Tuota hiipumista olen tässä koettanut rautalangasta vääntää.AV kirjoitti: ↑To Maalis 23, 2023 9:50 amLataahan se tietenkin 12v akkua etulämmityksen aikana, mutta juju onkin siinä, että kun jännite nousee 12v akussa, niinMököttäjä kirjoitti: ↑To Maalis 23, 2023 9:06 amTästä voi ihmetellä Teslan ptc-elementin sielunelämää. Viisaamma kertokoon miten on, mutta ei noilla kaapeleilla kyllä 6kW tehoa 12V järjestelmässä kesytetä ja eikö oranssi ole high voltage kaapelin väri? Ilmastoinnin puhallin ja penkinlämmittimet ym. varmasti ovatkin 12V. Hölmö on rakenne, jos DC/DC muunnin ei esilämmityksen aikana ole päällä.rautakasa kirjoitti: ↑Ke Maalis 22, 2023 7:44 pmSiis sähköauto hoitaa esilämityksen 12 voltin akulla? Kuulostaa yhtä nerokkaalta kuin varaavan takan sijaan koettaisi lämmittää taloa polttamalla puoli askia tulitikkuja. "Broken by design.." Meillä sekä sähköautot että hybridi lämmittävät (tai jäähdyttävät) matkustamon ajoakusta saatavalla sähköllä. Ei lopu 12 voltin akusta sähkö, vaikka lämmittäisi autoa useamman kerran sen puolen tunnin pätkän. Kokemusta on.Harri S kirjoitti: ↑Ke Maalis 22, 2023 1:37 pmEtäkäytöllä sitä 12v akkua kun ei vaan lataa mikään ja kulutus on 12V järjestelmässä silloin lähes huipussaan kun kaikki neljä penkin- ja ratin lämmittimet, puhallin ja ilppi huutaa täysillä kun auto lämmitetään +22 asteeseen 15 minuutissa.
Ihan sama kun huudatat sitä polttiksen webastoa samassa kelissä liian kauan suhteessa ajomatkoihin ja sinäkään aikana pihassa seisoessa sitä latausta ei sinne akkuun tule tippaakaan kun auto ei käy.
Kilsan ajomatka ei montaa minuttia kestä ja kun sitä toistat muutaman kerran, on akku tyhjä, kun se kun ei niiden ajominuuttien aikana saa takaisin sitä samaa mikä lämmityksessä kului ja joka sähkiksessä on lähes kilowatin luokkaa kun kun kaikki laitteet sen vartin täysillä paahtaa ja mukana on lisäksi kulutus myös kaikesta muusta sen ajamisen aikana kun siinä ei ole sitä polttomoottoriakaan hukkalämpöä kabiiniin tekemässä.
12v akku latautuu vain ajossa ja silloin kun auto on latauksessa.
https://connerlabs.org/tesla-model-3-ca ... -teardown/
samalla latausvirta pienenee, eli aikaa vaatii 12v akun saaminen täyteen ja sitä ei muodostu lyhyellä ajolla. Sitten vielä, kun
hv akkua ladataan tehokkaalla vaikka 11kw laturilla, niin sekin jää lyhyeksi ajaksi, näistä sitten aiheutuu, että 12v heikkenee
pikku hiljaa, myös tuo AMG korkeampi jännite ja rakenne poikkeaa perinteisestä, ettei osata varautua.
Eikä se ole käyttövoimasta kiinni kun latausaika ei vaan riitä virrankulutukseen nähden.
Toisilla nyt vaan on kova into inttää asiasta kun ajavat itse autollaan pidempää matkaa joka kyllä riittää akun latautumiseen eikä ymmärrys riitä siihen että lyhyt pätkäajo syö akun latausta kun kulutus on kovalla pakkasella koko ajan maksimissa. Siksi niitä laturimokkuloita myydää niihin polttisten lohkolämmitinsarjoihinkin.
Leafin PTC joka on lämpöpumpun lisänä, toimii myös HV akun sähköllä. Tuosta tuplajärjestelmästä johtuen Leafi lämpesi hyvin silloinkin kun Teslat muuttu jääkaapeiksi kun niissä lämmitys on vain joko tai. Se siitä edelläkivijästä joka autona tosiasiassa tuli tuotantoon vasta Leafin jälkeen.
Ihan sama homma kuin silloin tuossa taannoin kun kiikeästi mulle väitettiin että sähköautoa voi huoletta ajoakun kärsimättä pitää latauksessa koko ajan kun sitä ei käytetä. Toki voi pitää mutta akku kyllä kärsii, kuten silloin sanoin. Täysi varaus pitkiä aikoja ei ole lithiumakulle hyväksi, vaikka lyijyakulle on, kun ovat eri teknologiaa. Hybridiautokokemus ja netistä omittu ei ole sähköautokokemusta.
Väitän myös että sähköautossa se 12v akku on normaalissa ajossa paremmassa latauksessa kuin tavan polttiksessa, kun sitä ladataan sekä ajossa että myös tunteja öisin latauksen aikana. Mutta kovalla kuormituksella se pakkasilla on.