Sähköautot tulevat

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

m_kane
Viestit: 3580
Liittynyt: Ti Syys 27, 2011 3:43 pm
Paikkakunta: Jovensuu
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja m_kane »

3000 kiloohmia on 3 megaohmia eli aika iso resistanssi.
Voisi kyllä sinänsä olla looginen raja arvo vuotovirralle.
Belarus 825 turbo shitbox
AV
Viestit: 1301
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 12:06 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja AV »

m_kane kirjoitti: Ke Maalis 08, 2023 12:54 pm 3000 kiloohmia on 3 megaohmia eli aika iso resistanssi.
Voisi kyllä sinänsä olla looginen raja arvo vuotovirralle.
Niin onko edes ohmeista kyse, kun kerta amplidutia
mittaa, kovasti kuitenkin vaihtelee, mutta 250 on rajarvo,jonka alle ei saa mennä.
A-P
Viestit: 618
Liittynyt: Pe Heinä 18, 2014 10:45 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja A-P »

JCB on kovasti kehittänyt vetymoottoria, ja heidän Intian tehtaallaan tehdään jo näitä täyttä häkää, koska Intialla ei ole omia öljy- eikä kaasuvarantoja, mutta aurinkoenergiaa riittää. On se hyvä etten hötkyilly (köyhä!) sähköauton oston kanssa. Vedyssä on se tulevaisuus.

Mikäli englanninkieli taittuu raha- ja automies Harryn verstaan kanavalta löytyy tästä lisää:

https://youtu.be/jxtxZY45RMM
Viimeksi muokannut A-P, Ke Maalis 08, 2023 4:47 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Volvo BM 230, Volvo BM 2204 + Pikavik 3030; Bernard Loisirs + B&S 22 hv V2; 2 kpl Honda F800 lingolla ja auroilla; Suzuki SJ413&Samurai; Bolinder 1052-maamoottoriprojekti
Kaikki ihmiset ovat mölöjä, kunnes toisin todistavat.
Talumees
Viestit: 6362
Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Talumees »

A-P kirjoitti: Ke Maalis 08, 2023 4:20 pm JCB on kovasti kehittänyt vetymoottoria, ja heidän Intian tehtaallaan tehdään jo näitä täyttä häkää, koska Intialla ei ole omia öljy- eikä kaasuvarantoja, mutta aurinkoenergiaa riittää. On se hyvä etten hötkyilly (köyhä! sähköauton oston kanssa. Vedyssä on se tulevaisuus.

Mikäli englanninkieli taittuu raha- ja automies Harryn verstaan kanavalta löytyy tästä lisää:

https://youtu.be/jxtxZY45RMM
Agcolla jarrutetaan unelmointia vedyn käytöstä.

https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/maa ... 17701b6520
"Aaltonen toppuuttelee vetyintoilijoilta. Vety on erinomainen polttoaine, mutta maatalousajoissa se tuskin yleistyy aikoihin.

Vety pitää nesteyttää, jotta tankkausväli olisi siedettävä. Se tarkoittaa kaasun jäähdyttämistä -253 asteeseen tai paineistamista yli 500 baariin. Silti tankit pitää täyttää parin tunnin välein."
Talviaika on NORMAALIAIKA, kesä aika ryssänaika! :mrgreen:
EKo
Viestit: 4544
Liittynyt: La Syys 05, 2015 2:26 pm
Paikkakunta: Tyrwää city
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja EKo »

Tuo vedyn jakelu ja säilytys on haastavaa.

Toisaalta, sähköautojen vaarallisuutta kolaritilanteessa siunaillaan ja pitänee osaltaan paikkansa.
Vedyn kanssa asia on vielä kriittisempi. Pieni vuoto sopivassa paikassa ja kipinöintiä, niin kamppeet nousevat ylempään ilmakehään häiritsemään lentoliikennettä :D
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
rautakasa
Viestit: 2097
Liittynyt: La Maalis 30, 2019 6:09 pm
Paikkakunta: Savommua tai Pohjoinen
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja rautakasa »

BMW:llä on vetyversio X5-katumaasturista. Luvattu toimintamatka yhdellä tankkauksella on 500 km eli tässä yhdistyy sähköauton lyhyt toimintamatka polttomoottoriauton tankkaamiseen - ja vielä siihen, ettei vetyä saa mistään. Kauankohan menee, että vetyasemia löytyy kautta koko maan 100-200 km:n välimatkoin?
juntunen
Viestit: 3240
Liittynyt: Ti Joulu 16, 2014 12:45 am
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja juntunen »

Talumees kirjoitti: Ke Maalis 08, 2023 4:31 pm
Vety pitää nesteyttää, jotta tankkausväli olisi siedettävä. Se tarkoittaa kaasun jäähdyttämistä -253 asteeseen tai paineistamista yli 500 baariin. Silti tankit pitää täyttää parin tunnin välein."
Jos ihan tarkkoja ollaan niin vety ei ilman jäähdyttämistä nesteydy edes 500 barin paineessa. Toki sitä mahtuu tuossa paineessa säiliöön enemmän kuin pienemmässä paineessa.
maotsetung
Viestit: 325
Liittynyt: Ma Syys 03, 2018 9:01 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja maotsetung »

Opelin järjestelmiä en tunne mutta pääpiirteittäin varmasn samanlaiset kaikissa autoissa. Makustellaanpa hetki tuota että ei anna ladata seinästä mutta polttomoottorilla lataus toimii? Eronahan tuohon on vain pätkä johtoja akulta,muuntajalle,seinä pistokkeeseen vs moottorin kautta lataus,vauhtipyörän tilalla varmaan sähkömoottori joka toimii myös generaattorina,sieltä sähkö muuntajan kautta akulle jää vain ulosmenevä johto pois. Onko käyty opel liikkeessä kysymässä asiasta? Voisiko olla vain bitti poikittain koska auto kumminkin toimii,itellä on tullu vastaan vag tuote joka sekoili pikalaturin kanssa mutta latasi silti ja auto toimi,16 a pistokkeen kautta ladattaessa ei ongelmia,vain pikalaturissa ollessaan. Valvontapiirihän on niin hyvin tehty että jos oikea jatkuva eristysvastus vika niin liikut on kiinni turvallisuuden takia. Vika poistui akunvalvonnan uudelleen ohjelmoinnilla kyseisestä autosta. Todella yleistä ohjelma viat sähköautoissa. Kun auto laitetaan seinälataukseen niin muutahan siinä ei tapahdu kuin sähkö menee muuntaja/tasasuuntaaja laitteelle joka muuttaa vaihtosähkön tasasähköksi ja nostaa jännitteen ylös akulle ja akunvalvonta nasauttaa isot releet kiinni ja lataus alkaa mikäli kaikki on ohjainlaitteen mielestä kunnossa,riippuen järjestelmästä niin joissain lähtee tarvittaessa neste kiertämään. Niin ja vielä lisäksi tuosta eristysvastusmittauksesta että pitäis tietää raja arvot ja mistä mitataan ettei saada lisätuhoa aikaan tai hengenlähtöä. Tänään vaihtelin töissä korkeajännite relepaketin hybridiin n 2500€ ja paljon töitä,on akun sisällä. Huomenna tutkia rakennetta,vikana oli + rele jäänyt auki.
Viimeksi muokannut maotsetung, Ke Maalis 08, 2023 8:28 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
mauri
Viestit: 6672
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja mauri »

AV kirjoitti: Ke Maalis 08, 2023 3:22 pm
m_kane kirjoitti: Ke Maalis 08, 2023 12:54 pm 3000 kiloohmia on 3 megaohmia eli aika iso resistanssi.
Voisi kyllä sinänsä olla looginen raja arvo vuotovirralle.
Niin onko edes ohmeista kyse, kun kerta amplidutia
mittaa, kovasti kuitenkin vaihtelee, mutta 250 on rajarvo,jonka alle ei saa mennä.
Kyllä tuo 250 kilo-ohmia on ihan järkevä lukema sallituksi eristysresistanssin minimiarvoksi. Jostain verkkosähkösyöttoisistä laitteista olen nähnyt vaatimukseksi 500 kohm, aikoinaan taisi vaatimuksena olla 1000 ohmia/laitteen nimellisjännitteen voltti, siis luokkaa 250 kilo-ohmia jos on 230 V verkkojännite.

Mittausmenetelmää tarkemmin tuntematta arvelen että kyse on eristysvastuksen arvosta kilo-ohmeina. Kyllä eristysresistanssi voidaan laskea kun tiedetään mittauspulssin jännite, mittauspiirin kapasitanssi ja purkautumisaika.
AV
Viestit: 1301
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 12:06 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja AV »

maotsetung kirjoitti: Ke Maalis 08, 2023 8:22 pm Opelin järjestelmiä en tunne mutta pääpiirteittäin varmasn samanlaiset kaikissa autoissa. Makustellaanpa hetki tuota että ei anna ladata seinästä mutta polttomoottorilla lataus toimii? Eronahan tuohon on vain pätkä johtoja akulta,muuntajalle,seinä pistokkeeseen vs moottorin kautta lataus,vauhtipyörän tilalla varmaan sähkömoottori joka toimii myös generaattorina,sieltä sähkö muuntajan kautta akulle jää vain ulosmenevä johto pois. Onko käyty opel liikkeessä kysymässä asiasta? Voisiko olla vain bitti poikittain koska auto kumminkin toimii,itellä on tullu vastaan vag tuote joka sekoili pikalaturin kanssa mutta latasi silti ja auto toimi,16 a pistokkeen kautta ladattaessa ei ongelmia,vain pikalaturissa ollessaan. Valvontapiirihän on niin hyvin tehty että jos oikea jatkuva eristysvastus vika niin liikut on kiinni turvallisuuden takia. Vika poistui akunvalvonnan uudelleen ohjelmoinnilla kyseisestä autosta. Todella yleistä ohjelma viat sähköautoissa. Kun auto laitetaan seinälataukseen niin muutahan siinä ei tapahdu kuin sähkö menee muuntaja/tasasuuntaaja laitteelle joka muuttaa vaihtosähkön tasasähköksi ja nostaa jännitteen ylös akulle ja akunvalvonta nasauttaa isot releet kiinni ja lataus alkaa mikäli kaikki on ohjainlaitteen mielestä kunnossa,riippuen järjestelmästä niin joissain lähtee tarvittaessa neste kiertämään. Niin ja vielä lisäksi tuosta eristysvastusmittauksesta että pitäis tietää raja arvot ja mistä mitataan ettei saada lisätuhoa aikaan tai hengenlähtöä. Tänään vaihtelin töissä korkeajännite relepaketin hybridiin n 2500€ ja paljon töitä,on akun sisällä. Huomenna tutkia rakennetta,vikana oli + rele jäänyt auki.
Ohjelmavika tuntuisi lookisimalta, -19 viimeisin päivitys GM tä. Opel vaihtaa kunnostetun akun, näillä koodeilla. Tuota ihmetellyt, kun bensalla toimii, joten tuntuisi, että ei kovin vakavaa olisi ja ohjelmoituna uudelleen vaihtelevan ajan.
mtalo
Viestit: 1755
Liittynyt: Ti Tammi 24, 2017 1:54 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja mtalo »

Mielenkiinnosta kysun tietävämmiltä. Ilmeisesti kotilaturi pelkkä tasasuuntaaja, joka syöttää autoon dc-jännitettä? Vaihteleeko dc-jännite laturin tyypin mukaan (1- vai 3-vaihe)?

Onko autossa sitten latausta vastaanottamassa DC/DC-konvertteri, joka muuttaa jännitteen akulle sopivaksija samalla määrittelee max. latausvirran? Mikä on tyypillisen akun napajännite?

Syöttääkö moottorijarrutuksessa auto jännitteen tuon saman DC/DC-konvertterin kautta vai onko sille oma konvertterinsa?
rautakasa
Viestit: 2097
Liittynyt: La Maalis 30, 2019 6:09 pm
Paikkakunta: Savommua tai Pohjoinen
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja rautakasa »

"Kotilaturi" ei ole varsinaisesti laturi, vaan laite, joka sisältää vikavirtasuojat ja kontaktorin sekä osaa kertoa autolle, paljonko virtaa auto saa ottaa. Laite syöttää autoon 1- tai 3-vaihevaihtovirtaa. Varsinainen laturi on autossa ja sen tehtävänä on muuntaa vaihtovirta tasavirraksi, sovittaa jännite akuston jännitteeseen ja rajoittaa latausvirta siihen arvoon, minkä "kotilaturi" autolle ilmoittaa.

Veikkaisin, että 99%:ssa tapauksista tuo auton laturi on käytössä vain AC-latauksessa ja "moottorijarrutuksessa" talteenotettava energia syötetään akkuun moottorinohjauselektroniikan kautta.
mtalo
Viestit: 1755
Liittynyt: Ti Tammi 24, 2017 1:54 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja mtalo »

rautakasa kirjoitti: To Maalis 09, 2023 1:28 pm "Kotilaturi" ei ole varsinaisesti laturi, vaan laite, joka sisältää vikavirtasuojat ja kontaktorin sekä osaa kertoa autolle, paljonko virtaa auto saa ottaa. Laite syöttää autoon 1- tai 3-vaihevaihtovirtaa. Varsinainen laturi on autossa ja sen tehtävänä on muuntaa vaihtovirta tasavirraksi, sovittaa jännite akuston jännitteeseen ja rajoittaa latausvirta siihen arvoon, minkä "kotilaturi" autolle ilmoittaa.

Veikkaisin, että 99%:ssa tapauksista tuo auton laturi on käytössä vain AC-latauksessa ja "moottorijarrutuksessa" talteenotettava energia syötetään akkuun moottorinohjauselektroniikan kautta.
Ahaa. Mutta samaanko auton töpseliin voi tökätä kotilaturin lisäksi huoltoaseman pikalaturi, joka syöttää DC:tä? Vai onko kaksi erillistä töpseliä autossa? Itseasiassa näin Seat Miin videolla latausluukun alla kaksi erillistä korkkia...

Voisko AV:n ongelma liittyä pelkästään tähän AC-puoleen ka akustossa ei oliskaan mitään häikkää?
rautakasa
Viestit: 2097
Liittynyt: La Maalis 30, 2019 6:09 pm
Paikkakunta: Savommua tai Pohjoinen
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja rautakasa »

mtalo kirjoitti: To Maalis 09, 2023 1:35 pm
rautakasa kirjoitti: To Maalis 09, 2023 1:28 pm "Kotilaturi" ei ole varsinaisesti laturi, vaan laite, joka sisältää vikavirtasuojat ja kontaktorin sekä osaa kertoa autolle, paljonko virtaa auto saa ottaa. Laite syöttää autoon 1- tai 3-vaihevaihtovirtaa. Varsinainen laturi on autossa ja sen tehtävänä on muuntaa vaihtovirta tasavirraksi, sovittaa jännite akuston jännitteeseen ja rajoittaa latausvirta siihen arvoon, minkä "kotilaturi" autolle ilmoittaa.

Veikkaisin, että 99%:ssa tapauksista tuo auton laturi on käytössä vain AC-latauksessa ja "moottorijarrutuksessa" talteenotettava energia syötetään akkuun moottorinohjauselektroniikan kautta.
Ahaa. Mutta samaanko auton töpseliin voi tökätä kotilaturin lisäksi huoltoaseman pikalaturi, joka syöttää DC:tä? Vai onko kaksi erillistä töpseliä autossa? Itseasiassa näin Seat Miin videolla latausluukun alla kaksi erillistä korkkia...

Voisko AV:n ongelma liittyä pelkästään tähän AC-puoleen ka akustossa ei oliskaan mitään häikkää?
DC:lle on omat pinnit sen alemman kortin alla (CCS-liitännässä). Ne menevät varmaan enemmän tai vähemmän "suoraan" akulle (kontaktorin läpi).

Jos auto antaa vikakoodia akun eristysvastuksesta, niin kaipa se enemmän akkuun kuin laturiin viittaa. Voiko johonkin liittimeen päästä talvikelissä suolavettä, jos ongelma esiintyy vain talvisin?
AV
Viestit: 1301
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 12:06 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja AV »

Hyvin nim. rautakasa jo kertoikin, miten lataus toimii. Autoon on laturikin vaihdettu, eikä tiesuolallakaan kyllä osuutta ole, joku ovela vika tämä on ja ei ole ainut tapaus.
rautakasa
Viestit: 2097
Liittynyt: La Maalis 30, 2019 6:09 pm
Paikkakunta: Savommua tai Pohjoinen
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja rautakasa »

Onkos tuo auto sama asia kuin Chevy Volt Gen1? Molemmilla nimillä löytyy juttua lontoon murteella. Jossain keskustelussa puhutaan yhdeltä piirikortilta (BECM) hajonneista kondensaattoreista, jotka aiheuttavat eristysvastusvian.
AV
Viestit: 1301
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 12:06 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja AV »

Sama autohan se, detroitissa samalta linjalta tulleita GM tuotteita. Olen lukenut noita Amerikan foorumeitakin, myös tuo BECM ja relepaketti, myös vaihdettu, eikä apua tullut.
Urpo
Viestit: 1167
Liittynyt: La Helmi 14, 2009 11:33 am
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Urpo »

mtalo kirjoitti: To Maalis 09, 2023 1:35 pm
rautakasa kirjoitti: To Maalis 09, 2023 1:28 pm "Kotilaturi" ei ole varsinaisesti laturi, vaan laite, joka sisältää vikavirtasuojat ja kontaktorin sekä osaa kertoa autolle, paljonko virtaa auto saa ottaa. Laite syöttää autoon 1- tai 3-vaihevaihtovirtaa. Varsinainen laturi on autossa ja sen tehtävänä on muuntaa vaihtovirta tasavirraksi, sovittaa jännite akuston jännitteeseen ja rajoittaa latausvirta siihen arvoon, minkä "kotilaturi" autolle ilmoittaa.

Veikkaisin, että 99%:ssa tapauksista tuo auton laturi on käytössä vain AC-latauksessa ja "moottorijarrutuksessa" talteenotettava energia syötetään akkuun moottorinohjauselektroniikan kautta.
Ahaa. Mutta samaanko auton töpseliin voi tökätä kotilaturin lisäksi huoltoaseman pikalaturi, joka syöttää DC:tä? Vai onko kaksi erillistä töpseliä autossa? Itseasiassa näin Seat Miin videolla latausluukun alla kaksi erillistä korkkia...

Voisko AV:n ongelma liittyä pelkästään tähän AC-puoleen ka akustossa ei oliskaan mitään häikkää?
Eikö se combo-liitin ja -pistoke ole sitä varten, että myös dc-latauksessa saadeen potentiaalintasaus kytkettyä?
Avatar
rattori
Viestit: 11103
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:11 pm
Paikkakunta: Ylä-Savo
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja rattori »

SamiT kirjoitti: Ti Maalis 07, 2023 8:44 pm
rattori kirjoitti: La Maalis 04, 2023 1:09 pm Ensimmäinen sähkö pickup bongattu kylillä. Hintaa +70,000€. Maavara jopa 16 senttiä, ja akut paljaana pohjassa. Onpa näppärää. Eipä tarvitse edes harkita.

Kuva
Mikä auto tämä on? Siis ihan myynnissä tuollaisena vai joku prototyyppi? Eihän tuommoista hökötystä voi olla myynnissä.
https://koneporssi.com/autot/maxus-esit ... -up-auton/
------------
tractors
Nuffield
Viestit: 1441
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 3:39 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Nuffield »

rattori kirjoitti: Pe Maalis 10, 2023 7:53 pm
SamiT kirjoitti: Ti Maalis 07, 2023 8:44 pm
rattori kirjoitti: La Maalis 04, 2023 1:09 pm Ensimmäinen sähkö pickup bongattu kylillä. Hintaa +70,000€. Maavara jopa 16 senttiä, ja akut paljaana pohjassa. Onpa näppärää. Eipä tarvitse edes harkita.

Kuva
Mikä auto tämä on? Siis ihan myynnissä tuollaisena vai joku prototyyppi? Eihän tuommoista hökötystä voi olla myynnissä.
https://koneporssi.com/autot/maxus-esit ... -up-auton/
Kiinalaista kuraa.
VALLU ON PARAS!
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Buster, Google [Bot], riude, rokkimatti, rsv ja 27 vierailijaa