160 km paljon vai vähän major + hydro masterille?

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

R.P.M.
Viestit: 25
Liittynyt: Ma Kesä 25, 2012 2:35 pm
Paikkakunta: Rymättylä
Viesti:

160 km paljon vai vähän major + hydro masterille?

Viesti Kirjoittaja R.P.M. » Ma Kesä 25, 2012 3:04 pm

Hankittu Major diesel + Hydro master 258. Osasinko tulkita oikein että vn. 1376409 on vuodelta -56 ja malli E1A? Hydrossa numero xxxx322, Kertooko jotain muuta kuin 322 valmistettu kappale?

En oo juurikaan ollut ennen tekemisissä traktoreiden/työkoneiden kanssa, onko jotain tyyppivikaa, tms.. mitä kannattaisi heti tarkistaa kunhan saan laitteen kotiin? ja siitä puheen ollen onkohan huono idea ajaa n. 160 km siirtomatkaa ennen lähempää tutustumista ja nesteiden, suodattimien, jne.. vaihtoa. Houkuttelee tietysti säästää lavetin hinta kun traktori olis rekisterissä ja hyväkuntoinen.

Pudottakaa tulokas takas maanpinnalle, kiitos.
Viimeksi muokannut R.P.M., Ma Kesä 25, 2012 7:51 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
mike
Viestit: 4444
Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 11:26 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi / Vts
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mike » Ma Kesä 25, 2012 5:10 pm

Helmikuussa -56 valmistettu.
http://www.selen.nu/cgi-bin/trsnr.pl?lang=fi

Liemet olis hyvä tarkastaa/vaihtaa ennen noin pitkää ajoa, varsinkin vaihdelaatikkoon.
Ja puomit lukita jollain ketjulla ylös, kun tuon ikäisessä tahtoo jo hydrauliikka väkisinkin antaa periksi. Muuten tuo matka on kyllä ajettavissa.

R.P.M.
Viestit: 25
Liittynyt: Ma Kesä 25, 2012 2:35 pm
Paikkakunta: Rymättylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja R.P.M. » Ma Kesä 25, 2012 7:16 pm

Hyvä homma, kiitoksia.
Mietin samaa puomin lukitsemista ja täytyypi sopia myyjän kanssa et voin vaihtaa öljyt pihassa ennen reissua. Kyselen sit lisää vickersin pumpusta, yms. kun on koeajo takana. Siihen on kuulemma aktiivi harrastaja vaihtanut superin perän jossain vaiheessa mut näky olevan konedatassa sama n. 20 km/h marssivauhti superillakin? Mitä majorin muuten pitäis suunilleen kuluttaa tunnissa?

Superdextaaja
Viestit: 9533
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja » Ma Kesä 25, 2012 7:28 pm

En lähtis suosittelemaan tuntemattoman koneen siirtoa ajamalla, jos ei aikaisempaa kokemusta ajosta koneella. Kuorma-autot ottaa esim. paluukuormana vaihtokonelavalle tuon kokoisen, jos sen vain voi ajaa kyytiin. 160 km ei tuu niin paljon maksamaan, että kannattaa riskeerata koneen särkymistä matkalla saatika muiden liikenteessä olijoiden turvallisuutta. On kuitenkin jo aika reilu matka. Tyyppivika majoreissa; harmaat öljyt moottorissa eli vesi pääsee öljyn joukkoon sylinteriputkien alapäiden o-renkaiden välistä. Muitakin syitä tähän on mutta tuo kai yleisin. Peräkotelo kerää kondenssivettä eli sielläkin saattaa olla harmaat öljyt tai ainakin vesi on valunut pohjimmaiseksi ja kannattaa ennen ajoa päästää alapropusta pois. Sama temppu vaihteistolle. Mutta jos on renkaat, kytkin ja jarrut kunnossa, kone kulkee helposti suoraan ja kaikki muukin tekniikassa on ok, niin valoisaan kesäyöhön illansuussa voi hyvin lähtiä ajelemaan. Takapuolen alle tyynyä matkaan.
Niin, ja onnea hankinnalle :wink:

R.P.M.
Viestit: 25
Liittynyt: Ma Kesä 25, 2012 2:35 pm
Paikkakunta: Rymättylä
Viesti:

Mielummin lavettikyyti, mut..

Viesti Kirjoittaja R.P.M. » Ma Kesä 25, 2012 7:47 pm

No joo, täytyy viel harkita. Väli olis lohja- Rymättylä et vanhaa ykköstietä ja tosiaan yöaikaan. Toivon et sattuis tutulla lavettikuskilla ajoa sinnepäin kun mielummin toki paluukuormassa. Jos taas erikseen haetaan alkaa hinta olla 400 euroa ja tulee mieleen et sen saman vois laittaa koneen huoltoon ja laatu- öljyihin jos vaan ottais ja ajais uuden ystävän kotiin.

Tosin mulla on aikaa harkita heinäkuun alkuun, oon laivalla töissä kuukauden kerrallaan ja kaupat sovittiin puhelimessa kertanäkemisen jälkeen. Eli on ainakin aikaa opiskella etukäteen omistajan käsikirjaa ja viestiketjuja täällä ennenku pääsee konetta kunnolla tutkimaan. kiitos tyyppivinkeistä, pidän mielessä.

R.P.M.
Viestit: 25
Liittynyt: Ma Kesä 25, 2012 2:35 pm
Paikkakunta: Rymättylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja R.P.M. » Ma Kesä 25, 2012 8:07 pm

Pahus, täytyy töihin mennä välillä.

pääsen myöhemmin illalla katsomaan jos joku kommentoinu siirtoajon järkevyyttä. Mitä muuten se hydron kaivuulaite suunnilleen painaa?

Vääräkoski
Viestit: 3869
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 10:31 am
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vääräkoski » Ma Kesä 25, 2012 8:44 pm

Ostin vähän aikaa sitten käytetyn traktorin, se oli tosin muutaman kymmenen vuotta nuorempi kuin kyseessä oleva Major. Matkaa kertyi noin 80 km ja kyllä siinä kaikenlaista kävi matkan aikana mielessä. Kaikkia ääniä tuli kuulosteltua tarkalla korvalla "mitä nyt Peltoreiden alta kuulee" ja niitähän riittää. Kyllähän se hyvästä koeajosta kävi mutta olisi siinä ollut iltamyöhällä ihmettelemistä jos jokin olisi mennyt vikaan.

Jos Majorille lupaillaan 20 km/t matkavauhtia, niin en kyllä itse alkaisi sitä ajamalla tuollaista matkaa siirtämään, varsinkin kun siinä on kaivuuvarustus perässä, se nimittäin ei ainakaan paranna ajo-ominaisuuksia.

Jammu
Viestit: 17708
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jammu » Ma Kesä 25, 2012 8:51 pm

aika hedelmällistä olis tietää minkämoista käyttöä sillä ollut viime aikoina.

Nesteet olis tosiaan hyvä olla kunnossa, äkkiä tulis mieleen että pyörittäis sitä pihassa lähes täyskaasulla niin kauan että lämmöt on tasaantunut niin näkee että onko mitään edellytyksiä ajaa.

Varasuunnitelma ja saattoauto varmaan hyvä olis olla. Oman harrasterattorin hain 40km päästä ajamalla, marraskuu ja pieni pakkanen. Ainoa haveri oli kaasupolkimen tangon irtoaminen ja loppumatka ajettiin käsikaasulla.

Ne havainnot mitä tein ekoissa huolloissa kertoi että ei ollut kovin fiksua ajaa edes tuota matkaa. Onneksi ei hajonnut ja nyt on parisataa tuntia yhteistä taivalta takana.
Niinkauan kun muistan, niin aina on vituttanu! :lol:

2xford4000
Viestit: 6058
Liittynyt: La Tammi 09, 2010 9:33 pm
Paikkakunta: 07560 pukkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2xford4000 » Ma Kesä 25, 2012 9:18 pm

ja missä kunnos on renkaat..? ne voi hyvän näkösetkin renkaat hiertyä puhki ton pitusel siirtymäl.. kyl se kaivuri painaa kuitenkin siel peräs ja rasittaa renkaita ja toisaalta keventää nokkaa.. en kyseisen koneen tasapainosta tiedä mut helposti alkaa ylämäessä, töyssystä ym pomppimaan keula.. ja voi joutua jopa jarruilla kääntelemään.. jos sellaset sattuu toimivat löytymään.. miten valot ym lataus toimii noinkin pitkää siirtymää ajatellen.. kaikki öljyt nyt ois syytä vaihtaa.. varsinkin voiman siirron.. et lämpimästi suosittelen lavetti kyytiä.. vieläku ei ole aikasempaa kone kokemust.. voit sen lavetti hinnan säästää jo esim siinä et matkal sattuis rengas puhkeamaan.. tai muusta vakavammasta puhumattakaan.. esim jokin ajovirhe, väsymys, tekninenvika yms ja kone johonkin isoon viemäriin suistaen.. alkaa henkikultakin tulemaan kyseeseen.. (en piruja maalaile mut kuitenkin) ite en ainakaan ajais kaivurivarusteist majoria tollast matkaa.. vaikka kaiken näköst härveliä on tullu ajettua viimesen 25v aikana ku on jalat polkimille ylettäny..
ford 4000 major vm66
ford4000 vm75
chevy van vm 91
+paljon muuta
http://ford4000.kuvat.fi/kuvat

samovaari
Viestit: 853
Liittynyt: La Syys 04, 2010 8:40 am
Paikkakunta: ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samovaari » Ma Kesä 25, 2012 9:28 pm

Melko urakan otat kun 160 km ajamalla viet--ostin 80-luvulla Masterin ja Nuffi yhdistelmän ja toin ajamalla n. 30 kilsaa.Melkoista luikertelua oli kun kone keikutti traktoria vaikka Nuffissa oli edessäkin tupla rattaat ja keulalla 200 tynnyri hiekkaa ja öljytankki. Kyllä sitä pellolta toiselle siirteli mutta tiet oli ikäviä. Mulla on kirja siihen ja vent,pöytä ehyt ja jotain tuubeja ymm. jäljellä--ite kaivuri on jo kiinalaisten toimesta muuttunut Iskas lapioiksi--sulla taitaa olla se pienempi malli mun oli joku 264 tai jotain---

Mika72
Viestit: 400
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2011 7:28 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mika72 » Ma Kesä 25, 2012 9:32 pm

Tiedän pari tapausta pidemmälle ajosta noilla; yksi ajoi MF 265:n Kajaanista Kuusamoon helmikuussa joku vuosi sitten ketjut päällä ja toinen ajoi Vaasasta 885 Casen Kuhmoon 8)
Ford 6610-4 MKII 1987 + Trima 340

MOP
Viestit: 5907
Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MOP » Ma Kesä 25, 2012 9:36 pm

Pelkät traktorit on asia ihan erikseen. Noissakin mainituissa on aika asialliset kopit. Ei ne muuta kysy kun aikaa ja kärsivällisyyttä. Mutta vanha majuri kaivurin kanssa. No olisi se urosmehiläisen teko.

mekaanikko
Viestit: 669
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:41 pm
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mekaanikko » Ma Kesä 25, 2012 9:52 pm

Ehdottomasti kuorma-auto kyyti
itsellä Nuhvi ja riukuvammas on ne maantieajot jota muutaman kilometrin
pätkiä ajan ihan työtä koko ajan ajettava keula hyppii ilmassa ja
maasa ollessa korjataan ajo suuntaa välillä nostetaan puomia ja
tukijalkaa ylös
Ja se 20kilometriä tunnissa ei toteudu

antti.hakamaa
Viestit: 603
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2009 1:27 pm
Paikkakunta: urjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa » Ma Kesä 25, 2012 10:11 pm

jos kone kunnossa niin kyllä tuon matkan ajamalla tuo. pitkän päivän ja hyvät eväät kannattaa varata.

matkavauhti tuolla kun tuskin on 25km/h enempää.
MF 135 -65 http://aijaa.com/NayxRf
MF 178 MP -69
MF 399 -91 http://aijaa.com/GMPcpB
Fordson super major -61+ riukuvammas
http://aijaa.com/QAhPBx

jylhä
Viestit: 2833
Liittynyt: Su Kesä 04, 2006 11:21 pm
Paikkakunta: sadonmaa
Viesti:

Re: 160 km paljon vai vähän major + hydro masterille?

Viesti Kirjoittaja jylhä » Ma Kesä 25, 2012 10:19 pm

R.P.M. kirjoitti: Houkuttelee tietysti säästää lavetin hinta
Saattaa tulla monella tapaa nuukuus hintoihinsa. Pahin lavetin säästö minkä tiedän on tullu maksamaan yli 8000e nosturin ajohydrauliikka remontin muodossa.Epäilen myös ettei matkavauhti kipua yli 20kmh:n.
Toin 14kilometrin päästä "oudon" traktorin kotiin ja silläkin matkalla pysähdyin kerran tutkaileen traktorin tilaa. Etupyörän vippaus toi hiukan jännitystä, sama saattaa kaivuriakin vaivata, onko siinä jonkun kuorma-auton akseli vai oma? Myös vuotavan syöttöpumpun tekemään stoppia odotin, muttei sitäkään tullu. Pistä kaivuri auton kyytiin ja kuvia näkyviin sitten kun se on turvallisesti kotona.
Alkoholi ei ratkaise ongelmia, mutta eipä kyllä maitokaan.

Manuel

Viesti Kirjoittaja Manuel » Ma Kesä 25, 2012 11:04 pm

Kaikki on paljon ellei tiedä aikaisempia vikoja. Myyjät eivät kovin halukkaasti kerro puutteista. Parempi ettei suurenna vahinkoa ajamalla.

ch
Viestit: 1173
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:54 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ch » Ma Kesä 25, 2012 11:38 pm

Ensin aattelin että kai se vielä menee, mutta sitten havahduin tuohon kaivuriin. Ei mitään järkeä lähteä tuommoista matkaa kokeilemaan, kun kone nyökkii montuissa ja urissa. Pompit pian ojaan sen vehkeen kanssa. Keskimääräinen matkavauhti on jossain 10-15 km/h välillä.Pelkän traktorin vois vielä ajatellakin ajavansa hyvän tarkastuksen jälkeen.

Edellä mainittu 885 natikka menee tyhjänä kuin juna tuohon verrattuna ja 265 masserikin varmaan vastaavanlaisesti.

Matkalla saat tankatakin pari kertaa ja tarvitset muutenkin kyydin sinne 160 km päähän. Rattorilla 160 km ja autosaattaja 320 km, niin muutama kymppi jos viideskin menee jo matkakuluihin. Toisaalta voisit nousta sen tutun kuljetusyrittäjän auton koppiin ja matkata sillä hakureissun.
Neliveto mahdollistaa kiinnijäämisen entistä hankalampiin paikkoihin

R.P.M.
Viestit: 25
Liittynyt: Ma Kesä 25, 2012 2:35 pm
Paikkakunta: Rymättylä
Viesti:

PAHOITTELEE POISSAOLOA

Viesti Kirjoittaja R.P.M. » Ti Kesä 26, 2012 12:52 am

Kiitos asiallisita näkemyksistä!
Pahoittelen poissaoloa vaikka itse kyselin mielipiteitä, laivan työajat menevat mun kohdalla iltakasista puoleen yöhön ja sama päivällä + satamat. ei joutanut ees pikasesti vilkaseen satelliittinettii enne kuin nyt.

Taitaa tosiaan olla lavettireissu ja perushuolto paikallaan ennen maantietä, ettei tee turhaa vahinkoa. Toi kyllä ratkasee et on varmaan peräpainonen kaivurin takii ja sitä mukaa paha pomppimaan. Mulla oli lainassa pari vuotta sitten oikeen huonosti pidetty superi missä liian iso hymas perässä ja se oli jo 3 kilsan siirtomatkalla suorastaan vaarallinen ajaa vahänkin reippaammin kuoppaan. Meinasin et tää olis sopusuhtasempi ja sitois puomista kaiken klapin vois niin olis tullu hienosti, mut taitaa olla toiveajattelua.

En hoksaa et mistä sais laitettuu valokuvia muutaman kun olis muistitikulla. Tän koneen vois joku alan ihminen tunnistaakin, tarina meni niin että ollu iäkkäällä, n. 70 v major-harrastajalla vuoteen 2009 ja kuulemma ladossa oli kymmenkunta hyvin pidetyn näköistä harrastetraktoria. Sitten lohjalla eläkeläispariskunnan kesämökin pihassa, silloin tällöin kesäkaivelua
ja mitään ei oo kuulemma tarvinnu tehdä, nesteet on kyseinen isäntä keväisin tarkistanut ja katoksen alta laakista käyntiin. Öljyt kirkkaat ja kolme vuotta vanhat eli paljoo ei oo tarvittu. Kävi hienosti savuttamatta edes startissa ja kaikki toimi päällisin puolin noin tunnin jutustelun puitteissa. tehtiin kaupat puhelimessa. Reilu 2 viikkoo vielä ja pääsen maihin majuria noutamaan. Lavetilla.

tma

Viesti Kirjoittaja tma » Ti Kesä 26, 2012 1:04 am

Ostin reilu 2 vuotta sitten tästä omalta kylältä järven toiselta puolelta vuosimallia -57 olevan Diesel-Majorin jonka perässä on putki-Hymas. Kone oli seissyt muutamia vuosia mutta 1,5 tunnin näppihommien jälkeen Majori pamahti kiltisti tulille ja kaivulaitekin toimi ihan kerrasta. Ilmaa vähän lisää renkaisiin ja pykälää pesään.

Kotiinajo noin 10km olikin sitten mielenkiintoinen: tankissa kasvoi sellaista levää että kone sai vain vähän ainetta eli pyöri kiitettävästi tyhjäkäyntiä ja reipasta käyntiä paikallaan mutta ajamaan lähtiessä alkoi repiä ilmaa. Eipä siinä pihassa viitsinyt ruveta enää tyhjentämään ja putsaamaan tankkia vaan nostin konepellin pois, akkutelineen päälle 10 litran löpöpönttö johon korkkiin sopiva reikä letkulle. Letku korkkiin, letkun toinen pää klemmarilla kiinni siirtopumpulle menevään polttoainehanalta irrotettuun putkeen, pönttö kumolleen ja ilmauksen kautta kone tulille. Patentti toimikin hyvin.

Kone oli sen verran takapainoinen että etuset hipsivät maata tasaisellakin vaikka keulassa on rautaa, etupyöräpainoja, öljysäiliö ja vielä 200 litran lisäpolttoainesäiliö. Matkalla ollut jyrkin mäki piti nousta pienimmällä pykälällä, laskea kauha ryystämään tietä ja jarruilla ohjata raktoria pysymään ravien välissä. Matkanopeus oli parhaimmillaan 10-15km tunnissa, edellä mainituista syistä sekä etuakselistossa ilmenevistä välyksistä.

Itse en lähtisi ihan vähällä ajamaan tuollaista Majoripohjaista kaivuria 160 kilometriä. Matkan varrella saattaa sattua mitä vaan. Tavallisen Majorin voisin ajaa säitten salliessa ilomielin.

Superdextaaja
Viestit: 9533
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja » Ti Kesä 26, 2012 1:08 am

http://www.masinistit.com/viewtopic.php ... cd83df06c9

Tuolla vähän vinkkejä kuvan laittamiseen palstalle.

Joku kymppi kilsa menee ajelemalla tuommosta mutta 160 km valtatiellä muiden seassa :roll: On parempi hoitaa kuletus jotenkin muuten ja ajella kotosalla sitten ehjällä vehkeellä ja terveellä keholla.

http://zen1.net/hakumasiina/
Tuo kanssa hyvä linkki, kun yksinkertaista kysymystä palstaa kohtaan tai jotain tekniikkajuttua tulee mieleen.

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Majestic-12 [Bot] ja 10 vierailijaa