Sähköautot tulevat

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Harri S
Viestit: 1316
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 10:30 am
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Harri S »

AV kirjoitti: Ma Maalis 20, 2023 8:30 pm
rautakasa kirjoitti: Ma Maalis 20, 2023 7:31 pm No totta kai se DC/DC-muunnin kytketään päälle aina, kun 12 V:n puolella on merkittävää kuormaa eli energia otetaan ajoakusta, ei 12 voltin akusta. Eikö niin?

EDIT: AGM-akkuja käytetään mm. jarrutusenergian talteenotolla ja/tai start/stop-automatiikalla varustetuissa polttomoottoriautoissa, koska ne latautuvat nopeammin kuin perinteiset akut. Se on totta, että AGM-akun latausjännite on isompi kuin perinteisen lyijyakun, mutta tottahan se on otettu auton suunnittelussa huomioon..
No jotakin pukkeja näitten ohjelmoinneissa on, kun vähä joka merkillä on noita 12v akun ongelmia, mitä olen lukenut
feispuukin sähköautoryhmää.
Ihan samojen ongelmien kanssa painitaan Tojon hybrideissä. Tutulla CRV:ssa 12V akku vaihtoon alle 2v ikäisenä ja toisella jo kaksi hinurikeikkaa Kavokselaan sama malli ja alle 3v ikäisenä. Toisella kerralla sai uuden akun.
Eikä muut merkit tee poikkeusta. Latauksen määrä ei pätkäajossa riitä riittävään varaukseen kun talvella 12V sähkönkulutus on kova.
Ei mikään lyijyakku ota vajaata kilowattia latausta sisään 20 asteen pakkasessa, kilsan ajosuoritteessa, oli käyttövoima mikä tahansa.
rautakasa
Viestit: 2097
Liittynyt: La Maalis 30, 2019 6:09 pm
Paikkakunta: Savommua tai Pohjoinen
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja rautakasa »

Harri S kirjoitti: Ma Maalis 20, 2023 8:38 pm
AV kirjoitti: Ma Maalis 20, 2023 8:30 pm
rautakasa kirjoitti: Ma Maalis 20, 2023 7:31 pm No totta kai se DC/DC-muunnin kytketään päälle aina, kun 12 V:n puolella on merkittävää kuormaa eli energia otetaan ajoakusta, ei 12 voltin akusta. Eikö niin?
No jotakin pukkeja näitten ohjelmoinneissa on, kun vähä joka merkillä on noita 12v akun ongelmia, mitä olen lukenut
feispuukin sähköautoryhmää.
Ihan samojen ongelmien kanssa painitaan Tojon hybrideissä. Tutulla CRV:ssa 12V akku vaihtoon alle 2v ikäisenä ja toisella jo kaksi hinurikeikkaa Kavokselaan sama malli ja alle 3v ikäisenä. Toisella kerralla sai uuden akun.
Eikä muut merkit tee poikkeusta. Latauksen määrä ei pätkäajossa riitä riittävään varaukseen kun talvella 12V sähkönkulutus on kova.
Ei mikään lyijyakku ota vajaata kilowattia latausta sisään 20 asteen pakkasessa, kilsan ajosuoritteessa, oli käyttövoima mikä tahansa.
Jos nyt lukisit tuosta ylempää tuon kommenttini ja sitten selittäisit, miksi 12 voltin akku vaatisi erityisen paljon lataamista? Sitähän puretaan vain ovien avaamisen, sisävalon, mahdollisen ulkopuolisen valaistuksen ja korkeajänniteakun kontaktorin ohjaamisen verran. Sen jälkeen ollaan korkeajänniteakun varassa eikä tarvita enää koko 12 voltin akkua. Miksi sitä siis olisi edes tarvetta ladata kilowatin teholla?

Mittasin kerran polttomoottoriautostani mielenkiinnosta akun napajännitteen käynnistettyäni auton noin -25 asteen pakkasessa ja kytkettyäni päälle kaikki mahdolliset sähkölaitteet (lämmityslaite, kaikki ajovalot, penkinlämmittimet, takalasin lämmittimen yms). ja jännite oli 14.7 V eli kaikki kulutettu sähkö tuli laturista (jo tyhjäkäynnillä) eli akkua tarvittiin vain polttomoottorin käynnistykseen. Sähköautossa tuo käynnistysvaiheen kulutus on vain murto-osa polttomoottoriauton kulutuksesta.

Eli miksi 12 voltin akku vaatii mielestäsi kilowatin teholla lataamista?
Superdextaaja
Viestit: 12964
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Sähködumpperitkin tulevat ja entisiä sähköistetään jopa Suomessa: https://www.kauppalehti.fi/uutiset/suom ... cyLjAuMC4w

On kyllä huikee laitos tuo Kevitsan kaivos/louhos. Vaikea kuvitella, että tuosta on tulossa vielä tuplasti syvempi: https://www.google.fi/search?q=kevitsan ... 66&bih=633
Viimeksi muokannut Superdextaaja, Ke Maalis 22, 2023 10:43 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tekemällä virheistä oppii.
Talumees
Viestit: 6360
Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Talumees »

Superdextaaja kirjoitti: Ke Maalis 22, 2023 10:18 am Sähködumpperitkin tulevat ja entisiä sähköistetään jopa Suomessa: https://www.kauppalehti.fi/uutiset/suom ... cyLjAuMC4w
Ei kuitenkaan akuilla kulje.
Talviaika on NORMAALIAIKA, kesä aika ryssänaika! :mrgreen:
Superdextaaja
Viestit: 12964
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Talumees kirjoitti: Ke Maalis 22, 2023 10:21 am
Superdextaaja kirjoitti: Ke Maalis 22, 2023 10:18 am Sähködumpperitkin tulevat ja entisiä sähköistetään jopa Suomessa: https://www.kauppalehti.fi/uutiset/suom ... cyLjAuMC4w
Ei kuitenkaan akuilla kulje.
Taitaa olla jarrutusenergian talteenotto kuitenkin:
Myös auton hidastus tapahtuu sähköisesti jarruttamalla ja vasta lopullinen pysähdys tehdään mekaanisilla jarruilla.
Tekemällä virheistä oppii.
juntunen
Viestit: 3226
Liittynyt: Ti Joulu 16, 2014 12:45 am
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja juntunen »

Superdextaaja kirjoitti: Ke Maalis 22, 2023 10:18 am On kyllä huikee laitos tuo Kevitsan kaivos/louhos. Vaikea kuvitella, että tuosta on tulossa vielä tuplasti syvempi: https://www.google.fi/search?q=kevitsan ... 66&bih=633
Tällaista lupaavat: "Kun kaivos on louhittu tyhjäksi, alue palautetaan alkutilaansa luonnolliseksi osaksi maisemaa."

Luulis että on melkein yhtä iso homma täyttää se kuoppa kun mitä on ollut tehdä se. Epäilen markkinointiosaston keksimäksi tuota "alkutila"-sanaa tähän yhteyteen mutta voihan se olla tottakin. Ainakin vähän tarvii jostain tuoda jalostettujen metallien tilalle täytettä ettei jää ollenkaan notkoa tuohon.
Harri S
Viestit: 1316
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 10:30 am
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Harri S »

rautakasa kirjoitti: Ke Maalis 22, 2023 10:05 am
Harri S kirjoitti: Ma Maalis 20, 2023 8:38 pm
AV kirjoitti: Ma Maalis 20, 2023 8:30 pm
rautakasa kirjoitti: Ma Maalis 20, 2023 7:31 pm No totta kai se DC/DC-muunnin kytketään päälle aina, kun 12 V:n puolella on merkittävää kuormaa eli energia otetaan ajoakusta, ei 12 voltin akusta. Eikö niin?
No jotakin pukkeja näitten ohjelmoinneissa on, kun vähä joka merkillä on noita 12v akun ongelmia, mitä olen lukenut
feispuukin sähköautoryhmää.
Ihan samojen ongelmien kanssa painitaan Tojon hybrideissä. Tutulla CRV:ssa 12V akku vaihtoon alle 2v ikäisenä ja toisella jo kaksi hinurikeikkaa Kavokselaan sama malli ja alle 3v ikäisenä. Toisella kerralla sai uuden akun.
Eikä muut merkit tee poikkeusta. Latauksen määrä ei pätkäajossa riitä riittävään varaukseen kun talvella 12V sähkönkulutus on kova.
Ei mikään lyijyakku ota vajaata kilowattia latausta sisään 20 asteen pakkasessa, kilsan ajosuoritteessa, oli käyttövoima mikä tahansa.
Jos nyt lukisit tuosta ylempää tuon kommenttini ja sitten selittäisit, miksi 12 voltin akku vaatisi erityisen paljon lataamista? Sitähän puretaan vain ovien avaamisen, sisävalon, mahdollisen ulkopuolisen valaistuksen ja korkeajänniteakun kontaktorin ohjaamisen verran. Sen jälkeen ollaan korkeajänniteakun varassa eikä tarvita enää koko 12 voltin akkua. Miksi sitä siis olisi edes tarvetta ladata kilowatin teholla?

Mittasin kerran polttomoottoriautostani mielenkiinnosta akun napajännitteen käynnistettyäni auton noin -25 asteen pakkasessa ja kytkettyäni päälle kaikki mahdolliset sähkölaitteet (lämmityslaite, kaikki ajovalot, penkinlämmittimet, takalasin lämmittimen yms). ja jännite oli 14.7 V eli kaikki kulutettu sähkö tuli laturista (jo tyhjäkäynnillä) eli akkua tarvittiin vain polttomoottorin käynnistykseen. Sähköautossa tuo käynnistysvaiheen kulutus on vain murto-osa polttomoottoriauton kulutuksesta.

Eli miksi 12 voltin akku vaatii mielestäsi kilowatin teholla lataamista?
Jos sulla olis se kokemus, niin et jankkais tästä yksinkertaisesta asiasta.
Luet uudestaan sen mun kokemuksen siitä kun 12v akku kyykkäs sen ensimmäisen ja ainoan kerran (nelivuotiaana ja 20 asteen pakkasessa tuossa kilsan pätkäajossa). Sama akku on yhä käytössä 5v vuotiaana ongelmitta kun en enää käytä etälämmitysominaisuutta kovilla pakkasilla niin tiuhaan, varsinkaan jos auto ei ole piuhassa latautumassa.

Etäkäytöllä sitä 12v akkua kun ei vaan lataa mikään ja kulutus on 12V järjestelmässä silloin lähes huipussaan kun kaikki neljä penkin- ja ratin lämmittimet, puhallin ja ilppi huutaa täysillä kun auto lämmitetään +22 asteeseen 15 minuutissa.
Ihan sama kun huudatat sitä polttiksen webastoa samassa kelissä liian kauan suhteessa ajomatkoihin ja sinäkään aikana pihassa seisoessa sitä latausta ei sinne akkuun tule tippaakaan kun auto ei käy.

Kilsan ajomatka ei montaa minuttia kestä ja kun sitä toistat muutaman kerran, on akku tyhjä, kun se kun ei niiden ajominuuttien aikana saa takaisin sitä samaa mikä lämmityksessä kului ja joka sähkiksessä on lähes kilowatin luokkaa kun kun kaikki laitteet sen vartin täysillä paahtaa ja mukana on lisäksi kulutus myös kaikesta muusta sen ajamisen aikana kun siinä ei ole sitä polttomoottoriakaan hukkalämpöä kabiiniin tekemässä.
12v akku latautuu vain ajossa ja silloin kun auto on latauksessa.

Tojotan suhteen sanoivat tutulle huollossa että näissä on nykyään liian pieni akku ja sähkölaitteiden määrä lisääntyy koko ajan eikä latausteho riitä pötkäajossa. Hinurilla se meni sinne pajalle.
Viimeksi muokannut Harri S, Ke Maalis 22, 2023 1:45 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Urpo
Viestit: 1166
Liittynyt: La Helmi 14, 2009 11:33 am
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Urpo »

Tuo 12V akun kataaminen taitaa olla autokohtaista. Hyundai täyssähkäri lataa kyllä myös auton seistessä, ainakin latauksen merkkivalo auton ulkopuolella palaa.
Harri S
Viestit: 1316
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 10:30 am
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Harri S »

Varmasti on eroja autoissa, mutta usein unohtuu että sähkiksissä se kaikki lömpö tehdään sinne sisälle tavalla tai toisella sähköllä, kun polttomoottorin hukkalämpöä ei ole käytettävissä.
Joko ajoakun sähkönkäytön myötä tulevalla lämmöllä, suoraan vastuksilla tai sitten vaikka ilpillä.

Mikä Hundai?
Konassa on ainakin ollut paljon 12v akkuongelmia ihan kesälläkin.

Mulla oli joskus pari cdi A-mersua jossa sähköisen ohjaustehostimen kadottua huomasi aika nopeasti jos tuli Webastoa huudatettua liikaa parkissa. Se putos ekana pois käytöstä akun varauksen pudottua alas.

Tuosta Kian EV6:sta, jollainen on tutulla taksiajossa, mykistyy lämppäri kerran ajopäivässä, keleistä riippumatta, ja useiden huoltokäyntien jälkeen se ei toimi vieläkään.
Sanoi että joka päivä joutuu yhä selittelemään asikkaalle, että miksi autossa on kylmä tai ikkunat huurussa.
mauri
Viestit: 6671
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja mauri »

juntunen kirjoitti: Ke Maalis 22, 2023 1:29 pm
Superdextaaja kirjoitti: Ke Maalis 22, 2023 10:18 am On kyllä huikee laitos tuo Kevitsan kaivos/louhos. Vaikea kuvitella, että tuosta on tulossa vielä tuplasti syvempi
Tällaista lupaavat: "Kun kaivos on louhittu tyhjäksi, alue palautetaan alkutilaansa luonnolliseksi osaksi maisemaa."

Luulis että on melkein yhtä iso homma täyttää se kuoppa kun mitä on ollut tehdä se. Epäilen markkinointiosaston keksimäksi tuota "alkutila"-sanaa tähän yhteyteen mutta voihan se olla tottakin. Ainakin vähän tarvii jostain tuoda jalostettujen metallien tilalle täytettä ettei jää ollenkaan notkoa tuohon.
Voi myös käyttää menetelmää jossa luonto hoitaa. Paljonkohan lienee lopetettuja avolouhoksia tai soran- ym aineksen ottopaikkoja jotka on täyttyneet vedellä, on maisemointia tehty tai ei. Omassa lapsuudessani lähin kelvollinen uintipaikka oli lopetettu kalkkikivilouhos (LAT 60.276 LON 23.454). Ihmeen hyvänä vedenlaatu säilyi ainakin ne ajat jolloin kävin siellä, paljon kirkkaampana kuin paikkakunnan jokivedet ja useimmat järvet.
AV
Viestit: 1301
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 12:06 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja AV »

Parhaiten ymmärtää miksi sähköauton 12v akun kanssa on haastetta, kun vertaa wepaston käyttöön normiautossa, on niin
paljon enempi sähkönkulutusta ja suurin haaste taitaa olla tuon jännitteen ylläpito riittävän korkealla. Ampperaankin on
ilmeisesti tehtaalta tullut päivitys -19 vuonna, joka poistaa hv akun lämmityksen pois, suojatakseen 12v akkua. Ennen
tuota päivitystä alhainen jännite näkyi mm. rattilukon toiminnassa ensinnä, ennen kuin koko auto pimeni 12v akun takia.
Olisi hyvä näissä päivityksissä kertoa tehtaan, mikä muuttuu, niin tietäisi auton omistajakin sitten ongelmien ilmetessä.
Urpo
Viestit: 1166
Liittynyt: La Helmi 14, 2009 11:33 am
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Urpo »

Harri S kirjoitti: Ke Maalis 22, 2023 1:51 pm Varmasti on eroja autoissa, mutta usein unohtuu että sähkiksissä se kaikki lömpö tehdään sinne sisälle tavalla tai toisella sähköllä, kun polttomoottorin hukkalämpöä ei ole käytettävissä.
Joko ajoakun sähkönkäytön myötä tulevalla lämmöllä, suoraan vastuksilla tai sitten vaikka ilpillä.

Mikä Hundai?
Konassa on ainakin ollut paljon 12v akkuongelmia ihan kesälläkin.

Mulla oli joskus pari cdi A-mersua jossa sähköisen ohjaustehostimen kadottua huomasi aika nopeasti jos tuli Webastoa huudatettua liikaa parkissa. Se putos ekana pois käytöstä akun varauksen pudottua alas.

Tuosta Kian EV6:sta, jollainen on tutulla taksiajossa, mykistyy lämppäri kerran ajopäivässä, keleistä riippumatta, ja useiden huoltokäyntien jälkeen se ei toimi vieläkään.
Sanoi että joka päivä joutuu yhä selittelemään asikkaalle, että miksi autossa on kylmä tai ikkunat huurussa.
Kona 2021, odottelen sitten koska ongelmat ilmestyvät...
juntunen
Viestit: 3226
Liittynyt: Ti Joulu 16, 2014 12:45 am
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja juntunen »

mauri kirjoitti: Ke Maalis 22, 2023 2:08 pm
juntunen kirjoitti: Ke Maalis 22, 2023 1:29 pm
Superdextaaja kirjoitti: Ke Maalis 22, 2023 10:18 am On kyllä huikee laitos tuo Kevitsan kaivos/louhos. Vaikea kuvitella, että tuosta on tulossa vielä tuplasti syvempi
Tällaista lupaavat: "Kun kaivos on louhittu tyhjäksi, alue palautetaan alkutilaansa luonnolliseksi osaksi maisemaa."

Luulis että on melkein yhtä iso homma täyttää se kuoppa kun mitä on ollut tehdä se. Epäilen markkinointiosaston keksimäksi tuota "alkutila"-sanaa tähän yhteyteen mutta voihan se olla tottakin. Ainakin vähän tarvii jostain tuoda jalostettujen metallien tilalle täytettä ettei jää ollenkaan notkoa tuohon.
Voi myös käyttää menetelmää jossa luonto hoitaa. Paljonkohan lienee lopetettuja avolouhoksia tai soran- ym aineksen ottopaikkoja jotka on täyttyneet vedellä, on maisemointia tehty tai ei. Omassa lapsuudessani lähin kelvollinen uintipaikka oli lopetettu kalkkikivilouhos (LAT 60.276 LON 23.454). Ihmeen hyvänä vedenlaatu säilyi ainakin ne ajat jolloin kävin siellä, paljon kirkkaampana kuin paikkakunnan jokivedet ja useimmat järvet.
Juu en itse lähtisi palauttamaan alkutilaansa, mutta sellasta mainostavat, mutta hiukan epäilen vain mainospuheeksi.
Aikanaan mummolassa käytiin läheisillä hiekkamontuilla uimassa, ihan kivaa se oli, onneksi ei oltu palaitettu alkutilaansa eli tuotu hiekkoja takaisin.
Juhnu
Viestit: 1588
Liittynyt: To Joulu 27, 2007 12:33 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Juhnu »

AV kirjoitti: Ma Maalis 20, 2023 8:48 am Toimii amppera hybriitinä, vaikka ei verkkovirralla toimisi, virta riittää kun agrikaatti pitää tietyn puskurin akussa, jotta
kiihdyttämiseen riittää virtaa. Agrikaatti 55kw, kun tasainen kulutus 15-25kwh/100km.

Tuohon eristysvastusvikaan mikä tuossa omassa ollut, niin pitkällisten selvittelyjen tuloksena näyttäisi olevan niinkin
yksinkertainen vika kuin 12v AGM akun liian matala jännite, jolloin hpcm2 moduli lopettaa hv akun lämmittämisen.
Omassakin ongelma alkoi, talven tullen ja 12v akku viisi vutta vanha, mittailin lepojännitettä, niin ei ollut kuin 12,35v
jolla AMG akku on alle 50% varaustilan. Koitin ladata reilun vuorokauden akkua, 4-6a virralla, mutta heti kun lopetti latauksen,
putosi jännite 12,55v joten jotain hämminkiä tässä AMG akussa on ja pitäänee se vaihtaa ennen kuin hpcm2 modulin ohjelmoi
uudelleen. AMG akku on 100% varaustilassa 13v jännitteellä, joten toimii korkeammalla jännitteellä, mitä perinteinen.
Kyse oli siitä toimiiko ampera jos akku on rikki/saako siitä tehtyä "tavallisen auton" jos hybridivoimalinja hajoaa.
rautakasa
Viestit: 2097
Liittynyt: La Maalis 30, 2019 6:09 pm
Paikkakunta: Savommua tai Pohjoinen
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja rautakasa »

Harri S kirjoitti: Ke Maalis 22, 2023 1:37 pmEtäkäytöllä sitä 12v akkua kun ei vaan lataa mikään ja kulutus on 12V järjestelmässä silloin lähes huipussaan kun kaikki neljä penkin- ja ratin lämmittimet, puhallin ja ilppi huutaa täysillä kun auto lämmitetään +22 asteeseen 15 minuutissa.
Ihan sama kun huudatat sitä polttiksen webastoa samassa kelissä liian kauan suhteessa ajomatkoihin ja sinäkään aikana pihassa seisoessa sitä latausta ei sinne akkuun tule tippaakaan kun auto ei käy.

Kilsan ajomatka ei montaa minuttia kestä ja kun sitä toistat muutaman kerran, on akku tyhjä, kun se kun ei niiden ajominuuttien aikana saa takaisin sitä samaa mikä lämmityksessä kului ja joka sähkiksessä on lähes kilowatin luokkaa kun kun kaikki laitteet sen vartin täysillä paahtaa ja mukana on lisäksi kulutus myös kaikesta muusta sen ajamisen aikana kun siinä ei ole sitä polttomoottoriakaan hukkalämpöä kabiiniin tekemässä.
12v akku latautuu vain ajossa ja silloin kun auto on latauksessa.
Siis sähköauto hoitaa esilämityksen 12 voltin akulla? Kuulostaa yhtä nerokkaalta kuin varaavan takan sijaan koettaisi lämmittää taloa polttamalla puoli askia tulitikkuja. "Broken by design.." Meillä sekä sähköautot että hybridi lämmittävät (tai jäähdyttävät) matkustamon ajoakusta saatavalla sähköllä. Ei lopu 12 voltin akusta sähkö, vaikka lämmittäisi autoa useamman kerran sen puolen tunnin pätkän. Kokemusta on.
AV
Viestit: 1301
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 12:06 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja AV »

Juhnu kirjoitti: Ke Maalis 22, 2023 6:40 pm
AV kirjoitti: Ma Maalis 20, 2023 8:48 am Toimii amppera hybriitinä, vaikka ei verkkovirralla toimisi, virta riittää kun agrikaatti pitää tietyn puskurin akussa, jotta
kiihdyttämiseen riittää virtaa. Agrikaatti 55kw, kun tasainen kulutus 15-25kwh/100km.

Tuohon eristysvastusvikaan mikä tuossa omassa ollut, niin pitkällisten selvittelyjen tuloksena näyttäisi olevan niinkin
yksinkertainen vika kuin 12v AGM akun liian matala jännite, jolloin hpcm2 moduli lopettaa hv akun lämmittämisen.
Omassakin ongelma alkoi, talven tullen ja 12v akku viisi vutta vanha, mittailin lepojännitettä, niin ei ollut kuin 12,35v
jolla AMG akku on alle 50% varaustilan. Koitin ladata reilun vuorokauden akkua, 4-6a virralla, mutta heti kun lopetti latauksen,
putosi jännite 12,55v joten jotain hämminkiä tässä AMG akussa on ja pitäänee se vaihtaa ennen kuin hpcm2 modulin ohjelmoi
uudelleen. AMG akku on 100% varaustilassa 13v jännitteellä, joten toimii korkeammalla jännitteellä, mitä perinteinen.
Kyse oli siitä toimiiko ampera jos akku on rikki/saako siitä tehtyä "tavallisen auton" jos hybridivoimalinja hajoaa.

Eipä taida vielä niin sököä hv akkua olla, että olisi ajamisen estänyt, tai en ainakaan ole kuullut mistään. Tekniikkahan
on ampperassa, että vaati akun toimiakseen, jos ei akkua niin tuskin voi ajaa ollenkaan, sähkö kulkee aina akun kautta.
Mököttäjä
Viestit: 1167
Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 9:05 am
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Mököttäjä »

rautakasa kirjoitti: Ke Maalis 22, 2023 7:44 pm
Harri S kirjoitti: Ke Maalis 22, 2023 1:37 pmEtäkäytöllä sitä 12v akkua kun ei vaan lataa mikään ja kulutus on 12V järjestelmässä silloin lähes huipussaan kun kaikki neljä penkin- ja ratin lämmittimet, puhallin ja ilppi huutaa täysillä kun auto lämmitetään +22 asteeseen 15 minuutissa.
Ihan sama kun huudatat sitä polttiksen webastoa samassa kelissä liian kauan suhteessa ajomatkoihin ja sinäkään aikana pihassa seisoessa sitä latausta ei sinne akkuun tule tippaakaan kun auto ei käy.

Kilsan ajomatka ei montaa minuttia kestä ja kun sitä toistat muutaman kerran, on akku tyhjä, kun se kun ei niiden ajominuuttien aikana saa takaisin sitä samaa mikä lämmityksessä kului ja joka sähkiksessä on lähes kilowatin luokkaa kun kun kaikki laitteet sen vartin täysillä paahtaa ja mukana on lisäksi kulutus myös kaikesta muusta sen ajamisen aikana kun siinä ei ole sitä polttomoottoriakaan hukkalämpöä kabiiniin tekemässä.
12v akku latautuu vain ajossa ja silloin kun auto on latauksessa.
Siis sähköauto hoitaa esilämityksen 12 voltin akulla? Kuulostaa yhtä nerokkaalta kuin varaavan takan sijaan koettaisi lämmittää taloa polttamalla puoli askia tulitikkuja. "Broken by design.." Meillä sekä sähköautot että hybridi lämmittävät (tai jäähdyttävät) matkustamon ajoakusta saatavalla sähköllä. Ei lopu 12 voltin akusta sähkö, vaikka lämmittäisi autoa useamman kerran sen puolen tunnin pätkän. Kokemusta on.
Tästä voi ihmetellä Teslan ptc-elementin sielunelämää. Viisaamma kertokoon miten on, mutta ei noilla kaapeleilla kyllä 6kW tehoa 12V järjestelmässä kesytetä ja eikö oranssi ole high voltage kaapelin väri? Ilmastoinnin puhallin ja penkinlämmittimet ym. varmasti ovatkin 12V. Hölmö on rakenne, jos DC/DC muunnin ei esilämmityksen aikana ole päällä.
https://connerlabs.org/tesla-model-3-ca ... -teardown/
-SS-
Viestit: 15637
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Eiköhän Tesla tiennäyttäjänä ole ajatuksena lähtenyt Kalifornian paahtavan kuivassa kuumuudessa liikkeelle. Ilmastonmuutoksen kannalta pohjoisessa asuminen, saati autoilu, olisi kiellettävä muutenkin.

-SS-
AV
Viestit: 1301
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 12:06 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja AV »

Mököttäjä kirjoitti: To Maalis 23, 2023 9:06 am
rautakasa kirjoitti: Ke Maalis 22, 2023 7:44 pm
Harri S kirjoitti: Ke Maalis 22, 2023 1:37 pmEtäkäytöllä sitä 12v akkua kun ei vaan lataa mikään ja kulutus on 12V järjestelmässä silloin lähes huipussaan kun kaikki neljä penkin- ja ratin lämmittimet, puhallin ja ilppi huutaa täysillä kun auto lämmitetään +22 asteeseen 15 minuutissa.
Ihan sama kun huudatat sitä polttiksen webastoa samassa kelissä liian kauan suhteessa ajomatkoihin ja sinäkään aikana pihassa seisoessa sitä latausta ei sinne akkuun tule tippaakaan kun auto ei käy.

Kilsan ajomatka ei montaa minuttia kestä ja kun sitä toistat muutaman kerran, on akku tyhjä, kun se kun ei niiden ajominuuttien aikana saa takaisin sitä samaa mikä lämmityksessä kului ja joka sähkiksessä on lähes kilowatin luokkaa kun kun kaikki laitteet sen vartin täysillä paahtaa ja mukana on lisäksi kulutus myös kaikesta muusta sen ajamisen aikana kun siinä ei ole sitä polttomoottoriakaan hukkalämpöä kabiiniin tekemässä.
12v akku latautuu vain ajossa ja silloin kun auto on latauksessa.
Siis sähköauto hoitaa esilämityksen 12 voltin akulla? Kuulostaa yhtä nerokkaalta kuin varaavan takan sijaan koettaisi lämmittää taloa polttamalla puoli askia tulitikkuja. "Broken by design.." Meillä sekä sähköautot että hybridi lämmittävät (tai jäähdyttävät) matkustamon ajoakusta saatavalla sähköllä. Ei lopu 12 voltin akusta sähkö, vaikka lämmittäisi autoa useamman kerran sen puolen tunnin pätkän. Kokemusta on.
Tästä voi ihmetellä Teslan ptc-elementin sielunelämää. Viisaamma kertokoon miten on, mutta ei noilla kaapeleilla kyllä 6kW tehoa 12V järjestelmässä kesytetä ja eikö oranssi ole high voltage kaapelin väri? Ilmastoinnin puhallin ja penkinlämmittimet ym. varmasti ovatkin 12V. Hölmö on rakenne, jos DC/DC muunnin ei esilämmityksen aikana ole päällä.
https://connerlabs.org/tesla-model-3-ca ... -teardown/
Lataahan se tietenkin 12v akkua etulämmityksen aikana, mutta juju onkin siinä, että kun jännite nousee 12v akussa, niin
samalla latausvirta pienenee, eli aikaa vaatii 12v akun saaminen täyteen ja sitä ei muodostu lyhyellä ajolla. Sitten vielä, kun
hv akkua ladataan tehokkaalla vaikka 11kw laturilla, niin sekin jää lyhyeksi ajaksi, näistä sitten aiheutuu, että 12v heikkenee
pikku hiljaa, myös tuo AMG korkeampi jännite ja rakenne poikkeaa perinteisestä, ettei osata varautua.
Avatar
Aakku
Viestit: 8281
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Aakku »

AV kirjoitti: To Maalis 23, 2023 9:50 am Lataahan se tietenkin 12v akkua etulämmityksen aikana, mutta juju onkin siinä, että kun jännite nousee 12v akussa, niin
samalla latausvirta pienenee, eli aikaa vaatii 12v akun saaminen täyteen ja sitä ei muodostu lyhyellä ajolla. Sitten vielä, kun
hv akkua ladataan tehokkaalla vaikka 11kw laturilla, niin sekin jää lyhyeksi ajaksi, näistä sitten aiheutuu, että 12v heikkenee
pikku hiljaa, myös tuo AMG korkeampi jännite ja rakenne poikkeaa perinteisestä, ettei osata varautua.
Jatkuuko 12 V akun lataus vielä, kun ajoakku on jo täyteen latautunut? Olettaisin, että, mikä tahansa 12 V akku latautuu täyteen yön yli ladatessa. Mikään 12 V akku ei kestä pitkään, jos se joka toinen päivä on tyhjä.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: LasseE ja 31 vierailijaa