hitachi ex 100.2 boksi rikki, olisko kellään tietoa liittyen

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

santikko

hitachi ex 100.2 boksi rikki, olisko kellään tietoa liittyen

Viesti Kirjoittaja santikko »

elikkä ilmeisesti puomin toimintoja ohjaavasta boksista muutama komponentti palanut, muut ovat ok mutta yksi on niin pahoin lämmennyt että teksti on kadonnut. elikkä tehovastus piirilevyn paikalla R1. omistaako kukaan vastaavaa konetta ja viitsisi sen verran avata boksin kantta että näkisi tuon vastuksen mallin? tai löytyykö ketään jolla olisi suhteita esim. rotatorille varaosapuolelle pystyisikö tuota komponenttia selvittämään? uusi boksi maksaa 2300€, korjauksella selviäisi muutamalla eurolla. boksin varaosanumero on 9116366, piirilevyssä numero hs303-s2-9
Olympianisti
Viestit: 1364
Liittynyt: Ti Tammi 06, 2009 5:00 pm
Paikkakunta: Rantasalmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Olympianisti »

Morjens

Ex100-3 mallinen kuokka löytyy, liekkö samat komponentit laatikossa? Voisin vilkaista vastusta jos vinkkaat mistäpäin konetta yritän etsiä :D , tai jos et muualta nopeammin tietoa saa :roll:
santikko

Viesti Kirjoittaja santikko »

löysin ex120 hitachin rikkinäisen boksin jota pääsin vakoilemaan. siihenkin oli kolvattu jo uusi vastus, mutta siitä löytyi numerot206-815 10r 5% p. luulen pärjääväni tällä tiedolla. kiitos tarjouksesta, hienoa että avuliaita masinistejä löytyy 8)
Spuler
Viestit: 136
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2009 10:30 pm
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Spuler »

Noihin bokseihin ei saa komponentteja erikseen. Ohjausbokseja ei ole tarkoitettu korjattaviksi vaan uusitaan kun menee rikki.
Paavali
Viestit: 451
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 9:03 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Paavali »

Spuler kirjoitti:Noihin bokseihin ei saa komponentteja erikseen. Ohjausbokseja ei ole tarkoitettu korjattaviksi vaan uusitaan kun menee rikki.
Tottakai komponetteja saa erikseen muutamilla senteillä elektroniikkakaupoista. Muut tekee mitä osaavat, masinistit mitä haluavat :wink:
imppu
Viestit: 8703
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 4:15 pm
Paikkakunta: Cat shaisse Hill
Viesti:

Viesti Kirjoittaja imppu »

Spuler kirjoitti:Noihin bokseihin ei saa komponentteja erikseen. Ohjausbokseja ei ole tarkoitettu korjattaviksi vaan uusitaan kun menee rikki.
anteeksi , mutta tuli mieleen se kainuun konemiehen rukous:

"vaiha kaapeli,vaiha poksi , vihtahousu itekkää eivät tiijjä.."
..kesäaika on iltaharrastajan parasta aikaa...
Spuler
Viestit: 136
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2009 10:30 pm
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Spuler »

Paavali kirjoitti:
Spuler kirjoitti:Noihin bokseihin ei saa komponentteja erikseen. Ohjausbokseja ei ole tarkoitettu korjattaviksi vaan uusitaan kun menee rikki.
Tottakai komponetteja saa erikseen muutamilla senteillä elektroniikkakaupoista. Muut tekee mitä osaavat, masinistit mitä haluavat :wink:
My bad, tarkoitin ettei Rotatorilta saa kun ketjun avaaja tiedusteli suhteita maahantuojan jälkimarkkinointiin ja josko sieltä saisi boksin osia.
Paavali
Viestit: 451
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 9:03 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Paavali »

Spuler kirjoitti:
Paavali kirjoitti:
Spuler kirjoitti:Noihin bokseihin ei saa komponentteja erikseen. Ohjausbokseja ei ole tarkoitettu korjattaviksi vaan uusitaan kun menee rikki.
Tottakai komponetteja saa erikseen muutamilla senteillä elektroniikkakaupoista. Muut tekee mitä osaavat, masinistit mitä haluavat :wink:
My bad, tarkoitin ettei Rotatorilta saa kun ketjun avaaja tiedusteli suhteita maahantuojan jälkimarkkinointiin ja josko sieltä saisi boksin osia.
Niin ne Valtraltakin tarjosivat uutta kuormainta, kun kyselin puslia vanhaan kuormaimeen, mitä ei enään ollu saatavilla :lol:
santikko

Viesti Kirjoittaja santikko »

Jeps pääsin tosiaan heinolassa vilkaisemaan vastaavaa rikkinäistä boksia mistä selvisi se komponentti. Nyt pitäisi vaan setviä mikä sen on rikkonut? Johtosarja vaihdettu noin 4 vuotta sitten, sen jälkeen kaivettu vain muutama kymmenen tuntia. Edellinen johtosarja paloi niin boksi on korjattu sen jäljiltä jossain. Vaikkei monen euron osat menekkään niin ei sitä viitsisi uudestaan heti polttaakkaan. Mittailua hankaloittaa myös se ettäboksiin tai sen liittimeen ei ole pinnejä numeroitu ollenkaan, vaikka kytkentäkaaviosta pinninumerot löytyy. Kone rupesi temppuilemaan niin että tyhjää kävi siististi, mutta kun puomia liikautti niin mustaa savua tuli putkesta hetken ja sitten sammui. Voimaa otti pirusti. Pumpun päällä on kaksi solenoidia jotka ilmeisesti säätävät öljynkulkua ajo/kaivuutilanteessa? Vastusarvot oli kunnossa mutta johdoista ei vielä ole tietoa.
santikko

Viesti Kirjoittaja santikko »

sen verran vielä että kahta sulaketta oli polttanut ennen kuin boksi tsippasi, käsittääkseni numerot 7 ja 8. nyt en enää muista mitä rasian kannessa luki näiden kohdalla, mutta jotain sellaista mitä en ymmärtänyt. 8 oli muistaakseni joku sc? pitää ne katsoa jos joku osaisi ne mulle suomentaa.
santikko

Viesti Kirjoittaja santikko »

taustatyötä tehty heavyequipmentforums.com sivustolla. kattavasti löytyy ex100/120 jne. koneiden hydrauliikkapuolen ongelmiin vastauksia. muutaman tunnin luettuani rupesi tuon toiminta olemaan selvillä, ja mahdollisesti vian aiheuttajakin. vika viittaisi pumpun angle sensoriin, eli "anturiin" joka ilmoittaa boksille pumpun säätölevyn asennon, eli paljonko pumpusta tulee tavaraa läpi. hajoaa yleensä niin, että lämpimänä polttaa sulakkeen nro 7 muistaakseni. 1amp sulake, ja jos korvaa sen isommalla, niin boksista tulee 100% varmuudella toimintasauhut ulos. järjestelmässä on 4 yleisintä vikapaikkaa: angle sensor, rpm sensor (johdot murenee, joka aiheuttaa ymmärtääkseni angle sensorin virheellisen tiedon), dp-sensori, tai solenoidit pumpun päällä.
mikko a
Viestit: 95
Liittynyt: To Helmi 09, 2006 8:06 pm
Paikkakunta: hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikko a »

Arvostan aloittajan kaltaisia henkilöitä jotka viitsivät ottaa selvää.Näissä ensimmäisissä tietokone kaivureissa on varmaankin järjestelmät vielä korjattavissa kolvilla ja elektroniikka komponenteilla.Nyt markkinoille tulevissa taitaa olla can väylää ym niin on pakko kääntyä siihen (vaihda johtisarja/vaihda boksi 1-7) linjalle. Merkkikorjaamot lähettävät rikkinäiset boksit tehtaalle vaihto-osina ja tiedän että sinne päätyvistä puolet on toimivia,siis vaihdetaan turhaan.
Nämä 3-sarjan hitachit olis ok koneita jos johtosarjat ei tekisi kiusaa. Kerrothan miten asia on edistynyt.
santikko

Viesti Kirjoittaja santikko »

vika löytyi rikkinäisestä angle sensorista. kylmänä lukemat täsmää, mutta kun lämpeää niin heittää aivan häränpyllyä. lisäksi toinen solenoidi on rikki, joskus se purettiin ja puhdistettiin niin solkun sisällä oleva pikkujousi ei mennyt kunnolla soppeensa ja oli vääntynyt. jostain koneen omistaja oli kysynyt uutta solenoidia, niin hinta oli 580€. kappaleelta. kiinan pojilta löytyi hintaan 58,90€ kappale. samoin a-sensori oli jotain 40€ luokkaa kiinalaisilla. laadusta en tiedä, mutta hinta...
sampo10
Viestit: 824
Liittynyt: La Heinä 15, 2006 11:18 am
Paikkakunta: Kanta Häme
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sampo10 »

Mites muuten noissa ensimmäisissä ex sarjan koneissa on pumpunsäätö toteutettu. Ilmeisesti joku ohjainlaite sielläkin on?
Ja miten noissa pumput kestää?
santikko

Viesti Kirjoittaja santikko »

pumpun säätö hoituu elektroniikalla, eli pari anturia seuraa öljyn kulutusta ja tuottoa, yksi pumpun levyn kulmaa ja boksi tarpeen vaatiessa ohjastaa solenoideilla pumpun kulmaa suuremmalle ja pienemmälle. empä ole kuullut pumppuvioista.

jos jollain on boksivikoja, tai ylimääräsiä rikkinäisiä bokseja niin ilmotelkaapa mulle.
sampo10
Viestit: 824
Liittynyt: La Heinä 15, 2006 11:18 am
Paikkakunta: Kanta Häme
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sampo10 »

Tuossa ex 100 ei kyllä näkyny mitään anturia suoraa pumpussa. Kolme mangneettiventtiiliä on kyllä siinä lähistöllä yksi ainakin menee kaasuvivun säätösylinteriin. Ja yks letku menee pumppuun, ilmeisesti muuttaa pumpun kulmia?? Vuosimalli on koneella 1990.
santikko

Viesti Kirjoittaja santikko »

niin tämä kone on muuten nyt kunnossa. olihan siinä pikkusen päänvaivaa kun ei ole tullut noiden kaivureiden kanssa pelattua, mutta kyllä se toiminta lopulta selvisi niin tuli käsitys mistä lähteä etsimään. kiinasta tuli tosissaan angle sensor sekä pumpun solenoidit, jos joku näitä etsii ebaystä niin tosiaan tuolla hitachi angle sensor hakusanalla löytyy. solenoidit löytyy esim. hitachi pump solenoid, hitachi swash solenoid tms. ja solenoidit on samat kaikissa .2 sarjan koneissa. kuten angle sensorikin. jos jollakulla on ongelmia kakkos sarjan koneiden kanssa niin multa saa vapaasti kysyä, autan kyllä kykyjen mukaan. mutta tosiaan osat tuli ja ne vaihdettiin, pikkuisen takkusi vielä. kauhan kun kaapaisi täyteen kovemmalla kuormalla, niin hieman puutui ja pian taas virkosi kuitenkin, sitten se huononikin taas äkkiä. vikaa löytyi tuosta uudesta angle sensorista, en tiedä oliko tekovika vai rikkoiko joku muu, mutta kiinasta tuli viikossa takuuseen uusi eikä tarvinnut vanhaa edes lähettää. sillä parani jo roimasti, mutta vielä hieman samassa tilanteessa mietti, josta päättelin että pumpun swash plate säätyy hitaasti, joka tässä tilanteessa oikeastaan voi johtua enään ainoastaan pumpun solenoideista, vaikka nekin olivat uudet. joten päätin ottaa ne auki. tehtaan jäljiltä oli hieman jäänyt metalliputua sisään, joten sisällä liikkuva mäntä takerteli. nämä puhdistettuani kone toimii taas kuin nuoruusvuosina.

jos .2- saarjan kone polttaa noita 1amp. sulakkeita, niin älä missään tilanteessa korvaa niitä suuremmilla, boksi kärähtää välittömästi. jos numero 7 sulake palaa, niin todennäköisesti angle sensor on tiensä päässä.

jos koneessa esim. kaivuupuoli tulee huomattavan nopeaksi ja liikkeet käy voimille ja lähes sammuttaa koneen, niin kokeile seuraavaa: vaihda pumpun päällä olevien solenoidien johdot keskenään, ja kokeile uudestaan. jos nyt kaivuutoiminnot ovat kuin hidastetusta elokuvasta, ja ajo tuntuu kuin wrc autolla ajaisi, niin toinen solenoideista on toden näköisesti vainaa. kun tämä vika esiintyy, mittaa solenoidin resistanssi. ehjä solenoidi näyttää tulokseksi 18 ohmia.

angle sensorin vaihto ei sitten ole ihan pulttaa kiinni- juttu. hommaan liittyy pari niksiä:

sensori on kiinni pumpun oikeassa kyljessä kahdella kuusiokolopultilla. irrota johdot liittimestä ja avaa pultit. irrota sensori varovasti pumpun kyljestä, ja varmista että pumpun sisäpuolelle, koloon jossa angle sensorin akseli oli, jäi jousihaarukka joka tiukkaa sensorin akselin.
ota jousi varovasti pois, äläkä hukkaa sitä.
työnnä jousen paikalle leveä talttapää meisseli, ja kokeile kääntyykö akseli. jos kääntyy, akseli on silloin irronnut pumpun sisältä. sen ei tulisi kääntyä kuin maksimissaan hiuskarvan verran.
asenna jousi takaisin.
asenna uusi sensori. huom! käännä sensorin akseli siten, että akselissa näkyvä piste osoittaa poispäin johtosarjasta. kiristä sormitiukkuuteen.
käynnistä kone tyhjäkäynnille.
irrota pumpun päällä olevien solenoidien johdot, jotta pumpun kulma säätyy maksimiin. voit tarkkailla kulman säätymistä yleismittarilla angle sensorin johdoista. aseta yleismittari 20v asentoon.
punainen johto sensorin liittimen keskimmäiseen johtoon, joka on signaali boksille, musta maihin. kun volttimäärä lopettaa nousemisen, pumpun kulma on maksimissa. käännä angle sensoria pultinreijissään kunnes yleismittari näyttää 4,30volttia, +-0.03v. kiristä pultit. sammuta kone, kytke solenoidit ja kaiva kuoppia.
Viimeksi muokannut santikko, Ke Marras 28, 2012 8:25 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
santikko

Viesti Kirjoittaja santikko »

sampo10 kirjoitti:Tuossa ex 100 ei kyllä näkyny mitään anturia suoraa pumpussa. Kolme mangneettiventtiiliä on kyllä siinä lähistöllä yksi ainakin menee kaasuvivun säätösylinteriin. Ja yks letku menee pumppuun, ilmeisesti muuttaa pumpun kulmia?? Vuosimalli on koneella 1990.
onko sulla ex100.1 vai 100.2? kakkosessa on pumpussa kaksi solenoidia, angle sensor, rpm sensor ja jokin vielä, en muista mikä. ykkönen on huomattavasti mekaanisempi tietääkseni.
Olympianisti
Viestit: 1364
Liittynyt: Ti Tammi 06, 2009 5:00 pm
Paikkakunta: Rantasalmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Olympianisti »

Mielenkiintoinen selostus syvemmälti tekniikkaan :wink: :!: Näitä lukisi mielellään enemmänkin!

Eroaakohan miten kolmossarjalainen hitatsi näistä sähköosistaan?

Onkohan kellä tietoa kun tässä kolmossarjalaisessa on nuo eri kaivuuohjelmat, (4 eri ohjelmaa) että mitähän mikäkin ohjelma/nappi muuttaa koneen toiminnassa? Yksi ainakin hidastaa kaikki liikkeet puoleen, muista ei tietoa..
8400
Viestit: 9813
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Olikos se nyt vain näissä ex100 ja pienemissä toi sähkösäätö, ex120 ei ainakaan tietääkseni oo juuri mitään sähköistä, ajonopeuden saa vaihdettua napista. Muistaakseni 2 sarjan kone.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], Jaritapani ja 99 vierailijaa