Sähköautot tulevat
-
- Viestit: 3580
- Liittynyt: Ti Syys 27, 2011 3:43 pm
- Paikkakunta: Jovensuu
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
3000 kiloohmia on 3 megaohmia eli aika iso resistanssi.
Voisi kyllä sinänsä olla looginen raja arvo vuotovirralle.
Voisi kyllä sinänsä olla looginen raja arvo vuotovirralle.
Belarus 825 turbo shitbox
-
- Viestit: 1301
- Liittynyt: To Tammi 19, 2006 12:06 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 618
- Liittynyt: Pe Heinä 18, 2014 10:45 pm
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
JCB on kovasti kehittänyt vetymoottoria, ja heidän Intian tehtaallaan tehdään jo näitä täyttä häkää, koska Intialla ei ole omia öljy- eikä kaasuvarantoja, mutta aurinkoenergiaa riittää. On se hyvä etten hötkyilly (köyhä!) sähköauton oston kanssa. Vedyssä on se tulevaisuus.
Mikäli englanninkieli taittuu raha- ja automies Harryn verstaan kanavalta löytyy tästä lisää:
https://youtu.be/jxtxZY45RMM
Mikäli englanninkieli taittuu raha- ja automies Harryn verstaan kanavalta löytyy tästä lisää:
https://youtu.be/jxtxZY45RMM
Viimeksi muokannut A-P, Ke Maalis 08, 2023 4:47 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Volvo BM 230, Volvo BM 2204 + Pikavik 3030; Bernard Loisirs + B&S 22 hv V2; 2 kpl Honda F800 lingolla ja auroilla; Suzuki SJ413&Samurai; Bolinder 1052-maamoottoriprojekti
Kaikki ihmiset ovat mölöjä, kunnes toisin todistavat.
Kaikki ihmiset ovat mölöjä, kunnes toisin todistavat.
-
- Viestit: 6362
- Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Agcolla jarrutetaan unelmointia vedyn käytöstä.A-P kirjoitti: ↑Ke Maalis 08, 2023 4:20 pm JCB on kovasti kehittänyt vetymoottoria, ja heidän Intian tehtaallaan tehdään jo näitä täyttä häkää, koska Intialla ei ole omia öljy- eikä kaasuvarantoja, mutta aurinkoenergiaa riittää. On se hyvä etten hötkyilly (köyhä! sähköauton oston kanssa. Vedyssä on se tulevaisuus.
Mikäli englanninkieli taittuu raha- ja automies Harryn verstaan kanavalta löytyy tästä lisää:
https://youtu.be/jxtxZY45RMM
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/maa ... 17701b6520
"Aaltonen toppuuttelee vetyintoilijoilta. Vety on erinomainen polttoaine, mutta maatalousajoissa se tuskin yleistyy aikoihin.
Vety pitää nesteyttää, jotta tankkausväli olisi siedettävä. Se tarkoittaa kaasun jäähdyttämistä -253 asteeseen tai paineistamista yli 500 baariin. Silti tankit pitää täyttää parin tunnin välein."
Talviaika on NORMAALIAIKA, kesä aika ryssänaika!
-
- Viestit: 4544
- Liittynyt: La Syys 05, 2015 2:26 pm
- Paikkakunta: Tyrwää city
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Tuo vedyn jakelu ja säilytys on haastavaa.
Toisaalta, sähköautojen vaarallisuutta kolaritilanteessa siunaillaan ja pitänee osaltaan paikkansa.
Vedyn kanssa asia on vielä kriittisempi. Pieni vuoto sopivassa paikassa ja kipinöintiä, niin kamppeet nousevat ylempään ilmakehään häiritsemään lentoliikennettä
Toisaalta, sähköautojen vaarallisuutta kolaritilanteessa siunaillaan ja pitänee osaltaan paikkansa.
Vedyn kanssa asia on vielä kriittisempi. Pieni vuoto sopivassa paikassa ja kipinöintiä, niin kamppeet nousevat ylempään ilmakehään häiritsemään lentoliikennettä
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
-
- Viestit: 2097
- Liittynyt: La Maalis 30, 2019 6:09 pm
- Paikkakunta: Savommua tai Pohjoinen
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
BMW:llä on vetyversio X5-katumaasturista. Luvattu toimintamatka yhdellä tankkauksella on 500 km eli tässä yhdistyy sähköauton lyhyt toimintamatka polttomoottoriauton tankkaamiseen - ja vielä siihen, ettei vetyä saa mistään. Kauankohan menee, että vetyasemia löytyy kautta koko maan 100-200 km:n välimatkoin?
-
- Viestit: 3240
- Liittynyt: Ti Joulu 16, 2014 12:45 am
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Jos ihan tarkkoja ollaan niin vety ei ilman jäähdyttämistä nesteydy edes 500 barin paineessa. Toki sitä mahtuu tuossa paineessa säiliöön enemmän kuin pienemmässä paineessa.
-
- Viestit: 325
- Liittynyt: Ma Syys 03, 2018 9:01 pm
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Opelin järjestelmiä en tunne mutta pääpiirteittäin varmasn samanlaiset kaikissa autoissa. Makustellaanpa hetki tuota että ei anna ladata seinästä mutta polttomoottorilla lataus toimii? Eronahan tuohon on vain pätkä johtoja akulta,muuntajalle,seinä pistokkeeseen vs moottorin kautta lataus,vauhtipyörän tilalla varmaan sähkömoottori joka toimii myös generaattorina,sieltä sähkö muuntajan kautta akulle jää vain ulosmenevä johto pois. Onko käyty opel liikkeessä kysymässä asiasta? Voisiko olla vain bitti poikittain koska auto kumminkin toimii,itellä on tullu vastaan vag tuote joka sekoili pikalaturin kanssa mutta latasi silti ja auto toimi,16 a pistokkeen kautta ladattaessa ei ongelmia,vain pikalaturissa ollessaan. Valvontapiirihän on niin hyvin tehty että jos oikea jatkuva eristysvastus vika niin liikut on kiinni turvallisuuden takia. Vika poistui akunvalvonnan uudelleen ohjelmoinnilla kyseisestä autosta. Todella yleistä ohjelma viat sähköautoissa. Kun auto laitetaan seinälataukseen niin muutahan siinä ei tapahdu kuin sähkö menee muuntaja/tasasuuntaaja laitteelle joka muuttaa vaihtosähkön tasasähköksi ja nostaa jännitteen ylös akulle ja akunvalvonta nasauttaa isot releet kiinni ja lataus alkaa mikäli kaikki on ohjainlaitteen mielestä kunnossa,riippuen järjestelmästä niin joissain lähtee tarvittaessa neste kiertämään. Niin ja vielä lisäksi tuosta eristysvastusmittauksesta että pitäis tietää raja arvot ja mistä mitataan ettei saada lisätuhoa aikaan tai hengenlähtöä. Tänään vaihtelin töissä korkeajännite relepaketin hybridiin n 2500€ ja paljon töitä,on akun sisällä. Huomenna tutkia rakennetta,vikana oli + rele jäänyt auki.
Viimeksi muokannut maotsetung, Ke Maalis 08, 2023 8:28 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 6672
- Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Kyllä tuo 250 kilo-ohmia on ihan järkevä lukema sallituksi eristysresistanssin minimiarvoksi. Jostain verkkosähkösyöttoisistä laitteista olen nähnyt vaatimukseksi 500 kohm, aikoinaan taisi vaatimuksena olla 1000 ohmia/laitteen nimellisjännitteen voltti, siis luokkaa 250 kilo-ohmia jos on 230 V verkkojännite.
Mittausmenetelmää tarkemmin tuntematta arvelen että kyse on eristysvastuksen arvosta kilo-ohmeina. Kyllä eristysresistanssi voidaan laskea kun tiedetään mittauspulssin jännite, mittauspiirin kapasitanssi ja purkautumisaika.
-
- Viestit: 1301
- Liittynyt: To Tammi 19, 2006 12:06 pm
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Ohjelmavika tuntuisi lookisimalta, -19 viimeisin päivitys GM tä. Opel vaihtaa kunnostetun akun, näillä koodeilla. Tuota ihmetellyt, kun bensalla toimii, joten tuntuisi, että ei kovin vakavaa olisi ja ohjelmoituna uudelleen vaihtelevan ajan.maotsetung kirjoitti: ↑Ke Maalis 08, 2023 8:22 pm Opelin järjestelmiä en tunne mutta pääpiirteittäin varmasn samanlaiset kaikissa autoissa. Makustellaanpa hetki tuota että ei anna ladata seinästä mutta polttomoottorilla lataus toimii? Eronahan tuohon on vain pätkä johtoja akulta,muuntajalle,seinä pistokkeeseen vs moottorin kautta lataus,vauhtipyörän tilalla varmaan sähkömoottori joka toimii myös generaattorina,sieltä sähkö muuntajan kautta akulle jää vain ulosmenevä johto pois. Onko käyty opel liikkeessä kysymässä asiasta? Voisiko olla vain bitti poikittain koska auto kumminkin toimii,itellä on tullu vastaan vag tuote joka sekoili pikalaturin kanssa mutta latasi silti ja auto toimi,16 a pistokkeen kautta ladattaessa ei ongelmia,vain pikalaturissa ollessaan. Valvontapiirihän on niin hyvin tehty että jos oikea jatkuva eristysvastus vika niin liikut on kiinni turvallisuuden takia. Vika poistui akunvalvonnan uudelleen ohjelmoinnilla kyseisestä autosta. Todella yleistä ohjelma viat sähköautoissa. Kun auto laitetaan seinälataukseen niin muutahan siinä ei tapahdu kuin sähkö menee muuntaja/tasasuuntaaja laitteelle joka muuttaa vaihtosähkön tasasähköksi ja nostaa jännitteen ylös akulle ja akunvalvonta nasauttaa isot releet kiinni ja lataus alkaa mikäli kaikki on ohjainlaitteen mielestä kunnossa,riippuen järjestelmästä niin joissain lähtee tarvittaessa neste kiertämään. Niin ja vielä lisäksi tuosta eristysvastusmittauksesta että pitäis tietää raja arvot ja mistä mitataan ettei saada lisätuhoa aikaan tai hengenlähtöä. Tänään vaihtelin töissä korkeajännite relepaketin hybridiin n 2500€ ja paljon töitä,on akun sisällä. Huomenna tutkia rakennetta,vikana oli + rele jäänyt auki.
-
- Viestit: 1755
- Liittynyt: Ti Tammi 24, 2017 1:54 pm
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Mielenkiinnosta kysun tietävämmiltä. Ilmeisesti kotilaturi pelkkä tasasuuntaaja, joka syöttää autoon dc-jännitettä? Vaihteleeko dc-jännite laturin tyypin mukaan (1- vai 3-vaihe)?
Onko autossa sitten latausta vastaanottamassa DC/DC-konvertteri, joka muuttaa jännitteen akulle sopivaksija samalla määrittelee max. latausvirran? Mikä on tyypillisen akun napajännite?
Syöttääkö moottorijarrutuksessa auto jännitteen tuon saman DC/DC-konvertterin kautta vai onko sille oma konvertterinsa?
Onko autossa sitten latausta vastaanottamassa DC/DC-konvertteri, joka muuttaa jännitteen akulle sopivaksija samalla määrittelee max. latausvirran? Mikä on tyypillisen akun napajännite?
Syöttääkö moottorijarrutuksessa auto jännitteen tuon saman DC/DC-konvertterin kautta vai onko sille oma konvertterinsa?
-
- Viestit: 2097
- Liittynyt: La Maalis 30, 2019 6:09 pm
- Paikkakunta: Savommua tai Pohjoinen
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
"Kotilaturi" ei ole varsinaisesti laturi, vaan laite, joka sisältää vikavirtasuojat ja kontaktorin sekä osaa kertoa autolle, paljonko virtaa auto saa ottaa. Laite syöttää autoon 1- tai 3-vaihevaihtovirtaa. Varsinainen laturi on autossa ja sen tehtävänä on muuntaa vaihtovirta tasavirraksi, sovittaa jännite akuston jännitteeseen ja rajoittaa latausvirta siihen arvoon, minkä "kotilaturi" autolle ilmoittaa.
Veikkaisin, että 99%:ssa tapauksista tuo auton laturi on käytössä vain AC-latauksessa ja "moottorijarrutuksessa" talteenotettava energia syötetään akkuun moottorinohjauselektroniikan kautta.
Veikkaisin, että 99%:ssa tapauksista tuo auton laturi on käytössä vain AC-latauksessa ja "moottorijarrutuksessa" talteenotettava energia syötetään akkuun moottorinohjauselektroniikan kautta.
-
- Viestit: 1755
- Liittynyt: Ti Tammi 24, 2017 1:54 pm
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Ahaa. Mutta samaanko auton töpseliin voi tökätä kotilaturin lisäksi huoltoaseman pikalaturi, joka syöttää DC:tä? Vai onko kaksi erillistä töpseliä autossa? Itseasiassa näin Seat Miin videolla latausluukun alla kaksi erillistä korkkia...rautakasa kirjoitti: ↑To Maalis 09, 2023 1:28 pm "Kotilaturi" ei ole varsinaisesti laturi, vaan laite, joka sisältää vikavirtasuojat ja kontaktorin sekä osaa kertoa autolle, paljonko virtaa auto saa ottaa. Laite syöttää autoon 1- tai 3-vaihevaihtovirtaa. Varsinainen laturi on autossa ja sen tehtävänä on muuntaa vaihtovirta tasavirraksi, sovittaa jännite akuston jännitteeseen ja rajoittaa latausvirta siihen arvoon, minkä "kotilaturi" autolle ilmoittaa.
Veikkaisin, että 99%:ssa tapauksista tuo auton laturi on käytössä vain AC-latauksessa ja "moottorijarrutuksessa" talteenotettava energia syötetään akkuun moottorinohjauselektroniikan kautta.
Voisko AV:n ongelma liittyä pelkästään tähän AC-puoleen ka akustossa ei oliskaan mitään häikkää?
-
- Viestit: 2097
- Liittynyt: La Maalis 30, 2019 6:09 pm
- Paikkakunta: Savommua tai Pohjoinen
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
DC:lle on omat pinnit sen alemman kortin alla (CCS-liitännässä). Ne menevät varmaan enemmän tai vähemmän "suoraan" akulle (kontaktorin läpi).mtalo kirjoitti: ↑To Maalis 09, 2023 1:35 pmAhaa. Mutta samaanko auton töpseliin voi tökätä kotilaturin lisäksi huoltoaseman pikalaturi, joka syöttää DC:tä? Vai onko kaksi erillistä töpseliä autossa? Itseasiassa näin Seat Miin videolla latausluukun alla kaksi erillistä korkkia...rautakasa kirjoitti: ↑To Maalis 09, 2023 1:28 pm "Kotilaturi" ei ole varsinaisesti laturi, vaan laite, joka sisältää vikavirtasuojat ja kontaktorin sekä osaa kertoa autolle, paljonko virtaa auto saa ottaa. Laite syöttää autoon 1- tai 3-vaihevaihtovirtaa. Varsinainen laturi on autossa ja sen tehtävänä on muuntaa vaihtovirta tasavirraksi, sovittaa jännite akuston jännitteeseen ja rajoittaa latausvirta siihen arvoon, minkä "kotilaturi" autolle ilmoittaa.
Veikkaisin, että 99%:ssa tapauksista tuo auton laturi on käytössä vain AC-latauksessa ja "moottorijarrutuksessa" talteenotettava energia syötetään akkuun moottorinohjauselektroniikan kautta.
Voisko AV:n ongelma liittyä pelkästään tähän AC-puoleen ka akustossa ei oliskaan mitään häikkää?
Jos auto antaa vikakoodia akun eristysvastuksesta, niin kaipa se enemmän akkuun kuin laturiin viittaa. Voiko johonkin liittimeen päästä talvikelissä suolavettä, jos ongelma esiintyy vain talvisin?
-
- Viestit: 1301
- Liittynyt: To Tammi 19, 2006 12:06 pm
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Hyvin nim. rautakasa jo kertoikin, miten lataus toimii. Autoon on laturikin vaihdettu, eikä tiesuolallakaan kyllä osuutta ole, joku ovela vika tämä on ja ei ole ainut tapaus.
-
- Viestit: 2097
- Liittynyt: La Maalis 30, 2019 6:09 pm
- Paikkakunta: Savommua tai Pohjoinen
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Onkos tuo auto sama asia kuin Chevy Volt Gen1? Molemmilla nimillä löytyy juttua lontoon murteella. Jossain keskustelussa puhutaan yhdeltä piirikortilta (BECM) hajonneista kondensaattoreista, jotka aiheuttavat eristysvastusvian.
-
- Viestit: 1301
- Liittynyt: To Tammi 19, 2006 12:06 pm
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Sama autohan se, detroitissa samalta linjalta tulleita GM tuotteita. Olen lukenut noita Amerikan foorumeitakin, myös tuo BECM ja relepaketti, myös vaihdettu, eikä apua tullut.
-
- Viestit: 1167
- Liittynyt: La Helmi 14, 2009 11:33 am
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Eikö se combo-liitin ja -pistoke ole sitä varten, että myös dc-latauksessa saadeen potentiaalintasaus kytkettyä?mtalo kirjoitti: ↑To Maalis 09, 2023 1:35 pmAhaa. Mutta samaanko auton töpseliin voi tökätä kotilaturin lisäksi huoltoaseman pikalaturi, joka syöttää DC:tä? Vai onko kaksi erillistä töpseliä autossa? Itseasiassa näin Seat Miin videolla latausluukun alla kaksi erillistä korkkia...rautakasa kirjoitti: ↑To Maalis 09, 2023 1:28 pm "Kotilaturi" ei ole varsinaisesti laturi, vaan laite, joka sisältää vikavirtasuojat ja kontaktorin sekä osaa kertoa autolle, paljonko virtaa auto saa ottaa. Laite syöttää autoon 1- tai 3-vaihevaihtovirtaa. Varsinainen laturi on autossa ja sen tehtävänä on muuntaa vaihtovirta tasavirraksi, sovittaa jännite akuston jännitteeseen ja rajoittaa latausvirta siihen arvoon, minkä "kotilaturi" autolle ilmoittaa.
Veikkaisin, että 99%:ssa tapauksista tuo auton laturi on käytössä vain AC-latauksessa ja "moottorijarrutuksessa" talteenotettava energia syötetään akkuun moottorinohjauselektroniikan kautta.
Voisko AV:n ongelma liittyä pelkästään tähän AC-puoleen ka akustossa ei oliskaan mitään häikkää?
- rattori
- Viestit: 11103
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:11 pm
- Paikkakunta: Ylä-Savo
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
https://koneporssi.com/autot/maxus-esit ... -up-auton/
------------
tractors
tractors
-
- Viestit: 1441
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 3:39 pm
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Kiinalaista kuraa.rattori kirjoitti: ↑Pe Maalis 10, 2023 7:53 pmhttps://koneporssi.com/autot/maxus-esit ... -up-auton/
VALLU ON PARAS!
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Buster, Google [Bot], riude, rokkimatti, rsv ja 27 vierailijaa