Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.
mtalo kirjoitti: ↑To Marras 17, 2022 11:12 am
Ei oo hirveästi tullu kokeiltua, mutta luulisin niin olevan nykyautoissa. Ainoastaan olen kokeillut vm. 2000 Tdi Seat Cordobassa, niin siinä jarruun koskettaessa ahtopaineet meni nollille eli tehoista lähti aika paljon.
Muistaakseni nykyisessä Transitissa kone kiertää kytkin pohjassa vain 2500rpm ja vaihde vapaalla kytkin ylhäällä 4000rpm. Varsinkin jälkimmäinen on hyvä ominaisuus; katsastaessa ei tunnu niin pahalta. Vaihde päällä kiihdyttäessä kiertää varmaan 5500rmp.
Mulla Scudo -07 kiertää aina paikallaan vain 2500/rpm. Sillä ei ole merkitystä onko kytkin ylhäällä, tai alhaalla. Niillä kierroksilla savutkin sitten mitataan.
Elektroniikka ohjaa jarruja nykyisin yhä enemmän. Mulla on Citroenissa sähköinen käsijarru. Sitä kun kokeilin pienessä vauhdissa, niin alkoi nelipyöräjarrutus ja absit naputti jäällä. Ei sitten onnistu perinteellinen käsijarrukäännös.
Voi kyllä miettiä, mitä tuollainen elektroniikka vikaantuessaan saattaa aiheuttaa.
nelokoppasessa tdi golfissa oli joku rajoitin kun painoi jarrua ja kaasua samaan aikaan. tosin se taisi luovuttaa jotenkin, ehkä jos painoi tarpeeksi kauan tai jos käytti kaasun pohjassa.
jos ei jarruvalot palaneet niin ei kai tuo teslakuski jarruja voinut kuumentaa niin että ne olisi kiehunut. luulis noista saavan ulos dataa mitä polkimia on painettu.
Veikkaan, että on polkenut jalkaterä jotenkin vinossa jarrua ja huomaamattaan polkenut jalansyrjällä samalla kaasupoljinta. Rekuperaatio- eli jarrutusenergian talteen otto tai takaisinlataussysteemi todennäköisesti estää jarruttamisen samalla, kun poljetaan kaasua eli sähköä syötetään sähkömoottoreille. Olisi pelkästään hellittänyt jalkaa polkimilta, niin auto olisi jarruttanut ja seisahtanut ihan itse.
BHN kirjoitti: ↑To Marras 17, 2022 10:22 am
Onko vaikutusta pörssisähkön yöhintaan jos kaikki sähköautot ladataan pelkästään yöllä?
Varmasti, jonkin verran ainakin. Eikös se edullisempi yöhinta perustu nykyiseen, päiväaikaa pienempään kysyntään - näin ainakin olen ymmärtänyt. Käytännön vaikutusta taitaa olla mahdoton arvioida, mutta tuskin nykyisellä sähköautokannalla tällä on vielä kovinkaan merkittävää vaikutusta.
Tuossa Kiinalaisessa Tesla videossa huomioni kiinnittyi eniten siihen että melko kattavat "liikenteen" valvontajärjestelmät niillä siellä on kun tuollaisen tuppukylän läpi ajaessa on taltioitunut noin moneen kameraan
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe
Etiam si omnes, ego non
Vähän edelliseen liittyen. Teslat ymmärtääkseni keskustelee aika kiinteästi valmistajan kanssa. Miten noiden Kiinan Teslojen kanssa sitten mahtaa olla, kun tietoliikenne ulkomaille ei ehkä olekaan yhtä sujuvaa, kuin täällä länsimaissa?
vaniljacreme kirjoitti: ↑To Marras 17, 2022 8:46 am
ilmeisesti joku "tiltti" päällä koska olet oikeassa kyllähän sähköauton pitäisi kaasu höllätä ihan varmasti. itelle ei ole yhtäkään normaali polttomoottoriautoa eteen tullut jossa kaasu höllääntyisi jos jarrua painaa samaan aikaan. ennen katsastusta mulla ollu yleinen toimenpide ykkösellä reippaasti kaasua ja jarrua painelen vastaan aukenee paikat ja lähtee levystä ruosteet.
Koitin tätä samaa ennen katsastusta Skoda Octavia -98:lla. Ei onnistunut perskule... heti kun koski jarruun lähti tehot moottorista... se on se Skoda edistyksellinen ollut aina
vaniljacreme kirjoitti: ↑To Marras 17, 2022 8:46 am
ilmeisesti joku "tiltti" päällä koska olet oikeassa kyllähän sähköauton pitäisi kaasu höllätä ihan varmasti. itelle ei ole yhtäkään normaali polttomoottoriautoa eteen tullut jossa kaasu höllääntyisi jos jarrua painaa samaan aikaan. ennen katsastusta mulla ollu yleinen toimenpide ykkösellä reippaasti kaasua ja jarrua painelen vastaan aukenee paikat ja lähtee levystä ruosteet.
Koitin tätä samaa ennen katsastusta Skoda Octavia -98:lla. Ei onnistunut perskule... heti kun koski jarruun lähti tehot moottorista... se on se Skoda edistyksellinen ollut aina
Mutta noin 5-10sek. Jälkeen moottori ryntää ihan normaalisti! Vaikka jarrua painaa jatkuvasti. Tuo ”kaasun höllääminen” jarrua painaessa kaasun kanssa on jokaisessa 2000-luvun vehkeessä, mutta pidempään jatkaessa moottorinohjaus antaa periksi.
Mielenkiintoinen juttu. Silti ehkä tuo tohtorikoulutettava on enemmän tohtoriksi opiskeleva kuin passiivisesti koulutettava. Koiria ja muita eläimiä sekä lapsia ja varusmiehiä koulutetaan, muut sitten enemmän opiskelevat ja kouluttautuvat. Ohi aiheen, mutta pistää vain silmään jotkut asiat.
zukka kirjoitti: ↑Ti Joulu 06, 2022 11:00 am
Kolmen vuoden päästä ei varmaan pääsisi enää pysähtymättä perille jos kaikki muut olosuhteet pysyvät samana.
Halpa sähkö tuolla paikassa,jos siirtoineen lähes täysin tyhjästä täyteen 10e.
Aika on kyllä ihan väärä suure akkujen keston vertailuun.
Ajetut kilometrit olisi jo parempi joskaan ei totuudenmukainen sekään.
Eihän moottoreidenkaan kestoa mitata käyttövuosissa.
Akun kestoon vaikuttaa mm. latausten määrä sekä se, ladataanko paljon pikalatureilla ja ladataanko akku aina täyteen ja käytetäänkö tyhjäksi.
Muitakin kestoon vaikuttavia tekijöitä on luonnollisesti.
Käyttäjä pystyy aika paljon akun ikään vaikuttamaan jos ajo ja lataus on oikeanlaista.
"Luku on tyrmäävä, sillä auton omalla 12 ampeeriin rajoitetulla matkalaturilla isoakkuisen Hyundai Konan ajoparistojen täyttyminen kestää kännykkä-äpin mukaan suunnilleen vuorokauden!"
Ei tainnut sähköautoilija olla laskumiehiä, ihan peruskoulun matematiikallahan tuon laskee, ei siinä mitään äppiä tarvitse eikä lopputulos ole tyrmäävä.
zukka kirjoitti: ↑Ti Joulu 06, 2022 11:00 am
Kolmen vuoden päästä ei varmaan pääsisi enää pysähtymättä perille jos kaikki muut olosuhteet pysyvät samana.
Halpa sähkö tuolla paikassa,jos siirtoineen lähes täysin tyhjästä täyteen 10e.
m_kane kirjoitti: ↑Ti Joulu 06, 2022 11:13 am
Aika on kyllä ihan väärä suure akkujen keston vertailuun.
Ajetut kilometrit olisi jo parempi joskaan ei totuudenmukainen sekään.
Eihän moottoreidenkaan kestoa mitata käyttövuosissa.
Akun kestoon vaikuttaa mm. latausten määrä sekä se, ladataanko paljon pikalatureilla ja ladataanko akku aina täyteen ja käytetäänkö tyhjäksi.
Muitakin kestoon vaikuttavia tekijöitä on luonnollisesti.
Käyttäjä pystyy aika paljon akun ikään vaikuttamaan jos ajo ja lataus on oikeanlaista.
Kerroin omasta pariviikkoa kestäneestä sähköautokokeilusta viime talvena ja siitä kuinka kyseisen vaggineen käyttöohjekirjassa taisi olla parikymmentä sivua ohjeita ja rajoituksia akun lataamiselle.
Varoitukset akun käyttöiän lyhenemisestä tulivat uudestaan ja uudestaan mm lataustavan, varauksen, varastoinnin ja lämpötilan suhteen.
Esimerkkinä varaustila on pidettävä alle +5C lämpötilassa 40 ja 80 % välillä, mikäli ei haluta akun kestoiän alenevan. Nollan asteen vaiheilla olleessa kevyessä talvikelissä nopeusalueella 60 - 80 km/h noilla kriteereillä ei päässyt edes 160 kilometriä yhdellä latauksella.
Moni kommentoi tuossa vaiheessa, että ihan humpuukia moiset varoitukset.