Sähköautot tulevat

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Harri S
Viestit: 1313
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 10:30 am
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Harri S »

AV kirjoitti: To Maalis 23, 2023 9:50 am
Mököttäjä kirjoitti: To Maalis 23, 2023 9:06 am
rautakasa kirjoitti: Ke Maalis 22, 2023 7:44 pm
Harri S kirjoitti: Ke Maalis 22, 2023 1:37 pmEtäkäytöllä sitä 12v akkua kun ei vaan lataa mikään ja kulutus on 12V järjestelmässä silloin lähes huipussaan kun kaikki neljä penkin- ja ratin lämmittimet, puhallin ja ilppi huutaa täysillä kun auto lämmitetään +22 asteeseen 15 minuutissa.
Ihan sama kun huudatat sitä polttiksen webastoa samassa kelissä liian kauan suhteessa ajomatkoihin ja sinäkään aikana pihassa seisoessa sitä latausta ei sinne akkuun tule tippaakaan kun auto ei käy.

Kilsan ajomatka ei montaa minuttia kestä ja kun sitä toistat muutaman kerran, on akku tyhjä, kun se kun ei niiden ajominuuttien aikana saa takaisin sitä samaa mikä lämmityksessä kului ja joka sähkiksessä on lähes kilowatin luokkaa kun kun kaikki laitteet sen vartin täysillä paahtaa ja mukana on lisäksi kulutus myös kaikesta muusta sen ajamisen aikana kun siinä ei ole sitä polttomoottoriakaan hukkalämpöä kabiiniin tekemässä.
12v akku latautuu vain ajossa ja silloin kun auto on latauksessa.
Siis sähköauto hoitaa esilämityksen 12 voltin akulla? Kuulostaa yhtä nerokkaalta kuin varaavan takan sijaan koettaisi lämmittää taloa polttamalla puoli askia tulitikkuja. "Broken by design.." Meillä sekä sähköautot että hybridi lämmittävät (tai jäähdyttävät) matkustamon ajoakusta saatavalla sähköllä. Ei lopu 12 voltin akusta sähkö, vaikka lämmittäisi autoa useamman kerran sen puolen tunnin pätkän. Kokemusta on.
Tästä voi ihmetellä Teslan ptc-elementin sielunelämää. Viisaamma kertokoon miten on, mutta ei noilla kaapeleilla kyllä 6kW tehoa 12V järjestelmässä kesytetä ja eikö oranssi ole high voltage kaapelin väri? Ilmastoinnin puhallin ja penkinlämmittimet ym. varmasti ovatkin 12V. Hölmö on rakenne, jos DC/DC muunnin ei esilämmityksen aikana ole päällä.
https://connerlabs.org/tesla-model-3-ca ... -teardown/
Lataahan se tietenkin 12v akkua etulämmityksen aikana, mutta juju onkin siinä, että kun jännite nousee 12v akussa, niin
samalla latausvirta pienenee, eli aikaa vaatii 12v akun saaminen täyteen ja sitä ei muodostu lyhyellä ajolla. Sitten vielä, kun
hv akkua ladataan tehokkaalla vaikka 11kw laturilla, niin sekin jää lyhyeksi ajaksi, näistä sitten aiheutuu, että 12v heikkenee
pikku hiljaa, myös tuo AMG korkeampi jännite ja rakenne poikkeaa perinteisestä, ettei osata varautua.
Tuota hiipumista olen tässä koettanut rautalangasta vääntää.
Eikä se ole käyttövoimasta kiinni kun latausaika ei vaan riitä virrankulutukseen nähden.
Toisilla nyt vaan on kova into inttää asiasta kun ajavat itse autollaan pidempää matkaa joka kyllä riittää akun latautumiseen eikä ymmärrys riitä siihen että lyhyt pätkäajo syö akun latausta kun kulutus on kovalla pakkasella koko ajan maksimissa. Siksi niitä laturimokkuloita myydää niihin polttisten lohkolämmitinsarjoihinkin.
Leafin PTC joka on lämpöpumpun lisänä, toimii myös HV akun sähköllä. Tuosta tuplajärjestelmästä johtuen Leafi lämpesi hyvin silloinkin kun Teslat muuttu jääkaapeiksi kun niissä lämmitys on vain joko tai. Se siitä edelläkivijästä joka autona tosiasiassa tuli tuotantoon vasta Leafin jälkeen.

Ihan sama homma kuin silloin tuossa taannoin kun kiikeästi mulle väitettiin että sähköautoa voi huoletta ajoakun kärsimättä pitää latauksessa koko ajan kun sitä ei käytetä. Toki voi pitää mutta akku kyllä kärsii, kuten silloin sanoin. Täysi varaus pitkiä aikoja ei ole lithiumakulle hyväksi, vaikka lyijyakulle on, kun ovat eri teknologiaa. Hybridiautokokemus ja netistä omittu ei ole sähköautokokemusta.

Väitän myös että sähköautossa se 12v akku on normaalissa ajossa paremmassa latauksessa kuin tavan polttiksessa, kun sitä ladataan sekä ajossa että myös tunteja öisin latauksen aikana. Mutta kovalla kuormituksella se pakkasilla on.
juntunen
Viestit: 3162
Liittynyt: Ti Joulu 16, 2014 12:45 am
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja juntunen »

Harri S kirjoitti: To Maalis 23, 2023 10:45 am Ihan sama homma kuin silloin tuossa taannoin kun kiikeästi mulle väitettiin että sähköautoa voi huoletta ajoakun kärsimättä pitää latauksessa koko ajan kun sitä ei käytetä. Toki voi pitää mutta akku kyllä kärsii, kuten silloin sanoin. Täysi varaus pitkiä aikoja ei ole lithiumakulle hyväksi, vaikka lyijyakulle on, kun ovat eri teknologiaa. Hybridiautokokemus ja netistä omittu ei ole sähköautokokemusta.
Tokihan siinä latauslogiikka on eli ei se laturi sitä akkua lataa sitten kun se on täynnä vaan aloittaa uudelleen sitten kun varaus putoaa tietyn rajan alle.
Huononeeko akku nopeammin jos kerran viikossa ajaa ja pitää aina laturissa verrattuna siihen että joka päivä ajaa ja lataa joka päivä täyteen. Ei varmaan selviä kuin testaamalla muutamalla identtisellä autolla riittävän pitkän ajanjakson. Tai toki valmistajilla on tietoa kun telemetriikkadataa kuitenkin keräävät tuotteistaan.
AV
Viestit: 1297
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 12:06 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja AV »

Aakku kirjoitti: To Maalis 23, 2023 9:59 am
AV kirjoitti: To Maalis 23, 2023 9:50 am Lataahan se tietenkin 12v akkua etulämmityksen aikana, mutta juju onkin siinä, että kun jännite nousee 12v akussa, niin
samalla latausvirta pienenee, eli aikaa vaatii 12v akun saaminen täyteen ja sitä ei muodostu lyhyellä ajolla. Sitten vielä, kun
hv akkua ladataan tehokkaalla vaikka 11kw laturilla, niin sekin jää lyhyeksi ajaksi, näistä sitten aiheutuu, että 12v heikkenee
pikku hiljaa, myös tuo AMG korkeampi jännite ja rakenne poikkeaa perinteisestä, ettei osata varautua.
Jatkuuko 12 V akun lataus vielä, kun ajoakku on jo täyteen latautunut? Olettaisin, että, mikä tahansa 12 V akku latautuu täyteen yön yli ladatessa. Mikään 12 V akku ei kestä pitkään, jos se joka toinen päivä on tyhjä.

No sehän on tuon -12 vuoden ampperan vika, kun lopettaa samalla 12v akun latauksen, kun hv akku täysi, kun taasen
-13 mallissa on korjattu, että lataa aina, kun verkkovirta kytkettynä autoon. Omaakin -12 mallia ladataan sen takia 6A
virralla, jotta hv akun lataus olisi mahdollisemman pitkä ajallisesti.
Mököttäjä
Viestit: 1157
Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 9:05 am
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Mököttäjä »

Tuliko se Ampera kuntoon sillä 12V akun vaihdolla eli selvittiin melkein säikähdyksellä?
Avatar
Aakku
Viestit: 8251
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Aakku »

AV kirjoitti: To Maalis 23, 2023 12:56 pm No sehän on tuon -12 vuoden ampperan vika, kun lopettaa samalla 12v akun latauksen, kun hv akku täysi, kun taasen
-13 mallissa on korjattu, että lataa aina, kun verkkovirta kytkettynä autoon. Omaakin -12 mallia ladataan sen takia 6A
virralla, jotta hv akun lataus olisi mahdollisemman pitkä ajallisesti.
Voisko tehdä sellaisen vilunkin, että laittais vaikka tavanomaisen Ctekin samalla lataamaan 12 V akkua. Vai mahtaako Ctek mennä huilinkiin silloin, kun virtaa tungetaan kahdesta suuntaa?
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
juntunen
Viestit: 3162
Liittynyt: Ti Joulu 16, 2014 12:45 am
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja juntunen »

Ctek ei välitä jonkun muun akkuun lykkäämästä virrasta mutta jos napajännite nousee niin että akku on sen mielestä täynnä niin se lopettaa lataamisen.
Avatar
Aakku
Viestit: 8251
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Aakku »

juntunen kirjoitti: To Maalis 23, 2023 2:33 pm Ctek ei välitä jonkun muun akkuun lykkäämästä virrasta mutta jos napajännite nousee niin että akku on sen mielestä täynnä niin se lopettaa lataamisen.
Tätä juuri tarkoitin. Eli lähteekö takaisin tulille, kun muu lataus loppuu?
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
rautakasa
Viestit: 2078
Liittynyt: La Maalis 30, 2019 6:09 pm
Paikkakunta: Savommua tai Pohjoinen
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja rautakasa »

Harri S kirjoitti: To Maalis 23, 2023 10:45 am Tuota hiipumista olen tässä koettanut rautalangasta vääntää.
Eikä se ole käyttövoimasta kiinni kun latausaika ei vaan riitä virrankulutukseen nähden.
Jos esilämmitystilanteessa kytkettäisiin 12 voltin akun lataus päälle, niin ongelmaa ei varmaankaan olisi?
Harri S kirjoitti: To Maalis 23, 2023 10:45 am Ihan sama homma kuin silloin tuossa taannoin kun kiikeästi mulle väitettiin että sähköautoa voi huoletta ajoakun kärsimättä pitää latauksessa koko ajan kun sitä ei käytetä. Toki voi pitää mutta akku kyllä kärsii, kuten silloin sanoin. Täysi varaus pitkiä aikoja ei ole lithiumakulle hyväksi, vaikka lyijyakulle on, kun ovat eri teknologiaa. Hybridiautokokemus ja netistä omittu ei ole sähköautokokemusta.
Yleensä sähköautoissa (ja ainakin minun hybridissäni) korkeajänniteakun bruttokapasiteetti on isompi kuin se, mitä oikeasti käytetään. Vaikka akku ladataan näennäisesti täyteen, se ei oikeasti ole täynnä ja vaikka se puretaan "tyhjäksi", akku ei vielä ole tyhjä. Tämä siksi, että akun käyttöikä pitenee huomattavasti, kun sitä ei pidetä pitkiä aikoja täynnä eikä päästetä aivan tyhjäksi. Tästä johtuen akun voi ladata "täyteen".

Hybridissä käytetään samaa akkuteknologiaa kuin täyssähköautoissa. Meillä on lisäksi perheessä kaksi täyssähköautoa, joiden toiminnan tunnen ja joilla olen myös ajanut. Arvattavasti kerrot kohta, miksi tämä kokemus ei ole kelvollista, mutta omasi on.
Harri S kirjoitti: To Maalis 23, 2023 10:45 am Väitän myös että sähköautossa se 12v akku on normaalissa ajossa paremmassa latauksessa kuin tavan polttiksessa, kun sitä ladataan sekä ajossa että myös tunteja öisin latauksen aikana. Mutta kovalla kuormituksella se pakkasilla on.
Olen samaa mieltä ja siksi ihmettelekin, miten noita ongelmia on noin paljon. (Tosin jos 12 voltin akkua puretaan esilämmityksen aikana ym. sen sijaan että sitä ladattaisiin silloin, niin varmasti ongelmia tulee. Mitähän sieniä tuonkin suunnittelijat ovat syöneet..)
AV
Viestit: 1297
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 12:06 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja AV »

Mököttäjä kirjoitti: To Maalis 23, 2023 1:10 pm Tuliko se Ampera kuntoon sillä 12V akun vaihdolla eli selvittiin melkein säikähdyksellä?
No en ole vielä tilannut aikaa hpcm2 ohjelmointiin, kun ajattelin odottaa että ilmat vielä lämpenisi, kun silloin
ainakin pääsee ensi talveen. Se kun tuo ohjelmoinnin lisenssi pitää ostaa GM ja maksaa töineen n. 150-250€ niin
ei viitsi moneen kertaa ostella, jos vika ei 12v akussa olisikaan, niin kuitenkin kesän pärjäisi verkkovirralla.
Harri S
Viestit: 1313
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 10:30 am
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Harri S »

rautakasa kirjoitti: To Maalis 23, 2023 2:56 pm
Harri S kirjoitti: To Maalis 23, 2023 10:45 am Tuota hiipumista olen tässä koettanut rautalangasta vääntää.
Eikä se ole käyttövoimasta kiinni kun latausaika ei vaan riitä virrankulutukseen nähden.
Jos esilämmitystilanteessa kytkettäisiin 12 voltin akun lataus päälle, niin ongelmaa ei varmaankaan olisi?
Harri S kirjoitti: To Maalis 23, 2023 10:45 am Ihan sama homma kuin silloin tuossa taannoin kun kiikeästi mulle väitettiin että sähköautoa voi huoletta ajoakun kärsimättä pitää latauksessa koko ajan kun sitä ei käytetä. Toki voi pitää mutta akku kyllä kärsii, kuten silloin sanoin. Täysi varaus pitkiä aikoja ei ole lithiumakulle hyväksi, vaikka lyijyakulle on, kun ovat eri teknologiaa. Hybridiautokokemus ja netistä omittu ei ole sähköautokokemusta.
Yleensä sähköautoissa (ja ainakin minun hybridissäni) korkeajänniteakun bruttokapasiteetti on isompi kuin se, mitä oikeasti käytetään. Vaikka akku ladataan näennäisesti täyteen, se ei oikeasti ole täynnä ja vaikka se puretaan "tyhjäksi", akku ei vielä ole tyhjä. Tämä siksi, että akun käyttöikä pitenee huomattavasti, kun sitä ei pidetä pitkiä aikoja täynnä eikä päästetä aivan tyhjäksi. Tästä johtuen akun voi ladata "täyteen".

Hybridissä käytetään samaa akkuteknologiaa kuin täyssähköautoissa. Meillä on lisäksi perheessä kaksi täyssähköautoa, joiden toiminnan tunnen ja joilla olen myös ajanut. Arvattavasti kerrot kohta, miksi tämä kokemus ei ole kelvollista, mutta omasi on.
Harri S kirjoitti: To Maalis 23, 2023 10:45 am Väitän myös että sähköautossa se 12v akku on normaalissa ajossa paremmassa latauksessa kuin tavan polttiksessa, kun sitä ladataan sekä ajossa että myös tunteja öisin latauksen aikana. Mutta kovalla kuormituksella se pakkasilla on.
Olen samaa mieltä ja siksi ihmettelekin, miten noita ongelmia on noin paljon. (Tosin jos 12 voltin akkua puretaan esilämmityksen aikana ym. sen sijaan että sitä ladattaisiin silloin, niin varmasti ongelmia tulee. Mitähän sieniä tuonkin suunnittelijat ovat syöneet..)
Ok. Ihmetyttää vaan että yleisesti tiedossa olevasta asiasta pitää jankata. Se nyt vaan sattuu olemaan ominaista nykyautoille.
Syy todennäköisesti se että näitä kotteroita ole suunniteltu pelkästään napapiirin alueen markkinoille ja se näkyy kaikissa käyttövoimissa. Lisänä mahdollisimman pieni ja kevyt 12v akku joka tais tuossa Tojotassakin olla 45Ah eli se sama mitä oli aikoinaan keskieuroopan markkinoille suunnitelluissa malleissa.

Sitä HV akun puskurista huolimatta suositus on että ei yli 80% eikä lähes tyhjäksi, kuten muissakin lithiumakuissa. Se puskuri kun ei näissä ole kymmeniä prosentteja. Vanhemmassa Leafissa se oli ihan asetettavissa ja uudemmista jätetty pois, mitä moni omistaja manailee. Jos koko akkukapasiteetille ei ole päivittäin tarvetta.
Uusi Tojon täyssähkärihän on rajoitettu reilummin janlisäksi pikalatausta on rajoitettu jotta akulle saadaan turvattua käyttöikää, joten ei tämä mikään minun keksimä juttu ole.

Mietin sen viime talven akun kyykkäämisen jälkeen itselleni tuota Defan latauspalikkaa, kun syystä tai toisesta tähän mun autoon on asennettu uutena lisälämmittimen johtosarja, sisätilanlämppärillä, jota vois käyttämättömänä hyödyntää tuossa 12v akun ylläpitolatauksessa, niin ei tarvis C-tecciä käyttää. Asennus kuitenkin jäi koska 12v akku on ihan ok kun vaan jättää liiemmät etälämmitykset tekemättä ja muutenkin ajan sillä enää vain kerran viikossa ja vain muutaman kilometrin. Auton hidaslataus 6A virralla hoitaa saman asian kun lataan autoa vain kerran kuussa tai kahdessa.
Sirkkeli ja 8 sormea
Viestit: 7721
Liittynyt: To Tammi 22, 2009 7:49 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Sirkkeli ja 8 sormea »

https://www.is.fi/autot/art-2000009474911.html

Jaaha ja mitäs tämä on.....
Talumees
Viestit: 6352
Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Talumees »

Sirkkeli ja 8 sormea kirjoitti: Pe Maalis 24, 2023 10:22 am https://www.is.fi/autot/art-2000009474911.html

Jaaha ja mitäs tämä on.....
Vihersosialismia... :shock:
Mököttäjä
Viestit: 1157
Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 9:05 am
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Mököttäjä »

Talumees kirjoitti: Pe Maalis 24, 2023 10:30 am
Sirkkeli ja 8 sormea kirjoitti: Pe Maalis 24, 2023 10:22 am https://www.is.fi/autot/art-2000009474911.html

Jaaha ja mitäs tämä on.....
Vihersosialismia... :shock:
No tuo on kyllä loivemmasta päästä. Kaikki alle 2M€ yritykset jäävät velvoitteen alle ja isommille riittää yksi 3,7kW laturi eli 1-vaiheinen 16A. Toki ajatus varmaan on, että käytännössä niitä laitetaan samalla vaivalla enemmän, jotta niistä jotain hyötyäkin työntekijöille olisi. Paljon pahempi tilanne on kerrostaloissa, jos siellä ruvetaan pakolla latauspaikkoja rakentamaan, ongelma sulakekokojen kanssa on todellinen ja kulut ihan toista luokkaa.
Avatar
Aakku
Viestit: 8251
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Mököttäjä kirjoitti: Pe Maalis 24, 2023 10:48 am
Talumees kirjoitti: Pe Maalis 24, 2023 10:30 am
Sirkkeli ja 8 sormea kirjoitti: Pe Maalis 24, 2023 10:22 am https://www.is.fi/autot/art-2000009474911.html

Jaaha ja mitäs tämä on.....
Vihersosialismia... :shock:
No tuo on kyllä loivemmasta päästä. Kaikki alle 2M€ yritykset jäävät velvoitteen alle ja isommille riittää yksi 3,7kW laturi eli 1-vaiheinen 16A. Toki ajatus varmaan on, että käytännössä niitä laitetaan samalla vaivalla enemmän, jotta niistä jotain hyötyäkin työntekijöille olisi. Paljon pahempi tilanne on kerrostaloissa, jos siellä ruvetaan pakolla latauspaikkoja rakentamaan, ongelma sulakekokojen kanssa on todellinen ja kulut ihan toista luokkaa.
Se yksi latauspaikka perustetaan johtajalle. Enempää ei tarvita.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
AV
Viestit: 1297
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 12:06 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja AV »

Tuo lataus on siitä kiva tapahtuma, kun sitä ei ymmärrä ennen kuin itse on muutaman viikon sitä tehnyt, aivan ylimitoitettuja
systeemejä luullaan tarvitsevan. Itse olen noin kuusi vuotta ladannut autotallin scukosta 6-10A virroilla ja hyvin on riittänyt
hybriidin latauksiin, saa nähdä kun tulee täyssähkö pakettiauto 50kw akulla joutuuko jotain muuttamaan, no ainakin sen ettei
lataa saman sulakkeen takaa molempia, eli pitää selvittää pistorasian vaihde johon täyssähkön kytkee.
Avatar
Aakku
Viestit: 8251
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Aakku »

AV kirjoitti: Pe Maalis 24, 2023 12:30 pm .. saa nähdä kun tulee täyssähkö pakettiauto 50kw akulla joutuuko jotain muuttamaan, no ainakin sen ettei
lataa saman sulakkeen takaa molempia, eli pitää selvittää pistorasian vaihde johon täyssähkön kytkee.
Mikä sähköpaku? Vai onko siitä ollut jo juttua?
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Harri S
Viestit: 1313
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 10:30 am
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Harri S »

Mulla on harrastepelille autopaikka yhdessä autohallissa ja viime vuonna yhtiökokouksessa päätettiin varustaa kaikki autopaikat latausmahdollisuudella.
Nyt laitettiin kaikki syöttökaapeloinnit ja autopaikkojen latauskaapeloinnit 70K€ josta avustusten jälkeen reilu 700€ lasku per autopaikka jonka jälkeen jokainen sai valita ottaako sen 1000€ Easeen latauslaitteen sille omalle paikalleen vaiko ei.

En ottanut vielä, kun ei ole laturille käyttöä vaan pelkkä valmius riittää. Tyhjä kotelo siis tällä hetkellä eikä juoksevia kuluja.
Vanha ajastinpistorasiajärjestelmä jäi siihen rinnalle.
Aikä järeät noista latauskaapeloinneista tuli, eikä mitään 2,5 neliöistä karvaa. Muutamia latureita oli sinne jo asennettu ja käytössä kun viimeksi kävin.

Toisesa yhtiössä missä mulla on autotalli, muutettiin kaikki piharasiat latausrasioiksi, mikä äkkiseltään ei kauheasti kustantamut ja oli yhden päivän homma.
Tuossa siis kaksi ääriesimerkkiä, joten ei toi nyt minusta kauhean kallista käytännössä ole vaikka noita julkisuudessa usein kalliina pidetäänkin.
Harri S
Viestit: 1313
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 10:30 am
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Harri S »

Internetin ihmeellisessä maailmassa tuputtivat minulle videota noista Teslan akuista.
Rosadsterit pelittää vielä 15v jälkeenkin mutta paranneltujen akkuversioiden vm 2016-2019 sihteen on joku laatujuttu akkujen kanssa, joka on ollut esilla model S85 akkujen suhteen jo aiemminkin. Ne kuolevat jo 5 vuodessa kun kennoja alkaa hajota.
Käytettyä ostatellessa pohtisin aika tarkkaan ko. vuosimallien kohdalla.

The Tesla Roadster started the Electric Vehicle rEVolution.

And now, 15+ years later, the main batteries may finally be starting to die.

The original Tesla main battery design engineers were targeting a 10 year service life as cars were being released in 2008. We were all pleasantly surprised to find the majority of Roadsters still driving and functioning.

In today's video we delve into an alarming trend we are beginning to see in the main battery pack, related to not the original packs released in 2008, but a replacement pack released in 2016, designed to extend the range and life of the packs.

It seems 2016 upgraded Roadsters are beginning to suffer from a loss of power eventually so severe, it renders the car undriveable. We believe this may be early indications of an end of life failure mode, and a possible predictor of similar main battery demise in the next generation Teslas, the Model S, which also uses 18650 cells.”


https://youtube.com/watch?v=bK4g2Ts30tA&feature=shares
samipetri
Viestit: 66
Liittynyt: To Heinä 05, 2012 10:41 am
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja samipetri »

Käteviä pelejä nämä sähköautot kun voi ottaa kiukaan mukaan matkalle ja laittaa sen lämpiämään auton ulostulosta vaikka jossain järven rannalla tai pilkkireissulla.
Luulis uppoavan saunahulluun kansaan😂
https://youtu.be/VK_VCEu3bl0
AV
Viestit: 1297
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 12:06 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja AV »

Aakku kirjoitti: Pe Maalis 24, 2023 12:41 pm
AV kirjoitti: Pe Maalis 24, 2023 12:30 pm .. saa nähdä kun tulee täyssähkö pakettiauto 50kw akulla joutuuko jotain muuttamaan, no ainakin sen ettei
lataa saman sulakkeen takaa molempia, eli pitää selvittää pistorasian vaihde johon täyssähkön kytkee.
Mikä sähköpaku? Vai onko siitä ollut jo juttua?

Toyota Proace City Verso EV
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], Semrush [Bot] ja 37 vierailijaa