Sähköautot tulevat
-
- Viestit: 315
- Liittynyt: Ti Joulu 19, 2006 12:20 pm
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Tuommoinen auton perään niin ei lopu virta kesken, lataamaan vaikka ajaessakin.
https://images.app.goo.gl/E94skbFwXNvZUJpQ9
https://images.app.goo.gl/E94skbFwXNvZUJpQ9
-
- Viestit: 2098
- Liittynyt: La Maalis 30, 2019 6:09 pm
- Paikkakunta: Savommua tai Pohjoinen
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Pitäisi olla ainakin 20 kW:n generaattori, jotta ei loppuisi sähkö kesken.
-
- Viestit: 958
- Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 9:48 am
- Paikkakunta: Ikaalinen
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Kävin koeajamassa Nissan X-trail e-powerin. Siinähän bensa agregaatti kulkee kokoajan mukana.
Muutenhan tuo on ihan ok peli, mutta kallis.
Bensa auto, jossa sähköinen voimansiirto.
Muutenhan tuo on ihan ok peli, mutta kallis.
Bensa auto, jossa sähköinen voimansiirto.
-
- Viestit: 1301
- Liittynyt: To Tammi 19, 2006 12:06 pm
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Juontokouramies kirjoitti: ↑Su Tammi 08, 2023 9:07 am Kävin koeajamassa Nissan X-trail e-powerin. Siinähän bensa agregaatti kulkee kokoajan mukana.
Muutenhan tuo on ihan ok peli, mutta kallis.
Bensa auto, jossa sähköinen voimansiirto.
Tuollainen systeemi on Amppera/Volt :ssa lisättynä latausmahdollisuudella. Taloudellisuus ampperassa perustuu
aivan ja ainoastaan sähköllä ajamiseen. Nyt kun on joutunut akun ongelmien takia ajamaan pelkällä bensalla, niin
ei oikein voi taloudellisena pitää näin talvella. Varsinkin ensimmäinen kylmäkäynnistys vie paljon, tämän olen ajatellut
johtuvan siitä, kun kylmä kone lähtee heti kuorman kanssa pyörimään n. 2000 kierroksella. Lisäksi häviötä tulee kun
energiaa siirretään muodosta toiseen, joten en lämpene Nissanin ulostulolle.
-
- Viestit: 958
- Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 9:48 am
- Paikkakunta: Ikaalinen
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Tuo Nissanin e-pedal toiminta oli miellyttävä. Jarruun ei paljon tarvi koskea.
-
- Viestit: 1301
- Liittynyt: To Tammi 19, 2006 12:06 pm
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Joo toimii, kuin sähköauto konsanaan, mutta kyllä täyssähkö on ajanut hybriitien ohi ja näkyy jo myyntimäärissäkin.
-
- Viestit: 4545
- Liittynyt: La Syys 05, 2015 2:26 pm
- Paikkakunta: Tyrwää city
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
OK. Laita kokemuksia, kun niitä kertyy.
Onko muuten toimitusaika venynyt paljon alkuperäisestä tähän mennessä?
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
-
- Viestit: 2156
- Liittynyt: Ma Touko 19, 2008 1:33 pm
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
https://www.autostadium.fi/index.php?th ... 43/page-72
-
- Viestit: 510
- Liittynyt: Ma Joulu 05, 2011 7:28 am
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
-
- Viestit: 5319
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:05 pm
- Paikkakunta: Salo
- Viesti:
-
- Viestit: 3251
- Liittynyt: Ti Joulu 16, 2014 12:45 am
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Ei varmaan mosse vaan ford?
-
- Viestit: 6679
- Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
-
- Viestit: 1441
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 3:39 pm
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
En jaksanu / uskaltanu koko ketjua lukea, alkaa kaduttamaan Kai ne nuo ongelmat korjaavat ajallaan, siis ilmeisesti latauskaapeli jäätyy kiinni tai ei lukitu kunnolla autoonValmet-20 kirjoitti: ↑Su Tammi 08, 2023 9:20 pm
https://www.autostadium.fi/index.php?th ... 43/page-72
VALLU ON PARAS!
-
- Viestit: 4545
- Liittynyt: La Syys 05, 2015 2:26 pm
- Paikkakunta: Tyrwää city
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Tuli käytyä uteliaisuuttaan testaamassa Pole 2:n.
Ihan fiksu autohan se tuntuu olevan lyhyen puolen tunnin lenkin perusteella.
Auto oli 300 kW neliveto 78 kWh:n kapasiteetilla. Uskomattoman raaka ja täysin viiveetön on lähtö, kun painaa säätimen pohjaan.
Range näytti lähteissä 400 km ja lyhyen lenkin aikana putosi 370 km:iin. Lopussa palasi 390 km:iin. Aikalailla ajotapa tuntuu vaikuttavan kulutukseen, joka ei tietysti ole mikään yllätys.
Ihan fiksu autohan se tuntuu olevan lyhyen puolen tunnin lenkin perusteella.
Auto oli 300 kW neliveto 78 kWh:n kapasiteetilla. Uskomattoman raaka ja täysin viiveetön on lähtö, kun painaa säätimen pohjaan.
Range näytti lähteissä 400 km ja lyhyen lenkin aikana putosi 370 km:iin. Lopussa palasi 390 km:iin. Aikalailla ajotapa tuntuu vaikuttavan kulutukseen, joka ei tietysti ole mikään yllätys.
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
-
- Viestit: 10594
- Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
- Paikkakunta: Uusimaa
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Olen kuluneen puolentoista vuoden aikana päässyt kokeilemaan uudenkarheita sähkö-, hybridi- ja kevythybridiautoja.
Autot sinällään ovat olleet useimmilta ominaisuuksiltaan hyviä ( ainoa täyssurkea asia on ollut sähköauton todellinen akunkesto valmistajan kapasiteettisuosituksia noudattaessa ), mutta tietokonepelimäinen hallintalaitteisto ja konepellin alainen näkymä on ollut vähemmän luottamusta herättävä luotettavuuden tai huollettavuuden suhteen.
Uskallan tässä vaiheessa veikata, että kahdeksan- kymmenen vuoden kuluttua hyvin moni näistä hypermonimutkaisista tietokonepelin/polttomoottorin/sähkömoottorin/automaattisen vaihteiston yhdistelmistä osoittautuvat käyttäjille erittäin kalliiksi liikennevälineiksi.
Tuossa vaiheessa kaikki tehtaiden takuut ovat katkenneet, autoilla on takanaan keskimäärin 100 - 200 tkm.
Voi olla, että sysipaskan dieselin 200 000 km:n kansipahvin vaihto on kustannuksiltaan leikinlaskua tulevaan verrattuna, oli merkki sitten kuinka hyvä tahansa ( jokaisen oma automerkki ).
Olen asiassa mielellään väärässä.
Autot sinällään ovat olleet useimmilta ominaisuuksiltaan hyviä ( ainoa täyssurkea asia on ollut sähköauton todellinen akunkesto valmistajan kapasiteettisuosituksia noudattaessa ), mutta tietokonepelimäinen hallintalaitteisto ja konepellin alainen näkymä on ollut vähemmän luottamusta herättävä luotettavuuden tai huollettavuuden suhteen.
Uskallan tässä vaiheessa veikata, että kahdeksan- kymmenen vuoden kuluttua hyvin moni näistä hypermonimutkaisista tietokonepelin/polttomoottorin/sähkömoottorin/automaattisen vaihteiston yhdistelmistä osoittautuvat käyttäjille erittäin kalliiksi liikennevälineiksi.
Tuossa vaiheessa kaikki tehtaiden takuut ovat katkenneet, autoilla on takanaan keskimäärin 100 - 200 tkm.
Voi olla, että sysipaskan dieselin 200 000 km:n kansipahvin vaihto on kustannuksiltaan leikinlaskua tulevaan verrattuna, oli merkki sitten kuinka hyvä tahansa ( jokaisen oma automerkki ).
Olen asiassa mielellään väärässä.
-
- Viestit: 12975
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Joo, mitä monimutkaisempi himmeli, sitä kalliimpi korjata pikkuvikojakin ja yhä pienempi vika seisauttaa koko auton. Kyllähän se Suomenkin pitäisi yhteiskuntatasolla lähteä nykyään siitä, että ihmiset voisivat ostaa täysin uusia tai lähes uusia käyttöautoiksi eikä niitä yli 200 tkm paaliin tai Afrikkaan tapauksia. Nämä on ulkomailla siellä takapihan rivissä metsän reunassa mutta meillä myyntihallissa kiillotettuina ja myytävinä seuraavaa 200 tkm varten.
Yli 10 vuotta vanhan tietokoneen tai kännykän ostajaa pidetään meilläkin hulluna mutta auton kohdalla järkityyppinä
Mazdalta mielenkiintoinen Wankel-sähkö versio: https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/4 ... cb0a18eea4
Yli 10 vuotta vanhan tietokoneen tai kännykän ostajaa pidetään meilläkin hulluna mutta auton kohdalla järkityyppinä
Mazdalta mielenkiintoinen Wankel-sähkö versio: https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/4 ... cb0a18eea4
Tekemällä virheistä oppii.
-
- Viestit: 1441
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 3:39 pm
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Mikäs tuossa on mielenkiintoista, kun ei kestä niin ei kestäSuperdextaaja kirjoitti: ↑La Tammi 14, 2023 11:48 am Joo, mitä monimutkaisempi himmeli, sitä kalliimpi korjata pikkuvikojakin ja yhä pienempi vika seisauttaa koko auton. Kyllähän se Suomenkin pitäisi yhteiskuntatasolla lähteä nykyään siitä, että ihmiset voisivat ostaa täysin uusia tai lähes uusia käyttöautoiksi eikä niitä yli 200 tkm paaliin tai Afrikkaan tapauksia. Nämä on ulkomailla siellä takapihan rivissä metsän reunassa mutta meillä myyntihallissa kiillotettuina ja myytävinä seuraavaa 200 tkm varten.
Yli 10 vuotta vanhan tietokoneen tai kännykän ostajaa pidetään meilläkin hulluna mutta auton kohdalla järkityyppinä
Mazdalta mielenkiintoinen Wankel-sähkö versio: https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/4 ... cb0a18eea4
VALLU ON PARAS!
-
- Viestit: 12975
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Paremmin Wankelmoottori tuollaisessa pelkässä latauskäytössä kestää, kun ei ole kuskin kaasujalkasäädön ja vaihteiden vaihdon varassa, ei tehdä kiihdytyksia eikä moottorijarrutuksia. On parannettu myös palotilan liukupintojen pinnoitusta sekä "männän" kärkien tiivisteitä mm. tehty leveämmäksi, että optimikierroksille ja polttoaineen syötöllä löydetään kyllä kierrosalue, jolla kestää pisimpään ja sillä ladataan auton akkua.
Tekemällä virheistä oppii.
-
- Viestit: 582
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 7:54 am
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Tässä on tuore tutkielma vedyn käytöstä sähköauton energian tuotantoon.
https://www.youtube.com/watch?v=Zklo4Z1SqkE
Tekijä Sabine Hossenfelder on saksalainen fyysikko. Hän on työskennellyt Tukholmassa Pohjoismaisessa teoreettisen fysiikan instituutissa Norditassa.
https://www.youtube.com/watch?v=Zklo4Z1SqkE
Tekijä Sabine Hossenfelder on saksalainen fyysikko. Hän on työskennellyt Tukholmassa Pohjoismaisessa teoreettisen fysiikan instituutissa Norditassa.
-
- Viestit: 12975
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Vety on todellakin hankala kaasuna tai nesteenä niin varastoida kuin kuljettaakin, myös räjähdysherkkyys ja tuulivoimaloiden siipien kierrätysongelmat jäi videolla mainitsematta. Ehkä vetyä on paras tuottaa siellä, missä sitä voidaan käyttää suoraan ilman suurempia varastoimis- ja kuljetustarpeita esim. teräksen valmistus ydinvoimalan ja tuulivoimaloiden lähellä. Jokapäiväiseen liikenteeseen se on aivan liian hankala aine käsitellä.
Tekemällä virheistä oppii.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 42 vierailijaa