Sähköautot tulevat

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Avatar
Aakku
Viestit: 8281
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Ykisttäistapaus. Ei kommentointia, hajaantukaa.
"Vain 88 000 km ajettu Tesla hajosi heti takuun umpeuduttua – ei korvausta"

https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/0 ... 643f93d35b
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
maotsetung
Viestit: 325
Liittynyt: Ma Syys 03, 2018 9:01 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja maotsetung »

Niin tuossakin olisi omistajan pitänyt toimia eikä vain tuumailla tai jahkailla,maksaja näkyy peilistä. Kyseisen automallin latausta on ohjelmallisesti myös hidastanut että kestäisivät edes sen 8 v , melkein niinkuin myöntänyt että teimme paskaa mutta emme halua korjata omaan piikkiin.
zukka
Viestit: 7795
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja zukka »

maotsetung kirjoitti: Ma Kesä 27, 2022 7:35 pm Niin tuossakin olisi omistajan pitänyt toimia eikä vain tuumailla tai jahkailla,maksaja näkyy peilistä. Kyseisen automallin latausta on ohjelmallisesti myös hidastanut että kestäisivät edes sen 8 v , melkein niinkuin myöntänyt että teimme paskaa mutta emme halua korjata omaan piikkiin.
On tuo silti aika tarkalle mennyt,että 8 vuoden takuu niin oireet alkavat 1kk ennen takuun päättymistä.
Aika pienet kilometrit olivat autossa,olisikohan voinut olla joka päivä akku lähes täynnä kun ei noilla kilometreillä kauheaa kulutusta pitäisi olla ja ottaako se siitä itseensä?
Tai sitten pidempiä seisonta aikoja akku vähissä, jos on vaikka työpaikka ulkomailla.
Tässä tapauksessa olisi pitänyt heti marssia huoltotiskille,mutta monella muulla ongelmat voivat alkaa myöhemminkin.
rautakasa
Viestit: 2098
Liittynyt: La Maalis 30, 2019 6:09 pm
Paikkakunta: Savommua tai Pohjoinen
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja rautakasa »

Toivotaan, että "vanhojen" sähköautojen ympärille syntyy uusi bisnes, jossa autojen akustot ym. korjataan/kunnostetaan kohtuullisin kustannuksin. Valmistajathan myyvät mielellään kokonaan uuden akuston, vaikka vain pieni osa akustosta olisi viallinen. (Onneksi joissakin autoissa akusto on rakennettu pienemmistä moduleista, joita voi vaihtaa yksitellen.)
skuikka
Viestit: 1697
Liittynyt: To Kesä 03, 2010 9:29 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Hassua olisi jos ei syntyisi. Leaffin akkuja jo yksi paja korjaa ja suurentaa Suomessa. Tuossa on yhtenä ongelmana akkujenhallintajärjestelmän koodi, jos sinne ei pääse korjaamaan vaihdettujen kennojen/modulien jännitteitä, ei homma välttämättä toimi vaikka fyysiset komponentit saakin vaihdettua.
Toinen asia on sähköturvallisuuslainsäädäntö, pitäisi valmistajan perehdytys olla 6002:n lisäksi asentajalla. Mutta on niitä ongelmia ollut ennenkin ja niistä on fiksummat selvinneet. En osaa nähdä miksi juuri tähän maailma pysähtyisi.
Sähkömoottoripyöriä olen pari korjannut. Merkkihuolto nosti kädet pystyyn ja kehoitti ostamaan uuden moottoripaketin 4000€/kpl. Lopulta omistaja kyseli meidän työmaalta apua ja sittenhän ne olikin minulla.

Josta aasinsiltana, Stark Vargin ekat kappaleet pitäisi tänä kesänä tulla Suomeen myyntiin. Eka sellainen peli että alkaa vakavasti kilpailla bensapelien kanssa maastohommissa. 6kWh ei mihinkään pitkään CC-kisaan riitä mutta ainakin vaativammassa maastossa voi riittää akku hyvän tovin. Jotain juttua oli että kytkimellinen enduroversio saattaisi olla tulossa seuraavaksi, sitä voi olla vaikea olla ostamatta.
Linkki
Viestit: 813
Liittynyt: La Helmi 03, 2018 9:18 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Linkki »

Olisi kyllä kova endurona tommoinen
tikman
Viestit: 250
Liittynyt: La Huhti 20, 2019 9:31 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja tikman »

rautakasa kirjoitti: Ti Kesä 28, 2022 12:17 pm Toivotaan, että "vanhojen" sähköautojen ympärille syntyy uusi bisnes, jossa autojen akustot ym. korjataan/kunnostetaan kohtuullisin kustannuksin. Valmistajathan myyvät mielellään kokonaan uuden akuston, vaikka vain pieni osa akustosta olisi viallinen. (Onneksi joissakin autoissa akusto on rakennettu pienemmistä moduleista, joita voi vaihtaa yksitellen.)
Korkeintaan pari vuotta vanhaan autoon ehkä kannattaakin yksittäistä kennoa alkaa vaihtamaan, mutta kun ikää tulee, niin ei varmasti ole järkeä. Mitä noista porakoneista, pölynimureista yms. on kokemusta, niin pari viikkoa voi saada kuolleen kennon vaihdolla lisää elinikää. Sitten on taas seuraava pimeänä.

Ihan standardeja kennojahan noissa kuitenkin on käytetty. Josskin Teslan mallissa esim. reilu 7000 kpl 18650 kennoa. Ei noita pelkkiä kennojakaan ihan ilmaiseksi saa ja sitten se ohjauselektroniikan resetointi. Akkuporakoneisiinkinhan kyllä saa muutamalla eurolla akun elektroniikan "tarvikkeosana" ja siihen voi latoa omat kennot sisään. Varmasti noita alkaa saada autoihinkin, mutta mistäs saisi halvalla 7000 kpl hyvälaatuisia kennoja?
Mököttäjä
Viestit: 1169
Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 9:05 am
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Mököttäjä »

Ei kai niitä ihan kenno kerrallaan vaihdetakaan, vaan moduuleittain. Aika kovia hintoja niistä vielä pyydetään, vaikka ilmeisesti ovat käytettyjä. Ehkä näemme tarvikemoduuleita lähitulevaisuudessa.
https://www.secondlife-evbatteries.com/ ... ery/Module
rautakasa
Viestit: 2098
Liittynyt: La Maalis 30, 2019 6:09 pm
Paikkakunta: Savommua tai Pohjoinen
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja rautakasa »

tikman kirjoitti: Ti Kesä 28, 2022 3:11 pm
rautakasa kirjoitti: Ti Kesä 28, 2022 12:17 pm Toivotaan, että "vanhojen" sähköautojen ympärille syntyy uusi bisnes, jossa autojen akustot ym. korjataan/kunnostetaan kohtuullisin kustannuksin. Valmistajathan myyvät mielellään kokonaan uuden akuston, vaikka vain pieni osa akustosta olisi viallinen. (Onneksi joissakin autoissa akusto on rakennettu pienemmistä moduleista, joita voi vaihtaa yksitellen.)
Korkeintaan pari vuotta vanhaan autoon ehkä kannattaakin yksittäistä kennoa alkaa vaihtamaan, mutta kun ikää tulee, niin ei varmasti ole järkeä. Mitä noista porakoneista, pölynimureista yms. on kokemusta, niin pari viikkoa voi saada kuolleen kennon vaihdolla lisää elinikää. Sitten on taas seuraava pimeänä.

Ihan standardeja kennojahan noissa kuitenkin on käytetty. Josskin Teslan mallissa esim. reilu 7000 kpl 18650 kennoa. Ei noita pelkkiä kennojakaan ihan ilmaiseksi saa ja sitten se ohjauselektroniikan resetointi. Akkuporakoneisiinkinhan kyllä saa muutamalla eurolla akun elektroniikan "tarvikkeosana" ja siihen voi latoa omat kennot sisään. Varmasti noita alkaa saada autoihinkin, mutta mistäs saisi halvalla 7000 kpl hyvälaatuisia kennoja?
Ei tosiaan yksittäisiä kennoja vaihdeta, vaan moduleita. Tosin esim. Teslan akku on "yhtä puuta" eikä siinä ole mitään moduleita.

Eivät kaikki valmistajat käytä noita pyöreitä vakiokennoja. Ainakin BMW ja Jaguar käyttävät litteitä akkuja.
Mököttäjä
Viestit: 1169
Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 9:05 am
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Mököttäjä »

On ainakin vanhassa Model S:ssä moduulit, tosin 5kWh/kpl eli aika isoja.
tikman
Viestit: 250
Liittynyt: La Huhti 20, 2019 9:31 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja tikman »

Joka tapauksessa ihan sama kuin renkaita vaihtaisi yksi kerrallaan, kun sakkoraja ylittyy tai ilmat tulevat ulos.
Jammu
Viestit: 22704
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Jammu »

rautakasa kirjoitti: Ti Kesä 28, 2022 12:17 pm Toivotaan, että "vanhojen" sähköautojen ympärille syntyy uusi bisnes, jossa autojen akustot ym. korjataan/kunnostetaan kohtuullisin kustannuksin. Valmistajathan myyvät mielellään kokonaan uuden akuston, vaikka vain pieni osa akustosta olisi viallinen. (Onneksi joissakin autoissa akusto on rakennettu pienemmistä moduleista, joita voi vaihtaa yksitellen.)
no sähköauton akkujen ympärillä on jo bisnes kun kennoja puretaan niistä tai moduleita ja niistä uudelleen kootaan akkuja mm auri kosähkövarastoiksi, sähköisten menopelien akuiksi jne.

Jakka kriittinen massa ylittyy kasvaa noista isompia firmoja jotka tekee tarvikeakkuja tai kunnostaa käytettyjä sähköautonakkuja
Suomi kuuluu länsimaihin
rautakasa
Viestit: 2098
Liittynyt: La Maalis 30, 2019 6:09 pm
Paikkakunta: Savommua tai Pohjoinen
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja rautakasa »

tikman kirjoitti: Ti Kesä 28, 2022 4:01 pm Joka tapauksessa ihan sama kuin renkaita vaihtaisi yksi kerrallaan, kun sakkoraja ylittyy tai ilmat tulevat ulos.
Lähinnä tuo modulien vaihto kannattaa silloin, jos jossain modulissa on kenno tai kennoja, joissa on jotain valmistusvikaa. Ei tietysti enää sitten, jos koko akusto on tullut käyttöikänsä päähän.

Jos Teslan akusto kestää yli miljoonan kilometrin ajon, niin eikö tuo useimmille ala jo riittää? Ja nyt puhutaan jo vanhoista akuista - uudemmissa kehitys on varmasti mennyt vielä eteenpäin.
korsteeni
Viestit: 3582
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja korsteeni »

rautakasa kirjoitti: Ti Kesä 28, 2022 4:19 pm Jos Teslan akusto kestää yli miljoonan kilometrin ajon, niin eikö tuo useimmille ala jo riittää? Ja nyt puhutaan jo vanhoista akuista - uudemmissa kehitys on varmasti mennyt vielä eteenpäin.
Minäkin haluan vähän ”vängätä” :D

Miten tuo miljoona, tai edes 500t kilometriä on oikein todettu? Testikuskeilla floridan auringossa 24/7 muutamalla eri autolla kuskeja vaihtaen (kun pari on latauksessa, on yksi liikeellä testiradalla), vai jopa oikein (virheellisesti) laskien? Vai 10-20v konkreettisella ajolla normaalikäytössä suomen olosuhteissa talvineen ym. haasteineen.
rautakasa
Viestit: 2098
Liittynyt: La Maalis 30, 2019 6:09 pm
Paikkakunta: Savommua tai Pohjoinen
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja rautakasa »

korsteeni kirjoitti: Ti Kesä 28, 2022 4:38 pm
rautakasa kirjoitti: Ti Kesä 28, 2022 4:19 pm Jos Teslan akusto kestää yli miljoonan kilometrin ajon, niin eikö tuo useimmille ala jo riittää? Ja nyt puhutaan jo vanhoista akuista - uudemmissa kehitys on varmasti mennyt vielä eteenpäin.
Minäkin haluan vähän ”vängätä” :D

Miten tuo miljoona, tai edes 500t kilometriä on oikein todettu? Testikuskeilla floridan auringossa 24/7 muutamalla eri autolla kuskeja vaihtaen (kun pari on latauksessa, on yksi liikeellä testiradalla), vai jopa oikein (virheellisesti) laskien? Vai 10-20v konkreettisella ajolla normaalikäytössä suomen olosuhteissa talvineen ym. haasteineen.
Normaalikäytössä ajamallahan ne on sen todenneet, mutta en ole Teslasta niin kiinnostunut, että olisi tarkemmin noita jaksanut painaa mieleeni. En muista, paljonko esim. norjalaiset ovat noilla ajelleet. Joka tapauksessa moninverroin enemmän, kuin mitä minä olen millään yksittäisellä autolla ikinä ajanut. Ja juu, tiedän, että osassa autoista akusto on hajonnut paljon ennen miljoonaa kilometriä.

Tässä on yksi kuva, josta näkee Teslan akun kapasiteetin laskua ajetun matkan funktiona: https://electrek.co/wp-content/uploads/ ... &strip=all Tuon mukaan 250000 km:n kohdalla kapasiteetista olisi keskimäärin vielä yli 90% jäljellä. Toisaalta samassa artikkelissa kerrotaan, että jokin uudempi akkumalli ikääntyy vanhempaa nopeammin. Nythän Tesla käyttää ainakin joissain malleissa LiFePO4-akkuja, joiden kestoiän pitäisi olla selvästi parempi kuin "perinteisten" litiumioniakkujen.

Käsittääkseni (saa korjata, jos jollain on parempaa tietoa) akusto ikääntyy nopeammin kuumassa kuin kylmässä. Toki kapasiteetti alenee tilapäisesti alhaisissa lämpötiloissa, mutta palautuu takaisin akuston lämmettyä. Korkea lämpötila taas vanhentaa akustoa nopeasti (kuten Leafin tapauksessa, kun akustoa ei jäähdytetty aktiivisesti).
Jammu
Viestit: 22704
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Jammu »

Kyllähän tuo useasti on tullut vastaan että litiumakut vanhenee ja tuhoutuu liian kuumassa.

LiFePO4 akku on muutenkin turvallisempi
Suomi kuuluu länsimaihin
rautakasa
Viestit: 2098
Liittynyt: La Maalis 30, 2019 6:09 pm
Paikkakunta: Savommua tai Pohjoinen
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja rautakasa »

Jammu kirjoitti: Ti Kesä 28, 2022 5:34 pm LiFePO4 akku on muutenkin turvallisempi
Niin on, mutta energiatiheys on alempi.
maotsetung
Viestit: 325
Liittynyt: Ma Syys 03, 2018 9:01 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja maotsetung »

Ei auton järjestelmien räpläys merkkiohjelmalla ole kielletty yksityiseltä,jokanen jolla visassa on limiittiä voi ostaa käyttöoikeutta,tunnin,päivän,kk,vuoden jne. Autovalmistajien sivulta,ollut mahdollista jo vuosia.
Täytyy vain tietää mitä tekee,ongelma näissä ei ole sfs6002 vaan juuri tämä määräys että asentaja on koulutettava jokaiseen malliin erikseen,ei käy että on oikeudet korjata bmw:tä mutta asiakas tuo mb auton,tietenkin jokainen voi yksittäis henkilönä tehdä mitä haluaa mutta firmat eivät ala pelleilemään vastuiden kanssa koska jos akku porsii ja asentajalla ei ole oikeuksia kyseiseen malliin niin korvausvastuu on aika selvä. Yleisempien malleja korjaava ei merkkiliike firma voisi kyllä menestyä,olisi ehkä kannattavaa erikoistua muutamaan merkkiin. Aika näyttää mitä autoalalla tapahtuu. Lisäksi kaikenlainen standarti puuttuu sähköautoista,tehtaat saa tuusistella mielensä mukaan,lähtien jännitteettömäksi tekemisestä,aivan liian monta variaatiota olemassa,vihreä huoltoerotin ilmeisesti ainoa yhteneväinen asia mutta senkin sijoittelu miten sattuu. Eikä katkaise isoja sähköjä mikäli releen kärjet hitsautu yhteen.Olisi edes samanlainen pääkytkin vaadittu myytäviin autoihin.
Tuossa aika hyvä sivu teksteineen ja kuvineen mitä kaikkea löytyy sähköautosta joka korjataan kolarin jäljeltä ja selviää teslan asenne vs. audi ulkopuolisia korjaajia kohtaan. https://pajalle.com/en/
Jammu
Viestit: 22704
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Jammu »

rautakasa kirjoitti: Ti Kesä 28, 2022 6:03 pm
Jammu kirjoitti: Ti Kesä 28, 2022 5:34 pm LiFePO4 akku on muutenkin turvallisempi
Niin on, mutta energiatiheys on alempi.
Joo, en oo siihen edes kiinnittänyt huomiota, muutamia kannettavia laitteita ollaan rakennettu ja LiFePO4 akut oli ehdottomasti valinta
Suomi kuuluu länsimaihin
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: jarikos, juntunen, LauriR, Mazaman, sja ja 36 vierailijaa