Sähköautot tulevat
-
- Viestit: 28146
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Pääasia kunhan edes jossakin kohdalla saadaan hyvät prosentit asioiden parantumisesta.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 1761
- Liittynyt: Ti Tammi 24, 2017 1:54 pm
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Mä tuota jo ehdoton muutama sivu takaperi. Ihan toimiva idea vois olla. Sähköauton kulutus kuitenkin luokkaa 15kW, joten ainakin puolet sais helposti agrikaatilla.Aprikoitselija kirjoitti: ↑Ti Tammi 18, 2022 4:09 pm Tuli mieleen, että jos sähköautoilijalla olisi takapoksissa joku sopiva dieselaggregaatti. Jos sitä löpöllä tarvittaessa pitkällä matkalla varsinkin talvella, ku lämmityskin käyttäisi..
Mitäpäs ne kaluunaherrat ja muut meidän lampaiden vahtijat siihen sanoisivat.
- Matsikka
- Viestit: 16230
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
- Paikkakunta: Ylistaro
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Mitä jos sen agrigaatin laittais sopivalle peräkärrylle?mtalo kirjoitti: ↑Ti Tammi 18, 2022 7:36 pmMä tuota jo ehdoton muutama sivu takaperi. Ihan toimiva idea vois olla. Sähköauton kulutus kuitenkin luokkaa 15kW, joten ainakin puolet sais helposti agrikaatilla.Aprikoitselija kirjoitti: ↑Ti Tammi 18, 2022 4:09 pm Tuli mieleen, että jos sähköautoilijalla olisi takapoksissa joku sopiva dieselaggregaatti. Jos sitä löpöllä tarvittaessa pitkällä matkalla varsinkin talvella, ku lämmityskin käyttäisi..
Mitäpäs ne kaluunaherrat ja muut meidän lampaiden vahtijat siihen sanoisivat.
Sais ottaa hinaukseen kun sitä tarvitoo.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
-
- Viestit: 163
- Liittynyt: Su Kesä 03, 2018 6:31 pm
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Löpöllä saa tuottaa sähkön niin ei olisi tuossa käytössä mitään ongelmaa.Matsikka kirjoitti: ↑Ti Tammi 18, 2022 7:38 pmMitä jos sen agrigaatin laittais sopivalle peräkärrylle?mtalo kirjoitti: ↑Ti Tammi 18, 2022 7:36 pmMä tuota jo ehdoton muutama sivu takaperi. Ihan toimiva idea vois olla. Sähköauton kulutus kuitenkin luokkaa 15kW, joten ainakin puolet sais helposti agrikaatilla.Aprikoitselija kirjoitti: ↑Ti Tammi 18, 2022 4:09 pm Tuli mieleen, että jos sähköautoilijalla olisi takapoksissa joku sopiva dieselaggregaatti. Jos sitä löpöllä tarvittaessa pitkällä matkalla varsinkin talvella, ku lämmityskin käyttäisi..
Mitäpäs ne kaluunaherrat ja muut meidän lampaiden vahtijat siihen sanoisivat.
Sais ottaa hinaukseen kun sitä tarvitoo.
-
- Viestit: 1318
- Liittynyt: Pe Heinä 06, 2012 11:16 pm
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Yks sähköauto kiihko uskovainen oli sitä mieltä että Suomessa ei saa laittaa koukkua laillisesti sähköautoon. On meitä yksinkertaisia moneen junaan.Matsikka kirjoitti: ↑Ti Tammi 18, 2022 7:38 pmMitä jos sen agrigaatin laittais sopivalle peräkärrylle?mtalo kirjoitti: ↑Ti Tammi 18, 2022 7:36 pmMä tuota jo ehdoton muutama sivu takaperi. Ihan toimiva idea vois olla. Sähköauton kulutus kuitenkin luokkaa 15kW, joten ainakin puolet sais helposti agrikaatilla.Aprikoitselija kirjoitti: ↑Ti Tammi 18, 2022 4:09 pm Tuli mieleen, että jos sähköautoilijalla olisi takapoksissa joku sopiva dieselaggregaatti. Jos sitä löpöllä tarvittaessa pitkällä matkalla varsinkin talvella, ku lämmityskin käyttäisi..
Mitäpäs ne kaluunaherrat ja muut meidän lampaiden vahtijat siihen sanoisivat.
Sais ottaa hinaukseen kun sitä tarvitoo.
-
- Viestit: 1316
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 10:30 am
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Perusjuttuja yksinkertaisille sähköuskovaisille, vaan ei yksikertaisille polttisuskovaisille:
Sähköautoa ei käynnisty/mene vaihde päälle jos lataustöpseli on kiinni, koskee sekä type 1, 2 ja pikalataus (siinä mielessä ne pikalatureiden kaapelin irtirepimiset menee omaan Esso-kategoriaan).
Siinä mielessä toi ajonaikainen löpöllä lataaminen ei onnistu. Sähköautoa voi ladata esim. hinaamalla tai alamäessä (regen) mutta polttistapa ei tankata hinaamalla.
BMW i3 on lisävarusteena REX (range extender) joka on kiinteä agrekaatti jolla saa ladattua akkua ajon aikana.
Jos sähkökiiman ohessa haluaa elää edelleen kivikaudessa niin ostaa sitten sen hybridin, niin pääsee kusematta Nuorgamiin.
Suurimmassa osassa pienempiä sähkiksiä ei ole vetomassaa vaikka esim Leafiinkin saa koukun. Se vaan ei ole vetokoukku, vaan on pyörätelinettä varten tarkoitettu ja jolla voi sitten omalla luvalla vedellä vaikka vääntö vie vaikka telikärryä (300Nm). Tästä löytyy testivideotakin juutuubista.
Voimasta se ei ole näissä kiinni, vaan siitä että mäkitestissä se moottori vaatii pikku nytkyn eteenpäin jotta se sähkömoottorin max vääntö tulee esiin. Isommissa se tulee kyllä esille kun voimaa on tuplasti enemmän ja lapikkaat alkaa jauhamaan tyhjää.
Sähkiksissä ei ole sitä kytkintä/turbiinia mitä polttiksissa mäessä luistatellaan kun lirkitään sitä kapeaa vääntöaluetta esille.
Sähköautoa ei käynnisty/mene vaihde päälle jos lataustöpseli on kiinni, koskee sekä type 1, 2 ja pikalataus (siinä mielessä ne pikalatureiden kaapelin irtirepimiset menee omaan Esso-kategoriaan).
Siinä mielessä toi ajonaikainen löpöllä lataaminen ei onnistu. Sähköautoa voi ladata esim. hinaamalla tai alamäessä (regen) mutta polttistapa ei tankata hinaamalla.
BMW i3 on lisävarusteena REX (range extender) joka on kiinteä agrekaatti jolla saa ladattua akkua ajon aikana.
Jos sähkökiiman ohessa haluaa elää edelleen kivikaudessa niin ostaa sitten sen hybridin, niin pääsee kusematta Nuorgamiin.
Suurimmassa osassa pienempiä sähkiksiä ei ole vetomassaa vaikka esim Leafiinkin saa koukun. Se vaan ei ole vetokoukku, vaan on pyörätelinettä varten tarkoitettu ja jolla voi sitten omalla luvalla vedellä vaikka vääntö vie vaikka telikärryä (300Nm). Tästä löytyy testivideotakin juutuubista.
Voimasta se ei ole näissä kiinni, vaan siitä että mäkitestissä se moottori vaatii pikku nytkyn eteenpäin jotta se sähkömoottorin max vääntö tulee esiin. Isommissa se tulee kyllä esille kun voimaa on tuplasti enemmän ja lapikkaat alkaa jauhamaan tyhjää.
Sähkiksissä ei ole sitä kytkintä/turbiinia mitä polttiksissa mäessä luistatellaan kun lirkitään sitä kapeaa vääntöaluetta esille.
Harrilla taitaa olla herkkä hipiä ;- ) t: Tietäjä
-
- Viestit: 1318
- Liittynyt: Pe Heinä 06, 2012 11:16 pm
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Eli oikeaan sähkö autoon saa kuitenkin laittaa koukun peräkärryä varten?Harri S kirjoitti: ↑Ti Tammi 18, 2022 8:38 pm Perusjuttuja yksinkertaisille sähköuskovaisille, vaan ei yksikertaisille polttisuskovaisille:
Sähköautoa ei käynnisty/mene vaihde päälle jos lataustöpseli on kiinni, koskee sekä type 1, 2 ja pikalataus (siinä mielessä ne pikalatureiden kaapelin irtirepimiset menee omaan Esso-kategoriaan).
Siinä mielessä toi ajonaikainen löpöllä lataaminen ei onnistu. Sähköautoa voi ladata esim. hinaamalla tai alamäessä (regen) mutta polttistapa ei tankata hinaamalla.
BMW i3 on lisävarusteena REX (range extender) joka on kiinteä agrekaatti jolla saa ladattua akkua ajon aikana.
Jos sähkökiiman ohessa haluaa elää edelleen kivikaudessa niin ostaa sitten sen hybridin, niin pääsee kusematta Nuorgamiin.
Suurimmassa osassa pienempiä sähkiksiä ei ole vetomassaa vaikka esim Leafiinkin saa koukun. Se vaan ei ole vetokoukku, vaan on pyörätelinettä varten tarkoitettu ja jolla voi sitten omalla luvalla vedellä vaikka vääntö vie vaikka telikärryä (300Nm). Tästä löytyy testivideotakin juutuubista.
Voimasta se ei ole näissä kiinni, vaan siitä että mäkitestissä se moottori vaatii pikku nytkyn eteenpäin jotta se sähkömoottorin max vääntö tulee esiin. Isommissa se tulee kyllä esille kun voimaa on tuplasti enemmän ja lapikkaat alkaa jauhamaan tyhjää.
Sähkiksissä ei ole sitä kytkintä/turbiinia mitä polttiksissa mäessä luistatellaan kun lirkitään sitä kapeaa vääntöaluetta esille.
-
- Viestit: 1168
- Liittynyt: La Helmi 14, 2009 11:33 am
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Just viikko sitten täällä kirjoitettiin, että sähköautoja ostavat vain kädettömät autoilijat, jotka ei osaa laittaa kiinni edes lohkolämmittimen johtoa. Ja nyt puhutaan aggregaateista...thames kirjoitti: ↑Ti Tammi 18, 2022 8:21 pmYks sähköauto kiihko uskovainen oli sitä mieltä että Suomessa ei saa laittaa koukkua laillisesti sähköautoon. On meitä yksinkertaisia moneen junaan.Matsikka kirjoitti: ↑Ti Tammi 18, 2022 7:38 pmMitä jos sen agrigaatin laittais sopivalle peräkärrylle?mtalo kirjoitti: ↑Ti Tammi 18, 2022 7:36 pmMä tuota jo ehdoton muutama sivu takaperi. Ihan toimiva idea vois olla. Sähköauton kulutus kuitenkin luokkaa 15kW, joten ainakin puolet sais helposti agrikaatilla.Aprikoitselija kirjoitti: ↑Ti Tammi 18, 2022 4:09 pm Tuli mieleen, että jos sähköautoilijalla olisi takapoksissa joku sopiva dieselaggregaatti. Jos sitä löpöllä tarvittaessa pitkällä matkalla varsinkin talvella, ku lämmityskin käyttäisi..
Mitäpäs ne kaluunaherrat ja muut meidän lampaiden vahtijat siihen sanoisivat.
Sais ottaa hinaukseen kun sitä tarvitoo.
-
- Viestit: 1316
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 10:30 am
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Kaikkiin autoihin saa laittaa koukun käyttövoimasta riippumatta, mutta vetomassa ratkaisee mitä kaikkea sillä saa tehdä.thames kirjoitti: ↑Ti Tammi 18, 2022 8:56 pmEli oikeaan sähkö autoon saa kuitenkin laittaa koukun peräkärryä varten?Harri S kirjoitti: ↑Ti Tammi 18, 2022 8:38 pm Perusjuttuja yksinkertaisille sähköuskovaisille, vaan ei yksikertaisille polttisuskovaisille:
Sähköautoa ei käynnisty/mene vaihde päälle jos lataustöpseli on kiinni, koskee sekä type 1, 2 ja pikalataus (siinä mielessä ne pikalatureiden kaapelin irtirepimiset menee omaan Esso-kategoriaan).
Siinä mielessä toi ajonaikainen löpöllä lataaminen ei onnistu. Sähköautoa voi ladata esim. hinaamalla tai alamäessä (regen) mutta polttistapa ei tankata hinaamalla.
BMW i3 on lisävarusteena REX (range extender) joka on kiinteä agrekaatti jolla saa ladattua akkua ajon aikana.
Jos sähkökiiman ohessa haluaa elää edelleen kivikaudessa niin ostaa sitten sen hybridin, niin pääsee kusematta Nuorgamiin.
Suurimmassa osassa pienempiä sähkiksiä ei ole vetomassaa vaikka esim Leafiinkin saa koukun. Se vaan ei ole vetokoukku, vaan on pyörätelinettä varten tarkoitettu ja jolla voi sitten omalla luvalla vedellä vaikka vääntö vie vaikka telikärryä (300Nm). Tästä löytyy testivideotakin juutuubista.
Voimasta se ei ole näissä kiinni, vaan siitä että mäkitestissä se moottori vaatii pikku nytkyn eteenpäin jotta se sähkömoottorin max vääntö tulee esiin. Isommissa se tulee kyllä esille kun voimaa on tuplasti enemmän ja lapikkaat alkaa jauhamaan tyhjää.
Sähkiksissä ei ole sitä kytkintä/turbiinia mitä polttiksissa mäessä luistatellaan kun lirkitään sitä kapeaa vääntöaluetta esille.
Harrilla taitaa olla herkkä hipiä ;- ) t: Tietäjä
-
- Viestit: 1316
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 10:30 am
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Kriitikoilla on vähän rintamat revenneet.Urpo kirjoitti: ↑Ti Tammi 18, 2022 9:04 pmJust viikko sitten täällä kirjoitettiin, että sähköautoja ostavat vain kädettömät autoilijat, jotka ei osaa laittaa kiinni edes lohkolämmittimen johtoa. Ja nyt puhutaan aggregaateista...thames kirjoitti: ↑Ti Tammi 18, 2022 8:21 pmYks sähköauto kiihko uskovainen oli sitä mieltä että Suomessa ei saa laittaa koukkua laillisesti sähköautoon. On meitä yksinkertaisia moneen junaan.Matsikka kirjoitti: ↑Ti Tammi 18, 2022 7:38 pmMitä jos sen agrigaatin laittais sopivalle peräkärrylle?mtalo kirjoitti: ↑Ti Tammi 18, 2022 7:36 pmMä tuota jo ehdoton muutama sivu takaperi. Ihan toimiva idea vois olla. Sähköauton kulutus kuitenkin luokkaa 15kW, joten ainakin puolet sais helposti agrikaatilla.Aprikoitselija kirjoitti: ↑Ti Tammi 18, 2022 4:09 pm Tuli mieleen, että jos sähköautoilijalla olisi takapoksissa joku sopiva dieselaggregaatti. Jos sitä löpöllä tarvittaessa pitkällä matkalla varsinkin talvella, ku lämmityskin käyttäisi..
Mitäpäs ne kaluunaherrat ja muut meidän lampaiden vahtijat siihen sanoisivat.
Sais ottaa hinaukseen kun sitä tarvitoo.
Harrilla taitaa olla herkkä hipiä ;- ) t: Tietäjä
-
- Viestit: 1761
- Liittynyt: Ti Tammi 24, 2017 1:54 pm
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Masinistipalstan pahinkin sähköautokriitikko innostuu heti, kun saa alata virittilemään jotain erikoista ratkaisua, jolla voisi jopa kiertää veroja Kaippa kiinnostus tekniikkaan ja virittelyyn meitä täälä palstalla pitääkin. Hyvä niin.
-
- Viestit: 1761
- Liittynyt: Ti Tammi 24, 2017 1:54 pm
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Eli tuolle agrikaatin käytölle olis tekninen este. Se olis varmaan mahdollista ratkaista. Seuraavaksi ehdottaisin vetävää kärryä Siinä taitaa tulla sitten lakipykälät vastaan.Harri S kirjoitti: ↑Ti Tammi 18, 2022 8:38 pm Perusjuttuja yksinkertaisille sähköuskovaisille, vaan ei yksikertaisille polttisuskovaisille:
Sähköautoa ei käynnisty/mene vaihde päälle jos lataustöpseli on kiinni, koskee sekä type 1, 2 ja pikalataus (siinä mielessä ne pikalatureiden kaapelin irtirepimiset menee omaan Esso-kategoriaan).
Siinä mielessä toi ajonaikainen löpöllä lataaminen ei onnistu. Sähköautoa voi ladata esim. hinaamalla tai alamäessä (regen) mutta polttistapa ei tankata hinaamalla.
BMW i3 on lisävarusteena REX (range extender) joka on kiinteä agrekaatti jolla saa ladattua akkua ajon aikana.
Jos sähkökiiman ohessa haluaa elää edelleen kivikaudessa niin ostaa sitten sen hybridin, niin pääsee kusematta Nuorgamiin.
Suurimmassa osassa pienempiä sähkiksiä ei ole vetomassaa vaikka esim Leafiinkin saa koukun. Se vaan ei ole vetokoukku, vaan on pyörätelinettä varten tarkoitettu ja jolla voi sitten omalla luvalla vedellä vaikka vääntö vie vaikka telikärryä (300Nm). Tästä löytyy testivideotakin juutuubista.
Voimasta se ei ole näissä kiinni, vaan siitä että mäkitestissä se moottori vaatii pikku nytkyn eteenpäin jotta se sähkömoottorin max vääntö tulee esiin. Isommissa se tulee kyllä esille kun voimaa on tuplasti enemmän ja lapikkaat alkaa jauhamaan tyhjää.
Sähkiksissä ei ole sitä kytkintä/turbiinia mitä polttiksissa mäessä luistatellaan kun lirkitään sitä kapeaa vääntöaluetta esille.
Tuleeki tästä bemarin REX-lisävarusteesta jotain lisäveroa vai luokitellaanko auto edelleenkin päästöttömäksi sähköautoksi.
Siis millä sähköautoilla voi vetää kärryä laillisesti, esim. 400kg jarruton ja 1000kg jarrullinen. Onko siis sellaisia sähköautoja? Kyselen mielenkiinnosta, en laske itse miksikään autokiihkoilijaksi.
-
- Viestit: 1316
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 10:30 am
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Bemariin en ole perehtynyt onko se sähköauto vai hybridi papereissa, mutta Co2:han sen taloudellisen (vero) puolen ratkaisee.mtalo kirjoitti: ↑Ti Tammi 18, 2022 10:27 pmEli tuolle agrikaatin käytölle olis tekninen este. Se olis varmaan mahdollista ratkaista. Seuraavaksi ehdottaisin vetävää kärryä Siinä taitaa tulla sitten lakipykälät vastaan.Harri S kirjoitti: ↑Ti Tammi 18, 2022 8:38 pm Perusjuttuja yksinkertaisille sähköuskovaisille, vaan ei yksikertaisille polttisuskovaisille:
Sähköautoa ei käynnisty/mene vaihde päälle jos lataustöpseli on kiinni, koskee sekä type 1, 2 ja pikalataus (siinä mielessä ne pikalatureiden kaapelin irtirepimiset menee omaan Esso-kategoriaan).
Siinä mielessä toi ajonaikainen löpöllä lataaminen ei onnistu. Sähköautoa voi ladata esim. hinaamalla tai alamäessä (regen) mutta polttistapa ei tankata hinaamalla.
BMW i3 on lisävarusteena REX (range extender) joka on kiinteä agrekaatti jolla saa ladattua akkua ajon aikana.
Jos sähkökiiman ohessa haluaa elää edelleen kivikaudessa niin ostaa sitten sen hybridin, niin pääsee kusematta Nuorgamiin.
Suurimmassa osassa pienempiä sähkiksiä ei ole vetomassaa vaikka esim Leafiinkin saa koukun. Se vaan ei ole vetokoukku, vaan on pyörätelinettä varten tarkoitettu ja jolla voi sitten omalla luvalla vedellä vaikka vääntö vie vaikka telikärryä (300Nm). Tästä löytyy testivideotakin juutuubista.
Voimasta se ei ole näissä kiinni, vaan siitä että mäkitestissä se moottori vaatii pikku nytkyn eteenpäin jotta se sähkömoottorin max vääntö tulee esiin. Isommissa se tulee kyllä esille kun voimaa on tuplasti enemmän ja lapikkaat alkaa jauhamaan tyhjää.
Sähkiksissä ei ole sitä kytkintä/turbiinia mitä polttiksissa mäessä luistatellaan kun lirkitään sitä kapeaa vääntöaluetta esille.
Tuleeki tästä bemarin REX-lisävarusteesta jotain lisäveroa vai luokitellaanko auto edelleenkin päästöttömäksi sähköautoksi.
Siis millä sähköautoilla voi vetää kärryä laillisesti, esim. 400kg jarruton ja 1000kg jarrullinen. Onko siis sellaisia sähköautoja? Kyselen mielenkiinnosta, en laske itse miksikään autokiihkoilijaksi.
Mm. Teslan X taitaa olla yli 2000kg vetomassa.
Vetokoukkuja ja -massoja voi katsella esim. tuosta linkistä:
https://www.autotaloampeeri.fi/sahkoautotietoa/
Harrilla taitaa olla herkkä hipiä ;- ) t: Tietäjä
-
- Viestit: 1318
- Liittynyt: Pe Heinä 06, 2012 11:16 pm
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Eihän näihin uusiin lelu autoihinkaan saa laittaa koukkua vetääkseen kärryä, sama koskee sähköautoja.
-
- Viestit: 15654
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
- Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Oheinen kuva kertoo siitä, miten vieraantunut yhteiskunnan yläluokka on todellisesta tilanteesta.
Erilaisten henkilöautojen hintajakauma, sähkö vs. polttomoottori , v. 2019
On myös muistettava, että jokaista uutta autoa kohti myydään viisi käytettyä autoa, joiden keskihinta on yksityisten välilä, esimerkiksi Tori.fi:ssa ollut noin 2500 euroa. (Autotoday) . Kaikkien käytettyjen autojen, noin 630000 vuotuisen kaupan, keskihinta on ollut Autoalan tiedotuskeskuksen mukaan noin 6800 euroa. Tässä tietenkin on mukana merkkimyymälöiden graniittitiskin ja lasipalatsien kustannukset.
Yhdysvaltalaisen tutkimuksen mukaan sähköautojen tuki on kohdistunut lähinnä sellaisille perheille, jotka ovat ennestään moraalisesti ylempiä, ja jotka olisi ostaneet sähköauton muutenkin. (Xing et al.)
Meille merkittävän sähköautolähteen on muodostanut Ruotsin antelias sähköautotuki, nyt sähköautojen virtaa on alettu miettiä sielläkin tukittavaksi, koska ruotsalainen tuki kohdistuu nykyisellään Norjan ja Suomen hyväksi. Suoranaista liiketoimintaa sikäläisille autokauppiaille joskus oli nostaa Ruotsin tuet ja toimittaa autot saman tien ulkomaille, nostamaan lisätukia.
Oikeasti ilmastonmuutosta vastaan taistelu ei voi lähteä autojen käyttövoiman muuttamisesta, vaan yksityisautoilun kieltämisestä. Yksityisautovalmistus yleisesti on maailman saastuttavimpia teollisuudenaloja.
Muuten kyllä elintasomaiden kerskakuluttajan, leikkivän ihmisen, kulutustavarana sähköauto on toistaiseksi ihmiskunnan hienoin keksintö, kulkee jopa kolmeasataa, kiihtyy 3 sekunnissa nollasta sataan, sisältää viihdekeskuksen ja ilmastoinnin, jopa kaksi ja puoli tonnia erilaisia louhittuja erikoiskeveitä materiaaleja, alumiinia, kobolttia, nikkeliä, titaania, vähemmän terästä, kuparia, mutta painon säästön vuoksi ja eristeiden materiaaleina käytetään petrokemian tuotteista muoveja.
-SS-
Erilaisten henkilöautojen hintajakauma, sähkö vs. polttomoottori , v. 2019
On myös muistettava, että jokaista uutta autoa kohti myydään viisi käytettyä autoa, joiden keskihinta on yksityisten välilä, esimerkiksi Tori.fi:ssa ollut noin 2500 euroa. (Autotoday) . Kaikkien käytettyjen autojen, noin 630000 vuotuisen kaupan, keskihinta on ollut Autoalan tiedotuskeskuksen mukaan noin 6800 euroa. Tässä tietenkin on mukana merkkimyymälöiden graniittitiskin ja lasipalatsien kustannukset.
Yhdysvaltalaisen tutkimuksen mukaan sähköautojen tuki on kohdistunut lähinnä sellaisille perheille, jotka ovat ennestään moraalisesti ylempiä, ja jotka olisi ostaneet sähköauton muutenkin. (Xing et al.)
Meille merkittävän sähköautolähteen on muodostanut Ruotsin antelias sähköautotuki, nyt sähköautojen virtaa on alettu miettiä sielläkin tukittavaksi, koska ruotsalainen tuki kohdistuu nykyisellään Norjan ja Suomen hyväksi. Suoranaista liiketoimintaa sikäläisille autokauppiaille joskus oli nostaa Ruotsin tuet ja toimittaa autot saman tien ulkomaille, nostamaan lisätukia.
Oikeasti ilmastonmuutosta vastaan taistelu ei voi lähteä autojen käyttövoiman muuttamisesta, vaan yksityisautoilun kieltämisestä. Yksityisautovalmistus yleisesti on maailman saastuttavimpia teollisuudenaloja.
Muuten kyllä elintasomaiden kerskakuluttajan, leikkivän ihmisen, kulutustavarana sähköauto on toistaiseksi ihmiskunnan hienoin keksintö, kulkee jopa kolmeasataa, kiihtyy 3 sekunnissa nollasta sataan, sisältää viihdekeskuksen ja ilmastoinnin, jopa kaksi ja puoli tonnia erilaisia louhittuja erikoiskeveitä materiaaleja, alumiinia, kobolttia, nikkeliä, titaania, vähemmän terästä, kuparia, mutta painon säästön vuoksi ja eristeiden materiaaleina käytetään petrokemian tuotteista muoveja.
-SS-
-
- Viestit: 3279
- Liittynyt: Ti Joulu 16, 2014 12:45 am
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Käsittääkseni ilmastonmuutosta vastaan taistelu ei ole lähteny autojen käyttövoiman muuttamisesta vaan se on vain yksi keino koko hommassa eikä taida muutos olla nyt ihan puhtaasti vain ja ainoastaan ilmastonmuutoksen takia. Varmaan tätäkin aihetta on tutkittu, mutta en katsonut olisiko joku kirjoittanut jo aihetta käsittelevää kirjaa.-SS- kirjoitti: ↑Ke Tammi 19, 2022 7:28 am Oikeasti ilmastonmuutosta vastaan taistelu ei voi lähteä autojen käyttövoiman muuttamisesta, vaan yksityisautoilun kieltämisestä. Yksityisautovalmistus yleisesti on maailman saastuttavimpia teollisuudenaloja.
Muuten kyllä elintasomaiden kerskakuluttajan, leikkivän ihmisen, kulutustavarana sähköauto on toistaiseksi ihmiskunnan hienoin keksintö, kulkee jopa kolmeasataa, kiihtyy 3 sekunnissa nollasta sataan, sisältää viihdekeskuksen ja ilmastoinnin, jopa kaksi ja puoli tonnia erilaisia louhittuja erikoiskeveitä materiaaleja, alumiinia, kobolttia, nikkeliä, titaania, vähemmän terästä, kuparia, mutta painon säästön vuoksi ja eristeiden materiaaleina käytetään petrokemian tuotteista muoveja.
-SS-
Hienoja vehkeitähän ne on niin kuin muutkin autot. Kunhan tarjonta kasvaa niin kyllä sellainen pitää toiseksi autoksi hommata kun ei meillä joka päivä molemmilla autoilla tarvitse ajaa pitkiä matkoja eikä vetää peräkärryäkään ja sähköä tulee kotona vieläpä pistorasiasta. Ihan mainio peli varmasti lähikulkemiseen.
EDIT: Piti vielä lisäämäni, että jonkin olemassaolevan ison bisneksen kieltäminenhän nykyisessä kapitalistisessa systeemissä ei taida oikein onnistua kovin helpolla. Muutenkin tämä nykyinen jatkuvan kasvun tie hyvinkin tehokkaasti muuttaa maapalloa, muuttaako liikaa nykyisen länsimaisen elintapojen ylläpitämisen kannalta, jää nähtäväksi.
-
- Viestit: 1316
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 10:30 am
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Jäikö vinyylilevy hinkkaamaan samaa raitaa?
Peräkärryille vois määrittää mun puolesta jonkin käyttömaksun kun mitä ilmeisimmin pakottavat ihmiset autoissaan tiettyyn käyttövoimaan ja ajamaan vanhoilla paskoilla tai vähintäänkin vuosittaisen katsastuspakon kun katsoo mitä virityksiä tuolla autojen perässä pomppii.
Pakut on tavarankuskaukseen parempi ja muillekin tielläliikkujille turvallisempi vaihtoehto.
Harrilla taitaa olla herkkä hipiä ;- ) t: Tietäjä
-
- Viestit: 1301
- Liittynyt: To Tammi 19, 2006 12:06 pm
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
On tainnut muillakin jäädä vinyylilevy hankaamaan samaa raitaa, nim. SS vuodatus alkaa olemaan samaa kuraa, yleensä
noin tietävä ymmärtää olla jossakin vaiheessa hiljaa ja niellä tappionsa.
noin tietävä ymmärtää olla jossakin vaiheessa hiljaa ja niellä tappionsa.
-
- Viestit: 3279
- Liittynyt: Ti Joulu 16, 2014 12:45 am
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Koko tämä juupas-eipäs väittely ei taida olla kuitenkaan kovin vakavaa koska tuskin sähköautot kenenkään elinkeinoa uhkaavat vaan enemmänkin harrastuksiin pelätään vaikuttavan joskus tulevaisuudessa.
Jos jonkun täytyy elinkeinonsa vuoksi vetää henkilöautolla peräkärryä lumessa ylämäessa 1000km yhteen menoon, niin ei se kovin hyvää bisnestä ole tai jos on jonkun palkkalistoilla niin varmaan kulkupeli on sitten firman puolesta,
Jos jonkun täytyy elinkeinonsa vuoksi vetää henkilöautolla peräkärryä lumessa ylämäessa 1000km yhteen menoon, niin ei se kovin hyvää bisnestä ole tai jos on jonkun palkkalistoilla niin varmaan kulkupeli on sitten firman puolesta,
- Aakku
- Viestit: 8292
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Ei se niin auvoista vielä ole sähköpakullakaan kuljettaminen ammattikäytössä.Harri S kirjoitti: ↑Ke Tammi 19, 2022 9:43 am Jäikö vinyylilevy hinkkaamaan samaa raitaa?
Peräkärryille vois määrittää mun puolesta jonkin käyttömaksun kun mitä ilmeisimmin pakottavat ihmiset autoissaan tiettyyn käyttövoimaan ja ajamaan vanhoilla paskoilla tai vähintäänkin vuosittaisen katsastuspakon kun katsoo mitä virityksiä tuolla autojen perässä pomppii.
Pakut on tavarankuskaukseen parempi ja muillekin tielläliikkujille turvallisempi vaihtoehto.
Proacesta todetaan:
"Pahimmillaan akullisella ajoi toisin sanoen vain alle kaksisataa kilometriä, jos käyttötapa oli autolle epäedullinen."
https://www.is.fi/autot/art-2000008536575.html
Itsellä vastaava 180 Hp diesel Expert. Sillä ajaa tankillisella Hangosta Utsjoelle. Kulutus nyt 6,5 litraa. Tosin joka tankkauskin maksaa jo toistasataa euroa. Toki sillä saisi vetää 2,2 tonnista paskaa kärryäkin.
Tuollainen sähköistetty paku sopii johonkin pienisäteiseen huoltoajoon. Vanhan työpaikkani talkkari sai sellaisen sähkö Viton. Siihen selainen paku sopii varmaan hyvin.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ahrefs [Bot], Google [Bot], jussi_oulu, korsteeni ja 78 vierailijaa