100€ sille joka..

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Leyland-Keräilijä
Viestit: 26
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2005 5:47 pm
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

100€ sille joka..

Viesti Kirjoittaja Leyland-Keräilijä »

Selvittää mikä vaivaa C200 Mersua. vm 95 ja moottori se aito ja alkuperänen 200D eli OM 601. :lol:

Oireet:
Vetää erittäin huonosti, ja jos kierroket käy yli 4500rpm sammuu ja joutuu sahaan käymää.. suodatin aina tyhjä kun sammunut. jos ajaa nii ettei käytä kierroksia yli 3000 pääsee helposti 10km :shock:

sellainen oire vielä että tankista kuuluu kova pulina, ja jos tankki on laitettu melkein täyteen ja ajaa hetken matkaa ni sylkäsee korkin avattua n.2ltr polttoainetta tankista ulos. :?

Tehty:Vaihdettu uusi P-A siirtopumppu ja ylivirtaus venttiili.
tankki ja putkistot puhdistettu. Alkaa pikkuhiljaa menee hermot kun autolla tarttis vähä ajellakkin.. :evil: :evil: :evil: :evil:
Leyland 272,285,2100,482,344,282
masina
Viestit: 1020
Liittynyt: Ma Maalis 27, 2006 9:42 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja masina »

Tankki ei saa korvausilmaa?
Dexta ja 3600
Viestit: 3108
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:00 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dexta ja 3600 »

Tankista lähtevä letku JA tankkiin menevä letku kytketty väärin.
tono
Viestit: 1709
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:49 pm
Paikkakunta: Askola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tono »

eikä siinä ole mitään kavalaa sihtiä/suodatinta missään kohtaa?
vw 1300 -72:n voimalla mennään!
MattiKalervo
Viestit: 27
Liittynyt: To Elo 24, 2006 2:23 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MattiKalervo »

Joo kyllä kannattaisi ajella vähän matkaa ilman tankin korkkia. "vika" joko korjaantuu tai ei, olettaisin että korjaantuu.

Yleensähän se korvausilma tulee korkin reistä, tai korkki on muuten "harva". Mulla oli sama juttu, huomasin sen vasta sitten kuin polttoainepumpun imu oli vetänyt tankin rusinaksi. Aika karkeat oppirahat tankin ilmastionnin tärkeydestä. No se siitä.

Sulla on muuten polttoaineputkissa löysiä liitoksia tankin ja pumpun välillä, josta se ilma sinne suodattimeen on saatu pumpattua. Mutta järjestä se tankin ilmastointi kuntoon ennenkuin kiristät klemmarit, tai käy niinkuin minullekin.

kalvaana
Viestit: 6659
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Suur-Salo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Mersuforumissa tiedetään.

http://www.mersuforum.net/
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
Dexta ja 3600
Viestit: 3108
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:00 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dexta ja 3600 »

Aja huomenna ilman tankin korkkia. Siitä selkiää paljon. Voi olla tukossa tuo korkki.
simppa
Viestit: 914
Liittynyt: Ti Maalis 28, 2006 8:33 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja simppa »

Oliko tuo vika ennen siirtopumpun vaihtoa.En epäile ammattitaitoa mutta tuntuis niinkuin olis tosiaan meno ja paluu vaihtaneet paikkaa.Mistäs sitä painetta muuten sinne tankkiin tulis ?Voihan se olla korvausilman puutetta mutta tuntuis että tankkiin tulis ali eikä ylipainetta jos silmille syljeksii..... Tiijä häntä sanottas meilä päin
MF165Multi
Viestit: 1686
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 5:21 pm
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MF165Multi »

Jos jossain imuputkiston kulmassa tai sisäpinnassa on käytetty elastista materiaalia, kuten kumia tai muovia joka on sitten irronnut, niin kovassa alipainevirtauksessa (irronnut kuminen sisä)putki lommoutuu ts. menee linttaan. Tällöin polttoaineen saanti loppuu.

Kun imutus loppuu, (sisä)putki palautuu pyöreäksi ja vikaa ei pysty havaitsemaan ulkoisesti. -Tälläinen kuvattu vika oli jossain värkistä joskus muinoin. Tällöin kuminen kulma oli tehty useasta kerroksesta ja sisäpinta oli päässyt irti jäykästä ulkokerroksesta. Päällepäin ei näkynyt mitään vikaa.

Mersussa on siirtoputkistot varmaan metallia ilman elastisia sisäpintoja, liitoksia tai välipaloja. No tuli kuitenkin kerrottua juttu, jos jollain toisella on tällainen mystinen vika esim. traktorissa.
DslCat
Viestit: 353
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:53 am
Paikkakunta: N:järvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja DslCat »

Tuo tankin "oksentaminen" ja pulputus viittaa kyllä muuhun kuin korvausilmasaantiin tai meno-paluu -piirien sekoittamiseen...

Nyt tässä ilmeisesti suljettuun polttoainejärjestelmään kehittyy painetta - sen on ilmeisesti tultava ulkoa? Eihän siirtopumppu mistään painetta voi kehittää kuin polttoaineesta joka otetaan tankista - eli polttoaineen pitäisi laajentua, ts. lämmetä paljon.

Mistä voisi tulla?
Imupuolella oltava sekä iso painehäviö (tukosta putkissa) että vuotoa esim. hiushalkeamia suodattimen jalassa.. Ei näy ulospäin märkyytenä lainkaan. Kirkas letku väliin paluupuolelle, ja tarkailemaan meneeko kuplia/vaahtoa tankiin..

Ehken huohotin/kampikammion tuuletus tukossa ja pukkaa paineet pumpun läpi tankkiin päin (puhdas veikkaus). No, tuon voi testata nostamalla öljytikku irti (raolleen) ja ajoon..

Tai sylinteripaine karkaa vuotavasta suuttimesta (mahdollista suorasuihkuissa ja turbollisissa kammiokoneissa) paluupuolelle..

Mystisen kuuloinen on. Mikäs se ylivitausventtiili on?
Onkos EPR-puoli käytössä ja pumpun "morkooli-" ja "alppikellot" paikoillaan?
Viimeksi muokannut DslCat, Pe Loka 27, 2006 11:06 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Leyland-Keräilijä
Viestit: 26
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2005 5:47 pm
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Leyland-Keräilijä »

Vastauksia on tullut mukavasti..:D kiitos niistä.

Aletaanpa purkaan..

Vika ilmeni enne siirtopumpun vaihtoa. mutta ei muuttunut miksikään vaikka pumppu olikin vaihdettu.

autolla on yritetty ajaa ilman korkkia ja korkki löysällä.. ei vaikutusta.

siitä en sitten tiedä olisiko ne letkut olleet alun perin väärin päin. auton olen itse tuonut saksasta 18.7.2006. ja lähes saman tien kun pääsin kotiin se alko prenkata..xD uskomaton sattuma..:D

Ylivrtaus venttiili on kuulemma sellainen joka pitää kokoajan järjestelmässä 2kg ylipaineen, lopun aineen se päästää takaisn tankkiin.. sen epäiltiin jääneen auki.. :shock:

mutta eipä korjaantunut silläkään..:S

kaikki Tammerdieselit ja mynädieselit on soiteltu läpi mutta kukaan ei ole moiseen vikaan enne törmännyt..

tässä on haastetta kerrakseen.. :roll:
Leyland 272,285,2100,482,344,282
rytinää
Viestit: 640
Liittynyt: Su Touko 28, 2006 12:21 pm
Paikkakunta: itärajalla Lieksassa
Viesti:

100e

Viesti Kirjoittaja rytinää »

Minäkin veikkaan tätä -Oisko suuttimilta tuleva ylimääräisen polttoaineen paluuletku kytketty jotenkin väärin, tai imupuolella on vuoto..vaikee kuvitella muuta syytä. Minulla oli vanha 508 jonka kanssa "tappelin" 2-viikkoa, kun ajoin tankin tyhjäksi, en saanu ilmattua millään konstilla. Toimi 5-min. ja sammui kun veti ilmat,vaihdoin siirtopumpun,tarkistin järjestelmän liitokset p-ainetankin sisältä lähtien,kaiken piti olla ok --ei apua, edelleen ilmaus ongelma. Sitten päätin laittaa paluujärjestelmän letkuun takaisku venttiilin ja muutin vähän (,en muista tarkalleen miten kun möin auton) koko järjestelmää niin ettei paluujärjestelmän kautta siirtopumppu voi mitenkään saada ilmoja, vaan kaikki ylimääräinen p-aine menee tankkiin. Tämän jälkeen ei ongelmia.
wiilari ville
305
Viestit: 3471
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 11:52 am
Paikkakunta: kerimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 305 »

onko ollu autossa vebasto tai vastaava kone kiinni?? jos niin onko tiiviit liitokset jos on vaikka pois otettu??
MF 3060
scania R144 460 koukku

--Harrastukset ovat väärät, jos kaikki rahat eivät mene.--
MikAero
Viestit: 15
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 2:44 pm
Viesti:

Heitänpä oman veikkaukseni

Viesti Kirjoittaja MikAero »

Toin myös Saksasta -94 MB:n, 250D. Samat oireet, Hangosta ajoin Hämeenlinnaan ja useamman kerran sammui ja ryki yms.
Kotona aloin tutkimaan asiaa ja syyllinen oli p-a pumpun imusihti tankissa. Jostain oli päässyt kumimurua tankkiin ja sihti oli aivan tukossa.
- Iso vaan ei aikuinen -
1957
Viestit: 675
Liittynyt: Ti Tammi 17, 2006 9:45 pm
Viesti:

Otatko jo tilinumeron?

Viesti Kirjoittaja 1957 »

Pakko olla imupuolella vuotokohta, josta saa ilmaa järjestelmään.
Laita väliaikaisesti pätkä kirkasta muoviletkua polttoaineputken väliin ennen syöttöpumppua, edeten tankkia kohti.
Muoviletkusta näet missä kohtaa ilmaa tulee polttoaineen sekaan.
Aloita siirtopumpun imupuolelta, Tutki ensin imuputki ja liitokset tankista siirtopumpulle.
Touhu-Ville
Viestit: 398
Liittynyt: Ke Elo 02, 2006 2:15 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Touhu-Ville »

Tuo viimeinen kommentti tuntuu oikealta. Pumppu imee ilmaa jostakin tankin ja pumpun väliltä. Ilma aiheuttaa sitten kyseisen yskähtelyn täydellä tankilla. Läpinäkyvän muoviletkun laitto ennen pumppua varmistaa asian. Samaista letkua voi laittaa myös paluuputkeen. Kuplat letkusta todistavat vian. Polttoainetankissa on yleensä jonkinasteinen alipaine hiilivetyhöyryjen pääsyn estämiseksi ulkoilmaan. Onnea!!
Huoleton hevoseton poika
Birkka
Viestit: 69
Liittynyt: La Syys 16, 2006 12:26 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Birkka »

Viimeksi muokannut Birkka, La Marras 11, 2006 7:44 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
sirairy
Viestit: 654
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 12:04 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sirairy »

Kaikilla ei ole niin kova palkka, että olis varaa käyttää uudempia japsivehkeitä kokoaikaa huollossa. Täytyy tyytyä vähän vanhempiin autoihin. Käytäntö on osoittenut, että jos auto on 90-lukuinen tai uudempi, niin aikas lailla on ongelmia. Vanhempien kanssa pärjää, jos kori vaan kestää. Ja kestäähän se, jos omistaja niin haluaa
arre
Viestit: 1121
Liittynyt: To Elo 17, 2006 11:23 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Mersu

Viesti Kirjoittaja arre »

Eihän nyt heti pikkuvikaista myyntiin... Ilmavuoto imupuolella sopisi. Mitä jos irrotat imuputken tankista ja (imevältä) siirtopumpulta, tulppaat toisen pään ja annat kohtuullisesti paineilmaa toisesta? Jos jokin klemmari, kiinnike tai muu vekki alkaa pihistä niin siinä vuotopaikka.
Jos on kuulo heikentynyt Wanhan raudan kanssa tolskatessa, käytä saippualiuosta niin kuplat paljastavat. Tai vedä tilapäisletku/putki tankilta pumpulle ja sitten baanalle kokeilemaan. Varaa silti huoltoauto mukaan.
Birkka vain nokittelee. Yrittää kohta ostaa mersusi puoli-ilman. 8)
simppa
Viestit: 914
Liittynyt: Ti Maalis 28, 2006 8:33 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja simppa »

Vielä niitä japseja kärsii huollossa käyttää mutta entäs saksalaiset.Niissä ei kuulemma ole ikinä mitään vikoja,ensimmäisessä huollossa vain vaihdetaan vesipumppu,nokkahihna,kaikki pallonivelet jne
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: -juho-, Bing [Bot], Google [Bot], hannupur, Jampe83, jkohvakk, Kimmy, Rokka ja 131 vierailijaa