Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.
juntunen kirjoitti: ↑To Tammi 26, 2023 8:19 am
Olisko tuollasen työsuhde-hybridin akkukin paremmassa kunnossa kun sitä ei ole turhaan latailtu ja purettu. Tai sitten toisinpäin kun se on ollut lähes tyhjä jatkuvasti.
Turhaan? Turha se on jos sitä ei ladata.
Ei se mikään turha ole, vaan nykyajan veronkiertoauto.
Mutta joo, minuakin kiinnostaisi akun kunto, jos siihen ei ole kertynyt lataussyklejä. Miten käy akulle, jos se on vaikka kolme vuotta lataamatta?
Tuli mieleen että kai noista hybrideistä saa luettua dataa siitä että sitä akkua on ihan oikeasti käytetty/ladattu?
Siinähän olisi oivallinen lisätarkastuskohta katsastukseen Ja jos todettaisiin ettei ole ladattu tarpeeksi usein niin kyseessä on juurikin veronkiertoauto ja verot takautuvasti maksuun täysimääräisinä asianmukaisten korotusten kera
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe
Etiam si omnes, ego non
Ainakin minun hybridini manuaalissa kielletään jättämästä autoa pitkäksi aikaa parkkiin ajoakku aivan tyhjänä (etenkin kylmässä).
Autosta näkee sähköllä ajetut ja kokonaisajokilometrit, joista voi päätellä, paljonko autoa on ladattu. Kännykkäsovellus taas kertoo jokaisen latauskerran (päivä, kelloaika, kesto, sijainti, ladattu energiamäärä).
Olen kyllä ollut lataushybridiin hyvin tyyväinen. Viimeksi olen ajanut bensalla yhdellä reissulla marraskuun alkupuolella.
juntunen kirjoitti: ↑To Tammi 26, 2023 8:19 am
Olisko tuollasen työsuhde-hybridin akkukin paremmassa kunnossa kun sitä ei ole turhaan latailtu ja purettu. Tai sitten toisinpäin kun se on ollut lähes tyhjä jatkuvasti.
Turhaan? Turha se on jos sitä ei ladata.
Ei se mikään turha ole, vaan nykyajan veronkiertoauto.
Mutta joo, minuakin kiinnostaisi akun kunto, jos siihen ei ole kertynyt lataussyklejä. Miten käy akulle, jos se on vaikka kolme vuotta lataamatta?
Onko oikeasti veronkiertoauto?
Eikö se ALV:stä tule mitä jää autoverosta tulematta kun hybridit maksaa kuitenkin enemmän kuin hybridittömät autot?
Itse en ole vielä kypsynyt ajatukseen että pitäisi entistä monimutkaisempaa tekniikkaa ostaa vaan odottelen rauhassa että alkaa sopivia sähköautoja olla tarjolla kun niitä ei ole vielä.
Minä kun valitsin nykyistä työsuhdeautoa, oli 1.5tsi Passat edullisempi kuin hybridi eli verotusarvo pienempi. Käsittääkseni kotona lataus ja sähkön laskutus yritykseltä on ollut sekavaa, siitä syystä niitä ei kotona latailla... Nyt se lienee jo helpompaa kun on latureita jotka sen mittaa ja lähettää kulutukset automaattisesti ja jonka verottajakin hyväksyy.
juntunen kirjoitti: ↑To Tammi 26, 2023 9:53 pm
Onko oikeasti veronkiertoauto?
Eikö se ALV:stä tule mitä jää autoverosta tulematta kun hybridit maksaa kuitenkin enemmän kuin hybridittömät autot?
juntunen kirjoitti: ↑To Tammi 26, 2023 9:53 pm
Onko oikeasti veronkiertoauto?
Eikö se ALV:stä tule mitä jää autoverosta tulematta kun hybridit maksaa kuitenkin enemmän kuin hybridittömät autot?
juntunen kirjoitti: ↑To Tammi 26, 2023 9:53 pm
Onko oikeasti veronkiertoauto?
Eikö se ALV:stä tule mitä jää autoverosta tulematta kun hybridit maksaa kuitenkin enemmän kuin hybridittömät autot?
juntunen kirjoitti: ↑To Tammi 26, 2023 9:53 pm
Onko oikeasti veronkiertoauto?
Eikö se ALV:stä tule mitä jää autoverosta tulematta kun hybridit maksaa kuitenkin enemmän kuin hybridittömät autot?
Ai hinnoittelu onkin sitten muuttunut, jokunen vuosi sitten joidenkin merkkien lataushybridi oli kaupassa halvempi kuin vastaava auto bensakoneella. Tai näin ainakin mulle eräs volvoplugarin hankkinut kertoi, uskoin kuitenkin.
juntunen kirjoitti: ↑To Tammi 26, 2023 9:53 pm
Onko oikeasti veronkiertoauto?
Eikö se ALV:stä tule mitä jää autoverosta tulematta kun hybridit maksaa kuitenkin enemmän kuin hybridittömät autot?
Ai hinnoittelu onkin sitten muuttunut, jokunen vuosi sitten joidenkin merkkien lataushybridi oli kaupassa halvempi kuin vastaava auto bensakoneella. Tai näin ainakin mulle eräs volvoplugarin hankkinut kertoi, uskoin kuitenkin.
Perusmallin BMW X5 hybridi noin 90k ja bensaversio 113k. Varusteltuna säästää hybridin autoverossa useamman kymppitonnin.. Mutta eihän se mitään veronkiertoa ole, lain mukaan mennään. Ei esim. työmatkavähennystäkään veronkierroksi nimitetä.
EDIT: Perusmallien autoveroissa on jo 30k ero, varusteltuna isompi.
juntunen kirjoitti: ↑To Tammi 26, 2023 9:53 pm
Onko oikeasti veronkiertoauto?
Eikö se ALV:stä tule mitä jää autoverosta tulematta kun hybridit maksaa kuitenkin enemmän kuin hybridittömät autot?
Ai hinnoittelu onkin sitten muuttunut, jokunen vuosi sitten joidenkin merkkien lataushybridi oli kaupassa halvempi kuin vastaava auto bensakoneella. Tai näin ainakin mulle eräs volvoplugarin hankkinut kertoi, uskoin kuitenkin.
Perusmallin BMW X5 hybridi noin 90k ja bensaversio 113k. Varusteltuna säästää hybridin autoverossa useamman kymppitonnin.. Mutta eihän se mitään veronkiertoa ole, lain mukaan mennään. Ei esim. työmatkavähennystäkään veronkierroksi nimitetä.
EDIT: Perusmallien autoveroissa on jo 30k ero, varusteltuna isompi.
Isommissa autoissa autovero näyttelee paljon merkittävämpää osaa. Varmaan kaikki isommat autot kannattaa ostaa hybridinä, vaikkei koskaan sähköllä ajaiskaan.
Halvemmissa autoissa hybridi on kalliimpi. Esimerkiksi tämän päivän kansan auton Skoda Octavian hinnat alkaen verolliset hinnat:
Bensiini 29900€
Diesel 33000€
Kevythybridi 31700€
Kaasuhybridi 32300€
Ladattava hybridi 38700€
Tuossa bensamallissa autovero on vain 2500€, joten vero ei pysty peittämään hybridin kalliimpaa valmistushintaa.
On muuten hinnat noussu, ku vastahan hinnat lähti jostain 24000 eurosta.
rautakasa kirjoitti: ↑Pe Tammi 27, 2023 11:21 am
Perusmallin BMW X5 hybridi noin 90k ja bensaversio 113k. Varusteltuna säästää hybridin autoverossa useamman kymppitonnin.. Mutta eihän se mitään veronkiertoa ole, lain mukaan mennään. Ei esim. työmatkavähennystäkään veronkierroksi nimitetä.
No onko se sitten verosuunnittelua. Sehän on se hienompi nimitys veronkierrolle.
Aina se veronkierto on ollut laillista. Joskus väsättiin suksiboksi katolle ja tehtiin paku. Joskus asennettiin puupenkit taakse ja taisi yhteen aikaan kiinnostaa ruumisautonkin hankkiminen veronkiertomielessä. Kaikki autot, joissa on mahdollisuus saada alhaisempi vero, houkuttelee autoilijoita. Myös nämä sähkö/hybridit.
Minulla tärkein syy hybridin hankintaan oli mahdollisuus ajaa valtaosa ajoista lähes ilmaiseksi, mutta kuitenkin välttyä jäämästä harvan latausverkon armoille pitkillä matkoilla pohjoisessa. Mukavan lämmin ja pörröinen olo sisällä, kun auto latautuu tallissa ja huoltoasemalle on asiaa vain pitkien reissujen yhteydessä. En tietysti valittanut alemmasta autoverostakaan. Seuraavana sitten täyssähkö, kun toimintamatkat vielä kasvavat.
Niin, jos lain mukaista verojen maksamattomuutta sanotaan veronkierroksi niin hekin jotka tienaavat esim. niin vähän että eivät maksa valtiolle palkastaan veroa ovat veronkiertäjiä. Itse en näin ajattele mutta tulipa vain mieleen. Tai ne jotka jättävät auton kokonaan ostamatta niin siinäpä vasta veroja vältelläänkin.
Veronkierroksi kutsutaan verosuunnittelua mihin ei itse pysty osallistumaan.
Aika moni ajelee päivät tyhjällä dieselpakulla tai kevytkuorkilla ja usein syy on satasten käyttövoimaveron välttäminen jota maksetaan muista käyttövoimista paitsi bensasta. Se on yksi esimerkki siitä verosuunnittelusta.
Tämä diesepakulla ajelu on juurikin hyvä esimerkki fiksusta verosuunnittelusta. Miksi maksaa 5 hengen henkilöauton käyttövoimaveroa jos liikkuu yksin autolla tavaroidensa kanssa.
Harri S kirjoitti: ↑Pe Tammi 27, 2023 4:56 pm
Veronkierroksi kutsutaan verosuunnittelua mihin ei itse pysty osallistumaan.
Aika moni ajelee päivät tyhjällä dieselpakulla tai kevytkuorkilla ja usein syy on satasten käyttövoimaveron välttäminen jota maksetaan muista käyttövoimista paitsi bensasta. Se on yksi esimerkki siitä verosuunnittelusta.
Hyvä määritelmä.
Eikös verosuunnittelua ole sekin, että valitaan dieselin ja bensan väliltä taskulaskimella laskien.
Omalla kohdalla sähköauton hankintaan vaikuttaa myös tieolosuhteet, ajo-urien kunnot.
Cityihmistä enempi tulee ajeltua heikkokuntoisilla teillä ja näinollen autoon on mahdollista tulla pohjakosketuksia.
Lähimenneisyydessä luin juttuja, joissa sivuttiin katsatuksessa sähköautojen hylkäysperusteiksi määriteltäviä kohteita. Pohjan painaumat ovat eräs seikka.
Kova lumi, jäälohkareet, kivet ja kannot ovat koettelemassa alustaa kun korven teillä ajelee.
Akut ovat tulilinjalla ehkäpä kirjaimellisestikin.
Eli suurta pääomaa ei toinna heikkokuntoisille teille viedä mikäli haluaa vältellä kalliksi tulevia korjauksia. Toisaalta ei ainakaan vielä ei ole tuohon käyttöön järkevän hintaisia vaihtoehtoja akku-autojen tarjonnassa. Tulleeko koskaan olemaankaan?