Sähköautot tulevat

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Harri S
Viestit: 1313
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 10:30 am
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Harri S »

Kai noita kolaroidaan ja lunastetaan siinä missä muitakin.
Mun mielestä kaikki autot missä on pussit mällissä pamahtaneet tai joutuneet esim. tulvan kohteeksi pitäis työntää silppuriin (poistaa pysyvästi rekisteristä).
Niistä ei oo korjattuina muuta kuin vaaraa, harmia ja piileviä vikoja.
Jenkeissä onneksi niille kirjoitetaan herkästi COD (certificate of destruction).
Nimim. Yhden tulva-auton (urheiluauto) olen itselleni Katrina hirmumyrskyn jäljiltä korjannut = lähes kaikki meni vaihtoon.
thames
Viestit: 1282
Liittynyt: Pe Heinä 06, 2012 11:16 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja thames »

Harri S kirjoitti: Ma Heinä 11, 2022 6:34 pm Kai noita kolaroidaan ja lunastetaan siinä missä muitakin.
Mun mielestä kaikki autot missä on pussit mällissä pamahtaneet tai joutuneet esim. tulvan kohteeksi pitäis työntää silppuriin (poistaa pysyvästi rekisteristä).
Niistä ei oo korjattuina muuta kuin vaaraa, harmia ja piileviä vikoja.
Jenkeissä onneksi niille kirjoitetaan herkästi COD (certificate of destruction).
Nimim. Yhden tulva-auton (urheiluauto) olen itselleni Katrina hirmumyrskyn jäljiltä korjannut = lähes kaikki meni vaihtoon.
Minulla on tällä hetkellä neljä vuotta sitten ostettu auto josta oli bägit hajonnut. Korjasin sen ja voin sanoa että hyvän auton sain ja kunnoltaan on erinomainen. Eikä ole piileviä vikoja eikä vikoja muutenkaan.Vähän epäilen että ei kuitenkaan ihan kaikkea ole vaihdettu vaan suurin osa on alkuperäisiä osia, eihän hommassa ehkä ole muuten järkeä?
VD5
Viestit: 1857
Liittynyt: Su Joulu 13, 2009 11:58 am
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja VD5 »

Millähän ihmeen tavalla se tekee autosta vaarallisenmman tai arveluttavan, jos lauenneita turvavarusteita on vaihdettu korjauksen yhteydessä ehjiin? Siinähän niitä vaihtaa kuin mitä muita sähköosia hyvänsä. Osa irti-sähköliitin irti-uuden osan liitin kiinni-osa paikalleen. Ei ole mitään vaaraa, harmia eikä piileviä vikoja.

Kaikki bäginsä poksauttaneet eivät mene lunariin, vaan varsinkin uudempia korjataan ihan yleisesti vakuutuksen piikkiin. Toki vanhemmat usein lunastetaan. Korjausvalvontahan noissa on sitten katsastuksen yhteydessä.

Itse olen alun kolmattakymmentä mälliautoa korjannut vuosien mittaan. Joukossa luonnollisesti useita bägivammaisia ja osa niistä melko pahojakin mällejä. Tyynyjen lisäksi vaihdettu luonnollisesti vöitä ja järjestelmän ohjainlaitteita. Mitään ongelmia ei ole ikinä noiden kanssa ollut eikä tietenkään ole tullut jälkipuheita yhdestäkään. Kaikki ovat läpäisseet katsastuksen huomautuksitta ja kaikkien historia kerrottu avoimesti seuraavalle omistajalle.
Harri S
Viestit: 1313
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 10:30 am
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Harri S »

Mällissä repeää/nitkahtaa auki kaikki saumat korin myötäessä törmäysvoimia sekä rikkoutuu niiden kittaukset ja seurauksena on piilevät ruosteongelmat huomattavasti aikaisemmin kuin kolaroimattomassa. Lisänä sähköongelmat.
Se että auto ”tuntuu ehjältä” ei ole sitä käytännössä.
Tulva-autosta jäi korikehikko, tuulilasi, luukut ja taka-akselisto. Vanhan pilalle menneen osan säästäminen olis ollu liian iso riski. Ei myydä koskaan ulos perheestä koska en ota siitä riskiä tuntemattomille.
VD5
Viestit: 1857
Liittynyt: Su Joulu 13, 2009 11:58 am
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja VD5 »

Harri S kirjoitti: Ma Heinä 11, 2022 7:13 pm Mällissä repeää/nitkahtaa auki kaikki saumat korin myötäessä törmäysvoimia sekä rikkoutuu niiden kittaukset ja seurauksena on piilevät ruosteongelmat huomattavasti aikaisemmin kuin kolaroimattomassa.
Se että auto ”tuntuu ehjältä” ei ole sitä käytännössä.
Kaikki saumat ei takuulla nitkahda "normaalissa" mällissä, suht pahassakaan. Junan alle jääneet asia erikseen, eivätkä niissäkään kaikki saumat varmasti ole vaurioituneet. Melko paikallisia ovat ylensä tuollaiset vauriot, ja jos niitä on, niin ne toki pitää korjata. Muutama auto ollut, jossa molemmat runkoaisan kärjet olleet sentin pari sivussa mitoista, eikä yhtään kitti/liimasaumaa ole ollut auki/murtunut, kun varta vasten on kaikki tsekattu läpi. Eli robotilla vedetty mittoihin ja laitettu peltiosat paikalleen. Siinä se.
Harri S
Viestit: 1313
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 10:30 am
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Harri S »

Tuossa yllä tulikin kirjattua osimoilleen kaikki mikä noissa yleensä jää korjaamatta. Vedetään paikat linjaan, korimitataan, tehdään pöytäkirja katsurille ja luullaan että se kaikki myötääminen oli niissä rutuissa.
Näitä sitten hitsataan ja kirotaan alle 10v vanhoina.
Mälliautot on hinnoittelussa alinta kastia ja ihan syystä.
Kolaroimattomia niistä saa korinvaihdolla mikä ei mm. verostussyistä onnistu.
VD5
Viestit: 1857
Liittynyt: Su Joulu 13, 2009 11:58 am
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja VD5 »

Jos on noin negatiivinen ajatusmalli mälliautoista, niin kannattaa tsekata vaikka pajalle.com. Näkee, että auton voi korjata monella tavalla. Eli myös hyvin. Sähköautonkin. Itse pyrkinyt tutun peltisepän kanssa tekemään vastaavalla tavalla, vaikka omat eivät likikään yhtä pahoja ole olleet. Mitä ihmettä niitä saumoja repii auki, jos niissä ei ole mitään vikaa? Pahemmaksi se menee, jos sen avaa, toteaa viattomaksi ja yrittää kötöstää takasin jotenkin. Silloin toki avataan, jos vikaa on. Mutta jos vaikka aisan pää hieman on käntynyt, mutta itse aisassa ei ole vekkiä ja iskaritorni ja muut mittapisteet on paikallaan, niin ei takuulla ole mitään piilovammoja missään.
Harri S
Viestit: 1313
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 10:30 am
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Harri S »

Nykyautot kyllä joustaa lähes koko korin mitalta kun kulmaan osuu niin että aisa taittuu. Voimat on niin kovat että vaikutus etenee kantavissa rakenteissa. Kyllä näitä on nähty ja sen huomaa mm. kun ovet ei istu.
Mutta tää ruttujuttu ei kuulu sähköautotopiikkiin enkä käy enempää jankkaamaan kun mun mielipide ja kolariautojen alhainen arvo ei siitä ja jankkuulla korkeammaksi muutu.
Sähköautoja pistetään lunastukseen ja lopulliseen romutukseen siinä missä muitakin ja HV akustot ja voimalinjan osat kyllä katoaa niistä ensimmäisenä nopeasti muuhun käyttöön ihan kuten tekniikka muistakin uusista/uudehkoista autoista. En näe siinä mitään ihmeellistä vaikka ihmettelyn aiheeksi se näemmä kuitenkin joidenkin mielessä muuttuu, tässä asiayhteydessä. Enkä tarkoita sinua.
thames
Viestit: 1282
Liittynyt: Pe Heinä 06, 2012 11:16 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja thames »

Minulla on 19v vanha auto josta bägit meni kun ajoivat ojaan. Missään ei ole vielä ruostetta, väittäisin että tuon mallisista autoista yksi siisteimmistä.
mauri
Viestit: 6624
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja mauri »

Vaikka ei sähköautokertomuksiin kuulukkaan niin jatkan kolarikorjauksista.
Oma kokemus kolmosgolfista ja sen korjauksesta. Mälläsin kahden kehäykkösellä vasemmalla kaistalla kolaroineen ja pysähtyneen neitokaisen perään, edes turvatyyny ei lauennut. Vein hyvänä pitämääni tunnettuun korjaamoon, korjasivat minkä huomasivat. Ei kuitenkaan kaikkia, ajovalojen umpioiden vauriot jäi korjaamatta ja suuntaukset pieleen, vilkku-umpiossa myös sisäisiä murtumia (ei näkynyt päälle, mutta laski vettä sisään). Nämä selvisi minulle vasta vuosia myöhemmin. Mitä kaikkea muuta oli jäänyt piiloon ja korjaamatta? En tiedä kun en käynyt itse purkamaan enempää.
Riippuu siis täysin korjaamosta kuinka viitseliäästi jaksavat tutkia vakuutusyhtiön laskuun tehtäviä korjauksia. Onko vakuutusyhtiöiltä annettu painetta päästä mahdollisimman vähillä kuluilla?
Tutulla oli peräänajettu auto. Päältäpäin näytti että puskurin uusinnalla hoituu. Tavaratilasta matto pois niin sieltä löytyi varapyöräkotelossa paljonkin korjattavaa, peltiä rutussa ym.
8400
Viestit: 9772
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Harri S kirjoitti: Ma Heinä 11, 2022 8:55 pm Nykyautot kyllä joustaa lähes koko korin mitalta kun kulmaan osuu niin että aisa taittuu. Voimat on niin kovat että vaikutus etenee kantavissa rakenteissa. Kyllä näitä on nähty ja sen huomaa mm. kun ovet ei istu.
Mutta tää ruttujuttu ei kuulu sähköautotopiikkiin enkä käy enempää jankkaamaan kun mun mielipide ja kolariautojen alhainen arvo ei siitä ja jankkuulla korkeammaksi muutu.
Sähköautoja pistetään lunastukseen ja lopulliseen romutukseen siinä missä muitakin ja HV akustot ja voimalinjan osat kyllä katoaa niistä ensimmäisenä nopeasti muuhun käyttöön ihan kuten tekniikka muistakin uusista/uudehkoista autoista. En näe siinä mitään ihmeellistä vaikka ihmettelyn aiheeksi se näemmä kuitenkin joidenkin mielessä muuttuu, tässä asiayhteydessä. Enkä tarkoita sinua.
Höpöhöpö, vai onko kokemukset jostain vanhasta ladasta?
Pataässä
Viestit: 1945
Liittynyt: Ma Loka 11, 2021 9:28 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Pataässä »

Huttu-Ukko
Viestit: 87
Liittynyt: La Tammi 17, 2009 4:21 am
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Huttu-Ukko »

Tuoreet autot paaliin ja... kustannuksista huolimatta, ympäristöstä välittämättä. - Vihreä siirtymä.
Fred Scuttle
Viestit: 2064
Liittynyt: Pe Maalis 31, 2006 7:41 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Fred Scuttle »

Kumma, että tuosta kertovaa juttua, jossa näkyi romuttamolla olevia tuoreita Tesloja, ei löydy mistään??
Fred Scuttle
Viestit: 2064
Liittynyt: Pe Maalis 31, 2006 7:41 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Fred Scuttle »

Talumees kirjoitti: Ti Heinä 12, 2022 8:12 am https://areena.yle.fi/1-50780851
Tattista.
rautakasa
Viestit: 2078
Liittynyt: La Maalis 30, 2019 6:09 pm
Paikkakunta: Savommua tai Pohjoinen
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja rautakasa »

8400 kirjoitti: Ma Heinä 11, 2022 9:31 pm
Harri S kirjoitti: Ma Heinä 11, 2022 8:55 pm Nykyautot kyllä joustaa lähes koko korin mitalta kun kulmaan osuu niin että aisa taittuu. Voimat on niin kovat että vaikutus etenee kantavissa rakenteissa. Kyllä näitä on nähty ja sen huomaa mm. kun ovet ei istu.
Höpöhöpö, vai onko kokemukset jostain vanhasta ladasta?
Eikös autot nykyään suunnitella ja rakenneta niin, että törmäysenergia pyritään hukkaamaan "pehmeästi" muodonmuutoksiin isolle alalle, jolloin matkustajiin ei kohdistu yhtä suuria voimia kuin jos auto olisi tehty umpiteräksestä eikä antaisi yhtään periksi? Jos arvata pitäisi, niin veikkaan, että juuri vanhassa ladassa tms. ei pieni kolari vaikuta juuri mitään, kun taas uusissa autoissa pyritään suojelemaan matkustajia eikä autoa.
Harri S
Viestit: 1313
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 10:30 am
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Harri S »

8400 kirjoitti: Ma Heinä 11, 2022 9:31 pm
Harri S kirjoitti: Ma Heinä 11, 2022 8:55 pm Nykyautot kyllä joustaa lähes koko korin mitalta kun kulmaan osuu niin että aisa taittuu. Voimat on niin kovat että vaikutus etenee kantavissa rakenteissa. Kyllä näitä on nähty ja sen huomaa mm. kun ovet ei istu.
Mutta tää ruttujuttu ei kuulu sähköautotopiikkiin enkä käy enempää jankkaamaan kun mun mielipide ja kolariautojen alhainen arvo ei siitä ja jankkuulla korkeammaksi muutu.
Sähköautoja pistetään lunastukseen ja lopulliseen romutukseen siinä missä muitakin ja HV akustot ja voimalinjan osat kyllä katoaa niistä ensimmäisenä nopeasti muuhun käyttöön ihan kuten tekniikka muistakin uusista/uudehkoista autoista. En näe siinä mitään ihmeellistä vaikka ihmettelyn aiheeksi se näemmä kuitenkin joidenkin mielessä muuttuu, tässä asiayhteydessä. Enkä tarkoita sinua.
Höpöhöpö, vai onko kokemukset jostain vanhasta ladasta?
No. Mulla on ollu mm 18 Mersua joista yksi E oli joskus takakulmamällätty ja kuprut ulottu takajalkatilaan asti.
Ladaa/Volvoa mulla ei oo koskaan ollu eikä tuu olemaankaan.
Et siinähän mussutat.
Viimeksi muokannut Harri S, Ti Heinä 12, 2022 9:19 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Harri S
Viestit: 1313
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 10:30 am
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Harri S »

rautakasa kirjoitti: Ti Heinä 12, 2022 9:12 am
8400 kirjoitti: Ma Heinä 11, 2022 9:31 pm
Harri S kirjoitti: Ma Heinä 11, 2022 8:55 pm Nykyautot kyllä joustaa lähes koko korin mitalta kun kulmaan osuu niin että aisa taittuu. Voimat on niin kovat että vaikutus etenee kantavissa rakenteissa. Kyllä näitä on nähty ja sen huomaa mm. kun ovet ei istu.
Höpöhöpö, vai onko kokemukset jostain vanhasta ladasta?
Eikös autot nykyään suunnitella ja rakenneta niin, että törmäysenergia pyritään hukkaamaan "pehmeästi" muodonmuutoksiin isolle alalle, jolloin matkustajiin ei kohdistu yhtä suuria voimia kuin jos auto olisi tehty umpiteräksestä eikä antaisi yhtään periksi? Jos arvata pitäisi, niin veikkaan, että juuri vanhassa ladassa tms. ei pieni kolari vaikuta juuri mitään, kun taas uusissa autoissa pyritään suojelemaan matkustajia eikä autoa.
Nimenomaan tämä.
Kiihkossa se asia vaan tuppaa monilta unohtumaan.
thames
Viestit: 1282
Liittynyt: Pe Heinä 06, 2012 11:16 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja thames »

Mikähän takia minun autossa ei sitten kaikki saumat ole auki? Koska niin vaan ei tapahdu kuin omissa kuvitelmissa.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], sajo67, Semrush [Bot] ja 23 vierailijaa