Sähköautot tulevat

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Avatar
Aakku
Viestit: 8253
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Aakku »

AV kirjoitti: La Maalis 25, 2023 8:25 am Toyota Proace City Verso EV
Siis henkilöautomalli. Tuollaista olen kaavaillut pakun ja henkilöauton yhdistelmäksi. Esteenä on vain kova hinta ja onneton toimintamatka.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
AV
Viestit: 1297
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 12:06 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja AV »

Aakku kirjoitti: La Maalis 25, 2023 9:40 am
AV kirjoitti: La Maalis 25, 2023 8:25 am Toyota Proace City Verso EV
Siis henkilöautomalli. Tuollaista olen kaavaillut pakun ja henkilöauton yhdistelmäksi. Esteenä on vain kova hinta ja onneton toimintamatka.
Jaa tuli väärin kopioitua, ei henkilö vaan pakettiauto
m_kane
Viestit: 3573
Liittynyt: Ti Syys 27, 2011 3:43 pm
Paikkakunta: Jovensuu
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja m_kane »

AV kirjoitti: Pe Maalis 24, 2023 12:30 pm Tuo lataus on siitä kiva tapahtuma, kun sitä ei ymmärrä ennen kuin itse on muutaman viikon sitä tehnyt, aivan ylimitoitettuja
systeemejä luullaan tarvitsevan. Itse olen noin kuusi vuotta ladannut autotallin scukosta 6-10A virroilla ja hyvin on riittänyt
hybriidin latauksiin, saa nähdä kun tulee täyssähkö pakettiauto 50kw akulla joutuuko jotain muuttamaan, no ainakin sen ettei
lataa saman sulakkeen takaa molempia, eli pitää selvittää pistorasian vaihde johon täyssähkön kytkee.
On aikalailla eri asia ladata hybridin muutamien kilowattituntien akkua versus täyssähkärin vaikka 60kwh akkua. Schukosta ei saa yön aikana akkua täyteen eikä se edes ole mitoitettu tuollaisille virroille pitempään käyttöön.

3v laturilla saa jo 11kw lataustehon 16A sulakkeilla ja jää vielä muuhun käyttöön kapasiteettia jos on 25A päänallit.
Belarus 825 turbo shitbox
AV
Viestit: 1297
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 12:06 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja AV »

m_kane kirjoitti: La Maalis 25, 2023 1:25 pm
AV kirjoitti: Pe Maalis 24, 2023 12:30 pm Tuo lataus on siitä kiva tapahtuma, kun sitä ei ymmärrä ennen kuin itse on muutaman viikon sitä tehnyt, aivan ylimitoitettuja
systeemejä luullaan tarvitsevan. Itse olen noin kuusi vuotta ladannut autotallin scukosta 6-10A virroilla ja hyvin on riittänyt
hybriidin latauksiin, saa nähdä kun tulee täyssähkö pakettiauto 50kw akulla joutuuko jotain muuttamaan, no ainakin sen ettei
lataa saman sulakkeen takaa molempia, eli pitää selvittää pistorasian vaihde johon täyssähkön kytkee.
On aikalailla eri asia ladata hybridin muutamien kilowattituntien akkua versus täyssähkärin vaikka 60kwh akkua. Schukosta ei saa yön aikana akkua täyteen eikä se edes ole mitoitettu tuollaisille virroille pitempään käyttöön.

3v laturilla saa jo 11kw lataustehon 16A sulakkeilla ja jää vielä muuhun käyttöön kapasiteettia jos on 25A päänallit.

Eikä sitä 60kwh akkua tarvitse tyhjäksi ajaa, vaan kunhan joka aamu olisi täysi, eli päivän ajosuorite ratkaisee lataustarpeen,
sen on jo kuudessa vuodessa hyvin sisäistänyt ja näin mennään jatkossakin, olen ajatellut.
Superdextaaja
Viestit: 12929
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

m_kane kirjoitti: La Maalis 25, 2023 1:25 pm
AV kirjoitti: Pe Maalis 24, 2023 12:30 pm Tuo lataus on siitä kiva tapahtuma, kun sitä ei ymmärrä ennen kuin itse on muutaman viikon sitä tehnyt, aivan ylimitoitettuja
systeemejä luullaan tarvitsevan. Itse olen noin kuusi vuotta ladannut autotallin scukosta 6-10A virroilla ja hyvin on riittänyt
hybriidin latauksiin, saa nähdä kun tulee täyssähkö pakettiauto 50kw akulla joutuuko jotain muuttamaan, no ainakin sen ettei
lataa saman sulakkeen takaa molempia, eli pitää selvittää pistorasian vaihde johon täyssähkön kytkee.
On aikalailla eri asia ladata hybridin muutamien kilowattituntien akkua versus täyssähkärin vaikka 60kwh akkua. Schukosta ei saa yön aikana akkua täyteen eikä se edes ole mitoitettu tuollaisille virroille pitempään käyttöön.

3v laturilla saa jo 11kw lataustehon 16A sulakkeilla ja jää vielä muuhun käyttöön kapasiteettia jos on 25A päänallit.
Yleisin virheasenne on se, että automaattisesti ajatellaan auton hillittömän isoa akkua tarvitsevan ladata jokaikisellä latauskerralla niin täyteen kuin mahdollista. Toiseksi yleisin virheajatelma on se, että näin kuvitellaan tarvitsevan tehdä jokaikinen kerta myös mahdollisimman nopeasti.
Kyllä kauppaan ja takaisin pääsee, vaikka akussa ei ole kuin 20 prosenttia jäljellä. Töihin pääsee, vaikka yön aikana akku ei ole täyttynyt kuin 30 prosentin verran. Jokaikiselle kauppareissulleko tarvitsee bensa-autonkin tankin olla aina myös piripinnassa?
Tekemällä virheistä oppii.
m_kane
Viestit: 3573
Liittynyt: Ti Syys 27, 2011 3:43 pm
Paikkakunta: Jovensuu
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja m_kane »

AV kirjoitti: La Maalis 25, 2023 1:47 pm
Eikä sitä 60kwh akkua tarvitse tyhjäksi ajaa, vaan kunhan joka aamu olisi täysi, eli päivän ajosuorite ratkaisee lataustarpeen,
sen on jo kuudessa vuodessa hyvin sisäistänyt ja näin mennään jatkossakin, olen ajatellut.
Tietenkin. Silti latauskapasiteettia pitäisi olla riittävästi että akun saa yön aikana tyhjästä täyteen, muuten tulee helposti ongelmia jos onkin peräkkäisinä päivinä reippaammin ajoa.
Latauslaite on kuitenkin pieni investointi auton rinnalla niin en tajua miksi siinä kannattaisi säästellä kun se helposti rajoittaa kalliin auton käyttöpotentiaalia.
Viimeksi muokannut m_kane, La Maalis 25, 2023 1:59 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Belarus 825 turbo shitbox
m_kane
Viestit: 3573
Liittynyt: Ti Syys 27, 2011 3:43 pm
Paikkakunta: Jovensuu
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja m_kane »

Superdextaaja kirjoitti: La Maalis 25, 2023 1:53 pm
Yleisin virheasenne on se, että automaattisesti ajatellaan auton hillittömän isoa akkua tarvitsevan ladata jokaikisellä latauskerralla niin täyteen kuin mahdollista. Toiseksi yleisin virheajatelma on se, että näin kuvitellaan tarvitsevan tehdä jokaikinen kerta myös mahdollisimman nopeasti.
Kyllä kauppaan ja takaisin pääsee, vaikka akussa ei ole kuin 20 prosenttia jäljellä. Töihin pääsee, vaikka yön aikana akku ei ole täyttynyt kuin 30 prosentin verran. Jokaikiselle kauppareissulleko tarvitsee bensa-autonkin tankin olla aina myös piripinnassa?
Minusta on nimenomaan virheasenne jos ei asenna riittävästi latauskapasiteettia. Eihän sitä autoa ole pakko ladata jos tietää ettei ole tarvetta. Sensijaan on ongelma jos autolle onkin käyttöä muttei pääse liikkeelle kun akkua ei ehdi lataamaan riittävästi.

Vähän sama kuin jos bensa-asemalla aine tulisi 5mm letkua pitkin tankkiin, mitään hyötyä siitä rajoittamisesta ei ole paitsi pieni hinnansäästö latausaseman osalta. Schuko ei kuitenkaan ole edes tarkoitettu maksimivirralla kuormittamiseen pitkäaikaisesti.
Belarus 825 turbo shitbox
rautakasa
Viestit: 2078
Liittynyt: La Maalis 30, 2019 6:09 pm
Paikkakunta: Savommua tai Pohjoinen
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja rautakasa »

Pullonkaulana on tyypillinen 3x25 A pääsulake. Siitä kun nappaa 3x16 A laturille, ei kärsi enää käyttää kiuasta tai uunia/liettä täydellä teholla, puhumattakaan jos haluaisi torpankin pitää lämpimänä. Toki laturin voi konfiguroida pienemmälle virralle..
ch
Viestit: 1499
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:54 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja ch »

Niin tankkaahan ne monet aina sitä bensaa tai dieseliä kahdellakympillä. Mitenkä se nyt tuosta muutaman kilowatin latauksesta eroaa? Toki, jos tulee tarve lähteä yllättäen kauemmaksi, niin sitten se vanhempi tapa on kyllä nopeampi saada tarvittava määrä energiaa lisää.
Neliveto mahdollistaa kiinnijäämisen entistä hankalampiin paikkoihin
mtalo
Viestit: 1750
Liittynyt: Ti Tammi 24, 2017 1:54 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja mtalo »

Onko sellainen 3-vaihepistorasiaan tuleva laturi ihan kelpo kampe? Ei ole sähköautoa, mutta seuraava vois olla. Vois olla tarvetta säilyttää autoa sekä tallissa että katoksessa. Kiinteä latauspiste olisi vähän rajoittava.
AV
Viestit: 1297
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 12:06 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja AV »

mtalo kirjoitti: La Maalis 25, 2023 5:01 pm Onko sellainen 3-vaihepistorasiaan tuleva laturi ihan kelpo kampe? Ei ole sähköautoa, mutta seuraava vois olla. Vois olla tarvetta säilyttää autoa sekä tallissa että katoksessa. Kiinteä latauspiste olisi vähän rajoittava.

Onhan se pätevä ja voi mukaankin ottaa, se vain pitää huomioida, että auto ottaa vastaan kolmelta vaihteelta, nykyiset
uudet alkavat jo olemaan, mutta ei tarvitse kuin muutama vuosi taaksepäin, niin oli vähemmistönä kolmivaihde.

Mitä tulee tuhon tehon tarpeeseen, niin pikalaturit on sitä varten jotta äkkiä, jopa puolessa tunnissa saa siihen 60kwh akun
lähes täyteen. Se on selvä, että muutosta on perinteiseen autoiluun ja senpä takia se ei kaikille sovi ja ne jatkaa sitten niillä
ajoa hamaan tulevaisuuteen.
Mika 82
Viestit: 7867
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

mtalo kirjoitti: La Maalis 25, 2023 5:01 pm Onko sellainen 3-vaihepistorasiaan tuleva laturi ihan kelpo kampe? Ei ole sähköautoa, mutta seuraava vois olla. Vois olla tarvetta säilyttää autoa sekä tallissa että katoksessa. Kiinteä latauspiste olisi vähän rajoittava.
Eräässä pihassa kaksi sähköautoa ja haaroittajalla kaksi tuollaista laturia kytkettynä yhteen pistokkeeseen. Siinä ainakin joutuu jo rajoittamaan lataustehoja, eikös nuo luokkaa 6-11kw ota riippuen mallista.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
Mököttäjä
Viestit: 1157
Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 9:05 am
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Mököttäjä »

Mika 82 kirjoitti: La Maalis 25, 2023 6:55 pm
mtalo kirjoitti: La Maalis 25, 2023 5:01 pm Onko sellainen 3-vaihepistorasiaan tuleva laturi ihan kelpo kampe? Ei ole sähköautoa, mutta seuraava vois olla. Vois olla tarvetta säilyttää autoa sekä tallissa että katoksessa. Kiinteä latauspiste olisi vähän rajoittava.
Eräässä pihassa kaksi sähköautoa ja haaroittajalla kaksi tuollaista laturia kytkettynä yhteen pistokkeeseen. Siinä ainakin joutuu jo rajoittamaan lataustehoja, eikös nuo luokkaa 6-11kw ota riippuen mallista.
Rajoitettu tehoa tai ajastettu peräkkäin. Tai voihan ne olla todellisuudessa 1-vaihe 3,7kW latureita joihin on vain laitettu 3-vaihe pistoke ja kytketty laturit eri vaiheisiin. Näin ei tarvitisi pelätä kestääkö se perus schuko sitä jatkuvaa latausta vai ei.
mtalo
Viestit: 1750
Liittynyt: Ti Tammi 24, 2017 1:54 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja mtalo »

Walle-kotilaturia on myös sellaista mallia, että 1-vaiheiselle autolle otetaan jännite vaiheiden välistä ja muuntajan kautta tiputettiin 230Vac:hen. Tuo muuntosuhde on noin 1.7 eli saadaan esim 20A latausvirta kuormittamalla kahta vaihetta noin 12A:lla. Tai ainakin näin ymmärsin sen laturin toimivan.
TepaR
Viestit: 1680
Liittynyt: Ma Heinä 16, 2007 5:00 pm
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja TepaR »

mtalo kirjoitti: La Maalis 25, 2023 5:01 pm Onko sellainen 3-vaihepistorasiaan tuleva laturi ihan kelpo kampe? Ei ole sähköautoa, mutta seuraava vois olla. Vois olla tarvetta säilyttää autoa sekä tallissa että katoksessa. Kiinteä latauspiste olisi vähän rajoittava.
On, sellaisella olen nyt pari kuukautta ladannut Ioniq 5:sta. Nyt lataan pihalla sähkökaapista mutta tarkoitus asennuttaa talliin kolmivaihepistorasia. Kesällä voin ladata myös mökillä ja reissussa sitten ABC:n tai K-latauksen pömpeleistä…
Superdextaaja
Viestit: 12929
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

m_kane kirjoitti:
Schuko ei kuitenkaan ole edes tarkoitettu maksimivirralla kuormittamiseen pitkäaikaisesti.
Tuota, minusta tuntuu, että ei tuolle ole mitään takarajaa, jos kontaktit on kunnossa. Miksi tavallista pistorasiaa ei suositella käytettävän sähköauton lataamiseen esim. lämmitysjohtotolpista, johtuu käsittääkseni Schuko rasioiden kontaktien pinnoituksesta, jota ei ole tarkoitettu jatkuvaan töpselin pois vetämiseen ja uudelleen kytkemiseen. Tällöin kontaktien hapettumista kestävä pinnoite kuluu ja etenkin ulkokäytössä tulee herkästi hapettumaa kuluneisiin pintoihin, josta sitten ongelmaa alkaa tulemaan pitkäkestoisessa täyskuormituksessa ja pistorasia kärtsähtää pahimmillaan.
Tekemällä virheistä oppii.
juntunen
Viestit: 3162
Liittynyt: Ti Joulu 16, 2014 12:45 am
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja juntunen »

Ne kontaktipinnat suko-rasiassa on myös pinta-alaltaan pienemmät kuin vaikkapa 16A 3-vaihepistorasiassa. Oletan tämän olevan se pääsyy siihen että 3-vaihepistorasia kestää paremmin tuota nimellisvirtaa.
Harri S
Viestit: 1313
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 10:30 am
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Harri S »

Schukolatureossa on jo yleisesti pistotulpassa lämpötila-anturi ja se osaa tiputtaa tarvittaessa lataustehoja.
Ite lataillu nyt nelisen vuotta lämmitystolpparasiasta, virroilla tarpeen mukaan 6-16A ja ihan ongelmitta ja se laturi on siinä koko ajan paikallaan. Hinta tuossakin jo tippunu lähes kolmasosaan joten kiinasta ei kaapeleita kannata enää tilata.

https://www.verkkokauppa.com/fi/product ... auskaapeli

Lataamisessa riittää ihan hyvin seuraavalle päivälle tarvitavat kilowatit ja akun päivittäinen täyteen tiristäminen ei ole hyväksi akulle muutenkaan.
Eikä sellaiselle nykysähköautojen akkujen koon vuoksi ole edes mitään tavetta, kun ei ole ollut tuon 40kWh:n akun kanssa toimien, ei edes talven paukkupakkasilla ja 100km päiväajoilla mikä on jo tuplat ihmisten keskimääräisiin ajosuorittesiiin.

Asialla alkaa olemaan merkitystä vasta kun kilsoja tulee vuodessa yli 30 000.
rautakasa
Viestit: 2078
Liittynyt: La Maalis 30, 2019 6:09 pm
Paikkakunta: Savommua tai Pohjoinen
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja rautakasa »

Harri S kirjoitti: Ma Maalis 27, 2023 8:59 am Lataamisessa riittää ihan hyvin seuraavalle päivälle tarvitavat kilowatit ja akun päivittäinen täyteen tiristäminen ei ole hyväksi akulle muutenkaan.
Eikä sellaiselle nykysähköautojen akkujen koon vuoksi ole edes mitään tavetta, kun ei ole ollut tuon 40kWh:n akun kanssa toimien, ei edes talven paukkupakkasilla ja 100km päiväajoilla mikä on jo tuplat ihmisten keskimääräisiin ajosuorittesiiin.

Asialla alkaa olemaan merkitystä vasta kun kilsoja tulee vuodessa yli 30 000.
Onko sinulla myös esim. talon lämmitysjärjestelmä mitoitettu Espoon vuotuisen keskilämpötilan (jonkin tiedon mukaan +8 C) perusteella? Miten Leafilla sujuu 1000 kilometrin päivätaipaleiden ajo?
-Masa-
Viestit: 1353
Liittynyt: Su Maalis 13, 2016 8:48 pm
Paikkakunta: Ulvila
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja -Masa- »

Harri S kirjoitti: Ma Maalis 27, 2023 8:59 am Lataamisessa riittää ihan hyvin seuraavalle päivälle tarvitavat kilowatit ja akun päivittäinen täyteen tiristäminen ei ole hyväksi akulle muutenkaan.
Mites nuo nykyautojen akkujen kesto? "Huonontaako" akkua nuo latauskerrat vai sieltä otettava teho? Eli onko akun kestolle parempi, että sitä ladataan lähes tyhjästä täyteen harvoin vai pyritään pitämään "täynnä" lähes koko ajan usein tapahtuvala latauksella? Eikös aiemmin olleet nuo lataussyklit se rajoittava/huonontava tekijä?
MF 4245 -98
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 37 vierailijaa