Fiat 680 konemurheita

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
otto.m
Viestit: 12
Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 7:26 am
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Fiat 680 konemurheita

Viesti Kirjoittaja otto.m »

Kuulemma fiiatin moottorit ovat kestäviä. Ilmeisesti näin onkin koska tarinoita vioista ei juuri tahdo löytyä. Nyt olis kuitenkin sellanenkin ihme tavattu.

680dt seisoi vajaan vuoden muitten remonttien takia ja nyt kun ne kutakuinkin alkoivat olla valmiit niin ensimmäisen käytön jälkeen todettiin että aiemmin niin siistiltä näyttäneet öljyt olivatkin menneet maitokahviksi.

Alkuun tuntui siltä, että voisi olla kone ehjäkin koska syylärissä oli kirkkaat vihreät nesteet eikä nestettä puuttunut. Kolmannen öljynvaihdon jälkeen öljytkin näyttivät jo öljyiltä. Optimismi sai kolauksen siinä vaiheessa kun termari aukesi. Syyläristä katosi iso määrä nestettä ja uutta nestettä lisättäessä siellä alkoi lillua ikävän näköisiä hitusia.

Nyt tuumaillaan onko vuoto pieni vai iso, jaksaisivatko nesteet pysyä oikeassa paikassa jos kone olisi säännöllisesti käytössä eikä seisomassa jne. Jotain tuon varalle on kuitenkin suunniteltava. Olisiko kellään hyviä ideoita mitä tuolle tekisi? Vaihtoehtoja on tullut mieleen toistaiseksi seuraavasti:

- Varakone jostain, ja sen remppaus
- Nykyisen koneen remppaus
- Koneen vaihto kokonaan toisenlaiseen
- Kovaa ajoa kunnes kone ei enää käy

Varakoneen jos hankkisi niin mistä? Purkaamolta voisi jotain löytyä, laitoin kyselyä jo vetämään. 680/780 koneet (8045.02 / 8045.04) taitaa käydä hevosmiesten tietotoimiston mukaan ristiin, ehkä joku samansukuinen kuorma-auton moottori? (8040.02)

Myös sivistyneitä arvauksia vian laadusta otetaan kiitollisuudella vastaan.
Vääräkoski
Viestit: 3869
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 10:31 am
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vääräkoski »

Ei tuohon toista konetta tarvita. Joku tiiviste on pettänyt; kannen tai sylinteriputken (en tiedä onko märät putket). Auki vaan jotta voi todeta vian, saattaa päästä hyvinkin halvalla.
otto.m
Viestit: 12
Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 7:26 am
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja otto.m »

Purkupojat myivät eioota. Olisiko kellään hyviä ehdotuksia mistä muualta kannattaisi kysellä kokonaista konetta?

Varakone-ajatus tuli lähinnä sitä kautta, että jos olisi valmiiksi ehjä tai ehjätty kone, niin sen paikalleen laitto saattaisi luonnistua nopeammin kuin lähteä purkamaan ensin nykyistä ja sitten knoppailemaan mikä siellä on rikki ja sitten tilailemaan osia, jne jne...
jiipee
Viestit: 10729
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jiipee »

kkuula
Viestit: 1147
Liittynyt: Ti Helmi 15, 2011 7:05 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kkuula »

Eikö sen raapase kumminkin muutamassa tunnissa putkia ja mäntiä myöten auki?

Tätä asiaa miettiessä olis hätäsempi jo purkanut koneen osiin ja olisi täällä kuvat esillä diaknoosia varten :)
rastuhannu
Viestit: 6138
Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
Paikkakunta: Rautalampi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rastuhannu »

Kokeileppa ihan ensimmäiseksi kannen kirimistä, saattaisi sekin vaivaan auttaa.

Pieniin sisäisiin vuotoihin olen onnistuneesti käyttänyt nuita nestemäisiä paikkausaineita. Siirtää ainakin varsinaista isompaa remonttia eteenpäin.

Turha siihen tuon kyseisen vaivan takia on varakonette ruveta etsimään ja vaihtamaan. Etsimis ja vaihtoajalla tekee nykyiseen jo rempan.
otto.m
Viestit: 12
Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 7:26 am
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja otto.m »

kkuula kirjoitti:Eikö sen raapase kumminkin muutamassa tunnissa putkia ja mäntiä myöten auki?
Tätä asiaa miettiessä olis hätäsempi jo purkanut koneen osiin ja olisi täällä kuvat esillä diaknoosia varten :)
Hätäsempi olisi varmasti niin tehnytkin ja hyvä niin. Minä arastelen tuota nykyisen remontoimista vähän sekä siksi, että kokemusta traktorin koneista on 0, että myös siksi että tuollaisilla projekteilla on ollut omassa tapauksessa tapana vähän venyä eikä viitsisi seisottaa konetta enää toista talvea.

Ylempänä olevista linkeistä selvisi, että yksi sanoo että apulaitteita lukuunottamatta sama kone traktoreissa ja kuorma-autoissa, toinen taas sanoo että traktoreissa vahvempi lohko. Ihanuuksien ihmemaa.

Laitetaan tähän vielä muistiin toisesta threadista löytynyt linkki vanhemman mallin korjausopukseen:
http://www.maskinisten.net/downloads.ph ... df_id=1967
Näytti olevan sama kone noissakin.
DexMasZet
Viestit: 7756
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 6:22 pm
Paikkakunta: Vieremä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja DexMasZet »

Varmasti löytyy sieltäkin päin joku joka on ennen raktoriin remonttia tehny. semmoinen kaveriks ja kossupullo työn johtajaks niin päivään remontti tehty 8) toki myös muumilimu käy ja on myös suositeltavampi asennus jioma :wink:
Coynty mies
Viestit: 759
Liittynyt: To Marras 04, 2010 5:56 pm
Paikkakunta: ETELÄ-POHOJANMAA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Coynty mies »

Todenen näköisesti syöpymä lohkon alareunassa sylinteriputken alapäässä. huullos tosi ohut johon voi tulla syöpymä. koneistamolla voivat korjata.

Konekorjaamo A nukarinen Alavus as tunnettu fiuku korjaamo se sama joka osti työvälineen varaosavarastot. kyseleppä sieltä palvelu taatusti yksi suomen huonoimmista mutta hinnat aika kohdallaan. siellä näin kun yseistä syöpymää poistettiin kotikonstein.

Hämeen diesel tai tammer diesel niistä voi löytyä myös mutta kysy myös ikh purkaamolta ja kyseisen puulaakin hiomolta jos sattuisi olla vaihtomoottorina. 90 sarjan moottorit ainakin aika kysyttyjä jotensaattaa olla ongelmia saatavuuden suhteen. joten varaudu oman kunnostukseen.
Coynty mies
Viestit: 759
Liittynyt: To Marras 04, 2010 5:56 pm
Paikkakunta: ETELÄ-POHOJANMAA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Coynty mies »

Kävin siinä viime perjantaina ikh purkamolla siellä oli hyvä 680 purkumottori 3500,- pyyti euron rahoja. ja oli ainut mitä tarjolla siellä suuntaa.
otto.m
Viestit: 12
Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 7:26 am
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja otto.m »

Tälle rojektille kuuluu seuraavanlaista:

Seisotin konetta viikon ja laskin öljyropusta jonkin verran öljyä ulos. Seassa ei näyttänyt olevan vettä. Iskin käyntiin ja käytin tunnin pari ja tarkistin öljyt. Öljyt olivat aivan kirkkaat.

En tiedä mikä sille tuon pitkän seisotuksen aikana oli tullut, mutta tässä kohtaa taidan unohtaa remontit ja koneelle vaan kovaa ajoa. Korkeintaan vaihdan ehkä öljyt ja suodattimen vielä kerran varmuuden vuoksi.
rastuhannu
Viestit: 6138
Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
Paikkakunta: Rautalampi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rastuhannu »

Onneksi olkoon.

Nähtävästi oli vaan termari juminut, tai ilmalukko sen alla.
Voisit laittaa termariin pienen reiän ( 2mm) että jos jostain ilmoja/kaasuja pääsee nesteen joukkoon koneessa niin poistuvat syyläriin sen reiän kautta eikä termarin eteen muodostu ilmalukkoa jonka takia sitten pullauttaa nesteet pellolle.

Tarkasta nyt varalta kaikki letkuliitokset etteivät ole löysällä josta vetäisi ilmaa järjestelmään. Muista lämppäri myös.
Tumppi 865
Viestit: 8194
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Olikos kone talvella ulkona pakkasessa? Kylmassä tuppaa nesteet helposti karkailemaa tiivisteistä, ja lämpimillä keleillä ei välttämättä vuoda yhtää.
otto.m
Viestit: 12
Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 7:26 am
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja otto.m »

Tumppi 865 kirjoitti:Olikos kone talvella ulkona pakkasessa? Kylmassä tuppaa nesteet helposti karkailemaa tiivisteistä, ja lämpimillä keleillä ei välttämättä vuoda yhtää.
Oli. Ei ole tontilla lämmintä tallia.
Fiat640
Viestit: 3831
Liittynyt: To Helmi 25, 2010 2:40 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fiat640 »

Tosiaan meiläki tiputti jonku verran tuo 680 pakkasilla. 640 ei puottanu taas mitään. Tuoki vähän semmosta kone kohtasta kait...
Ei tuo 680 tiputtanu niin paljoa että lisätä olis tarvinu, mutta pari tippaa kuitenki.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 19 vierailijaa