vaseliinin käytöstä..
-
- Viestit: 3831
- Liittynyt: To Helmi 25, 2010 2:40 pm
- Viesti:
Rasvailin eilen tuota velsa75:sta jota on edellinen omistaja on sesottanu ainaki sen kymmenen vuotta pellola. Onneksi ei ole käytetty muutako sen verran että tuotiin se ja muut roinat kotia mitä kaupassa tuli. Napoihin meni melkein täys tuubi ja teliin sai rässiä puristaa aivan tosissaan että sai menemään nipoista mitään. Vielä olis tuhtin, linkojen, ek:n ja rattoreitten nipat käyä läpi ja jos vaikka laittais kelkkaanki kesäksi rasvat.
-
- Viestit: 2506
- Liittynyt: Su Loka 26, 2008 10:27 pm
- Viesti:
Vai kestovoideltuja
Onhan noita kestoja saanut vaihella prkl... Se rässin käyttö oisi ihan suotavaa aika ajoin kuten todettua. Tarvistsisi sitten kiivaimpaan työ aikaan rueta remontiin sen takia ,kun "vastahan minä sitä käyttöön ottaessa tai säilöön jättäessä rasvasin vai rasvasinko"
Keskitetyt rasvaus pisteet on myös hyviä niin kauan, kun putket/letkut on ehjiä.
Onhan noita kestoja saanut vaihella prkl... Se rässin käyttö oisi ihan suotavaa aika ajoin kuten todettua. Tarvistsisi sitten kiivaimpaan työ aikaan rueta remontiin sen takia ,kun "vastahan minä sitä käyttöön ottaessa tai säilöön jättäessä rasvasin vai rasvasinko"
Keskitetyt rasvaus pisteet on myös hyviä niin kauan, kun putket/letkut on ehjiä.
-
- Viestit: 121
- Liittynyt: Ke Marras 11, 2009 7:33 am
- Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
- Viesti:
Justiisa olinkin kysymässä että olisiko järkeä rakentaa työkoneeseen "voitelupiste", eli nippa yhteen kohti josta lähtis moneen rasvauskohtaan letkut ja sitä kautta saisi kaikki yhdellä kertaa rasvattua?
Joo tiedän letkujen pitäisi olla samanpituiset että rasvaa tulee tasaisesti, ja sellaisesta paikasta tursuaa paljon ulos johon ei mene niin paljoa rasvaa kuin johonkin toiseen kohtaan.
Mutta olisi helpompi rasvata vaikeatkin paikat, yksi tekosyy vähemmän kun ei tarvitsisi koneen alle mönkiä
Joo tiedän letkujen pitäisi olla samanpituiset että rasvaa tulee tasaisesti, ja sellaisesta paikasta tursuaa paljon ulos johon ei mene niin paljoa rasvaa kuin johonkin toiseen kohtaan.
Mutta olisi helpompi rasvata vaikeatkin paikat, yksi tekosyy vähemmän kun ei tarvitsisi koneen alle mönkiä
- Suomela
- Viestit: 1844
- Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 10:53 pm
- Paikkakunta: Nokia
- Viesti:
Tänään rasvailin Valmet 755.... ohjekirja sanoo jotta kardaaniakselissa on 3 nippaa jotka voidellaan pohjapanssarissa olevien aukkojen kautta. Kardaanin etupään ja takapään ristikossa on nipat ja ne on helppo pyöritellä paikalleen kun nostaa etupään kuormaajalla ylös... mutta missä ihmeessä on tuo kolmas nippa, tietääkö joku?
-
- Viestit: 956
- Liittynyt: Su Marras 08, 2009 8:29 pm
- Paikkakunta: Hollola
- Viesti:
-
- Viestit: 1502
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:54 pm
- Paikkakunta: Pirkanmaa
- Viesti:
Mieluiten näin. Jos haaroittaa kaikki samaan nippaan, niin silloin kaikki rasva menee siihen kohteeseen, johon helpoimmin pääsee. Muut jää ilman.VesQ kirjoitti:Helpompi kotikonstein tehdä niin että kokoaa ne eri paikoista tulevat letkut yhteen paneeliin/levyyn jossa joka letkun päässä oma nippa, eli siitä vaan vuorotellen joka nippaan rasvaa niin ei tarvi könytä koneen alla/puomeja yms niveliä liikutella että saa nipat näkyviin
Neliveto mahdollistaa kiinnijäämisen entistä hankalampiin paikkoihin
-
- Viestit: 697
- Liittynyt: To Heinä 19, 2007 8:56 pm
- Paikkakunta: keski-uusimaa
- Viesti:
Kolmas nippa takapäässä,booriakselissa voitelee akselin liukumista.Suomela kirjoitti:Tänään rasvailin Valmet 755.... ohjekirja sanoo jotta kardaaniakselissa on 3 nippaa jotka voidellaan pohjapanssarissa olevien aukkojen kautta. Kardaanin etupään ja takapään ristikossa on nipat ja ne on helppo pyöritellä paikalleen kun nostaa etupään kuormaajalla ylös... mutta missä ihmeessä on tuo kolmas nippa, tietääkö joku?
En muista enään oliko sille oma reikä.Pyörittelemällä löytyy,tai sitten on nippa ketkennut.
- ihmehitsari
- Viestit: 18645
- Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 8:56 pm
- Paikkakunta: Kainuu
- Viesti:
Siinä rasvauksessakin kannattaa pitää järki päässä.
Aikoinaan tuli viisaampien kirjoittajien opuksesta luettua, että liika rasva ei ole sekään laakereille hyväksi,
toki kyse oli teollisuusrasvauksesta ja ehken nopeammista pyörimisnopeuksista kuin karhin, lingon akselin tmv. mutta yhtäkaikki, liika on aina liikaa.
Ja muistakaa lopuksi pyyhkiä yli tursunneet vaseliinit pois nipoista, akseleiden kauloilta, rasvakuppien ympäriltä,
ne siinä ulkona mitään voitele vaan ovat moskan kerääjinä ja paikkojen sotkijoina.
Tässä jotain teollisuuden rasvavoitelusta, josta voi ehkä jotain ottaa opiksi omaan nuppiin
http://www.promaint.net/alltypes.asp?menu_id=496
http://www.promaint.net/alltypes.asp?menu_id=709
Aikoinaan tuli viisaampien kirjoittajien opuksesta luettua, että liika rasva ei ole sekään laakereille hyväksi,
toki kyse oli teollisuusrasvauksesta ja ehken nopeammista pyörimisnopeuksista kuin karhin, lingon akselin tmv. mutta yhtäkaikki, liika on aina liikaa.
Ja muistakaa lopuksi pyyhkiä yli tursunneet vaseliinit pois nipoista, akseleiden kauloilta, rasvakuppien ympäriltä,
ne siinä ulkona mitään voitele vaan ovat moskan kerääjinä ja paikkojen sotkijoina.
Tässä jotain teollisuuden rasvavoitelusta, josta voi ehkä jotain ottaa opiksi omaan nuppiin
http://www.promaint.net/alltypes.asp?menu_id=496
http://www.promaint.net/alltypes.asp?menu_id=709
säästellen sippiin
-
- Viestit: 1547
- Liittynyt: Ke Helmi 21, 2007 7:32 pm
- Paikkakunta: rauma
- Viesti:
-
- Viestit: 5140
- Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:51 pm
- Paikkakunta: suupohoja
- Viesti:
Mun mielestä rasvanippa pitäis keksiä uudelleen. Sellainen nippa jossa olis lyhyt harva kierre ja suukappaleen sais kiertää siihen sormin. Olis paljon mukavampi rasvata ahtaita paikkoja kun ei tarvitsisi pitää koko aikaa suukappaletta kiinni ja oikeassa asennossa nipassa, eikä pursuaisi sivusta. Onneksi on sentään yhdenkäden prässi. Muuta en enää huoli.
-
- Viestit: 291
- Liittynyt: Pe Maalis 07, 2008 7:54 pm
- Viesti:
Laakerinmyyjä sanoi vihjeeksi että ei kannata suojattuun laakeriin heti lähteä tunkemaan paljoa rasvaa, koska jos painaa suojukset pullalleen niin sitten juuri pääsee lika ja vesi laakeriin sisälle. Eli edellisen mukaan kohtuus kaikessa.
Sitten on vielä erikseen erittäin huonosti tehdyt maatalouskoneet. Esimerkiksi kaikkien tuntema vahdelaatikko Juko kylvökone. Eihän niihin nippoihin edes saanut prässin päätä kiinni, puhumattakaan että jossain muovirattaassa kestäisi nippa kiinni.
Samaa voisi sanoa nivelakseleista, miten monta vuosikymmentä meni tajutessa että nippa kuuluu laittaa ristikon yhteen päähän jolloin siihen saa helposti rasvaa. Jos se on siellä ristikon keskellä niin se on lähes aina sen verran väärään suuntaan vinossa että ei siihen koneessa paikallaan ollessa rasvaa saa, varsinkin kun on suojukset päällä / edessä.
Kolmas asia mikä vähän huolettaa on uudempien traktoreiden olkatapit ja etuvedon ristikot, kun niissä ei ole enää nippoja. Miten pitkään ne kestänee "kestovoideltuna"?
Sitten on vielä erikseen erittäin huonosti tehdyt maatalouskoneet. Esimerkiksi kaikkien tuntema vahdelaatikko Juko kylvökone. Eihän niihin nippoihin edes saanut prässin päätä kiinni, puhumattakaan että jossain muovirattaassa kestäisi nippa kiinni.
Samaa voisi sanoa nivelakseleista, miten monta vuosikymmentä meni tajutessa että nippa kuuluu laittaa ristikon yhteen päähän jolloin siihen saa helposti rasvaa. Jos se on siellä ristikon keskellä niin se on lähes aina sen verran väärään suuntaan vinossa että ei siihen koneessa paikallaan ollessa rasvaa saa, varsinkin kun on suojukset päällä / edessä.
Kolmas asia mikä vähän huolettaa on uudempien traktoreiden olkatapit ja etuvedon ristikot, kun niissä ei ole enää nippoja. Miten pitkään ne kestänee "kestovoideltuna"?
-
- Viestit: 3831
- Liittynyt: To Helmi 25, 2010 2:40 pm
- Viesti:
Vähän olen samaa mieltä että olis kierre hyvä ainaki joskus. Yhen käen rässi hyvä mutta jos jotaki paikkaa rasvaa mihin ei taho mennä niin ei välttämättä jaksa pumpata.Ferkku kirjoitti:Mun mielestä rasvanippa pitäis keksiä uudelleen. Sellainen nippa jossa olis lyhyt harva kierre ja suukappaleen sais kiertää siihen sormin. Olis paljon mukavampi rasvata ahtaita paikkoja kun ei tarvitsisi pitää koko aikaa suukappaletta kiinni ja oikeassa asennossa nipassa, eikä pursuaisi sivusta. Onneksi on sentään yhdenkäden prässi. Muuta en enää huoli.
-
- Viestit: 2506
- Liittynyt: Su Loka 26, 2008 10:27 pm
- Viesti:
Keskusvoitelu on eri asia, kun kestovoideltu.tuulen kirjoitti:Sen keskusvoitelun juju on se että keskusvoitelukikkarasta lähtee kerralla määrätty annos voiteluainetta jokaiseen siihen keskuskikkaraan liitettyyn voiteluaineputkeen.
Ja oisiko siitäkään "keskusvoitelu laitteesta" hyötyä pyhätöntä viikkoa kauemmin toisilla jos sitä rasvarässiäkään ei tule edes käytettyä tai koneita huollettua muuutenkaan. Se tyhjä tai häiriössä oleva voitelulaite ei paljoa voitele. Toisaalta tälläiset käyttäjät tuskin raskivat ostaa sitä rasvaria siihen raktoriin tai työkoneeseen.
-
- Viestit: 458
- Liittynyt: Su Helmi 26, 2012 10:32 pm
- Paikkakunta: Tornio
- Viesti:
tuttu kuorma-auto yrittäjä ostaa aina uuden scanian veturin+ sille puolikkaan sideloader konttiperävaunun kun tulee miljoona kilometriä vanhan mittariin. Silti aina jättää vetopöydän rasvarin ruksimatta lisävaruste listalta, vaikka noita vetopöytiä menee hyvälläkin rasvauksella vähintään 3 kpl siihen miljoonaan kilometriin mikä tulee noin 3 vuodessa..
Valtra A95N -06
-
- Viestit: 559
- Liittynyt: Ma Kesä 14, 2010 3:11 pm
- Paikkakunta: Keski-Suomi
- Viesti:
Joo tuo minuakin ruvennut huolestuttamaan, reilu 9200h mittarissa ja käsittääkseni alkuperäiset ristikot ilman ongelmia. Olkatapeissa sentään on nipat ja ne voidellaan säännöllisesti.Emppu kirjoitti: Kolmas asia mikä vähän huolettaa on uudempien traktoreiden olkatapit ja etuvedon ristikot, kun niissä ei ole enää nippoja. Miten pitkään ne kestänee "kestovoideltuna"?
-
- Viestit: 272
- Liittynyt: Su Helmi 03, 2008 9:15 am
- Viesti:
Voitelu
Ottamatta kantaa aikaisenpiin mielipiteisiin kerron omia kokemuksia.Ensinnäkin
voiteluaineen laatu:Ei ole ollenkaan yhdentekevää mitä voiteluainetta käytetään
eri kohteissa.Myyjät kauppaavat voiteluainetta, väitän että eivät edes kaikki tiedä voiteluaineen ominaisuuksista kovinkaan paljon?Voiteluaineen perusta
on voiteluaineen viskositeetti.Rasvallakin on voiteluaineena öljy jota on voitelu-
rasvassa noin 90%,loppu on saippuaa joka pitää voitelurasvan kiinteänä.Hitaasti
liikkuvat nivelet,laakerit ym.vaativat että on mahdollisimman korkeaviskosittet-
tinen voitelurasva jotta saavutetaan riittävä pintapaineen kesto voitelukohtees-
sa.Tällä saavutetaan riittävä voitelukalvo.Lämpötila,iskukuormitus ym.on myös
huomioitava.Yleensä kaupataan ns.kakkos kuokan rasvoja jotka eivät täytä
ollenkaan näitä vaatimuksia voitelukalvon suhteen.Kakkosluokan rasvojen vis-
kositetti on yleensä 150-220cst.Mutta kun käytetään täyssynteettistä voite-
luainetta jonka perusöljynviskositeetti on esim.460cst,on pintapaineen kesto
aivan eri luokkaa.(Vinkki Mobil SHC 460).Ns.rasvarit eli keskusvoiteluyksiköt
säädetään voitelukohteiden mukaan ja ovat erittäin "päteviä".
voiteluaineen laatu:Ei ole ollenkaan yhdentekevää mitä voiteluainetta käytetään
eri kohteissa.Myyjät kauppaavat voiteluainetta, väitän että eivät edes kaikki tiedä voiteluaineen ominaisuuksista kovinkaan paljon?Voiteluaineen perusta
on voiteluaineen viskositeetti.Rasvallakin on voiteluaineena öljy jota on voitelu-
rasvassa noin 90%,loppu on saippuaa joka pitää voitelurasvan kiinteänä.Hitaasti
liikkuvat nivelet,laakerit ym.vaativat että on mahdollisimman korkeaviskosittet-
tinen voitelurasva jotta saavutetaan riittävä pintapaineen kesto voitelukohtees-
sa.Tällä saavutetaan riittävä voitelukalvo.Lämpötila,iskukuormitus ym.on myös
huomioitava.Yleensä kaupataan ns.kakkos kuokan rasvoja jotka eivät täytä
ollenkaan näitä vaatimuksia voitelukalvon suhteen.Kakkosluokan rasvojen vis-
kositetti on yleensä 150-220cst.Mutta kun käytetään täyssynteettistä voite-
luainetta jonka perusöljynviskositeetti on esim.460cst,on pintapaineen kesto
aivan eri luokkaa.(Vinkki Mobil SHC 460).Ns.rasvarit eli keskusvoiteluyksiköt
säädetään voitelukohteiden mukaan ja ovat erittäin "päteviä".
-
- Viestit: 551
- Liittynyt: Ti Loka 13, 2009 11:38 pm
- Paikkakunta: Sipoo
- Viesti:
Juu ei oo noissa -60 luvun laitteissa tietoakaan keskusvoitelusta,nippoja vaan,eikä taida tämänpäivän auton niveletkään kestää 100tkm vaihtamati!
Riippuu tietty autosta ja missä ajaa mutta onhan noita vaihdeltu jo jonkinverran.
Kylla joo oikea rasva oikeessa paikassa niin se pitää olla,väärä voi tehä jopa tuhojaan!
Riippuu tietty autosta ja missä ajaa mutta onhan noita vaihdeltu jo jonkinverran.
Kylla joo oikea rasva oikeessa paikassa niin se pitää olla,väärä voi tehä jopa tuhojaan!
- Suomela
- Viestit: 1844
- Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 10:53 pm
- Paikkakunta: Nokia
- Viesti:
Jaa joo, etsin hiukan väärästä paikasta kun huolto-ohjeet näyttää sen sijainnin aika summittaisesti. Tuosta kuvasta päätellen sen voinee voidella sieltä samasta "peräreijästä" kuin se takemman ristinivelen... täytyypä tarkistaa. Se on siis tuo 1D.arsa kirjoitti:Kolmas nippa takapäässä,booriakselissa voitelee akselin liukumista.Suomela kirjoitti:Tänään rasvailin Valmet 755.... ohjekirja sanoo jotta kardaaniakselissa on 3 nippaa jotka voidellaan pohjapanssarissa olevien aukkojen kautta. Kardaanin etupään ja takapään ristikossa on nipat ja ne on helppo pyöritellä paikalleen kun nostaa etupään kuormaajalla ylös... mutta missä ihmeessä on tuo kolmas nippa, tietääkö joku?
En muista enään oliko sille oma reikä.Pyörittelemällä löytyy,tai sitten on nippa ketkennut.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ajomies, Bing [Bot], Broadspeed, Google [Bot], Tessu85, valtsu864 ja 72 vierailijaa