tane II kirjoitti: ↑Ma Joulu 19, 2022 1:28 pm
-SS- kirjoitti: ↑Ma Joulu 19, 2022 1:06 pm
Yksi dieselmittari (40 l/min) voi ladata rangea autojen siirtelyineen noin 1200 litraa tunnissa. Dieselin energiasisältö on 11,6 kWh/litra. Auto voi siitä käyttää hyväksi, sanotaan nyt 35%, 4 kWh. Eli yksi dieselpumppu pystyy jakelemaan tunnissa 4800 kWh.
-SS-
On vissiin menneet litrat ja kilot sekaisin! Vanha "nyrkkisääntö" 10 kWh/litra on ainakin paljon lähempänä oikeaa (42,7 MJ/kg), kuin tuo 11,6 kWh/litra.
Joo laitetaan laskelma uudelleen, sivulla
https://kotimaanlampo.fi/mita-eroa-on-l ... jylla.page on tuo väärä tieto.
Normaali dieselpumppu pumppaa 40 l/min, kuorma-autonapilla saa lujempaa. Tankkausaika keskimäärin 1 min. Kortin heilutus ja näppäily 1 min. Eli parhaimmillaan saa noin 1200 litraa ulos tunnissa ( 2 min / tankkaus) , jos autoja on jonossa asti. 1200 x 10 kWh 12000 kWh, 35% hyötysuhteella auton latausta siis noin (EDIT:KORJATTU, yksi nolla lsiää !) 4000 kWh tunnissa käyttökelpoista liikuntaenergiaa. Dieselauto jos kuluttaa sen 6 litraa / 100 km, niin tarkoittaa sitä, että 40 l/min tankkaava saa kahdessa minuutissa 660 km rangea. Ja kyseinen mittari pystyy tankkaamaan tunnissa 25-30 autoon saman määrän rangea.
Nyt jos vielä polttoaineen jakelujärjestelmään tulee progressiivinen päästömaksu, myyntilupien/kiintiöiden muodossa, sillä työnnetään sähköautoja lisää liikenteeseen. Yli 90 g/ km CO2 tuottavat autot saisivat lisäveron, lisäksi ajoneuvoveron määrä olisi nousussa kautta linjan.
Youtube - kritiikissä valiteltiin sitä, että ei voi mennä lataamaan autiolle latauskentälle jonnekin teollisuusalueelle, koska ei ole mitään tekemistä. Eli tämäkin on uusi vaatimus: ladata pitäisi saada keskeytymättä joka paikassa, jossa ihminen liikkuu ja tekee tuottavaa työtä. Nestemäisten polttoaineiden jakelussa tällaista ei juurikaan ole tarvittu, tankkaus on niin nopea, ja kerralla voi ladata 1000 km rangea muutamassa minuutissa.
-SS-