Sähköautot tulevat

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Superdextaaja
Viestit: 12931
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Jostakin luin, että kiinalainen Nio ja Shell aloittavat yhteistyön Kiinassa alkajaisiksi sadan akunvaihtopisteen perustamisella. Näitä on tulossa sitten Eurooppaankin jo lähivuosina. Akun vaihto täyteen kestäisi viitisen minuuttia.

Emmääoikeintiijä, onko tuokaan nyt sen käytännöllisempää tai saasteettomampaa kuin tavallinen tankkaaminen? Jos polttoaineet voidaan tuottaa hiilineutraalisti ja moottorit kehittää vieläkin vähemmän saastuttaviksi, niin sehän olisi käytännössä melkeinpä parempi vaihtoehto autojen käyttökelpoisuuden ja tankkausmahdollisuuksien takia.
Eri asia, jos laitettaisiin induktiolataus vähän joka paikkaan vähintään parkkihalleihin ja kotiruutuihin, niin jo olisi helppoa koko auton käyttö, kun ei tarvitsisi miettiä virran riittävyyttä ja akun lataustasoa tippaakaan.
Tekemällä virheistä oppii.
Talumees
Viestit: 6354
Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Talumees »

Nyt on nätti paketti!
Kuva
korsteeni
Viestit: 3569
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja korsteeni »

^ On kyllä!

Mutta miksi sähköautoissa pitää olla aina niin jumalattoman rumat vanteet!? Ihan joka merkillä.
Avatar
Aakku
Viestit: 8255
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
EKo
Viestit: 4499
Liittynyt: La Syys 05, 2015 2:26 pm
Paikkakunta: Tyrwää city
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja EKo »

korsteeni kirjoitti: La Joulu 04, 2021 2:34 pm ^ On kyllä!

Mutta miksi sähköautoissa pitää olla aina niin jumalattoman rumat vanteet!? Ihan joka merkillä.
Ilmanvastuksen viilaamiseksi mahdollisimman alas, jotta saadaan mahdollisimman pitkä toimintamatka.
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
korsteeni
Viestit: 3569
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja korsteeni »

EKo kirjoitti: La Joulu 04, 2021 4:56 pm
korsteeni kirjoitti: La Joulu 04, 2021 2:34 pm ^ On kyllä!

Mutta miksi sähköautoissa pitää olla aina niin jumalattoman rumat vanteet!? Ihan joka merkillä.
Ilmanvastuksen viilaamiseksi mahdollisimman alas, jotta saadaan mahdollisimman pitkä toimintamatka.
Miksei tätä samaa sovelleta polttomoottoriautoihin?
Juhnu
Viestit: 1577
Liittynyt: To Joulu 27, 2007 12:33 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Juhnu »

korsteeni kirjoitti: Su Joulu 05, 2021 1:25 am
EKo kirjoitti: La Joulu 04, 2021 4:56 pm
korsteeni kirjoitti: La Joulu 04, 2021 2:34 pm ^ On kyllä!

Mutta miksi sähköautoissa pitää olla aina niin jumalattoman rumat vanteet!? Ihan joka merkillä.
Ilmanvastuksen viilaamiseksi mahdollisimman alas, jotta saadaan mahdollisimman pitkä toimintamatka.
Miksei tätä samaa sovelleta polttomoottoriautoihin?
Sovelletaan.
https://www.varaosahaku.fi/fi-fi/Hae/Os ... -30436407/
korjailija
Viestit: 5516
Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja korjailija »

Sähköautoilu ei ole juuri tänään järin edullista – Matka Helsingistä Turkuun ja takaisin nousi juuri 10 eurosta 132 euroon
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/sahk ... 34388f70b0
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe

Etiam si omnes, ego non
oju
Viestit: 762
Liittynyt: Pe Elo 22, 2014 3:13 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja oju »

korjailija kirjoitti: Ke Joulu 08, 2021 2:34 pm Sähköautoilu ei ole juuri tänään järin edullista – Matka Helsingistä Turkuun ja takaisin nousi juuri 10 eurosta 132 euroon
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/sahk ... 34388f70b0
Tuota, artikkelissa iloiteltiin ajatuksella että sähköä ladattaisiin pörssihinnan huipputasolla. Jos sitä huippuhintaa maksettaisiin yleisesti sammuisivat valot monesta torpasta.
Avatar
Aprikoitselija
Viestit: 1247
Liittynyt: Pe Touko 15, 2020 5:52 pm
Paikkakunta: Varsinais-Suomi, nykyään
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Aprikoitselija »

Juuri poikkesin yhden tutun luona, joka oli hankkinut upouuden sähköauton. Hän ajelee sillä pääasiassa Kauniaisten ja Turun väliä. Katui katkerasti hankintaansa. Syynä oli lähinnä se, että nämä pakkaset ja joku kai muukin, oli saanut aikaan useita matkalle jäämisiä.

Kallista lystiä tämä maailmanparantaminen tällä konstin. Ainoa hyvä puoli minkä hän mainitsi, oli Lidlin asiakkailleen tarjoama ilmainen latauspiste kapupassakäynnin ajaksi. Eikös Volvokin laskeskellut, että sähköauto tarvitsee käyttöikänsa ajalle laskettuna luonnonvaroja ja muutakin vihreästi kirottua enemmän kuin kohtuullinen vanhanaikainen kulkine. Panee miettimään niitä vihreitä motiiveja, jotka ovat meidät tähän oikkuun eturintamassa yllyttäneet. Vaikka eipä tarvitse minun tähän sähköhömppään enää siirtyä. Loput ajot menee nykyvehkeellä.
Avatar
Aakku
Viestit: 8255
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Aprikoitselija kirjoitti: Ke Joulu 08, 2021 4:51 pm Vaikka eipä tarvitse minun tähän sähköhömppään enää siirtyä. Loput ajot menee nykyvehkeellä.
Samaa olen ajatellut. Kun pääsin oravanpyörästä, niin nykyiset vähät ajot voin ajaa vaikka konjakilla. Ei haittaa, vaikka nurkissa on neljä dieseliä. Ajetaan sillä, millä huvittaa. Kilometrit riittää näissä loppuiäkseni, jos hallitus vain sallii.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
oju
Viestit: 762
Liittynyt: Pe Elo 22, 2014 3:13 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja oju »

Ihan mielenkiinnosta, mikä auto on kyseessä tuolla Kauniainen-Turku -reitillä?
Talumees
Viestit: 6354
Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Talumees »

Polttoaineverot hiipuu niin verottaja on jo ottanut uuden suunnan:
Kuva
Hollo
Viestit: 999
Liittynyt: Ti Loka 29, 2013 8:33 am
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Hollo »

Mietiskelin tuossa että voisi tulla melko mielenkiintoinen reissu, jos lähtisi ostamaan tuolta Stuttgartin lähistöltä käytetyn Nissan Leaf 40 kWh:n akulla. Voisi olla melko aikaaviepää ajella se Tanskan ja Ruotsin kautta Suomeen. Matka sujuisi varmaankin tahdilla 3 tuntia ajoa (250 km), 1-4 tuntia latausta, taas 3 tuntia ajoa jne. Matkaa tullee noin 2200 km, jos pääsisi keskimäärin 60 km tunnissa, niin matka kestäisi 37 tuntia, eli 3 vuorokautta. Lauttamatkat ja mahdolliset yöpymiset lisäisivät tietysti matka-aikaa!
Valmet 361 -63 (ex)
David Brown 885 -73
Hollola
EKo
Viestit: 4499
Liittynyt: La Syys 05, 2015 2:26 pm
Paikkakunta: Tyrwää city
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja EKo »

Liiffi Saksassa laivaan ja sillä uiskentelee Hankoon vai mihin ne nykyään tulevat. Vähemmän stressaavaa. Voi ottaa vaikka IPAa alkumatkan. :D
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
Harri S
Viestit: 1313
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 10:30 am
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Harri S »

oju kirjoitti: To Joulu 09, 2021 11:10 am Ihan mielenkiinnosta, mikä auto on kyseessä tuolla Kauniainen-Turku -reitillä?
Tuskin saat vastausta. Nää on näitä naapurin-kaiman-tutun tuttavan kuulojuttuja joihin ”asiantuntijat” hanakasti vetoavat. Ostettu kaupunkiauto ja lähdetään sillä hinkkaamaan Turkuun ja takaisin.

Harvemmin näissä kriittisissä kommenteissa esiintyy se että tulipa tehtyä hölmö ostos. Aina se syy on näemmä ostoksessa, ja se kertoo jotakin ajatuksen juoksusta.

Kannttaa ostaa auto sen oman ajoprofiilin mukaan ja jos kynnet ei riitä muuhun kuin kaupunkiautoon, ja sähköllä kuljettava, niin Kauniaisista pääsee Turkuun myös junalla.
Hölmö ostos ei ole auton vika vaan ostajan, joka on liian hölmö ottaakseen selvää asioista ennen ostoksen tekemistä.

Nykyään ei kannata automyyjiäkään enää syyttää kun ihan oikeaakin tietoa ja käyttökokemusta löytyy joka tuutista.
Harrilla taitaa olla herkkä hipiä ;- ) t: Tietäjä
oju
Viestit: 762
Liittynyt: Pe Elo 22, 2014 3:13 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja oju »

Siinäpä se. Oletin että auto ei joko sovellu tehtävään pienen akun takia tai on se on niin alkeellinen ettei akun lämmitys ole nykyvaatimusten tasolla. Sopiviakin löytyy Teslaa paljon halvemmalla.
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja NH »

Hollo kirjoitti: Pe Joulu 10, 2021 11:54 am Mietiskelin tuossa että voisi tulla melko mielenkiintoinen reissu, jos lähtisi ostamaan tuolta Stuttgartin lähistöltä käytetyn Nissan Leaf 40 kWh:n akulla.
Miten on tuollaisen Leafin toimivuus jäätävissä olosuhteissa edes pikkupakkasilla?
Silmään on sattumalta osunut muutama Leaf, jotka ovat lähinnä erottuneet muusta autokannasta pressulla peitetyillä tuulilaseillaan.
Harri S
Viestit: 1313
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 10:30 am
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Harri S »

NH kirjoitti: Ma Joulu 13, 2021 1:05 pm
Hollo kirjoitti: Pe Joulu 10, 2021 11:54 am Mietiskelin tuossa että voisi tulla melko mielenkiintoinen reissu, jos lähtisi ostamaan tuolta Stuttgartin lähistöltä käytetyn Nissan Leaf 40 kWh:n akulla.
Miten on tuollaisen Leafin toimivuus jäätävissä olosuhteissa edes pikkupakkasilla?
Silmään on sattumalta osunut muutama Leaf, jotka ovat lähinnä erottuneet muusta autokannasta pressulla peitetyillä tuulilaseillaan.
Kannattaako tuollaista edes kirjoittaa jos et ole itse edes kokeillut. Monessako polttishenkilöautossa on 5kW sisälämmitin? Edes webasto/eberi vaikka ne dieseleissäki pitää olla koko ajan plhisemässä että saa moottorin lämmöt yli 60 asteen. Mulla on auto joka aamu lämmin penkkejä ikkunoita ja rattia myöten ja lumet sulaneet pois katolta.
20 asteen pakkasjaksolla täällä etelässä sähkikset meni menojaan siinä missä ennenkin mutta tienvarressa oli lukuisia polttiksia hyytyneinä ja yksi volvo paloi isolla liekillä tuolla motarin vartella. Yhtään sähkistä en mähny hyytyneenä saatikka liekeissä.

Tartun tähän provoon ihan siksi että jokainen vois kantaa myös vastuuta näistä nettiluulotteluistaan, kun näitä lukee moni joka saattaa otta ne jopa todesta ja tehdä valintoja niiden perusteella. Ihan samat heikkoudet ja puutteet akkua ja lämmityimiä myöten on polttiksissakin jotka etelästä rahdataan ja niitähän on viime vuosikymmenet tuotu tänne melkoisia määriä.

Laitan siten nyt kuitenkin tähän säikeen toisaalta jossa on mun lähes kolmen vuoden kokemus näistä kun en jaksa teitä ”tietäjiä” tämän enempää valistaa. Saa toki kumota, mutta perustelut pitää olla paremmat kuin mutuilu. Ja todellisuudessa toi esittämäni kustannusten erokin on minun kohdallani vielä suurempi kun sähkön hinta on pääosan ajasta ollut peri senttiä halvempi kuin tuo esittämäni ja vuosittaisessa veroissa säästö n 400€ vuodessa verrattuna tuohon polttikseen ja jota ei ole laskuissa mukana ollenkaan, ettei mene tuon verrokin kulupuoli miinukselle heti alussa.

Yhteenveto kokemuksista Nissan Leaf käyttiksenä suomen suvessa ja talvessa pääosan vuodesta perheen ainoana ajoautona ja max. 16A kotisukolatauksen varassa. Joten pikku loppuyhteenveto tähän kun takana on 2v ja 10kk sähköautoilua.
Kilsoja on tullut aika tasa 60tkm tuona aikana.

Kustannukset:
Verovähennyksiä olen saanut käyttöön 12750€
Tuo jaettuna vuorokausien määrällä 1022 tekee 12,48€/vrk

Sähöenergiaan on mennyt häviöineen 2044€, joka laskettu 1022 vrk x 100km joka laskettu yläkanttiin 11senttiä kaikkinensa/kWh ja vuisittainen keskikulutus 18kWh/100km.
Näin ollen viivan alle jää 10520€.

Verrokiksi saman hintainen Kontulan hummeri bensakoneella joka mitoiltaan sama.
Bensaa vuoden keskikulutuksella vajaa 6L/100km tekee polttoainekuluiksi 10220€ Jos bensan keskihintana pidetään 1,7€.
Näin ollen viivan alle jää 420€.

Katsastuksia ei ole vielä ollut, ensi vuonna eka. Ylimääräiset vaihteistoöljynvaihdot a=50€ olen teettänyt, kun auto saa saapasta melko huolella ja ympäri vuoden.

Toimintasäde autolla on ollut kesällä 250-260km ja talven paukkupakkasilla alimmillaan 160km.
Huoltoihin on mennyt rahaa 450€ yhteensä.
Vakuutus täyskaskolla 782€ vuosi kaikkinensa tuulilasivakuutuksen kera.
Vikoja on ollut kaksi:
Kuskin oven ikkunahissi kitisee kostealla kelillä jota rasvattu mutta kitinä palasi syksyllä (tarvii rasvata uudelleen).
Viime viikonloppuna vajaan 20 asteen pakkasjaksolla ajoin 12V akun lähes tyhjäksi pätkäajossa, kun se ei ehtinyt kunnolla latautumaan ja lukuisat 12V lämmityimiä yms. huudatin täysillä. Absit sekos mutta ajoin auton kotiin, latasin himassa akun täyteen ja ongelma poistui. Autossahan on sähköjarrut, sähköinen ohjaustehostin, penkilämmittimet, sähköinen ilmastointikonpura/ilmalämpöpumppu ja ratin sekä peilien ja ikkunan lämmittimet, jotka haukkaa melkoisesti tehoa.
Lefspyllä kattelin vikakoodit, jotka paljasti ongelman syyn.
4 vuotiaan lyijyakun tilaa tarvii siis jo seurailla kovan kulutuksen aikana ja käyttää ajoakun hidaslatausta jotta lyijyakku ehtii latautua paremmin.
17 pakkasasteen jälkeen ilppi ei ree lämmintä vaan käyttöön tulee 5kW kiuasvastus, joka on se pääsyy sähköautojen kantaman romahdukseen talvipakkasilla.
Toissa joulukuussa kävin Lahdessa ja takaisin ihan nopeusrajoitusten mukaan ajaen ilman lisäkatauksia kun keli oli nollan molemmin puolin.
Akusta saa kesällä menemään 70% kun ajaa Lohjan harrastetallille ja takaisin kaasu pohjassa 141km/h rajotinta vasten, moottoritietä pitkin (yht. 110km).
Vastaava -10 asteen pakkasella ja 110km/h todellista vei akusta yli 80% joka kertoo pakkasen vaikutuksesta.

Rapidgateen en ole törmännyt, kun pikalatauksia mahtuu mun käytössäoloaikaan kolme kappaletta.
Coldgatea Leafissa ei ole kun akussa on 300-500W akkulämmitin joka käynnistyy automaattisesti, akun lämpötilan laskettua alle -20.

Akun kunto on noi 91% uudesta ja se sisältää energiaa täydessä latungissa n. 34kWh, josta voi laskea toimintasäteen kelin ja kulutuksen mukaan. Akkunäyttöä ei tule nykyään enää seurattua käytännössä ollenkaan, kun auto on tuttu, ja tiedän mihin se kykenee, ja mihin asti sillä milläkin kelillä pääsee.

Ostin 130€:lla 6-16A säädettävän latauskaapelin jolla saan akun täyteen puolta nopeammin, ja pääsen hyötymään auton tehokkaammasta laturista.
Tuo kuvien toimintasäde on 50km ylioptimistinen ajankohdan paukkupakkanen huomioon ottaen, mutta 20% akun sai täyteen 8 tunnissa, tuolla uudella kaapelilla supersukosta ladaten.

Kesärenkaat alkaa olemaan puolikuntoiset ja nastarenkaat myin pois vuosi sitten ja laitoin tilalle kitkat kun se nastojen rapina alko vituttamaan. Auton äänieristys voisi olla parempi ja saatan sitä hieman ensi kesänä parantaa.
Ruosteita ei ole tullut, kiitos tekemäni ruostesuojauksen, muutamia kiveniskemiä, joita vastaan olen laittanut suojateippauksia.
Valkonen väri harmittaa kun siinä näkyy kaikki paska ja lähellä oli ettei auto vaihtunut toisenväriseen uuteen viime kesänä kun sain kelpo tarjouksen.
Tuulilasinpyyhkimen tihkukytkin on ihan yhtä paska kuin mm. Mersuissani on ollut ja mielelläni ottaisin sellaisen ilman automatiikkaa. Kolme lisäsäätöä tihkulla on mutta niitä joutuu venkslaamaan koko ajan.
Propilotti on käytössä lähes koko ajan kun se pitää auton kaistalla ja mukautuu muun liikenteen rytmiin = auton paras varuste.
Auto on melko tilava, mikä oli yksi ostokroteereistä ja sillä on kuskattu monenmoista tavaraa. Aina 20-lukuisen kanttiauton rintapellistä WW2 lentomoottorin sylinteriryhmiin ja autonkorin korirungon puukehikoihin sekä kokonaisiin V8 moottoreihin.

Tällä hetkellä tällaisen käytetyn tappiinsa varustetun Teknan myyntihinnat pyörii 23-25K€ paikkeilla ja omastani maksoin vähän ajettuna esittelyautona 33500€ (Uuden vastaavan ovh silloin 44K€).
Perusmallin Leafin saa tällä hetkellä uutena 24K€ mutta en tiedä onko siinä esim. lämpöpumppua.

Mulla on 9 työpäivää eläkkeeseen. Ja harrastetalleista toinen 55km päässä, ja nyt voin käydä siellä arkipäivisin rakentelemassa yhtä vanhoista bensakrematoroistani n. 40€ polttoainekuluilla koska ei mulla olis rahaa iskeä pienestä eläkkeestäni yli 300€ kk pelkästään siihen, että saan polttoaineet siirtymisiin sinne ja takaisin nykyisillä bensanhinnoilla.

Suosittelen vahvasti pidemmän tähtäimen elinkaariajattelua autohankinnoissa oli se käyttövoima sitten mikä tahansa.
Käytetty halppis on käynyt välillä mielessä ja kuittaisi tuosta Leafista myydessä omat pois hyvien korkojen kera, mutta noissa uudemmissa on suurin etu se että jää kaikki energia harrasteautojen ja laitteiden ropaamiseen, joita mulla on jo melkein liikaakin.
Harrilla taitaa olla herkkä hipiä ;- ) t: Tietäjä
Ropottaja
Viestit: 887
Liittynyt: Ke Tammi 25, 2012 8:44 am
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Ropottaja »

Harri S kirjoitti: Ma Joulu 13, 2021 4:06 pm
Suosittelen vahvasti pidemmän tähtäimen elinkaariajattelua autohankinnoissa oli se käyttövoima sitten mikä tahansa.
Mitä mahtaa olla korkeajänniteakuston elinikä, ja mihin suuntaan auton elinkaari kääntyy, kun akuston uusiminen on ajankohtaista. Jotain arvioita olen nähnyt eri medioissa, että akuston hinta on jopa uuden vastaavan auton luokkaa. Uutisoinnin todenperäisyydestä en tiedä, eikä omaa kokemusta ole. Ihmeen vähän aiheesta on tietoa tällä hetkellä, ja asia voi realisoitua yllättävällä tavalla joko akuston hankintahintana, tai vaihtoehtoisesti auton vaihtoarvon romahtamisena. Varmaa on ilman sen parempaa kokemusta, että kahtakymmentä vuotta ei mennä kuten polttiskalustolla parhaimmillaan.
Microsoft- vapaa vyöhyke
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], Mazaman, Olli S., pouhe, Rami, RS ja 56 vierailijaa