Siis henkilöautomalli. Tuollaista olen kaavaillut pakun ja henkilöauton yhdistelmäksi. Esteenä on vain kova hinta ja onneton toimintamatka.
Sähköautot tulevat
- Aakku
- Viestit: 8253
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
-
- Viestit: 1297
- Liittynyt: To Tammi 19, 2006 12:06 pm
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Jaa tuli väärin kopioitua, ei henkilö vaan pakettiauto
-
- Viestit: 3573
- Liittynyt: Ti Syys 27, 2011 3:43 pm
- Paikkakunta: Jovensuu
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
On aikalailla eri asia ladata hybridin muutamien kilowattituntien akkua versus täyssähkärin vaikka 60kwh akkua. Schukosta ei saa yön aikana akkua täyteen eikä se edes ole mitoitettu tuollaisille virroille pitempään käyttöön.AV kirjoitti: ↑Pe Maalis 24, 2023 12:30 pm Tuo lataus on siitä kiva tapahtuma, kun sitä ei ymmärrä ennen kuin itse on muutaman viikon sitä tehnyt, aivan ylimitoitettuja
systeemejä luullaan tarvitsevan. Itse olen noin kuusi vuotta ladannut autotallin scukosta 6-10A virroilla ja hyvin on riittänyt
hybriidin latauksiin, saa nähdä kun tulee täyssähkö pakettiauto 50kw akulla joutuuko jotain muuttamaan, no ainakin sen ettei
lataa saman sulakkeen takaa molempia, eli pitää selvittää pistorasian vaihde johon täyssähkön kytkee.
3v laturilla saa jo 11kw lataustehon 16A sulakkeilla ja jää vielä muuhun käyttöön kapasiteettia jos on 25A päänallit.
Belarus 825 turbo shitbox
-
- Viestit: 1297
- Liittynyt: To Tammi 19, 2006 12:06 pm
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
m_kane kirjoitti: ↑La Maalis 25, 2023 1:25 pmOn aikalailla eri asia ladata hybridin muutamien kilowattituntien akkua versus täyssähkärin vaikka 60kwh akkua. Schukosta ei saa yön aikana akkua täyteen eikä se edes ole mitoitettu tuollaisille virroille pitempään käyttöön.AV kirjoitti: ↑Pe Maalis 24, 2023 12:30 pm Tuo lataus on siitä kiva tapahtuma, kun sitä ei ymmärrä ennen kuin itse on muutaman viikon sitä tehnyt, aivan ylimitoitettuja
systeemejä luullaan tarvitsevan. Itse olen noin kuusi vuotta ladannut autotallin scukosta 6-10A virroilla ja hyvin on riittänyt
hybriidin latauksiin, saa nähdä kun tulee täyssähkö pakettiauto 50kw akulla joutuuko jotain muuttamaan, no ainakin sen ettei
lataa saman sulakkeen takaa molempia, eli pitää selvittää pistorasian vaihde johon täyssähkön kytkee.
3v laturilla saa jo 11kw lataustehon 16A sulakkeilla ja jää vielä muuhun käyttöön kapasiteettia jos on 25A päänallit.
Eikä sitä 60kwh akkua tarvitse tyhjäksi ajaa, vaan kunhan joka aamu olisi täysi, eli päivän ajosuorite ratkaisee lataustarpeen,
sen on jo kuudessa vuodessa hyvin sisäistänyt ja näin mennään jatkossakin, olen ajatellut.
-
- Viestit: 12929
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Yleisin virheasenne on se, että automaattisesti ajatellaan auton hillittömän isoa akkua tarvitsevan ladata jokaikisellä latauskerralla niin täyteen kuin mahdollista. Toiseksi yleisin virheajatelma on se, että näin kuvitellaan tarvitsevan tehdä jokaikinen kerta myös mahdollisimman nopeasti.m_kane kirjoitti: ↑La Maalis 25, 2023 1:25 pmOn aikalailla eri asia ladata hybridin muutamien kilowattituntien akkua versus täyssähkärin vaikka 60kwh akkua. Schukosta ei saa yön aikana akkua täyteen eikä se edes ole mitoitettu tuollaisille virroille pitempään käyttöön.AV kirjoitti: ↑Pe Maalis 24, 2023 12:30 pm Tuo lataus on siitä kiva tapahtuma, kun sitä ei ymmärrä ennen kuin itse on muutaman viikon sitä tehnyt, aivan ylimitoitettuja
systeemejä luullaan tarvitsevan. Itse olen noin kuusi vuotta ladannut autotallin scukosta 6-10A virroilla ja hyvin on riittänyt
hybriidin latauksiin, saa nähdä kun tulee täyssähkö pakettiauto 50kw akulla joutuuko jotain muuttamaan, no ainakin sen ettei
lataa saman sulakkeen takaa molempia, eli pitää selvittää pistorasian vaihde johon täyssähkön kytkee.
3v laturilla saa jo 11kw lataustehon 16A sulakkeilla ja jää vielä muuhun käyttöön kapasiteettia jos on 25A päänallit.
Kyllä kauppaan ja takaisin pääsee, vaikka akussa ei ole kuin 20 prosenttia jäljellä. Töihin pääsee, vaikka yön aikana akku ei ole täyttynyt kuin 30 prosentin verran. Jokaikiselle kauppareissulleko tarvitsee bensa-autonkin tankin olla aina myös piripinnassa?
Tekemällä virheistä oppii.
-
- Viestit: 3573
- Liittynyt: Ti Syys 27, 2011 3:43 pm
- Paikkakunta: Jovensuu
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Tietenkin. Silti latauskapasiteettia pitäisi olla riittävästi että akun saa yön aikana tyhjästä täyteen, muuten tulee helposti ongelmia jos onkin peräkkäisinä päivinä reippaammin ajoa.
Latauslaite on kuitenkin pieni investointi auton rinnalla niin en tajua miksi siinä kannattaisi säästellä kun se helposti rajoittaa kalliin auton käyttöpotentiaalia.
Viimeksi muokannut m_kane, La Maalis 25, 2023 1:59 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Belarus 825 turbo shitbox
-
- Viestit: 3573
- Liittynyt: Ti Syys 27, 2011 3:43 pm
- Paikkakunta: Jovensuu
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Minusta on nimenomaan virheasenne jos ei asenna riittävästi latauskapasiteettia. Eihän sitä autoa ole pakko ladata jos tietää ettei ole tarvetta. Sensijaan on ongelma jos autolle onkin käyttöä muttei pääse liikkeelle kun akkua ei ehdi lataamaan riittävästi.Superdextaaja kirjoitti: ↑La Maalis 25, 2023 1:53 pm
Yleisin virheasenne on se, että automaattisesti ajatellaan auton hillittömän isoa akkua tarvitsevan ladata jokaikisellä latauskerralla niin täyteen kuin mahdollista. Toiseksi yleisin virheajatelma on se, että näin kuvitellaan tarvitsevan tehdä jokaikinen kerta myös mahdollisimman nopeasti.
Kyllä kauppaan ja takaisin pääsee, vaikka akussa ei ole kuin 20 prosenttia jäljellä. Töihin pääsee, vaikka yön aikana akku ei ole täyttynyt kuin 30 prosentin verran. Jokaikiselle kauppareissulleko tarvitsee bensa-autonkin tankin olla aina myös piripinnassa?
Vähän sama kuin jos bensa-asemalla aine tulisi 5mm letkua pitkin tankkiin, mitään hyötyä siitä rajoittamisesta ei ole paitsi pieni hinnansäästö latausaseman osalta. Schuko ei kuitenkaan ole edes tarkoitettu maksimivirralla kuormittamiseen pitkäaikaisesti.
Belarus 825 turbo shitbox
-
- Viestit: 2078
- Liittynyt: La Maalis 30, 2019 6:09 pm
- Paikkakunta: Savommua tai Pohjoinen
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Pullonkaulana on tyypillinen 3x25 A pääsulake. Siitä kun nappaa 3x16 A laturille, ei kärsi enää käyttää kiuasta tai uunia/liettä täydellä teholla, puhumattakaan jos haluaisi torpankin pitää lämpimänä. Toki laturin voi konfiguroida pienemmälle virralle..
-
- Viestit: 1499
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:54 pm
- Paikkakunta: Pirkanmaa
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Niin tankkaahan ne monet aina sitä bensaa tai dieseliä kahdellakympillä. Mitenkä se nyt tuosta muutaman kilowatin latauksesta eroaa? Toki, jos tulee tarve lähteä yllättäen kauemmaksi, niin sitten se vanhempi tapa on kyllä nopeampi saada tarvittava määrä energiaa lisää.
Neliveto mahdollistaa kiinnijäämisen entistä hankalampiin paikkoihin
-
- Viestit: 1750
- Liittynyt: Ti Tammi 24, 2017 1:54 pm
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Onko sellainen 3-vaihepistorasiaan tuleva laturi ihan kelpo kampe? Ei ole sähköautoa, mutta seuraava vois olla. Vois olla tarvetta säilyttää autoa sekä tallissa että katoksessa. Kiinteä latauspiste olisi vähän rajoittava.
-
- Viestit: 1297
- Liittynyt: To Tammi 19, 2006 12:06 pm
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Onhan se pätevä ja voi mukaankin ottaa, se vain pitää huomioida, että auto ottaa vastaan kolmelta vaihteelta, nykyiset
uudet alkavat jo olemaan, mutta ei tarvitse kuin muutama vuosi taaksepäin, niin oli vähemmistönä kolmivaihde.
Mitä tulee tuhon tehon tarpeeseen, niin pikalaturit on sitä varten jotta äkkiä, jopa puolessa tunnissa saa siihen 60kwh akun
lähes täyteen. Se on selvä, että muutosta on perinteiseen autoiluun ja senpä takia se ei kaikille sovi ja ne jatkaa sitten niillä
ajoa hamaan tulevaisuuteen.
-
- Viestit: 7867
- Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
- Paikkakunta: Karuna
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Eräässä pihassa kaksi sähköautoa ja haaroittajalla kaksi tuollaista laturia kytkettynä yhteen pistokkeeseen. Siinä ainakin joutuu jo rajoittamaan lataustehoja, eikös nuo luokkaa 6-11kw ota riippuen mallista.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
-
- Viestit: 1157
- Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 9:05 am
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Rajoitettu tehoa tai ajastettu peräkkäin. Tai voihan ne olla todellisuudessa 1-vaihe 3,7kW latureita joihin on vain laitettu 3-vaihe pistoke ja kytketty laturit eri vaiheisiin. Näin ei tarvitisi pelätä kestääkö se perus schuko sitä jatkuvaa latausta vai ei.
-
- Viestit: 1750
- Liittynyt: Ti Tammi 24, 2017 1:54 pm
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Walle-kotilaturia on myös sellaista mallia, että 1-vaiheiselle autolle otetaan jännite vaiheiden välistä ja muuntajan kautta tiputettiin 230Vac:hen. Tuo muuntosuhde on noin 1.7 eli saadaan esim 20A latausvirta kuormittamalla kahta vaihetta noin 12A:lla. Tai ainakin näin ymmärsin sen laturin toimivan.
-
- Viestit: 1680
- Liittynyt: Ma Heinä 16, 2007 5:00 pm
- Paikkakunta: Salo
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
On, sellaisella olen nyt pari kuukautta ladannut Ioniq 5:sta. Nyt lataan pihalla sähkökaapista mutta tarkoitus asennuttaa talliin kolmivaihepistorasia. Kesällä voin ladata myös mökillä ja reissussa sitten ABC:n tai K-latauksen pömpeleistä…
-
- Viestit: 12929
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
m_kane kirjoitti:
Tuota, minusta tuntuu, että ei tuolle ole mitään takarajaa, jos kontaktit on kunnossa. Miksi tavallista pistorasiaa ei suositella käytettävän sähköauton lataamiseen esim. lämmitysjohtotolpista, johtuu käsittääkseni Schuko rasioiden kontaktien pinnoituksesta, jota ei ole tarkoitettu jatkuvaan töpselin pois vetämiseen ja uudelleen kytkemiseen. Tällöin kontaktien hapettumista kestävä pinnoite kuluu ja etenkin ulkokäytössä tulee herkästi hapettumaa kuluneisiin pintoihin, josta sitten ongelmaa alkaa tulemaan pitkäkestoisessa täyskuormituksessa ja pistorasia kärtsähtää pahimmillaan.Schuko ei kuitenkaan ole edes tarkoitettu maksimivirralla kuormittamiseen pitkäaikaisesti.
Tekemällä virheistä oppii.
-
- Viestit: 3162
- Liittynyt: Ti Joulu 16, 2014 12:45 am
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Ne kontaktipinnat suko-rasiassa on myös pinta-alaltaan pienemmät kuin vaikkapa 16A 3-vaihepistorasiassa. Oletan tämän olevan se pääsyy siihen että 3-vaihepistorasia kestää paremmin tuota nimellisvirtaa.
-
- Viestit: 1313
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 10:30 am
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Schukolatureossa on jo yleisesti pistotulpassa lämpötila-anturi ja se osaa tiputtaa tarvittaessa lataustehoja.
Ite lataillu nyt nelisen vuotta lämmitystolpparasiasta, virroilla tarpeen mukaan 6-16A ja ihan ongelmitta ja se laturi on siinä koko ajan paikallaan. Hinta tuossakin jo tippunu lähes kolmasosaan joten kiinasta ei kaapeleita kannata enää tilata.
https://www.verkkokauppa.com/fi/product ... auskaapeli
Lataamisessa riittää ihan hyvin seuraavalle päivälle tarvitavat kilowatit ja akun päivittäinen täyteen tiristäminen ei ole hyväksi akulle muutenkaan.
Eikä sellaiselle nykysähköautojen akkujen koon vuoksi ole edes mitään tavetta, kun ei ole ollut tuon 40kWh:n akun kanssa toimien, ei edes talven paukkupakkasilla ja 100km päiväajoilla mikä on jo tuplat ihmisten keskimääräisiin ajosuorittesiiin.
Asialla alkaa olemaan merkitystä vasta kun kilsoja tulee vuodessa yli 30 000.
Ite lataillu nyt nelisen vuotta lämmitystolpparasiasta, virroilla tarpeen mukaan 6-16A ja ihan ongelmitta ja se laturi on siinä koko ajan paikallaan. Hinta tuossakin jo tippunu lähes kolmasosaan joten kiinasta ei kaapeleita kannata enää tilata.
https://www.verkkokauppa.com/fi/product ... auskaapeli
Lataamisessa riittää ihan hyvin seuraavalle päivälle tarvitavat kilowatit ja akun päivittäinen täyteen tiristäminen ei ole hyväksi akulle muutenkaan.
Eikä sellaiselle nykysähköautojen akkujen koon vuoksi ole edes mitään tavetta, kun ei ole ollut tuon 40kWh:n akun kanssa toimien, ei edes talven paukkupakkasilla ja 100km päiväajoilla mikä on jo tuplat ihmisten keskimääräisiin ajosuorittesiiin.
Asialla alkaa olemaan merkitystä vasta kun kilsoja tulee vuodessa yli 30 000.
-
- Viestit: 2078
- Liittynyt: La Maalis 30, 2019 6:09 pm
- Paikkakunta: Savommua tai Pohjoinen
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Onko sinulla myös esim. talon lämmitysjärjestelmä mitoitettu Espoon vuotuisen keskilämpötilan (jonkin tiedon mukaan +8 C) perusteella? Miten Leafilla sujuu 1000 kilometrin päivätaipaleiden ajo?Harri S kirjoitti: ↑Ma Maalis 27, 2023 8:59 am Lataamisessa riittää ihan hyvin seuraavalle päivälle tarvitavat kilowatit ja akun päivittäinen täyteen tiristäminen ei ole hyväksi akulle muutenkaan.
Eikä sellaiselle nykysähköautojen akkujen koon vuoksi ole edes mitään tavetta, kun ei ole ollut tuon 40kWh:n akun kanssa toimien, ei edes talven paukkupakkasilla ja 100km päiväajoilla mikä on jo tuplat ihmisten keskimääräisiin ajosuorittesiiin.
Asialla alkaa olemaan merkitystä vasta kun kilsoja tulee vuodessa yli 30 000.
-
- Viestit: 1353
- Liittynyt: Su Maalis 13, 2016 8:48 pm
- Paikkakunta: Ulvila
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Mites nuo nykyautojen akkujen kesto? "Huonontaako" akkua nuo latauskerrat vai sieltä otettava teho? Eli onko akun kestolle parempi, että sitä ladataan lähes tyhjästä täyteen harvoin vai pyritään pitämään "täynnä" lähes koko ajan usein tapahtuvala latauksella? Eikös aiemmin olleet nuo lataussyklit se rajoittava/huonontava tekijä?
MF 4245 -98
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 37 vierailijaa