Sähköautot tulevat

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Superdextaaja
Viestit: 12931
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Mutteriuuno kirjoitti: To Touko 04, 2023 7:48 pm
rautakasa kirjoitti: To Touko 04, 2023 6:11 pm Kuinkahan monta vaihtoakkua asemalla pitäisi olla, jotta jokainen tulija saisi aina täyden akun odottamatta ajoon? Etenkin, jos akut ladattaisiin vain yöaikaan halvalla energialla? Norjalaisella asemalla oli muistaakseni 10 akkua. Mitäs, jos tunnin sisään tulee 10 asiakasta vaihtamaan akkua? Tai 100? Lomien aikaan isomman maantien varressa 500?
Pari akkua / auto, niin alkaisi ehkä toimia jos suurin osa latauksista kuitenkin tapahtuisi ilman akun vaihtoa. Jos koko systeemi perustusi akkujen vaihtamiseen, niin tarvittaisiin useampia akkuja autoa kohti kun tarve ja tarjonta ei aina kohtaa samassa paikassa eikä aikataulussa.
Jokainen autohan jättäisi edellisen akkunsa vaihdossa uudelleen ladattavaksi. Kyllähän nytkin jo puolessa tunnissa ladataan melkeinpä kaikki nykyiset akut 80% täyteen. Toki akkuvuokraajaa kiinnostaa akkujen mahdollisimman pitkä kestävyys ja latauksen halpuus, joten hitaampaa latausta tulisivat saamaan, kuin em. pikalataus. Akun vaihto kestäisi viitisen minuuttia ja jos akkuja ladattaisiin vaikka kaksikin tuntia puolen tunnin sijaan, ei siellä asemalla nyt kovin iso pinkka tarvitsisi olla akkuja valmiina. Käytännössä jo kuusi akkua riittäisi puolen tunnin latauksella joka viides minuutti vaihtaa yksi jollekin.
Tekemällä virheistä oppii.
rautakasa
Viestit: 2079
Liittynyt: La Maalis 30, 2019 6:09 pm
Paikkakunta: Savommua tai Pohjoinen
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja rautakasa »

Superdextaaja kirjoitti: Pe Touko 05, 2023 12:11 am Jokainen autohan jättäisi edellisen akkunsa vaihdossa uudelleen ladattavaksi. Kyllähän nytkin jo puolessa tunnissa ladataan melkeinpä kaikki nykyiset akut 80% täyteen. Toki akkuvuokraajaa kiinnostaa akkujen mahdollisimman pitkä kestävyys ja latauksen halpuus, joten hitaampaa latausta tulisivat saamaan, kuin em. pikalataus. Akun vaihto kestäisi viitisen minuuttia ja jos akkuja ladattaisiin vaikka kaksikin tuntia puolen tunnin sijaan, ei siellä asemalla nyt kovin iso pinkka tarvitsisi olla akkuja valmiina. Käytännössä jo kuusi akkua riittäisi puolen tunnin latauksella joka viides minuutti vaihtaa yksi jollekin.
Ehkä, jos akut ovat tullessaan oikeassa lämpötilassa (eivät ole) ja lataustehoa on käytettävissä loputtomasti. Ja noita vaihtorobottejakin pitäisi olla useita rinnakkain, jos haluttaisiin korvata nykyinen huoltoasema ja ajatellaan, että valtaosa autokannasta on sähköistynyt. En oikein jaksa uskoa tuohon konseptiin..
Superdextaaja
Viestit: 12931
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Miksei ne akut olisi asemalle tullessaan oikeassa lämpötilassa, jos vasta lähes tyhjäksi ajettuna tuodaan vaihtoasemalle suoraan ajosta? Varmasti vaihtoasemalla on oikean lämpöinen varastointitila ja akkujen lämmitys tai jäähdytys optimiin viimeistään latauksen aikana. Nio varmaan varustaa asemansa kahden tyyppisillä akuilla, koska tarjoavat vuokrattavaksi tai ostettavaksi kahta eri kokoluokkaa. Veikkaan, että yhdellä asemalla on parisenkymmentä akkua latauksessa yhtäaikaa. Yhden auton vaihto-operaatio kestää noin 10 minuuttia, jolloin yksi akku kerkeää olla laturissa ennen autoon asentamista jo jonkinlaisen tovin.
Jos on pätäkkää, niin isomman akun osto omaksi vuokraamisen sijaan olisi ihan järkevää erityisesti siinä tapauksessa, että akkua käyttäisi kotiparkissa myös kotitalouden laitteisiin ja lataisi verkosta tai omista sähkön lähteistä ja syöttäisi verkkoon myyntisähköä hinnan ollessa korkealla. Jäisi pois kokonaan riski akun hajoamisesta, kun voisi autokyydillä käydä vaihtamassa kätevästi toiseen milloin vain eikä olisi kuukausivuokraa ja edes akku olisi jatkuvassa käytössä vaikka auton arvo ajamattomanakin tippuisi voimakkaasti. Tuo Nion systeemi alkaa vaikuttamaan yhä enemmän todella hyvältä.
Tekemällä virheistä oppii.
m_kane
Viestit: 3573
Liittynyt: Ti Syys 27, 2011 3:43 pm
Paikkakunta: Jovensuu
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja m_kane »

rautakasa kirjoitti: Pe Touko 05, 2023 1:09 pm]

Ehkä, jos akut ovat tullessaan oikeassa lämpötilassa (eivät ole) ja lataustehoa on käytettävissä loputtomasti. Ja noita vaihtorobottejakin pitäisi olla useita rinnakkain, jos haluttaisiin korvata nykyinen huoltoasema ja ajatellaan, että valtaosa autokannasta on sähköistynyt. En oikein jaksa uskoa tuohon konseptiin..
Autokanta ei sähköisty hetkessä joten aikaa robottien rakentamiselle on vaikka kuinka ja niitä voidaan asemilla pikkuhiljaa lisätä kysynnän kasvaessa. Onko sinusta siis parempi konsepti se että autot seisovat asemilla latauspiuhan perässä 30min-60min? Kuinka monta laturia ja minkälaiset ruuhkat se aiheuttaa jos koko liikenne on sähköistynyt?
Belarus 825 turbo shitbox
rautakasa
Viestit: 2079
Liittynyt: La Maalis 30, 2019 6:09 pm
Paikkakunta: Savommua tai Pohjoinen
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja rautakasa »

Superdextaaja kirjoitti: Pe Touko 05, 2023 3:12 pm Miksei ne akut olisi asemalle tullessaan oikeassa lämpötilassa, jos vasta lähes tyhjäksi ajettuna tuodaan vaihtoasemalle suoraan ajosta?
...
Veikkaan, että yhdellä asemalla on parisenkymmentä akkua latauksessa yhtäaikaa.
Talvella akku vaatii erikseen lämmittämistä, jos halutaan optimaalinen latausnopeus. Siksi.

Älä veikkaa, kun voit selvittää faktatkin. Oslossa vaihtoasemalla on kymmenen akkua.
rautakasa
Viestit: 2079
Liittynyt: La Maalis 30, 2019 6:09 pm
Paikkakunta: Savommua tai Pohjoinen
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja rautakasa »

m_kane kirjoitti: La Touko 06, 2023 10:41 am
rautakasa kirjoitti: Pe Touko 05, 2023 1:09 pm]
Ehkä, jos akut ovat tullessaan oikeassa lämpötilassa (eivät ole) ja lataustehoa on käytettävissä loputtomasti. Ja noita vaihtorobottejakin pitäisi olla useita rinnakkain, jos haluttaisiin korvata nykyinen huoltoasema ja ajatellaan, että valtaosa autokannasta on sähköistynyt. En oikein jaksa uskoa tuohon konseptiin..
Autokanta ei sähköisty hetkessä joten aikaa robottien rakentamiselle on vaikka kuinka ja niitä voidaan asemilla pikkuhiljaa lisätä kysynnän kasvaessa. Onko sinusta siis parempi konsepti se että autot seisovat asemilla latauspiuhan perässä 30min-60min? Kuinka monta laturia ja minkälaiset ruuhkat se aiheuttaa jos koko liikenne on sähköistynyt?
Tietysti on hyvä, jos lataus tms. kestää vain muutaman minuutin. Mutta ei se akun lataus nopeudu yhtään siitä, jos se pudotetaan pois autosta lataamisen ajaksi. Jos sähköautoja on paljon, akkuja pitäisi jokaisella asemalla olla älytön määrä. Miten tämä voisi olla kannattavampaa kuin se, että akkuja on yksi per auto? Se, joka nuo akut joutuisi rahoittamaan, haluaisi varmasti sijoitukselle hyvän tuoton ja ottaisi huomioon akkujen ikääntymisenkin eli ei tuo millään voisi tulla _halvemmaksi_ kuin nykyinen tapa ostaa auto akkuineen.

Ei tälläkään hetkellä tunnin latausaikoja tarvita (lataustehot jo 200-350 kW) ja ajat tulevat vielä lyhenemään jatkossa. Jos vain latureille riittää tehoa - nythän nopeimmissa latureissa tietty teho jaetaan sitä pienempiin siivuihin, mitä useampi auto on lataamassa samaan aikaan (tämä tapahtuisi tietysti myös vaihtoakkujen kanssa).
m_kane
Viestit: 3573
Liittynyt: Ti Syys 27, 2011 3:43 pm
Paikkakunta: Jovensuu
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja m_kane »

Ei se varmasti halvemmaksi tule enkä sitä edes kuvittele. Mutta kulu jakaantuu pitkälle ajalle ja toimii samalla akun "vakuutuksena" kaikille sähköautoilijoille, jolloin suurin käytettyjen sähköautojen markkinoita vaivaava ongelma poistuu. Samalla uusien sähköautojen hankinta helpottuu jos autojen hinta lähes puolittuu.

On niitä irtoakkuja kuitenkin helpompi ladata kun ne voi siellä asemilla latautua koko ajan. Auton lataus tapahtuu vain silloin kuin ihmiset ovat liikkeellä ja ruuhkauttavat pisteen. Yöllä esimerkiksi latauspisteet lienevät käytännössä tyhjänä.

Tosiaan jokainen auto jättää asemalle vaihdossa akun, jolloin sen käyttöön saaminen kestää vain latauksen ajan.

Jos noita vaihtopisteitä olisi aikanaan yhtä tiheässä kuin huoltoasemia, en usko että akkujen määrän kanssa mitään ongelmaa olisi. Kun voihan sitä autoa ladata kuitenkin edelleen jos akkua ei satukaan olemaan vaihdettavaksi.
Belarus 825 turbo shitbox
Nuffield
Viestit: 1441
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 3:39 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Nuffield »

Ei järjen hiventäkään tässä vaihtoakkukeskustelussa :shock:
VALLU ON PARAS!
m_kane
Viestit: 3573
Liittynyt: Ti Syys 27, 2011 3:43 pm
Paikkakunta: Jovensuu
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja m_kane »

Nuffield kirjoitti: La Touko 06, 2023 12:34 pm Ei järjen hiventäkään tässä vaihtoakkukeskustelussa :shock:
Miksi ei 🤔
Belarus 825 turbo shitbox
SPS1975
Viestit: 2213
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

m_kane kirjoitti: La Touko 06, 2023 1:07 pm
Nuffield kirjoitti: La Touko 06, 2023 12:34 pm Ei järjen hiventäkään tässä vaihtoakkukeskustelussa :shock:
Miksi ei 🤔
Minäkin olen parissa kommentissani koittanut perustella tuon vaihtoakku ajatuksen mahdottomuutta, mutta ei se näemmä kannata.. Kun edes puhelimiin ei saada standartia latausjohdon liitimelle aikaiseksi, puhumattakaan että vaikkapa eri merkkisiin akkuporakoneisiin kävisi samat akut, niin mistä kumpuaa ajatus, että kohta kaikki maailman autonvalmistajat alkavat tehdä autonsa saman akun ympärille?
A-P
Viestit: 605
Liittynyt: Pe Heinä 18, 2014 10:45 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja A-P »

SPS1975 kirjoitti: La Touko 06, 2023 1:16 pm
m_kane kirjoitti: La Touko 06, 2023 1:07 pm
Nuffield kirjoitti: La Touko 06, 2023 12:34 pm Ei järjen hiventäkään tässä vaihtoakkukeskustelussa :shock:
Miksi ei 🤔
Minäkin olen parissa kommentissani koittanut perustella tuon vaihtoakku ajatuksen mahdottomuutta, mutta ei se näemmä kannata.. Kun edes puhelimiin ei saada standartia latausjohdon liitimelle aikaiseksi, puhumattakaan että vaikkapa eri merkkisiin akkuporakoneisiin kävisi samat akut, niin mistä kumpuaa ajatus, että kohta kaikki maailman autonvalmistajat alkavat tehdä autonsa saman akun ympärille?
Jos EU pakottaisi, kuten nyt jopa tulevat i-puhelimetkin tulevat sillä pirskatin USB-C-liittimellä varustetuiksi.
Volvo BM 230, Volvo BM 2204 + Pikavik 3030; Bernard Loisirs + B&S 22 hv V2; 2 kpl Honda F800 lingolla ja auroilla; Suzuki SJ413&Samurai; Bolinder 1052-maamoottoriprojekti
Kaikki ihmiset ovat mölöjä, kunnes toisin todistavat.
Nuffield
Viestit: 1441
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 3:39 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Nuffield »

A-P kirjoitti: La Touko 06, 2023 1:30 pm
SPS1975 kirjoitti: La Touko 06, 2023 1:16 pm
m_kane kirjoitti: La Touko 06, 2023 1:07 pm
Nuffield kirjoitti: La Touko 06, 2023 12:34 pm Ei järjen hiventäkään tässä vaihtoakkukeskustelussa :shock:
Miksi ei 🤔
Minäkin olen parissa kommentissani koittanut perustella tuon vaihtoakku ajatuksen mahdottomuutta, mutta ei se näemmä kannata.. Kun edes puhelimiin ei saada standartia latausjohdon liitimelle aikaiseksi, puhumattakaan että vaikkapa eri merkkisiin akkuporakoneisiin kävisi samat akut, niin mistä kumpuaa ajatus, että kohta kaikki maailman autonvalmistajat alkavat tehdä autonsa saman akun ympärille?
Jos EU pakottaisi, kuten nyt jopa tulevat i-puhelimetkin tulevat sillä pirskatin USB-C-liittimellä varustetuiksi.
Esim siksi että se rajottaisi auton suunnittelua liikaa. Akustohan integroituu auton alustaan. Lisäksi eri autoissa on erilaisia akkuja, eri jännitteitä, erilaiset lataukset yms... Pitäiskö akusto jäädyttää nyt tämän hetken malleihin? Jos parin vuoden päästä on parempaa tekniikkaa niin sittenkö tulis jo toinen malli kiertoon. Kohta kolmas jne, akkuja olisi maailma täynnä jotka seisoo akunvaihtopisteissä. Jokaiselle huoltoasemalla useita akkumalleja, kuinka monta ylimääräistä akkua oliskaan maailmassa :roll:
VALLU ON PARAS!
m_kane
Viestit: 3573
Liittynyt: Ti Syys 27, 2011 3:43 pm
Paikkakunta: Jovensuu
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja m_kane »

SPS1975 kirjoitti: La Touko 06, 2023 1:16 pm
m_kane kirjoitti: La Touko 06, 2023 1:07 pm
Nuffield kirjoitti: La Touko 06, 2023 12:34 pm Ei järjen hiventäkään tässä vaihtoakkukeskustelussa :shock:
Miksi ei 🤔
Minäkin olen parissa kommentissani koittanut perustella tuon vaihtoakku ajatuksen mahdottomuutta, mutta ei se näemmä kannata.. Kun edes puhelimiin ei saada standartia latausjohdon liitimelle aikaiseksi, puhumattakaan että vaikkapa eri merkkisiin akkuporakoneisiin kävisi samat akut, niin mistä kumpuaa ajatus, että kohta kaikki maailman autonvalmistajat alkavat tehdä autonsa saman akun ympärille?
Olen hyvin tietoinen siitä että ajatus ei tule toteutumaan, juuri siitä syystä että päätöksentekijöillä ei ole munaa saada standardia aikaiseksi. Voihan sitä silti heittää ajatuksia tämän vaihtoehdon hyvistä puolista. Ei ole ensimmäinen eikä viimeinen kerta kun joku teknisesti parempi ratkaisu kuopataan markkinatalouden vuoksi.

Siksi toisekseen, vaihtoakkutekniikka on kiinassa jo käytössä ja norjaan rakennetaan vaihtoasemia (kuten aikaisemmin on jo kirjoitettu), niin ei tämä nyt kovin utopistinenkaan ajatus ole. Vai onko?
Belarus 825 turbo shitbox
m_kane
Viestit: 3573
Liittynyt: Ti Syys 27, 2011 3:43 pm
Paikkakunta: Jovensuu
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja m_kane »

Nuffield kirjoitti: La Touko 06, 2023 3:17 pm
Esim siksi että se rajottaisi auton suunnittelua liikaa. Akustohan integroituu auton alustaan. Lisäksi eri autoissa on erilaisia akkuja, eri jännitteitä, erilaiset lataukset yms... Pitäiskö akusto jäädyttää nyt tämän hetken malleihin? Jos parin vuoden päästä on parempaa tekniikkaa niin sittenkö tulis jo toinen malli kiertoon. Kohta kolmas jne, akkuja olisi maailma täynnä jotka seisoo akunvaihtopisteissä. Jokaiselle huoltoasemalla useita akkumalleja, kuinka monta ylimääräistä akkua oliskaan maailmassa :roll:
Käytät varmaan akkutyökaluja? Esim makitan 18v akut oli alunperin 1.5Ah. samaan laturiin ja koneisiin saa nyt ainakin 6Ah akkuja, jollei jo isompia.
Toki standardiakku rajoittaa autonsuunnittelua mutta siltikin kyse on enemmän tahtotilasta kuin oikeasta ongelmasta. Samankokoisen standardiakun sisään kyllä voidaan tekniikkaa päivittää sen kehittyessä kunhan se otetaan suunnittelussa huomioon.
Belarus 825 turbo shitbox
-SS-
Viestit: 15608
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Tuosta akkutyökalusta tuli mieleen: piti katkaista umpiruosteessa oleva M20 kokoluokan pultti äkeen vetolaitteesta. Hain reippaan viiden asteen yöpakkasen jäljiltä kylmästä vajasta akkukulmahiomakoneen, joka oli ehkä pari viikkoa sitten ladattu.

Pääsin pultin puoleen väliin.

-SS-
m_kane
Viestit: 3573
Liittynyt: Ti Syys 27, 2011 3:43 pm
Paikkakunta: Jovensuu
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja m_kane »

On kyllä akkutyökaluissa eroja. Mulla on pajassa makita 18v rälläkkä ja autossa joku tokmannin oma merkkinen halpiskone, olikohan brucke. Tuo halpisrälläkkä on tosiaan semmonen että jos on yöllä pakkasta, niin katkoo koko ajan kun vähänkin sitä kuormittaa. En tiedä onko akun sisäinen vastus niin iso kylmässä vai onko laitteen suoja säädetty liian herkälle. Makitassa ei mitään ongelmaa.
Belarus 825 turbo shitbox
AV
Viestit: 1297
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 12:06 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja AV »

-SS- kirjoitti: Su Touko 07, 2023 8:40 am Tuosta akkutyökalusta tuli mieleen: piti katkaista umpiruosteessa oleva M20 kokoluokan pultti äkeen vetolaitteesta. Hain reippaan viiden asteen yöpakkasen jäljiltä kylmästä vajasta akkukulmahiomakoneen, joka oli ehkä pari viikkoa sitten ladattu.

Pääsin pultin puoleen väliin.

-SS-

Kyllähän akkuvehkeet vaatii opettelua aivan samanlailla, kun sodankäyneet miehet siirtyivät hevosista traktoreihin, kaikilla
se ei onnistunut, kuten omakaan isä ei oppinut traktorilla kunnolla ajamaan, no traktoriajot jäi sitten meidän poikien vastuulle.
-SS-
Viestit: 15608
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Tuo kylmä sää näkyy haittaavan näitä Li-ion akkuja. Laturi ja akku piti tuoda lämpimään, jotta suostui lataamaan. Sitten kun painaa vähän lujempaa hellepäivänä, taas katkaisee lämmön takia. Ja akku pitää käyttää jääkaapissa, ennen kuin suostuu pikalataamaan.

Nikkeli-kadmium -akut toimivat kovassakin pakkasessa. Ja virrantuotto on erinomainen. Mutta lataukseen pitää panostaa, vajaan akun toistuva lataus saattaa vähentää käytettävissä olevaa kapasiteettia.

-SS-
tane II
Viestit: 5295
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:05 pm
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja tane II »

Ei kai kukaan nikkeli-kadmiun akkua sähköautoon havittele, onhan se muutenkin lähes poistunut käytöstä. NiMH akkuja ymmärtääkseni on ollutkin joissain sähköautoissa (hybrideissä), ominaisuudet aika lähellä nikkeli-kadmium akkua, myös tuo akun "muisti".
Nuffield
Viestit: 1441
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 3:39 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Nuffield »

Audin tuotantoviikko nyt 26, aikaistunut 8 viikkoa, joskin piti tulla jo alkuvuodesta alunperin :D Tilauksesta tulee menemään siis 1 vuosi ja 2kk. Sitten saa niitä todellisia kokemuksia onko se niin huono kuin mitä puhutaan :D
VALLU ON PARAS!
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], raktori63 ja 1 vierailija