Insinöörimatematiikka-apua, kiitos, apu saatu

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

ylioyja
Viestit: 7661
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
Paikkakunta: Pirkkala
Viesti:

Insinöörimatematiikka-apua, kiitos, apu saatu

Viesti Kirjoittaja ylioyja »

Eukkokulta antais mulle paljo masinistiriippuvuutta anteeks jos sais apua opintoihinsa.
.......
.....
Autoitte kovasti, kun teitille laitettavaa kysymystä hieroessa asia selvis.
:lol:
Jarkko
Viestit: 7074
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 1:14 am
Paikkakunta: Pohojammaa
Viesti:

Re: Insinöörimatematiikka-apua, kiitos, apu saatu

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

ylioyja kirjoitti:Autoitte kovasti
Ole hyvä vain. On aina ilo olla avuksi. :D
sakkola1
Viestit: 131
Liittynyt: Ma Elo 21, 2006 11:55 am
Viesti:

Apuja

Viesti Kirjoittaja sakkola1 »

Raskasta tämä on meillekin, mutta yhdessä koetamme jaksaa.

(Tosin tänä päivänä en ole ollut kenellekään mitenkään avuksi.)
Ei mennä siitä, missä aita on matalin.
Mennään siitä, missä aitaa ei ole lainkaan.
Latvala
Viestit: 1285
Liittynyt: Su Tammi 22, 2006 8:17 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Latvala »

Onko tämä insinöörimatikka joku yliopiston kurssi vai ammattikorkean?
ylioyja
Viestit: 7661
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
Paikkakunta: Pirkkala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ylioyja »

Latvala kirjoitti:Onko tämä insinöörimatikka joku yliopiston kurssi vai ammattikorkean?
Rouva derivoi pallonmuotoisen säiliön sisällön pinnankorkeuden vaihtelusta
johtuvaa tilavuuden vaihtelua.
(jos oikein osasin sanoo) ja jonkin hetkellisen oikosulun takia ei tunnistanut
pallon segmentin tilavuuden kaavaa.
Tuppaa kyseleen multa, joka oon 30 v. sitten nipinnapin suorittanu lukion pitkän matikan.
No sen voin ansiokseni sanoo, että toisinaan mää saan analysoitua asian
nin paljo, että siitä on apua.
Avatar
Refy
Viestit: 3840
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 9:57 am
Paikkakunta: Satakunta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Refy »

Tuohan menee ihan masinistijärkeilyllä: nestemäärän lisäys voidaan ajatella ohkaisina kerroksina aina vanhan pinnan päälle, ja tuommoisen levyn tilavuus on pohjan ala kertaa korkeus. Eli jos nestepinnan ala on vaikka neliömetrin, litran lisäys nostaa pintaa millillä.

Tilavuuden muutos jaettuna pinnan muutoksella eli toisin sanottuna tilavuuden derivaatta pinnankorkeuden suhteen on siis vesipinnan pinta-ala.
aniemi
Viestit: 3442
Liittynyt: Ma Tammi 16, 2006 1:12 pm
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aniemi »

Ihan uteliaisuudesta; pitikö ko. tehtävässä huomioida lämpötilan muutosta ja siten säiliön tilavuuden muutosta versus sen sisältämän nesteen tilavuuden muutosta...? :oops:

Tässä kun on reilun 20 vuoden eriasteisen koulunkäynnin ja opiskelun (pää- ja sivutoimisen) ohessa ja jälkeen miettinyt ihan huvikseen ja joskus jopa toimeksiantajan hyväksi minkälaisia valmiuksia suomalainen koulujärjestelmä antaa mainitulle "insinöörimatematiikan" tarvitsijalle, niin tulos on karu; ihan jo peruskoulusta lähtien matematiikka on revitty irralleen kaikesta tosielämästä ja sen ilmiöistä, mistä syystä sen tajuaminen on tehty käytännöllisen ajattelutavan omaavalle ihmiselle vaikeaksi tai ainakin se koetaan turhauttavana. Valitettavasti sama suuntaus jatkuu lukiossa, entisessä tekussa kuin nykyisessä amk:ssa ja erityisesti teknillisessä korkeakoulussa... opettajistahan se paljolti on kiinni miten ne asiat toteutetaan, ja hyviä matematiikan opettajia on todella vähän...

Oikeen kun tosissaan alkaa asiaa harrastaa, niin täytyy lähteä kirjojakin hakemaan McGraw&Hillin kustantamosta, ja pari fysiikan teosta vielä lisäksi, niin sitte rupeaa sekä integrointi että derivointi löytymään "reaaliaksellta"...
:roll:
Kyä aikusella miähellä hyvä o raktori olla...
Tyyppi
Viestit: 839
Liittynyt: Ke Syys 06, 2006 9:40 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tyyppi »

Ihan oikein tuokin Refyn masinistijärkeily mutta ei ihan tarkkaan sitä mistä alunperin oli kysymys.
"Mitä teetkin, tervaa se lopuks...."
Leyland 262 mies
Viestit: 4704
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 4:28 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Leyland 262 mies »

Pallonsegmentin tilavuus saadaan kaavasta

......pii*h
V=--------- (3r -h)
.........3

missä r on pallon säde ja h on segmentin korkeus.
Avatar
Refy
Viestit: 3840
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 9:57 am
Paikkakunta: Satakunta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Refy »

Tyyppi kirjoitti:Ihan oikein tuokin Refyn masinistijärkeily mutta ei ihan tarkkaan sitä mistä alunperin oli kysymys.
En tosiaan nähnyt, mistä alun perin puhuttiin, mutta:
Leyland 262 mies kirjoitti:Pallonsegmentin tilavuus saadaan kaavasta..
Tuohon kun pannaan pii*h:n tilalle pii*h*h, niin kaava on oikein ja ilmoittaa tilavuuden pinnankorkeuden funktiona:

http://www.engineersedge.com/volume_cal ... egment.htm

Sitten taas tuon perusteella:
Rouva derivoi pallonmuotoisen säiliön sisällön pinnankorkeuden vaihtelusta
johtuvaa tilavuuden vaihtelua.


kun derivoidaan yllä oleva yhtälö h:n suhteen, saadaan

d ((Pi*h*h / 3) * (3*r - h)) / dh = Pi*h * (2*r - h), mikä on juuri tuon rajapinnan pinta-ala eli Pi*(c/2)*(c/2).

Eikös tästä ollut kysymys?
305
Viestit: 3490
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 11:52 am
Paikkakunta: kerimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 305 »

ehkä hölmö kysymys,mutta missä tuo kysymys oli? vai onko se poistettu viestistä jos niin miks?
MF 3060
scania R144 460 koukku

--Harrastukset ovat väärät, jos kaikki rahat eivät mene.--
ylioyja
Viestit: 7661
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
Paikkakunta: Pirkkala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ylioyja »

305 kirjoitti:ehkä hölmö kysymys,mutta missä tuo kysymys oli? vai onko se poistettu viestistä jos niin miks?
Aloitusviestin tarkoitus oli kiittää , hiukka pilke silmäkulmassa.
Kun tuntu vaikeelta "piirtää" rouvan laskelmia näillä menetelmillä,
jätin sitten viestiin pelkän kiitoksen.
Toinen viestini, kun kerran kiinnostuitte, kertoo asiasta.

Mutta näpyleeraanpa ny ton alkuperäsen tehtävänkin:
Pallon muotoisen painesäiliön sisähalkaisija on 5,5 m.
Säiliössä olevan veden suurin syvyys vaihtelee välillä 3,0 +- 0,2 m.
Arvioi differentiaalia käyttäen, millä välillä säiliössä olevan veden
tilavuus vaihtelee. Vastaus: 49 +- 5 kuutiometriä


Toinen asia on toi opetuksen taso!
Muistaakseni mun lukion matikallani ei ollu (juuri) mitään tekemistä
käytännön kanssa, vaikka meillä mielestämme oli hyvä ope.
Rouvalla on nyt toinen opintovuosi ja toinen opettaja, kaipaavat kovasti sitä viimevuotista...
305
Viestit: 3490
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 11:52 am
Paikkakunta: kerimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 305 »

iso painesäiliö :shock:
MF 3060
scania R144 460 koukku

--Harrastukset ovat väärät, jos kaikki rahat eivät mene.--
-eero-

Viesti Kirjoittaja -eero- »

Kysehän tuossa matematiikan opetuksen arvostelussa on vain siitä kuinka luova ihminen on. Jotkut eivät osaa itsenäisesti soveltaa opetuksen esimerkkejä käytäntöön ilman opettajan ohjausta ja toiset osaavat. Näistä kahdesta eri ihmistyypistä voi nähdä iän ja kokemuksen myötä ne, jotka osaavat ajatella ja ne jotka vain kopioivat opittuja asioita suoraan. Nyt saa jokainen mielessään päättää kummat noista pääsevät elämässä paremmille paikoille/palkoille... ;)

"Ajattelen, siis olen"
Viimeksi muokannut -eero-, Ti Marras 07, 2006 9:06 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
DslCat
Viestit: 353
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:53 am
Paikkakunta: N:järvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja DslCat »

Minä oion näissä käytännön tehtävissä usein CAD-ohjelmalla - kauemmin kesti ohjelman käynnistys kuin mallinnus :lol:
  • Select objects: 1 found

    Select objects:
    ---------------- SOLIDS ----------------

    Mass: 54.1527
    Volume: 54.1527
    ..
    Select objects: 1 found

    Select objects:
    ---------------- SOLIDS ----------------

    Mass: 44.7447
    Volume: 44.7447
Mutta kaikki kunnia niille, jotka nuo kaavat hallitsevat :!:
Muistelen insinööri matematiikassa suuri huomio (ellei jopa päähuomio) oli esitystarkkuudessa, merkitsevien numeroiden määrä ja ennen kaikkea virhetarkastelu!

Lukiossa opeteltiin vain kaavoja ulkoa, tosin maol'in kaavakirja sai olla kokeissa... Muistelen, että matikanlehtori tekussa kysyi; "ketkä lukivat lukiossa pitkän matikan (lapanen nousi), ja ketkä lyhyen? Jälkimmäisillä on täällä matkan opiskelussa paremmat lähtöasemat" :shock: :shock: Aikaa tuosta on siis 19 vuotta..

Itse usein sorrun nykyisin jenkkimäiseen insinööritieteeseen (kokeelliseen), kuten tämäkin esim. osoitti :oops:
ylioyja
Viestit: 7661
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
Paikkakunta: Pirkkala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ylioyja »

Tosta eeron kirjotuksesta tulee mieleen, että eikö meillä ei-huippu-yksilöilläkin
oo oikeus saada semmosta opetusta josta jotain menee kaaliin?
Mistä muuten saadaan eerolle kakkosmies. :wink:
rytinää
Viestit: 640
Liittynyt: Su Touko 28, 2006 12:21 pm
Paikkakunta: itärajalla Lieksassa
Viesti:

insinööri matikka

Viesti Kirjoittaja rytinää »

Menee aiheen vierestä, olen huono insinööri matikassa, mutta käytännon matikkaa olen harrastanu ,,-eukon kanssa,,, tulos vaihtelee, 1+1=0 ,,,,,1+1=3,,,,,( tai 4 jos kaksoset) -laskinko oikein vai väärin. :lol: :lol: :lol:
wiilari ville
Jarkko
Viestit: 7074
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 1:14 am
Paikkakunta: Pohojammaa
Viesti:

Re: insinööri matikka

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

rytinää kirjoitti:1+1=3
Joo, 1 + 1 = 3 hyvin suurilla ykkösen arvoilla.
aniemi
Viestit: 3442
Liittynyt: Ma Tammi 16, 2006 1:12 pm
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aniemi »

Kyllä se opettajan ammattitaito ja esitystapa vaan on paljon ratkaiseva osatekijä siinä millaiseksi oppiaineeksi matematiikka ja yleisesti matemaattiset aineet mielletään. Peruskoulussa ja lukiossa opettajat on järjestään humansitiselta puolelta tulleita, joten rajapinta teknilliseen soveltamisessn puuttuu käytännössä kokonaan.

Suomalaisessa järjestelmässä tosiaan tuntuu tärkeintä olevan se, että opitaan kaavat ulkoa eikä ollenkaan pyritä esittämään miten kulloinkin kyseessä oleva matemaattien kaava tai laskenta-algoritmi liittyy fyysiseen todellisuuteen. Kuvaava esimerkki: tekun matematiikan opettaja (DI) ei osannut selittää mihin kompleksilukuja käytetään... :shock:

Valitettava todellisuus on se, että aika harvaa yksilöä kiinnostaa ruveta pohtimaan nykytyylisen matematiikan opetuksen antamin edellytyksin kyseisen oppiaineen soveltamista käytäntöön.

Edellä mainitusita syistä matemaattisesti lahjakkaina pidetään henkilöitä, jotka oppivat kaavat ulkoa ja siten pärjäävät kokeissa saaden hyviä arvosanoja.
Yllättävää matemaattista lahjakkuutta löytyy esimerkiksi cnc-koneistajien keskuudesta, mitä nyt ei äkkiseltään välttämättä uskoisi.

Noin yleisesti; parhaille palkoille ja paikoille pääsee ne, joilla on terävät kyynärpäät ja pitkälle ulottuva ruskea kieli. MOT.
Kyä aikusella miähellä hyvä o raktori olla...
ylioyja
Viestit: 7661
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
Paikkakunta: Pirkkala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ylioyja »

DslCat kirjoitti: Muistelen, että matikanlehtori tekussa kysyi; "ketkä lukivat lukiossa pitkän matikan (lapanen nousi), ja ketkä lyhyen? Jälkimmäisillä on täällä matkan opiskelussa paremmat lähtöasemat"
Osaaks DslCat selvittää tuon ajatuksen taustaa. Kiinnostais.
Varsinkin rouvaa, joka opiskelee insinööriopintoja muinaisella
keskikoulu+merkonomi -pohjalla.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: mh jkl, SPS1975 ja 47 vierailijaa