Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.
imppu kirjoitti: ↑Ti Loka 12, 2021 12:41 pm
En vastusta sähköllä liikkumista, vaan yletöntä tuputtamista ja tiedossa olevaa petosta sähköllä liikkumisen edullisuudesta pitkällä jaksolla.
Tuo päästöttömyys on melko huuhaata näin harvaanasutussa paikassa kuin mitä täällä on.
Kuka nyt niin tuputtaa? En minä ainakaan ole huomannut.
Et taida tietää itsekään sähköllä liikkumisen hinnasta pitkällä aikavälillä? Arvailla toki voi, mutta se on aivan eri asia kuin tieto.
Riippuen sähköstä on aikalailla vähäpäästöistä ja paranee edelleen akkuteknologian (akkujen valmistamisen) kehittyessä.
Tuputuksena otan tuon polttokäyttöjen myrkylliseksi ja ensitilassa eroonpäästäväksi leimaamista.
Sähköllä liikkuminen näyttää nykyään ehkä edulliselta käyttökustannuksiltaan, mutta kun ne riittävässä määrin yleistyy, eikä vaihtoehtoja jätetä, niin verot, yms kulut nousevat takuulla, kun pohjattomaksi lompakoksi soomipojan autoilu on määritetty.
Tähänhän voisi jokainen pistää jatkoksi autoilusta aiheutuvia vuosittaisia kulujaan, saataisiin jotain suuntaa. Minun on nimittäin vaikea uskoa että joillakin kaikki pennoset menee autoiluun.
Ohessa karkeahko laskelma omista autoilukulungeista:
Käyttöauto ja harrasteauto siis tässä. Kilometrejä tulee noin 12 tkm (d) +3 tkm (be). Yhteensä 3680 €.
Oliskohan 15% vuotuisista nettotuloista meidän kahden hengen taloudessa. Onhan se aika paljon, mutta mitään menoja ei ole tietääkseni jätetty menemättä säästösyistä. Toki ei huvikseenkaan tule ajeltua kovin monesti. Maalla asutaan, kaupunkiin 15 km.
Edelleenkään en ymmärrä tuota hinta vertailua eri merkin välillä jos joillakin merkeillä voi verrata samaa mallia eri tekniikalla.
Voinhan laittaa tähän toisinpäin esimerkiksi että paljonko joku model s maksaa ja samankokoisen mondeon saa polttomoottorilla paljon halvemmalla, järkeäkö vertailla?
Saa ja on suotavaakin laittaa samanlaista vertailua kuten opelista laitoin, en itse ole noiden lisäksi muita käynyt katsomassa.
Omaa aiempaa viestiä lainaten, sähkö corsien hinnoissa useamman tonnin tiputus tullut.
Alkaa jo olla järkevämmän oloisia verrattuna aiempaan.
Mkin kirjoitti: ↑Ti Loka 12, 2021 5:55 pm
Selväähän se, ilmaiseksi ei ajele kukaan millään.
Tähänhän voisi jokainen pistää jatkoksi autoilusta aiheutuvia vuosittaisia kulujaan, saataisiin jotain suuntaa. Minun on nimittäin vaikea uskoa että joillakin kaikki pennoset menee autoiluun.
Ohessa karkeahko laskelma omista autoilukulungeista:
Käyttöauto ja harrasteauto siis tässä. Kilometrejä tulee noin 12 tkm (d) +3 tkm (be). Yhteensä 3680 €.
Oliskohan 15% vuotuisista nettotuloista meidän kahden hengen taloudessa. Onhan se aika paljon, mutta mitään menoja ei ole tietääkseni jätetty menemättä säästösyistä. Toki ei huvikseenkaan tule ajeltua kovin monesti. Maalla asutaan, kaupunkiin 15 km.
Huoltojen lisäksi tulee huomioida mahdolliset korjaukset. Autosta riippuen myös arvon alenema voi olla huomattava. Joskus ainakin se käyttöauto pitää uusia.
Mkin kirjoitti: ↑Ti Loka 12, 2021 5:55 pm
Selväähän se, ilmaiseksi ei ajele kukaan millään.
Tähänhän voisi jokainen pistää jatkoksi autoilusta aiheutuvia vuosittaisia kulujaan, saataisiin jotain suuntaa. Minun on nimittäin vaikea uskoa että joillakin kaikki pennoset menee autoiluun.
Ohessa karkeahko laskelma omista autoilukulungeista:
Käyttöauto ja harrasteauto siis tässä. Kilometrejä tulee noin 12 tkm (d) +3 tkm (be). Yhteensä 3680 €.
Oliskohan 15% vuotuisista nettotuloista meidän kahden hengen taloudessa. Onhan se aika paljon, mutta mitään menoja ei ole tietääkseni jätetty menemättä säästösyistä. Toki ei huvikseenkaan tule ajeltua kovin monesti. Maalla asutaan, kaupunkiin 15 km.
Huoltojen lisäksi tulee huomioida mahdolliset korjaukset. Autosta riippuen myös arvon alenema voi olla huomattava. Joskus ainakin se käyttöauto pitää uusia.
Vähän ajoa, vakuutus ilman kaskoa, huollot tekee itse, mitään ei hajoa, renkaat kestää ikuisesti ja ei arvon alenemaa, niin varmasti laskelma näyttää halvemmalta kuin uusi auto osamaksulla.
Joskus näitä laskin ja 5-10vuotiaiassa, arvoltaan 15-30k€, autoissa sellainen 500€/kk tuntui menevän väkisin kun kaikki kulut laski mukaan, vaikka auto olisi velaton.
Ei se hullu ole, joka pyytää. Saattaa tuokin latauspiste olla hyvinkin vilkkaan paikan yhteydessä, eikä siinä kuulukaan kenenkään kovin pitkään latailla akkujaan. Eiköhän se yleensä riitä lataukseksi vain sen verran tuollaisissa paikoissa, että pääsee kotiin piuhan päähän yöksi. Ei vain olla vielä totuttu alitajuntaisesti siihen, että "tankkaus" voi tapahtua kotona tai periaatteessa jonkin verran ihan mistä tahansa pistorasiasta. Ei edes vedyllä päästä tuohon ikinä paitsi, jos polttokennot yleistyvät akkuautojen lisälatureiksi. Suoralla tasasähköllähän lataus onnistuu periaatteessa vaikka naapuriautonkin akusta sen muutaman kilometrin verran hätätapauksessa.
Sähköautoilijat ovat täällä taajamissa usein autoetukulkijoita, silloin on aivan sama mitä se lataus maksaa, kunhan sen saa nopeaan tehdyksi. Kuitti sitten vaan kirjanpitoon muiden lappujen mukana.
Että tuollainen huippukallis latauspiste on tarkoitettu ammattilaisille, kuluttaja-asiakkaat kerkiävät latailla kotonakin.
Tämä autoilun kustannus on mielenkiintoinen asia. Ynnään meidän talouden autoilukulut tähän ihan omasta mielenkiinnosta tämän hetken ja hintatason mukaan. Ja vuoden aikana tehtyjen korjausten mukaan.
Kulut yhteensä 2720€ vuodessa tai 23c kilometrille
Nämä siis bensa autoja.
Jos haluaisi vaihtaa tuon ykkös auton edullisen pään sähköautoon tai Blugin hybridiin vuotuiset pääomakulut nousisivat ja liikkumiseen käytetyn energian Kulut laskisivat. Nopeasti tehdyn laskelman perusteella vuotuisessa autoilukustannuksessa ei merkittävää ero tulisi suuntaan tai toiseen.
Kakkos auton kohdalla vähäisen kilometri kertymän takia sähköauto olisi kalliimpi kokonaiskustannuksiltaan.
Yllätyin kun juutuubi alkoi tarjota personoituja videoita, joiden sisältö käsittelee "sähköautojen sähköautoa". Eräiden videoiden, ei niin vähäisen määrän perusteella, voisi äkkipäätään arvella että Teslan laatu lähenee jopa muinaisten Vaz tuotteiden tasoa. Laatu/ työn jälki on luokattoman huonoa tuon hintaluokan autolle. Vaz-tuotteet oli sentään köyhien autoja arvattavin laatukriteerein, mutta Teslaa en ole sellaiseksi mieltänyt.
Liisaaminen on laskennallisesti loppujen lopuksi ihan hyvä vaihtoehto. Toimii myös vakuutuksena sen varalle, että autossa kuitenkin jotakin hajoaa käytössä ennen aikojaan. Yksityisomistaja joutuisi näissä tapauksissa kaivamaan yksityiskukkaroaan, että olisi kulkupeli taas alla mahdollisimman nopeasti.
Hermolevosta kannattaa joskus vähän maksaakin. Harmi vain, että meillä ei ole vielä oikein kilpailua leasing-tarjoajien kesken. Aika pieniä vuotuisia kilometrejä, heikkoa varustetasoa hevosvoimineen kuin akkukokoineen ja ihan liian pitkiä sopimuksiin sitoutumisia tarjoavat vielä. Eikös täyssähkiksen liisaaminen onnistuisi nyt vapaasti ulkomailtakin?
Superdextaaja kirjoitti: ↑Ma Loka 25, 2021 5:16 pm
Liisaaminen on laskennallisesti loppujen lopuksi ihan hyvä vaihtoehto. Toimii myös vakuutuksena sen varalle, että autossa kuitenkin jotakin hajoaa käytössä ennen aikojaan. Yksityisomistaja joutuisi näissä tapauksissa kaivamaan yksityiskukkaroaan, että olisi kulkupeli taas alla mahdollisimman nopeasti.
Hermolevosta kannattaa joskus vähän maksaakin. Harmi vain, että meillä ei ole vielä oikein kilpailua leasing-tarjoajien kesken. Aika pieniä vuotuisia kilometrejä, heikkoa varustetasoa hevosvoimineen kuin akkukokoineen ja ihan liian pitkiä sopimuksiin sitoutumisia tarjoavat vielä. Eikös täyssähkiksen liisaaminen onnistuisi nyt vapaasti ulkomailtakin?
Toki, mutta sitten pitää ottaa sellainen liisari missä huollot & korjaukset ja sijaisauto kuuluu kk-hintaan.
Esim K-kaara tarjoaa yksityisillekkin ns rahoitusliisarin tapaista: https://www.k-autoleasing.fi/yksityisleasing
Tuosta listasta kun katsoo mitä esim "S" vaihoehto kattaa niin eihän se oikeastaan ole kuin osamaksu sopimus isommalla loppuerällä.
Tokihan se sopimuksen sisältö sitten näkyy kk-hinnassa mutta siitä seuraa se ettei halvin liisarisopimus paljoa mielenrauhaa tarjoa...
Hä hää. Ei koske mua.
Kun ei koske ennen kuun alkua ostettuja sähköautoja.
Mutta uskon vakaasti että tuo 118€ on linnumaitoa polttisten tuleviin veronkorotuksiin verrattuna.
t: Käyttövoimaero 50€ edelleen, joka tosin pulitettiin 01/2020