Sähköautot tulevat
-
- Viestit: 3150
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:51 pm
- Paikkakunta: Pohjois-Karjala
- Viesti:
-
- Viestit: 7604
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:37 pm
- Paikkakunta: Pöytyä
- Viesti:
"12 radioputkea ja lisäksi joitakin alan tarvikkeita ja asensi ne 24 tuumaa pitkään, 12 tuumaa leveään ja 6 tuumaa korkeaan laatikkoon, josta sojotti kaksi kolmen tuuman mittaista antennia. "
Jaaha. Tesla taisi kokeilla NMT 900Mhz taajuusaluetta noilla 3 tuuman antenneilla. ja vielä oikein Divercity vastaanottoa, ei huono idea. Vaan mistä otti hehkuvirtaa viikoksi kahteentoista radioputkeen ?
Ainakin Hessu kertoi, ettei sitä muinoin kauaa Ruissalon pusikoissa autoradiota kuunneltu, kun oli akku tyhjä, putkikoneaikakaudella
Ihan kiva tarina, ilmeisesti ainakin radioputket olivat hämäystä; -ja antennit...
Jaaha. Tesla taisi kokeilla NMT 900Mhz taajuusaluetta noilla 3 tuuman antenneilla. ja vielä oikein Divercity vastaanottoa, ei huono idea. Vaan mistä otti hehkuvirtaa viikoksi kahteentoista radioputkeen ?
Ainakin Hessu kertoi, ettei sitä muinoin kauaa Ruissalon pusikoissa autoradiota kuunneltu, kun oli akku tyhjä, putkikoneaikakaudella
Ihan kiva tarina, ilmeisesti ainakin radioputket olivat hämäystä; -ja antennit...
-
- Viestit: 5292
- Liittynyt: To Helmi 15, 2007 10:29 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 9524
- Liittynyt: To Marras 08, 2007 7:26 pm
- Paikkakunta: Ruovesi
- Viesti:
-
- Viestit: 12987
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Tesla taisi olla vähän liikaa aikansa edellä ufo-teknologioineen. Uskoo tosiaan ken tahtoo. Mummo Ankkakin ajoi sähköautolla, että ei tosiaan ole uusi keksintö.
Bloki tee se itse-sähköautomiehille:
http://www.electricity4cars.com/blog/ca ... ownership/
Bloki tee se itse-sähköautomiehille:
http://www.electricity4cars.com/blog/ca ... ownership/
-
- Viestit: 3831
- Liittynyt: To Helmi 25, 2010 2:40 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 106
- Liittynyt: To Maalis 02, 2006 3:16 pm
- Viesti:
No eikös se ole ekologiselta kannalta erittäin järkevää että noinkin suuret ja kalliit kestokulutushyödykkeet kuin autot käytetään mahdollisimman tarkkaan loppuun?Superdextaaja kirjoitti:Toisekseen, meillä autoja ajetaan vähintään yli yksi vuosikymmen enemmän loppuun verrattuna muuhun maailmaan. Yli 15 vuotta vanhat autot ovat jo täysin out of date ajo- ja luistonestojärjestelmiltään verrattuna uudempiin ja turvallisuusvarusteiden toimintavarmuudeltaan jo varsin heikentyneitä, vaikka kone toimisikin kuin kello.
...
Juuri telkusta sanottiin, että uusien autojen kauppa on pudonnut kolmanneksella ja lomautuksia valmistellaan.
Ja tuota uusimman autotekniikan ihannointia pitää kyllä hieman toppuutella. Ne kaikki hienot systeemit kun on tehty niin epäluotettaviksi ja kalliiksi korjata, että lähipiirissä tehtyjen havaintojen perusteella se on ihan todellinen ongelma. Autoteollisuus kun ei mitenkään sydämensä hyvyydestä tee niitä vehkeitä pyytettömästi tarjotakseen autoilijoille parempaa huomista. Niitä tehdään jotta niistä saataisiin maksimaalinen rahallinen tuotto, sekä tehtaalle että maahantuonti- ja huolto-organisaatioille.
Esimerkkinä nyt jo kolme ihan OK-tuloista mutta asuntovelkojen painamaa lapsiperhettä suvussa/ystävissä on päättänyt viimeinkin lopettaa sen vanhan kotteron parsimisen, ottanut velkaa ja ostanut selvästi uudemman auton, täynnä elektronisia vimpaimia. On kyllä tehnyt pahaa katsoa kun kaikissa näissä tapauksissa on päädytty sähköjärjestemien takia korjaamolle ja sellaisiin laskuihin että ei oikeasti enää tiedetä mistä ne rahat revitään. Kahdessa tapauksessa on ollut vakavasti otettavana vaihtoehtona tämän perheen uuden toivon myyminen osina pois kun ei ole varaa korjata. Onneksi on käynyt erittäin hyvä tuuri ja löytynyt osaavia ja auttamishaluisia kaverin kavereita ja tilanteista on selvitty siedettävin menetyksin. Kaikissa tapauksissa nämä uudet ja hienot kulkupelit on myyty heti kun ne on saatu taas kuntoon ja hankittu tilalle vanhempaa perustekniikkaa jota tavallisella ihmisellä on varaa pitää kunnossa.
Niin että ihan sokeasti en hehkuttaisi sen uuden autotekniikan ihanuutta. Surullistahan tässä on se, että nuo asiat voitaisiin nykytekniikalla tehdä hyvin ja edullisesti, mutta kun se ei ole kenenkään alan toimijan tavoite. Tavoitteena on tehdä sitä rahaa.
Mitä sähköautoihin tulee, niin omalta kohdalta ne eivät tällä hetkellä ole suinkaan tulevaisuutta vaan menneisyyttä. Pari vuotta tuli ajeltua työmatkat (n. 25 km/suunta) Elcatilla erittäin tyytyväisenä. Valitettavasti se mätäni niin pahasti puhki että ei aika riittänyt korjaamiseen ja piti myydä varaosiksi. Kyllä harmitti alkaa kulkea pärisevällä ja haisevalla polttomoottorilla.
-
- Viestit: 12987
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288507133670.html
Painavampi ja heikompi sähköauto voittaa vahvemman ja kevyemmän bensahirmun kiihdytyksessä.
Kierrätysasian näen niin, että autojen tuontivero hidastaa materiaalin kierrätystä takaisin tuotantoon juuri siksi, että käytettyä autoa pidetään meillä vielä ajossa ihan normaalisti yli 20 vuoden ikiin asti. Sen jälkeen auton purkuosilla ei ole enää juuri arvoa vaan kaikki päätyy sulattamoon.
Uudempien autojen päätyessä kierrätykseen ja romutukseen nopeammin, myös käytettyjä osia saadaan uudemmasta käytetystä autosta myydyksi paljon enemmän ja samalla töitä purkaamoille, sen sijaan, että kosla menee liian vanhana purettavaksi kokonaisena vain hakkuriin.
Puretut ensiasennusosat alkuperäisinä merkkiosina ovat myös usein paljon laadukkaampia varaosia korjauksessa, kuin uusiotuotetut uudet varaosat.
Koko auton elinkaari tällä hetkellä maailman laajuisesti on laskettu vain noin kymmenen vuotta kestäväksi maksimissaan, paitsi meillä Suomessa. Ja ehkä Afrikassa ja jossain ählämimaissa.
Painavampi ja heikompi sähköauto voittaa vahvemman ja kevyemmän bensahirmun kiihdytyksessä.
Kierrätysasian näen niin, että autojen tuontivero hidastaa materiaalin kierrätystä takaisin tuotantoon juuri siksi, että käytettyä autoa pidetään meillä vielä ajossa ihan normaalisti yli 20 vuoden ikiin asti. Sen jälkeen auton purkuosilla ei ole enää juuri arvoa vaan kaikki päätyy sulattamoon.
Uudempien autojen päätyessä kierrätykseen ja romutukseen nopeammin, myös käytettyjä osia saadaan uudemmasta käytetystä autosta myydyksi paljon enemmän ja samalla töitä purkaamoille, sen sijaan, että kosla menee liian vanhana purettavaksi kokonaisena vain hakkuriin.
Puretut ensiasennusosat alkuperäisinä merkkiosina ovat myös usein paljon laadukkaampia varaosia korjauksessa, kuin uusiotuotetut uudet varaosat.
Koko auton elinkaari tällä hetkellä maailman laajuisesti on laskettu vain noin kymmenen vuotta kestäväksi maksimissaan, paitsi meillä Suomessa. Ja ehkä Afrikassa ja jossain ählämimaissa.
-
- Viestit: 2880
- Liittynyt: Ma Elo 21, 2006 11:18 pm
- Paikkakunta: Tervajoki Pohojammaalla
- Viesti:
Luin vanhasta AutoBild Suomi lehdestä testin Nissan Leaf sähköautosta.
Testi oli tehty talvella Helsingissä jolloin tarvittiin paljon energiaa mm. sisätilojen lämmitykseenkin lyhyiden ajomatkojen vuoksi.
Testaajat olivat olivat yllättäyneitä auton samankaltaisesta toiminnasta normaaliliikenteessä verrattuna bensa-autoon. Joten edellytyksiä kaupunkiautoksi olisi olemassa paljonkin.
Suurin ongelma oli lapsenkengissä oleva latausmahdollisuus. Leafissa kun on kaksi eri mahdollisuutta lataukseen eli hidaslataus normi töpselistä ja tehokkaampi/nopeampi sitä varten tehdyistä lataustolpista.
Helsingin Energialla on noita tehokkaampia latauspisteitä sähköautoja varten jo olemassa mutta testin aikana käytetyissä kahdessa pisteessä toisessa virtaa ei tullut ja toinen oli monen metrin korkuisen lumikinoksen alla parkkipaikan reunalla.
Siis näyttää että niin kauan kun aktiivisia käyttäjiä noille latausasemille ei ole jonossa niin eipä paljoakaan kiinnosta huolehtia että ne olisivat toimintakunnossa.
Kuten testin tekijätkin totesivat että sähköautoilu on ennalta tuntemien latausmahdollisuuksien välistä liikennettä.
Suurin ongelmahan on että silloin kun olisi mahdollisuus hidaslataukseen eli yön/työpäivän aikaan niin taloyhtiön/työpaikan tolppiin tulee vain se max. 2 tuntia virtaa. Vaatii paljon viitseliäisyyttä/hyviä puheenlahoja että saisi jatkuvan virran omaan tolppaan.
Tuolle hommallehan löytyy vastustajia jokapuolelta kun yksi saa "tankattua" autonsa ja muut eivät saa kuin pari tuntia lämpöä. Riitahan siitä tulee.
Testi oli tehty talvella Helsingissä jolloin tarvittiin paljon energiaa mm. sisätilojen lämmitykseenkin lyhyiden ajomatkojen vuoksi.
Testaajat olivat olivat yllättäyneitä auton samankaltaisesta toiminnasta normaaliliikenteessä verrattuna bensa-autoon. Joten edellytyksiä kaupunkiautoksi olisi olemassa paljonkin.
Suurin ongelma oli lapsenkengissä oleva latausmahdollisuus. Leafissa kun on kaksi eri mahdollisuutta lataukseen eli hidaslataus normi töpselistä ja tehokkaampi/nopeampi sitä varten tehdyistä lataustolpista.
Helsingin Energialla on noita tehokkaampia latauspisteitä sähköautoja varten jo olemassa mutta testin aikana käytetyissä kahdessa pisteessä toisessa virtaa ei tullut ja toinen oli monen metrin korkuisen lumikinoksen alla parkkipaikan reunalla.
Siis näyttää että niin kauan kun aktiivisia käyttäjiä noille latausasemille ei ole jonossa niin eipä paljoakaan kiinnosta huolehtia että ne olisivat toimintakunnossa.
Kuten testin tekijätkin totesivat että sähköautoilu on ennalta tuntemien latausmahdollisuuksien välistä liikennettä.
Suurin ongelmahan on että silloin kun olisi mahdollisuus hidaslataukseen eli yön/työpäivän aikaan niin taloyhtiön/työpaikan tolppiin tulee vain se max. 2 tuntia virtaa. Vaatii paljon viitseliäisyyttä/hyviä puheenlahoja että saisi jatkuvan virran omaan tolppaan.
Tuolle hommallehan löytyy vastustajia jokapuolelta kun yksi saa "tankattua" autonsa ja muut eivät saa kuin pari tuntia lämpöä. Riitahan siitä tulee.
Valmet 604-4 -83 Valmet 705-4 87 Nh M160 -98 Ei savua ilman kokeilua...
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 12987
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Sisätilojen lämmittimeksi kannattaa varmasti laittaa erillinen vaikka Diesellämmitin omalla polttoainesäiliöllään puhtaasti sähköautossa. Ei kuluta hirveitä ja lämmintä piisaa. Miksei autossa kulkisi pieni kinkkiagrekaattikin takakontissa tai vaikka apukuskin paikalla ihan pienemmissä, jos pitemmillä reissuilla arveluttaisi latausmahdollisuuksien ääreen pääseminen.
Itse uskon käyttökelpoisimman tekniikan olevan tavallisen polttomoottorin ja jonkin apusähkömoottorin yhdistelmän, (hybridit) niin isompi tehontarve tulee samalla hoidettua polttomoottorilla, jos vaikka asuntovaunua tai muita peräkärrejä vetelee autollaan.
Pitkillä taipaleilla kulutuksen saisi tarvittaessa taas tiputettua minimiin apusähkömoottorin avulla kevyemmällä kuljetuskuormituksella ajellessa.
Itse uskon käyttökelpoisimman tekniikan olevan tavallisen polttomoottorin ja jonkin apusähkömoottorin yhdistelmän, (hybridit) niin isompi tehontarve tulee samalla hoidettua polttomoottorilla, jos vaikka asuntovaunua tai muita peräkärrejä vetelee autollaan.
Pitkillä taipaleilla kulutuksen saisi tarvittaessa taas tiputettua minimiin apusähkömoottorin avulla kevyemmällä kuljetuskuormituksella ajellessa.
-
- Viestit: 5292
- Liittynyt: To Helmi 15, 2007 10:29 pm
- Viesti:
Olisi se outoa, ellei ketään kiinnostaisi jos tankkaan autoni heidänkin kustannuksellaan, mut mulla on esittää edullinen ratkaisu: Mitataan kulutettu energia rasiakohtaisesti ja jokainen maksaa omansa.jip59 kirjoitti: ...
Suurin ongelmahan on että silloin kun olisi mahdollisuus hidaslataukseen eli yön/työpäivän aikaan niin taloyhtiön/työpaikan tolppiin tulee vain se max. 2 tuntia virtaa. Vaatii paljon viitseliäisyyttä/hyviä puheenlahoja että saisi jatkuvan virran omaan tolppaan.
Tuolle hommallehan löytyy vastustajia jokapuolelta kun yksi saa "tankattua" autonsa ja muut eivät saa kuin pari tuntia lämpöä. Riitahan siitä tulee.
- ihmehitsari
- Viestit: 18657
- Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 8:56 pm
- Paikkakunta: Kainuu
- Viesti:
Suomessa tuhansia asumiskolhooseja joissa ei huoneistokohtaisia lämmitystolppia ulkona, näin myös aikaisemmin asumassani rivikolhoosisssa.kuussatanen kirjoitti: Olisi se outoa, ellei ketään kiinnostaisi jos tankkaan autoni heidänkin kustannuksellaan, mut mulla on esittää edullinen ratkaisu: Mitataan kulutettu energia rasiakohtaisesti ja jokainen maksaa omansa.
Tämä tapa ihmetyttää enemmän kuin vähän, miksi näin on ylipäätään tehty.
Yhtiövastikkeessa tmv. maksettavaa kolhoosiähköä ja josta ei tule muuta kuin sanomista.
Asia korjaantui omassa kolhoosisssa kun rakensimme autotallin ja järkiperäistimme sähkönjakotavan, eli kukin vastaa vain omista kulutuksista.
Näimpä tuli sähkötolpat ja tallisähkö huoneistokohtaisen mittauksen piiriin.
Jos ei ole autoa niin ei myöskään maksa muiden kulutuksesta.
Toki siinä autopaikka saattaa olla toimettomana ja ruuhkapaikoissa niistä huutava pula.
Mutta onhan siinä toisaalta bisneksen paikka, myy joutilaan autopaikkansa eniten maksavalle ja ottaa kulutetusta sähköstä extraa.
säästellen sippiin
-
- Viestit: 5292
- Liittynyt: To Helmi 15, 2007 10:29 pm
- Viesti:
Niinpä. Juuri siksi joudummekin rakentamaan latausjärjestelmät, jos sähköautot muutoin yleistyisivät.ihmehitsari kirjoitti: Suomessa tuhansia asumiskolhooseja joissa ei huoneistokohtaisia lämmitystolppia ulkona, näin myös aikaisemmin asumassani rivikolhoosisssa.
Tämä tapa ihmetyttää enemmän kuin vähän, miksi näin on ylipäätään tehty.
Yhtiövastikkeessa tmv. maksettavaa kolhoosiähköä ja josta ei tule muuta kuin sanomista.
Rivi- ja pienkerrostaloissakin taloudellisin systeemi varmasti on juuri se, että kustakin huoneistosta vedetään ko. pistorasiasyöttö. Tällöin saamme hyvinkin kymmenisen ampeeria jatkuvaan syöttöön (16A / 2,5mm2) ja hidaslataukseen se jo piisaakin. Huoltoasemat tarjoaisivat sitten pikalatausta (3*16 A) ja tokihan mökkiläiset sellaisen itselleenkin laittaisivat.
Mut ongelmaksi siis jää vanha asuntokanta ja uudemmatkin asuin- ja liikekerrostalot, työpaikkojen tolppa-alueet jne. Mitä niiden kanssa tehtäisiin?
Olisiko Jammulla tai jollain toisella elektroniikkamiehellä tiedossa edullisia mittauslähettimiä 0...16 A virralle? Jos joka tolpparasiaan pistäisimä semmoisen ja sen verran rikkoisimme asfalttia, että saisimme parikaapelit ujutettua tolppiin? Vai joko langaton tekniikka on niin halpaa, että asfaltti säästyy? Sitten vain rekisteröintilaite ja isännöitsijä lähettelemään laskuja.
-
- Viestit: 22731
- Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
- Paikkakunta: Juupajoki
- Viesti:
-
- Viestit: 28167
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Jaa ja mä luulin että kelalta vaan roikkaa ja kotipistokkeelta imetään sähköä. Vai että oikeen tolppia sitä varte, hitsi kun just täälläkin kaivovatten maan uumeniin nuo entiset sähköpylväät, ja nyt pitää sitten alkaakin uusia pystyttämään, voi hitsin hitsi ja harmin harmi!
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 12987
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
http://www.kauppalehti.fi/auto/uutiset/ ... 1210280285
http://www.kauppalehti.fi/auto/uutiset/ ... 1210281561
Latausjuttujen järjestäminen on sen luokan tekninen propleema, mistä yksi Suomi nyt selviää käden käänteessä.
Luulis tuota elektroniikkaosaamista löytyvän noihin autoihinkin eri järjestelmien tuottamiseksi. Akkujahan kai valmistetaankin jo vai tuliko siitä mitään?
http://www.kauppalehti.fi/auto/uutiset/ ... 1210281561
Latausjuttujen järjestäminen on sen luokan tekninen propleema, mistä yksi Suomi nyt selviää käden käänteessä.
Luulis tuota elektroniikkaosaamista löytyvän noihin autoihinkin eri järjestelmien tuottamiseksi. Akkujahan kai valmistetaankin jo vai tuliko siitä mitään?
-
- Viestit: 12987
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
http://www.europeanbatteries.com/
Varkaudessahan tällä piti ruveta olemaan tuotantoa, mutta taisi olla jotain yrityssaneeraukseen pääsemisestä juttuja keväällä. Onkohan nuo nyt jo jaloillaan kunnolla?
Varkaudessahan tällä piti ruveta olemaan tuotantoa, mutta taisi olla jotain yrityssaneeraukseen pääsemisestä juttuja keväällä. Onkohan nuo nyt jo jaloillaan kunnolla?
-
- Viestit: 5292
- Liittynyt: To Helmi 15, 2007 10:29 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 2701
- Liittynyt: Ti Maalis 27, 2007 8:55 pm
- Viesti:
Siis uusilla akuilla voisi hyvällä tuurilla mennä 20 kilometrin päähän, koska sieltä ilmeisesti on tarkoitus myös palata takaisin lähtöpaikkaan.vaniljacreme kirjoitti:mitä sähköautothan on ollu markkinoilla jo kymmeniä vuosia.. appiukkokin ajellu elcatilla jo vuodesta -96.. :lol: niin halpaa ajoa että naurattaa vaan.. :lol:
parhaimmillaan ajo uusilla lyijyakuilla +40km, nykyään noin 15km kaupunkiajoa.. litium akuilla sais 100km+ mutta ei kuulemma aio sijoittaa enää uusiin akkuihin.
On se melko lyhyt matka minkä sähköautolla voi tehdä. Tosin puoltaa paikkaansa jos ei tarvitse pidempää matkaa tehdä. Todellisuudessa siinä on kuitenkin kilometrien vankina. Mitä sitten kun sähkö loppuu kesken matkan? No hinurithan ovat sitä varten, mutta on se hinurin kyyti mielestäni vielä kalliimpaa kuin polttomoottorisella autolla ajo.
-
- Viestit: 1151
- Liittynyt: Ti Helmi 15, 2011 7:05 pm
- Viesti:
Kyllä tä äsähköautotekniikka sieltä pikkuhiljaa tulee, ei niissä muta ongelmaa pidemmänpäälle tule olemaan kuin akkujen kestoikä, tai no ei sekään ongelma ole kun kestävät sen mitä auton oletettu käyttöikä on.
Toinen on just tää latausmahdollisuksien luominen. Tekniikka siihen on olemassa mutta maksaja puuttuu. Omakotiasujillahan ongelmaa ei ole mutta kerros/rivitaloasujilla taas on.
Käsitykseni mukaan lämmitystolpan uusiminen kaapeleita myöten ja tolppakohtaisen mittauksen asennus kustantaa tolppaa kohden senverran paljon että harvassa taloyhtiössä sellaiseen aletaan.
Toinen on just tää latausmahdollisuksien luominen. Tekniikka siihen on olemassa mutta maksaja puuttuu. Omakotiasujillahan ongelmaa ei ole mutta kerros/rivitaloasujilla taas on.
Käsitykseni mukaan lämmitystolpan uusiminen kaapeleita myöten ja tolppakohtaisen mittauksen asennus kustantaa tolppaa kohden senverran paljon että harvassa taloyhtiössä sellaiseen aletaan.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Semrush [Bot] ja 40 vierailijaa