Sähköautot tulevat

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

AV
Viestit: 1297
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 12:06 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja AV »

Toimii amppera hybriitinä, vaikka ei verkkovirralla toimisi, virta riittää kun agrikaatti pitää tietyn puskurin akussa, jotta
kiihdyttämiseen riittää virtaa. Agrikaatti 55kw, kun tasainen kulutus 15-25kwh/100km.

Tuohon eristysvastusvikaan mikä tuossa omassa ollut, niin pitkällisten selvittelyjen tuloksena näyttäisi olevan niinkin
yksinkertainen vika kuin 12v AGM akun liian matala jännite, jolloin hpcm2 moduli lopettaa hv akun lämmittämisen.
Omassakin ongelma alkoi, talven tullen ja 12v akku viisi vutta vanha, mittailin lepojännitettä, niin ei ollut kuin 12,35v
jolla AMG akku on alle 50% varaustilan. Koitin ladata reilun vuorokauden akkua, 4-6a virralla, mutta heti kun lopetti latauksen,
putosi jännite 12,55v joten jotain hämminkiä tässä AMG akussa on ja pitäänee se vaihtaa ennen kuin hpcm2 modulin ohjelmoi
uudelleen. AMG akku on 100% varaustilassa 13v jännitteellä, joten toimii korkeammalla jännitteellä, mitä perinteinen.
Mököttäjä
Viestit: 1157
Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 9:05 am
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Mököttäjä »

Ei tuo akku täydessä iskussa noilla luvuilla ole, mutta onkohan tämä se varsinainen vika kuitenkaan? Kai se auto sitä AGM akkua ajossa kuitenin lataa, jolloin jännite nousee sitä kautta.
Avatar
Aakku
Viestit: 8253
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Mököttäjä kirjoitti: Ma Maalis 20, 2023 8:58 am Ei tuo akku täydessä iskussa noilla luvuilla ole, mutta onkohan tämä se varsinainen vika kuitenkaan? Kai se auto sitä AGM akkua ajossa kuitenin lataa, jolloin jännite nousee sitä kautta.
Eikös tässä latausongelma ollut töpselilatauksessa? Ajossa jännite pysyy huonollakin akulla korkealla auton laturin voimalla.
Omassa startiakussa on myös samantapainen ongelma. Lataamisen jälkeen jännite hiipuu vuorokaudessa, vaikka olisi napakenkä irti. Toimii kyllä moitteetta startatessa.
Toivottavasti Ampperassa olisi noin yksinkertainen vika. Kuulolla ollaan.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Harri S
Viestit: 1313
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 10:30 am
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Harri S »

Vaikkei heti uskoisi niin sähköautossa akku on tosi kovilla.
Ei tarvi jännitteiden paljoa sakata niin alkaa eskaloimaan vikatiloja.
Sain oman autonikin vikatilaan kun pätkäajossa kovalla pakkasella penkinlämmittimet, etähallinnat ja ilmapumppu vei akun jännitteet alas, yö c-tecissä korjas ongelman ja poisti vikavalot.
Tallentuneet vikakoodit poistin kännykkäsovelluksella.
rautakasa
Viestit: 2078
Liittynyt: La Maalis 30, 2019 6:09 pm
Paikkakunta: Savommua tai Pohjoinen
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja rautakasa »

Harri S kirjoitti: Ma Maalis 20, 2023 2:07 pm Vaikkei heti uskoisi niin sähköautossa akku on tosi kovilla.
Ei tarvi jännitteiden paljoa sakata niin alkaa eskaloimaan vikatiloja.
Sain oman autonikin vikatilaan kun pätkäajossa kovalla pakkasella penkinlämmittimet, etähallinnat ja ilmapumppu vei akun jännitteet alas, yö c-tecissä korjas ongelman ja poisti vikavalot.
Tallentuneet vikakoodit poistin kännykkäsovelluksella.
Eikös sen 12 V akun pitäisi ajossa latautua ja kuormien saada syöttönsä korkeajänniteakusta? Vai onko DC/DC-muunnin niin tehoton, että osa kulutuksesta otetaan ajossakin 12 voltin akusta?
imppu
Viestit: 8699
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 4:15 pm
Paikkakunta: Cat shaisse Hill
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja imppu »

Rellussa (Kangoo) on jonkun valmistajan tekemä etähallinta ja lämmityslaite, jota löytyy muiltakin merkeiltä. Kas, kun etänä laittaa esilämmityksen päälle, ei aina tarvinnu etänäkään, meni auto "sähköhäiriöön". Ajo toimi, mutta mediat ja ilmanvaihto mykkä.
Minuuttien odottelun jälkeen palasi järkiinsä.

Kankuruu ollu viikkosotalla telakalla, kun ootellaan mitä fransmannit keksis.
Takuuaikanen ja liisattu auto. Pähkyröiköön.

Saahaan ajella, nyt jälleen proacella, autom.
..kesäaika on iltaharrastajan parasta aikaa...
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja zukka »

Romutetaanko sähköautoja turhan takia? Seuraukset näkyvät jo https://www.is.fi/autot/art-2000009464006.html
AV
Viestit: 1297
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 12:06 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja AV »

Onhan se tehokas laturi, noin 2000w mutta sitten kun jännite nousee, niin latausteho tietenkin putoaa jotta akku
kestäisi, suositus taisi olla 10% akun ampperimäärästä olisi sopiva latausvirta.
Harri S kertoikin tuon ongelman näissä sähköautoissa, mitä 12v akkuun tulee, ampperassa varsinkin -12 vuoden
mallissa huolehtii huonosti 12v akusta, kuten se, että kun hv akku täyttyy verkkolatauksessa, niin samalla loppuu
12v akunkin lataus.
Harri S
Viestit: 1313
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 10:30 am
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Harri S »

rautakasa kirjoitti: Ma Maalis 20, 2023 2:36 pm
Harri S kirjoitti: Ma Maalis 20, 2023 2:07 pm Vaikkei heti uskoisi niin sähköautossa akku on tosi kovilla.
Ei tarvi jännitteiden paljoa sakata niin alkaa eskaloimaan vikatiloja.
Sain oman autonikin vikatilaan kun pätkäajossa kovalla pakkasella penkinlämmittimet, etähallinnat ja ilmapumppu vei akun jännitteet alas, yö c-tecissä korjas ongelman ja poisti vikavalot.
Tallentuneet vikakoodit poistin kännykkäsovelluksella.
Eikös sen 12 V akun pitäisi ajossa latautua ja kuormien saada syöttönsä korkeajänniteakusta? Vai onko DC/DC-muunnin niin tehoton, että osa kulutuksesta otetaan ajossakin 12 voltin akusta?
Sähköautossa kaikki tapahtuu sähköllä ja ne on yleensä tavan 12V järjestelmiä joten virrankulutus on kovaa, varsinkin jos paljon etähallinnan kanssa sisätilojen lämmityksillä pelaa, kuten itse teen.
Jarrutehostus, ohjaustehostus, ilmalämpöpumppu, puhallin, penkkien ja ratinlämmitykset sekä lasin lämmitykset jne. Lyhyessä pätkäajossa ei ehdi lataantumaan. 12V akku lataantuu joko ajossa tai HW latauksessa olessa.
On ihan rinnastettavissa Webastoon ja sen kaukokäyttöön jolla saa akun huonoon varaukseen aika nopeasti.
Harri S
Viestit: 1313
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 10:30 am
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Harri S »

zukka kirjoitti: Ma Maalis 20, 2023 3:36 pm Romutetaanko sähköautoja turhan takia? Seuraukset näkyvät jo https://www.is.fi/autot/art-2000009464006.html
Tosi huonosti löytyy Suomesta purkuautoja sähköisellä voimalinjalla.
Englanti ja Norja missä kanta suuri, löytyy paremmin.
Tuosta Teslan akusta mainitsinkin joku kuukausi sitten, mikä on mielestäni tyhmä tyyli ”valamalla” valmistaa akkuja.
Viime viikolla juttelin MB EQe omistajan kanssa kun sillä meni autosta akku takuuvaihtoon ja vanha akku lähti suoraan nosturilta kierrätykseen. Typerää.

Leafi on ainoo missä pääsee muutaman euron kännykkäsovelluksella tutkimaan akun kunnon solutasolla ja myös parittamaan uuden vaihtoakun autoon ilman vikatiloja tai toiminnallisuuksien katoamisia.
Tuo korjattavuus ja huollettavuus oli yksi autovalinatani peruste, kun alustaosatkin saa Motonetistä.
rautakasa
Viestit: 2078
Liittynyt: La Maalis 30, 2019 6:09 pm
Paikkakunta: Savommua tai Pohjoinen
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja rautakasa »

Harri S kirjoitti: Ma Maalis 20, 2023 4:32 pm
rautakasa kirjoitti: Ma Maalis 20, 2023 2:36 pm Eikös sen 12 V akun pitäisi ajossa latautua ja kuormien saada syöttönsä korkeajänniteakusta? Vai onko DC/DC-muunnin niin tehoton, että osa kulutuksesta otetaan ajossakin 12 voltin akusta?
Sähköautossa kaikki tapahtuu sähköllä ja ne on yleensä tavan 12V järjestelmiä joten virrankulutus on kovaa, varsinkin jos paljon etähallinnan kanssa sisätilojen lämmityksillä pelaa, kuten itse teen.
Jarrutehostus, ohjaustehostus, ilmalämpöpumppu, puhallin, penkkien ja ratinlämmitykset sekä lasin lämmitykset jne. Lyhyessä pätkäajossa ei ehdi lataantumaan. 12V akku lataantuu joko ajossa tai HW latauksessa olessa.
Mitkä noista laitteista on päällä auton ollessa sammuksissa? Aivan. Eli jos DC/DC-muunnin tuottaa ajossa tarvittavan virran, ei 12 voltin akkua tarvita senkään vertaa kuin polttomoottoriautoissa, joissa starttimoottori haukkaa virtaa mukavasti. En siis vieläkään ymmärrä, missä se ongelma on, ellei DC/DC-muunninta ole alimitoitettu rankasti..

EDIT: En muista, mikä auto se oli (ei Leaf), joka norjalaisten talvitestissä saatiin pakastuksen jälkeen käyntiin, mutta josta tyhjeni 12 V:n akku auton ollessa käynnissä. Olisko ollut Renu tai joku kiinalainen? (Renu oli varmaan se, joka pissi jäähdytysnesteet alleen -40 asteessa vietetyn yön aikana.) Eli jotain perustavaa laatua olevaa suunnitteluvikaa noissa on..
Viimeksi muokannut rautakasa, Ma Maalis 20, 2023 6:49 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
rautakasa
Viestit: 2078
Liittynyt: La Maalis 30, 2019 6:09 pm
Paikkakunta: Savommua tai Pohjoinen
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja rautakasa »

Harri S kirjoitti: Ma Maalis 20, 2023 4:39 pm Leafi on ainoo missä pääsee muutaman euron kännykkäsovelluksella tutkimaan akun kunnon solutasolla ja myös parittamaan uuden vaihtoakun autoon ilman vikatiloja tai toiminnallisuuksien katoamisia.
Tuo korjattavuus ja huollettavuus oli yksi autovalinatani peruste, kun alustaosatkin saa Motonetistä.
Leaf taitaa olla myös ainoa, jossa akusto on ihan kypsä jo alle 100000 km ajetuissa autoissa.. juuri katsoin TB:n videon männäpnä yhdestä 80000 km:n luokkaa ajetusta yksilöstä, jonka akusto oli varsin entinen, jarrut ruosteessa, alustan osissa väljää, penkit homeessa ym.
AV
Viestit: 1297
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 12:06 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja AV »

12v sähköllä toimii myös kiertovesipumput, ampperassakin kolme, jotka 300w tehoisia kappaleelta, ongelma tulee lyhyessä
päivittäisajossa, alle 10km päivä ja siihen hytin etulämmitys ennen ajoa syö 12v akun alijännitteelle, mitä lyhyt ajomatka ja
lataus verkosta varsinkin isolla 16A virralla ladatessa, ei kerkeä täyttämään 100%. Varmaan tuo AMG akku on sellainen, ettei
se täyty noin vain, mutta tavallistakaan lyijyakkua ei voi vaihtaa, kun siinä on vielä matalemmat jännitteet.
rautakasa
Viestit: 2078
Liittynyt: La Maalis 30, 2019 6:09 pm
Paikkakunta: Savommua tai Pohjoinen
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja rautakasa »

No totta kai se DC/DC-muunnin kytketään päälle aina, kun 12 V:n puolella on merkittävää kuormaa eli energia otetaan ajoakusta, ei 12 voltin akusta. Eikö niin?

EDIT: AGM-akkuja käytetään mm. jarrutusenergian talteenotolla ja/tai start/stop-automatiikalla varustetuissa polttomoottoriautoissa, koska ne latautuvat nopeammin kuin perinteiset akut. Se on totta, että AGM-akun latausjännite on isompi kuin perinteisen lyijyakun, mutta tottahan se on otettu auton suunnittelussa huomioon..
Harri S
Viestit: 1313
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 10:30 am
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Harri S »

rautakasa kirjoitti: Ma Maalis 20, 2023 6:46 pm
Harri S kirjoitti: Ma Maalis 20, 2023 4:39 pm Leafi on ainoo missä pääsee muutaman euron kännykkäsovelluksella tutkimaan akun kunnon solutasolla ja myös parittamaan uuden vaihtoakun autoon ilman vikatiloja tai toiminnallisuuksien katoamisia.
Tuo korjattavuus ja huollettavuus oli yksi autovalinatani peruste, kun alustaosatkin saa Motonetistä.
Leaf taitaa olla myös ainoa, jossa akusto on ihan kypsä jo alle 100000 km ajetuissa autoissa.. juuri katsoin TB:n videon männäpnä yhdestä 80000 km:n luokkaa ajetusta yksilöstä, jonka akusto oli varsin entinen, jarrut ruosteessa, alustan osissa väljää, penkit homeessa ym.
Ääripäillä on hyvä revitellä. Saa kanavalle katsojia.
Esim. Virossa elektrotaksissa vajaa 10v Leafeja ja kilsat 250-380 tkm alkuperäisellä akulla. Pikalatauksia tuhansia.
MB:llä tokko vastaavaa tilastoa on kun on aika untuvikko sähköautoissa.
Tuli seurattua niitä markkinoita silloin aikanaan kun ensimmäistä Leafia ostattelin ja mulla on sentäs useamman vuoden kokemus näistä sähköautoista ainoana arkiautona läpi talven.
Mulla on yli 70tkm mittarissa tuossa uudemmassa ja ruostetta ei jarruissa ole ollut eikä sisusta homeessa. Nafti 20K€ tarjosivat helmikuussa suoralla ostolla autoliikkeeseen, joten hyvin on hintansa yli viisivuotiaaksi pitänyt.
Eka Ze0 Leafi oli 7 vuotias ja akusta yli 85% kapasiteettia jäljellä ja päästelin sillä yli 20tkm ongelmitta tammikuusta huhtikuuhun.
Jos Leafi hinta on 35K€ luulis sen 2-3x kalliimman EQe:n tai Teslan olevan edes jossain määrin parempi esim. korjattavuudessa. Vaan kun ei ole.
Viimeksi muokannut Harri S, Ma Maalis 20, 2023 8:26 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
rautakasa
Viestit: 2078
Liittynyt: La Maalis 30, 2019 6:09 pm
Paikkakunta: Savommua tai Pohjoinen
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja rautakasa »

Harri S kirjoitti: Ma Maalis 20, 2023 8:18 pm Jos Leafi hinta on 35K€ luulis sen 2-3x kalliimman EQe:n tai Teslan olevan edes jossain määrin parempi esim. korjattavuudessa. Vaan kun ei ole.
On niihin ainakin akuston lämmönhallinta osattu rakentaa. Muuten ainakin Tesla on muovinen lelu, minkäänlaista ostohalua ei herännyt koeajolla. Mersua en ole ajanut. (Enkä Leafia.)
Harri S
Viestit: 1313
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 10:30 am
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Harri S »

Kannattaa alkaa jakamaan sitä tietoa sitten ku olet niitä joskus itse ajanut.
rautakasa
Viestit: 2078
Liittynyt: La Maalis 30, 2019 6:09 pm
Paikkakunta: Savommua tai Pohjoinen
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja rautakasa »

Harri S kirjoitti: Ma Maalis 20, 2023 8:27 pm Kannattaa alkaa jakamaan sitä tietoa sitten ku olet niitä joskus itse ajanut.
Tietoa saa myös lukemalla. ;-)
AV
Viestit: 1297
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 12:06 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja AV »

rautakasa kirjoitti: Ma Maalis 20, 2023 7:31 pm No totta kai se DC/DC-muunnin kytketään päälle aina, kun 12 V:n puolella on merkittävää kuormaa eli energia otetaan ajoakusta, ei 12 voltin akusta. Eikö niin?

EDIT: AGM-akkuja käytetään mm. jarrutusenergian talteenotolla ja/tai start/stop-automatiikalla varustetuissa polttomoottoriautoissa, koska ne latautuvat nopeammin kuin perinteiset akut. Se on totta, että AGM-akun latausjännite on isompi kuin perinteisen lyijyakun, mutta tottahan se on otettu auton suunnittelussa huomioon..
No jotakin pukkeja näitten ohjelmoinneissa on, kun vähä joka merkillä on noita 12v akun ongelmia, mitä olen lukenut
feispuukin sähköautoryhmää.
Harri S
Viestit: 1313
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 10:30 am
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Harri S »

rautakasa kirjoitti: Ma Maalis 20, 2023 8:27 pm
Harri S kirjoitti: Ma Maalis 20, 2023 8:27 pm Kannattaa alkaa jakamaan sitä tietoa sitten ku olet niitä joskus itse ajanut.
Tietoa saa myös lukemalla. ;-)
Ei saa. Etkä varsinkaan omaan käyttöön soveltuvana.
Mutta ei mulla oo pakkomielle sun mielipidettä näistä muuttaa.
Palataan sitten asiaan jos ja kun sitä kokemusta karttuu.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ajomies, Google [Bot], Jounie, k-pyörä, Kumpulan tila, Vallu 405 ja 62 vierailijaa