat tykkää, kun metsäteiden päistä alkaa löytyä hylättyjä sähköauton akkuja, kun kierrätysveroa ei ole vara maksaanSuperdextaaja kirjoitti: ↑To Touko 11, 2023 12:58 pm Maalataanpas piru seinälle..: KIERRÄTYS-vero akun painon mukaan.
VALLU ON PARAS!
-
- Viestit: 1167
- Liittynyt: La Helmi 14, 2009 11:33 am
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Täällä meilläpäin eräällä järvellä kiellettiin myös sähköperömoottorit ja yhtenä perusteena oli että käytetyt akut heitetään järveen.Jammu kirjoitti: ↑Pe Touko 12, 2023 8:11 amHyvä idea. Metsänomistajat tykkää, kun metsäteiden päistä alkaa löytyä hylättyjä sähköauton akkuja, kun kierrätysveroa ei ole vara maksaanSuperdextaaja kirjoitti: ↑To Touko 11, 2023 12:58 pm Maalataanpas piru seinälle..: KIERRÄTYS-vero akun painon mukaan.
-
- Viestit: 12970
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Ostaessa akku, sille voitaisiin määrätä painon mukaan sekä kierrätysvero että pantti. Kun myy auton, pantti siirtyy seuraavalle ostajalle ja sen saisi takaisin indeksikorotuksilla korjatulla hinnalla auto romutettaessa. Esim. Teslan kokoisen akun vero voisi olla 5000e ja pantti samoin eli yhteensä kymppitonni. Jos akku olisi vain sata kiloa painava, silloin vain tonni molempia eli yhteensä kaksi tuhatta euroa, joista panttitonni tulisi takaisin romutusvaiheessa.
Induktiolatausmahdollisuuksia tässä pitäisi alkaa järjestämään vähän joka kulmalle ja samalla akkujen kokoa voisi pienentää ihan roimasti. Eihän tässä ole mitään järkeä nyt siinä, että porho-ostajat saa jopa tukea ostaakseen jonkun Teslan isoimman mallin kokoisen tankin yli puolen tonnin painoisella isoimmalla mahdollisella akulla ja auto mahdollisesti sitten vain seisoo muiden porhoautojen rinnalla parkissa tai sillä käydään ajelemassa vain pikkuajoa. Samalla muiden pidempää päivittäisajoa tarvitsevien halvempien yhden ainoan auton ostajien tarvitsemat riittävät akut ovat ihan älyttömän kalliita. Joku työmatkaperusteinen vähennys verotuksessa olisi myös paikallaan.
Nämä yhdistelemällä jokainen saisi riittävän kokoisen isonkin akun kohtuukustannuksin ja ne, jotka vain huvikseen ostavat älyttömän ison akun voisivat toki myös tehdä näin halutessaan mutta joutuisivat myös maksamaan siitä aiheutuvat kustannusten nousun myös muille veroina ja pantteina.
Induktiolatausmahdollisuuksia tässä pitäisi alkaa järjestämään vähän joka kulmalle ja samalla akkujen kokoa voisi pienentää ihan roimasti. Eihän tässä ole mitään järkeä nyt siinä, että porho-ostajat saa jopa tukea ostaakseen jonkun Teslan isoimman mallin kokoisen tankin yli puolen tonnin painoisella isoimmalla mahdollisella akulla ja auto mahdollisesti sitten vain seisoo muiden porhoautojen rinnalla parkissa tai sillä käydään ajelemassa vain pikkuajoa. Samalla muiden pidempää päivittäisajoa tarvitsevien halvempien yhden ainoan auton ostajien tarvitsemat riittävät akut ovat ihan älyttömän kalliita. Joku työmatkaperusteinen vähennys verotuksessa olisi myös paikallaan.
Nämä yhdistelemällä jokainen saisi riittävän kokoisen isonkin akun kohtuukustannuksin ja ne, jotka vain huvikseen ostavat älyttömän ison akun voisivat toki myös tehdä näin halutessaan mutta joutuisivat myös maksamaan siitä aiheutuvat kustannusten nousun myös muille veroina ja pantteina.
Tekemällä virheistä oppii.
-
- Viestit: 3559
- Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Eihän tässä nyt olis mitään järkeä lähteä tuollaisia himmeleitä rakentamaan. Kautta aikain on rahalla saanut ja hevosella päässyt. Eiköhän se aika hoida ja tasapainota tämänkin asian.
Ford 6610 -88
-
- Viestit: 2239
- Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Kyllä markkinatalous hoitaa noiden sähköautojenkin akkukierrätyksen ajantasalle, kun on sen aika. Lyijyakkujakin pidettiin ongelmajätteenä ja niitä oli hylättyinä tienvarsilla ja roskakatoksissa, mutta sitten lyijyn hinta nousi ja akkuja alettiin kierrättämään tehokkaammin ja niistä alettiin maksaa hyvää hintaa romuna, niin eipä niitä enää missään näy hylättyinä. Siitä tietää, että romuakkujen hinta on hyvässä kurssissa kun etnisenvähemmistön edustajatkin kiertelevät niitä kyselemässä kauluspaidoissaan ja suorissa housuissaan... Ja onhan se hinta hyvä, vein muutaman akun romuksi pari viikkoa sitten, hinta oli 600€/tn. Mitään pantteja tai veroja noille ei pidä ruveta rakentelemaan, kun autokannan uusiutuminen etenee muutenkin etanan vauhtia niin sittenhän se pysähtyisi jo kokonaan kun muutenkin kalliin sähköauton hintaan lisättäisiin muutaman tonnin hatusta vedetty menoerä.
-
- Viestit: 12970
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/5 ... 5d43901c7d
Pieniakkuisten sähköautojen hinnat tippuvat voimakkaasti käytettyinä. Niinhän se kuuluukin käydä, että uudehkoja autoja saa käytettyjen markkinoilta kohtuuhinnalla ja lopussa lähes ilmaiseksi, kuten nyt polttisautoja yli 20 vuotiaina. Sähkötoiminnot ei kestä ehjinä muutenkaan ikuisuuksia, niin käytetyn sähköauton elinkaarta tuskin kymmentä vuotta enempää kannattaa pidemmälle venytellä muutenkaan. Latauspisteiden lisääntyessä, ei pieni akku ja alkuperäisestä roimastikin lyhentynyt ajomatkaresurssi ole suuri ongelma. Ei ainakaan silloin, jos käytettävissä olisi vielä automaattisia induktiolatauspisteitä siellä täällä kotiparkin lisäksi, ettei piuhaa tarvitse olla tökkimässä joka parkkauksella johonkin.
Pieniakkuisten sähköautojen hinnat tippuvat voimakkaasti käytettyinä. Niinhän se kuuluukin käydä, että uudehkoja autoja saa käytettyjen markkinoilta kohtuuhinnalla ja lopussa lähes ilmaiseksi, kuten nyt polttisautoja yli 20 vuotiaina. Sähkötoiminnot ei kestä ehjinä muutenkaan ikuisuuksia, niin käytetyn sähköauton elinkaarta tuskin kymmentä vuotta enempää kannattaa pidemmälle venytellä muutenkaan. Latauspisteiden lisääntyessä, ei pieni akku ja alkuperäisestä roimastikin lyhentynyt ajomatkaresurssi ole suuri ongelma. Ei ainakaan silloin, jos käytettävissä olisi vielä automaattisia induktiolatauspisteitä siellä täällä kotiparkin lisäksi, ettei piuhaa tarvitse olla tökkimässä joka parkkauksella johonkin.
Tekemällä virheistä oppii.
-
- Viestit: 3559
- Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Siittä Superdextaajalle kannettavalla akulla oleva sähköauto.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... 7ba998786e
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... 7ba998786e
Ford 6610 -88
-
- Viestit: 12970
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Tuopas onkin ensimmäinen kerta, kun näkee käytännössä idean otetun käyttöön muissakin, kuin mopoissa. Varmasti tiheään asutuissa kaupungeissa toimii, missä parkkipaikka pitää vain ottaa just sieltä, mistä löytyy läheltä kotoa tai työpaikkaa huolimatta latausmahdollisuuksista. Ja varmasti tuonkin akkuja pystyy lataamaan myös niiden ollessa paikallaankin. Kun olisi vielä R-kioskilla ja muissakin liikkeissä ja kaupoissa mahdollista ottaa täyteen ladattu vaihtoakku tai pari mukaan tyhjiin vaihtaen, niin sekin toisi toimivuutta lisää. Jos akkukapasiteetit tuplaantuu lähivuosina, voi vaihtoakkujen paino pudota puoleen tuosta 15 kilosta ja silloin olisi jo aika käytännöllistä kiikutella paria 5 litran mehukanisterin kokoista. Harva ajaa tuollaisilla paria kymmentä kilometriä enempää päivässä ja yleensä vähemmän. Silloin 200 km rangella pärjäisi jo viikon päivät helposti ja rangea olisi enemmän latauksilla välillä. Mutta jos tosiaan ei ole latausmahdollisuutta kätevästi itsellä niin vaihtaa sitten välillä akut täysiin säännöllisesti.Superdexta-64 kirjoitti: ↑Ti Touko 16, 2023 4:35 pm Siittä Superdextaajalle kannettavalla akulla oleva sähköauto.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... 7ba998786e
Porschella luvataan jo melkoisia matkoja uudella akulla mutta ei puhuta akun painosta mitään. Veikkaan, että on taas yli puoli tonnia ja enemmänkin. Mitä tolkkua tuollaisella on ajella pääsääntöisesti silloin, jos ajoympäristö on täynnä latausmahdollisuuksia ja tulevaisuudessa induktiolatauspisteitäkin joka paikassa eli kaupungeissa: https://www.kauppalehti.fi/uutiset/pors ... 15b9dec55f
Tekemällä virheistä oppii.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Semrush [Bot] ja 33 vierailijaa