Lasikuitukitillä paikkaus
-
- Viestit: 229
- Liittynyt: Ma Joulu 15, 2008 9:53 pm
- Paikkakunta: Kainuu
- Viesti:
Lasikuitukitillä paikkaus
Ajatuksena siis paikata lasikuituveneestä lattian ja istuimen alareunan väinen sauma. Istuimet siis tavallaan ponttoonit. Sadevesi pääsee sinne istuimen sisään halkeamasta ja pitäs saada halkeama tukittua ja paikattua.
Arvelin käyttää lasikuitukittiä niin pitääkö koko maalipinta raapia alta pois vai riittääkö karhennus? Miten sitten maalaus, tarviiko 2.komponentti maalin vai riittääkö joku miranol?
Arvelin käyttää lasikuitukittiä niin pitääkö koko maalipinta raapia alta pois vai riittääkö karhennus? Miten sitten maalaus, tarviiko 2.komponentti maalin vai riittääkö joku miranol?
British Steel
-
- Viestit: 3869
- Liittynyt: To Maalis 22, 2007 10:31 am
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
-
- Viestit: 5292
- Liittynyt: To Helmi 15, 2007 10:29 pm
- Viesti:
Kurkkaappas ohjetta:
http://www.terpol.fi/korjla.htm
http://www.terpol.fi/korjla.htm
-
- Viestit: 144
- Liittynyt: To Huhti 05, 2007 9:46 pm
- Viesti:
Ainoa oikea tapa on hioa sauma auki ja korjata se lasikuidulla. Syvä V-railo lähes läpi asti ja parisenttiä gelgoattia pois railon reunoilta. Sitten uudelleen kuidulla täyttö ja hionta. Päälle pitäisi laittaa jotakin vettä läpäisemätöntä pinnoitetta, epoksimaali tai gelgoat. Itse olen käyttänyt aina miranolin kaltaisia värejä, mutta eihän niitä kukaan suosittele...
-
- Viestit: 17
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:39 pm
- Paikkakunta: Sjk
- Viesti:
Itse korjasin viime kesänä veneessä olleen halkeaman seuraavasti:
1. Irtonaisen ja huonosti kiinni olevan materiaalin poisto halkeamasta.
2. Halkeaman täyttö lasikuitukitillä, jonka annetaan kovettua (Oli iso halkeama, joten täyttö useassa osassa)
3. Lasikuitumaton laminointi täytetyn halkeaman päälle.
4. Laminoidun lasikuitumaton kevyt hionta.
5. Maalaus päälle.
6. Vene vesille
edit: ohjetta muokattu hieman väärinkäsitysten välttämiseksi...
edit2: korjattu typoja...
1. Irtonaisen ja huonosti kiinni olevan materiaalin poisto halkeamasta.
2. Halkeaman täyttö lasikuitukitillä, jonka annetaan kovettua (Oli iso halkeama, joten täyttö useassa osassa)
3. Lasikuitumaton laminointi täytetyn halkeaman päälle.
4. Laminoidun lasikuitumaton kevyt hionta.
5. Maalaus päälle.
6. Vene vesille
edit: ohjetta muokattu hieman väärinkäsitysten välttämiseksi...
edit2: korjattu typoja...
Viimeksi muokannut PMM, To Touko 31, 2012 10:55 pm. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
-
- Viestit: 3869
- Liittynyt: To Maalis 22, 2007 10:31 am
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
-
- Viestit: 229
- Liittynyt: Ma Joulu 15, 2008 9:53 pm
- Paikkakunta: Kainuu
- Viesti:
PMM kirjoitti:Itse korjasin viime kesänä veneessä olleen halkeaman seuraavasti:
1. Irtonaisen ja huonosti kiinni olevan materiaalin poisto halkeamasta.
2. Halkeaman täyttö lasikuitukitillä. (Oli iso halkeama, joten täyttö useassa osassa)
3. Lasikuitumaton laminointi täytetyn halkeaman päälle.
4. Laminoidun lasikuitumaton kevyt hionta.
5. Maalaus päälle.
6. Vene vesille
Ymmärsinkö oikein että laitoit lasikuitumattoa kitin päälle? siinähän tulee kiire jos se viidessä minuutissa jähmettyy?
Halkeama on aika näkymätön, mutta imee sinne silti vettä. paras olisi varmaan ihan lasikuidulla laitella, mutta kitillä olisi nopein ja helpompikin se paikata jos vain sitte pysyis kiinni?
British Steel
-
- Viestit: 1319
- Liittynyt: Ma Maalis 27, 2006 9:42 pm
- Viesti:
- ihmehitsari
- Viestit: 18657
- Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 8:56 pm
- Paikkakunta: Kainuu
- Viesti:
Lasikuituisen tekeleen ratkeaman korjaamiset voi tehdä hyvin tai hyvin huonosti.
Ratkeaman ja varsinkin turvallisuuselementin= rasituksen alainen ponttooni, korjaaminen kitillä, ei kuulosta oikein vakuuttavalta.
Laminointi on lähes ainut ja toimivin ratkaisu.
Voihan sitä toki harrastella, mutta jos sattuu sitten joskus tulla kyty myydä venettä, niin on hyvä sanoa että "pakkelilla pysyy kasassa"
Ratkeaman ja varsinkin turvallisuuselementin= rasituksen alainen ponttooni, korjaaminen kitillä, ei kuulosta oikein vakuuttavalta.
Laminointi on lähes ainut ja toimivin ratkaisu.
Voihan sitä toki harrastella, mutta jos sattuu sitten joskus tulla kyty myydä venettä, niin on hyvä sanoa että "pakkelilla pysyy kasassa"
säästellen sippiin
-
- Viestit: 3831
- Liittynyt: To Helmi 25, 2010 2:40 pm
- Viesti:
Ei hirveästi liity asiaan ja oli soutuvene kyseessä.
Muutama vuosi sitten lähettiin serkun kanssa kalaan.
Oltiin edellisenä iltana käyty korjaamassa tuola kitillä semmonen pikku reikä keulasta.
Ei muutako vene vesille ja muutama metri päästiin rannasta niin huomattiin että oli vene keskeltä melkein poikki
Kesti rantaan asti, mutta vettä oli aikalaila pohjala
Eipä siinä keriny ainakaan huomaamaan mitään vikaa omassa lasikuitukitti korjauksessa
Muutama vuosi sitten lähettiin serkun kanssa kalaan.
Oltiin edellisenä iltana käyty korjaamassa tuola kitillä semmonen pikku reikä keulasta.
Ei muutako vene vesille ja muutama metri päästiin rannasta niin huomattiin että oli vene keskeltä melkein poikki
Kesti rantaan asti, mutta vettä oli aikalaila pohjala
Eipä siinä keriny ainakaan huomaamaan mitään vikaa omassa lasikuitukitti korjauksessa
-
- Viestit: 17
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:39 pm
- Paikkakunta: Sjk
- Viesti:
Lasikuitumatto laminoitiin hartsin kanssa lasikuitikitin päälle, mutta vasta lasikuitukitin kovettumisen jälkeen useamman tunnin päästäMassey Mann kirjoitti:PMM kirjoitti:Itse korjasin viime kesänä veneessä olleen halkeaman seuraavasti:
1. Irtonaisen ja huonosti kiinni olevan materiaalin poisto halkeamasta.
2. Halkeaman täyttö lasikuitukitillä. (Oli iso halkeama, joten täyttö useassa osassa)
3. Lasikuitumaton laminointi täytetyn halkeaman päälle.
4. Laminoidun lasikuitumaton kevyt hionta.
5. Maalaus päälle.
6. Vene vesille
Ymmärsinkö oikein että laitoit lasikuitumattoa kitin päälle? siinähän tulee kiire jos se viidessä minuutissa jähmettyy?
Halkeama on aika näkymätön, mutta imee sinne silti vettä. paras olisi varmaan ihan lasikuidulla laitella, mutta kitillä olisi nopein ja helpompikin se paikata jos vain sitte pysyis kiinni?
Huom: Muokkasin tuota ohjetta ymmärrettävempään suuntaan, toivottavasti...
-
- Viestit: 523
- Liittynyt: To Marras 25, 2010 8:08 pm
- Paikkakunta: Sipoo
- Viesti:
Tässä on kaikille "pakkeli-paikkaajille" hyvä linkki miten voi käydä --> http://www.turvallisuustutkinta.fi/Etus ... 4105463179 Siellä on myös kerrottu miten olisi pitänyt tehdä ettei uppoa paatti alta...
PMM ohje on jo parempi kuin pelkkä kitti, mutta jos ratkeaman korjaa kuiduttamalla niin mitä se pakkeli siellä alla tekee? Katkokuitumatosta revityllä lisulla kyllä täyttää koloja ja muuraa reikiä umpeen paremmin ja vahvemmin kuin pakkelilla. Tärkein edellytys paikkauksen kestämiselle on kuitenkin kunnolla tehty pohjatyö, eli kuitu hiottu näkyviin koko paikkalapun alueelta niin ettei paikan reunat mene gelkoutin/topcoutin päälle. Paikkapala riittävästi vanhan laminaatin päälle, esim aloittajan tapauksessa sopiva olisi 5cm lattiaan ja 5cm ponttoonin pystyseinään. Pari suikaletta mattoa, kevyt hionta yli että piikit lähtee ja lopuksi topcoat lasikuitumaali päälle teipillä rajaten niin tosta tulee ihan siisti ja varmasti kestävä.
Noita lasikuitukippoja kun on muutaman kymmentä kunnostellut niin monesti on tullut mieleen että pakkelin ja hartsin myynti pitäisi olla luvanvaraista toimintaa, niin hurjia turauksia tulee vastaan entisten omistajien jäljiltä
PMM ohje on jo parempi kuin pelkkä kitti, mutta jos ratkeaman korjaa kuiduttamalla niin mitä se pakkeli siellä alla tekee? Katkokuitumatosta revityllä lisulla kyllä täyttää koloja ja muuraa reikiä umpeen paremmin ja vahvemmin kuin pakkelilla. Tärkein edellytys paikkauksen kestämiselle on kuitenkin kunnolla tehty pohjatyö, eli kuitu hiottu näkyviin koko paikkalapun alueelta niin ettei paikan reunat mene gelkoutin/topcoutin päälle. Paikkapala riittävästi vanhan laminaatin päälle, esim aloittajan tapauksessa sopiva olisi 5cm lattiaan ja 5cm ponttoonin pystyseinään. Pari suikaletta mattoa, kevyt hionta yli että piikit lähtee ja lopuksi topcoat lasikuitumaali päälle teipillä rajaten niin tosta tulee ihan siisti ja varmasti kestävä.
Noita lasikuitukippoja kun on muutaman kymmentä kunnostellut niin monesti on tullut mieleen että pakkelin ja hartsin myynti pitäisi olla luvanvaraista toimintaa, niin hurjia turauksia tulee vastaan entisten omistajien jäljiltä
-
- Viestit: 229
- Liittynyt: Ma Joulu 15, 2008 9:53 pm
- Paikkakunta: Kainuu
- Viesti:
-
- Viestit: 2032
- Liittynyt: Ma Marras 17, 2008 3:36 pm
- Paikkakunta: Satakunta, Köyliö
- Viesti:
Kun noita olen maalannut, niin ensin olen vetänyt gelcoat+hartsi seoksen, jonka jälkeen hionut piikit pois ja topcoat päällimmmäiseksi.
Gelgoat ja topcoat on samaa ainetta, mutta jälkimmäisessä on n. 5% parafiiniä joukossa.
Gel kovettuu vain hapettomassa tilassa ja se sutataan ensimmäiseksi muottiin. Pintaan sutittunma tämä jää nihkeäksi.
Topcoatissa oleva parafiini muodostaa vahakalvon pintaan, joten se kovettuu kovaksi asti pintamaalauksessa.
Gelgoat ja topcoat on samaa ainetta, mutta jälkimmäisessä on n. 5% parafiiniä joukossa.
Gel kovettuu vain hapettomassa tilassa ja se sutataan ensimmäiseksi muottiin. Pintaan sutittunma tämä jää nihkeäksi.
Topcoatissa oleva parafiini muodostaa vahakalvon pintaan, joten se kovettuu kovaksi asti pintamaalauksessa.
Viritys voidaan katsoa onnituneeksi jollei teho laske enempää kuin 10%
-
- Viestit: 167
- Liittynyt: To Joulu 22, 2005 3:28 pm
- Paikkakunta: P-Pohojammaa
- Viesti:
-
- Viestit: 144
- Liittynyt: To Huhti 05, 2007 9:46 pm
- Viesti:
Lasikuitu ei pidä vettä kunnolla, vaan kuitu imee pikkuhiljaa veden sisälle rakenteeseen. Tästä seuraa suolaisissa vesissä esiintyvää lasikuituruttoa. Aina kun tehdään veneeseen paikka, se on suojattava jollakin sellaisella maalilla tai pinnoitteella joka ei läppäise vettä. Auringonvalo tuhoaa ymmärtääkseni hartsia ajan kanssa. Joku lasikuitualan ammattilainen voi varmaan kertoa tarkemmin lasikuituvaurioista. Harrastelijana minulle on riittänyt tieto kuinka paikka tehdään ja aina kun korjataan, tehdään toimiva pinnoitus paikkauskohtaan. Kitit on tarkoitettu viimeistelyyn ja korjaukset tehdään kuiduttamalla.
- Suomela
- Viestit: 1845
- Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 10:53 pm
- Paikkakunta: Nokia
- Viesti:
Tölväisin hieman veneen takakulmaa kun kevätaikaan on tietysti kiirus koneita hallissa siirrellä.
Onkos ehdotuksia miten tuo kannattaa korjata ja miten ainakaan ei kannata?
Lasikuidun alla on heti vaahto näkyvissä ja paikkauskohta ei ole vesirajan alapuolella. Kittiä koloon ja mattoa päälle vai onko tämä pelkkä kittiknöölin paikka + hionta + suojamaali ?
Onkos ehdotuksia miten tuo kannattaa korjata ja miten ainakaan ei kannata?
Lasikuidun alla on heti vaahto näkyvissä ja paikkauskohta ei ole vesirajan alapuolella. Kittiä koloon ja mattoa päälle vai onko tämä pelkkä kittiknöölin paikka + hionta + suojamaali ?
-
- Viestit: 10594
- Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
- Paikkakunta: Uusimaa
- Viesti:
Terhin ABS-korjausmassaa koloon ja spraymaali ( Terhiltä saa sopivaa ) päälle. Mikäli holesta pääsee vettä sisään, on vaarana että ABS-muovi halkeaa monesta kohtaa kuoren ja kelluntatäytteen väliin tihkuneen veden jäätyessä ja tilavuuden noustessa.
Muutoinkin ABS Terheissä kannattaa käydä vuosittain kaikki läpimenot huolellisesti läpi. Pienikin tihkuminen aiheuttaa kuorirakenteen halkeilua seuraavilla pakkasilla.
Muutoinkin ABS Terheissä kannattaa käydä vuosittain kaikki läpimenot huolellisesti läpi. Pienikin tihkuminen aiheuttaa kuorirakenteen halkeilua seuraavilla pakkasilla.
-
- Viestit: 550
- Liittynyt: To Tammi 21, 2010 8:44 am
- Paikkakunta: Lahti
- Viesti:
- Suomela
- Viestit: 1845
- Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 10:53 pm
- Paikkakunta: Nokia
- Viesti:
No juu niinpäs tietysti. Vene kun on siskon miehen eikä oma niin enpäs tuota muoviasiaa miettinytkään.... vastaushan löytyy kuukkelillakin, kiitos vinkeistä:
http://www.terhi.tx.fi/service.cntum?pageId=114280
http://www.terhi.tx.fi/service.cntum?pageId=114280
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 31 vierailijaa