Sähköautot tulevat

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Mököttäjä
Viestit: 1170
Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 9:05 am
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Mököttäjä »

NH kirjoitti: Ma Syys 12, 2022 11:01 am
AV kirjoitti: La Syys 10, 2022 11:32 am
NH kirjoitti: La Syys 10, 2022 10:47 am
oju kirjoitti: Pe Syys 09, 2022 1:29 pm Keskiarvon voi laskea mutta
IS: Kyseisistä latauksista yli 300 oli sellaisia, joissa lisävirtaa akkuun tuli yli 30 prosenttia.
Mistään akun tyhjäksi ajamisesta tuossa ei siis ole ollut kyse.
Ihan huvikseen latasivat n 170 km:n välein?
Vai oikeasti rajallisen kapasiteetin takia?
Vai VW:n tiukkojen akkutakuuohjeiden takia?

Nimimerkillä, riittävästi omaa kokemusta ID3:sta.

PS varmaankin TM:n väki tankkailee myös polttomoottoriautoja 170 km:n välein. :wink:
No johan taas, sähköauton tankki on joka aamu täysi, eli illalla auto lataukseen ja aamulla pois, ei se niin vaikeaa
ole.
No johan taas, lukaisepa käyttöohjekirjasta VW:n varoitukset akun käyttöiän lyhenemisestä, mikäli viileällä kokonaisakkukapasiteetista käytetään yli 40% ja normaalioloissa yli yli 60%.
Yli 80% varausastetta ei yleensäkään suositella kuin erikoistapauksissa ja viileällä ei saisi mennä alle 40%.
Rajoituksia akun kestävyyden varmistamiseksi on muutoinkin pitkä liuta.

Jännästi vaikuttaa, että TM:n kestotestissä varoitukset ovat keskiajomäärä huomioiden otettu aika tarkasti huomioon.
Onhan lopputulemana akku pysynyt kunnossa oikein 60 000 km:n ajomatkan jälkeen. :D
Alla on ID4 akkusivun ohjeita. Aikalailla tuollaisia ne sähköautoissa ovat, mutta ei niitä arkikäytössä tarvitse muistella. Antaa sen latausrajan olla siellä 80%, jos ei ole pitkää matkaa tiedossa ja laittaa laturiin kotona yöksi, niin oikeastaan kaikki ohjeet tulevat noudatetuiksi.


Handling the high-voltage battery
Care instructions
Volkswagen recommends observing the fol-lowing care instructions:
— Do not fully charge the high-voltage bat-tery in everyday operation. Set an upperbattery charge limit of 80% in the chargingsettings.
— Avoid complete discharge of the high-voltage battery if possible, e.g. in the caseof long standing times with a low chargelevel. The charge level should not fall be-low 20% for extended periods → .
— If the high-voltage battery has been fullycharged, drive off immediately if possible.
— Avoid regular fast charging with direct current (DC) due to the high charging cur-rents.

Vehicle standing times
—In frost conditions, do not park the vehiclefor several hours with a charge level below40% → .
—In the case of standing times of longerthan 12 hours, park the vehicle witha charge level of at least 30% and no morethan 80% → , e.g. at the airport beforea journey.
—Do not expose the vehicle to outside tem-peratures below - 30°C or above 60°C forlonger than 24 hours.
— Use the stationary air conditioning in goodtime to improve comfort and performance(depending on vehicle equipment), partic-ularly at temperatures below -15°C→ page 127.
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja NH »

Kannattaa mököttäjä tutustua ihan kotimaisen VW-maahantuojan käyttöohjekirjaan, jossa on sivukaupalla akkuun liittyviä ohjeita ja rajoituksia. Näyttää TM:n väki lukeneen ko opusta.

Satunnaisia otantoja netistä poimimalla, on yhtä ulkona asioista kuin lintu laudalla.
Mutta viisaalta olo voi hyvinkin tuntua.
EKo
Viestit: 4544
Liittynyt: La Syys 05, 2015 2:26 pm
Paikkakunta: Tyrwää city
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja EKo »

NH kirjoitti: Ti Syys 13, 2022 8:45 am Mutta viisaalta olo voi hyvinkin tuntua.
Sitä tuntuu olevan liikkeellä . . .
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
Mököttäjä
Viestit: 1170
Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 9:05 am
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Mököttäjä »

EKo kirjoitti: Ti Syys 13, 2022 8:57 am
NH kirjoitti: Ti Syys 13, 2022 8:45 am Mutta viisaalta olo voi hyvinkin tuntua.
Sitä tuntuu olevan liikkeellä . . .
Normaalissa keskustelussa väitteen esittäjällä on todistustaakka asiansa puolesta eli laittakaa vaan sivua esiin.

Oheisesta linkistä voi ihmetellä englanninkielistä versiota, aiemmat nostot ovat sivulta 276.
https://www.kayttooh.je/volkswagen/id4- ... B6ohje?p=1
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja NH »

Ei kuule kiinnosta tippaakaan todistella mököttäjälle mitä virallisessa VW ID3 käyttöohjekirjassa sanotaan akun lataamisesta ja käytöstä.
Ohjeita ja varoituksia on sivukaupalla. Lukee kuka haluaa, luulee omiaan kuka ei muusta ymmärrä.

Keskimääräisestä latausvälistä päätellen TM:n väki oli ohjeet lukenut. :D
oju
Viestit: 762
Liittynyt: Pe Elo 22, 2014 3:13 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja oju »

Oma veikkaukseni on että kestotestissä kuskit vaihtuvat tiuhaan ja auto pistetään aina illalla lataukseen jotta seuraavalla kuskilla olisi täysi akku.
Toki sitä voi ajatella että lehteä mainosten kautta kovasti rahoittavan VWn pärjääminen varmistettiin pitämällä akkua silkkihansikkain. Veikkaisin kuitenkin tuota yksinkertaisinta vaihtoehtoa, ei siellä ohjekirjoja lueta.
Mököttäjä
Viestit: 1170
Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 9:05 am
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Mököttäjä »

NH kirjoitti: Ti Syys 13, 2022 1:23 pm Ei kuule kiinnosta tippaakaan todistella mököttäjälle mitä virallisessa VW ID3 käyttöohjekirjassa sanotaan akun lataamisesta ja käytöstä.
Ohjeita ja varoituksia on sivukaupalla. Lukee kuka haluaa, luulee omiaan kuka ei muusta ymmärrä.

Keskimääräisestä latausvälistä päätellen TM:n väki oli ohjeet lukenut. :D
Niin, suomenkilisessä versiossa on ihan samat käsittelyohjeet mitä jo laitoin. Turvaohjeet näyttävät tältä:

Korkeajännitejärjestelmän jännite on vaarallinen ja aiheuttaa palo- ja muita vammoja sekä hengenvaarallisen sähköiskun.

Varaudu aina siihen, että korkeajänniteakku on ladattu ja että kaikki korkeajännitekomponentit ovat jännitteisiä. Näin voi olla myös silloin, kun sytytysvirta on katkaistuna.

Korkeajännitekomponenttien viallisuus ei ole aina havaittavissa. Älä koskaan tartu viallisiin komponentteihin tai kosketa niitä koruilla tai muilla metalliesineillä.

Älä koskaan suorita mitään töitä, jotka koskevat oransseja korkeajännitekaapeleita tai muita korkeajännitekomponentteja. Korkeajännitejärjestelmän töitä saavat suorittaa vain valtuutetut ammattikorjaamot, joilla on lupa tehdä näitä töitä.

Älä vahingoita, muuta tai irrota oransseja korkeajännitekaapeleita tai erota niitä korkeajänniteverkosta.

Älä avaa, muuta tai irrota korkeajänniteakun kantta.

Älä koskaan työskentele korkeajännitekomponenttien ja korkeajännitekaapeleiden läheisyydessä käyttäen leikkaavia, muotoilevia ja teräväreunaisia työkaluja tai lämmönlähteitä. Korkeajännitejärjestelmää koskevia tai siihen läheisesti liittyviä töitä saavat suorittaa vain valtuutetut ammattikorjaamot.

Korkeajänniteakusta erittyvät tai haihtuvat kaasut voivat olla myrkyllisiä tai palavia.

Jos auto tai korkeajänniteakku vaurioituu, myrkyllisiä kaasuja tai nesteitä voi päästä ulos heti tai myöhemmin. Ulos pääsevät kaasut voivat aiheuttaa myös tulipalon. Älä hengitä kaasuja.

Älä kosketa korkeajänniteakusta valuvia nesteitä.

Poistu tulipalotilanteessa vaara-alueelta ja hälytä palokunta.

Ilmoita palo- ja pelastusviranomaisille aina, että auto on varustettu korkeajänniteakulla.


Saat tehdä ihan minkälaisia johtopäätöksiä tahansa TM:n jutusta, mutta itse en näe mitään kummallista siinä, että sähköauto laitetaan joka yöksi lataukseen ja päiväajot ovat pienet. Kansalaisen kesimääräinen ajosuorite on vain 50km/pv joten ei se latausväli vuoden mittaan kovin pitkäksi muodostu.
EKo
Viestit: 4544
Liittynyt: La Syys 05, 2015 2:26 pm
Paikkakunta: Tyrwää city
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja EKo »

Mököttäjä kirjoitti: Ti Syys 13, 2022 2:59 pm Saat tehdä ihan minkälaisia johtopäätöksiä tahansa TM:n jutusta, mutta itse en näe mitään kummallista siinä, että sähköauto laitetaan joka yöksi lataukseen ja päiväajot ovat pienet. Kansalaisen kesimääräinen ajosuorite on vain 50km/pv joten ei se latausväli vuoden mittaan kovin pitkäksi muodostu.
Ei todellakaan ole mitään kummallista - päin vastoin. Kyseinen menettely kuuluu sähköauton normaaliin ja käytännön sanelemaan käyttöön.
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
AV
Viestit: 1301
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 12:06 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja AV »

NH kirjoitti: Ma Syys 12, 2022 11:01 am
AV kirjoitti: La Syys 10, 2022 11:32 am
NH kirjoitti: La Syys 10, 2022 10:47 am
oju kirjoitti: Pe Syys 09, 2022 1:29 pm Keskiarvon voi laskea mutta
IS: Kyseisistä latauksista yli 300 oli sellaisia, joissa lisävirtaa akkuun tuli yli 30 prosenttia.
Mistään akun tyhjäksi ajamisesta tuossa ei siis ole ollut kyse.
Ihan huvikseen latasivat n 170 km:n välein?
Vai oikeasti rajallisen kapasiteetin takia?
Vai VW:n tiukkojen akkutakuuohjeiden takia?

Nimimerkillä, riittävästi omaa kokemusta ID3:sta.

PS varmaankin TM:n väki tankkailee myös polttomoottoriautoja 170 km:n välein. :wink:
No johan taas, sähköauton tankki on joka aamu täysi, eli illalla auto lataukseen ja aamulla pois, ei se niin vaikeaa
ole.
No johan taas, lukaisepa käyttöohjekirjasta VW:n varoitukset akun käyttöiän lyhenemisestä, mikäli viileällä kokonaisakkukapasiteetista käytetään yli 40% ja normaalioloissa yli yli 60%.
Yli 80% varausastetta ei yleensäkään suositella kuin erikoistapauksissa ja viileällä ei saisi mennä alle 40%.
Rajoituksia akun kestävyyden varmistamiseksi on muutoinkin pitkä liuta.

Jännästi vaikuttaa, että TM:n kestotestissä varoitukset ovat keskiajomäärä huomioiden otettu aika tarkasti huomioon.
Onhan lopputulemana akku pysynyt kunnossa oikein 60 000 km:n ajomatkan jälkeen. :D

Luetun ymmärtämisessä on nyt jotakin puutteita, kyllä se sähköauto kuuluisi olla yöt latauksessa, niin silloin
akku on optimi lämmössä ja varaustilassa. Tuota 80% varaustilaa eräät valmistajat suosittelevat ja se on helppo
auton valikosta laittaa, siis ei sitä itse tarvitse vahtia.
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja NH »

AV kirjoitti: Ke Syys 14, 2022 6:30 am
NH kirjoitti: Ma Syys 12, 2022 11:01 am
AV kirjoitti: La Syys 10, 2022 11:32 am
NH kirjoitti: La Syys 10, 2022 10:47 am
oju kirjoitti: Pe Syys 09, 2022 1:29 pm Keskiarvon voi laskea mutta
IS: Kyseisistä latauksista yli 300 oli sellaisia, joissa lisävirtaa akkuun tuli yli 30 prosenttia.
Mistään akun tyhjäksi ajamisesta tuossa ei siis ole ollut kyse.
Ihan huvikseen latasivat n 170 km:n välein?
Vai oikeasti rajallisen kapasiteetin takia?
Vai VW:n tiukkojen akkutakuuohjeiden takia?

Nimimerkillä, riittävästi omaa kokemusta ID3:sta.

PS varmaankin TM:n väki tankkailee myös polttomoottoriautoja 170 km:n välein. :wink:
No johan taas, sähköauton tankki on joka aamu täysi, eli illalla auto lataukseen ja aamulla pois, ei se niin vaikeaa
ole.
No johan taas, lukaisepa käyttöohjekirjasta VW:n varoitukset akun käyttöiän lyhenemisestä, mikäli viileällä kokonaisakkukapasiteetista käytetään yli 40% ja normaalioloissa yli yli 60%.
Yli 80% varausastetta ei yleensäkään suositella kuin erikoistapauksissa ja viileällä ei saisi mennä alle 40%.
Rajoituksia akun kestävyyden varmistamiseksi on muutoinkin pitkä liuta.

Jännästi vaikuttaa, että TM:n kestotestissä varoitukset ovat keskiajomäärä huomioiden otettu aika tarkasti huomioon.
Onhan lopputulemana akku pysynyt kunnossa oikein 60 000 km:n ajomatkan jälkeen. :D

Luetun ymmärtämisessä on nyt jotakin puutteita, kyllä se sähköauto kuuluisi olla yöt latauksessa, niin silloin
akku on optimi lämmössä ja varaustilassa. Tuota 80% varaustilaa eräät valmistajat suosittelevat ja se on helppo
auton valikosta laittaa, siis ei sitä itse tarvitse vahtia.
Tuo "kyllä se sähköauto kuuluisi olla yöt latauksessa, niin silloin akku on optimi lämmössä ja varaustilassa" puuttuu VW:n akkuohjeistosta, vaikka novellin verran juttua akusta ja sen käytöstä on riittänyt. :D
AV
Viestit: 1301
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 12:06 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja AV »

NH kirjoitti: Ke Syys 14, 2022 9:52 am
AV kirjoitti: Ke Syys 14, 2022 6:30 am
NH kirjoitti: Ma Syys 12, 2022 11:01 am
AV kirjoitti: La Syys 10, 2022 11:32 am
NH kirjoitti: La Syys 10, 2022 10:47 am
oju kirjoitti: Pe Syys 09, 2022 1:29 pm Keskiarvon voi laskea mutta
IS: Kyseisistä latauksista yli 300 oli sellaisia, joissa lisävirtaa akkuun tuli yli 30 prosenttia.
Mistään akun tyhjäksi ajamisesta tuossa ei siis ole ollut kyse.
Ihan huvikseen latasivat n 170 km:n välein?
Vai oikeasti rajallisen kapasiteetin takia?
Vai VW:n tiukkojen akkutakuuohjeiden takia?

Nimimerkillä, riittävästi omaa kokemusta ID3:sta.

PS varmaankin TM:n väki tankkailee myös polttomoottoriautoja 170 km:n välein. :wink:
No johan taas, sähköauton tankki on joka aamu täysi, eli illalla auto lataukseen ja aamulla pois, ei se niin vaikeaa
ole.
No johan taas, lukaisepa käyttöohjekirjasta VW:n varoitukset akun käyttöiän lyhenemisestä, mikäli viileällä kokonaisakkukapasiteetista käytetään yli 40% ja normaalioloissa yli yli 60%.
Yli 80% varausastetta ei yleensäkään suositella kuin erikoistapauksissa ja viileällä ei saisi mennä alle 40%.
Rajoituksia akun kestävyyden varmistamiseksi on muutoinkin pitkä liuta.

Jännästi vaikuttaa, että TM:n kestotestissä varoitukset ovat keskiajomäärä huomioiden otettu aika tarkasti huomioon.
Onhan lopputulemana akku pysynyt kunnossa oikein 60 000 km:n ajomatkan jälkeen. :D

Luetun ymmärtämisessä on nyt jotakin puutteita, kyllä se sähköauto kuuluisi olla yöt latauksessa, niin silloin
akku on optimi lämmössä ja varaustilassa. Tuota 80% varaustilaa eräät valmistajat suosittelevat ja se on helppo
auton valikosta laittaa, siis ei sitä itse tarvitse vahtia.
Tuo "kyllä se sähköauto kuuluisi olla yöt latauksessa, niin silloin akku on optimi lämmössä ja varaustilassa" puuttuu VW:n akkuohjeistosta, vaikka novellin verran juttua akusta ja sen käytöstä on riittänyt. :D

Luultavasti pitävät itsestään selvänä asiana, no kun kuusi vuotta latailee yöt, niin johan ymmärrys lisävyy. :roll:
reppu ja
Viestit: 201
Liittynyt: La Helmi 07, 2009 10:58 am
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja reppu ja »

Tuoretta dataa sähköautolla liikkumisesta kärryn kanssa.
Kävin tänään hakemassa tavaraa Turusta 150 metriä alumiinikiskoa 4,4 metrin pätkinä. Auton energiankulutus oli yhteensä 54,06kwh ja keskikulutus 18,45kwh, ajettu matka 294km, energian talteenotto 7,96kwh. (15kwh energiasisältö vastaa 1,5 litraa dieseliä)

Auto Huyndai Ioniq 5, takaveto 217 hv. Sadekeli ja lämpötila 10 - 11 Celciusta. Tulin kotiin kello 14 jälkeen, laitoin auton laturiin ja nyt
18 aikaan puhelinsovellus kertoo, että uutta ajomatkaa on karttunut 250km lisää. Kotiin tullessa jäljellä oli 50 -60 kilometriä, eli 16% akun kokonaiskapasiteetista. Tänään vain osan lataamisesta sain auringosta, kun oli paksu pilvikerros, eikä paneeleista kertynyt kuin vajaa 20kwh. Laturi lataa 16 ampeerin teholla 11kw. Sellainen päivä tänään,
thames
Viestit: 1315
Liittynyt: Pe Heinä 06, 2012 11:16 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja thames »

Hyundai ionic 5, range oli 604km ja alta 10km päästä näytti 555km. ei oikein vakuuta kyllä nuo lukemat.
rautakasa
Viestit: 2098
Liittynyt: La Maalis 30, 2019 6:09 pm
Paikkakunta: Savommua tai Pohjoinen
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja rautakasa »

thames kirjoitti: Ke Syys 14, 2022 6:39 pm Hyundai ionic 5, range oli 604km ja alta 10km päästä näytti 555km. ei oikein vakuuta kyllä nuo lukemat.
Muuttuu se ennuste polttomoottoriautoissakin, mutta niitä vaan ei kukaan niin tuijota..
reppu ja
Viestit: 201
Liittynyt: La Helmi 07, 2009 10:58 am
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja reppu ja »

Rangesta senverran, että toistaiseksi missään Ioniq viitosessa ei ole kuudensadan kilometrin toimintamatkaa reaalimaailmassa. Takavetoisen 19 tuuman renkailla olevan Ioniqin range on kesällä varsin lähellä virallista WLTP:tä, mikä on 485km. Se miten pitkälle täydellä latauksella ajelee riippuu useasta tekijästä, joista tärkeimmät ovat ajonopeus, keli sekä lämpötila ja kokonaisilmanvastus.

Esim. hakiessani 2,5 metriä korkean eristekuorman sähkö maistui autolle keskimäärin 26kwh/100km. Latauksen jälkeen toimintamatkaennuste voi olla vaikka 600km, jos ennen lataamista autolla on körötelty pitkiä matkoja kuudenkympin ja viidenkympin teitä rajoitusten mukaan. Tänäkin aamuna 100% täyden akun range näytti ennen ajoon lähtöä 450km. Heti, kun kytkin peräkärryn valotöpselin kiinni range putosi kolmeensataan, mutta ajon lopussa toteutunut range oli 360km.

Renkaiden leveys vaikuttaa yllättävän paljon. Osallistuin heinäkuussa Harri Salon järjestämään sähköropposten kulutustestiin. Maantieosiossa, jossa ajettiin 80:n tietä ajoin Kia EV kuutosen (teknisesti sama auto) perässä vakkari päällä täsmälleen saman reitin. EV kutosessa oli 255 leveät renkaat ja Ioniqissa 235. Ioniqin kulutus oli 1,5 kw pienempi sataa kilometriä kohden.

Kulunut kesä on ollut ajojen kannalta kohtuu halpaa 85% lataamisesta on hoitunut omalta katolta ja kilometrejä toukokuun 25. päivän jälkeen tullut 10100. No talvi muuttaa asian toisinpäin, ostosähköä patteriin.
thames
Viestit: 1315
Liittynyt: Pe Heinä 06, 2012 11:16 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja thames »

rautakasa kirjoitti: Ke Syys 14, 2022 7:10 pm
thames kirjoitti: Ke Syys 14, 2022 6:39 pm Hyundai ionic 5, range oli 604km ja alta 10km päästä näytti 555km. ei oikein vakuuta kyllä nuo lukemat.
Muuttuu se ennuste polttomoottoriautoissakin, mutta niitä vaan ei kukaan niin tuijota..
Muuttuu tottakai mutta ei nyt kuitenkaan yli 6 kertaisesti kuten nyt. Kyllä minä pääsen autolla sen 900-1000 kun se sitä näyttää tankki täynnä.
TepaR
Viestit: 1683
Liittynyt: Ma Heinä 16, 2007 5:00 pm
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja TepaR »

Paikallislehti kertoo sähköautoilua vastaan änkyröivien unelma-autosta, joka käväisi esittelyssä.

Kyse on tietysti vetyautosta, joka onkin ketterä peli. Lähimmät tankkausasemat löytyvät Tukholmasta ja Riiasta :D

Itse joudun edelleen tyytymään bensa-autoon, sähkiksen tulo siirtyy ensi vuoden toukokuulle. Dieselin onnistuin hukkaamaan pois viime keväänä…
rautakasa
Viestit: 2098
Liittynyt: La Maalis 30, 2019 6:09 pm
Paikkakunta: Savommua tai Pohjoinen
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja rautakasa »

TepaR kirjoitti: To Syys 15, 2022 7:55 am Paikallislehti kertoo sähköautoilua vastaan änkyröivien unelma-autosta, joka käväisi esittelyssä.

Kyse on tietysti vetyautosta, joka onkin ketterä peli. Lähimmät tankkausasemat löytyvät Tukholmasta ja Riiasta :D
Se tästä vielä puuttuisi, että valtio alkaisi rahoittaa vetytankkausasemien rakentamista..
imppu
Viestit: 8703
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 4:15 pm
Paikkakunta: Cat shaisse Hill
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja imppu »

Näyttää nyt siltä, että tähän työkäyttöön työnteettäjä olisi hankkimassa täyssähköpakua, pikkuista, kun pienet on tarpeetkin..
TA jotain puolisen vuotta.
..kesäaika on iltaharrastajan parasta aikaa...
EKo
Viestit: 4544
Liittynyt: La Syys 05, 2015 2:26 pm
Paikkakunta: Tyrwää city
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja EKo »

thames kirjoitti: To Syys 15, 2022 3:32 am
rautakasa kirjoitti: Ke Syys 14, 2022 7:10 pm
thames kirjoitti: Ke Syys 14, 2022 6:39 pm Hyundai ionic 5, range oli 604km ja alta 10km päästä näytti 555km. ei oikein vakuuta kyllä nuo lukemat.
Muuttuu se ennuste polttomoottoriautoissakin, mutta niitä vaan ei kukaan niin tuijota..
Muuttuu tottakai mutta ei nyt kuitenkaan yli 6 kertaisesti kuten nyt. Kyllä minä pääsen autolla sen 900-1000 kun se sitä näyttää tankki täynnä.
Nyt en varmaan ymmärtänyt jotain asiaa ihan oikein.
604 km --> 555 km.
Mistä laskusta saat 6-kertaisen?

Jos on ajanut pitkää matkaa polttomoottoriautolla ja pysähtyessä näyttää 604 km seuraavaan tankkaukseen. Siitä jatkaa seuraavana aamuna vähän rivakammin, niin helposti 10 km jälkeen ennuste on 555 km tai jopa vähemmän.
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], Lynyrd Skynyrd, tumpeloko ja 33 vierailijaa