natikan turbotus

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

intikka533tdi96
Viestit: 715
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:11 pm
Viesti:

natikan turbotus

Viesti Kirjoittaja intikka533tdi96 »

olis tarkotus tässä joskus tulevaisuudessa turbottaa toi mun ih 533. Minkäslaista ja -merkkistä turboa tohon vois ajatella? moottori on 2,5 litranen kolmemukinen 45 heppanen. tarkoituksena ei ole tavoitella mitään älyttömiä tehoja vaan ihan sillai maltillisesti, lähinnä rassailla ihan mielenkiinnosta se siihen.
Admin
Viestit: 6092
Liittynyt: Ke Tammi 11, 2006 12:58 pm
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Admin »

Jos haluat oikein kunnon vislauksen niin laita ehdottomasti HOLSET. Ainakin nää switcherit ei oikein äännä, yksi tuommoisen rojektin parasya antiahan on turbon vislaus, jonka toki pittää kuulua!
mikä malli lie ollut valmet 502S:ssäs se saattaisi sopia. Laita myös välijäähy niin kone kestää pitempään, ja saat lämmöt pidettyä kurissa sekä pikkasen vielä tehoa!
Markkinoiden parhaimmat Wieska -lumilingot Kuuksenvaarasta. Soita 040-7306421 https://www.youtube.com/watch?v=IbiCOqk3fho
KL
Viestit: 637
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 6:56 pm
Viesti:

Sama aikomus mullakin kuin intikka533tdi96:lla

Viesti Kirjoittaja KL »

Pitäs saada turbo Ih 574:seen. Tuossa ihan pöydällä on irrotettuna Mitsubishi Galantin 1.9 Td:n turbo. Aattelin pukata sen Natikkaan vaikka se ei taida kyllä paljoa vislailla, tuskin pitää mitään ääntä. :D :D
Auttas varmaan myös tuohon Natikoiden tyypilliseen savutus-taipumukseen.
kalvaana
Viestit: 7332
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Ei 574 mitenkään ihmeellisesti savuta, jos suuttimet kunnossa. Ne Saksan natikat, kuten 844, 845, 956 ja mitä ne nyt olikaan savuttavat.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
KL
Viestit: 637
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 6:56 pm
Viesti:

Kyllä muuten savuttaa...

Viesti Kirjoittaja KL »

Minä lähen paikan päälle kahtoon jos tiedät yhdenkin kohtuullisesti saavuttavan 574:sen. Niitä ei ole(en ainaskaan usko ennenkä nään livenä semmosen) :lol:
taif
Viestit: 186
Liittynyt: Ke Kesä 07, 2006 8:54 am
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja taif »

valmet_500 kirjoitti:Jos haluat oikein kunnon vislauksen niin laita ehdottomasti HOLSET. Ainakin nää switcherit ei oikein äännä, yksi tuommoisen rojektin parasta antiahan on turbon vislaus, jonka toki pittää kuulua!
Minun käsitykseni mukaan turboahdin ei vihellä jos se on kunnossa?
Riku
Viestit: 515
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:05 pm
Paikkakunta: Entinen Jalasjärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Riku »

Onko järkevää turbottaa koneita jotka eivät ole heti tehty turboa varten. Minusta siinä tulee ongelmia koneen kestävyyden kanssa. Minulla turbotettu Case ( IH ) 845 ja pitää varmaankin pian tehdä tasapaino aksila remonttia ja tiedän muitakin turbotettuja 845 joissa ollut ongelmia tämän kyseisen aksilan kanssa. Case 845 ilman turboa todella luja ja sitkeä saksalainen. Siinä on turbolla lisätty tehoa vain 9 hv 83 - 92.
10/60 TenSpeed
Viestit: 378
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 1:01 pm
Paikkakunta: Kontiolahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 10/60 TenSpeed »

taif kirjoitti:
valmet_500 kirjoitti:Jos haluat oikein kunnon vislauksen niin laita ehdottomasti HOLSET. Ainakin nää switcherit ei oikein äännä, yksi tuommoisen rojektin parasta antiahan on turbon vislaus, jonka toki pittää kuulua!
Minun käsitykseni mukaan turboahdin ei vihellä jos se on kunnossa?
Sain armeija aikana ajokiksi aivan uuden 802 turbo valmetin ja kyllä se vihelsi, ei kai se ois uutena ollu jo epäkunnossa.
kalvaana
Viestit: 7332
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Meidän kylällä on yhdessä talossa 674 ja 845 Natikat. Kyllä se on toi 845, mikä savuaa koko ajan, mutta 674:stä ei näy mittään ihmeellistä. Velipojalla on 685, jonka samasta vehkeestä uudistettu versio ja sillä olen ajanu paljonkin, eikä savuta.

845 turbotettunaa ei savuta myöskään. Yhdesä talossa näkkyy olevan semmonen ja kovassa käytössä, eikä ole musta pilvi perässä.
Kaverilla oli saksan kutonen, oliko se ny 945 ja uudesta asti savu perässä, ku kaasua paino. Samanlainen se oli 8000 tuntia ajettunakin, kun meni vaihtoon.

Jos 574, 674 savuaa, ni huollon puutehan siinä on. Ilmanputsari voi olla tukossa tai suuttimet lopussa.

Muuten 574, 574:n moottori on saksalainen ja valuosat näyttää ihan samoilta, kuin 845:ssä. Ja näissä kaikissa mennee se tasapainotuskoneisto jossain vaiheessa. Turbolla ei ole sen asian kanssa tekemistä.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
KL
Viestit: 637
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 6:56 pm
Viesti:

Turbotuksen hyödyt?

Viesti Kirjoittaja KL »

Ymmärsinkö oikein Kalvaana että sunkin mielestä turbotus vähentää savutusta?
Siitä 574:sta vielä että olen 4-5 eri 574:n myyjältä Nettikoneessa kysynyt sähköpostilla että mitä mieltä olette oman koneenne savutuksesta ja kaikki ovat myöntäneet että savuttaa aika lailla kylmänä. Parissa on ollut moottoriremonttikin tehtynä joten siihen perustan käsitykseni 574:sen savuttamisesta yleensä( siis kylmänä lähinnä sinertävää savua).
Yhden savuttamattoman 574:sen olen nähnyt mutta siihen olikin asennettu turbo jälkikäteen ja se oli kuin eri planeetalta sen savutuksen suhteen ei yhtään sinistä kylmänäkään ja moottoriremonttia ei ole tehty siihen.
kalvaana
Viestit: 7332
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Turbo vähentää savutusta siksi, että palotilaan tulee niin paljon ylimääräistä ilmaa, että kaikki sinne sumutettu polttoaine pyrkii palamaan aika tarkasti. Imumoottorissa tahtoo olla isoilla syötöillä se ongelma, että kaikki löpö ei kerkiä palamaan työtahdin aikana.

Kylmäkäynnistyksen jälkeinen savutus johtuu ihan muusta. Syinä voi olla vuotava Thermostart-hehkutulppa, huonosti sumuttavat suuttimet, kantavat venttiiilit tai sitten alhaiset puristukset. Kylmänä toki savutusta senkin takia, että palotilat niin kylmiä hetken aikaa, ettei palaminen vaan ole täydellistä.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
intikka533tdi96
Viestit: 715
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:11 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja intikka533tdi96 »

tässä mun natikassa ei ole mitään tasapainoakseleita. kampiakselin päässä olevassa hihnapyörässä on vaan sellanen tasapinolimppu. tuo ainakin käy vaan tasasemmin mitä enemmän ottaa jenkaa, nyt ottaa jotain about 3000r/min eikä siitä enempää saakkaan ku on rajotinruuvi jo kokonaan ruuvattu pois. nopeutta oli gps:n mukaan 38km/h pitäs varmaan olla ihan todellista nopeutta ku on gps:llä mitattu. Luulin sitä kyllä paljon hitaammaksi ku kierroslukumittari näyttää nopeudeksi 2500r/min 26km/h. pitäs mitata jollain sähkösellä kiekkamittarilla noi kierrokset et tietäs paljoko ottaa ku se kuitenkin vonkasee vielä aikalailla ku polkasee siitä mihin mittari loppuu.

Joku Pajeron tai vastaavan turbo saattas olla tohon makkeimmillaan. Missähän hinnoissa kyseiset turbot liikkuu?
Ps. kyllä tuokin sinistä tyrkkää aikalailla putkesta ku kylmänä laittaa käyntiin, mutta ku lämpenee niin sininen loppuu ja putkesta alkaa virrata kuormituksesta riippuen enemmän tai vähemmän mustaa neekerinkäsivartta. :P
JH78
Viestit: 383
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 7:52 pm
Paikkakunta: Lohja, Nummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JH78 »

3-sylinterinen ei tarvitse tasapainoakselia. Ei se kyllä yhtä tasaisesti käy kuin kuutonen, mutta sopivilla kierroksilla tärinät tasoittuu.

Savutus taitaa olla neloskoneiden ominaisuus. Kun laitan 454:n (3-syl)käyntiin ei siitä tule kuin hetki valkoista savua. Sen parin minuutin jälkeen ei mitään jos ei rankempaa kuormaa. Vajaa 5t tuntia eikä tietääkseni mitään remonttia suuttimiin.

Kuutoskone kehittää kunnon savupilven 0 asteen lämmöstä käynnistäessä. Sen jälkeenkin tyhjäkäynnillä sinistä jos kone ei ole lämmin. Musta kanki piipusta kun on kuormaa sopivasti. Syöttöä on lisätty noin 10-15%. Keväästä asti on vasta tästä kokemusta.

Ja saa vapaasti tulla katsomaan tuota saksan kuutosta. Ei varmana savuta jos on lämpimäksi ajettu. Voisin vieläpä pistää sen pakkasesta käyntiin sitten kun niitä tulee. Huonosta käynnistyvyydestäkin kun niitä on moitittu. Vaatii kunnossa olevat polttoainelaitteet, hyvän akun ja pitkän yli minuutin hehkutuksen.
lennard
Viestit: 364
Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 8:56 pm
Paikkakunta: oulunlääni
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lennard »

Tuosta tasapainokoneistosta, eipä taida turbon takia kyllä heiketä. Kierrokset kun malttaa pitää ohjearvoissa, niin eiköhän nuo "pässinpallit" siellä pyöri niinkuin ennenkin. Itselläkin olisi 474 turpotus suunnitteilla ja juuri tuon savuamisenkin takia. Kyllä nämä kylmänä tahtoo olla sellaisia sinistelijöitä, kone D-209 ja vielä sisäänajossa.
KL
Viestit: 637
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 6:56 pm
Viesti:

Turbotus ja savutus

Viesti Kirjoittaja KL »

Täysin samaa mieltä Lennartin kanssa, se sinisavu on näissä Natikoissa luontainen taipumus vaikka ei esim Kalvaana sitä oikein uskokkaan. Muuten tässä on useampikin turbon asennusta suunnitteleva(Natikkaan) ja toivotaan että se joka sen ensimmäisenä oikeasti tekee niin tulkoon kertomaan tänne palstalle heti oliko vaikutusta sinisavuun vai ei. Ihan sen takia(sinisavun) ajattelin semmosen tuohon omaani värkätä, niistä tehoista niin väliä nuo 67 konia riittäis muutenkin mutta se savutus se ärsyttää tämmöstä vannoutunutta masinistia :D :D
pionit
Viestit: 143
Liittynyt: La Loka 14, 2006 12:10 pm
Paikkakunta: turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pionit »

pihassa seisoo juuri 784 jossa on turbo ja ei se kyllä savuta mutta vislailee todella hienosti :lol:
SamiT
Viestit: 6788
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SamiT »

Välillä tuntuu että näillä uusilla moottoripolttoöljyillä vanhat koneet savuttavat helposti tyhjäkäynnillä sellaista sinertävää huntua, olen arvellut että uudet polttoaineet tykkäisivät isommista ruiskutuspaineista mitä nämä vanhat pumput antavat, kuinka lie sitten totuuden laita.
KL
Viestit: 637
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 6:56 pm
Viesti:

Oliko vaikutusta?

Viesti Kirjoittaja KL »

Nimimerkille pionit sulle semmoinen kysymys että,
näitkös sen ennen sitä turbon asennusta, vaikuttiko se savutuksen määrään se turbo?
Vai onkos tossa 784:ssa ollut turbo uudesta asti? :)
lennard
Viestit: 364
Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 8:56 pm
Paikkakunta: oulunlääni
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lennard »

Tarkoitus olisikin saada ainakin naapurit ja lähiympäristö kuulemaan, jos vaikka saisi tuon jumpperin turbon viheltelemään. Tuosta ruiskutuspaineesta sen verran että kyllä kait näissäkin täytyy jonkin verran sitä olla kun suuttimien avautumispainekkin on n.210bar. Ei esikammiodieseleissä kuitenkaan ole näinkään paljon ja ei ne vaan savua millään polttoainella.
pionit
Viestit: 143
Liittynyt: La Loka 14, 2006 12:10 pm
Paikkakunta: turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pionit »

Tuo kone ei ole ollut alunperin tuossa 784 vaan metsäkoneessa ,mutta tänään juuri laitoimme toisen 784 ilman turboa samaa vuosimallia ja sekään ei savuttanut .
Mutta jos mietitään tarkemmin tuota turboa niin ahdettu kone ei kestä niin pitkään kuin ahtamaton .
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: boxer2000, DexMasZet ja 64 vierailijaa