Sähköautot tulevat
-
- Viestit: 12970
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Norjalais-firma voitti urakkakilpailun induktiolataavan 1,6 km pituisen moottoritien pätkän rakentamiseksi Floridaan: https://www.enrx.com/de-DE/Company/Medi ... le-driving
Lataus ajon aikana tapahtuu 200 kw:n teholla eli pitäisi olla jopa nopeampi, kuin kiinteän latausaseman lataus, mikä tuolla tapahtuu normaalisti 150 kw latauksella.
Lataus ajon aikana tapahtuu 200 kw:n teholla eli pitäisi olla jopa nopeampi, kuin kiinteän latausaseman lataus, mikä tuolla tapahtuu normaalisti 150 kw latauksella.
Tekemällä virheistä oppii.
-
- Viestit: 2775
- Liittynyt: To Maalis 15, 2012 9:35 pm
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Jos oikein laskin, niin satasen vauhdilla yli ajaen ehtii n. 3 kWh ladata.Superdextaaja kirjoitti: ↑Ti Touko 09, 2023 5:23 pm Norjalais-firma voitti urakkakilpailun induktiolataavan 1,6 km pituisen moottoritien pätkän rakentamiseksi Floridaan: https://www.enrx.com/de-DE/Company/Medi ... le-driving
Lataus ajon aikana tapahtuu 200 kw:n teholla eli pitäisi olla jopa nopeampi, kuin kiinteän latausaseman lataus, mikä tuolla tapahtuu normaalisti 150 kw latauksella.
-
- Viestit: 1167
- Liittynyt: La Helmi 14, 2009 11:33 am
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Loistavaa! Nythän sitten voidaan niihin automaatilla vaihdettaviin pohjapattereihin integroida induktiivilaturi, niin selvitään halvemmilla akunvaihtoroboteilla kun ei niiden tarvi erikseen akun alta niitä irrottaa. Ja auton hintahan ei nouse, kun induktiolaturitkin on niissä liisinkiakuissaa?
-
- Viestit: 2775
- Liittynyt: To Maalis 15, 2012 9:35 pm
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Joo, ei se 200 kW induktiolaturi varmaan kallis ole.
Jos auto kuluttaa 20 kWh /100 km ja laturista tulee 200 kW, niin ei tarvitsisi olla kuin 10% teistä laturilla päällystettyä (8.5 miljoonaa dollaria/kilometri) jotta kaiken tarvittavan sähkön saisi tiestä.
Jos auto kuluttaa 20 kWh /100 km ja laturista tulee 200 kW, niin ei tarvitsisi olla kuin 10% teistä laturilla päällystettyä (8.5 miljoonaa dollaria/kilometri) jotta kaiken tarvittavan sähkön saisi tiestä.
-
- Viestit: 3580
- Liittynyt: Ti Syys 27, 2011 3:43 pm
- Paikkakunta: Jovensuu
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Mielenkiintoista on kyllä lukea näitä "halventavia" kommentteja kehityksestä.
Samanlaisia kuultiin kun tietokoneiden kehitys alkoi. Kukaan ei kuulemma tarvinnut niitä kotiin, muutama kone per valtio oli enemmän kuin riittävästi. Kuinka kävikään?
Kännykät tulivat 90-luvun taitteessa. Kukaan ei tarvinnut niitä. Eikä missään nimessä kosketusnäyttöjä, näppäinpuhelin on se paras, joskaan koko kännykkää ei kukaan tarvitse. Kuinka kävikään?
Internetistä ja mielipiteistä siitä en edes kirjoita tämän enempää.
Toivottavasti masinistipalsta on 10 vuoden päästä pystyssä, ja itsellä henki pihisee. Olis mukava selata näitä mielipiteitä itseohjaavan maantiestä latautuvan auton kyydissä istuessa, sivuuttaen samalla noita akunvaihtopisteitä jotka alkavat olla jo poistuvia kun akun kapasiteetti riittää parintuhannen ajosuoritteeseen, jota tielataus pidentää.
Samanlaisia kuultiin kun tietokoneiden kehitys alkoi. Kukaan ei kuulemma tarvinnut niitä kotiin, muutama kone per valtio oli enemmän kuin riittävästi. Kuinka kävikään?
Kännykät tulivat 90-luvun taitteessa. Kukaan ei tarvinnut niitä. Eikä missään nimessä kosketusnäyttöjä, näppäinpuhelin on se paras, joskaan koko kännykkää ei kukaan tarvitse. Kuinka kävikään?
Internetistä ja mielipiteistä siitä en edes kirjoita tämän enempää.
Toivottavasti masinistipalsta on 10 vuoden päästä pystyssä, ja itsellä henki pihisee. Olis mukava selata näitä mielipiteitä itseohjaavan maantiestä latautuvan auton kyydissä istuessa, sivuuttaen samalla noita akunvaihtopisteitä jotka alkavat olla jo poistuvia kun akun kapasiteetti riittää parintuhannen ajosuoritteeseen, jota tielataus pidentää.
Belarus 825 turbo shitbox
-
- Viestit: 2097
- Liittynyt: La Maalis 30, 2019 6:09 pm
- Paikkakunta: Savommua tai Pohjoinen
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Höh, teleporttaamallahan sitä liikutaan paikasta toiseen yhdessä suhauksessa.m_kane kirjoitti: ↑Ti Touko 09, 2023 10:08 pm Toivottavasti masinistipalsta on 10 vuoden päästä pystyssä, ja itsellä henki pihisee. Olis mukava selata näitä mielipiteitä itseohjaavan maantiestä latautuvan auton kyydissä istuessa, sivuuttaen samalla noita akunvaihtopisteitä jotka alkavat olla jo poistuvia kun akun kapasiteetti riittää parintuhannen ajosuoritteeseen, jota tielataus pidentää.
-
- Viestit: 1301
- Liittynyt: To Tammi 19, 2006 12:06 pm
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Itse sain ahaa elämyksen silloin , kun ostin ensimmäisen työkalusetin litiumakuilla, niin tajusin että nyt muuttuu ja
paljon akkuvehkeet, eli paineilma ja roikkavehkeet jäi ainakin itsellä historiaan.
-
- Viestit: 1301
- Liittynyt: To Tammi 19, 2006 12:06 pm
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
m_kane kirjoitti: ↑Ti Touko 09, 2023 10:08 pm Mielenkiintoista on kyllä lukea näitä "halventavia" kommentteja kehityksestä.
Samanlaisia kuultiin kun tietokoneiden kehitys alkoi. Kukaan ei kuulemma tarvinnut niitä kotiin, muutama kone per valtio oli enemmän kuin riittävästi. Kuinka kävikään?
Kännykät tulivat 90-luvun taitteessa. Kukaan ei tarvinnut niitä. Eikä missään nimessä kosketusnäyttöjä, näppäinpuhelin on se paras, joskaan koko kännykkää ei kukaan tarvitse. Kuinka kävikään?
Internetistä ja mielipiteistä siitä en edes kirjoita tämän enempää.
Toivottavasti masinistipalsta on 10 vuoden päästä pystyssä, ja itsellä henki pihisee. Olis mukava selata näitä mielipiteitä itseohjaavan maantiestä latautuvan auton kyydissä istuessa, sivuuttaen samalla noita akunvaihtopisteitä jotka alkavat olla jo poistuvia kun akun kapasiteetti riittää parintuhannen ajosuoritteeseen, jota tielataus pidentää.
Ootko huomannut, että tämä sähköauto palstakin alkaa olemaan 10 vuotta ja sama jankkaaminen lähes edelleen, eli
niin kauan kun ei omia kokemuksia ole, niin kaikenlaiset Esson paarin kuvitelmat saavat etusijan, kuten vaihtoakut, jotka
kuuden vuoden sähköautoilun jälkeen lähinnä naurattaa.
-
- Viestit: 12970
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Näkisin niin, että induktiolaturit olisivat kotiparkissa kaikkein kätevimmät mutta myös julkisilla parkkipaikoilla ja parkkihalleissa erittäin hyvät esim. kaupunkikeskustoissa, missä käydään usein vain nopsaan pyörähtämässä ja kaikki johtojen kanssa puljaaminen rasittaa. Samalla voisin ihan hyvin kuvitella noita keskeisimpiin liikennevaloristeysakueille pidemmällä matkalla, kun liikenne kuitenkin aika usein seisoo ja matelee valoista läpi pitkänä jonona, niin siinä kerkeää akutkin saamaan jo reilusti latausta. Tuollaiset valoristeysalueet olisi voinut jo kauan sitten laittaa lämmityskierrolle, niin ei olisi tarvetta suolata ja hiekoittaa eikä aurata ja pinnoite kestäisi sutimatta renkailla kolmekin kertaa pidempään uusimatta. Voi olla, että meillä ei tuota tulla näkemään eikä induktiolataustakaan kaduilla mutta mistäs sitä tietää.. Norjastahan tuo induktiolatauksen uusi Nokia on lähtöisin, kun siellä ollaan muutenkin 10 vuotta Suomea edellä sähköautoasioissa. Ei ole loppujen lopuksi etäällä. Rajanaapuri ihan..
Tekemällä virheistä oppii.
-
- Viestit: 3580
- Liittynyt: Ti Syys 27, 2011 3:43 pm
- Paikkakunta: Jovensuu
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
En pitäisi amperalla ajoa kyllä ihan oikeana sähköautoiluna.AV kirjoitti: ↑Ti Touko 09, 2023 10:44 pmm_kane kirjoitti: ↑Ti Touko 09, 2023 10:08 pm Mielenkiintoista on kyllä lukea näitä "halventavia" kommentteja kehityksestä.
Samanlaisia kuultiin kun tietokoneiden kehitys alkoi. Kukaan ei kuulemma tarvinnut niitä kotiin, muutama kone per valtio oli enemmän kuin riittävästi. Kuinka kävikään?
Kännykät tulivat 90-luvun taitteessa. Kukaan ei tarvinnut niitä. Eikä missään nimessä kosketusnäyttöjä, näppäinpuhelin on se paras, joskaan koko kännykkää ei kukaan tarvitse. Kuinka kävikään?
Internetistä ja mielipiteistä siitä en edes kirjoita tämän enempää.
Toivottavasti masinistipalsta on 10 vuoden päästä pystyssä, ja itsellä henki pihisee. Olis mukava selata näitä mielipiteitä itseohjaavan maantiestä latautuvan auton kyydissä istuessa, sivuuttaen samalla noita akunvaihtopisteitä jotka alkavat olla jo poistuvia kun akun kapasiteetti riittää parintuhannen ajosuoritteeseen, jota tielataus pidentää.
Ootko huomannut, että tämä sähköauto palstakin alkaa olemaan 10 vuotta ja sama jankkaaminen lähes edelleen, eli
niin kauan kun ei omia kokemuksia ole, niin kaikenlaiset Esson paarin kuvitelmat saavat etusijan, kuten vaihtoakut, jotka
kuuden vuoden sähköautoilun jälkeen lähinnä naurattaa.
16kwh akku, josta varmaan 12kwh käytössä, ei edusta nykyajan sähköautoa millään muotoa, vaikkakin amperan ideologia on ihan hyvä ja mielenkiintoinen.
Muuten, Kaveri tulee lauantaina amperan kanssa tallille, tarkoitus on vaihtaa tyyppivikana oleva vaihteiston laakeri.
Belarus 825 turbo shitbox
-
- Viestit: 1301
- Liittynyt: To Tammi 19, 2006 12:06 pm
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
No ei täyssähkö ammera ole, vaikka täyssähkön ajo-ominaisuudet on, kun tämän päivän lataushybriiteihin vertaa, joissa
bensa heti hyrähtää, kun kaasujalkaa vähän käyttää.
bensa heti hyrähtää, kun kaasujalkaa vähän käyttää.
-
- Viestit: 3580
- Liittynyt: Ti Syys 27, 2011 3:43 pm
- Paikkakunta: Jovensuu
- Viesti:
-
- Viestit: 2097
- Liittynyt: La Maalis 30, 2019 6:09 pm
- Paikkakunta: Savommua tai Pohjoinen
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Ei ole bensa hyrähtänyt kuukausiin kuin pääsiäiskirkkoreissulla, kun ei 70-80 kilometrin akkurange ihan riittänyt eestaas.
-
- Viestit: 1301
- Liittynyt: To Tammi 19, 2006 12:06 pm
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Niin tarkoitin sitä, että sähkömoottori antaa kaiken tehon, eikä ole sellainen systeemi, että olisi yhdistetty teho bensa ja sähkö.
Laakeri joka näistä on mennyt, on sähkömoottorin päätylaakeri ja koskee lähinnä alkupään autoja, joissa kuulahäkki muovinen,
joka ei kestä suomen talvea. Huomioitavaa laakerin vaihdossa, että ei mene kääntämään roottoria, jos sitä kääntää, niin vaatii
ohjelmointia merkkihuollossa, eli lavetti hommaksi menee silloin.
-
- Viestit: 618
- Liittynyt: Pe Heinä 18, 2014 10:45 pm
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Eiku maataan vaan ja pistetään hologrammi asioille. Tahi tekoaly!
Volvo BM 230, Volvo BM 2204 + Pikavik 3030; Bernard Loisirs + B&S 22 hv V2; 2 kpl Honda F800 lingolla ja auroilla; Suzuki SJ413&Samurai; Bolinder 1052-maamoottoriprojekti
Kaikki ihmiset ovat mölöjä, kunnes toisin todistavat.
Kaikki ihmiset ovat mölöjä, kunnes toisin todistavat.
-
- Viestit: 3580
- Liittynyt: Ti Syys 27, 2011 3:43 pm
- Paikkakunta: Jovensuu
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Tämä oli hyvä tieto, kiitosAV kirjoitti: ↑Ke Touko 10, 2023 8:03 am
Niin tarkoitin sitä, että sähkömoottori antaa kaiken tehon, eikä ole sellainen systeemi, että olisi yhdistetty teho bensa ja sähkö.
Laakeri joka näistä on mennyt, on sähkömoottorin päätylaakeri ja koskee lähinnä alkupään autoja, joissa kuulahäkki muovinen,
joka ei kestä suomen talvea. Huomioitavaa laakerin vaihdossa, että ei mene kääntämään roottoria, jos sitä kääntää, niin vaatii
ohjelmointia merkkihuollossa, eli lavetti hommaksi menee silloin.
Belarus 825 turbo shitbox
-
- Viestit: 12970
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Akkujen kierrättäminen tulee olemaan kasvava ongelma, kun kohta romutettavienkin sähköautojen määrä räjähtää käsiin.
Mites noita pattereita pystyy kierrättämään? Osa puretaan ja komponenteista kootaan varastoakkuja, osa murskataan ja sulatetaan tai liuotetaan metallien keruuta varten talteen. Saanti käytetyistä metallesta ehkä 50-60 % takaisin kohtuukustannuksin ja laboratoriohuolellisuudella ts. taloudellisesti kannattamattomasti 80-90%. Menisikö jokseenkin näin?
Induktiolatauksen yleistyessä akkujen koot pystyisi pitämään kohtuuullisena jopa raskaassa tavaraliikenteessäkin. Vero kilometrien ja auton tai akun painon mukaan?
Mites noita pattereita pystyy kierrättämään? Osa puretaan ja komponenteista kootaan varastoakkuja, osa murskataan ja sulatetaan tai liuotetaan metallien keruuta varten talteen. Saanti käytetyistä metallesta ehkä 50-60 % takaisin kohtuukustannuksin ja laboratoriohuolellisuudella ts. taloudellisesti kannattamattomasti 80-90%. Menisikö jokseenkin näin?
Induktiolatauksen yleistyessä akkujen koot pystyisi pitämään kohtuuullisena jopa raskaassa tavaraliikenteessäkin. Vero kilometrien ja auton tai akun painon mukaan?
Tekemällä virheistä oppii.
-
- Viestit: 22700
- Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
- Paikkakunta: Juupajoki
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
No jos ajatellaan, että akkujen kierrätystä vertaa siihen, että akkumineraalit louhitaan jalostetaan jne, on käytetyssä akussa kyllä tonnia kohti enemmän raaka-ainetta joten kierrätys kaikilla mittareilla järkevää ja kannattavaa. Varsinkin kun osa kennoista tai moduuleista voidaan vielä käyttää uudelleen sellaisenaan sähkövarastoihin.
Kyse ei ole millään lailla kasvavasta ongelmasta, vaan hyvä perusta uudentyyppiselle liiketoiminnalle.
Kyse ei ole millään lailla kasvavasta ongelmasta, vaan hyvä perusta uudentyyppiselle liiketoiminnalle.
Suomi kuuluu länsimaihin
-
- Viestit: 12970
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Maalataanpas piru seinälle..: KIERRÄTYS-vero akun painon mukaan.
Tekemällä virheistä oppii.
-
- Viestit: 4544
- Liittynyt: La Syys 05, 2015 2:26 pm
- Paikkakunta: Tyrwää city
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Mihin kierrätysvero perustuisi?Superdextaaja kirjoitti: ↑To Touko 11, 2023 12:58 pm Maalataanpas piru seinälle..: KIERRÄTYS-vero akun painon mukaan.
Akun omistajahan voi myydä arvokkaan raaka-ainepaketin vapaasti eniten tarjoavalle. Voi siitä myyntisummasta sitten jonkun euron kierrätysveroakin maksaa, jos joku moisen veron keksii.
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: ardem, riude, tono ja 33 vierailijaa