EKo kirjoitti: ↑Ti Loka 12, 2021 11:14 am
Mkin kirjoitti: ↑Ti Loka 12, 2021 11:01 am
Ihan on mairitteleva lukema 1360 km vetytojotalla...
Sitä vaan, että kuinka oleellista tuo nyt oikeasti on kenellekään.
Riippuu tankkausasemien välimatkasta. Suomessa ei riitä vielä tuokaan.
Niin, olet oikeassa peilaten tämänhetkiseen tilanteeseen maassamme. Ajattelin naiivisti nykyisen polttoainejakeluverkoston kaltaista tilannetta, jossa lähin tankkauspiste on korkeintaan 50 km päässä. Lapissa tietysti paljon harvemmassa.
Apropoo, tietääkö kukaan suoralta kädeltä missä pisteessä on pisin matka bensaletkulle ja mikä on matka? Varmaankin itäisessä Lapissa..?
Sähköautoista muuten itseäni kiehtoo ainakin näennäinen yksinkertaisuus polttisautoihin verrattuna. Miellän itseni monessa suhteessa vanhanaikaiseksi, semminkin kun olen muutaman ~50 -vuotiaan auton omistaja. Silti en varsinaisesti himoitse vuotavien venttiilikoppien tilkitsemistä ja öljynvaihtoja 5 tkm välein. Jahka markkinoille tulee edullista osatarjontaa, sähkökonversio siintelee mielessä. Voi toivottavasti keskittyä enempi bulevardilla kurvailuun ja vaikka ulkokuoren hinkkaamiseen.
Siksi toisekseen minun on hieman vaikea ymmärtää ihmisiä, jotka vastustavat voimallisesti siirtymistä sähköiseen liikenteeseen. Helposti voi tulkita, että vastustetaan kehitystä yleisemminkin ja kuvitellaan tällä hetkellä olevan jossain teknologisessa lakipisteessä, eikä mikään voi enää kehittyä kuin korkeintaan huonommaksi. Näinhän ei tietääkseni ole, vaan jatkuvasti "mennään eteenpäin". Joka puolella. Jopa ajoneuvotekniikassa. Tietysti ymmärrän harmituksen jos on lähivuosina hankkinut vaikkapa suurikulutuksisen bensa-auton viimeisillä roposillaan ja nyt arvo on jyrkässä laskussa ja polttoaineen hinta saman verran nousussa.
Enkä ymmärrä sitäkään miksi paikallisesti puhtaampi ilma tai päästöjen vähentäminen yleensä on joillekin niin punainen (tai vihreä) vaate, että kaikki vähänkään aiheeseen liippaava on vihervouhotusta tai -piiperrystä. Muistatteko lyijyllisen bensiinin? Ylläripylläri, siihenkin keksittiin tekninen ratkaisu! Puhtaampi ilma, vesi ja maaperä on mielestäni ihan kaikkien etu.
Tiedän kyllä, että akkuteollisuus varsinkin alkutuotannossa on kaikkea muuta kuin vihreää, mutta käsittääkseni öljykään ei ilmesty pistooliin ihan ilman haittoja.
Listaan tähän mieleeni tulevia plussia ja miinuksia polttis- ja sähköautoista:
Sähkis:
+Hiljainen
+Paikallisesti päästötön
+Edulliset kilometrit hankinnan jälkeen
+Yksinkertainen tekniikka (=vähemmän liikkuvia osia)
+Usein suorituskykyinen (kiihtyväisyys)
+Kotilataus
-Akkutekniikka kysymysmerkki?
-Toistaiseksi arvokkaita
-Heikko saatavuus
-Kapea valikoima
-Kärrinvetokyky heikko/ei mahdollinen
-Latauksen hitaus
-Latauspaikkojen harvalukuisuus
-Tiheät tankkausvälit (joissakin malleissa)
-Kaupallisten latauspisteiden villi hinnoittelu
-Huippunopeus
Polttis:
+Edullinen/Ilmainen hankkia
+Helposti saatavilla
+Paljon eri malleja
+Tankkauspisteitä joka puolella
+Nopea tankkaus
+Pitkät tankkausvälit
+Polttoaineen hinta melko stabiili
+Lisäpolttoaineen kuljetus vaivatonta
+Varmaa koeteltua tekniikkaa
+Huippunopeus
+-Pörisee
-+Haisee
-+Suorituskyky (kiihtyväisyys)
-Päästöllinen
-Monimutkainen tekniikka (=runsaasti liikkuvia ja liikkumattomia osia)