Pääsee hieman essolle latailemaan akkuja…Aakku kirjoitti: ↑Ke Tammi 26, 2022 5:04 pmTulee ainakin lakisääteiset tauot pidettyä.Bj Andy kirjoitti: ↑Ke Tammi 26, 2022 4:27 pm Mutta tässä sähkörekka.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/maai ... 869a536cc3
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tas ... aa/8339478
Sähköautot tulevat
-
- Viestit: 3113
- Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
- Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ
Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...
0500-752101 / Antsa
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ
Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...
0500-752101 / Antsa
-
- Viestit: 7780
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Johtaja väläytti: Sähköauton lataamisen maksaminen voi yksinkertaistua pian – ”Pankkikortilla tai puhelimella” https://www.is.fi/autot/art-2000008567522.html
Tämähän olisi pitänyt olla näin jo alkujaankin
Tämähän olisi pitänyt olla näin jo alkujaankin
-
- Viestit: 15608
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
- Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Tällä hetkellä sähköautolla ajaminen on huomattavasti edullisempaa. Antelias kilometrikorvausjärjestelmä myös tekee sähköautosta todellisen rahanpainokoneen.
Ajamisen edullisuus siis on tosiasia. Mutta päivastoin kuin useimmiten ajatellaan, ei kyse oikeastaan ole käyttövoiman edullisuudesta tai hyötysuhteesta, vaan sähköisiltä tienkäyttäjiltä perittävien verojen helpotuksesta.
Dieselautoilija, jolla kulutus on noin 6 l/100 km, maksaa ajaessaan (59 + 34)c * 6 = 5€ 60c / 100 km veroja.
Sähköautoilija maksaa esimerkiksi 15 kWh/100 km sähkövero+huoltovarmuusmaksua 2,25c x 15kWh ja arvonlisäveroa esim. 15 c/kWh kokonaishinnasta n. 3c/kWh x 15 plus ALV eli noin 79c/ 100 km veroja. Ja bensiiniautoilija maksaa kuudesta litrastaan 6 € 20 c / 100 km veroa. Tämä vero tarvitaan sosiaali- ja terveydenhoidon varmistamiseen, vähältä osaltaan tieverkon ylläpitämiseen, haja-asutusalueiden bussiliikenteen ylläpitoon, ynnä muihin hyödyllisiin tarkoituksiin. Eli käytön kustannusero painuisi samalla verotuksella pariin kolmeen euroon sadan kilometrin matkalle. 40000 km ajavilla ero jäisi noin tuhanteen euroon vuodessa. Voi olla, että investoinnin takaisinmaksuaika pitenisi huomattavasti, jos meille tulisikin tievero. Jäisi jäljelle lähinnä vain ilmastohyveellisyys, unohtaen sopivasti sen, että kansantuote sellaisenaan tuottaa hiilidioksidipäästöjä, eli ainoa tapa oikeasti pudottaa kansakunnan päästöjä, on elää niukemmin ja tienata vähemmän.
Tienkäyttäjiltä kas tarvitaan ne veromiljardit kuitenkin. Koska tuuliroottorikaan ei sitä veroa tuota (tuotot suuressa osassa tuulipuistoja menevät ulkomaille puhtaana käteen, sama sähkönsiirron osalta), niin herää kysymys, ovatko laskelmat, joita yleisölle tarjotaan, hieman kaunisteltuja.
Toistan siis, ennen kuin jokin vastustuskortti taas vedetään esille, sähköauto on minunkin mielestäni kiva kulutushyödyke, ja varmaan hankin sen tai sitten polttelen 600 satasen euroseteliä perunakuopassa yksitellen, Teslan logo otsaani tatuoituna, saanko silloin synninpäästön ? En tosiaan kiellä sähköautotekniikan hienoutta, me elintasomaalaiset ostamme kaikkea kivaa muutenkin, joka paikat täyteen, kyllä Kongon lapset louhivat meille lisää kobolttia. Esimerkiksi Polestarin mainos "Meidän tehtävämme: päästöjen vähentäminen kehdosta portille" , on selvästi hyvesignalointia, ei oikean ilmastovaikutuksen hakemista. Sähköautotehtaat haistelevat valveutuneiden ihmisryhmien tuulia, mutta noiden firmojen päätavoite on myydä meille lisää roinaa, ei pelastaa ilmastonmuutokselta !
-SS-
Ajamisen edullisuus siis on tosiasia. Mutta päivastoin kuin useimmiten ajatellaan, ei kyse oikeastaan ole käyttövoiman edullisuudesta tai hyötysuhteesta, vaan sähköisiltä tienkäyttäjiltä perittävien verojen helpotuksesta.
Dieselautoilija, jolla kulutus on noin 6 l/100 km, maksaa ajaessaan (59 + 34)c * 6 = 5€ 60c / 100 km veroja.
Sähköautoilija maksaa esimerkiksi 15 kWh/100 km sähkövero+huoltovarmuusmaksua 2,25c x 15kWh ja arvonlisäveroa esim. 15 c/kWh kokonaishinnasta n. 3c/kWh x 15 plus ALV eli noin 79c/ 100 km veroja. Ja bensiiniautoilija maksaa kuudesta litrastaan 6 € 20 c / 100 km veroa. Tämä vero tarvitaan sosiaali- ja terveydenhoidon varmistamiseen, vähältä osaltaan tieverkon ylläpitämiseen, haja-asutusalueiden bussiliikenteen ylläpitoon, ynnä muihin hyödyllisiin tarkoituksiin. Eli käytön kustannusero painuisi samalla verotuksella pariin kolmeen euroon sadan kilometrin matkalle. 40000 km ajavilla ero jäisi noin tuhanteen euroon vuodessa. Voi olla, että investoinnin takaisinmaksuaika pitenisi huomattavasti, jos meille tulisikin tievero. Jäisi jäljelle lähinnä vain ilmastohyveellisyys, unohtaen sopivasti sen, että kansantuote sellaisenaan tuottaa hiilidioksidipäästöjä, eli ainoa tapa oikeasti pudottaa kansakunnan päästöjä, on elää niukemmin ja tienata vähemmän.
Tienkäyttäjiltä kas tarvitaan ne veromiljardit kuitenkin. Koska tuuliroottorikaan ei sitä veroa tuota (tuotot suuressa osassa tuulipuistoja menevät ulkomaille puhtaana käteen, sama sähkönsiirron osalta), niin herää kysymys, ovatko laskelmat, joita yleisölle tarjotaan, hieman kaunisteltuja.
Toistan siis, ennen kuin jokin vastustuskortti taas vedetään esille, sähköauto on minunkin mielestäni kiva kulutushyödyke, ja varmaan hankin sen tai sitten polttelen 600 satasen euroseteliä perunakuopassa yksitellen, Teslan logo otsaani tatuoituna, saanko silloin synninpäästön ? En tosiaan kiellä sähköautotekniikan hienoutta, me elintasomaalaiset ostamme kaikkea kivaa muutenkin, joka paikat täyteen, kyllä Kongon lapset louhivat meille lisää kobolttia. Esimerkiksi Polestarin mainos "Meidän tehtävämme: päästöjen vähentäminen kehdosta portille" , on selvästi hyvesignalointia, ei oikean ilmastovaikutuksen hakemista. Sähköautotehtaat haistelevat valveutuneiden ihmisryhmien tuulia, mutta noiden firmojen päätavoite on myydä meille lisää roinaa, ei pelastaa ilmastonmuutokselta !
-SS-
-
- Viestit: 1157
- Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 9:05 am
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Ei kai se kenellekään yllätyksenä tule, että verotuksella tällä hetkellä pyritään vauhdittamaan siirtymää sähköautoiluun. Toinen tosiasia on se, että vaikka menokehyksellä on pyyhitty ahkerasti takamusta viimeaikoina, tulee sähköautoilun verotus merkittävästi nousemaan siinä vaiheessa kun riittävä massa on sinne siirtynyt. Jos haluaa nauttia edes jollakin laskukaavalla edullisesta sähköautoilusta, sen aika lienee nyt eikä tulevaisuudessa. Edelleenkään jos pystyy ja haluaa liikennöidä muutaman satasen tai tuhannen euron autolla, ei uudesta sähköautosta ole siinä vertailussa säästöpossuksi.
-
- Viestit: 8699
- Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 4:15 pm
- Paikkakunta: Cat shaisse Hill
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
SS:lle ja muille; säästäminen maksaa, on jopa kallista.
..kesäaika on iltaharrastajan parasta aikaa...
-
- Viestit: 28021
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Lottovoitto napsahti ......... mutta 3 + lisänumero ei vielä riitä sähköauton hankkimiseen. Ellei tuolta lotosta saa "rahoitusta" niin ei sitten ikinä sitä sähköautoa tai muutakaan uudempaa ajoneuvoa irti saa, vaikka kuinka hyviä osamaksusopimuksia olisi tarjolla. Ilman käsirahoja voi vielä auton liikkeestä saada, mutta entä sitten kun pitäisi lyhentää sitä "lainaa"? Taitaisi jäädä sekin huvittelu lyhyeen.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
- Aakku
- Viestit: 8253
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Kai sitä nyt järkevämpiäkin kohteita on mahdolliselle lottovoitolle, kuin nyt joku sähköauto.Ajomies kirjoitti: ↑To Tammi 27, 2022 4:17 pm Lottovoitto napsahti ......... mutta 3 + lisänumero ei vielä riitä sähköauton hankkimiseen. Ellei tuolta lotosta saa "rahoitusta" niin ei sitten ikinä sitä sähköautoa tai muutakaan uudempaa ajoneuvoa irti saa, vaikka kuinka hyviä osamaksusopimuksia olisi tarjolla. Ilman käsirahoja voi vielä auton liikkeestä saada, mutta entä sitten kun pitäisi lyhentää sitä "lainaa"? Taitaisi jäädä sekin huvittelu lyhyeen.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
-
- Viestit: 28021
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Onhan niitä ja paljon, mutta kyllä sen muutaman kymppitonnin voisi uhrata jos potti on 10 milj.Aakku kirjoitti: ↑To Tammi 27, 2022 4:28 pmKai sitä nyt järkevämpiäkin kohteita on mahdolliselle lottovoitolle, kuin nyt joku sähköauto.Ajomies kirjoitti: ↑To Tammi 27, 2022 4:17 pm Lottovoitto napsahti ......... mutta 3 + lisänumero ei vielä riitä sähköauton hankkimiseen. Ellei tuolta lotosta saa "rahoitusta" niin ei sitten ikinä sitä sähköautoa tai muutakaan uudempaa ajoneuvoa irti saa, vaikka kuinka hyviä osamaksusopimuksia olisi tarjolla. Ilman käsirahoja voi vielä auton liikkeestä saada, mutta entä sitten kun pitäisi lyhentää sitä "lainaa"? Taitaisi jäädä sekin huvittelu lyhyeen.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 1297
- Liittynyt: To Tammi 19, 2006 12:06 pm
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Osamaksulla ja liisingeillä tuntuvat ostavan näitä, kuukausimaku sellaiseksi, että menee sama summa kuukaudessa, mitä
entisellä meni polttoaineen ostoon, no ainakin sitä ajoa pitää olla paljonlaisesti, että yhtälö toimii. Pitäisi jonkun tehdä
kunnon laskelma asiasta, että onko asia tosiaan näin.
entisellä meni polttoaineen ostoon, no ainakin sitä ajoa pitää olla paljonlaisesti, että yhtälö toimii. Pitäisi jonkun tehdä
kunnon laskelma asiasta, että onko asia tosiaan näin.
- Aakku
- Viestit: 8253
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Aikaisemmalla työpaikallani siirrettiin kaikki kalusto leasingille. Elikä noin 70 ajoneuvoa.AV kirjoitti: ↑Pe Tammi 28, 2022 7:54 am Osamaksulla ja liisingeillä tuntuvat ostavan näitä, kuukausimaku sellaiseksi, että menee sama summa kuukaudessa, mitä
entisellä meni polttoaineen ostoon, no ainakin sitä ajoa pitää olla paljonlaisesti, että yhtälö toimii. Pitäisi jonkun tehdä
kunnon laskelma asiasta, että onko asia tosiaan näin.
Johto katsoi, että autokalusto on niin huono sijoitus, että sitä ei kannata pitää omistuksessa. Näin saatiin aika huoletta alkuvaiheessa jo sähköisiäkin autoja. Aikoja sitten myös esimerkiksi nopeasti vanheneva tietotekniikka meni leasingiksi.
Toivottavasti kalustosta joku saa mieleisensä 3-4 vuoden kuluttua, kun nämä leasing autot vaihtuu uusiin.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
-
- Viestit: 999
- Liittynyt: Ti Loka 29, 2013 8:33 am
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Laskeskelin tuossa pikaisesti että minun pitäisi yli nelinkertaistaa vuosittaiset ajot, että saisi jonkinlaisella vetomassalla varustetun sähköauton liisattua, nyt menee noin 150€/kk bensaan, joskus olen katsellut että ID4/ENYAQ:n kokoluokan autojen leasingmaksut ovat noin 600-700 €/kk.AV kirjoitti: ↑Pe Tammi 28, 2022 7:54 am Osamaksulla ja liisingeillä tuntuvat ostavan näitä, kuukausimaku sellaiseksi, että menee sama summa kuukaudessa, mitä
entisellä meni polttoaineen ostoon, no ainakin sitä ajoa pitää olla paljonlaisesti, että yhtälö toimii. Pitäisi jonkun tehdä
kunnon laskelma asiasta, että onko asia tosiaan näin.
Tai sitten bensan hinnan pitäisi nelinkertaistua, sehän ei tietysti ole nykyhallitukselle pahakaan rasti
Valmet 361 -63 (ex)
David Brown 885 -73
Hollola
David Brown 885 -73
Hollola
- Aakku
- Viestit: 8253
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Mahtaakohan ykistyisleasingillä ja yritysleasingilla olla verotuksellisesti jotain eroa? Olettaisin, että yritykset vievät leasing kulut verovähennyksiin.Hollo kirjoitti: ↑Pe Tammi 28, 2022 9:41 amLaskeskelin tuossa pikaisesti että minun pitäisi yli nelinkertaistaa vuosittaiset ajot, että saisi jonkinlaisella vetomassalla varustetun sähköauton liisattua, nyt menee noin 150€/kk bensaan, joskus olen katsellut että ID4/ENYAQ:n kokoluokan autojen leasingmaksut ovat noin 600-700 €/kk.AV kirjoitti: ↑Pe Tammi 28, 2022 7:54 am Osamaksulla ja liisingeillä tuntuvat ostavan näitä, kuukausimaku sellaiseksi, että menee sama summa kuukaudessa, mitä
entisellä meni polttoaineen ostoon, no ainakin sitä ajoa pitää olla paljonlaisesti, että yhtälö toimii. Pitäisi jonkun tehdä
kunnon laskelma asiasta, että onko asia tosiaan näin.
Tai sitten bensan hinnan pitäisi nelinkertaistua, sehän ei tietysti ole nykyhallitukselle pahakaan rasti
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
-
- Viestit: 144
- Liittynyt: Su Heinä 14, 2013 4:05 pm
- Paikkakunta: Haukipudas
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Ei muuta kuin KAIKKI auton kulut exeliin ja sieltä se selviää. Kannattavuuden ratkaisee kotilatausmahdollisuus tai sen puute. Tällä hetkellä ongelmana on kohtuuhintaisien sähköautojen saatavuus. Omalla kohdalla menee sähkäri vakavasti harkintaan kunhan reilulla 20k€ alkaa saamaan 250-300 km talvirangella kohtuukokoista autoa.AV kirjoitti: ↑Pe Tammi 28, 2022 7:54 am Osamaksulla ja liisingeillä tuntuvat ostavan näitä, kuukausimaku sellaiseksi, että menee sama summa kuukaudessa, mitä
entisellä meni polttoaineen ostoon, no ainakin sitä ajoa pitää olla paljonlaisesti, että yhtälö toimii. Pitäisi jonkun tehdä
kunnon laskelma asiasta, että onko asia tosiaan näin.
-
- Viestit: 1157
- Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 9:05 am
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Yritys ei muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta saa vähentää ALV:tä henkilöauton leasingmaksusta tai muista kuluista. Toki se maksu sinänsä menee yrityksen kuluihin siinä missä muutkin, mutta henkilöautot ovat yleensä jonkun autoetuautoja ja siitä on edunsaaja maksaa joko verot tai koko autoedun. En siis näe mitään merkittävää etua leasingjärjestelyn verotuksessa suuntaan tai toiseen.
-
- Viestit: 325
- Liittynyt: Ma Syys 03, 2018 9:01 pm
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
EU alkoi seuraamaan hybridien todellista polttoaineella ajoa vuoden alussa. Tieto menee kun auto käy töpselin nokassa merkkiliikkeessä. Lainsäädäntö ei ilmeisesti vielä salli auton itsekseen lähettävän vaikka nettiyhteys onkin koko ajan päällä. Vag konsernin tuotteissa testeri kysyy heti alussa onko asiakas antanut luvan tietojen lähettämiseen. Mitkä lie ovat sitte tekniset ratkaisut tulevaisuudessa? Mielikuvitus on vain rajana mihin kaikkeen tuotakin tietoa voidaan käyttää,suomen verottajalle ainakin kelpaisi
-
- Viestit: 792
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 3:32 pm
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
https://autokalkulaattori.fi/
Tämä ilmasopaneelin kalkulaattori laskee autoilun kulut.
Oletusarvot kannattaa vain vaihtaa todellisiksi. Harva esimerkiksi ostaa uuden auton ja pitää sitä 15 vuotta, jäännösarvoksi on oletettu 0€. Korpraalin natsaa klikkaamalla näkee kaikki laskennan perusteena olevat arvot. Hammasrattaasta voi muuttaa asetukset esim 3 vuoden käytölle.
Tämä ilmasopaneelin kalkulaattori laskee autoilun kulut.
Oletusarvot kannattaa vain vaihtaa todellisiksi. Harva esimerkiksi ostaa uuden auton ja pitää sitä 15 vuotta, jäännösarvoksi on oletettu 0€. Korpraalin natsaa klikkaamalla näkee kaikki laskennan perusteena olevat arvot. Hammasrattaasta voi muuttaa asetukset esim 3 vuoden käytölle.
Allekirjoituspaikka myynnissä 5,99€/kk (ei määräaikaisuutta)
-
- Viestit: 7780
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Alle viikko sitten viimeksi laskin.
Ei kannata.
Ei kannata.
- Aakku
- Viestit: 8253
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Innostuin, kun netissä uutisoitiin uudesta Nissan Micran sähköversiosta. Uusin Micran korimalli on minusta Nissanin hienoin näistä kansanmalleista. Pettymys oli suuri, kun ekat kuvat kertoo, että siitä on tehty taas mulkosilmäinen munan mallinen. Siihen loppui innostus.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
-
- Viestit: 15608
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
- Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Adac vertaili ekoautojen ekologisuutta. Kuten arvata saattaa, mopoautojen kokoiset pikkusähkökoppiaiset olivat hyvillä arvosanoilla. Ja Hyundai Kona, jos korealaisesta tykkää, mutta senkin perushinta on 43000, ja valtio antaa siitä sitten pari tonnia takaisin. Polestar onkin jo viisikymppiä. Perheauton kokoinen ja samalla kohtuu edullinen ekoauto oli kaasulla käyvä Volkswagen Golf TGI / Seat Leon TGI, hintaluokka 25000.
Kaasuautot kärjessä ADACin ekotestissä — jopa testaajat yllättyivät!
-SS-
Kaasuautot kärjessä ADACin ekotestissä — jopa testaajat yllättyivät!
-SS-
-
- Viestit: 1297
- Liittynyt: To Tammi 19, 2006 12:06 pm
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
-SS- kirjoitti: ↑Su Tammi 30, 2022 12:33 am Adac vertaili ekoautojen ekologisuutta. Kuten arvata saattaa, mopoautojen kokoiset pikkusähkökoppiaiset olivat hyvillä arvosanoilla. Ja Hyundai Kona, jos korealaisesta tykkää, mutta senkin perushinta on 43000, ja valtio antaa siitä sitten pari tonnia takaisin. Polestar onkin jo viisikymppiä. Perheauton kokoinen ja samalla kohtuu edullinen ekoauto oli kaasulla käyvä Volkswagen Golf TGI / Seat Leon TGI, hintaluokka 25000.
Kaasuautot kärjessä ADACin ekotestissä — jopa testaajat yllättyivät!
-SS-
Unohdit sitten mainita, että Saksan sähkö on aika hiilenmustaa Suomeen verrattuna, ei kahta puhetta, etteikö
sähköautot olisi Suomessa kärjessä. Vieläkö päästään Venäjän hiilisähköstä eroon, niin tilanne vain paranee.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Aulispoika, Jounie, Pikkuvalmet, RH 6 ja 45 vierailijaa