Erikoinen kolmipistekiinnitys (Kilpi)

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

tommi
Viestit: 6082
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:12 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tommi »

Voisihan olla nuo työkoneeseen hitsatut koukut tuossa itse pikakiinnittimessä.
Oikeassa kohdassa vaan kategorian kiinnittyspisteille. Vähän kuten pikakiinnityskourissa vetovarren päissäkin. Ei tarvitsisi hitsailla hitään!
Fordson Major Diesel -56 Fordson Super Major Manuel 2703E -62 Fordson Super Major Weatherill -62 Ford 5000 +Vammas kersantti -75 BM Volvo T600 -71 + Ponsse S15 vaunu Sampo Rosenlew 500 -79 Case IH mx4230 -96 Valtra T120 -05
Sirkkeli ja 8 sormea
Viestit: 7789
Liittynyt: To Tammi 22, 2009 7:49 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sirkkeli ja 8 sormea »

tommi kirjoitti:Voisihan olla nuo työkoneeseen hitsatut koukut tuossa itse pikakiinnittimessä.
Oikeassa kohdassa vaan kategorian kiinnittyspisteille. Vähän kuten pikakiinnityskourissa vetovarren päissäkin. Ei tarvitsisi hitsailla hitään!
http://elma.elka.fi:9001/preVALa6.po?AR ... nt=Refresh

Niinku tämmöttinen,tuollaista hankkija myi fergun mukana 60-luvulla,tuolla vajassa on tuommoinen,olen sen jostain romukasasta sinne kantanut,siihen taitaa löytyä käyttöohjekin.
Tuohon kilpi-kytkimeen,oli ainakin joskus,saatavana sellainen ilman hitsaamista työkoneeseen kiinnitettävä vastakappale.
lorvi
Viestit: 69
Liittynyt: To Touko 03, 2012 11:04 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lorvi »

Ongelman ydin on aina ollut siinä kun kolmipistekiinnitykselle ei kait ole standardia, ei ainakaan käytännössä vieläkään, tapit sijaitsevat missä sattuu työkoneessa niin vahvaa paikkaa olemaan mihin hitsaten tai pultilla kiinni saa.
Kilpi kytkimellä saa kaltevaltakin paikalta koneen kyytiin jos on hitsannut hekselit oikeille paikoille, jos liian piikasesti kapealle, niin tasaista pitää olla.
Valmet 565 -93
Valmet 7** Valtra J-610/J-70
tommi
Viestit: 6082
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:12 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tommi »

Tuohon tyyliin, mutta myös työntövarrella voisi olla alhaalta päin kiinnittyvä koura. Nykyaikana voisi lukituksessa sovetaa hydrauliikkaa joko etukuormaimien työvälineiden lukituksessa käytettävää ideaa soveltaen tai pikakytkentäkourien mallia. Erona niihin jälkimmäisessä jäisi tosin enää työntövarren automaattinen kytkeytyminen, mutta edistystä sekin olisi.
Fordson Major Diesel -56 Fordson Super Major Manuel 2703E -62 Fordson Super Major Weatherill -62 Ford 5000 +Vammas kersantti -75 BM Volvo T600 -71 + Ponsse S15 vaunu Sampo Rosenlew 500 -79 Case IH mx4230 -96 Valtra T120 -05
lorvi
Viestit: 69
Liittynyt: To Touko 03, 2012 11:04 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lorvi »

Siinäpä se, etukuormaajissakaan ei ole "standardit" kiinnikkeet. Naapurin kaivurin etukauha ei sovi minun kaivurin etukuormaimeen vaikka ovat muistaakseni jopa saman valmistajan.
Valmet 565 -93
Valmet 7** Valtra J-610/J-70
Admin
Viestit: 6092
Liittynyt: Ke Tammi 11, 2006 12:58 pm
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Admin »

Mitä tuo nyt maksaa? Agrimarketin mainoksessa tarjous pikakiinnittimestä 2450 markkaa tarjous voimassa 5.5.1999

Samassa mainoksessa Ala-talkkari 185 lautasniittokone 10700 markkaa ja ala-talkkarin kesantomurskain 10200 markkaa.
Markkinoiden parhaimmat Wieska -lumilingot Kuuksenvaarasta. Soita 040-7306421 https://www.youtube.com/watch?v=IbiCOqk3fho
Hege
Viestit: 559
Liittynyt: Ma Kesä 14, 2010 3:11 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hege »

Minä en kyllä näe moiselle käyttöä. Tuollainen ei poista sitä tarvetta että kopista pitää poistua kääntämään tukijalka ylös, kiinnittämään hydeletkut ja nivelakseli ja päinvastoin.

Toisessa traktorissa on pikakytkentäkourat (Waltherscheid) ja toisessa teleskoopit kiinteillä päillä. Itse pidän enemmän jälkimmäisestä vaihtehdosta vaikka pyrinkin peruuttamaan siten ettei niitäkään tarvitse käyttää. Useimmilla koneilla riittää kun kerran käy ulkona, ilman mitään pikasysteemeitä, samalla kertaa voi laittaa tapit & sokat, työntövarren, mahdolliset letkut ja nivelakselin sekä nostaa konetta sen verran että jalan saa ylös. Eli eipä moisesta meillä olisi kovin monen koneen kanssa hyötyä...
lorvi
Viestit: 69
Liittynyt: To Touko 03, 2012 11:04 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lorvi »

Hege kirjoitti:Minä en kyllä näe moiselle käyttöä. Tuollainen ei poista sitä tarvetta että kopista pitää poistua kääntämään tukijalka ylös, kiinnittämään hydeletkut ja nivelakseli ja päinvastoin.

Toisessa traktorissa on pikakytkentäkourat (Waltherscheid) ja toisessa teleskoopit kiinteillä päillä. Itse pidän enemmän jälkimmäisestä vaihtehdosta vaikka pyrinkin peruuttamaan siten ettei niitäkään tarvitse käyttää. Useimmilla koneilla riittää kun kerran käy ulkona, ilman mitään pikasysteemeitä, samalla kertaa voi laittaa tapit & sokat, työntövarren, mahdolliset letkut ja nivelakselin sekä nostaa konetta sen verran että jalan saa ylös. Eli eipä moisesta meillä olisi kovin monen koneen kanssa hyötyä...
Vei ns. sanat suusta.
Juuri noin ajattelin minäkin ennenkuin hankin kilpi pikakytkimen.
Nyt ajattelen toisin.
Parhaimmillaan se on ,niinkuin edellä nimimerkki kirjoitti kun joka aamu vaihtaa rehuleikkurin juontokouraan ja illasta taas päinvastoin, silloin sille osaa antaa arvoa.
Jos kerran vuoteen vaihtaa perässä olevan koneen, ei siitä hyödy juurikaan.
Valmet 565 -93
Valmet 7** Valtra J-610/J-70
Hege
Viestit: 559
Liittynyt: Ma Kesä 14, 2010 3:11 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hege »

Joo tietenkin muuttaa tilannetta jos päivittäin joutuu vaihtelemaan. Meillä onneksi rajoittuu sesonkiaikaan ja silloinkin vaihtelua helpottaa se että kivikarhu saa olla lähes koko kevään Massikan perässä poislukien kylvöt.
Fiat640
Viestit: 3831
Liittynyt: To Helmi 25, 2010 2:40 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fiat640 »

Minusta tuota kannattaisi markkinoida kone valmistajille ja yrittää saada se ainakin kotimaisten koneitten varusteeksi. Ei tarvisi laitella itse noita koukkuja ainakaan. Mitähän mahtaa maksaa tuo systeemi? Ja mistä saisi koukkuja jos sattuisi löytymään kytkentä laite jostain?
Tiedän nimittäin yhden jolla on lana kyseisellä systeemillä ollut varmaan kymmenen vuotta käyttämättä niin voisi seku kysellä. Välillä tulee vaihdettua koneita tiheästikin vaikka semmosia harraste hommia onki.
diesel5
Viestit: 32
Liittynyt: Ti Huhti 19, 2011 4:55 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja diesel5 »

Norjassa käyttävät tämmösta, Lyng triangel, työkone osa voidaan kiinnittää hittsaamalla tai pulteilla
http://www.landbruksredskaper.no/catego ... -triangler
http://www.google.no/search?q=lyng+tria ... 37&bih=664

On olemassa toinenkin pika kiinnikehttp://www.hmr-voss.no/bilder/naering/10004/HM ... g_2003.pdf
diesel5
Viestit: 32
Liittynyt: Ti Huhti 19, 2011 4:55 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja diesel5 »

Yrjö
Viestit: 1481
Liittynyt: Ke Maalis 15, 2006 7:41 pm
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Yrjö »

Diesel5 mainitsemille. Kolmio mallin pikakiinnikkeelle oli mun mielestä standandi mitat olemassa jo 70 luvulla.
Esim. Virossa myydään näitä. http://www.pmkaubamaja.ee/index.php?pag ... 20&lang=fi
Esim. Nokka-koneen lumilingossa oli 80 luvulla tällä mitoituksella oleva kiinnike, jolla saattoi ottaa lingon myös "peräosasta" kiinni ja lingota lunta myös peruuttamalla.
3 metrisessä TEMPO lautasäkeessä on myös samalla mitoituksella oleva kiinnike.
lorvi
Viestit: 69
Liittynyt: To Touko 03, 2012 11:04 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lorvi »

Minulla on sellainen muistikuva että tuosta kolmiomallista piti tulla jonkinlainen standardi mutta laitevalmistajat eivät vain ottaneet sitä jostain syystä käyttöön.
Kolmiomalli on parempi konetta kytkettäessä epätasaisella pinnalla, siihen se paremmuus jää.
Kilpi on halvempi, henkselit edullisia verrattuna hitsattavaan/pultattavaan kolmioon.
Kilpi on parempi nivelakselia käytettävissä koneissa koska nostolaitteen ollessa alaalla kolmio ottaa kiinni heti käännettäessä.
Kilpi on vahvempi.
Tiedot perustuvat lähinnä maatalousnäyttelyissä nähtyyn,kuultuun ja todettuun silloin joskus kaaaaauan sitten.
Vieläkin nautin tuiskun jälkeen kun lumesta näkyy juontokouran yläkiinnikkeen korvallinen.......sieltä se nousee koukkuihin tottuneesti, eikun letkut kiinni ja menoksi.
Valmet 565 -93
Valmet 7** Valtra J-610/J-70
eetu_
Viestit: 116
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2010 7:23 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eetu_ »

diesel5 kirjoitti:Nyt pitäisi näkyä

http://www.hmr-voss.no/bilder/naering/1 ... g_2003.pdf
Hyvin saman taipainen mitä on näitä euro, vila ym kolmipiste adaptereita. Itsellä Vilakoneen järeä tekele minkä kanssa kärrinkin saa koukkuun helposti, suunnitteilla laittaa perälevyyn ym vila korvakkeet niin ei tarvitsisi irroittaa sovitetta omille laitteille ollenkaan. Bonuksena kaikki kävisi etukuormaajaan.
valmet 802-2 + VL-1600
jake74
Viestit: 1736
Liittynyt: Ti Joulu 18, 2007 3:15 am
Paikkakunta: ii/oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jake74 »

Sirkkeli ja 8 sormea kirjoitti: http://elma.elka.fi:9001/preVALa6.po?AR ... nt=Refresh

Niinku tämmöttinen,tuollaista hankkija myi fergun mukana 60-luvulla,tuolla vajassa on tuommoinen,olen sen jostain romukasasta sinne kantanut,siihen taitaa löytyä käyttöohjekin.
Tuohon kilpi-kytkimeen,oli ainakin joskus,saatavana sellainen ilman hitsaamista työkoneeseen kiinnitettävä vastakappale.
tämmösen löysin tänää tallin takaa. jonku verran epäkunnossa taitaa olla tais olla pikkasen vääntynyt. mun talli on äitin kotipaikalla ja niillä on ollut harmaa ferkuja 60 luvulla. laiteessa oli valmistus vuosi 1965 ja velsa valmistaja.
tristam
Viestit: 1251
Liittynyt: Ma Joulu 12, 2011 4:51 am
Paikkakunta: pohojammaa
Viesti:

Re: Erikoinen kolmipistekiinnitys

Viesti Kirjoittaja tristam »

Onko noita kilpi kiinnikkeitä vielä käytössä jollain ja minkälaisia käyttökokemuksia on kertynyt? Mulle tuli semmonen kakkosmallin kilpi sekä vastakappale mutta en löytänyt mistään niitä vastakappaleita myytävän enkä tietoja kuinka painavan koneen tuon pitäisii kestää :roll:
tapsa
Viestit: 3885
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:46 am
Viesti:

Re: Erikoinen kolmipistekiinnitys

Viesti Kirjoittaja tapsa »

https://www.modulmet.com/12

Onko tästä kyse?
tristam
Viestit: 1251
Liittynyt: Ma Joulu 12, 2011 4:51 am
Paikkakunta: pohojammaa
Viesti:

Re: Erikoinen kolmipistekiinnitys

Viesti Kirjoittaja tristam »

tapsa kirjoitti: Pe Kesä 24, 2022 12:41 am https://www.modulmet.com/12

Onko tästä kyse?
Kyllä ja vastakappale on samantyyppinen ja irrotettavilla, säädettävillä alakiinnikkeillä.
Arpe
Viestit: 1545
Liittynyt: Ma Kesä 09, 2014 10:35 pm
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Erikoinen kolmipistekiinnitys

Viesti Kirjoittaja Arpe »

Tää on kyllä yks maailman ihmeistä, että miten tuo tavallinen kolmipistekiinnitys on voinu säilyä nykymaailmassa standardina kaikki nää vuodet, eikä mikään pikakiinnike ole tallonu sitä pois käytöstä.

Ei kovin moneen kaivuriinkaan vaihdeta enää toista kauhaa tappeja hakkaamalla. Miks sit traktorin työlaitteet on näin hankalia.
Nykytekniikalla saatais sähkö, hydrauliikka, sekä voimanottokin menemään automaattisesti pikakiinnikkeellä paikoilleen ilman riskialtista puuhailua käynnissä olevan traktorin ja jonkin heiveröisen tukijalan varassa seisovan työlaitteen välissä.

Onhan tähän toki vastaus. Pikkuhiljaa kehittyneestä ja yleistyneestä standardista on hankala hypätä toiseen, kun välille tulee kausi, jolloin mikään ei sovi minnekkään. Pikakiinnike olis pitäny saada yleistymään jo aikoinaan ja hyviä yrityksiä on ollu.
Jostain syystä eivät vain ole oikein ottaneet tuulta alleen.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ahrefs [Bot], Google [Bot] ja 33 vierailijaa