Alla on ID4 akkusivun ohjeita. Aikalailla tuollaisia ne sähköautoissa ovat, mutta ei niitä arkikäytössä tarvitse muistella. Antaa sen latausrajan olla siellä 80%, jos ei ole pitkää matkaa tiedossa ja laittaa laturiin kotona yöksi, niin oikeastaan kaikki ohjeet tulevat noudatetuiksi.NH kirjoitti: ↑Ma Syys 12, 2022 11:01 amNo johan taas, lukaisepa käyttöohjekirjasta VW:n varoitukset akun käyttöiän lyhenemisestä, mikäli viileällä kokonaisakkukapasiteetista käytetään yli 40% ja normaalioloissa yli yli 60%.AV kirjoitti: ↑La Syys 10, 2022 11:32 amNo johan taas, sähköauton tankki on joka aamu täysi, eli illalla auto lataukseen ja aamulla pois, ei se niin vaikeaaNH kirjoitti: ↑La Syys 10, 2022 10:47 amIhan huvikseen latasivat n 170 km:n välein?
Vai oikeasti rajallisen kapasiteetin takia?
Vai VW:n tiukkojen akkutakuuohjeiden takia?
Nimimerkillä, riittävästi omaa kokemusta ID3:sta.
PS varmaankin TM:n väki tankkailee myös polttomoottoriautoja 170 km:n välein.
ole.
Yli 80% varausastetta ei yleensäkään suositella kuin erikoistapauksissa ja viileällä ei saisi mennä alle 40%.
Rajoituksia akun kestävyyden varmistamiseksi on muutoinkin pitkä liuta.
Jännästi vaikuttaa, että TM:n kestotestissä varoitukset ovat keskiajomäärä huomioiden otettu aika tarkasti huomioon.
Onhan lopputulemana akku pysynyt kunnossa oikein 60 000 km:n ajomatkan jälkeen.
Handling the high-voltage battery
Care instructions
Volkswagen recommends observing the fol-lowing care instructions:
— Do not fully charge the high-voltage bat-tery in everyday operation. Set an upperbattery charge limit of 80% in the chargingsettings.
— Avoid complete discharge of the high-voltage battery if possible, e.g. in the caseof long standing times with a low chargelevel. The charge level should not fall be-low 20% for extended periods → .
— If the high-voltage battery has been fullycharged, drive off immediately if possible.
— Avoid regular fast charging with direct current (DC) due to the high charging cur-rents.
Vehicle standing times
—In frost conditions, do not park the vehiclefor several hours with a charge level below40% → .
—In the case of standing times of longerthan 12 hours, park the vehicle witha charge level of at least 30% and no morethan 80% → , e.g. at the airport beforea journey.
—Do not expose the vehicle to outside tem-peratures below - 30°C or above 60°C forlonger than 24 hours.
— Use the stationary air conditioning in goodtime to improve comfort and performance(depending on vehicle equipment), partic-ularly at temperatures below -15°C→ page 127.