Minne suola-autot ovat hävinneet?
-
- Viestit: 7074
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 1:14 am
- Paikkakunta: Pohojammaa
- Viesti:
-
- Viestit: 15657
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
- Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
- Viesti:
No, kunhan järkkäät itsesi suolauksesta päättäväksi tiepäälliköksi, niin alkaa kyllä muutaman kolarisuman ja niiden jälkeen tapahtuvien oikeudenkäyntien muistuttamana sormi oleen paljon herkemmässä suolakuskille toimeksiantoa antamassa.Jarkko kirjoitti:Jos jotain on pielessä, niin antaa asian olla? En kyllä allekirjoita tuota....
Niinhän se on. Tuolla metsissä maitoautoon ja puuautoon niitä ketjuja kiskotaan päälle, monessa kriittisessä autossa, kuten AGA:n autoissa täälläkin on ketjukarusellit akselin alla, mutta kun esimerkiksi ykköstiellä katsoo kuuden jälkeen Helsingistä länteen vaeltavaa satojan autojen rekkakaravaania kaukoliikennerenkaat alla, niin ei kyllä kukaan rationaalinen ihminen voi kuvitella, että se juna mitään ketjuja niihin kummeihinsa alkaisi käärimään.
Eli se poliittinen päätös olla asettamatta juna- ja laivarahtia erityisasemaan toi kaiken tavaran tuonne lumisille teille liukastelemaan.
Jos et Jarkko itse mitään liukkaudentorjuntaa teillä vaadi, tai vaadit jotakin erilaista kuin suolan, ja jos vaikka 240 Masinistia olisi kanssasi täysin samaa mieltä, olisiko nyt Sinun aika lähteä ajamaan suolan kieltoa teille ? Ja muutenkin päästä neuvomaan tieylläpitäjiä ?
Kansanedustaja Bremerin kirjallinen kysymys ei johtanut toimenpiteisiin, ks. http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/kk_534_2002.htm. Olisiko ollut vaan hampaaton edustaja. Pitäisikö nyt Masinisteista saada joku toiminnan mies tekemään asia loppuun ?
Otakantaa.fi - palstalla osallistui keskusteluun myös Mikko Ojajärvi, ja hänen kanssaan ehkä voitte keskustella aiheesta tarkemmin, lainaan hänen vastaustaan kysymyksiin liiasta ja turhasta maantiesuolasta:
"Aika: 25.11.2004
Otsikko: Re:Talvinopeudet vain virkamiesten kiusantekoa!
Kirjoittaja: Mikko Ojajärvi, liikenne- ja viestintäministeriö
Suolaamisen pois jättämisen vaikutuksia on selvitetty sekä Ruotsissa että Suomessa myös jättämällä aikaisemmin suolattuja teitä suolaamatta. Ruotsissa oli hyvin laaja kokeilu, jossa talvikunnossapitoon ilman suolaa käytettiin rahaa noin 30 % enemmän kuin aikaisemmin suolaamalla. Siitä huolimatta onnettomuuksia sattui enemmän kuin suolatuilla teillä ja palattiin tietysti takaisin suolaamiseen, kun sekä meni enemmän rahaa että tuli enemmän onnettomuuksia. Suomessa joskus kauan sitten vastaava kokeilu lopetettiin muistaakseni raskaan liikenteen vaatimuksesta kesken. Sinänsä suolan käyttöä minimoidaan niin hyvin kuin pystytään, uudet menetelmät antavat siihen mahdollisuuden, ja tiesuolan kokonaiskäyttömäärä Suomessa on huomattavasti pienempi kuin muutama vuosi sitten "
Eikun toimeen, itse olen niin patalaiska, että en jaksa ärsyyntyä suolastakaan, onhan autopesut keksitty.
-SS-
-
- Viestit: 3108
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:00 pm
- Viesti:
Hiekkatien pölyäminen on joissakin olosuhteissa ongelma. Onneksi vain kesällä. Omaa viimeistä tienpätkää ei ole koskaan suolattu. Pahimpaan aikaan pitää pihaan päästyään odottaa tolkuttoman pitkä aika, ennenkuin voi ovet avata.
Kerran yhdessä romussa oli takapyörän kotelot puhki. Silminnäkijän havainnon mukaan minuutin odottelun jälkeen ovea avattaessa autosta laskeutui pölypilvi. Mummu oli tikahtua nauruun.
Kerran yhdessä romussa oli takapyörän kotelot puhki. Silminnäkijän havainnon mukaan minuutin odottelun jälkeen ovea avattaessa autosta laskeutui pölypilvi. Mummu oli tikahtua nauruun.
-
- Viestit: 7074
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 1:14 am
- Paikkakunta: Pohojammaa
- Viesti:
Ei, vaan haluan rahtiliikenteen rautapyörille. Jakeluliikenne voidaan paikallisesti hoitaa autoilla.-SS- kirjoitti:No, kunhan järkkäät itsesi suolauksesta päättäväksi tiepäälliköksi, niin alkaa kyllä muutaman kolarisuman ja niiden jälkeen tapahtuvien oikeudenkäyntien muistuttamana sormi oleen paljon herkemmässä suolakuskille toimeksiantoa antamassa.
-SS- kirjoitti:mutta kun esimerkiksi ykköstiellä katsoo kuuden jälkeen Helsingistä länteen vaeltavaa satojan autojen rekkakaravaania kaukoliikennerenkaat alla, niin ei kyllä kukaan rationaalinen ihminen voi kuvitella, että se juna mitään ketjuja niihin kummeihinsa alkaisi käärimään.
Tuo lause pitää sisällään kummallisuuden, johon törmään ajoittain. Mitä se asiaan vaikuttaa, montako niitä rekkoja on/km? Jokainen ajaa omaa ajoaan, on niitten väli 10 m tai 10 000 m.
Kun muutin kaupunkiin, mulle sanotiin, että miten osaan ajaa siellä, kun siellä on niin paljon katuja. Sanoin, että en aja kuin yhdellä kadulla kerrallaan, eli siinä mielessä on ihan sama, ajanko maalla jonkin kirkonkylän keskustassa, vai ison kaupungin kadulla. Ei niistä muista alueella olevista kaduista tarvitse välittää, kuten ei tässäkään tarvitse välittää niistä muista rekoista.
En tainnut ottaa tuohon vielä kantaa, koska siitä jankkaaminen ei johda mihinkään, mutta kun kerran kysyt, niin kyllä mulle riittäisi pelkkä auraaminen.-SS- kirjoitti:Jos et Jarkko itse mitään liukkaudentorjuntaa teillä vaadi
, tai vaadit jotakin erilaista kuin suolan
Mua aina nyppii se, kun aletaan laskemaan euroja....-SS- kirjoitti:talvikunnossapitoon ilman suolaa käytettiin rahaa noin 30 % enemmän kuin aikaisemmin suolaamalla
Olen muutenkin tullut siihen tulokseen, että rahan pitää olla liikkeessä, jotta talous pyörii. En ole kansantaloustieteilijä, mutta oletan sillä olevan vain vähän merkitystä, miten rahan käyttää, kunhan se työllistää. Työllistetyt taas työllistävät käyttäessään palkkarahojaan. Tuolla 30 %:lla ilmeisesti työllistetään joku, koska eihän niitä euroja sinne tielle levitetä, vaan se käytetään johonkin. Tämä joku pääsee pois kortistosta ja sitten taas säästetään työttömyyskorvauksissa. Ja palkastaan tämä työllistetty maksaa veroja, joten mikä on tuon 30 % kokonaisvaikutus? 0 %?
Joku on muuten laskenut autojen korroosion vaikutuset kansantaloudelle ja sekään ei ole mikään pieni summa.
Ja entäs pohjavesien pilaantuminen ja vauriot vesijohtoputkille? Vanhempieni naapureissa on vesijohtoja jouduttu uusimaan puhkiruostumisen ja vesivahinkojen takia jo 20 vuoden ikäisissä taloissakin, koska kunnan vesijohtoverkostossa on niin paljon suolaa. Eräs päätie menee pohjavesialueen läpi. Meilläkin uusittiin vesijohdot varmuuden vuoksi. Tuli halvemmaksi uusia, kuin odottaa vesivahinkoa.
Kerrostaloasunnossani on muuten jo 43 vuotta vanhat putket. Ne kestävät, koska täällä ei vesijohtovedessä ole suolaa.
Tuossa on hauska "tilastovirhe". Aiemmin käytetty raesuolaus jouduttiin uusimaan ja suolaa käyttämään reippaammin, koska heti suola-auton perässä tulleet pyyhkäisivät rakeet ilmavirrallaan ojanpenkalle. Nykyään liossuolauksen aikana märkä suolavesi tarttuu jäähän, joten kokonaismäärää on voitu pudottaa, koska suola ei enää puhallu tieltä sivuun. Autojen kannalta kuitenkaan mikään ei ole muuttunut. Muutama vuosi sitten joku pamppu (olisiko ollut tielaitokselta, en muista) varovaisesti myönsi, että liossuolauksen aikana autojen korroosio on saattanut lisääntyä. Ei tosin kertonut miksi, mutta tietenkin siksi, että raesuolauksen aikana suola lensi ojanpenkalle ja autot säästyivät.-SS- kirjoitti:tiesuolan kokonaiskäyttömäärä Suomessa on huomattavasti pienempi kuin muutama vuosi sitten
-
- Viestit: 425
- Liittynyt: To Tammi 05, 2006 4:43 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 7074
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 1:14 am
- Paikkakunta: Pohojammaa
- Viesti:
-
- Viestit: 7660
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
- Paikkakunta: Pirkkala
- Viesti:
Mää ooon kattellu, kun onnikka tai kuarma-auto jää kuoputtaan johonkin
loivaan nousuun, kun on joutunu liikenteen tai liikennevalojen takia
pysähtyyn, nin siä se kuski istuu ja vartoo. Tänäpä Tampereen ja Pirkkalan rajalla ihan poliisiparivartion kans.
Aamulehdessä luki, toisesta tapauksesta, kuskin nimi mainiten, että matka jatku kun sai aura-autosta
sualaa pyärän alle.
Paikallinen onnikkakuski sano, että ovat anonu isännältä autoihin hiekka-annosta,
mutta eivät o saanu.
MIKSEI vois olla ees hiukka liukkaudentorjunta-aineita mukana?
Vai enks mää taas ymmärrä?
loivaan nousuun, kun on joutunu liikenteen tai liikennevalojen takia
pysähtyyn, nin siä se kuski istuu ja vartoo. Tänäpä Tampereen ja Pirkkalan rajalla ihan poliisiparivartion kans.
Aamulehdessä luki, toisesta tapauksesta, kuskin nimi mainiten, että matka jatku kun sai aura-autosta
sualaa pyärän alle.
Paikallinen onnikkakuski sano, että ovat anonu isännältä autoihin hiekka-annosta,
mutta eivät o saanu.
MIKSEI vois olla ees hiukka liukkaudentorjunta-aineita mukana?
Vai enks mää taas ymmärrä?
-
- Viestit: 2390
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 4:47 pm
- Paikkakunta: Oulun seutu
- Viesti:
-
- Viestit: 15657
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
- Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
- Viesti:
Jarkko, tunnustan täysin mielipiteesi arvon. Mutta itse asetan kyseenalaiseksi vaatimuksesi suolan välttämisestä ja sen sijaan pelkästä aurauksesta. Miksi ihmeessä pitäisi sitten edes aurata ? On olemassa ajoneuvoja, jotka kulkevat mainiosti 50 cm, jopa 100 cm lumessa.
Tienpidon perusteena yksittäisen ihmisen oman ajoneuvotyypin soveltuvuus kuhunkin keliin on kestämätön.
Lisäksi huomasit varmaan, että lainasin ministeriön miehen kirjoitusta, et voi minun suuhuni laittaa niitä loppuosan tekstejä. Silti, ne olivat perusteltuja, ei nimenomaan korostettu rahan lisäkulua vaan sitä, että siitä huolimatta onnettomuksia tapahtui enemmän.
Suolan vähentäminen, vaikka se tapahtuisikin liuossuolauksena, vähentää nyt sitten ainakin sitä penkalle menevän rakeen määrää. Eli tätä ko. henkilö tarkoitti suolan vähentämistavoitteen toteutumisella, eli vähentää de facto pohjavesien kuormitusta.
Eivät suola-autojen kuljettajat ole ikävään kurakeliin syyllisiä, he tekevät annettua tehtävää, jonka tienpidon työnjohto on saanut tienpidosta vastaavalta. Jos tienpitäjälle annetaan työselitys, mikä edellyttää suolaamattomuutta, tie pidetään suolaamatta. Eli ei se niin vaikeata ole.
Mutta jos siihen tehtävän antoon ei suolanvastustajassa miestä itsessään ole, on parasta sitten vaan pestä autoansa useammin. Minä tunnustan liikenteen kaikkien osapuolien tarpeet, ja tervehdin iljanteisella tiellä vastaantulevaa suola-autoa myönteisellä asenteella.
Sama tulos siis, mutta onko siis hän jotenkin moraalisempi ihminen , joka pyhkii rapaa tuuliklasistaan työmatkallaan, ja samalla murisee koko ajan, päästelee lepakoita suustaan ja "vaatii" rekkojen poistoa teiltä ? Nimittäin rakkikoiran murinaa se on. Ja verovaroinko ne rautatiet sitten rakennetaan takaisin joka tehtaan pihaan ?
Suolattomuuskokeilut ja niistä saadut vaisut tulokset ovat arka asia kyvykkäille nelikymppisille mieshenkilöautoilijoille. Samoin se uskomus, että suola ei poistuisi pohjavesialtaista muuten kuin satojen vuosien kuluessa, sekin on todettu äkkivääräksi päätelmäksi. Suolapitoisuuden on myös todettu vähentyneen kun pintavesivirtauksia on ohjailtu toisin. Lohjanharjulla on nyt melkein koko matkalla 25-tiellä pintavalunnan keruu pois pohjaveden kertymäalueelta. Asialle voidaan siis tehdä muutakin kuin antaa liippaantua sen lumen satojen autojen alla täysin pitämättömäksi iljanteeksi. Ja sitten on taas monta rekkaa pyörät taivasta kohti siellä ojissa.
Onko se niin, että viisaan ja yhteiskunnallisesti tuottavamman valkokaulustyöläisen henkilöauton ruostuminen on se kriittisin tekijä liikenteessä, ja tyhmä kuorma-automies opetelkoon ajamaan paremmin eikä vaatisi suolaa valtatien suuriin mäkiin.
Kai se niin sitten on kuin Jarkko sanoo. Mutta Jarkko, saat mennä kyllä yksin sinne rahtarien grillikahvioon aamuyhdeksältä selittämään tuon asian. Minä en oikeen viittis tulla. Mun auto itse asiassa saiskin jo ruostua. Loppuu muutenkin jo käsiin.
-SS-
Tienpidon perusteena yksittäisen ihmisen oman ajoneuvotyypin soveltuvuus kuhunkin keliin on kestämätön.
Lisäksi huomasit varmaan, että lainasin ministeriön miehen kirjoitusta, et voi minun suuhuni laittaa niitä loppuosan tekstejä. Silti, ne olivat perusteltuja, ei nimenomaan korostettu rahan lisäkulua vaan sitä, että siitä huolimatta onnettomuksia tapahtui enemmän.
Suolan vähentäminen, vaikka se tapahtuisikin liuossuolauksena, vähentää nyt sitten ainakin sitä penkalle menevän rakeen määrää. Eli tätä ko. henkilö tarkoitti suolan vähentämistavoitteen toteutumisella, eli vähentää de facto pohjavesien kuormitusta.
Eivät suola-autojen kuljettajat ole ikävään kurakeliin syyllisiä, he tekevät annettua tehtävää, jonka tienpidon työnjohto on saanut tienpidosta vastaavalta. Jos tienpitäjälle annetaan työselitys, mikä edellyttää suolaamattomuutta, tie pidetään suolaamatta. Eli ei se niin vaikeata ole.
Mutta jos siihen tehtävän antoon ei suolanvastustajassa miestä itsessään ole, on parasta sitten vaan pestä autoansa useammin. Minä tunnustan liikenteen kaikkien osapuolien tarpeet, ja tervehdin iljanteisella tiellä vastaantulevaa suola-autoa myönteisellä asenteella.
Sama tulos siis, mutta onko siis hän jotenkin moraalisempi ihminen , joka pyhkii rapaa tuuliklasistaan työmatkallaan, ja samalla murisee koko ajan, päästelee lepakoita suustaan ja "vaatii" rekkojen poistoa teiltä ? Nimittäin rakkikoiran murinaa se on. Ja verovaroinko ne rautatiet sitten rakennetaan takaisin joka tehtaan pihaan ?
Suolattomuuskokeilut ja niistä saadut vaisut tulokset ovat arka asia kyvykkäille nelikymppisille mieshenkilöautoilijoille. Samoin se uskomus, että suola ei poistuisi pohjavesialtaista muuten kuin satojen vuosien kuluessa, sekin on todettu äkkivääräksi päätelmäksi. Suolapitoisuuden on myös todettu vähentyneen kun pintavesivirtauksia on ohjailtu toisin. Lohjanharjulla on nyt melkein koko matkalla 25-tiellä pintavalunnan keruu pois pohjaveden kertymäalueelta. Asialle voidaan siis tehdä muutakin kuin antaa liippaantua sen lumen satojen autojen alla täysin pitämättömäksi iljanteeksi. Ja sitten on taas monta rekkaa pyörät taivasta kohti siellä ojissa.
Onko se niin, että viisaan ja yhteiskunnallisesti tuottavamman valkokaulustyöläisen henkilöauton ruostuminen on se kriittisin tekijä liikenteessä, ja tyhmä kuorma-automies opetelkoon ajamaan paremmin eikä vaatisi suolaa valtatien suuriin mäkiin.
Kai se niin sitten on kuin Jarkko sanoo. Mutta Jarkko, saat mennä kyllä yksin sinne rahtarien grillikahvioon aamuyhdeksältä selittämään tuon asian. Minä en oikeen viittis tulla. Mun auto itse asiassa saiskin jo ruostua. Loppuu muutenkin jo käsiin.
-SS-
-
- Viestit: 3150
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:51 pm
- Paikkakunta: Pohjois-Karjala
- Viesti:
-
- Viestit: 15657
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
- Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
- Viesti:
Niin, sinun olisi profeettana saatava kansa uskomaan, ettei se kaikki ole ihan päivästä väliksi. Totta kai ennen oli paremmin. Linja-autokin jäi sitten vaan tulematta jos iisparkkia satoi. Niin, ja vuoteen 1955 ei kuulemma ollut ollenkaan talviaurausta siinä meidänkään maantiellä. Mihin sitä talvella kiire ? Heinää suulista, lehmät käsin lypsyyn, ei nin sähkölläkään väliä, ja kelkalla ja mahdollisesti hevosella maitoa kunnanmeijeriin. Suurin osa kansasta eli agraaritaloudessa vanhaan hyvään aikaan. Teollistuminen ja kaupungistuminen tätä liikennettä lisää. On veikrikolmosen kanssa samanarvoisia kansalaisia sadoin tuhansin isoissa kaupungeissa, ja heitä ei kiinnosta lumi ja jää tiellä ollenkaan. Heille on tärkeää, että kauppaan tulee tavara aikanaan, että siis pääsee niitä rahojansa kans tuhlaamaan.veikri-3 kirjoitti:Eli kun tavara-rahti tilataan sen on tuotavuuden nimissä saatava seuraavana päivänä työmaalle.Elämä on hektistä!Eletään etenpäin lyhyellä viiveajalla!Ei ole aikaa rautateille saati laivoille.Ennakko suunnittelulla yms,suomi pyöri ennenkin!Nämä vaan omia mietteitä,voin olla väärässäkin.
Se, että onko se tervettä ja niin edespäin semmoinen kiireen touhu, Linkola on sitä varten jo mielipiteen kehittänyt.
-SS-
-
- Viestit: 1632
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:05 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Olen vähän samaa mieltä kuin hra SS,mutta myös Jarkon jutuissa on perää.
Raskas kumipyörä liikenne tekee bisnestä yksityiseen pussiin veronmaksajien kustantamilla väylillä ja sanelee näköjään tienpidon ehdot.
On olemassa aineita liukkauden torjuntaan ja niiden haitat ovat vähäisemmät
kuin suolan. Ne ovat vaan vähän kalliimpi vaihtoehto.
Lentokentillä on vuosikymmenet käytetty ureaa.
Mitä jos tehtäis niin että jos kerran raskasliikenne vaatii sen liukkauden torjunnan niin maksaisivat sitten vähintäänkin sen erotuksen mikä
on perinteisen ja uusien,vähemmän haitallisten aineiden hinta ero.
Käykääpä muuten,jos ette ole käyneet,tutustumassa miten Sakemanni lumityöt
tekee. Ei auralla vaan suolalla!
Että se niistä puheista että sieltä saa suolattomia autoja.
Raskas kumipyörä liikenne tekee bisnestä yksityiseen pussiin veronmaksajien kustantamilla väylillä ja sanelee näköjään tienpidon ehdot.
On olemassa aineita liukkauden torjuntaan ja niiden haitat ovat vähäisemmät
kuin suolan. Ne ovat vaan vähän kalliimpi vaihtoehto.
Lentokentillä on vuosikymmenet käytetty ureaa.
Mitä jos tehtäis niin että jos kerran raskasliikenne vaatii sen liukkauden torjunnan niin maksaisivat sitten vähintäänkin sen erotuksen mikä
on perinteisen ja uusien,vähemmän haitallisten aineiden hinta ero.
Käykääpä muuten,jos ette ole käyneet,tutustumassa miten Sakemanni lumityöt
tekee. Ei auralla vaan suolalla!
Että se niistä puheista että sieltä saa suolattomia autoja.
Samaa miältä olen
Suala kuuluu mereen ja soppaan. Elämän suala on hiano asia esimerkiks kon kuulee korval fiksun kamariorkesterin konsertin kauppakeskus Myllyn tilois 3.11. On kuulkaas väki hianoa ajanviätettä, kon semmoseen ykskaks törmää, ja tyäaikana. Join kaffen ja kuuntelin. Myäs on hianoa seikka, et taitavat tulee rahvaan tykö kuittaamaan ylitettyä verovaroista maksettua putjettiaan.
Maksavat velkaa!
Hianoa!
Sualaa ei mun miälest panna asfaltin kuarrukkeeks, asfaltti ei ol kräämipulla, mitä tarttee kuarruttaa sualal. Asfaltin kuarrukkeeks kuuluu pikemminki kesäsin sarevesi, kuivina aikoina tomu, talvisin lumi. Liika lumi lanataan vermeil pois, piukkaantunu saa olla. Jos on jää, mennään etiäppäin varovaisemmin ko mummo lumes ei: ei käytetä kaikkia tehoja!!!
Vain köyhil on kiire. Helsinkis kehäteil sen useimmin tapaa. Mennään niinko olis pula ajast, pula-ajast. Leipää suuhun ei saa, jos menee paikkaan vartin eli pualituntisen peräs. Ko palaveris on jo kaikki muut aikanas.
Jos on tärkiä palaveri ja sää oles tärkiä henkilö, nin ne vartoo sua kyl, ko sää olet tärkiä henkilö.
Jos sää olet vähempi tärkiä henkilö, statisti vaa, nin minkä takia sun tarttis siäl henkes kaupal ajois olla, ko ei sua kumminkaan siäl tarvita.
Jos urapuken kehittämine on nimpal kovin tärkiää, et statistiki menee ko olis tuli persiin al, vaik oikeesti on jää renkaitten al, nin semmosest statistist ei koskaan isoa johtajaa tulekkaan, ko semmonen ei osaa asioi panna tärkeysjärjestykseen. Parempi iso johtaja elävänä, ko 2 meedrii mullan al. Kuapast on vaikia johtaa ja olla tirehtööri.
Suala on aikoinas ollu raha. Nykyään ei enää. Nykysin jopa rahaakin arvokkaampi ominaisuus on osata. Johtajankin tarttee nykysin osata, enää ei riitä perintöpatruunan jälkeläisen väkipakkokoulutettu osa.
Ensyklopedia: Suala on hyvä, kunhan sillä ei ruastuteta mitään, eikä pilata toisen konserttinautintoa kehumalla orkesteria, ihan kuin tiätäisin siitä jotain.
P.S. Soittivat Mozarttia.
Maksavat velkaa!
Hianoa!
Sualaa ei mun miälest panna asfaltin kuarrukkeeks, asfaltti ei ol kräämipulla, mitä tarttee kuarruttaa sualal. Asfaltin kuarrukkeeks kuuluu pikemminki kesäsin sarevesi, kuivina aikoina tomu, talvisin lumi. Liika lumi lanataan vermeil pois, piukkaantunu saa olla. Jos on jää, mennään etiäppäin varovaisemmin ko mummo lumes ei: ei käytetä kaikkia tehoja!!!
Vain köyhil on kiire. Helsinkis kehäteil sen useimmin tapaa. Mennään niinko olis pula ajast, pula-ajast. Leipää suuhun ei saa, jos menee paikkaan vartin eli pualituntisen peräs. Ko palaveris on jo kaikki muut aikanas.
Jos on tärkiä palaveri ja sää oles tärkiä henkilö, nin ne vartoo sua kyl, ko sää olet tärkiä henkilö.
Jos sää olet vähempi tärkiä henkilö, statisti vaa, nin minkä takia sun tarttis siäl henkes kaupal ajois olla, ko ei sua kumminkaan siäl tarvita.
Jos urapuken kehittämine on nimpal kovin tärkiää, et statistiki menee ko olis tuli persiin al, vaik oikeesti on jää renkaitten al, nin semmosest statistist ei koskaan isoa johtajaa tulekkaan, ko semmonen ei osaa asioi panna tärkeysjärjestykseen. Parempi iso johtaja elävänä, ko 2 meedrii mullan al. Kuapast on vaikia johtaa ja olla tirehtööri.
Suala on aikoinas ollu raha. Nykyään ei enää. Nykysin jopa rahaakin arvokkaampi ominaisuus on osata. Johtajankin tarttee nykysin osata, enää ei riitä perintöpatruunan jälkeläisen väkipakkokoulutettu osa.
Ensyklopedia: Suala on hyvä, kunhan sillä ei ruastuteta mitään, eikä pilata toisen konserttinautintoa kehumalla orkesteria, ihan kuin tiätäisin siitä jotain.
P.S. Soittivat Mozarttia.
-
- Viestit: 15657
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
- Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
- Viesti:
Kyllä varmaan muitakin konsteja suolan sijaan voidaan kehittää. Onhan menty kuuhunkin. Ja Matti Nykänen laulaa levyllä nuotilleen oikein. Kaikkeen se tekniikka pystyy.
Mutta se, että se olisi semmoinen kehäkolmosen köyhälistön huutava tarve se sualan tarve, ei välttämättä taäysin pidä paikkaansa. Rahti kulkee Helsingistä Tamperelle, Poriin, Vaasaan, Ouluun, Rovaniemelle, Jyväskylään, Venäjälle, ja ulkomaillekin, niinkuin esimerkiksi Turkuun. Eli kaikella rahrilla on toinenkin pää. Ja toinenkin.
Ja muuten, ei valtamerillä seilaava rautapaatti oo sualasta millänskään, jos sitä suunnitelman mukaan hoidetaan muutoin. Ne on lähtenyt siitä, että se suala on annettu, ja sen kanssa on sitten elettävä.
Kas on kaksi puolta asiassa, kuitenkin. Jos tunnette, ettette osaanne yleisestä hyvinvoinnista käytä, ja siis rahtarit ja kaupunkijupit maksakoot paremmat aineet omasta pussistaan, niin sitten kyllä kyllä. Olkoon niin. Mutta nämä suolanvastustajat taitavat kumminkin kiertää sitä metropolin kehätietä kärttynä Mazdassaan ja pomon karttuisa käsi ressaantuneen syrämmen ympärillä kireellä, eihän 600 km päässä lähimmästä isosta valtatiestä asujan tarvitsisi tiesuolaan siis oikeastaan edes kantaa ottaa. Vai pitäisikö ?
-SS-
Mutta se, että se olisi semmoinen kehäkolmosen köyhälistön huutava tarve se sualan tarve, ei välttämättä taäysin pidä paikkaansa. Rahti kulkee Helsingistä Tamperelle, Poriin, Vaasaan, Ouluun, Rovaniemelle, Jyväskylään, Venäjälle, ja ulkomaillekin, niinkuin esimerkiksi Turkuun. Eli kaikella rahrilla on toinenkin pää. Ja toinenkin.
Ja muuten, ei valtamerillä seilaava rautapaatti oo sualasta millänskään, jos sitä suunnitelman mukaan hoidetaan muutoin. Ne on lähtenyt siitä, että se suala on annettu, ja sen kanssa on sitten elettävä.
Kas on kaksi puolta asiassa, kuitenkin. Jos tunnette, ettette osaanne yleisestä hyvinvoinnista käytä, ja siis rahtarit ja kaupunkijupit maksakoot paremmat aineet omasta pussistaan, niin sitten kyllä kyllä. Olkoon niin. Mutta nämä suolanvastustajat taitavat kumminkin kiertää sitä metropolin kehätietä kärttynä Mazdassaan ja pomon karttuisa käsi ressaantuneen syrämmen ympärillä kireellä, eihän 600 km päässä lähimmästä isosta valtatiestä asujan tarvitsisi tiesuolaan siis oikeastaan edes kantaa ottaa. Vai pitäisikö ?
-SS-
-
- Viestit: 1632
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:05 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Sehän on myös poliittinen päätös että ne kaikki rekat ajaa sinne
Helsiinkiin. Kyllä elämää ja yritystoimintaa vois olla muuallakin ja
satamia on muualla.
Työvoimaa,josta nyt yht`äkkiä on kova pula on myös muualla.
Tonttimaata on muualla,varsinkin.
Mitä on pääkaupunkiseudulla mitä ei vois olla myös muualla,paitsi
ruuhkaa ja suolaa?
Poliittisilla päättäjillä on pakonomainen tarve luoda Helsingistä Eurooppalaisen mittakaavan mukainen metropoli,siitä maksetaan
monella muullakin lailla kuin liikenne ongelmina.
Helsiinkiin. Kyllä elämää ja yritystoimintaa vois olla muuallakin ja
satamia on muualla.
Työvoimaa,josta nyt yht`äkkiä on kova pula on myös muualla.
Tonttimaata on muualla,varsinkin.
Mitä on pääkaupunkiseudulla mitä ei vois olla myös muualla,paitsi
ruuhkaa ja suolaa?
Poliittisilla päättäjillä on pakonomainen tarve luoda Helsingistä Eurooppalaisen mittakaavan mukainen metropoli,siitä maksetaan
monella muullakin lailla kuin liikenne ongelmina.
-
- Viestit: 15657
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
- Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
- Viesti:
-
- Viestit: 7074
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 1:14 am
- Paikkakunta: Pohojammaa
- Viesti:
Tuli käytä vähän bjaarissa kuuntelemassa bluuushia. Ja yhdessä baarissa oli joku teinibändikin. Joku Teräsbetooni.
Tämä enemmän suolaa - vähemmän suolaa keskustelu on aika hedelmätöntä, koska tästä on väännetty kättä vuosikymmeniä, mutta mitään ei ole saatu aikaan. Tuskin siis tässäkään keskustelussa mitään uutta ja mullistavaa keksitään. Kuitenkin pari kommenttia:
Se kuitenkin mulla menee edelleen yli ymmärräksen, että esim. kun menen maalle, jokseenkin tasan puolet matkasta tie on suolattu ja toinen puoli ei. Samat autot niillä kuitenkin ajavat. Miten se on mahdolista?
Täällä Pohjanmaan alueella maasto on aika tasaista aakeeta laakeeta, mutta tietääkseni tilanne on sama muuallakin Suomessa, vaikka on pieniä mäennyppylöitäkin matkan varrella. Ja ne alempaan hoitoluokkaan kuuluvat tiet ovat vielä kapeampiakin, eli marginaalia lipsumiselle on vähemmän.
Tämä enemmän suolaa - vähemmän suolaa keskustelu on aika hedelmätöntä, koska tästä on väännetty kättä vuosikymmeniä, mutta mitään ei ole saatu aikaan. Tuskin siis tässäkään keskustelussa mitään uutta ja mullistavaa keksitään. Kuitenkin pari kommenttia:
Jätit huomiotta osan kommentistani. Ei se mitään, niinhän minäkin tein sun kommentille. Siis tavaran pitäisi tulla junalla asemille ja satamiin. Niistä jakelu eteenpäin kumipyörillä. Jos jollekin tehtaalle tulee jo kiskot, niitä käytettäköön, mutta pidempiä uusia vetoja ei niitten takia tarvitse tehdä.-SS- kirjoitti:Ja verovaroinko ne rautatiet sitten rakennetaan takaisin joka tehtaan pihaan ?
Vanhempieni luona on käynyt toisin. Tielaitos epäilee, että ojan pohjalle levitetty muovi ja savi vuotavat jostakin, koska suolapitoisuus ei ole laskenut.-SS- kirjoitti:Suolapitoisuuden on myös todettu vähentyneen kun pintavesivirtauksia on ohjailtu toisin. Lohjanharjulla on nyt melkein koko matkalla 25-tiellä pintavalunnan keruu pois pohjaveden kertymäalueelta.
Se kuitenkin mulla menee edelleen yli ymmärräksen, että esim. kun menen maalle, jokseenkin tasan puolet matkasta tie on suolattu ja toinen puoli ei. Samat autot niillä kuitenkin ajavat. Miten se on mahdolista?
Täällä Pohjanmaan alueella maasto on aika tasaista aakeeta laakeeta, mutta tietääkseni tilanne on sama muuallakin Suomessa, vaikka on pieniä mäennyppylöitäkin matkan varrella. Ja ne alempaan hoitoluokkaan kuuluvat tiet ovat vielä kapeampiakin, eli marginaalia lipsumiselle on vähemmän.
-
- Viestit: 7074
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 1:14 am
- Paikkakunta: Pohojammaa
- Viesti:
Jotenkin luen tuossa sarkasmia. Tai siinä ainakin voisi olla.veikri-3 kirjoitti:Eli kun tavara-rahti tilataan sen on tuotavuuden nimissä saatava seuraavana päivänä työmaalle.Elämä on hektistä!Eletään etenpäin lyhyellä viiveajalla!Ei ole aikaa rautateille saati laivoille.Ennakko suunnittelulla yms,suomi pyöri ennenkin!Nämä vaan omia mietteitä,voin olla väärässäkin.
Junat muuten kulkevat kovempaa kuin autot, joten junalla tavara on nopeammin perillä.
Ja jos tavaran pitää huomenna olla perillä, se tarkoittaa, että tilaaja on mokannut, kun on tilannut tavaran niin myöhään.
Mitä elämän hektisyyteen tulee, niin se on vain tämän ajan hehkutusta. Kun ihmisten elämänarvot muuttuvat, hektisyys jää. En tiedä ehdinkö minä elinaikanani sitä näkemään, mutta merkkejä siitä on jo nähtävissä. Jämptin Miehen kaltaiset tulevat olemaan esimerkkinä vielä monelle. Elämä menee menojaan ilman turhaa hosumistakin. Kunhan ruokaa ja lämpöä riittää, muu on turhaa ylellisyyttä.
-
- Viestit: 7074
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 1:14 am
- Paikkakunta: Pohojammaa
- Viesti:
Re: Samaa miältä olen
Erästä lähisukulaista tavattiin moittia siitä, kun se ajoi autolla yleensä max 60 km/h. Katseli maisemia ajaessaan. Hän sanoi, että hyvin ehtii ajoissa perille, kun lähtee vain ajoissa liikkeelle. Eli jos ei saa myöhästyä, lähtee sitten vain aiemmin, jos keli on huono. Ei se niin vaikeaa ole.Kuukuna kirjoitti:Leipää suuhun ei saa, jos menee paikkaan vartin eli pualituntisen peräs. Ko palaveris on jo kaikki muut aikanas.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Mika 82 ja 60 vierailijaa