vaseliinin käytöstä..

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Osmo_
Viestit: 8606
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Itte pyrin ostamaan aina punasta mutta sitten kun isäukkoa pyytää hakemaan niin eiköhän sieltä tule keltasta. Tukeletana
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
ekii
Viestit: 50
Liittynyt: Su Marras 10, 2013 10:36 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ekii »

petro canadaa menee tappeihin, akseleihin yms.
Paalaajan keskusrasvariin menee mobilin sinistä.

Kerran ostin KOX:in sellasta vihiriää vaseliinii muutaman laatikollisen kun oli niin edullista mut kyl ne on jääny halliin roikkumaan. Ei pysy yksinkertasesti missään eli aivan turhaa on sillä rasvaaminen.
Fred Scuttle
Viestit: 2064
Liittynyt: Pe Maalis 31, 2006 7:41 pm
Viesti:

Re: vaseliinin käytöstä..

Viesti Kirjoittaja Fred Scuttle »

Moniko nostaa traktorin etupään ilmaan etukuormaimettomasta traktorista keskitapin rasvausta varten?
heijo
Viestit: 2703
Liittynyt: Ma Loka 02, 2006 12:11 pm
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: vaseliinin käytöstä..

Viesti Kirjoittaja heijo »

Minä ainakin, saa samalla kaikki ristikoidenkin nipat pyöriteltyä helposti voiteluasentoon.
Minkä huollamme sen korjaamme.
Avatar
Suomela
Viestit: 1840
Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 10:53 pm
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Re: vaseliinin käytöstä..

Viesti Kirjoittaja Suomela »

Fred Scuttle kirjoitti: To Kesä 23, 2022 8:06 am Moniko nostaa traktorin etupään ilmaan etukuormaimettomasta traktorista keskitapin rasvausta varten?
Hep, minä joka kerta. Sekä taka- että nelivedoista. Samalla tapahtuu nelikkojen eturistikoiden voitelu
Avatar
Matsikka
Viestit: 16180
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: vaseliinin käytöstä..

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Minäkin nostan pyörät ilimahan.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
Arpe
Viestit: 1528
Liittynyt: Ma Kesä 09, 2014 10:35 pm
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: vaseliinin käytöstä..

Viesti Kirjoittaja Arpe »

Fred Scuttle kirjoitti: To Kesä 23, 2022 8:06 am Moniko nostaa traktorin etupään ilmaan etukuormaimettomasta traktorista keskitapin rasvausta varten?
En yleensä, kun ei ole tuota kuormaajaa.
Viisastahan tuo olis, koska rasvanippa on monasti alapuolella ja vähääkään jos on väljää nivelessä rasva karkaa nipan kohdalta raosta ulos, eikä mene sinne yläpuolelle parhaaseen paikkaan. :shock:
Fred Scuttle
Viestit: 2064
Liittynyt: Pe Maalis 31, 2006 7:41 pm
Viesti:

Re: vaseliinin käytöstä..

Viesti Kirjoittaja Fred Scuttle »

Arpe kirjoitti: To Kesä 23, 2022 11:04 am
Fred Scuttle kirjoitti: To Kesä 23, 2022 8:06 am Moniko nostaa traktorin etupään ilmaan etukuormaimettomasta traktorista keskitapin rasvausta varten?
En yleensä, kun ei ole tuota kuormaajaa.
Viisastahan tuo olis, koska rasvanippa on monasti alapuolella ja vähääkään jos on väljää nivelessä rasva karkaa nipan kohdalta raosta ulos, eikä mene sinne yläpuolelle parhaaseen paikkaan. :shock:
Taavetin ohjekirjassa ei muistaakseni käsketä nostaa keulaa ilmaan.
Arpe
Viestit: 1528
Liittynyt: Ma Kesä 09, 2014 10:35 pm
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re:

Viesti Kirjoittaja Arpe »

Osmo_ kirjoitti: Su Touko 11, 2014 3:29 am Itte pyrin ostamaan aina punasta mutta sitten kun isäukkoa pyytää hakemaan niin eiköhän sieltä tule keltasta. Tukeletana
Lueskelin noita vanhoja juttuja tuosta edeltä, kuka käyttää minkäkin väristä rasvaa.
Muistui mieleen Teboilin kemistin aikoinaan kertomaa tarinaa.

Kilpaileva öljy-yhtiö oli tuonu markkinoille punaisen vaseliinin ja markkinoi sitä muita parempana.
Tavallisten vaaleiden rasvojen myynti lähti laskuun, kun kaikki halusivat ostaa sitä parempaa punaista.
Ongelma korjaantui kuulemma sillä, että värjättiin myös Tb:n vaseliini punaiseksi ja myyntikäppyrät asettuivat taas tavalliselle tasolle.
Toki hintaa piti myös hieman korottaa, koska se punainen väri tietenkin maksaa jotain ja rasvasta tuli sitä "parempaa" punaista vaseliinia. :mrgreen:
savinen
Viestit: 1595
Liittynyt: To Tammi 10, 2008 5:20 pm
Viesti:

Re: vaseliinin käytöstä..

Viesti Kirjoittaja savinen »

Kyllä sen huomaa jo siitä minkälaista se vaseliini on kun yrittää pois pyyhkiä. Tuommoiset valaanrasvat lähtee kintaasta helposti rätillä ja hanskaan jää vaan rasvainen läikkä. Kunnon vassu ei pyyhkimällä pois helposti lähde. Sininen mobil oliko nyt numero joku222 ollut käytössä, varmaan on parempiakin. Mutta kohtuullisesti toiminut tuokin tämmöisistä harjoittelu hommissa.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuvat alkoholista.
pAy
Viestit: 170
Liittynyt: Ma Tammi 07, 2019 10:10 am
Paikkakunta: pohjois Satakunta
Viesti:

Re: vaseliinin käytöstä..

Viesti Kirjoittaja pAy »

https://www.ikh.fi/fi/erikoisrasva-ep-2-18kg-wkr1841

Tuollaista vihreää nyt ostin, vanha oli erimerkkistä punaista, mutta mielestäni tuo on vastaavaa, väri vain eri.
MF 275 -86
Valmet 6300 -96
Valtra 6350 -04
Valtra T120 -03
Sampo 2045 -04
Valmet 901 -89
nuc-64
Viestit: 2954
Liittynyt: To Huhti 04, 2013 9:28 pm
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: vaseliinin käytöstä..

Viesti Kirjoittaja nuc-64 »

Fred Scuttle kirjoitti: To Kesä 23, 2022 11:05 am
Arpe kirjoitti: To Kesä 23, 2022 11:04 am
Fred Scuttle kirjoitti: To Kesä 23, 2022 8:06 am Moniko nostaa traktorin etupään ilmaan etukuormaimettomasta traktorista keskitapin rasvausta varten?
En yleensä, kun ei ole tuota kuormaajaa.
Viisastahan tuo olis, koska rasvanippa on monasti alapuolella ja vähääkään jos on väljää nivelessä rasva karkaa nipan kohdalta raosta ulos, eikä mene sinne yläpuolelle parhaaseen paikkaan. :shock:
Taavetin ohjekirjassa ei muistaakseni käsketä nostaa keulaa ilmaan.
Kyllä tuo silloin tällöin tuli nostettua, mutta kieltämättä rasvausväli saattoi venähtää pidemmäksi, kuin olisi hyvä ollut. Nyt kun traktorissa on etukuormaaja, niin nostinpa juuri viime viikonloppuna etupään ylös rasvausta varten. Keinun taempi nippa vaan oli tosi kireä, eikä oikein rasva tuntunut kulkevan. Jos nippa on rikki, niin vaihtamallahan siitä selviää, mutta inkälaisia konsteja käytätte tukkeutuneen rasvakanavan aukaisuun, jos onkin sellainen kyseessä? Täytyy nimittäin perehtyä tähän lähiaikoina...
Arpe
Viestit: 1528
Liittynyt: Ma Kesä 09, 2014 10:35 pm
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: vaseliinin käytöstä..

Viesti Kirjoittaja Arpe »

nuc-64 kirjoitti: Pe Kesä 24, 2022 10:36 am Mutta minkälaisia konsteja käytätte tukkeutuneen rasvakanavan aukaisuun, jos onkin sellainen kyseessä? Täytyy nimittäin perehtyä tähän lähiaikoina...
Tää on ehkä vähän Heavy Duty keino, mut pyöräkuormaajien aisastossa ollaan käytetty enerpacin pumppua, jonka letkun päähän rasvanipan reikään sopivat nippelit. Sit pumpaten 300 baaria mittariin ja isolla toholla niveltä lämpimäks.
Jos ei näin öljy turahda läpi on reikä mankeloitunu umpeen, hela pyörähtäny tms.. sit pitää porata tai purkaa
Ajomies
Viestit: 28022
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: vaseliinin käytöstä..

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Vaseliineja on monenlaisia ja yhtä joka paikkaan käyvää ei ole olemassakaan! Jossain vaaditaan lämmön kestoa, jossain vedenkestoa. Sitten vielä kuormituksen kesto vaihtelee, mm. kardaanin ristikot tarvitsee eri ominaisuuksia kuin vaikka vesipumpun tai olkatappien voitelu. Tokihan se rasva aina on parempi kuin kuivana oleminen, mutta oikea rasva kulloinkin kannattaa selvittää vaikka vaseliinin valmistajalta.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
dextsoni
Viestit: 93
Liittynyt: Pe Huhti 13, 2018 1:35 pm
Viesti:

Re: vaseliinin käytöstä..

Viesti Kirjoittaja dextsoni »

TB solid (se punainen) ei käy nopeasti pyöriviin laakereihin..
TunturiPappa
Viestit: 5767
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: vaseliinin käytöstä..

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

Paljonko on se nopeasti pyörivän laakerin raja mistä aina puhutaan?
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Avatar
Matsikka
Viestit: 16180
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: vaseliinin käytöstä..

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Mulla on IKH:n Wiimaa tällä hetkellä.
Putkes lukoo jotta se on hyvää joka paikkahan.
Joku litiumhässäkkä siinä on.
https://www.ikh.fi/fi/erikoisrasva-ep-2-420ml-wkr41
Olishan se nyt erinomaasta jos kahta akkuprässiä pitäis kantaajoka paikassa.
Käsiprässit ei oo ikinä toiminu.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
DexMasZet
Viestit: 7751
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 6:22 pm
Paikkakunta: Vieremä
Viesti:

Re: vaseliinin käytöstä..

Viesti Kirjoittaja DexMasZet »

dextsoni kirjoitti: Pe Kesä 24, 2022 12:34 pm TB solid (se punainen) ei käy nopeasti pyöriviin laakereihin..
Tuota tulee liki joka paikkaan hölvättyä. Auton pyörän laakereihin sitten tavan keltaista, mutta tuota solid kakkosta peräkärryihin ja muihin raskaammin kuormitettuihin pyörän laakereihin laittanut.
Heikki 75
Viestit: 265
Liittynyt: Ti Kesä 30, 2020 5:04 pm
Viesti:

Re: vaseliinin käytöstä..

Viesti Kirjoittaja Heikki 75 »

DexMasZet kirjoitti: Pe Kesä 24, 2022 1:50 pm
dextsoni kirjoitti: Pe Kesä 24, 2022 12:34 pm TB solid (se punainen) ei käy nopeasti pyöriviin laakereihin..
Tuota tulee liki joka paikkaan hölvättyä. Auton pyörän laakereihin sitten tavan keltaista, mutta tuota solid kakkosta peräkärryihin ja muihin raskaammin kuormitettuihin pyörän laakereihin laittanut.
Jos ei ole tarkkaa tietoa ominaisuuksista ja värin perusteella mennään, niin itse olen suosinut laakereihin, varsinkin nopeammin pyöriviin mustaa tai harmaata rasvaa.
Juho M-P
Viestit: 4344
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: vaseliinin käytöstä..

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Joo minusta traktorin peräkärryn laakeri ei ole nopeasti pyörivä joten punainen vasukka on sinne hyvää. Siellä tärkeintä on että kosteus ei pääse laakereihin ja punainen on nimenomaa vedenkestoltaan ylivoimainen.
Toki väri ei aina kerro kaikkea.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: arzka1, Google [Bot], korsteeni, Sumi, zukka ja 59 vierailijaa