Sähköautot tulevat

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Harri S
Viestit: 1318
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 10:30 am
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Harri S »

himmeli kirjoitti: Su Tammi 23, 2022 10:46 am
AV kirjoitti: Su Tammi 23, 2022 9:59 am
himmeli kirjoitti: Su Tammi 23, 2022 9:13 am Mitenkäs tämä sähköauto toimii tilanteessa että esim ,lähdet reissuun työ tai vapaaaika lentäen viet tuon auton vaikka akku täyteen ladattuna tuonne lentoparkkiin tai vastaavaan, jos tuo auto on vaikka kaksikin viikkoa kovassakin pakkasessa,pääseekö tuolla lähtemään liikenteeseen ilman ,että tuon saa ladattua ?, webastollisella polttomoottori autollahan tuo onnistuu ongelmitta jopa valmiiksi lämpimällä autolla,korkeintaan vähän hangesta kaiveluttaa.

Ei pitäisi olla ongelmaa, vaikka puoli vuotta seisoisi auto, tunnetusti litiumakut purkautuvat hitaasti pitkässäkin varastoinnissa.
Jos akunlämmitys aktiivinen seisottaessa, kuten Teslassa ilmeisesti on, niin silloin on tietenkin syytä olla latauksessa ja lento-
parkeissa on latauspaikkoja näille autoille.
Jaa että sinä jättäisit auton kahdeksiviikkoa auton lataukseen ei taida onnistua.voi olla tarvetta jollakin toisellakin tuolle laturille jossain vaiheessa tuo voisi koskettaa jopa useampaa sataa matkustajaa yhtäaikaa,että kehittämisen paikkahan tuossa olisi jos viet tuon auton ladattuna ja tulet joskus keskellä yötä jostakin,niin tokihan tuon pitäisi sieltä lähteä omin avuin ,ei liene lipokkaat jalassa ja limunaatipuku päällä kovinkaan mukava patsastella pakkasessa ,mutta ei kai näistä saisi tälläkään palstalla edes keskustella ne latauspisteet vaikka viidellesadallekin sähköautolle tuolla jopa umpihangessa isoilla parkkialueilla on vielä utopiaa,ja onhan noita monta muutakin paikkaa missä tuohon ongelmaan törmää,joku viisas viimeviikolla mainitsi että helsingissä voi auton ladata mm,yksityisissä parkkihalleissa ,maksaa vain se päivänkin vuokra 100 € tuosta pelkästä ruudusta ja lataus päälle . :mrgreen: :mrgreen:
Kovin tieto tuntuu taas olevan polttiskuskeilla.

Lentokentällä on ainakin täällä Pk seudulla (Oulussakin) palvelu jossa se auto käydään laittamassa roikan nokkaan sovitusti.
Mutta en näe mitään järkeä maksaa yli eestaas taksimatkojen hintaa siitä parkissa pidosta.

https://eautoilija.com/laturi-lentoasemalla/

https://www.finavia.fi/fi/lentoasemat/h ... ut?id=5102
Viimeksi muokannut Harri S, Su Tammi 23, 2022 10:58 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Harrilla taitaa olla herkkä hipiä ;- ) t: Tietäjä
rautakasa
Viestit: 2110
Liittynyt: La Maalis 30, 2019 6:09 pm
Paikkakunta: Savommua tai Pohjoinen
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja rautakasa »

himmeli kirjoitti: Su Tammi 23, 2022 10:46 am
AV kirjoitti: Su Tammi 23, 2022 9:59 am
himmeli kirjoitti: Su Tammi 23, 2022 9:13 am Mitenkäs tämä sähköauto toimii tilanteessa että esim ,lähdet reissuun työ tai vapaaaika lentäen viet tuon auton vaikka akku täyteen ladattuna tuonne lentoparkkiin tai vastaavaan, jos tuo auto on vaikka kaksikin viikkoa kovassakin pakkasessa,pääseekö tuolla lähtemään liikenteeseen ilman ,että tuon saa ladattua ?, webastollisella polttomoottori autollahan tuo onnistuu ongelmitta jopa valmiiksi lämpimällä autolla,korkeintaan vähän hangesta kaiveluttaa.

Ei pitäisi olla ongelmaa, vaikka puoli vuotta seisoisi auto, tunnetusti litiumakut purkautuvat hitaasti pitkässäkin varastoinnissa.
Jos akunlämmitys aktiivinen seisottaessa, kuten Teslassa ilmeisesti on, niin silloin on tietenkin syytä olla latauksessa ja lento-
parkeissa on latauspaikkoja näille autoille.
Jaa että sinä jättäisit auton kahdeksiviikkoa auton lataukseen ei taida onnistua.voi olla tarvetta jollakin toisellakin tuolle laturille jossain vaiheessa tuo voisi koskettaa jopa useampaa sataa matkustajaa yhtäaikaa,että kehittämisen paikkahan tuossa olisi jos viet tuon auton ladattuna ja tulet joskus keskellä yötä jostakin,niin tokihan tuon pitäisi sieltä lähteä omin avuin ,ei liene lipokkaat jalassa ja limunaatipuku päällä kovinkaan mukava patsastella pakkasessa ,mutta ei kai näistä saisi tälläkään palstalla edes keskustella ne latauspisteet vaikka viidellesadallekin sähköautolle tuolla jopa umpihangessa isoilla parkkialueilla on vielä utopiaa,ja onhan noita monta muutakin paikkaa missä tuohon ongelmaan törmää,joku viisas viimeviikolla mainitsi että helsingissä voi auton ladata mm,yksityisissä parkkihalleissa ,maksaa vain se päivänkin vuokra 100 € tuosta pelkästä ruudusta ja lataus päälle . :mrgreen: :mrgreen:
Ei ollut kovin iso vaiva googlata asiaa ja esim. Jaguar I-Pace oli neljän viikon seisonnassa hukannut 1% akun varauksesta. Eli kahden viikon seisonta ei ole mikään ongelma. Mutta suottahan minä tätä kirjoitan, koska ei tämä sähköautovastaisille kuitenkaan korvien väliin asti mene, vaan kuukauden päästä tulee samaa soopaa taas tähän ketjuun. ;-)
Harri S
Viestit: 1318
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 10:30 am
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Harri S »

Rautainen tieto, itsevarmuus ja asenne kyllä riittävät kumoamaan vuosien käytännön kokemukset kun koetaan että se oma elämäntapa on sähköautojen myötä vakavasti uhattuna.
Kaikkia ei vaan voi saatikka kannata auttaa.
Harrilla taitaa olla herkkä hipiä ;- ) t: Tietäjä
EKo
Viestit: 4542
Liittynyt: La Syys 05, 2015 2:26 pm
Paikkakunta: Tyrwää city
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja EKo »

himmeli kirjoitti: Su Tammi 23, 2022 10:46 am Jaa että sinä jättäisit auton kahdeksiviikkoa auton lataukseen ei taida onnistua.
https://www.finavia.fi/fi/lentoasemat/h ... ut?id=5102
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
EKo
Viestit: 4542
Liittynyt: La Syys 05, 2015 2:26 pm
Paikkakunta: Tyrwää city
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja EKo »

rautakasa kirjoitti: Su Tammi 23, 2022 10:54 am [Mutta suottahan minä tätä kirjoitan, koska ei tämä sähköautovastaisille kuitenkaan korvien väliin asti mene, vaan kuukauden päästä tulee samaa soopaa taas tähän ketjuun. ;-)
Muutosvastarintahan se on se, joka saa ne vähiten tietävätkin isoon ääneen julistamaan totuutta ja argumentoimaan sen vanhan hyvän ajan puolesta.
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
himmeli
Viestit: 847
Liittynyt: To Marras 27, 2014 9:33 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja himmeli »

EKo kirjoitti: Su Tammi 23, 2022 11:06 am
himmeli kirjoitti: Su Tammi 23, 2022 10:46 am Jaa että sinä jättäisit auton kahdeksiviikkoa auton lataukseen ei taida onnistua.
https://www.finavia.fi/fi/lentoasemat/h ... ut?id=5102
No onnistuu n. 200autolle ,mutta parhaillaanhan tuolla on tuhansia autoja parkissa, ja alkuperäinen kysymys oli että onnistuuko lähteminen jos olet jättänyt akku täynnä seisomaan vaikka kadunvarteen ? ,minkä aikaa voi lähtövalmius säilyä ilman latausta riippuen tietysti akun koosta jne .Eikä omaan kommenttiini liity minkäänlaista vastaisuutta kyseistä kulkinetta kohtaan vaan,kuinka pitkään tuo voi seista vaikka akku täynnä ilman latausta ja pääset vielä liikkeelle ja vielä talvioloissa, :mrgreen:
himmeli
Viestit: 847
Liittynyt: To Marras 27, 2014 9:33 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja himmeli »

rautakasa kirjoitti: Su Tammi 23, 2022 10:54 am
himmeli kirjoitti: Su Tammi 23, 2022 10:46 am
AV kirjoitti: Su Tammi 23, 2022 9:59 am
himmeli kirjoitti: Su Tammi 23, 2022 9:13 am Mitenkäs tämä sähköauto toimii tilanteessa että esim ,lähdet reissuun työ tai vapaaaika lentäen viet tuon auton vaikka akku täyteen ladattuna tuonne lentoparkkiin tai vastaavaan, jos tuo auto on vaikka kaksikin viikkoa kovassakin pakkasessa,pääseekö tuolla lähtemään liikenteeseen ilman ,että tuon saa ladattua ?, webastollisella polttomoottori autollahan tuo onnistuu ongelmitta jopa valmiiksi lämpimällä autolla,korkeintaan vähän hangesta kaiveluttaa.

Ei pitäisi olla ongelmaa, vaikka puoli vuotta seisoisi auto, tunnetusti litiumakut purkautuvat hitaasti pitkässäkin varastoinnissa.
Jos akunlämmitys aktiivinen seisottaessa, kuten Teslassa ilmeisesti on, niin silloin on tietenkin syytä olla latauksessa ja lento-
parkeissa on latauspaikkoja näille autoille.
Jaa että sinä jättäisit auton kahdeksiviikkoa auton lataukseen ei taida onnistua.voi olla tarvetta jollakin toisellakin tuolle laturille jossain vaiheessa tuo voisi koskettaa jopa useampaa sataa matkustajaa yhtäaikaa,että kehittämisen paikkahan tuossa olisi jos viet tuon auton ladattuna ja tulet joskus keskellä yötä jostakin,niin tokihan tuon pitäisi sieltä lähteä omin avuin ,ei liene lipokkaat jalassa ja limunaatipuku päällä kovinkaan mukava patsastella pakkasessa ,mutta ei kai näistä saisi tälläkään palstalla edes keskustella ne latauspisteet vaikka viidellesadallekin sähköautolle tuolla jopa umpihangessa isoilla parkkialueilla on vielä utopiaa,ja onhan noita monta muutakin paikkaa missä tuohon ongelmaan törmää,joku viisas viimeviikolla mainitsi että helsingissä voi auton ladata mm,yksityisissä parkkihalleissa ,maksaa vain se päivänkin vuokra 100 € tuosta pelkästä ruudusta ja lataus päälle . :mrgreen: :mrgreen:
Ei ollut kovin iso vaiva googlata asiaa ja esim. Jaguar I-Pace oli neljän viikon seisonnassa hukannut 1% akun varauksesta. Eli kahden viikon seisonta ei ole mikään ongelma. Mutta suottahan minä tätä kirjoitan, koska ei tämä sähköautovastaisille kuitenkaan korvien väliin asti mene, vaan kuukauden päästä tulee samaa soopaa taas tähän ketjuun. ;-)

No kun ei ollut tarkoitus jaguaaria ostaa ,mutta onko se soopaa jos kysyy ,kun teitä viisaita ja joilla on kokemusta asiasta ,mutta onko tuo asia niin arka että tuohon ei voisi antaa vaikka asiallista vastausta , :D :D
AV
Viestit: 1301
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 12:06 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja AV »

Harri S kirjoitti: Su Tammi 23, 2022 10:42 am
AV kirjoitti: La Tammi 22, 2022 10:52 pm
Harri S kirjoitti: La Tammi 22, 2022 9:24 pm No mulla nyt on muutaman talven omakohtainen kokemus tuosta akun pienenemisestä. Mites sulla?
Toi sähkis on ainoana autona syksystä kesään ja harrasteajoja lukuunottamatta muulloinkin.
Nyt ei puhuta hyötysuhteesta vaan akkukemiasta ja auto saa saapasta siihen malliin, ettei akuston lämmitys oo kolmessa talvessa napsahtanu kuin kolme kertaa päälle.
WTLP >300 muuttuu 140km:si 20 asteen pakkasessa vaikkei ajele motarilla.
Polttis käyttää sen huonon hyötysuhteen osin kabiinin lämmitykseen.
Nissanin akun lämmitys ja jäähdytys on vieläkin näköjään lapsenkengissä, kyllä ampperan akku antaa samat kw kesät, talvet
se vaan, että talvella ne kw hupenee nopeammin, kuin kesällä.

Ratkaisu on yhä se akkukemia. Ja mulla myös kolmen talven täyssähköauto ainoana autona kokemus, jota kovimmilla huutelijoilla ei taida kuitenkaan olla.

Ampera ei ole sähköauto, piste, joten älä ota sitä taas mukaan keskusteluun.
Tosin Nissanissa ei olekaan akuston nestevuotoja, ovien lukitsemisisa, mystisiä hyytymisiä, ominaisuuksia heikentäviä OTA päivityksiä yms. koska se on tehty perusrakenteeltaan mahdollisimman yksinkertaiseksi ja pomminvarmaksi, jota ainakin itse käyttikseltä haluan, koska mulle harrasteet on erikseen.
Nissanissa et osta ”lisenssiä auton omistamiseen” kuten esim. Teslassa. Teet päätöksesi itse.

Oli kuitenkin niitä ensimmäisiä massatuotettuja lajissaan ja sama konstruktio on kestänyt aikaa jo 10 vuotta ja tuotannossa edelleen.
Nissanissa on 400W akkulämmitin joka tulee mukaan -17 pakkasasteessa. Käyttö pitää akun toimintalämmössä ja siksi mullakaan ei ole ongelmia sen suhteen.
Leafin akuston voi asentaa mallista toiseen, koska se on samanmallinen ja näinollen se 24kWh akkukoon saa päivitettyä vaikka 62kWh akkukokoon. Tälle autolle löytyy myös useampi paja sähkövoimalinjan töitä varten jos tarvetta tulee. En ole sidottu marmoritiskiin. Akuston voi korjata vaikka parkkipaikalla jos on vähänkään touhunnut sähköjen ja akustojen kanssa. Akkutakuu 8v / 160 000km.

Luotettava, tavallinen, yksinkertainen ja toimiva, ei naapurille näyttämiseen tarkoitettu, johon alustanosat saa Motonetista. Kaupunkiauto ja siinä erinomainen. Pitkille päivämatkoille sitä ei edes ole tarkoitettu.
Päivitykset saa halutessaan huollosta ja Ze1 4 vuoden aikana vain yksi päivitys kun muissa niitä tuntuu tulevan viikottain. Läytän maahantuojan hultoa koska se on reilun kilsan päässä ja silti huollot on olleet max 300€ luokkaa.
Vikojakin on ollut: Kitisevä ikkunahissi, ei muuta.

Tuossa syyt miksi sen ostin ja sen myös pitoautona aion pitää. Ja tuntuu vielä pitävän arvonsakin kun ne ensimmäisetkin roikkuu 10k€ kieppeillä.

Ja sen etälämmityksen (kesällä ilmastoinnin) saa puhelimella päälle haluttuun lämpötilaan vaikka toiselta puolelta maapalloa jos sille tarvetta tulee.
Akusto hoitaa lämmityksensä itse automaattisesti jos pakkanen sitä vaatii.

No eihän se amppera tietenkään täyssähköauto ole, mutta 16kw akulla kulkee melkein saman kuin alkupään leifit ja
onhan voimansiirto aina sähköllä, niin kuin BMW i3 rexsissä jota kyllä pidetään aivan sähköautona, ennemmin kuin hybridinä.
Nissanin akun ongelmana on pidetty akun hiipumista ja sen takia on sitten huoltopaikkojakin syntynyt, kun takuut on
loppunut, muutenhan niitä olisi romutettu. :roll:
zukka
Viestit: 7808
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja zukka »

Eihän tuo bmw ole sähköautoa nähnytkään jos siellä polttomoottori on tehtaalta tullessa ollut.
Sama homma kaikkien vastaavien kanssa.
Hybridi mikä hybridi.
Ainakin omasta mielestä.

1,8kw lataus kuulostaa sähköautoon aika vähältä,jos autossa alkaa akustolla olla kokoa EDES 40kw ja se välillä ajetaan päivän aikana aika tyhjäksi,laitetaan illalla lataukseen ja aamulla pitäisi taas olla menossa.
Nuffield
Viestit: 1441
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 3:39 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Nuffield »

himmeli kirjoitti: Su Tammi 23, 2022 11:38 am
EKo kirjoitti: Su Tammi 23, 2022 11:06 am
himmeli kirjoitti: Su Tammi 23, 2022 10:46 am Jaa että sinä jättäisit auton kahdeksiviikkoa auton lataukseen ei taida onnistua.
https://www.finavia.fi/fi/lentoasemat/h ... ut?id=5102
No onnistuu n. 200autolle ,mutta parhaillaanhan tuolla on tuhansia autoja parkissa, ja alkuperäinen kysymys oli että onnistuuko lähteminen jos olet jättänyt akku täynnä seisomaan vaikka kadunvarteen ? ,minkä aikaa voi lähtövalmius säilyä ilman latausta riippuen tietysti akun koosta jne .Eikä omaan kommenttiini liity minkäänlaista vastaisuutta kyseistä kulkinetta kohtaan vaan,kuinka pitkään tuo voi seista vaikka akku täynnä ilman latausta ja pääset vielä liikkeelle ja vielä talvioloissa, :mrgreen:
Mitäpä luulet, tulisiko niitä latureita mahdollisesti lisää jos käyttöaste lähentelee sataa :roll: Miten ihmeessä porukka on huolissaan latureiden riittämättömyydestä, kysyntä lisää tarjontaa ihan varmuudella.
VALLU ON PARAS!
himmeli
Viestit: 847
Liittynyt: To Marras 27, 2014 9:33 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja himmeli »

Harri S kirjoitti: Su Tammi 23, 2022 10:48 am
himmeli kirjoitti: Su Tammi 23, 2022 10:46 am
AV kirjoitti: Su Tammi 23, 2022 9:59 am
himmeli kirjoitti: Su Tammi 23, 2022 9:13 am Mitenkäs tämä sähköauto toimii tilanteessa että esim ,lähdet reissuun työ tai vapaaaika lentäen viet tuon auton vaikka akku täyteen ladattuna tuonne lentoparkkiin tai vastaavaan, jos tuo auto on vaikka kaksikin viikkoa kovassakin pakkasessa,pääseekö tuolla lähtemään liikenteeseen ilman ,että tuon saa ladattua ?, webastollisella polttomoottori autollahan tuo onnistuu ongelmitta jopa valmiiksi lämpimällä autolla,korkeintaan vähän hangesta kaiveluttaa.

Ei pitäisi olla ongelmaa, vaikka puoli vuotta seisoisi auto, tunnetusti litiumakut purkautuvat hitaasti pitkässäkin varastoinnissa.
Jos akunlämmitys aktiivinen seisottaessa, kuten Teslassa ilmeisesti on, niin silloin on tietenkin syytä olla latauksessa ja lento-
parkeissa on latauspaikkoja näille autoille.
Jaa että sinä jättäisit auton kahdeksiviikkoa auton lataukseen ei taida onnistua.voi olla tarvetta jollakin toisellakin tuolle laturille jossain vaiheessa tuo voisi koskettaa jopa useampaa sataa matkustajaa yhtäaikaa,että kehittämisen paikkahan tuossa olisi jos viet tuon auton ladattuna ja tulet joskus keskellä yötä jostakin,niin tokihan tuon pitäisi sieltä lähteä omin avuin ,ei liene lipokkaat jalassa ja limunaatipuku päällä kovinkaan mukava patsastella pakkasessa ,mutta ei kai näistä saisi tälläkään palstalla edes keskustella ne latauspisteet vaikka viidellesadallekin sähköautolle tuolla jopa umpihangessa isoilla parkkialueilla on vielä utopiaa,ja onhan noita monta muutakin paikkaa missä tuohon ongelmaan törmää,joku viisas viimeviikolla mainitsi että helsingissä voi auton ladata mm,yksityisissä parkkihalleissa ,maksaa vain se päivänkin vuokra 100 € tuosta pelkästä ruudusta ja lataus päälle . :mrgreen: :mrgreen:
Kovin tieto tuntuu taas olevan polttiskuskeilla.

Lentokentällä on ainakin täällä Pk seudulla (Oulussakin) palvelu jossa se auto käydään laittamassa roikan nokkaan sovitusti.
Mutta en näe mitään järkeä maksaa yli eestaas taksimatkojen hintaa siitä parkissa pidosta.

https://eautoilija.com/laturi-lentoasemalla/

https://www.finavia.fi/fi/lentoasemat/h ... ut?id=5102
Nii tuollahan lukee jopa että saattaa saada lataukseen ,toki niitä nyt on n,200 paikkaa tämän päiväntieto,ei mitään mutua ,ja kuljetukset hoituu kyllä ilman taksiakin kentältä parkkiin ilman taksiakin ja aivan ilmaiseksi ,eikä tuolla kukaan roikkia hankeen vetele,mutta kauanko tuo nissanikin voi tuolla vaikka hangessa seisoa akku täyteen ladattuna että matka jatkuu ilman ongelmia ,se oli kysymys ihmetyttää että täytyy alkaa heti vinoilemaan polttisautoilijoiden kovimmalla tiedolla, :D :D
AV
Viestit: 1301
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 12:06 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja AV »

zukka kirjoitti: Su Tammi 23, 2022 12:04 pm Eihän tuo bmw ole sähköautoa nähnytkään jos siellä polttomoottori on tehtaalta tullessa ollut.
Sama homma kaikkien vastaavien kanssa.
Hybridi mikä hybridi.
Ainakin omasta mielestä.

1,8kw lataus kuulostaa sähköautoon aika vähältä,jos autossa alkaa akustolla olla kokoa EDES 40kw ja se välillä ajetaan päivän aikana aika tyhjäksi,laitetaan illalla lataukseen ja aamulla pitäisi taas olla menossa.

On niissä iso ero, kun käyt kojeajamassa. Amppera ja BMW i3 rex lähtee kiihdyttäessä portaattomasti, kun taasen tämän
päivän hybriitit kiihtyy bensan, sähkön ja automaattivaihteiston kautta, eli nykii kuin aropupu konsanaan. :wink:
Niin 1,8kw lataus riittää noin 100km päivittäiseen ajoon, jos joka päivä ylittyy, niin sitten tietenkin enempi kw kehiin,
eikä se 12v akun purkautuminenkaan enään pitemmillä matkoilla ongelma ole, vaan lyhyillä matkoilla.
rautakasa
Viestit: 2110
Liittynyt: La Maalis 30, 2019 6:09 pm
Paikkakunta: Savommua tai Pohjoinen
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja rautakasa »

himmeli kirjoitti: Su Tammi 23, 2022 11:42 am
rautakasa kirjoitti: Su Tammi 23, 2022 10:54 am Ei ollut kovin iso vaiva googlata asiaa ja esim. Jaguar I-Pace oli neljän viikon seisonnassa hukannut 1% akun varauksesta. Eli kahden viikon seisonta ei ole mikään ongelma. Mutta suottahan minä tätä kirjoitan, koska ei tämä sähköautovastaisille kuitenkaan korvien väliin asti mene, vaan kuukauden päästä tulee samaa soopaa taas tähän ketjuun. ;-)

No kun ei ollut tarkoitus jaguaaria ostaa ,mutta onko se soopaa jos kysyy ,kun teitä viisaita ja joilla on kokemusta asiasta ,mutta onko tuo asia niin arka että tuohon ei voisi antaa vaikka asiallista vastausta , :D :D
Kysyähän saa aina, mutta kun ne "kysymykset" on tyypillisesti muotoa "eipä taida sähköautoa voida jättää parkkiin yli vuorokaudeksi ilman että akku on tyhjä". Tätä samaa asiaa on käsitelty aikaisemminkin, silloin kerroin oman hybridini "varastoinnista", joka onnistuu "useiksi viikoiksi" ilman latausta ja "jopa kolmeksi kuukaudeksi". Samaa tekniikkaa nuo akut nykyään ovat "kaikissa" sähköautoissa, mutta joissakin auton oma kulutus lepotilassa voi olla iso (kuten mainitsin Teslan kohdalla olevan).
rautakasa
Viestit: 2110
Liittynyt: La Maalis 30, 2019 6:09 pm
Paikkakunta: Savommua tai Pohjoinen
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja rautakasa »

AV kirjoitti: Su Tammi 23, 2022 12:20 pmOn niissä iso ero, kun käyt kojeajamassa. Amppera ja BMW i3 rex lähtee kiihdyttäessä portaattomasti, kun taasen tämän
päivän hybriitit kiihtyy bensan, sähkön ja automaattivaihteiston kautta, eli nykii kuin aropupu konsanaan. :wink:
Eihän ehjät automaattivaihteistot ole ikiaikoihin nykineet kiihdytyksessä. Minun autoissani ainakaan.
AV
Viestit: 1301
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 12:06 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja AV »

rautakasa kirjoitti: Su Tammi 23, 2022 12:31 pm
AV kirjoitti: Su Tammi 23, 2022 12:20 pmOn niissä iso ero, kun käyt kojeajamassa. Amppera ja BMW i3 rex lähtee kiihdyttäessä portaattomasti, kun taasen tämän
päivän hybriitit kiihtyy bensan, sähkön ja automaattivaihteiston kautta, eli nykii kuin aropupu konsanaan. :wink:
Eihän ehjät automaattivaihteistot ole ikiaikoihin nykineet kiihdytyksessä. Minun autoissani ainakaan.

Eihän se nyki, kun on tottunut, eräs ampperisti oli vaihtanut mersun hybriitiin, ensimmäistä kertaa rouva oli ollut
ajamassa uudella mesellä, niin kotia tullessa oli meinannut, että mikä siinä on vikana, kun oudosti nykii kiihdyttäessä.
Avatar
Aakku
Viestit: 8294
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Aakku »

rautakasa kirjoitti: Su Tammi 23, 2022 12:31 pm Eihän ehjät automaattivaihteistot ole ikiaikoihin nykineet kiihdytyksessä. Minun autoissani ainakaan.
Minusta kaikki automaattivaihteistot nykivät jossain määrin. Ainoa automaatti joka ei nykinyt oli mulla aikoinaan CVT remmityönteinen vaihteisto. Se kiihtyi, kuin kuminauha ja portaattomasti. Nykyisin CVT vaihteistoon on rakennettu keinotekoiset pykälät kuulemma asikkaiden toiveesta. Sekin on sitä vanhakantaisuutta. Automaatitkin myytiin Eurooppaan sillä konstilla, että ne varustettiin manuaalikepillä. Jotkut varmaan haluaa jatkuvasti hämmentää käsin vaihteita, vaikka olisi automaattikin.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Harri S
Viestit: 1318
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 10:30 am
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Harri S »

AV kirjoitti: Su Tammi 23, 2022 11:44 am
Harri S kirjoitti: Su Tammi 23, 2022 10:42 am
AV kirjoitti: La Tammi 22, 2022 10:52 pm
Harri S kirjoitti: La Tammi 22, 2022 9:24 pm No mulla nyt on muutaman talven omakohtainen kokemus tuosta akun pienenemisestä. Mites sulla?
Toi sähkis on ainoana autona syksystä kesään ja harrasteajoja lukuunottamatta muulloinkin.
Nyt ei puhuta hyötysuhteesta vaan akkukemiasta ja auto saa saapasta siihen malliin, ettei akuston lämmitys oo kolmessa talvessa napsahtanu kuin kolme kertaa päälle.
WTLP >300 muuttuu 140km:si 20 asteen pakkasessa vaikkei ajele motarilla.
Polttis käyttää sen huonon hyötysuhteen osin kabiinin lämmitykseen.
Nissanin akun lämmitys ja jäähdytys on vieläkin näköjään lapsenkengissä, kyllä ampperan akku antaa samat kw kesät, talvet
se vaan, että talvella ne kw hupenee nopeammin, kuin kesällä.

Ratkaisu on yhä se akkukemia. Ja mulla myös kolmen talven täyssähköauto ainoana autona kokemus, jota kovimmilla huutelijoilla ei taida kuitenkaan olla.

Ampera ei ole sähköauto, piste, joten älä ota sitä taas mukaan keskusteluun.
Tosin Nissanissa ei olekaan akuston nestevuotoja, ovien lukitsemisisa, mystisiä hyytymisiä, ominaisuuksia heikentäviä OTA päivityksiä yms. koska se on tehty perusrakenteeltaan mahdollisimman yksinkertaiseksi ja pomminvarmaksi, jota ainakin itse käyttikseltä haluan, koska mulle harrasteet on erikseen.
Nissanissa et osta ”lisenssiä auton omistamiseen” kuten esim. Teslassa. Teet päätöksesi itse.

Oli kuitenkin niitä ensimmäisiä massatuotettuja lajissaan ja sama konstruktio on kestänyt aikaa jo 10 vuotta ja tuotannossa edelleen.
Nissanissa on 400W akkulämmitin joka tulee mukaan -17 pakkasasteessa. Käyttö pitää akun toimintalämmössä ja siksi mullakaan ei ole ongelmia sen suhteen.
Leafin akuston voi asentaa mallista toiseen, koska se on samanmallinen ja näinollen se 24kWh akkukoon saa päivitettyä vaikka 62kWh akkukokoon. Tälle autolle löytyy myös useampi paja sähkövoimalinjan töitä varten jos tarvetta tulee. En ole sidottu marmoritiskiin. Akuston voi korjata vaikka parkkipaikalla jos on vähänkään touhunnut sähköjen ja akustojen kanssa. Akkutakuu 8v / 160 000km.

Luotettava, tavallinen, yksinkertainen ja toimiva, ei naapurille näyttämiseen tarkoitettu, johon alustanosat saa Motonetista. Kaupunkiauto ja siinä erinomainen. Pitkille päivämatkoille sitä ei edes ole tarkoitettu.
Päivitykset saa halutessaan huollosta ja Ze1 4 vuoden aikana vain yksi päivitys kun muissa niitä tuntuu tulevan viikottain. Läytän maahantuojan hultoa koska se on reilun kilsan päässä ja silti huollot on olleet max 300€ luokkaa.
Vikojakin on ollut: Kitisevä ikkunahissi, ei muuta.

Tuossa syyt miksi sen ostin ja sen myös pitoautona aion pitää. Ja tuntuu vielä pitävän arvonsakin kun ne ensimmäisetkin roikkuu 10k€ kieppeillä.

Ja sen etälämmityksen (kesällä ilmastoinnin) saa puhelimella päälle haluttuun lämpötilaan vaikka toiselta puolelta maapalloa jos sille tarvetta tulee.
Akusto hoitaa lämmityksensä itse automaattisesti jos pakkanen sitä vaatii.

No eihän se amppera tietenkään täyssähköauto ole, mutta 16kw akulla kulkee melkein saman kuin alkupään leifit ja
onhan voimansiirto aina sähköllä, niin kuin BMW i3 rexsissä jota kyllä pidetään aivan sähköautona, ennemmin kuin hybridinä.
Nissanin akun ongelmana on pidetty akun hiipumista ja sen takia on sitten huoltopaikkojakin syntynyt, kun takuut on
loppunut, muutenhan niitä olisi romutettu. :roll:
Ampera on hybridi, Plug in. Mutta 16 kWh ei suomen talvessa autuaaksi tee, vaikka ajaa pakotetulla akkuajolla.
Akut hiipuu kaikissa. Turha uskotella ettei näin olisi.
4v vie nissanissa 2013 —> sammakkomallissa ja nyt tässä uudemmassa vajaa 10% kapasiteetista. Se on näissä uudemmissa alussa nopeampaa mutta hidastuu parin vuoden jälkeen merkittävästi. Akkukemia on 2013–> parempi. Näkyy sekä hinnoissa että toimintasäteessä lisänä Ilppi.
Kuuma ilmanala ja jatkuvilla pikalatauksilla akun korventaminen ne akut loppuun ajaa ja se on käyttäjävirhe. Kun ei ole edelleenkään pitkänmatkan auto.

Amperan tyyppivika on noi akusto-ongelmat joita harva pystyy tai haluaa tehdä. Se syö hyödyn.
Harrilla taitaa olla herkkä hipiä ;- ) t: Tietäjä
Antsuko
Viestit: 1424
Liittynyt: To Maalis 17, 2016 9:55 am
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Antsuko »

Aakku kirjoitti: Su Tammi 23, 2022 12:42 pm
rautakasa kirjoitti: Su Tammi 23, 2022 12:31 pm Eihän ehjät automaattivaihteistot ole ikiaikoihin nykineet kiihdytyksessä. Minun autoissani ainakaan.
Minusta kaikki automaattivaihteistot nykivät jossain määrin. Ainoa automaatti joka ei nykinyt oli mulla aikoinaan CVT remmityönteinen vaihteisto. Se kiihtyi, kuin kuminauha ja portaattomasti. Nykyisin CVT vaihteistoon on rakennettu keinotekoiset pykälät kuulemma asikkaiden toiveesta. Sekin on sitä vanhakantaisuutta. Automaatitkin myytiin Eurooppaan sillä konstilla, että ne varustettiin manuaalikepillä. Jotkut varmaan haluaa jatkuvasti hämmentää käsin vaihteita, vaikka olisi automaattikin.
Getrag 6DCT250 vaihteistossa ei normiajaossa nykimistä ilmene. Vaihtamisen huomaa vain, jos sattuu moottorin käyntinopeusmittaria katsomaan vaihtamishetkellä. Toki talla pohjassa kiihdyttäen pienen nykäisyn huomaa. Manuaalivaihteisella täysillä kiihdyttäen luultavasti nykäisee enemmän.
himmeli
Viestit: 847
Liittynyt: To Marras 27, 2014 9:33 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja himmeli »

rautakasa kirjoitti: Su Tammi 23, 2022 12:29 pm
himmeli kirjoitti: Su Tammi 23, 2022 11:42 am
rautakasa kirjoitti: Su Tammi 23, 2022 10:54 am Ei ollut kovin iso vaiva googlata asiaa ja esim. Jaguar I-Pace oli neljän viikon seisonnassa hukannut 1% akun varauksesta. Eli kahden viikon seisonta ei ole mikään ongelma. Mutta suottahan minä tätä kirjoitan, koska ei tämä sähköautovastaisille kuitenkaan korvien väliin asti mene, vaan kuukauden päästä tulee samaa soopaa taas tähän ketjuun. ;-)

No kun ei ollut tarkoitus jaguaaria ostaa ,mutta onko se soopaa jos kysyy ,kun teitä viisaita ja joilla on kokemusta asiasta ,mutta onko tuo asia niin arka että tuohon ei voisi antaa vaikka asiallista vastausta , :D :D
Kysyähän saa aina, mutta kun ne "kysymykset" on tyypillisesti muotoa "eipä taida sähköautoa voida jättää parkkiin yli vuorokaudeksi ilman että akku on tyhjä". Tätä samaa asiaa on käsitelty aikaisemminkin, silloin kerroin oman hybridini "varastoinnista", joka onnistuu "useiksi viikoiksi" ilman latausta ja "jopa kolmeksi kuukaudeksi". Samaa tekniikkaa nuo akut nykyään ovat "kaikissa" sähköautoissa, mutta joissakin auton oma kulutus lepotilassa voi olla iso (kuten mainitsin Teslan kohdalla olevan).
No muutetaan kysymystä mikä sähköauto kestää ,huoletta jättää akku täyteen ladattuna vaikka kaksiviikkoa olkoon ,vaikka takahikiälle seisomaan akku täyteen ladattuna suomen talvioloissa ja matka jatkuu ilman kummempia kommervenkkejä ilman latausta .eikä puhuta kun täyssähköautostsa.
Harri S
Viestit: 1318
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 10:30 am
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Harri S »

Kokemukseni mukaan Leaf ainakin kestää. Muista en tiedä niin en kommentoi.
Harrilla taitaa olla herkkä hipiä ;- ) t: Tietäjä
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], raktori63 ja 48 vierailijaa