vaseliinin käytöstä..

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Fiat640
Viestit: 3831
Liittynyt: To Helmi 25, 2010 2:40 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fiat640 »

Rasvailin eilen tuota velsa75:sta jota on edellinen omistaja on sesottanu ainaki sen kymmenen vuotta pellola. Onneksi ei ole käytetty muutako sen verran että tuotiin se ja muut roinat kotia mitä kaupassa tuli. Napoihin meni melkein täys tuubi :evil: ja teliin sai rässiä puristaa aivan tosissaan että sai menemään nipoista mitään. Vielä olis tuhtin, linkojen, ek:n ja rattoreitten nipat käyä läpi ja jos vaikka laittais kelkkaanki kesäksi rasvat.
Ripel
Viestit: 2506
Liittynyt: Su Loka 26, 2008 10:27 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ripel »

Vai kestovoideltuja :lol:
Onhan noita kestoja saanut vaihella prkl... Se rässin käyttö oisi ihan suotavaa aika ajoin kuten todettua. Tarvistsisi sitten kiivaimpaan työ aikaan rueta remontiin sen takia ,kun "vastahan minä sitä käyttöön ottaessa tai säilöön jättäessä rasvasin vai rasvasinko" :mrgreen: :evil:
Keskitetyt rasvaus pisteet on myös hyviä niin kauan, kun putket/letkut on ehjiä.
Valmet_fani
Viestit: 121
Liittynyt: Ke Marras 11, 2009 7:33 am
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Valmet_fani »

Justiisa olinkin kysymässä että olisiko järkeä rakentaa työkoneeseen "voitelupiste", eli nippa yhteen kohti josta lähtis moneen rasvauskohtaan letkut ja sitä kautta saisi kaikki yhdellä kertaa rasvattua?
Joo tiedän letkujen pitäisi olla samanpituiset että rasvaa tulee tasaisesti, ja sellaisesta paikasta tursuaa paljon ulos johon ei mene niin paljoa rasvaa kuin johonkin toiseen kohtaan.

Mutta olisi helpompi rasvata vaikeatkin paikat, yksi tekosyy vähemmän kun ei tarvitsisi koneen alle mönkiä
Avatar
Suomela
Viestit: 1844
Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 10:53 pm
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suomela »

Tänään rasvailin Valmet 755.... ohjekirja sanoo jotta kardaaniakselissa on 3 nippaa jotka voidellaan pohjapanssarissa olevien aukkojen kautta. Kardaanin etupään ja takapään ristikossa on nipat ja ne on helppo pyöritellä paikalleen kun nostaa etupään kuormaajalla ylös... mutta missä ihmeessä on tuo kolmas nippa, tietääkö joku?
VesQ
Viestit: 956
Liittynyt: Su Marras 08, 2009 8:29 pm
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Helpompi kotikonstein tehdä niin että kokoaa ne eri paikoista tulevat letkut yhteen paneeliin/levyyn jossa joka letkun päässä oma nippa, eli siitä vaan vuorotellen joka nippaan rasvaa niin ei tarvi könytä koneen alla/puomeja yms niveliä liikutella että saa nipat näkyviin
Valmet 502 -76
tuulen

Viesti Kirjoittaja tuulen »

Sen keskusvoitelun juju on se että keskusvoitelukikkarasta lähtee kerralla määrätty annos voiteluainetta jokaiseen siihen keskuskikkaraan liitettyyn voiteluaineputkeen. Näiden keskuskikkaroiden hinta vaan on vielä korkea.
ch
Viestit: 1502
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:54 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ch »

VesQ kirjoitti:Helpompi kotikonstein tehdä niin että kokoaa ne eri paikoista tulevat letkut yhteen paneeliin/levyyn jossa joka letkun päässä oma nippa, eli siitä vaan vuorotellen joka nippaan rasvaa niin ei tarvi könytä koneen alla/puomeja yms niveliä liikutella että saa nipat näkyviin
Mieluiten näin. Jos haaroittaa kaikki samaan nippaan, niin silloin kaikki rasva menee siihen kohteeseen, johon helpoimmin pääsee. Muut jää ilman.
Neliveto mahdollistaa kiinnijäämisen entistä hankalampiin paikkoihin
arsa
Viestit: 697
Liittynyt: To Heinä 19, 2007 8:56 pm
Paikkakunta: keski-uusimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja arsa »

Suomela kirjoitti:Tänään rasvailin Valmet 755.... ohjekirja sanoo jotta kardaaniakselissa on 3 nippaa jotka voidellaan pohjapanssarissa olevien aukkojen kautta. Kardaanin etupään ja takapään ristikossa on nipat ja ne on helppo pyöritellä paikalleen kun nostaa etupään kuormaajalla ylös... mutta missä ihmeessä on tuo kolmas nippa, tietääkö joku?
Kolmas nippa takapäässä,booriakselissa voitelee akselin liukumista.
En muista enään oliko sille oma reikä.Pyörittelemällä löytyy,tai sitten on nippa ketkennut.
Avatar
ihmehitsari
Viestit: 18645
Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 8:56 pm
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ihmehitsari »

Siinä rasvauksessakin kannattaa pitää järki päässä.
Aikoinaan tuli viisaampien kirjoittajien opuksesta luettua, että liika rasva ei ole sekään laakereille hyväksi,
toki kyse oli teollisuusrasvauksesta ja ehken nopeammista pyörimisnopeuksista kuin karhin, lingon akselin tmv. mutta yhtäkaikki, liika on aina liikaa.
Ja muistakaa lopuksi pyyhkiä yli tursunneet vaseliinit pois nipoista, akseleiden kauloilta, rasvakuppien ympäriltä,
ne siinä ulkona mitään voitele vaan ovat moskan kerääjinä ja paikkojen sotkijoina.

Tässä jotain teollisuuden rasvavoitelusta, josta voi ehkä jotain ottaa opiksi omaan nuppiin

http://www.promaint.net/alltypes.asp?menu_id=496

http://www.promaint.net/alltypes.asp?menu_id=709
säästellen sippiin
k-pyörä
Viestit: 1547
Liittynyt: Ke Helmi 21, 2007 7:32 pm
Paikkakunta: rauma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja k-pyörä »

Semmonen köyhän rasvari on kätevä mis on putkella viety samaan jakotukkiin nipat. Esim rekan kääntökehä, ja miu 902 liipperissä puomin kaikki rasv.pisteet yhessä palikassa.
Ferkku
Viestit: 5140
Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:51 pm
Paikkakunta: suupohoja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ferkku »

Mun mielestä rasvanippa pitäis keksiä uudelleen. Sellainen nippa jossa olis lyhyt harva kierre ja suukappaleen sais kiertää siihen sormin. Olis paljon mukavampi rasvata ahtaita paikkoja kun ei tarvitsisi pitää koko aikaa suukappaletta kiinni ja oikeassa asennossa nipassa, eikä pursuaisi sivusta. Onneksi on sentään yhdenkäden prässi. Muuta en enää huoli.
Emppu
Viestit: 291
Liittynyt: Pe Maalis 07, 2008 7:54 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Emppu »

Laakerinmyyjä sanoi vihjeeksi että ei kannata suojattuun laakeriin heti lähteä tunkemaan paljoa rasvaa, koska jos painaa suojukset pullalleen niin sitten juuri pääsee lika ja vesi laakeriin sisälle. Eli edellisen mukaan kohtuus kaikessa.
Sitten on vielä erikseen erittäin huonosti tehdyt maatalouskoneet. Esimerkiksi kaikkien tuntema vahdelaatikko Juko kylvökone. Eihän niihin nippoihin edes saanut prässin päätä kiinni, puhumattakaan että jossain muovirattaassa kestäisi nippa kiinni.
Samaa voisi sanoa nivelakseleista, miten monta vuosikymmentä meni tajutessa että nippa kuuluu laittaa ristikon yhteen päähän jolloin siihen saa helposti rasvaa. Jos se on siellä ristikon keskellä niin se on lähes aina sen verran väärään suuntaan vinossa että ei siihen koneessa paikallaan ollessa rasvaa saa, varsinkin kun on suojukset päällä / edessä.
Kolmas asia mikä vähän huolettaa on uudempien traktoreiden olkatapit ja etuvedon ristikot, kun niissä ei ole enää nippoja. Miten pitkään ne kestänee "kestovoideltuna"?
Fiat640
Viestit: 3831
Liittynyt: To Helmi 25, 2010 2:40 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fiat640 »

Ferkku kirjoitti:Mun mielestä rasvanippa pitäis keksiä uudelleen. Sellainen nippa jossa olis lyhyt harva kierre ja suukappaleen sais kiertää siihen sormin. Olis paljon mukavampi rasvata ahtaita paikkoja kun ei tarvitsisi pitää koko aikaa suukappaletta kiinni ja oikeassa asennossa nipassa, eikä pursuaisi sivusta. Onneksi on sentään yhdenkäden prässi. Muuta en enää huoli.
Vähän olen samaa mieltä että olis kierre hyvä ainaki joskus. Yhen käen rässi hyvä mutta jos jotaki paikkaa rasvaa mihin ei taho mennä niin ei välttämättä jaksa pumpata.
Ripel
Viestit: 2506
Liittynyt: Su Loka 26, 2008 10:27 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ripel »

tuulen kirjoitti:Sen keskusvoitelun juju on se että keskusvoitelukikkarasta lähtee kerralla määrätty annos voiteluainetta jokaiseen siihen keskuskikkaraan liitettyyn voiteluaineputkeen.
Keskusvoitelu on eri asia, kun kestovoideltu.
Ja oisiko siitäkään "keskusvoitelu laitteesta" hyötyä pyhätöntä viikkoa kauemmin toisilla jos sitä rasvarässiäkään ei tule edes käytettyä tai koneita huollettua muuutenkaan. Se tyhjä tai häiriössä oleva voitelulaite ei paljoa voitele. Toisaalta tälläiset käyttäjät tuskin raskivat ostaa sitä rasvaria siihen raktoriin tai työkoneeseen.
A95-N
Viestit: 458
Liittynyt: Su Helmi 26, 2012 10:32 pm
Paikkakunta: Tornio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja A95-N »

tuttu kuorma-auto yrittäjä ostaa aina uuden scanian veturin+ sille puolikkaan sideloader konttiperävaunun kun tulee miljoona kilometriä vanhan mittariin. Silti aina jättää vetopöydän rasvarin ruksimatta lisävaruste listalta, vaikka noita vetopöytiä menee hyvälläkin rasvauksella vähintään 3 kpl siihen miljoonaan kilometriin mikä tulee noin 3 vuodessa..
Valtra A95N -06
Hege
Viestit: 559
Liittynyt: Ma Kesä 14, 2010 3:11 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hege »

Emppu kirjoitti: Kolmas asia mikä vähän huolettaa on uudempien traktoreiden olkatapit ja etuvedon ristikot, kun niissä ei ole enää nippoja. Miten pitkään ne kestänee "kestovoideltuna"?
Joo tuo minuakin ruvennut huolestuttamaan, reilu 9200h mittarissa ja käsittääkseni alkuperäiset ristikot ilman ongelmia. Olkatapeissa sentään on nipat ja ne voidellaan säännöllisesti.
jusipe
Viestit: 272
Liittynyt: Su Helmi 03, 2008 9:15 am
Viesti:

Voitelu

Viesti Kirjoittaja jusipe »

Ottamatta kantaa aikaisenpiin mielipiteisiin kerron omia kokemuksia.Ensinnäkin
voiteluaineen laatu:Ei ole ollenkaan yhdentekevää mitä voiteluainetta käytetään
eri kohteissa.Myyjät kauppaavat voiteluainetta, väitän että eivät edes kaikki tiedä voiteluaineen ominaisuuksista kovinkaan paljon?Voiteluaineen perusta
on voiteluaineen viskositeetti.Rasvallakin on voiteluaineena öljy jota on voitelu-
rasvassa noin 90%,loppu on saippuaa joka pitää voitelurasvan kiinteänä.Hitaasti
liikkuvat nivelet,laakerit ym.vaativat että on mahdollisimman korkeaviskosittet-
tinen voitelurasva jotta saavutetaan riittävä pintapaineen kesto voitelukohtees-
sa.Tällä saavutetaan riittävä voitelukalvo.Lämpötila,iskukuormitus ym.on myös
huomioitava.Yleensä kaupataan ns.kakkos kuokan rasvoja jotka eivät täytä
ollenkaan näitä vaatimuksia voitelukalvon suhteen.Kakkosluokan rasvojen vis-
kositetti on yleensä 150-220cst.Mutta kun käytetään täyssynteettistä voite-
luainetta jonka perusöljynviskositeetti on esim.460cst,on pintapaineen kesto
aivan eri luokkaa.(Vinkki Mobil SHC 460).Ns.rasvarit eli keskusvoiteluyksiköt
säädetään voitelukohteiden mukaan ja ovat erittäin "päteviä".
Mähis
Viestit: 551
Liittynyt: Ti Loka 13, 2009 11:38 pm
Paikkakunta: Sipoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mähis »

Emppu kirjoitti: Kolmas asia mikä vähän huolettaa on uudempien traktoreiden olkatapit ja etuvedon ristikot, kun niissä ei ole enää nippoja. Miten pitkään ne kestänee "kestovoideltuna"?
Traktorimyyjät voivat mainostaa, että ne on "Life time lubricated"-mallia :lol:
Valmet 602T
Case 580F
Hyster H60F
tessulandia

Viesti Kirjoittaja tessulandia »

Juu ei oo noissa -60 luvun laitteissa tietoakaan keskusvoitelusta,nippoja vaan,eikä taida tämänpäivän auton niveletkään kestää 100tkm vaihtamati!
Riippuu tietty autosta ja missä ajaa mutta onhan noita vaihdeltu jo jonkinverran.
Kylla joo oikea rasva oikeessa paikassa niin se pitää olla,väärä voi tehä jopa tuhojaan!
Avatar
Suomela
Viestit: 1844
Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 10:53 pm
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suomela »

arsa kirjoitti:
Suomela kirjoitti:Tänään rasvailin Valmet 755.... ohjekirja sanoo jotta kardaaniakselissa on 3 nippaa jotka voidellaan pohjapanssarissa olevien aukkojen kautta. Kardaanin etupään ja takapään ristikossa on nipat ja ne on helppo pyöritellä paikalleen kun nostaa etupään kuormaajalla ylös... mutta missä ihmeessä on tuo kolmas nippa, tietääkö joku?
Kolmas nippa takapäässä,booriakselissa voitelee akselin liukumista.
En muista enään oliko sille oma reikä.Pyörittelemällä löytyy,tai sitten on nippa ketkennut.
Jaa joo, etsin hiukan väärästä paikasta kun huolto-ohjeet näyttää sen sijainnin aika summittaisesti. Tuosta kuvasta päätellen sen voinee voidella sieltä samasta "peräreijästä" kuin se takemman ristinivelen... täytyypä tarkistaa. Se on siis tuo 1D.

Kuva
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ajomies, Bing [Bot], Broadspeed, Google [Bot], Tessu85, valtsu864 ja 72 vierailijaa