Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.
ihmehitsari kirjoitti: ↑Ma Maalis 25, 2024 7:40 pm
Uuden Porchen täyssähkisten mainoksessa vilahtaa Turbo-teksti auton perään liimattuna.
Kysyn kun en tiedä; missä kohtaa täyssähkön tekniikkaan on sijoitettuna turbo?
Onhan niitä turbo tekstejä ollut esim sähkövatkaimissa , pölynimureissa , stereoissa jne.
On toki, minullakin oli 80-luvulla talvitakki jossa luki turbo.
Mutta että automaailmassa, ahtamattoman tekniikan persiissä lukee turbo, ...eikös se ole jo hieman lapsellista?
Mutteriuuno kirjoitti: ↑Ma Maalis 25, 2024 8:22 pm
Uudesta sähköautosta maksetaan keskimäärin 11600 € alv:a, uudesta bensiiniautosta 3700€ autoveroa ja 5800€ alv:a, yhteensä 9500€.
Viime vuonna autoverokertymä 380 milj.€, sähköautoista alv:a 340 milj.€
Niin, sähköautot joista kauppoja on tehty, ovat kalliita. Siitähän tuo kertoo.
Käytännössä loppuosa hinnasta sitten painuukin pois maasta.
Mutteriuuno kirjoitti: ↑Ma Maalis 25, 2024 8:22 pm
Uudesta sähköautosta maksetaan keskimäärin 11600 € alv:a, uudesta bensiiniautosta 3700€ autoveroa ja 5800€ alv:a, yhteensä 9500€.
Viime vuonna autoverokertymä 380 milj.€, sähköautoista alv:a 340 milj.€
Niin, sähköautot joista kauppoja on tehty, ovat kalliita. Siitähän tuo kertoo.
Käytännössä loppuosa hinnasta sitten painuukin pois maasta.
Onneksi sähköautojen ja akkujen valmistus on kiihtymässä suomessa niin saadaan työntekijöiden tuloista vähän valtion kassaan rahaa. Polttiksien valmistus tuskin tulee kasvamaan suomessa.
Kun pari-kolme sivua taaksepäin oli empiiristä juttua Thaimaan sähköautokaupasta niin tänään putkahti feediin Kauppalehden artikkeli asiasta jossa kerrotaan kiinalaisten rynnimisestä markkinoille ja sähköautoilun suosion kasvusta mm. polttoaineiden hintojen noustessa.
Harri S kirjoitti: ↑Ti Maalis 26, 2024 8:28 am
Kun pari-kolme sivua taaksepäin oli empiiristä juttua Thaimaan sähköautokaupasta niin tänään putkahti feediin Kauppalehden artikkeli asiasta jossa kerrotaan kiinalaisten rynnimisestä markkinoille ja sähköautoilun suosion kasvusta mm. polttoaineiden hintojen noustessa.
”Polttomoottorimallin hinnalla saa jo useiden valmistajien parhaita sähköautoja. Myös polttoaineiden kohoavat hinnat vauhdittavat kehitystä.”
Tuo se minun pointti olikin, kulttuurista viis mutta sähkövehkeet yleistyy. Mulla oli joskus polttis d max. Hyvä auto oli. Nyt näyttäis pukkaavaan sähkömallia. Toivottavasti tulee suomeenkin. Vetomassaakin 3.5t. https://www.isuzu.co.jp/world/newsroom/ ... 319_1.html
Kyllä sillä vähintään 25 000 € ostaa sen verran polttoainetta että lopun ikää riittää. Jos tuon summan johonkin sähköautoon sijoittaisi niin mitä siitä jäisi säästöön?
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin. Konekansa.fi
Ajomies kirjoitti: ↑Ti Maalis 26, 2024 9:21 am
Kyllä sillä vähintään 25 000 € ostaa sen verran polttoainetta että lopun ikää riittää. Jos tuon summan johonkin sähköautoon sijoittaisi niin mitä siitä jäisi säästöön?
Entäs, jos on tarkoitus ostaa 25 k€ auto ylipäätään? Olisko se sähköauto kumminkin viisaampi vaihtoehto?
Vaikea kuvitella tilannetta, että muutaman satasen auton vaihtaa kalliiseen sähköautoon vain energiakulujen säästämiseksi.
Eiköhän kyse ole siitä, että autonvaihto on joka tapauksessa ohjelmassa ja kyse on vain polttomoottori/sähkö valinnasta.
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
Ajomies kirjoitti: ↑Ti Maalis 26, 2024 9:21 am
Kyllä sillä vähintään 25 000 € ostaa sen verran polttoainetta että lopun ikää riittää. Jos tuon summan johonkin sähköautoon sijoittaisi niin mitä siitä jäisi säästöön?
Entäs, jos on tarkoitus ostaa 25 k€ auto ylipäätään? Olisko se sähköauto kumminkin viisaampi vaihtoehto?
Vaikea kuvitella tilannetta, että muutaman satasen auton vaihtaa kalliiseen sähköautoon vain energiakulujen säästämiseksi.
Eiköhän kyse ole siitä, että autonvaihto on joka tapauksessa ohjelmassa ja kyse on vain polttomoottori/sähkö valinnasta.
Sillä saa 12500 litraa, 6.6 keskikulutuksella joka oli edellisessä Auriksessa toteutunut keskiarvo pääsee 189tkm kilometriä. 30tkm vuodessa kun tulee kilometrejä se tekee 6.3 vuotta. Sama matka meidän Leafilla kustantaa 2800e. Eli 7v kohdalla auto on maksanut itsensä pelkästään polttoaineen säästöllä eikä se vielä ole edes loppuun ajettu.
Autoilu pitäisi vapauttaa kaikista kontrolleista ja veroista lopullisesti, että yksityisetkin voisivat kilpailuttaa autoliikkeitä ja liisinkiyhtiöitä kansainvälisesti ja ottaa alleen satasella kuussa joku sähköauto vaikka Espanjasta tai Turkista. Tällä saisi suojaa arvonalenemaa ja uutuuksien sekä autojen ylimääräisen ilmestymisen varalle markkinoille romahduttamaan käytettyjen hinnat totaalisesti joidenkin automallien kohdalla. Kyllä itseä hirvittäisi pistää nyt omakotitalon tai vähintään rantahuvilatontin verran rahaa autoon, jonka arvosta ensimmäisenä vuonna tippuu neljännes pois hyvin helposti, ellen olisi joku taksi- tai muu auton käytöllä yrittäjä.
Päästäisiin muidenkin autojen kohdalla mukaan kansainväliseen vallitsevaan valikoimatasoon ja hintoihin ja siltä osin samaan elämänlaatuun.
Ajomies kirjoitti: ↑Ti Maalis 26, 2024 9:21 am
Kyllä sillä vähintään 25 000 € ostaa sen verran polttoainetta että lopun ikää riittää. Jos tuon summan johonkin sähköautoon sijoittaisi niin mitä siitä jäisi säästöön?
Entäs, jos on tarkoitus ostaa 25 k€ auto ylipäätään? Olisko se sähköauto kumminkin viisaampi vaihtoehto?
Vaikea kuvitella tilannetta, että muutaman satasen auton vaihtaa kalliiseen sähköautoon vain energiakulujen säästämiseksi.
Eiköhän kyse ole siitä, että autonvaihto on joka tapauksessa ohjelmassa ja kyse on vain polttomoottori/sähkö valinnasta.
Ei ole tarkoitusta autoon sijoittaa ikinä muutamaa tuhatta enempää, nykyisellä tullut nyt ajettua 13 vuotta ja niin kauan mennään kun se leimalle kelpaa. Sitten ne muut ajoneuvot ei myöskään ihan helposti millään sähköautolla korvaannu, niin se vaan on tosiasia että omalla kohdalla se sähköauto ei ole vaihtoehto. Muutenkin kun lääkärin armoilla ollaan saako ylipäätään kuinka pitkään korttia pitää, niin siksi ei kannata "vanhan koiran opetella uusia temppuja" .
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin. Konekansa.fi
EKo kirjoitti: ↑Ti Maalis 26, 2024 10:37 am
...
Entäs, jos on tarkoitus ostaa 25 k€ auto ylipäätään? Olisko se sähköauto kumminkin viisaampi vaihtoehto?
Vaikea kuvitella tilannetta, että muutaman satasen auton vaihtaa kalliiseen sähköautoon vain energiakulujen säästämiseksi.
Eiköhän kyse ole siitä, että autonvaihto on joka tapauksessa ohjelmassa ja kyse on vain polttomoottori/sähkö valinnasta.
Tässä nyt taas kerran (tarkoituksella?) unohdetaan, että on erilaisia kriteereitä millainen auto on itselle käypäinen. Jos vain on tarve siirrellä kehoaan kestopäällysteellä, niin mikä tahansa kinneri, sähköisenäkin ehkä, on sopiva.
Mutta jos tarvitaan hyvä maavara ja tavaratilat, ja hintaluokka vaikka tuo max 25 000, niin olisko vaihtoehdot jotain tältä väliltä:
- Uutena pääsisi käsiksi Dacia Joggeriin https://www.dacia.fi/wp-content/uploads ... jogger.pdf
- Käytetty mutta tasokkaampi ehkä: https://www.nettiauto.com/land-rover/ra ... e/14205529
Jos löytyy sähköautoa noilla ehdoilla, niin linkkiä voi laittaa
Eikä pitäisi olla mitenkään erikoisia nuo mainitut kriteerit, jopa samassa autossa kiitos...
Minkähän verran sähkiksiä ylittää yli 10v ilman akun vaihtoa? Tai 20-25v? Yleensä polttis vehkeet kestää sen ilman suurempia ongelma, kunhan jätetään nämä DSG puretech mersut ja muut himmeli koneet pois. Niiden remontit on kalliita.
Superdextaaja kirjoitti: ↑Ti Maalis 26, 2024 1:00 pm
Autoilu pitäisi vapauttaa kaikista kontrolleista ja veroista lopullisesti, että yksityisetkin voisivat kilpailuttaa autoliikkeitä ja liisinkiyhtiöitä kansainvälisesti ja ottaa alleen satasella kuussa joku sähköauto vaikka Espanjasta tai Turkista. Tällä saisi suojaa arvonalenemaa ja uutuuksien sekä autojen ylimääräisen ilmestymisen varalle markkinoille romahduttamaan käytettyjen hinnat totaalisesti joidenkin automallien kohdalla. Kyllä itseä hirvittäisi pistää nyt omakotitalon tai vähintään rantahuvilatontin verran rahaa autoon, jonka arvosta ensimmäisenä vuonna tippuu neljännes pois hyvin helposti, ellen olisi joku taksi- tai muu auton käytöllä yrittäjä.
Päästäisiin muidenkin autojen kohdalla mukaan kansainväliseen vallitsevaan valikoimatasoon ja hintoihin ja siltä osin samaan elämänlaatuun.
Ajatuksia on monenlaisia. Muo hirvittäis olla ihminen joka ei osaa päättää millä autolla ajaa edes vuotta. Muo ei oo ikinä kiinnostanu paljonko se hinta ekana vuonna tippuu. Se on aina ollut paljon. Ne vaan on tyhmiä jotka sen hinnan tiputuksen realisoi. Ajelee vähän pidempään ku vuoden niin mitään erikoista ei ole hinnan tiputuksessa tapahtunut. Hinnat tippuu kuten ennenkin. Mä toivon nytki että autojen hinnat tippuu, koska siinä missä gippuu mun auton hinta niin tippuu myös se seuraavan ostettavan auton hinta.
thames kirjoitti: ↑Ti Maalis 26, 2024 7:54 pm
Minkähän verran sähkiksiä ylittää yli 10v ilman akun vaihtoa? Tai 20-25v? Yleensä polttis vehkeet kestää sen ilman suurempia ongelma, kunhan jätetään nämä DSG puretech mersut ja muut himmeli koneet pois. Niiden remontit on kalliita.
En oo vielä alkanut tutkimaan mutta epäilen että pyöritään jossain 99.9% paikkeilla jos puhutaan 10v kestävyydestä.
thames kirjoitti: ↑Ti Maalis 26, 2024 7:54 pm
Minkähän verran sähkiksiä ylittää yli 10v ilman akun vaihtoa? Tai 20-25v? Yleensä polttis vehkeet kestää sen ilman suurempia ongelma, kunhan jätetään nämä DSG puretech mersut ja muut himmeli koneet pois. Niiden remontit on kalliita.
Mahtaako yksikään nykymoottori kestää enää 20v ilman isompia remontteja ja usein vaihtomoottori on ainoa vaihtoehto pikkukoneissa joita valtaosa nykyään alkaa olemaan
Nuffield kirjoitti: ↑Ti Maalis 26, 2024 10:16 pm
Mahtaako yksikään nykymoottori kestää enää 20v ilman isompia remontteja ja usein vaihtomoottori on ainoa vaihtoehto pikkukoneissa joita valtaosa nykyään alkaa olemaan
Eiköhän ne kestä kunhan öljyt vaihdetaan mieluummin useammin kuin harvemmin. Toki bensakoneissa turboja voi mennä ja jakoketjuja ja rattaita voi joutua vaihtelemaan.
Kuitenkin esim. Renaultin 1.5 dCi moottori on perusrakenteeltaan edelleen samanlainen kuin 20v sitten, olisko tullut urea-ruiskutus lisäksi. Tuollasella moottorilla voisin ehkä yhden auton vielä ostaa. Nykyiset 3 kpl vain saattavat kestää aika pitkään vielä.
Nykyisin ei ihmiset paljon itse öljyjä vaihtele ja huolto-ohjelmissa longlifet jolla ajellaan 30 000 km. Ei siinä tän päivän koneet välttämättä niin hyvin kestä.