Minne suola-autot ovat hävinneet?

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

juha
Viestit: 7604
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:37 pm
Paikkakunta: Pöytyä
Viesti:

Minne suola-autot ovat hävinneet?

Viesti Kirjoittaja juha »

Yleensä tämä Varsinais-suomi on suolattu kelistä riippumatta niin että hampaissa tuntuu ja rinnassa pistää.

Mutta mikäs nyt on?
Onko suola-autot lakossa, vai yllättikö keli suolaajat?

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2006110 ... 8_uu.shtml


Kuva


Pikku lisäys:
Suolaamisesta ollaan montaa mieltä mikä on selvä. Itse en kovinkaan sitä kaipaa, vaikka kitkoilla kesät talvet aina ajelenkin. Pelottaa vaan välillä omalle kaistalle liukuvat vastaantulijat.

Joskus parikymmentävuotta takaperin olin eräällä keikalla aluehälytyskeskuksessa ja silloin sattui paha keli. 8-tiellä tapahtui nokkakolari ja ne on aina sellaisia vakavia hälyytyskeskuksen ammattilaisellekkin. Eikä siitä mennyt kuin pari minuuttia rysähti toisen kerran ja soittaja kertoi että tiellä ei pysy edes jaloillaan. Hetken päästä vielä kolmas rysäys. Tässä vaiheessa katseet olivat vakavia ei kenelläkään olisi ollut mitään suolaamista vastaan... ja AHK:n likka soittikin kuumana tielaitokselle että ettekö nyt tosiaan saa sitä suola-autoa heti liikkeelle, ennen kun kaikki siellä tiellä kuolee.

07.11 Jaaha, normaali extrasuolaus on taas palannut....
Viimeksi muokannut juha, Ti Marras 07, 2006 10:17 am. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Eläkeläismetsuri
Viestit: 3691
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:34 am
Paikkakunta: pohjois-suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Eläkeläismetsuri »

Ei ole ikäväkään. Kyllä kunnon talvikeli on paras. En tiedä ketä palvelee varoitus liukkaasta kelistä sitä kartanlukijaako siinä vierellä. Entä tilanne että varotusta ei tulekkaan. '''suolahan ruostuttaa auton alustat pahanpäiväisiksi.
tane II
Viestit: 5331
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:05 pm
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tane II »

Eipä täällä Varsinais-suomessa juuri "kunnon talvikelejä" olekaan!
Ei ole kyllä ikäväkään! :wink:
kalvaana
Viestit: 7343
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Minä kyllä kaipaan niitä kunnon talvikelejä! Varsinais-Suomessa pari kolme kuukautta ihan kamalia, kun veden sekaista moskaa sataa niin kauan, ku meri on tuossa vieressä sulana. Yöksi jäätää ja suolaa levitetään mielettömät määrät. Ilman nastarenkaita ei pärjää, ku joka päivä on pääkallokeliä aamuaikasella tai iltamyöhällä ja sillon tällön siinä välissäkin. Joulun jölkeen sitten rauhottuu, ku meri jäätyny.

Asuin joskus vuosia Keski-Suomessa ja oli se mukavaa, kun talven tyrkkäs. Ei ollu liukasta ja auto ei ruostunu, eikä sitä paljon tarvinnu pestäkkään. Siellä voi ajella kitkarenkaillakin, kun tiet kuivia.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
simppa
Viestit: 934
Liittynyt: Ti Maalis 28, 2006 8:33 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja simppa »

Suola autot on kuolleet sukupuuttoon niin kuin tiekarhut ja soralastissa olevat tielaitoksen/tielaitoksen urakoitsijoiden autot.Ei sen puoleen ei siitä mössöstä ole niin väliä mutta sorateitä voisivat joskus syys sorastaa ja lanata.Lanaus tapahtuu vasta sitten kun riittävän moni ilmoittaa tien olevan p..stä.
Oon aatellu että voisivat maksaa ainakin joka toinen vuosi uudet pallonivelet ja iskarit kun tulee ainakin 25 tkm vuodessa sorateitä paukuteltua+tuulilasi ja vuosi. :wink:
pasoleati
Viestit: 425
Liittynyt: To Tammi 05, 2006 4:43 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pasoleati »

Tiensuolaus pitäisi kieltää lailla ja takoa muutamien hyypiöiden nuppiin, että on röyhkeyttä vaatia kesäajan ajo-olosuhteita talviaikana.
doni
Viestit: 1174
Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 8:24 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja doni »

Olen samaa mieltä, ihan järjetöntä tuo nykyinen suolan kylväminen. Niinkuin ei saisi talvikeliä olla, autokin hirveässä siivossa ja vaaleassa suolan kanahkassa kyllä ruostuu . Sitäpaitsi suolattu tie kun jäätyy on paljon liukkaampi kuin luonnon jää. :evil:
aksu123
Viestit: 65
Liittynyt: Ma Loka 30, 2006 8:43 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aksu123 »

doni kirjoitti:Olen samaa mieltä, ihan järjetöntä tuo nykyinen suolan kylväminen. Niinkuin ei saisi talvikeliä olla, autokin hirveässä siivossa ja vaaleassa suolan kanahkassa kyllä ruostuu . Sitäpaitsi suolattu tie kun jäätyy on paljon liukkaampi kuin luonnon jää. :evil:
Kyllä tuo suolaaminen on ehdotonta ainakin täällä missä nuo juurikasrekat ajavat. Olisi muuten varmasti enemmän onnettomuuksia, jos ei suolattaisi.
Suolattu tie pysyy ainakin edes vähän aikaa sulana, toisin kuin luonnonjää..

Ennemmin sen auton siivoo ku haudassa makaa..
Jarkko
Viestit: 7074
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 1:14 am
Paikkakunta: Pohojammaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

Kuorma-autoihinhan on saatavilla talvirenkaita, mutta onko nasta-sellaisia ja ovatko ne sallittuja? Nastallisia renkaita olen kuorma-autoissa nähnyt (esim. eturenkaassa), mutta en tiedä oliko itseporattuja.

Mua jurppii tuo suolan korroosiovaikutus....
veikri-3
Viestit: 3150
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:51 pm
Paikkakunta: Pohjois-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veikri-3 »

Näyttäähän nuo maitoautot,tukkirekat,jakeluautot yms kulkevan mäkisillä sivuteillä talvellakin.Mutta kun ahneuksissaan pitää ajaa rajoitintapissaan jotta sijoittajat saavat osinkoa mad,paljon.Mitenkähän nämä suolateiden sankarit pärjäisivät päivääkään tukkikuskina?
Eläkeläismetsuri
Viestit: 3691
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:34 am
Paikkakunta: pohjois-suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Eläkeläismetsuri »

EN ole omalla kulmalla nähnyt suola-autoa kuin joskus kevät kesällä jolloin hiekkatiet suolataan sitomaa pölyä. Ajelin yhden talven niitä suolateitä. Kauhea rapa lensi vaikka lämpö miinuksella. puolikymmentä astetta pakkasta ja kura lensi. Ikkuna pyyhin aina päällä ja ikkunan pesin jatkuvasti päällä. Tuo suolan inkuttaminen opittu virsi. Joskus täällä kylvetään sepeliä juhlapyhinä jos ilma lauhtuu ja vähän liukkaaanpaa tulossa. Sepeli ei ruostuta autoa ollenkaan. Kerran erehdyin ostamaan pojalle etelässä ruostutetun datsunin alusta alkoi mennä läpi monesta kohtaa vaikka kilometrejä vasta 250 tkm.
Customi
Viestit: 2625
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:46 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Customi »

En minäkään suolatuista teistä pidä mutta pitää ajatella myös isojakin autoja ja niitten turvallista liikkumista jne. Esim. nykyiset kakskerrosbussit ovat sivutuulessa aivan mahottomia ja kuskit ovat todella kiitollisia, kun saavat talviset reissunsa kunnolla hoidettua. Jättämällä suolaus pois, on todella varmaa, että muistokynttilöitten määrä kasvaa teittemme varsilla.
Itte katson ainakin ehdottomasti pienemmäksi pahaksi oman auton pesemisen silloin tällöin tiesuolasta, kuin omien taikka lastenlasten jne. kuolevan tien liukkaudesta johtuen esim. bussi- taikka rekkaonnettomuudessa!
-SS-
Viestit: 15657
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Toistan edelleen jossakin muualla täällä lausumani. On ihan eri asia kun jollakin pohjoisen tiellä ajaa muutama sata autoa päivässä, kun vertaa iihen, että etelän kaupunkiväylillä kulkee 5000-15000 autoa päivässä. Se lumi menee nollakelillä aivan puuroksi, välit ovat pienet, ruuhkat heti ovat kauheat kun virta pysähtyy.

Ruuhkassa auraaminenkin on erittäin vaikeaa, suola-auto voi kulkea liikenteen seassa paljon helpommin.

Kyllä raskas liikenne suolaa tarvitsee eli kesäkelimäärityksillä pitää siihen tienpitoon ryhtyä. Henkilöautoilijat vinkuvat suolamoskasta ja ruosteesta, mutta on ollut poliittinen päätös siirtää juna- ja laivakuljetukset pyörien päälle. Eletään sitten sen päätöksen kanssa.

En minäkään suolasta tykkää, parhaimmillaan suola-auto on moskannut tietä -14 asteen kiristyvässä pakkasessa, kolmostiellä tämänkin näin tapahtuvaksi.

-SS-
Jarkko
Viestit: 7074
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 1:14 am
Paikkakunta: Pohojammaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

-SS- kirjoitti:Eletään sitten sen päätöksen kanssa.
Jos jotain on pielessä, niin antaa asian olla? En kyllä allekirjoita tuota....
Holomes
Viestit: 712
Liittynyt: To Elo 03, 2006 8:07 am
Paikkakunta: Pohojammaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Holomes »

toivottavasti ne suola-autot on myyty Ruotsiin, samoin pitäisi tehdä hidastus-töyssyille.. :roll:
Fordson Power Major -59
Same Dorado 85 -03
jagr
Viestit: 1396
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:40 pm
Paikkakunta: Kuusamo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jagr »

Kuorma-autoissa on kokeiltu noita nastoja mutta ne ei pysy vetopyörissä. Jos laitetaan semmoiset että pysyy niin sitten ne ruopii tiet hajalle alta aikyksikön koska laipan pitäisi olla tosi julman suuri jolloin nasta ei painu juuri lainkaan renkaan sisään maahan koskiessaan. Etuakselilla pysyvät vähän paremmin mutta sitten se tasapaino voi muuttua varsinkin tyhjänä ajaessa aika mielenkiintoiseksi kun keula pitää paremmin kuin perä.

Talvirenkaiden pito on kyllä parempi kuin kesäkumien kuorma-autoissakin. Hankalassa paikassa pannaan sitten kettingit vetopyöriin ja lapioidaan hiekkalaatikosta hiekkaa mäkeen. Seisooko muu liikenne sen mäkeä ylös kömpivän yhdistelmän takia onkin sitten toinen juttu.

Sitä suolaa minä kaipaisin kesällä sinne sorateille, ei pöllyäisi niin penteleesti. On vaan liian kallista suolata sorateitä kuulemma.
--JaGr
Ford 4610
pasoleati
Viestit: 425
Liittynyt: To Tammi 05, 2006 4:43 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pasoleati »

Sorateiden suolaus on myös täysin edesvastuutonta ja suorastaan rikollista toimintaa.

Minkäs takia kuormikkaissa ei käytetä kopista käsin toimivaa hiekoitinta? Esim. höyryvetureissa oli aikoinaan paineilmalla toimivat hiekoittimet joitten hiekkaputket päätyivät vetopyörien molemmille puolille jolloin kuljetteja pystyi hiekoittamaan hytistä käsin tarpeen mukaan.
Jarkko
Viestit: 7074
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 1:14 am
Paikkakunta: Pohojammaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

Sorateitä suolataan kuitenkin vain kerran tai kaksi kesässä. Asfalttiteitä samanverran päivässä.
Eläkeläismetsuri
Viestit: 3691
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:34 am
Paikkakunta: pohjois-suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Eläkeläismetsuri »

pasoleati kirjoitti:Sorateiden suolaus on myös täysin edesvastuutonta ja suorastaan rikollista toimintaa.

Minkäs takia kuormikkaissa ei käytetä kopista käsin toimivaa hiekoitinta? Esim. höyryvetureissa oli aikoinaan paineilmalla toimivat hiekoittimet joitten hiekkaputket päätyivät vetopyörien molemmille puolille jolloin kuljetteja pystyi hiekoittamaan hytistä käsin tarpeen mukaan.
Se tuo sora/savitien suolaus kerran kesässä on paikallaan tuon pölyämisen vuoksi. Muistan jonkun maantietyön 50- luvulta kun edellisen sora-auton pöly ei ollut vielä laskeutunut kun jo tuli toinen pölypilvi. Miten nykyisillä nopeksilla tulisi ollenkaan toimeen. Ja soratiestä suolauksella tulee lähes huonon asfaltin veroinen pinnaltaan.
pasoleati
Viestit: 425
Liittynyt: To Tammi 05, 2006 4:43 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pasoleati »

Antaa pölytä! Ajaa sen verran hitaammin ettei haittaa.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: blues, Semrush [Bot] ja 46 vierailijaa