Sähköautot tulevat

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

juntunen
Viestit: 3162
Liittynyt: Ti Joulu 16, 2014 12:45 am
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja juntunen »

Urpo kirjoitti: La Maalis 04, 2023 12:54 pm
Aakku kirjoitti: La Maalis 04, 2023 9:33 am Emäntä käy Shellillä, kun siellä ei tarvitse itse tankata. Minä taas en anna yhdenkään trasselijussin kajota autooni. Kerran yksi Shellillä pääsi yllättämään, kun oli käsi pistoolin kahvassa jo ennen kuin pääsin autosta. Annoin sen ainoan kerran tankata.
Ei ollut 60- luvulla itepalvelu vaihtoehtona, niinpä tienasin moporahaa 15v:nä Essolla. Asiakkaat pääosin mukavaa väkeä, mutta jäipä muutakin mieleen:

Tervehdykseeni mittarlla vastattin kerran näinkin: ” Jos poika tipankin roiskutat niin maksat koko auton maalauksen!”

En silloin tiennyt mitä maalaus maksaisi, oman palkkani kylläkin tiesin.
Tuohon olis voinu heittää että olis kannattanu antaa maalin rauhassa kuivua/kovettua. Johan siihen pölykin tarttuu jos tuoreella maalipinnalla lähtee liikenteeseen.
Avatar
rattori
Viestit: 11063
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:11 pm
Paikkakunta: Ylä-Savo
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja rattori »

Ensimmäinen sähkö pickup bongattu kylillä. Hintaa +70,000€. Maavara jopa 16 senttiä, ja akut paljaana pohjassa. Onpa näppärää. Eipä tarvitse edes harkita.

Kuva
------------
tractors
Jäärä
Viestit: 3760
Liittynyt: Ti Touko 17, 2016 3:19 pm
Paikkakunta: Oulu, ainakin ajoittain
Viesti:

Jäärä

Viesti Kirjoittaja Jäärä »

rattori kirjoitti: La Maalis 04, 2023 1:09 pm Ensimmäinen sähkö pickup bongattu kylillä. Hintaa +70,000€. Maavara jopa 16 senttiä, ja akut paljaana pohjassa. Onpa näppärää. Eipä tarvitse edes harkita.
Mutta kun nykypäivänä automerkillä pitää olla sähkö-pick-up. Ei sillä ole sitten väliä, uskaltaako autolla ajaa edes soratiellä.
Kyllä se siitä.
Avatar
ihmehitsari
Viestit: 18565
Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 8:56 pm
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja ihmehitsari »

rattori kirjoitti: La Maalis 04, 2023 1:09 pm Ensimmäinen sähkö pickup bongattu kylillä. Hintaa +70,000€. Maavara jopa 16 senttiä, ja akut paljaana pohjassa. Onpa näppärää. Eipä tarvitse edes harkita.

Kuva
Päiväntasaajalla sijaitsevan kehittyneen maan ajokki jos ylipäätään jonnekin pitää myydä. Ei pohjolaan, varsinkaan Suomeen.
säästellen sippiin
Superdextaaja
Viestit: 12929
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Voisikohan sähköstä tulla kohta uusi valuutta? Lataa työpaikalta auton täyteen ja maksaa kotimatkalla kauppalaskun akusta kauppiaalle: Teslaan tulee kaksisuuntainen lataus https://www.is.fi/autot/art-2000009432102.html
Tekemällä virheistä oppii.
Harri S
Viestit: 1313
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 10:30 am
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Harri S »

Tuo on toki mahdollista jo nykyäänkin mutta itse en lähtis kuluttamaan auton kalleinta osaa muutamien eurojen säästöllä joka ei laitteiston ja auton takaisinmaksuaikana tule tuottoisaksi muodostumaan.
AV
Viestit: 1297
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 12:06 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja AV »

Nyt se Amppera jota hehkuttanut täällä, myrkyn lykkäsi, eli ei verkkovirralla ei voi ladata, hybriitinä kyllä toimii.
Vikakoodina pukkaa tämän P1F0E eli eristyvastus menetetty, nyt kysyisin sähköalan masinisteilta, miten tuo eristysmittaus
oikein loppupelissä tapahtuu ja millä sen vuotopaikan saisi akun sisällä paikallistettua, kun moduleita on useita. Laitan kopion
tuosta koodin selityksestä vielä tähän, minkä netistä löysin: P1F0E SATURN KUVAUS
Akun energianohjausmoduuli diagnosoi omat järjestelmät ja määrittää, milloin vikatila on. Diagnostiikka ja järjestelmän tila välittyvät akun energianohjausmoduulista ajoneuvon ohjausliittymämoduuliin sarjatietojen kautta. Ajoneuvon ohjausliitäntämoduuli on isäntäohjain diagnostiikkakoodin (DTC) tietoja varten.
Ajoneuvo on varustettu korkean jännitteen eristysmonitorilla. Korkean jännitteen eristyspiirin tarkoituksena on testata korkean jännitteen positiivisen ja negatiivisen tasavirran (DC) väylän ja alustan välinen vastus. Akun energianohjausmoduuli suorittaa tämän testin vain, kun sytytyssiirrot ON-asentoon OFF-tilaan ja korkean jännitteen kontaktorireleet ovat auki. Akun energianohjausmoduulissa on sisäinen eristysanturi, joka mittaa korkean jännitteen DC-positiivisen ja negatiivisen väylän ja alustan välisen vastuksen. Akun energianohjausmoduuli suorittaa tämän anturipiirin sisäisen itsetarkastuksen. Akun energianohjausmoduuli lähettää AC-signaalin DC-väylän yli ja valvoo sen amplitudia. Matala amplitudi- tai romahtanut paluusignaali osoittaa, että rungon maadoitus on vastustamaton, ja hybridivoimansiirron ohjausmoduuli 2 ilmaisee eristyskatkoksen. Koska tämä vianmääritys toimii järjestelmän virrankatkaisun jälkeen, diagnostiikkatilaa ei raportoida seuraavaan avainjakso.
Harri S
Viestit: 1313
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 10:30 am
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Harri S »

Olisko vaan akun lämmityselementti menny ja vuotaa runkoon/nesteeseen.
@mauri tietänee kertoa tarkemmin tuosta eristysvastusmittauksesta.
AV
Viestit: 1297
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 12:06 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja AV »

Lämmitysvastus on vaihdettu, samoin verkkovirtalaturi, kuin myös akun päässä oleva releboksikin, joten vikapaikaksi
näyttäisi olevan itse akkumoduleissa. Tuota miettinyt, että osksiloskooppi voisi olla se laite millä viallisen modulin saisi
esille, muttako nämät matalavirran kanssa olevat korjaajat, eivät oikein ymmärrä näitten päälle, joten luulisin vaihtovirran
kanssa toimineitten paremmin ymmärtävän.
m_kane
Viestit: 3573
Liittynyt: Ti Syys 27, 2011 3:43 pm
Paikkakunta: Jovensuu
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja m_kane »

Akkuhan toimii luonnollisesti tasavirralla.
Tuo google-käännös on aika epälooginen, alkuperäinen englanninkielinen voisi olla selkeämpi.

En äkkiä keksi miten oskilloskooppia voisi hyödyntää mikäli akku vuotaa esimerkiksi runkoon. Skooppi on tarkoitettu vaihtojännitteiden amplitudin, taajuuden ja aaltomuodon tutkimiseen.

Eristysvastusmittaus normaalissa kodin pienjänniteverkossa tehdään isolla jännitteellä ja pienellä virralla jolloin vuotovirrat tulevat esiin. Pienellä jännitteellä vuodot eivät välttämättä tule esiin. Yleismittarilla resistanssin mittausjännite on muutama voltti, eristysvastusmittarissa 50-1000v tyypillisesti.

Amperan akuissa lienee joku oma mittausjärjestely, en tunne tuota akkukemiaa että osaisin edes arvata miten se toimii. Ja minne se akku vuotaa, kuvittelisin että suurjännitepiiri on kokonaan erotettu auton rungosta. Vai olisiko negatiivinen napa auton rungossa? Silloin ei oikein pysty eristysvastusta tulemaan runkoa vasten vaan kyse olisi akun sisäisestä purkautumisesta.
Belarus 825 turbo shitbox
AV
Viestit: 1297
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 12:06 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja AV »

Kyllä kait se 360V ajoakku on eristetty auton rungosta, vuoto voisi olla akun jäähdytyveden kautta, kun siinä
olevat jäähdytyslevyt on kosketuksessa virtapusseihin, laitan videon tuosta akusta, vähän kun kelaa taaksepäin: https://www.youtube.com/watch?v=eWYtq0hxhQg&t=2594s
m_kane
Viestit: 3573
Liittynyt: Ti Syys 27, 2011 3:43 pm
Paikkakunta: Jovensuu
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja m_kane »

Korjaan tuota aiempaa höpinääni siten että jotta runkoa vasten voisi vuotoa tulla, sen täytyisi olla maadoitettu. Jos se on potentiaalivapaa akkuun nähden niin ei sinne silloin virtaakaan vuoda. Mutta runko voi tulla jännitteelliseksi toista akun napaa vasten.

On mahdollista että auto mittaa eristysvastusta akun napojen ja rungon välillä ja siitä herjaa. Luulisi kyllä että ei antaisi ajaakaan sitten.

Jos vuoto olisi verkkosähköpuolella niin silloin lataus varmaan katkaistaan, mutta vian pitäisi melkein rajautua laturiin koska sieltä lähtee jo tasajännitettä akulle.

Varmaan suomesta löytyy jo amperatietäjiä akunkin osalta?
Joensuussakin on tuossa lähellä pieni paja joka on erikoistunut amperoihin.
Belarus 825 turbo shitbox
mauri
Viestit: 6624
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja mauri »

Sähköautojen akustoista en paljon tiedä mutta eikös ne koostu suuresta määrästä pieniä kennoja joita on kytketty moduuleiksi jossa on kennoja sarjassa ja näitä rinnan. Moduuleja taas kytketty edelleen sarjaan ja rinnakkain, kuten Harri S on koonnut omat akkupakettinsa. Kun suurjänniteakusto (sähköautoissa jo satojen volttien jännitettä kutsutaan suurjännitteeksi) paketoidaan eristettynä metallikoteloon niin käsittääkseni valvontasysteemi mittaa kotelon ja akuston napojen välistä eristystilaa, mahdollisesti valvontasysteemi on tarkempikin. Eristystaso lienee megaohmeja kunnossa olevalla akustolla. Jos kennoston jossain kohtaa on vuoto niin mittaamalla suurohmisella jännitemittarilla nähdään missä kohtaa akustoa vuoto on. Esimerkiksi jos 400 V akusto antaa tuloksiksi 100 V ja 300 V mitattuna kotelon ja napojen väliltä niin vuotokohta on lähempänä päätä josta saatiin 100 V lukema. Kun akusto kuitenkin koostuu useista rinnankytketyistä moduulisarjoista, ei akuston sisäisiä moduulisarjojen kytkentöja irroittamatta selviä missä ketjussa vika on. Kun ketjut on irti toisistaan niin mittaamalla ne erillään löytyy vuotava stringi ja siitä jännitteet mittaamalla löytyy viallinen moduuli. Tätä menetelmää on käytetty kun suuressa ups-akustossa (esimerkiksi 32 kpl 12 V akkua sarjassa ja näitä 4 rinnan) on ollut metallitelineeseen vuotava 12 V akkublokki. Mittaukseen riittää siis jännitemittari, kun kyseessä on tasajännite ei oskilloskooppi anna mittaukseen lisäarvoa.

HUOM! Kyseessä on vaarallisen suuren jännitteen ja suuren oikosulkutehon omaava akusto. Mittauksia tehdessä joudutaan akuston rakennetta purkamaan. Niinpä sitä ei pidä sähköalan koulutusta omaamattoman ja sähköautojen rakenteita tuntemattoman pidä mennä tekemään. Luonnollisesti akuston mahdollinen takuu raukeaa jos akuston on valtuuttamaton taho avannut.
AV
Viestit: 1297
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 12:06 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja AV »

Joo on tiedostettu suuri energiamäärä ja jännite, joten en itse ole peukaloinut ja auto on -12 vuoden mallia, eli takuuta
ei enään ole. Tuota auton omaa mittaustapaa olen ihmetellyt, kun antaa ymmärtää, että se tehtäisiin vaihtovirta pulssilla ja
sen amplitulia mitattaisiin. Se tässä kanssa ihmeellistä, kun kesällä se pysyy kunnossa, mutta talven tullen vika tulee päälle,
silloinkin se saattaa pelata 2-4 viikkoa. Näissä on se keljumaista, kun se pitää ohjelmoida uudestaan netistä ostettavalla
lisensillä, kustannuksia tulee n.150€
Harri S
Viestit: 1313
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 10:30 am
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Harri S »

AV kirjoitti: Ti Maalis 07, 2023 7:14 pm … Se tässä kanssa ihmeellistä, kun kesällä se pysyy kunnossa, mutta talven tullen vika tulee päälle,
….
Siksipä juurikin tuo vuotovika viittaisi tuohon lämmityselementtiin.
SamiT
Viestit: 6788
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja SamiT »

rattori kirjoitti: La Maalis 04, 2023 1:09 pm Ensimmäinen sähkö pickup bongattu kylillä. Hintaa +70,000€. Maavara jopa 16 senttiä, ja akut paljaana pohjassa. Onpa näppärää. Eipä tarvitse edes harkita.

Kuva
Mikä auto tämä on? Siis ihan myynnissä tuollaisena vai joku prototyyppi? Eihän tuommoista hökötystä voi olla myynnissä.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
Harri S
Viestit: 1313
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 10:30 am
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Harri S »

Tuossa blogissa on aika hyvin kuvattu Amperan akun rakennetta (Chevy Volt) vaikka akkumodulit prätkään meneekin.
Pussukat on suorassa kontaktissa alumiinisiin jäähdytyslevyihin joten näin äkkiseltään tekisin mittaukset moduli kerrallaan vasten jäähdytysputkistoa jolla selviää viallinen pussiryhmä jonka pusseista mittaus jäähdytyslevyyn. Itse vaihtaisin koko viallisen kennon ryhmän oli sitten kyse nestevuodosta tai pussin eristevuodosta.

https://www.schultzengineering.us/delta-11-12.htm
AV
Viestit: 1297
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 12:06 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja AV »

Harri S kirjoitti: Ti Maalis 07, 2023 8:35 pm
AV kirjoitti: Ti Maalis 07, 2023 7:14 pm … Se tässä kanssa ihmeellistä, kun kesällä se pysyy kunnossa, mutta talven tullen vika tulee päälle,
….
Siksipä juurikin tuo vuotovika viittaisi tuohon lämmityselementtiin.

Eli pussi vuotais jäähdytyselementtiin ja sitä kautta nesteen kautta maihin, näissähän käytetään omanlaista jäähdytysnestettä
ja lantrinkina tislattua vettä. Olisikohan vielä vähemmän sähköä johtavaa pakkasnestettä olemassa.
mauri
Viestit: 6624
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja mauri »

AV kirjoitti: Ti Maalis 07, 2023 7:14 pm Tuota auton omaa mittaustapaa olen ihmetellyt, kun antaa ymmärtää, että se tehtäisiin vaihtovirta pulssilla ja
sen amplitulia mitattaisiin.
No niinpä, tämähän on hyvä menetelmä, miksi en heti älynnyt? :oops:
Valvontasysteemi voisi lähettää mitattavaan väliin vakiopulssin jonka jännitteen alenemisaika tiettyyn tasoon mitataan. Kun aika on tarpeeksi lyhyt (vuotovirta liian suuri) niin annetaan vikailmoitus. Tälläisen menetelmän toimintaa voisi tarkkailla (muisti)oskilloskoopilla jossa on sopiva kaksinapainen mittapää (1000 V ?) jolla mittalaitteen runko eristetään mittausvirtapiiristä.
AV
Viestit: 1297
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 12:06 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja AV »

mauri kirjoitti: Ke Maalis 08, 2023 3:55 am
AV kirjoitti: Ti Maalis 07, 2023 7:14 pm Tuota auton omaa mittaustapaa olen ihmetellyt, kun antaa ymmärtää, että se tehtäisiin vaihtovirta pulssilla ja
sen amplitulia mitattaisiin.
No niinpä, tämähän on hyvä menetelmä, miksi en heti älynnyt? :oops:
Valvontasysteemi voisi lähettää mitattavaan väliin vakiopulssin jonka jännitteen alenemisaika tiettyyn tasoon mitataan. Kun aika on tarpeeksi lyhyt (vuotovirta liian suuri) niin annetaan vikailmoitus. Tälläisen menetelmän toimintaa voisi tarkkailla (muisti)oskilloskoopilla jossa on sopiva kaksinapainen mittapää (1000 V ?) jolla mittalaitteen runko eristetään mittausvirtapiiristä.

Kiitos kun perehdyt tähän, auttaa kummasti ymmärrystä, jos vielä tuosta videosta olisi lisäapua, niin olisi mukava kuulla
mielipiteitä: https://www.youtube.com/watch?v=eWYtq0hxhQg&t=2594s Vikatilaan järjestelmä menee kolmen virheelisen
mittauksen jälkeen, se vielä ihmetyttää, kun mittausarvon antaa oomeina, vaikka amplituli ja aikaa mittaa. 250 on raja-arvo
jonka alle ei saisi mennä, olikohan se kilo-oomeja, no mittausarvot on kuitenkin heitelleet 3000 kilo-oomista alaspäin, joten
sekin tuntuu aika oudolta.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Rustaaja ja 45 vierailijaa