vaseliinin käytöstä..

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

rastuhannu
Viestit: 6138
Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
Paikkakunta: Rautalampi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rastuhannu »

Ferkku kirjoitti:Mun mielestä rasvanippa pitäis keksiä uudelleen. Sellainen nippa jossa olis lyhyt harva kierre ja suukappaleen sais kiertää siihen sormin. Olis paljon mukavampi rasvata ahtaita paikkoja kun ei tarvitsisi pitää koko aikaa suukappaletta kiinni ja oikeassa asennossa nipassa, eikä pursuaisi sivusta. Onneksi on sentään yhdenkäden prässi. Muuta en enää huoli.
Kyllä se on rässinpäässä vika tai sitten nipassa jos ei pysy pitelemättä.

Tämän huomion olen tehnyt että esim. maatalous koneissa nää yleisimmät vian aiheuttajat ovat voitelun puute. Niveliä ei ole rasvattu tai vaihteistossa ei ole öljyä.
Ihan ymmärrettävää kyllä että kone jota käytetään vaan silloin tällöin tahtoo jäämään hieman huonolle huollolle. Rasvataanpahan sitten ensikerralla, ja kylläkait siinä öljyt on sisällä kun oli viimekkin kesänä.

Esimerkiksi Nelivetotraktorin etuakselistoja on lauennut vähän liiankin paljon ja syy on melkein aina karanneissa öljyissä. Tiivisteet vuotaneet eikä ole sitä huomattu. Eikä ole ihan halpa homma korjata tällaista.

Siinä rasvatuupin kyljessä yleensä lukee mihin käyttöön kyseinen rasva on. Kannattaisi pitää ainakin pari rasvaprässiä joissa olisi toisessa kuulalaakereille käypästä ja siinä ensimmäisessä tappirasvaa.
2xford4000
Viestit: 6512
Liittynyt: La Tammi 09, 2010 9:33 pm
Paikkakunta: 07560 pukkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2xford4000 »

juu kakkos traktori on monesti huonol pidol.. ku uutta pidetään hyvänä.. ja kaikki työt tehdään kuitenkin sil kakkos traktoril ku uudel ei rasita.. ja puheis sit sanotaan et ei siihen vanhaan paljon tunteja tule ku on tuo uusikin.. huomaamatta voi vuosittaiset ajot olla jopa enemmän sil kakkos koneel.. ja sit ajetellaan et eihän siihen paljon ole tunteja tullut ja vaihdan öljyt sit vast ens vuonna jne..
ford 4000 major vm66
ford4000 vm75
+paljon muuta
http://ford4000.kuvat.fi/kuvat
hankkijamies
Viestit: 1386
Liittynyt: Ti Elo 02, 2011 8:58 pm
Paikkakunta: Virrat
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hankkijamies »

Tämän aiheen luettuani menin rasvaamaan kaikki maatalouskoneet kuusen juurella.
ja muutamaan ajattelin vaihtaa uudet nipatkin.
Suurinta osaa niistä ei ole käytetty 10 vuoteen,mutta ens kesänä olis taas tarkotus nostella ne tekniikaltaan herkimmät ja huoltaa ja käyttääkin pitkästä aikaa.
Älä osta traktoria Jobbarilta, vanhojen koneiden myynti ei saa olla bisnestä!

MF-65 MK II+James 50-1963
Fiat 650S+Hymas 470-1972
Sampo-Rosenlew 410-1977
MF-165S MP-1978
Ford-5600-1981
Ford-6610T-DP-1985
t-40
Viestit: 2863
Liittynyt: To Tammi 21, 2010 7:59 am
Paikkakunta: jyväskylä/muurame
Viesti:

Viesti Kirjoittaja t-40 »

tuli vain mieleen kun pihaan ilmestyi tempon paskakärri, suht siisti mutta rasvaa nähny ikinuna kehuista huolimati.. noo hinta oli sitä tasoo ettei harmita. tuossa oli nipan reijät loppuun asti.
parille viljelijälle kylällä olen saannut tuon rasvaamisen tärkeyden saannut sentäs taottua päähän. toinen rasvaa nykyste kerran kuussa ja toinen 4 kertaa vuoteen ja osti 2 sähköstä prässiä.
molemissa paikossa kun soiteltiin remonttia tekemään oli lähes aina syynä rasvan puute.
Viimeksi muokannut t-40, Su Touko 06, 2012 12:31 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
t40am turbo vm 82 (belarus 425)
belarus 500 vm 72
belarus 825
belarus 920s turbo
dt75 b
vammas kersantti "nuffi"
sampo 10
scania 86s
lokomo ah145
åker h12b
o&k loader

belarus varaosat.

https://www.suonsyrjantila.net
Jammu
Viestit: 22694
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jammu »

Tuanoinaa mitse nuo suljetut kuulalaakerit...?

Nuukuuksissani pari kuivahkoa laakeria tuossa pesin ja laitoin uudet vaseliinit sisään.

Mutta mitä sinne kannattaisi laittaa? Hyväkuntoisia kun olen avannut, siisti rasva on semmoista nökkimäistä eikä veny. Kuitenkin moni kuten käyttämäni NLGI2 luokan normaali vaseliini, olikohan litiumsaippualla, on venyvää. Kun laakeria pyörittää tuo venyvä menee selkeästi niin että osa on sisäkoolissa paikoillaan, osa ulkokoolissa, osa pyörii kuulahäkin mukana ja siitä selkeä rako...

Mulla on ollut SKF laakerirasvaa tuubuillinen mutta en verrannut onko vähemmän venyvää, luultavasti kyllä.

Mikä siis suljettuihin ja lujaa pyöriviin paikkoihin parasta?

Tuo mitä laittelin on isän 20v vanha skil käsisirkkeli. Rupesi yksi laakeri ulista.
Suomi kuuluu länsimaihin
hankkijamies
Viestit: 1386
Liittynyt: Ti Elo 02, 2011 8:58 pm
Paikkakunta: Virrat
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hankkijamies »

Mitä meiltä olette noista Gulfin vaseliineista? kun meikällä on sellasta
olise jäätyvyys ainakin -30 asteeseen.
Älä osta traktoria Jobbarilta, vanhojen koneiden myynti ei saa olla bisnestä!

MF-65 MK II+James 50-1963
Fiat 650S+Hymas 470-1972
Sampo-Rosenlew 410-1977
MF-165S MP-1978
Ford-5600-1981
Ford-6610T-DP-1985
jan79
Viestit: 264
Liittynyt: La Joulu 10, 2011 2:06 pm
Paikkakunta: Kymenlaakso
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jan79 »

Kyllähän rasvaaminen kannattaa..

Pihalta lähti koneen "kasvamisen" johdosta Jontikka sekä Hesen takalana jossa siis myös nipat..

Ostajat kun tuli katsomaan, totesivat myös rasvauksista koneen kunnon. Hyvällä pidolla olleet kun on hyvin rasvattu. Pieni vaiva se rasvaus on suhteessa hyötyyn. Vaikka välillä se ketuttaakin pyöriä hanskat rasvassa ympäri konetta.

Seuraavassa koneessa ehdottomasti rasvari :D Huomattavasti vähätöisempää rasvausta.
Blis
Viestit: 918
Liittynyt: Ke Tammi 21, 2009 6:59 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Blis »

Jammu kirjoitti:Tuanoinaa mitse nuo suljetut kuulalaakerit...?

Nuukuuksissani pari kuivahkoa laakeria tuossa pesin ja laitoin uudet vaseliinit sisään.

Mutta mitä sinne kannattaisi laittaa? Hyväkuntoisia kun olen avannut, siisti rasva on semmoista nökkimäistä eikä veny. Kuitenkin moni kuten käyttämäni NLGI2 luokan normaali vaseliini, olikohan litiumsaippualla, on venyvää. Kun laakeria pyörittää tuo venyvä menee selkeästi niin että osa on sisäkoolissa paikoillaan, osa ulkokoolissa, osa pyörii kuulahäkin mukana ja siitä selkeä rako...

Mulla on ollut SKF laakerirasvaa tuubuillinen mutta en verrannut onko vähemmän venyvää, luultavasti kyllä.

Mikä siis suljettuihin ja lujaa pyöriviin paikkoihin parasta?

Tuo mitä laittelin on isän 20v vanha skil käsisirkkeli. Rupesi yksi laakeri ulista.
Nuihin on olemassa ihan oma vaseliininsa, semmoista valkeaa ja notkeaa rasvaa... Merkkiä en jaksa enää muistaa mutta valkea kilon muovipönttö, punanen logo... Sakujen tekemää jossen väärin muista...
Ripel
Viestit: 2506
Liittynyt: Su Loka 26, 2008 10:27 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ripel »

Punanen purkki+valkeaa+sakut...:roll: Tummeli :lol: vai miten tuo kuvaus oli :wink:
ford8210
Viestit: 200
Liittynyt: La Helmi 18, 2012 9:47 pm
Paikkakunta: hattula
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ford8210 »

todella hyvä vaseliini laakereille on mobilin synteettinen shc 100 . käytimme sitä höyläkoneen laakereissa ,vähensi laakeririkkoja huomattavasti .ja kestää myos lämpenemistä hyvin . kannattaa kokeilla . ei vaan taida olla ihan joka kaupassa myynnissä .
826610
Viestit: 348
Liittynyt: Ma Helmi 27, 2012 8:04 am
Paikkakunta: Satakunta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 826610 »

Jatkan aihetta ja kyselen, että minkä merkkinen prässi olisi mielestänne hyvä, yhden vai kahden käden ja mitä vaseliinejä olette käyttäneet? Tekeekö esim. noilla 30eur prässeillä mitään kun käyttökohteita ei ole kuin muutama? Ei siis tarvi koko maatalon koneistoa olla voitelemassa...
Avatar
Suomela
Viestit: 1842
Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 10:53 pm
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suomela »

826610 kirjoitti:Jatkan aihetta ja kyselen, että minkä merkkinen prässi olisi mielestänne hyvä, yhden vai kahden käden ja mitä vaseliinejä olette käyttäneet? Tekeekö esim. noilla 30eur prässeillä mitään kun käyttökohteita ei ole kuin muutama? Ei siis tarvi koko maatalon koneistoa olla voitelemassa...
Tuolta voisi alkaa lueskella ensin:
http://masinistit.com/viewtopic.php?t=2 ... 08c72b63e2
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NH »

Perusprässeillä on hyvin pärjätty. Tunnetun valmistajan litiumsaippuaperusteista vaseliinia nopeisiin laakereihin ja kalsiumperusteista ( usein punaista ) hitaisiin. Kun riittävän usein noita käyttää, niin koneen käyttöikä ei ainakaan ole laakerien huonosta voitelusta kiinni. Hifistelijä voi käyttää nopeissa laakereissa ja vedena alla toimivissa litiumkompleksipohjaisia.

PS. natriumpohjaiset eivät sovellu sekoitettavaksi edellisiin.
Coynty mies
Viestit: 759
Liittynyt: To Marras 04, 2010 5:56 pm
Paikkakunta: ETELÄ-POHOJANMAA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Coynty mies »

Rasvaa on laitettu niin että tuntuu :)
tapeille punaista samaa nostolaitteeseen. laakereille työkoneisiin sekä traktorin etuakseleihin, nivelakseleihin ja quicke etukuormaajaan halvempaa perusrasvaa.
rasvaan konetta usein joten ajatellut että määrä korvaa laadun. jotain shellin ja teboilin rasvoja ollut nyt oli kokeeksi x1r punaista hitachissa.
En osaa sanoa oliko parempaa.

prässienä 2kpl Alemite 500 joissa pidän punaista tappirasvaa toinen onkin tuolla hitachissa toinen tallissa.

Normi rasvalla lincoln kahden käden malleja toinen on tuolla ketjumarassa koska konetta rasvattava 2-3h välein ojankaivuun aikana.

laadukkaampana pidän alemiteä kuin mitä lincolnia.
alemite on tukevamman oloinen ja vivunpää on mutkalla niin ei jää sormet pumpatessa niin helposti varren väliin.
alemite oli testi voittaja koneviestin prässivertailussa lincoln oli hopea sijalla. rasvamäärässä per painallus alemite voitti 1grammalla.

itse tykkään että erilaiset rässit erirasvalla niin ei mee sekaisin kun rasvattavia kohteita useita.
DexMasZet
Viestit: 7755
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 6:22 pm
Paikkakunta: Vieremä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja DexMasZet »

Tääläkin koneita rasvailaan ahkerasti mutta perus muistaakseni wurtin vaseliineilla :oops: myöskin ajatellut että määrä korvaa laadun,vaikkakin tässä pikku harrastelu hommassa ei hirveästi kone kulu mutta ompa petskele laakereita menny joskus kun ei ole edellinen huoltaja käytellä rässiä liiemmin :wink:
Fiat640
Viestit: 3831
Liittynyt: To Helmi 25, 2010 2:40 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fiat640 »

Turve jänkälä sai rauta pyörä kärryn laakereita rasvata aika useasti kans. Yks hajosiki ko löyty kivi liian lujassa vauhissa. Mutta siitä työnantaja sanoki että tuo varmaan hajoaa kohta silloin ko alotettiin kärräys.
www.mortti.us
Viestit: 8
Liittynyt: Ti Huhti 20, 2010 8:19 pm
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Voitelu

Viesti Kirjoittaja www.mortti.us »

jusipe kirjoitti:Ottamatta kantaa aikaisenpiin mielipiteisiin kerron omia kokemuksia.Ensinnäkin
voiteluaineen laatu:Ei ole ollenkaan yhdentekevää mitä voiteluainetta käytetään
eri kohteissa.Myyjät kauppaavat voiteluainetta, väitän että eivät edes kaikki tiedä voiteluaineen ominaisuuksista kovinkaan paljon?Voiteluaineen perusta
on voiteluaineen viskositeetti.Rasvallakin on voiteluaineena öljy jota on voitelu-
rasvassa noin 90%,loppu on saippuaa joka pitää voitelurasvan kiinteänä.Hitaasti
liikkuvat nivelet,laakerit ym.vaativat että on mahdollisimman korkeaviskosittet-
tinen voitelurasva jotta saavutetaan riittävä pintapaineen kesto voitelukohtees-
sa.Tällä saavutetaan riittävä voitelukalvo.Lämpötila,iskukuormitus ym.on myös
huomioitava.Yleensä kaupataan ns.kakkos kuokan rasvoja jotka eivät täytä
ollenkaan näitä vaatimuksia voitelukalvon suhteen.Kakkosluokan rasvojen vis-
kositetti on yleensä 150-220cst.Mutta kun käytetään täyssynteettistä voite-
luainetta jonka perusöljynviskositeetti on esim.460cst,on pintapaineen kesto
aivan eri luokkaa.(Vinkki Mobil SHC 460).Ns.rasvarit eli keskusvoiteluyksiköt
säädetään voitelukohteiden mukaan ja ovat erittäin "päteviä".
Mikähän on tuubihinta kyseiselle suositellulle rasvalle?
Noita muitakin hyviä conocon Megaplex xd3 (460cst) Teboilin solid2 (800cst), ja Mystik jt-6 (1080cst) ainakin hitaastipyörivissä ja tapeissa hyviä.

monet ovat käyttäneet tyytyväisinä petrocanadan peerles OG2red jossa öljyä vain 78cst mutta onko tässäkin se että tieto lisää tuskaa, vain jos se tulee liian myöhään..

Tuskin monet haluavat ottaa 3-4 erillaista rasvaa nyrkkiin pyörimään, jotta olisi oikea rasva oikeaan paikkaan.
Yleensä mennän sillä "yleis" rasvalla ja tärkein kuitenkin on että käyttää sitä sopivasti ja riittävän usein.
8400
Viestit: 9799
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Toi petrocanadan og2 sopii melkein joka paikkaan. Rasvaprässeistä ihan halpis mato merkkinen on tarpeeksi hyvä, ei tarvi mitään lincolneja tai alemitejä. Sähkökäyttöistä ei kannata missään tapauksessa ostaa :idea:
A95-N
Viestit: 458
Liittynyt: Su Helmi 26, 2012 10:32 pm
Paikkakunta: Tornio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja A95-N »

MATO merkkinen yhen käen rässi on hyä.. ollut ny vuoden talossa eikä mitään vikaa.. :) ainoa mikä ketuttaa kun maksoi n.30€ ja seuraavana päivänä lehdessä mainostettiin 35€ paineilmatoimista rasvaprässiä.. oishan se sellainen ollut eri makea :P
Valtra A95N -06
Make
Viestit: 1345
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:51 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Make »

Noilla halvoilla ilmaprässeillä ei ole mitään virkaa. Rasvamäärä/isku on tosi pieni ja liipasimesta joutuu painamaan joka iskun erikseen. Käsiprässi on paljon nopeampi, eikä tarvitse raahata ilmaletkua perässä. Ilmaprässistä ei edes tiedä pumppaako se vai onko ilmavaivoja.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], jumalvilho, Semrush [Bot], severi2 ja 67 vierailijaa