Minne suola-autot ovat hävinneet?
-
- Viestit: 7604
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:37 pm
- Paikkakunta: Pöytyä
- Viesti:
Minne suola-autot ovat hävinneet?
Yleensä tämä Varsinais-suomi on suolattu kelistä riippumatta niin että hampaissa tuntuu ja rinnassa pistää.
Mutta mikäs nyt on?
Onko suola-autot lakossa, vai yllättikö keli suolaajat?
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2006110 ... 8_uu.shtml
Pikku lisäys:
Suolaamisesta ollaan montaa mieltä mikä on selvä. Itse en kovinkaan sitä kaipaa, vaikka kitkoilla kesät talvet aina ajelenkin. Pelottaa vaan välillä omalle kaistalle liukuvat vastaantulijat.
Joskus parikymmentävuotta takaperin olin eräällä keikalla aluehälytyskeskuksessa ja silloin sattui paha keli. 8-tiellä tapahtui nokkakolari ja ne on aina sellaisia vakavia hälyytyskeskuksen ammattilaisellekkin. Eikä siitä mennyt kuin pari minuuttia rysähti toisen kerran ja soittaja kertoi että tiellä ei pysy edes jaloillaan. Hetken päästä vielä kolmas rysäys. Tässä vaiheessa katseet olivat vakavia ei kenelläkään olisi ollut mitään suolaamista vastaan... ja AHK:n likka soittikin kuumana tielaitokselle että ettekö nyt tosiaan saa sitä suola-autoa heti liikkeelle, ennen kun kaikki siellä tiellä kuolee.
07.11 Jaaha, normaali extrasuolaus on taas palannut....
Mutta mikäs nyt on?
Onko suola-autot lakossa, vai yllättikö keli suolaajat?
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2006110 ... 8_uu.shtml
Pikku lisäys:
Suolaamisesta ollaan montaa mieltä mikä on selvä. Itse en kovinkaan sitä kaipaa, vaikka kitkoilla kesät talvet aina ajelenkin. Pelottaa vaan välillä omalle kaistalle liukuvat vastaantulijat.
Joskus parikymmentävuotta takaperin olin eräällä keikalla aluehälytyskeskuksessa ja silloin sattui paha keli. 8-tiellä tapahtui nokkakolari ja ne on aina sellaisia vakavia hälyytyskeskuksen ammattilaisellekkin. Eikä siitä mennyt kuin pari minuuttia rysähti toisen kerran ja soittaja kertoi että tiellä ei pysy edes jaloillaan. Hetken päästä vielä kolmas rysäys. Tässä vaiheessa katseet olivat vakavia ei kenelläkään olisi ollut mitään suolaamista vastaan... ja AHK:n likka soittikin kuumana tielaitokselle että ettekö nyt tosiaan saa sitä suola-autoa heti liikkeelle, ennen kun kaikki siellä tiellä kuolee.
07.11 Jaaha, normaali extrasuolaus on taas palannut....
Viimeksi muokannut juha, Ti Marras 07, 2006 10:17 am. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
-
- Viestit: 3691
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:34 am
- Paikkakunta: pohjois-suomi
- Viesti:
-
- Viestit: 5331
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:05 pm
- Paikkakunta: Salo
- Viesti:
-
- Viestit: 7343
- Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
- Paikkakunta: Lounainen Suomi
- Viesti:
Minä kyllä kaipaan niitä kunnon talvikelejä! Varsinais-Suomessa pari kolme kuukautta ihan kamalia, kun veden sekaista moskaa sataa niin kauan, ku meri on tuossa vieressä sulana. Yöksi jäätää ja suolaa levitetään mielettömät määrät. Ilman nastarenkaita ei pärjää, ku joka päivä on pääkallokeliä aamuaikasella tai iltamyöhällä ja sillon tällön siinä välissäkin. Joulun jölkeen sitten rauhottuu, ku meri jäätyny.
Asuin joskus vuosia Keski-Suomessa ja oli se mukavaa, kun talven tyrkkäs. Ei ollu liukasta ja auto ei ruostunu, eikä sitä paljon tarvinnu pestäkkään. Siellä voi ajella kitkarenkaillakin, kun tiet kuivia.
Asuin joskus vuosia Keski-Suomessa ja oli se mukavaa, kun talven tyrkkäs. Ei ollu liukasta ja auto ei ruostunu, eikä sitä paljon tarvinnu pestäkkään. Siellä voi ajella kitkarenkaillakin, kun tiet kuivia.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
-
- Viestit: 934
- Liittynyt: Ti Maalis 28, 2006 8:33 pm
- Viesti:
Suola autot on kuolleet sukupuuttoon niin kuin tiekarhut ja soralastissa olevat tielaitoksen/tielaitoksen urakoitsijoiden autot.Ei sen puoleen ei siitä mössöstä ole niin väliä mutta sorateitä voisivat joskus syys sorastaa ja lanata.Lanaus tapahtuu vasta sitten kun riittävän moni ilmoittaa tien olevan p..stä.
Oon aatellu että voisivat maksaa ainakin joka toinen vuosi uudet pallonivelet ja iskarit kun tulee ainakin 25 tkm vuodessa sorateitä paukuteltua+tuulilasi ja vuosi.
Oon aatellu että voisivat maksaa ainakin joka toinen vuosi uudet pallonivelet ja iskarit kun tulee ainakin 25 tkm vuodessa sorateitä paukuteltua+tuulilasi ja vuosi.
-
- Viestit: 425
- Liittynyt: To Tammi 05, 2006 4:43 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 1174
- Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 8:24 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 65
- Liittynyt: Ma Loka 30, 2006 8:43 pm
- Viesti:
Kyllä tuo suolaaminen on ehdotonta ainakin täällä missä nuo juurikasrekat ajavat. Olisi muuten varmasti enemmän onnettomuuksia, jos ei suolattaisi.doni kirjoitti:Olen samaa mieltä, ihan järjetöntä tuo nykyinen suolan kylväminen. Niinkuin ei saisi talvikeliä olla, autokin hirveässä siivossa ja vaaleassa suolan kanahkassa kyllä ruostuu . Sitäpaitsi suolattu tie kun jäätyy on paljon liukkaampi kuin luonnon jää.
Suolattu tie pysyy ainakin edes vähän aikaa sulana, toisin kuin luonnonjää..
Ennemmin sen auton siivoo ku haudassa makaa..
-
- Viestit: 7074
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 1:14 am
- Paikkakunta: Pohojammaa
- Viesti:
-
- Viestit: 3150
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:51 pm
- Paikkakunta: Pohjois-Karjala
- Viesti:
-
- Viestit: 3691
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:34 am
- Paikkakunta: pohjois-suomi
- Viesti:
EN ole omalla kulmalla nähnyt suola-autoa kuin joskus kevät kesällä jolloin hiekkatiet suolataan sitomaa pölyä. Ajelin yhden talven niitä suolateitä. Kauhea rapa lensi vaikka lämpö miinuksella. puolikymmentä astetta pakkasta ja kura lensi. Ikkuna pyyhin aina päällä ja ikkunan pesin jatkuvasti päällä. Tuo suolan inkuttaminen opittu virsi. Joskus täällä kylvetään sepeliä juhlapyhinä jos ilma lauhtuu ja vähän liukkaaanpaa tulossa. Sepeli ei ruostuta autoa ollenkaan. Kerran erehdyin ostamaan pojalle etelässä ruostutetun datsunin alusta alkoi mennä läpi monesta kohtaa vaikka kilometrejä vasta 250 tkm.
-
- Viestit: 2625
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:46 pm
- Viesti:
En minäkään suolatuista teistä pidä mutta pitää ajatella myös isojakin autoja ja niitten turvallista liikkumista jne. Esim. nykyiset kakskerrosbussit ovat sivutuulessa aivan mahottomia ja kuskit ovat todella kiitollisia, kun saavat talviset reissunsa kunnolla hoidettua. Jättämällä suolaus pois, on todella varmaa, että muistokynttilöitten määrä kasvaa teittemme varsilla.
Itte katson ainakin ehdottomasti pienemmäksi pahaksi oman auton pesemisen silloin tällöin tiesuolasta, kuin omien taikka lastenlasten jne. kuolevan tien liukkaudesta johtuen esim. bussi- taikka rekkaonnettomuudessa!
Itte katson ainakin ehdottomasti pienemmäksi pahaksi oman auton pesemisen silloin tällöin tiesuolasta, kuin omien taikka lastenlasten jne. kuolevan tien liukkaudesta johtuen esim. bussi- taikka rekkaonnettomuudessa!
-
- Viestit: 15657
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
- Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
- Viesti:
Toistan edelleen jossakin muualla täällä lausumani. On ihan eri asia kun jollakin pohjoisen tiellä ajaa muutama sata autoa päivässä, kun vertaa iihen, että etelän kaupunkiväylillä kulkee 5000-15000 autoa päivässä. Se lumi menee nollakelillä aivan puuroksi, välit ovat pienet, ruuhkat heti ovat kauheat kun virta pysähtyy.
Ruuhkassa auraaminenkin on erittäin vaikeaa, suola-auto voi kulkea liikenteen seassa paljon helpommin.
Kyllä raskas liikenne suolaa tarvitsee eli kesäkelimäärityksillä pitää siihen tienpitoon ryhtyä. Henkilöautoilijat vinkuvat suolamoskasta ja ruosteesta, mutta on ollut poliittinen päätös siirtää juna- ja laivakuljetukset pyörien päälle. Eletään sitten sen päätöksen kanssa.
En minäkään suolasta tykkää, parhaimmillaan suola-auto on moskannut tietä -14 asteen kiristyvässä pakkasessa, kolmostiellä tämänkin näin tapahtuvaksi.
-SS-
Ruuhkassa auraaminenkin on erittäin vaikeaa, suola-auto voi kulkea liikenteen seassa paljon helpommin.
Kyllä raskas liikenne suolaa tarvitsee eli kesäkelimäärityksillä pitää siihen tienpitoon ryhtyä. Henkilöautoilijat vinkuvat suolamoskasta ja ruosteesta, mutta on ollut poliittinen päätös siirtää juna- ja laivakuljetukset pyörien päälle. Eletään sitten sen päätöksen kanssa.
En minäkään suolasta tykkää, parhaimmillaan suola-auto on moskannut tietä -14 asteen kiristyvässä pakkasessa, kolmostiellä tämänkin näin tapahtuvaksi.
-SS-
-
- Viestit: 7074
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 1:14 am
- Paikkakunta: Pohojammaa
- Viesti:
-
- Viestit: 712
- Liittynyt: To Elo 03, 2006 8:07 am
- Paikkakunta: Pohojammaa
- Viesti:
-
- Viestit: 1396
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:40 pm
- Paikkakunta: Kuusamo
- Viesti:
Kuorma-autoissa on kokeiltu noita nastoja mutta ne ei pysy vetopyörissä. Jos laitetaan semmoiset että pysyy niin sitten ne ruopii tiet hajalle alta aikyksikön koska laipan pitäisi olla tosi julman suuri jolloin nasta ei painu juuri lainkaan renkaan sisään maahan koskiessaan. Etuakselilla pysyvät vähän paremmin mutta sitten se tasapaino voi muuttua varsinkin tyhjänä ajaessa aika mielenkiintoiseksi kun keula pitää paremmin kuin perä.
Talvirenkaiden pito on kyllä parempi kuin kesäkumien kuorma-autoissakin. Hankalassa paikassa pannaan sitten kettingit vetopyöriin ja lapioidaan hiekkalaatikosta hiekkaa mäkeen. Seisooko muu liikenne sen mäkeä ylös kömpivän yhdistelmän takia onkin sitten toinen juttu.
Sitä suolaa minä kaipaisin kesällä sinne sorateille, ei pöllyäisi niin penteleesti. On vaan liian kallista suolata sorateitä kuulemma.
Talvirenkaiden pito on kyllä parempi kuin kesäkumien kuorma-autoissakin. Hankalassa paikassa pannaan sitten kettingit vetopyöriin ja lapioidaan hiekkalaatikosta hiekkaa mäkeen. Seisooko muu liikenne sen mäkeä ylös kömpivän yhdistelmän takia onkin sitten toinen juttu.
Sitä suolaa minä kaipaisin kesällä sinne sorateille, ei pöllyäisi niin penteleesti. On vaan liian kallista suolata sorateitä kuulemma.
--JaGr
Ford 4610
Ford 4610
-
- Viestit: 425
- Liittynyt: To Tammi 05, 2006 4:43 pm
- Viesti:
Sorateiden suolaus on myös täysin edesvastuutonta ja suorastaan rikollista toimintaa.
Minkäs takia kuormikkaissa ei käytetä kopista käsin toimivaa hiekoitinta? Esim. höyryvetureissa oli aikoinaan paineilmalla toimivat hiekoittimet joitten hiekkaputket päätyivät vetopyörien molemmille puolille jolloin kuljetteja pystyi hiekoittamaan hytistä käsin tarpeen mukaan.
Minkäs takia kuormikkaissa ei käytetä kopista käsin toimivaa hiekoitinta? Esim. höyryvetureissa oli aikoinaan paineilmalla toimivat hiekoittimet joitten hiekkaputket päätyivät vetopyörien molemmille puolille jolloin kuljetteja pystyi hiekoittamaan hytistä käsin tarpeen mukaan.
-
- Viestit: 7074
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 1:14 am
- Paikkakunta: Pohojammaa
- Viesti:
-
- Viestit: 3691
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:34 am
- Paikkakunta: pohjois-suomi
- Viesti:
Se tuo sora/savitien suolaus kerran kesässä on paikallaan tuon pölyämisen vuoksi. Muistan jonkun maantietyön 50- luvulta kun edellisen sora-auton pöly ei ollut vielä laskeutunut kun jo tuli toinen pölypilvi. Miten nykyisillä nopeksilla tulisi ollenkaan toimeen. Ja soratiestä suolauksella tulee lähes huonon asfaltin veroinen pinnaltaan.pasoleati kirjoitti:Sorateiden suolaus on myös täysin edesvastuutonta ja suorastaan rikollista toimintaa.
Minkäs takia kuormikkaissa ei käytetä kopista käsin toimivaa hiekoitinta? Esim. höyryvetureissa oli aikoinaan paineilmalla toimivat hiekoittimet joitten hiekkaputket päätyivät vetopyörien molemmille puolille jolloin kuljetteja pystyi hiekoittamaan hytistä käsin tarpeen mukaan.
-
- Viestit: 425
- Liittynyt: To Tammi 05, 2006 4:43 pm
- Viesti:
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: blues, Semrush [Bot] ja 46 vierailijaa