Erikoinen kolmipistekiinnitys (Kilpi)

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

cimo
Viestit: 2358
Liittynyt: Ke Tammi 18, 2006 10:56 pm
Viesti:

Erikoinen kolmipistekiinnitys (Kilpi)

Viesti Kirjoittaja cimo »

Maakunnissa kulkiessani törmäsin rytättyyn lumilinkoon, missä oli erikoisempi kiinnitys. En tiedä onko tehtaan jäljiltä, enkä tiedä millaisen vastakappaleen tuo tarvitsee, että toimii/pysyy.

Onko muilla kokemusta / näkemystä?

Kuva
Viimeksi muokannut cimo, Ma Kesä 27, 2022 2:44 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
lorvi
Viestit: 69
Liittynyt: To Touko 03, 2012 11:04 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lorvi »

Ei mikään erikoinen, kilpi pikakytkentä.
Minulla kaikisaa koneissa etunostolaitteissa sekä takana. 2 kytkentälaitetta olen tehnyt itse kun on niin helppo tehdä.
En luovu, on niin nopea, helppo ja yksinkertainen ratkaisu.
Valmet 565 -93
Valmet 7** Valtra J-610/J-70
popo99
Viestit: 164
Liittynyt: To Touko 14, 2009 7:17 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja popo99 »

lorvi kirjoitti:Ei mikään erikoinen, kilpi pikakytkentä.
Minulla kaikisaa koneissa etunostolaitteissa sekä takana. 2 kytkentälaitetta olen tehnyt itse kun on niin helppo tehdä.
En luovu, on niin nopea, helppo ja yksinkertainen ratkaisu.
Kuvia?
lorvi
Viestit: 69
Liittynyt: To Touko 03, 2012 11:04 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lorvi »

popo99 kirjoitti:
lorvi kirjoitti:Ei mikään erikoinen, kilpi pikakytkentä.
Minulla kaikisaa koneissa etunostolaitteissa sekä takana. 2 kytkentälaitetta olen tehnyt itse kun on niin helppo tehdä.
En luovu, on niin nopea, helppo ja yksinkertainen ratkaisu.
Kuvia?
Heh, eikö tuo ole jokaisella, jolla on enemmän kuin 1 työkone?
Tuossa yksi kuva aluksi
Valmet 565 -93
Valmet 7** Valtra J-610/J-70
cimo
Viestit: 2358
Liittynyt: Ke Tammi 18, 2006 10:56 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cimo »

Eli tuo työntövarren tappi lukitsee, ettei laite pääse nousemaan pois kyydistä vai onko siinä jokin erillinen lukitus?

Miten tuossa on ratkaistu kiinnitys laitteisiin, missä työntövarren korvakkeet ovat ylempänä/alempana?
lorvi
Viestit: 69
Liittynyt: To Touko 03, 2012 11:04 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lorvi »

Eiköhän noista selvinne
kilpi
kilpi1
kilpi2
kilpi3
Valmet 565 -93
Valmet 7** Valtra J-610/J-70
Vompatti
Viestit: 1066
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2012 5:43 pm
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vompatti »

Ompa hieno projekti, sähkökäyttöinen lumilinko :)
Kärsi harkiten.
juhani008
Viestit: 5124
Liittynyt: Ti Syys 08, 2009 8:41 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja juhani008 »

Vompatti kirjoitti:Ompa hieno projekti, sähkökäyttöinen lumilinko :)
Ja tuo betonimyllyhän kannattaisi INTEGROIDA myös samaan syssyyn samoille sähköille. :roll:

Niin kyllä tuo ko. pikakiinnitys kuitenkin taitaa melko harvinainen olla kun en ainakaan "kentällä" ole nähnyt kuin kerran työkoneita "koukuilla" ???
Varmaan nopea ja kätevä, luulis niitä enemmänkin olevan isännillä ja emännillä ?
lorvi
Viestit: 69
Liittynyt: To Touko 03, 2012 11:04 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lorvi »

juhani008 kirjoitti: Niin kyllä tuo ko. pikakiinnitys kuitenkin taitaa melko harvinainen olla kun en ainakaan "kentällä" ole nähnyt kuin kerran työkoneita "koukuilla" ???
Varmaan nopea ja kätevä, luulis niitä enemmänkin olevan isännillä ja emännillä ?
Minä karsin kaikista myymistäni koneista koukut pois, kun ei niillä ostajalle ole arvoa, kun ei ole kilpi kytkintä.
Moni on innostunut kun on käytännössä nähnyt miten kätevä se on mutta itsekin ihmettelen miksei se aikoinaan saanut tuulta purjeisiin Kärkkäisen veljesten kovasta ponnistelusta huolimatta, eikä hintakaan ollut esteenää, halpa oli.
Yleensäkin traktoreissa on minun nähdäkseni vähänlaisesti pikakytkimiä ja se kolmiomalli olikin jo sitten hintaluokaltaan kallis tuohon kilpi-kytkimeen varrattuna. Kilpi kytkimessä on myös mahdollisuus "kelluvaan" kytkentään mikä ainakin vaikkapa pöyhimissä toimii hyvin.
Valmet 565 -93
Valmet 7** Valtra J-610/J-70
arsa
Viestit: 697
Liittynyt: To Heinä 19, 2007 8:56 pm
Paikkakunta: keski-uusimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja arsa »

Kilpi on kätevä käyttää. Vanhat traktorit kiinteillä vetovarren päillä, kilpi oiva. Omasssa käytössä fergun peräs rehuleikkuri,takalana ja juontokoura oli päivittäisessä käytössä. Nyt koneet toiset,mutta käyttöä vielä on.
Kärkkäisen veljekset kyllä osasi myyntityön.
Fiat640
Viestit: 3831
Liittynyt: To Helmi 25, 2010 2:40 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fiat640 »

http://www.modulmet.com/12 Pätevän olonen systeemi. Ja näkkyy olevan muitaki systeemejä tuola firmala :wink:
popo99
Viestit: 164
Liittynyt: To Touko 14, 2009 7:17 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja popo99 »

mut kestääx toi ryskäämistä esim perälevyn kanssa, vai pomppaako irti kun työntää levyn kulman kanttariin?
JIIHAA
Viestit: 1887
Liittynyt: Ti Helmi 06, 2007 3:11 pm
Paikkakunta: Paskat...Härmä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JIIHAA »

Niin... eikös ensimmisessä viestissä ollu kuva rytätystä lumilingosta. :lol:
Mikki
Viestit: 757
Liittynyt: To Syys 09, 2010 7:53 am
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikki »

Aika paljon tulee tuon ylälukituksen kielelle rasitusta, jos kaikki ylöspäin kohdistuvat voimat on kielen varassa?
lorvi
Viestit: 69
Liittynyt: To Touko 03, 2012 11:04 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lorvi »

Mikki kirjoitti:Aika paljon tulee tuon ylälukituksen kielelle rasitusta, jos kaikki ylöspäin kohdistuvat voimat on kielen varassa?
Kolmattakymmentä vuotta ollut minulla 3 kpl käytössä,1 orig. ja 2 itse tehtyä kopioa, myös etunostolaitteissa(kaksitoimiset) eikä minkäänlaista kestävyysongelmaa ole ollut enkä ole kuullut että keltään olisi kone karannut kiinnikkeistä.
Eihän perus yksitoimisessa tule kielelle kun vetovarsien paino.
Valmet 565 -93
Valmet 7** Valtra J-610/J-70
Fiat640
Viestit: 3831
Liittynyt: To Helmi 25, 2010 2:40 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fiat640 »

Voihan se karata tuossa normaali kiinnityksessä kone yhtä lailla. Talvela tipahti lingon toinen puoli kiitos ikh:n sokkien :evil:
jiipee
Viestit: 10722
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Fiat640 kirjoitti:Voihan se karata tuossa normaali kiinnityksessä kone yhtä lailla. Talvela tipahti lingon toinen puoli kiitos ikh:n sokkien :evil:
Minulla oli traktori yhdellä työmaalla taajamassa, missä tein maantasailuhommia useamman päivän. Yhtenä aamuna oli vetovarren tapeista viety sokat. Mitään muuta ei ollut tehty, tapitkin paikallaan. Jotakin ilkivaltaa lie, kun kallistuksensäätäjän veivissä ollut varasokka ei ollut kelvannut. Onneksi tappien ja sokkien tarkastaminen ennen töihin ryhtymistä on ollut tapana ja tuli huomattua. Olisi takakuormaaja pudonnut muuten ikävästi.

Kätevän näköinen laitos tämä pikakytkentälaite
Sirkkeli ja 8 sormea
Viestit: 7788
Liittynyt: To Tammi 22, 2009 7:49 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sirkkeli ja 8 sormea »

Fiat640 kirjoitti:Voihan se karata tuossa normaali kiinnityksessä kone yhtä lailla. Talvela tipahti lingon toinen puoli kiitos ikh:n sokkien :evil:
Joku nostolaitteisiin kiinnitettävä hankmo tai äes,oli aikanansa semmoinen,jossa ei sokat kestäneet vetokartun päissä,vai oliko sitten vika kuskissa kun,väkisin teki jyrkkiä käännöksiä.
Kasvinsuojeluruisku palautui kerran lainasta,pumpun peti oli siitä vääntynyt sellaiseen kummaan kippuraan,minä sitä sitten tenttasin että,mitenkä tuo on tuommoinen,ei meinannut ensin vastausta tulla,kaveri katteli nokan varttaan pitkin,lippalakki silmillä,kengänkärkiään,potki välillä sepelin murusia menemään,vaan kun,aikani siinä kuulustelin,vähän kerrallansa tiukentaen äänensävyäni,niin tulihan se vastaus,sellaisen pienen itkua enteilevän huokaisun kanssa:
"No.....ku.......ääääh.........tota........se putos.......
Niin meillä on tuollainen kilpi pikakytkentälaite kanssa,ei tosin ole nyt käytössä,oli aikoinaan käytössä verkun perässä,kiinnityskoukut oli lanassa,lumilingossa ja takakuormaimessa.
Hyvä värkki jollain tapaa,tosin osa käyttäjistä kun,eivät millään saaneet älliinsä että,se kytkentälaite voi hyvin olla traktorissa kiinni koko ajan,eikä sitä punnerreta pois silloin kun,työväline irroitetaan,se ei esimerkiksi haittaa perävaunun käyttöä,paitsi jonkun yleisperävaunun nivelakselin kanssa pitää varoa,toisaalta sen akselin saa rikki,myös jo,pelkillä vetovarsilla,jos ei pidä varaansa.
Hydraulinen työntövarsi ja hydraulinen kallistus on hyviä varusteita tuon pikakytkimen kanssa,lisäksi tasaiset pihamaat,missä kytkeä koneita irti ja takaisin traktorin perään.
Viimeksi muokannut Sirkkeli ja 8 sormea, To Heinä 05, 2012 5:19 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mikki
Viestit: 757
Liittynyt: To Syys 09, 2010 7:53 am
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikki »

lorvi kirjoitti:
Mikki kirjoitti:Aika paljon tulee tuon ylälukituksen kielelle rasitusta, jos kaikki ylöspäin kohdistuvat voimat on kielen varassa?
Kolmattakymmentä vuotta ollut minulla 3 kpl käytössä,1 orig. ja 2 itse tehtyä kopioa, myös etunostolaitteissa(kaksitoimiset) eikä minkäänlaista kestävyysongelmaa ole ollut enkä ole kuullut että keltään olisi kone karannut kiinnikkeistä.
Eihän perus yksitoimisessa tule kielelle kun vetovarsien paino.

Tarkoitin juurikin siis kaksitoimisia nostolaitteita, kun eihän siihen muuten kuormaa tule.
elojanne
Viestit: 123
Liittynyt: Ma Tammi 03, 2011 9:59 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja elojanne »

Muuten tuo laite vaikuttaa melko järkevältä mutta tuntuu hieman puolivalmiilta kun työvälineisiin joutuu hitsaamalla kiinnittämään nuo koukut. Ensimmäisen kuvan lumilingosta kiinnityskorvakkeet näköjään poistettu kokonaan ja laitettu koukut tilalle.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 48 vierailijaa