Sähköautot tulevat
-
- Viestit: 1301
- Liittynyt: To Tammi 19, 2006 12:06 pm
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Toimii amppera hybriitinä, vaikka ei verkkovirralla toimisi, virta riittää kun agrikaatti pitää tietyn puskurin akussa, jotta
kiihdyttämiseen riittää virtaa. Agrikaatti 55kw, kun tasainen kulutus 15-25kwh/100km.
Tuohon eristysvastusvikaan mikä tuossa omassa ollut, niin pitkällisten selvittelyjen tuloksena näyttäisi olevan niinkin
yksinkertainen vika kuin 12v AGM akun liian matala jännite, jolloin hpcm2 moduli lopettaa hv akun lämmittämisen.
Omassakin ongelma alkoi, talven tullen ja 12v akku viisi vutta vanha, mittailin lepojännitettä, niin ei ollut kuin 12,35v
jolla AMG akku on alle 50% varaustilan. Koitin ladata reilun vuorokauden akkua, 4-6a virralla, mutta heti kun lopetti latauksen,
putosi jännite 12,55v joten jotain hämminkiä tässä AMG akussa on ja pitäänee se vaihtaa ennen kuin hpcm2 modulin ohjelmoi
uudelleen. AMG akku on 100% varaustilassa 13v jännitteellä, joten toimii korkeammalla jännitteellä, mitä perinteinen.
kiihdyttämiseen riittää virtaa. Agrikaatti 55kw, kun tasainen kulutus 15-25kwh/100km.
Tuohon eristysvastusvikaan mikä tuossa omassa ollut, niin pitkällisten selvittelyjen tuloksena näyttäisi olevan niinkin
yksinkertainen vika kuin 12v AGM akun liian matala jännite, jolloin hpcm2 moduli lopettaa hv akun lämmittämisen.
Omassakin ongelma alkoi, talven tullen ja 12v akku viisi vutta vanha, mittailin lepojännitettä, niin ei ollut kuin 12,35v
jolla AMG akku on alle 50% varaustilan. Koitin ladata reilun vuorokauden akkua, 4-6a virralla, mutta heti kun lopetti latauksen,
putosi jännite 12,55v joten jotain hämminkiä tässä AMG akussa on ja pitäänee se vaihtaa ennen kuin hpcm2 modulin ohjelmoi
uudelleen. AMG akku on 100% varaustilassa 13v jännitteellä, joten toimii korkeammalla jännitteellä, mitä perinteinen.
-
- Viestit: 1172
- Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 9:05 am
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Ei tuo akku täydessä iskussa noilla luvuilla ole, mutta onkohan tämä se varsinainen vika kuitenkaan? Kai se auto sitä AGM akkua ajossa kuitenin lataa, jolloin jännite nousee sitä kautta.
- Aakku
- Viestit: 8292
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Eikös tässä latausongelma ollut töpselilatauksessa? Ajossa jännite pysyy huonollakin akulla korkealla auton laturin voimalla.
Omassa startiakussa on myös samantapainen ongelma. Lataamisen jälkeen jännite hiipuu vuorokaudessa, vaikka olisi napakenkä irti. Toimii kyllä moitteetta startatessa.
Toivottavasti Ampperassa olisi noin yksinkertainen vika. Kuulolla ollaan.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
-
- Viestit: 1316
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 10:30 am
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Vaikkei heti uskoisi niin sähköautossa akku on tosi kovilla.
Ei tarvi jännitteiden paljoa sakata niin alkaa eskaloimaan vikatiloja.
Sain oman autonikin vikatilaan kun pätkäajossa kovalla pakkasella penkinlämmittimet, etähallinnat ja ilmapumppu vei akun jännitteet alas, yö c-tecissä korjas ongelman ja poisti vikavalot.
Tallentuneet vikakoodit poistin kännykkäsovelluksella.
Ei tarvi jännitteiden paljoa sakata niin alkaa eskaloimaan vikatiloja.
Sain oman autonikin vikatilaan kun pätkäajossa kovalla pakkasella penkinlämmittimet, etähallinnat ja ilmapumppu vei akun jännitteet alas, yö c-tecissä korjas ongelman ja poisti vikavalot.
Tallentuneet vikakoodit poistin kännykkäsovelluksella.
-
- Viestit: 2108
- Liittynyt: La Maalis 30, 2019 6:09 pm
- Paikkakunta: Savommua tai Pohjoinen
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Eikös sen 12 V akun pitäisi ajossa latautua ja kuormien saada syöttönsä korkeajänniteakusta? Vai onko DC/DC-muunnin niin tehoton, että osa kulutuksesta otetaan ajossakin 12 voltin akusta?Harri S kirjoitti: ↑Ma Maalis 20, 2023 2:07 pm Vaikkei heti uskoisi niin sähköautossa akku on tosi kovilla.
Ei tarvi jännitteiden paljoa sakata niin alkaa eskaloimaan vikatiloja.
Sain oman autonikin vikatilaan kun pätkäajossa kovalla pakkasella penkinlämmittimet, etähallinnat ja ilmapumppu vei akun jännitteet alas, yö c-tecissä korjas ongelman ja poisti vikavalot.
Tallentuneet vikakoodit poistin kännykkäsovelluksella.
-
- Viestit: 8703
- Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 4:15 pm
- Paikkakunta: Cat shaisse Hill
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Rellussa (Kangoo) on jonkun valmistajan tekemä etähallinta ja lämmityslaite, jota löytyy muiltakin merkeiltä. Kas, kun etänä laittaa esilämmityksen päälle, ei aina tarvinnu etänäkään, meni auto "sähköhäiriöön". Ajo toimi, mutta mediat ja ilmanvaihto mykkä.
Minuuttien odottelun jälkeen palasi järkiinsä.
Kankuruu ollu viikkosotalla telakalla, kun ootellaan mitä fransmannit keksis.
Takuuaikanen ja liisattu auto. Pähkyröiköön.
Saahaan ajella, nyt jälleen proacella, autom.
Minuuttien odottelun jälkeen palasi järkiinsä.
Kankuruu ollu viikkosotalla telakalla, kun ootellaan mitä fransmannit keksis.
Takuuaikanen ja liisattu auto. Pähkyröiköön.
Saahaan ajella, nyt jälleen proacella, autom.
..kesäaika on iltaharrastajan parasta aikaa...
-
- Viestit: 7808
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Romutetaanko sähköautoja turhan takia? Seuraukset näkyvät jo https://www.is.fi/autot/art-2000009464006.html
-
- Viestit: 1301
- Liittynyt: To Tammi 19, 2006 12:06 pm
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Onhan se tehokas laturi, noin 2000w mutta sitten kun jännite nousee, niin latausteho tietenkin putoaa jotta akku
kestäisi, suositus taisi olla 10% akun ampperimäärästä olisi sopiva latausvirta.
Harri S kertoikin tuon ongelman näissä sähköautoissa, mitä 12v akkuun tulee, ampperassa varsinkin -12 vuoden
mallissa huolehtii huonosti 12v akusta, kuten se, että kun hv akku täyttyy verkkolatauksessa, niin samalla loppuu
12v akunkin lataus.
kestäisi, suositus taisi olla 10% akun ampperimäärästä olisi sopiva latausvirta.
Harri S kertoikin tuon ongelman näissä sähköautoissa, mitä 12v akkuun tulee, ampperassa varsinkin -12 vuoden
mallissa huolehtii huonosti 12v akusta, kuten se, että kun hv akku täyttyy verkkolatauksessa, niin samalla loppuu
12v akunkin lataus.
-
- Viestit: 1316
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 10:30 am
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Sähköautossa kaikki tapahtuu sähköllä ja ne on yleensä tavan 12V järjestelmiä joten virrankulutus on kovaa, varsinkin jos paljon etähallinnan kanssa sisätilojen lämmityksillä pelaa, kuten itse teen.rautakasa kirjoitti: ↑Ma Maalis 20, 2023 2:36 pmEikös sen 12 V akun pitäisi ajossa latautua ja kuormien saada syöttönsä korkeajänniteakusta? Vai onko DC/DC-muunnin niin tehoton, että osa kulutuksesta otetaan ajossakin 12 voltin akusta?Harri S kirjoitti: ↑Ma Maalis 20, 2023 2:07 pm Vaikkei heti uskoisi niin sähköautossa akku on tosi kovilla.
Ei tarvi jännitteiden paljoa sakata niin alkaa eskaloimaan vikatiloja.
Sain oman autonikin vikatilaan kun pätkäajossa kovalla pakkasella penkinlämmittimet, etähallinnat ja ilmapumppu vei akun jännitteet alas, yö c-tecissä korjas ongelman ja poisti vikavalot.
Tallentuneet vikakoodit poistin kännykkäsovelluksella.
Jarrutehostus, ohjaustehostus, ilmalämpöpumppu, puhallin, penkkien ja ratinlämmitykset sekä lasin lämmitykset jne. Lyhyessä pätkäajossa ei ehdi lataantumaan. 12V akku lataantuu joko ajossa tai HW latauksessa olessa.
On ihan rinnastettavissa Webastoon ja sen kaukokäyttöön jolla saa akun huonoon varaukseen aika nopeasti.
-
- Viestit: 1316
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 10:30 am
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Tosi huonosti löytyy Suomesta purkuautoja sähköisellä voimalinjalla.zukka kirjoitti: ↑Ma Maalis 20, 2023 3:36 pm Romutetaanko sähköautoja turhan takia? Seuraukset näkyvät jo https://www.is.fi/autot/art-2000009464006.html
Englanti ja Norja missä kanta suuri, löytyy paremmin.
Tuosta Teslan akusta mainitsinkin joku kuukausi sitten, mikä on mielestäni tyhmä tyyli ”valamalla” valmistaa akkuja.
Viime viikolla juttelin MB EQe omistajan kanssa kun sillä meni autosta akku takuuvaihtoon ja vanha akku lähti suoraan nosturilta kierrätykseen. Typerää.
Leafi on ainoo missä pääsee muutaman euron kännykkäsovelluksella tutkimaan akun kunnon solutasolla ja myös parittamaan uuden vaihtoakun autoon ilman vikatiloja tai toiminnallisuuksien katoamisia.
Tuo korjattavuus ja huollettavuus oli yksi autovalinatani peruste, kun alustaosatkin saa Motonetistä.
-
- Viestit: 2108
- Liittynyt: La Maalis 30, 2019 6:09 pm
- Paikkakunta: Savommua tai Pohjoinen
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Mitkä noista laitteista on päällä auton ollessa sammuksissa? Aivan. Eli jos DC/DC-muunnin tuottaa ajossa tarvittavan virran, ei 12 voltin akkua tarvita senkään vertaa kuin polttomoottoriautoissa, joissa starttimoottori haukkaa virtaa mukavasti. En siis vieläkään ymmärrä, missä se ongelma on, ellei DC/DC-muunninta ole alimitoitettu rankasti..Harri S kirjoitti: ↑Ma Maalis 20, 2023 4:32 pmSähköautossa kaikki tapahtuu sähköllä ja ne on yleensä tavan 12V järjestelmiä joten virrankulutus on kovaa, varsinkin jos paljon etähallinnan kanssa sisätilojen lämmityksillä pelaa, kuten itse teen.
Jarrutehostus, ohjaustehostus, ilmalämpöpumppu, puhallin, penkkien ja ratinlämmitykset sekä lasin lämmitykset jne. Lyhyessä pätkäajossa ei ehdi lataantumaan. 12V akku lataantuu joko ajossa tai HW latauksessa olessa.
EDIT: En muista, mikä auto se oli (ei Leaf), joka norjalaisten talvitestissä saatiin pakastuksen jälkeen käyntiin, mutta josta tyhjeni 12 V:n akku auton ollessa käynnissä. Olisko ollut Renu tai joku kiinalainen? (Renu oli varmaan se, joka pissi jäähdytysnesteet alleen -40 asteessa vietetyn yön aikana.) Eli jotain perustavaa laatua olevaa suunnitteluvikaa noissa on..
Viimeksi muokannut rautakasa, Ma Maalis 20, 2023 6:49 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 2108
- Liittynyt: La Maalis 30, 2019 6:09 pm
- Paikkakunta: Savommua tai Pohjoinen
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Leaf taitaa olla myös ainoa, jossa akusto on ihan kypsä jo alle 100000 km ajetuissa autoissa.. juuri katsoin TB:n videon männäpnä yhdestä 80000 km:n luokkaa ajetusta yksilöstä, jonka akusto oli varsin entinen, jarrut ruosteessa, alustan osissa väljää, penkit homeessa ym.Harri S kirjoitti: ↑Ma Maalis 20, 2023 4:39 pm Leafi on ainoo missä pääsee muutaman euron kännykkäsovelluksella tutkimaan akun kunnon solutasolla ja myös parittamaan uuden vaihtoakun autoon ilman vikatiloja tai toiminnallisuuksien katoamisia.
Tuo korjattavuus ja huollettavuus oli yksi autovalinatani peruste, kun alustaosatkin saa Motonetistä.
-
- Viestit: 1301
- Liittynyt: To Tammi 19, 2006 12:06 pm
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
12v sähköllä toimii myös kiertovesipumput, ampperassakin kolme, jotka 300w tehoisia kappaleelta, ongelma tulee lyhyessä
päivittäisajossa, alle 10km päivä ja siihen hytin etulämmitys ennen ajoa syö 12v akun alijännitteelle, mitä lyhyt ajomatka ja
lataus verkosta varsinkin isolla 16A virralla ladatessa, ei kerkeä täyttämään 100%. Varmaan tuo AMG akku on sellainen, ettei
se täyty noin vain, mutta tavallistakaan lyijyakkua ei voi vaihtaa, kun siinä on vielä matalemmat jännitteet.
päivittäisajossa, alle 10km päivä ja siihen hytin etulämmitys ennen ajoa syö 12v akun alijännitteelle, mitä lyhyt ajomatka ja
lataus verkosta varsinkin isolla 16A virralla ladatessa, ei kerkeä täyttämään 100%. Varmaan tuo AMG akku on sellainen, ettei
se täyty noin vain, mutta tavallistakaan lyijyakkua ei voi vaihtaa, kun siinä on vielä matalemmat jännitteet.
-
- Viestit: 2108
- Liittynyt: La Maalis 30, 2019 6:09 pm
- Paikkakunta: Savommua tai Pohjoinen
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
No totta kai se DC/DC-muunnin kytketään päälle aina, kun 12 V:n puolella on merkittävää kuormaa eli energia otetaan ajoakusta, ei 12 voltin akusta. Eikö niin?
EDIT: AGM-akkuja käytetään mm. jarrutusenergian talteenotolla ja/tai start/stop-automatiikalla varustetuissa polttomoottoriautoissa, koska ne latautuvat nopeammin kuin perinteiset akut. Se on totta, että AGM-akun latausjännite on isompi kuin perinteisen lyijyakun, mutta tottahan se on otettu auton suunnittelussa huomioon..
EDIT: AGM-akkuja käytetään mm. jarrutusenergian talteenotolla ja/tai start/stop-automatiikalla varustetuissa polttomoottoriautoissa, koska ne latautuvat nopeammin kuin perinteiset akut. Se on totta, että AGM-akun latausjännite on isompi kuin perinteisen lyijyakun, mutta tottahan se on otettu auton suunnittelussa huomioon..
-
- Viestit: 1316
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 10:30 am
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Ääripäillä on hyvä revitellä. Saa kanavalle katsojia.rautakasa kirjoitti: ↑Ma Maalis 20, 2023 6:46 pmLeaf taitaa olla myös ainoa, jossa akusto on ihan kypsä jo alle 100000 km ajetuissa autoissa.. juuri katsoin TB:n videon männäpnä yhdestä 80000 km:n luokkaa ajetusta yksilöstä, jonka akusto oli varsin entinen, jarrut ruosteessa, alustan osissa väljää, penkit homeessa ym.Harri S kirjoitti: ↑Ma Maalis 20, 2023 4:39 pm Leafi on ainoo missä pääsee muutaman euron kännykkäsovelluksella tutkimaan akun kunnon solutasolla ja myös parittamaan uuden vaihtoakun autoon ilman vikatiloja tai toiminnallisuuksien katoamisia.
Tuo korjattavuus ja huollettavuus oli yksi autovalinatani peruste, kun alustaosatkin saa Motonetistä.
Esim. Virossa elektrotaksissa vajaa 10v Leafeja ja kilsat 250-380 tkm alkuperäisellä akulla. Pikalatauksia tuhansia.
MB:llä tokko vastaavaa tilastoa on kun on aika untuvikko sähköautoissa.
Tuli seurattua niitä markkinoita silloin aikanaan kun ensimmäistä Leafia ostattelin ja mulla on sentäs useamman vuoden kokemus näistä sähköautoista ainoana arkiautona läpi talven.
Mulla on yli 70tkm mittarissa tuossa uudemmassa ja ruostetta ei jarruissa ole ollut eikä sisusta homeessa. Nafti 20K€ tarjosivat helmikuussa suoralla ostolla autoliikkeeseen, joten hyvin on hintansa yli viisivuotiaaksi pitänyt.
Eka Ze0 Leafi oli 7 vuotias ja akusta yli 85% kapasiteettia jäljellä ja päästelin sillä yli 20tkm ongelmitta tammikuusta huhtikuuhun.
Jos Leafi hinta on 35K€ luulis sen 2-3x kalliimman EQe:n tai Teslan olevan edes jossain määrin parempi esim. korjattavuudessa. Vaan kun ei ole.
Viimeksi muokannut Harri S, Ma Maalis 20, 2023 8:26 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 2108
- Liittynyt: La Maalis 30, 2019 6:09 pm
- Paikkakunta: Savommua tai Pohjoinen
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
On niihin ainakin akuston lämmönhallinta osattu rakentaa. Muuten ainakin Tesla on muovinen lelu, minkäänlaista ostohalua ei herännyt koeajolla. Mersua en ole ajanut. (Enkä Leafia.)
-
- Viestit: 1316
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 10:30 am
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Kannattaa alkaa jakamaan sitä tietoa sitten ku olet niitä joskus itse ajanut.
-
- Viestit: 2108
- Liittynyt: La Maalis 30, 2019 6:09 pm
- Paikkakunta: Savommua tai Pohjoinen
- Viesti:
-
- Viestit: 1301
- Liittynyt: To Tammi 19, 2006 12:06 pm
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
No jotakin pukkeja näitten ohjelmoinneissa on, kun vähä joka merkillä on noita 12v akun ongelmia, mitä olen lukenutrautakasa kirjoitti: ↑Ma Maalis 20, 2023 7:31 pm No totta kai se DC/DC-muunnin kytketään päälle aina, kun 12 V:n puolella on merkittävää kuormaa eli energia otetaan ajoakusta, ei 12 voltin akusta. Eikö niin?
EDIT: AGM-akkuja käytetään mm. jarrutusenergian talteenotolla ja/tai start/stop-automatiikalla varustetuissa polttomoottoriautoissa, koska ne latautuvat nopeammin kuin perinteiset akut. Se on totta, että AGM-akun latausjännite on isompi kuin perinteisen lyijyakun, mutta tottahan se on otettu auton suunnittelussa huomioon..
feispuukin sähköautoryhmää.
-
- Viestit: 1316
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 10:30 am
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Ei saa. Etkä varsinkaan omaan käyttöön soveltuvana.
Mutta ei mulla oo pakkomielle sun mielipidettä näistä muuttaa.
Palataan sitten asiaan jos ja kun sitä kokemusta karttuu.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: -SS- ja 76 vierailijaa