tunturi super sport? (vaihteisto häikkää tällä kertaa)

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

tono
Viestit: 2126
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:49 pm
Paikkakunta: Askola
Viesti:

tunturi super sport? (vaihteisto häikkää tällä kertaa)

Viesti Kirjoittaja tono »

Pikkuveli meni rikkomaan isän tunturi super sport?:ista eturattaan akselin boorit :cry: . Olisikos ideoita miten kannattais korjata vanhus? hitsaamalla? vai hankkimalla jostain uuden akselin?
Viimeksi muokannut tono, Su Huhti 22, 2007 2:26 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
vw 1300 -72:n voimalla mennään!
Dexta ja 3600
Viestit: 3108
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:00 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dexta ja 3600 »

Eturattaan akseli purkautuu sisään päin. Uusi vanha akseli olisi toki hyvä. Minä hitsaisin rattaan siististi kiinni, niin että hitsin saa rälläköityä auki. Ei mopon vääntö niin lujaa hitsiä tarvitse.

Sen rattaan pitää sitten olla suorassa.

Ja kerro, miten ihmeessä pikkuveljesi sai ne boorit paskaks?
HRD
Viestit: 605
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 9:50 pm
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HRD »

Ei ainakaan tarvi öljyjä vaihtaa hitsaamisen jälkeen... Pelkkä lisäily riittää :mrgreen: Kannattaa jäähdyttää kunnolla, jos meinaat rattaan paikoilleen hitsata. Itse vaihtaisin ehjän vetoakselin tilalle.
Juho Haapakorpi
Fordson Club Finland ry
Ferguson TEA-120
Opel Kapitän -62 3.0 aut
exso
Viestit: 181
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 1:01 pm
Paikkakunta: Suur-Sammatti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja exso »

Eiköhän noita akseleita löydy suhteellisen helpolla ja öljyn vaihtoon se ei vaikuta kun roput on toisella puolella konetta.
HRD
Viestit: 605
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 9:50 pm
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HRD »

exso kirjoitti:Öljyn vaihtoon se ei vaikuta kun roput on toisella puolella konetta.
Kyl mä ny sen tiiän. On noita itelläkin ollut :wink: Tarkoitin vaan, kun vetarin stefa ottaa lämmöstä itseensä, niin voi alkaa vuotamaan. Joten sitten ei tarvi kun öljyä lisäillä :wink: Ja öljyn lasku roppu on koneen alla...
Juho Haapakorpi
Fordson Club Finland ry
Ferguson TEA-120
Opel Kapitän -62 3.0 aut
Jarkko
Viestit: 7074
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 1:14 am
Paikkakunta: Pohojammaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

Tuolta voisi kysellä. Uutta en listalta löytänyt, mutta purkuosana varmaankin. http://www.mc-scatter.com/catalog/index.php
tono
Viestit: 2126
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:49 pm
Paikkakunta: Askola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tono »

Dexta ja 3600 kirjoitti: Ja kerro, miten ihmeessä pikkuveljesi sai ne boorit paskaks?
Sen minäkin haluasin tietää :) semmonen täystuho se on :twisted: Ketjut oli jotenkin saanu niin ihmeellisesti jumiin että täytyy hattua nostaa! harmi vaann kun ei ollut kuvaus vehkeitä mukana :cry:
vw 1300 -72:n voimalla mennään!
kalvaana
Viestit: 7330
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Tuo hitsaaminen oli hyvä konsti aikoinaan, kun mopoja ropattiin kavereiden kanssa. Märkä rätti vaan rattaan ja laatikon väliin ja migillä ulkopuolelta lyhyt palko ja heti hitsaamisen jälkeen vettä rätille lisää. Ei mene stefa ja on nopea ja halpa korjaus.

Lyhyt hitsi kestää ja on helppo avata taas rälläkällä.

Siinä akselin vaihdossa kun on oma hommansa ja laatikon neulalaakereiden kanssa saa olla tarkkana. Tietysti, jos kone halutaan ennallistaa, ni akselin vaihtoon vaan, jolloin hoitsi ensiavuksi, että poika pääsee ajamaan. Osia saa kyllä.

Kokemuksista on tosin kolmattakymmentä vuotta aikaa. Nyt ostin Pappa-Tunturin wanhojen muistojen verestämiseksi. Pappa on juuri hiekkapuhallettu ja pohjamaalattu. Uudet tarrat ja muuta osaa ostettu. Pitää vielä vetästä pintavärit ja eikun ajamaan.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
Vallu502
Viestit: 1292
Liittynyt: Su Tammi 29, 2006 5:34 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vallu502 »

Tuossapa minun super sportin kuva, se oli ihan romu mutta entisöin sen tuommoiseksi: http://www.pottupellossa.com/galleria/d ... ?pos=-9138 . Onko muilla sitä ongelmaa, että vetarin stefaa ei saa vuotamattomaksi. Olen kokeillut vaikka minkalaista stefaa mutta vuoto ei lopu.
Dexta ja 3600
Viestit: 3108
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:00 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dexta ja 3600 »

Tuo Vallun502 esittämä linkki on juuri sellainen galleria, jossa joutuu kokoajan käyttämään hiirtä ja sahaamaan ylösalas.

Mopo on hieno. Onko akselin laakerit kunnossa? Toinen mikä auttaa, on tehdä vaihteiston yläosaan ilmareikä ja jokin mutkaputki siihen, ettei vesi pääse sisään.
Jarkko
Viestit: 7074
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 1:14 am
Paikkakunta: Pohojammaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

Vallu502 kirjoitti:entisöin sen tuommoiseksi
Siisti vehje. :D

Onko tuo kuinka tarkkaan entisöity? Näen piirteitä 80-luvun alusta, mutta on vähän vanhempiakin, kuten esim mittaristo ja etuiskareitten suojakumit, mutta en muista kovin tarkaan noita vähän vanhempia malleja. Voi olla hyvinkin tarkka entisöinti.

Mulla on tällainen alkuperäiskuntoinen 1981. Ollut mulla uudesta saakka (ei myynnissä).


Kuva
Kuva
topik
Viestit: 2369
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:12 pm
Paikkakunta: Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja topik »

Noi viimajäähdytteiset tuli markkinoille -76 sitä ennen oli puhallinjäähdytteisiä.
Niissä vanhemmissa oli tankki pikkasen erilainen, ja olihan siinä muutakin eroo.
Minulla oli se vanhempi malli, monesti on harmittanut kun tuli annettua se serkulle.
ylioyja
Viestit: 7641
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
Paikkakunta: Pirkkala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ylioyja »

topik kirjoitti:Noi viimajäähdytteiset tuli markkinoille -76 sitä ennen oli puhallinjäähdytteisiä.
.
Aikasemmin.
exso
Viestit: 181
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 1:01 pm
Paikkakunta: Suur-Sammatti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja exso »

Eikös Super Sport tullu markkinoille -76 vai -77.Sportissa oli tarjolla aikoinaan myös kovakromattu ilmäjäähdytteinenmoottori.Mulla oli -76 puhallinenjäähdytteinen Sport.Mopo voi hyvin ja liikkuu edelleen,meni kummipojan kautta kaverille ajopeliksi.Joskus vuosia sitten kun Super Sportin koneen avasin niin neulalaakereiden tilalla oli isot rullalaakerit,ei hävinny niin kuin ne pikkuneulat.Kokeile laittaa vaseliinia stefan uraan kun seuraavan vaihdat,joskus auttaa.
Dexta ja 3600
Viestit: 3108
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:00 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dexta ja 3600 »

Super Sport tuli -77. Vanhemmat olivat pelkkiä Sportteja. Niissä oli käytössä rinnakkain puhallinjäähdytteisiä ja kovakromi pyttyisiä
tono
Viestit: 2126
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:49 pm
Paikkakunta: Askola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tono »

Dexta ja 3600 kirjoitti:Super Sport tuli -77. Vanhemmat olivat pelkkiä Sportteja. Niissä oli käytössä rinnakkain puhallinjäähdytteisiä ja kovakromi pyttyisiä
hmmm, tuo meidän tunturi taitaakin olla sitten pelkkä sport, koska on puhallin jäähdytteinen ja "kotelomainen" runko.

Täytyy hommata ensin uusi eturatas ja ehkä hitsata sitten hammaspyörä siihen kiinni, kun tuota ajoa tulee muutama kymmenen kilometriä vuodessa.
vw 1300 -72:n voimalla mennään!
Jaahas
Viestit: 735
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 2:48 pm
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jaahas »

ylioyja kirjoitti:
topik kirjoitti:Noi viimajäähdytteiset tuli markkinoille -76 sitä ennen oli puhallinjäähdytteisiä.
.
Aikasemmin.
Velipojan Tuntsa oli vm-75.Kovakromipytty,oli eka vuosimalli tuolla tankilla.Paljon laiskempi vehje,kuin muutamaa vuotta vanhemmat sportit... :wink: :wink: Vm-74 oli vielä"lonttoposkitankki",mustat pehmukkeet tankin sivuissa ja päällä.Tais olla niin,että joka vuosimallia oli kahta väriä.
-"Pääasia ei ole voitto,vaan hyvät palkinnot."
topik
Viestit: 2369
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:12 pm
Paikkakunta: Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja topik »

Saattaapa noi vuosluvut noinkin olla. Itellä oli käytettynä ostettu "lonttoposki"
-74. Kaveri sai uuden kovakromipyttysen -76.
Muuten ei noista vuosimalleista oo jääny mieleen.
Oli kyllä ihan toimivia ja yksinkertaisia pelejä nykyisiin verraten.
-Justus-
Viestit: 208
Liittynyt: La Joulu 24, 2005 12:05 am
Paikkakunta: Orimattila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Justus- »

Jarkko kirjoitti:
Vallu502 kirjoitti:entisöin sen tuommoiseksi
Siisti vehje. :D

Onko tuo kuinka tarkkaan entisöity? Näen piirteitä 80-luvun alusta, mutta on vähän vanhempiakin, kuten esim mittaristo ja etuiskareitten suojakumit, mutta en muista kovin tarkaan noita vähän vanhempia malleja. Voi olla hyvinkin tarkka entisöinti.
Hieno on. Tuossahan on selviä yhtymäkohtia seuraajaan tikruun. Minulla oli joku sekasikiö superrontti: kotelorunko, monoiskari, kolme vaihdetta (1,2 ja vapaa :lol: ), puhallinjäähdytys....
Ai että tuli hienoja muistoja mieleen.
Woodsman
Viestit: 3951
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:25 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: tunturi super sport?

Viesti Kirjoittaja Woodsman »

tono kirjoitti:Pikkuveli meni rikkomaan isän tunturi super sport?:ista eturattaan akselin boorit :cry: . Olisikos ideoita miten kannattais korjata vanhus? hitsaamalla? vai hankkimalla jostain uuden akselin?
Kyselepä Kuopiosta : Voimakone, p. 0500 - 576750 tai voimakone@kolumbus.fi

Nettisivut: www.elisanet.fi/voimakone
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: 450DT, Google [Bot], MOP, SPS1975 ja 57 vierailijaa