Sampo 500
-
- Viestit: 6092
- Liittynyt: Ke Tammi 11, 2006 12:58 pm
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Sampo 500
1000 € plus alv, koppi tipautettu pois. Pysynkö erossa? Hinta olisi budjetissa... rahtipuijakin käytössä jos sattuu särkymään...
Muutamat hihnat vaativat laittoa, mutta koeajoin toissasyksynä, siitä asti seissyt. Syylärissä pieni vuoto.
Onko tuon surullisen kuuluisan jäähdyttäjän ropeli korvattavissa esim. sähköflektein?
Puitavaa on se kymppi-15 vuosittain. Rahtipuinti pikkulohkoilla päälle satanen/ha
Muutamat hihnat vaativat laittoa, mutta koeajoin toissasyksynä, siitä asti seissyt. Syylärissä pieni vuoto.
Onko tuon surullisen kuuluisan jäähdyttäjän ropeli korvattavissa esim. sähköflektein?
Puitavaa on se kymppi-15 vuosittain. Rahtipuinti pikkulohkoilla päälle satanen/ha
Markkinoiden parhaimmat Wieska -lumilingot Kuuksenvaarasta. Soita 040-7306421 https://www.youtube.com/watch?v=IbiCOqk3fho
-
- Viestit: 1502
- Liittynyt: Ti Helmi 05, 2008 10:34 am
- Paikkakunta: Juuka
- Viesti:
Osta pois! Katot ettei ole kiviä puitu, eli puintikelan varstat suorat eikä lohkeamia. Viettopinnan (se aaltopelti) kiinityskorvakot vilkaise sivuluukuista. Jos ei ole mutterit tiukalla niin särkee kiinityskorvakot ja pelti tulee pellolle. Kysäse vielä omistajalta onko pakkivaihde aiheuttanut ongelmia. Kyseisen rattaan lukitus akselille hoidettu sellaisella jousiprikalla, jonka rankemman vaihteenkäsittelijän kourissa irtoaa. Saa kyllä laitettua alakautta irrottamalla vaihteiston pojalevyn, eikä tarvia purkaa muuta. Meillä laitetiin pikku hitsipallot varmistamaan kiinityksen. On nyt pysynyt jo 15 vuotta. Viljasäiliölle tulevien ruuvien alapään laakerit menee usein, jos ei puhdista kunnolla puintien päätyttyä.
-
- Viestit: 243
- Liittynyt: Ti Helmi 20, 2007 9:06 pm
- Paikkakunta: Seinäjoki
- Viesti:
Sampo 500:n on käteensopiva kone ja hyvä puintiteholtaan. Heikkouksia on pääakselin joustokykin ja puhaltimen siivikot ( jos hitsatut),
jäähdyttimen puhaltimen siivikon laakerointi alimitoitettu ( vaihda laakerit riittävän usein) laakerien kuluneisuuden huomaa kyllä siivistä kokeilemalla. Viljansiitokierukoiden laakeroinnit kulutustavaraa.
Jos paljon ajettu tarkista puintikelan ja kohlimien laakerit.
Ise ostaisin, jos olisi tarvetta. Tuli ko.koneella puitua n. 100h/v x 20v,
eli jotain kokemusta koneesta on, olinhan niitä tekemässäkin muutaman vuoden.
jäähdyttimen puhaltimen siivikon laakerointi alimitoitettu ( vaihda laakerit riittävän usein) laakerien kuluneisuuden huomaa kyllä siivistä kokeilemalla. Viljansiitokierukoiden laakeroinnit kulutustavaraa.
Jos paljon ajettu tarkista puintikelan ja kohlimien laakerit.
Ise ostaisin, jos olisi tarvetta. Tuli ko.koneella puitua n. 100h/v x 20v,
eli jotain kokemusta koneesta on, olinhan niitä tekemässäkin muutaman vuoden.
Re: Sampo 500
Surullisen kuuluisa? En ymmärrä, puimuriyhtymällä oli 15 vuotta viissatanen ja alkuperäisillä laakereilla lähti eteenpäin. Lienee helppo tarkistaa laakereiden kunto eikä vaihtaminen voi olla kovin isotöinen. Vesipumpun laakereita sen pitkä hihna ja kumityynyjen varassa heiluva moottori rasittaa. Jossain myöhemmässä mallissa muistelen nähneeni apuakselin pitkää hihnaa varten moottorin yhteydessä.valmet_500 kirjoitti:1000 € plus alv, koppi tipautettu pois. Pysynkö erossa? Hinta olisi budjetissa... rahtipuijakin käytössä jos sattuu särkymään...
Muutamat hihnat vaativat laittoa, mutta koeajoin toissasyksynä, siitä asti seissyt. Syylärissä pieni vuoto.
Onko tuon surullisen kuuluisan jäähdyttäjän ropeli korvattavissa esim. sähköflektein?
- Matsikka
- Viestit: 16180
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
- Paikkakunta: Ylistaro
- Viesti:
Re: Sampo 500
Paljon harmillisempiakin kohtia viissatasesta löytyy kuin jäähdytinpuhaltimen laakeri.Cultor kirjoitti:Surullisen kuuluisa? En ymmärrä, puimuriyhtymällä oli 15 vuotta viissatanen ja alkuperäisillä laakereilla lähti eteenpäin. Lienee helppo tarkistaa laakereiden kunto eikä vaihtaminen voi olla kovin isotöinen. Vesipumpun laakereita sen pitkä hihna ja kumityynyjen varassa heiluva moottori rasittaa. Jossain myöhemmässä mallissa muistelen nähneeni apuakselin pitkää hihnaa varten moottorin yhteydessä.valmet_500 kirjoitti:1000 € plus alv, koppi tipautettu pois. Pysynkö erossa? Hinta olisi budjetissa... rahtipuijakin käytössä jos sattuu särkymään...
Muutamat hihnat vaativat laittoa, mutta koeajoin toissasyksynä, siitä asti seissyt. Syylärissä pieni vuoto.
Onko tuon surullisen kuuluisan jäähdyttäjän ropeli korvattavissa esim. sähköflektein?
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
-
- Viestit: 15608
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
- Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
- Viesti:
Terälaite kannattaa kunnostaa hyvin . Tuon ajan Sampoissa on aika hidas terä, ja liike ei tahdo mennä riittävästi kynnen yli, jos on pallonivelissä ja "vemputtimessa" klappia.
Ja sitten kun ei leikkaa hyvin, alkaa tulla juuriheinätakkua, joka tukkii ja jumii. Sampo 500:n puintikoneisto kyllä selvittää sen mitä terästä saa menemään.
-SS-
Ja sitten kun ei leikkaa hyvin, alkaa tulla juuriheinätakkua, joka tukkii ja jumii. Sampo 500:n puintikoneisto kyllä selvittää sen mitä terästä saa menemään.
-SS-
-
- Viestit: 6092
- Liittynyt: Ke Tammi 11, 2006 12:58 pm
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Re: Sampo 500
Avaisitko näitä harmillisia kohteita?Matsikka kirjoitti:Paljon harmillisempiakin kohtia viissatasesta löytyy kuin jäähdytinpuhaltimen laakeri.Cultor kirjoitti:Surullisen kuuluisa? En ymmärrä, puimuriyhtymällä oli 15 vuotta viissatanen ja alkuperäisillä laakereilla lähti eteenpäin. Lienee helppo tarkistaa laakereiden kunto eikä vaihtaminen voi olla kovin isotöinen. Vesipumpun laakereita sen pitkä hihna ja kumityynyjen varassa heiluva moottori rasittaa. Jossain myöhemmässä mallissa muistelen nähneeni apuakselin pitkää hihnaa varten moottorin yhteydessä.valmet_500 kirjoitti:1000 € plus alv, koppi tipautettu pois. Pysynkö erossa? Hinta olisi budjetissa... rahtipuijakin käytössä jos sattuu särkymään...
Muutamat hihnat vaativat laittoa, mutta koeajoin toissasyksynä, siitä asti seissyt. Syylärissä pieni vuoto.
Onko tuon surullisen kuuluisan jäähdyttäjän ropeli korvattavissa esim. sähköflektein?
Markkinoiden parhaimmat Wieska -lumilingot Kuuksenvaarasta. Soita 040-7306421 https://www.youtube.com/watch?v=IbiCOqk3fho
-
- Viestit: 6082
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:12 pm
- Viesti:
Johan tuossa muutama tulikin jo edellä, ja lisäksi omassa Sampossa ainakin rajaislietso osaa tukkeentua, ilmeisesti siivet kuluneet. Kuvittelin talven aikana korjaavani sen, mutta eipä ole ehtinyt. Josko ennen puinteja saisi aikaiseksi.
Fordson Major Diesel -56 Fordson Super Major Manuel 2703E -62 Fordson Super Major Weatherill -62 Ford 5000 +Vammas kersantti -75 BM Volvo T600 -71 + Ponsse S15 vaunu Sampo Rosenlew 500 -79 Case IH mx4230 -96 Valtra T120 -05
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: Pe Loka 10, 2008 4:56 pm
- Viesti:
tässäpä aiempaa keskustelua kyseisestä koneesta
en väitä että kaikki olis ollut koneesta kiinni. osa myös kuskista...
mutta onpahan tuossa jotain lukemista aiheesta.
kolmannella sivulla on lueteltu kaikki mitä hajos syksyn aikana.
http://www.masinistit.com/viewtopic.php ... 1a66a3adea
en väitä että kaikki olis ollut koneesta kiinni. osa myös kuskista...
mutta onpahan tuossa jotain lukemista aiheesta.
kolmannella sivulla on lueteltu kaikki mitä hajos syksyn aikana.
http://www.masinistit.com/viewtopic.php ... 1a66a3adea
Ei tunnu tässä konkurssissa.
-
- Viestit: 6788
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
- Paikkakunta: Paimio
- Viesti:
- Matsikka
- Viestit: 16180
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
- Paikkakunta: Ylistaro
- Viesti:
Re: Sampo 500
Ajovariaattorin kanssa oli tuskaa, rajaislietson siivet kulutustavaraa samoin viljakierukka. Jotkut remmet menee monen mutkan kautta, ei hyvä, siinä jotakin. Ikävä ei ole tullut.valmet_500 kirjoitti:Avaisitko näitä harmillisia kohteita?Matsikka kirjoitti:Paljon harmillisempiakin kohtia viissatasesta löytyy kuin jäähdytinpuhaltimen laakeri.Cultor kirjoitti:Surullisen kuuluisa? En ymmärrä, puimuriyhtymällä oli 15 vuotta viissatanen ja alkuperäisillä laakereilla lähti eteenpäin. Lienee helppo tarkistaa laakereiden kunto eikä vaihtaminen voi olla kovin isotöinen. Vesipumpun laakereita sen pitkä hihna ja kumityynyjen varassa heiluva moottori rasittaa. Jossain myöhemmässä mallissa muistelen nähneeni apuakselin pitkää hihnaa varten moottorin yhteydessä.valmet_500 kirjoitti:1000 € plus alv, koppi tipautettu pois. Pysynkö erossa? Hinta olisi budjetissa... rahtipuijakin käytössä jos sattuu särkymään...
Muutamat hihnat vaativat laittoa, mutta koeajoin toissasyksynä, siitä asti seissyt. Syylärissä pieni vuoto.
Onko tuon surullisen kuuluisan jäähdyttäjän ropeli korvattavissa esim. sähköflektein?
vaihdoin 680:een ja paljon paremman sain.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
-
- Viestit: 1371
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:49 pm
- Viesti:
Tuo jormawiljamin lista on aika osuva, meille tuli 500:nen vuonna -79 ensimmäisiä sitä mallia, se on vieläkin aktiivikäytössä tuossa naapurissa, tosin hehtaareja ajetaan enää just toi 10-15 vuosittain, enemmän oli meillä remonttia 680 mallissa jotenkin huono -87 vuosikerta, tämä 2045 tuntuu taas kestävän hyvin, hyvät muistot jäi 500:sesta.
-
- Viestit: 3001
- Liittynyt: Ti Joulu 05, 2006 11:34 pm
- Paikkakunta: satakunnan suur-Lappi
- Viesti:
Lietso, kuten myös ajovariaattori ovat "pääakselilla" ja pysyvät ehjinä, mikäli vaan se pahamaineinen moottorin ja tämän pääakselin välinen rättinivel on kunnossa ja oikein kohdistettu. Rättinivelen ja muiden pääakselilla olevien osien tuhoa edistää moottorin pitäminen pitkään tyhjäkäynnillä, eivät kestä kolmoskoneen epätasaista käyntiä.
Kairojen päiden laakerit ovat helposti vaihdettavia ns. y-laakereita.
En usko, että jäähdyttäjän ropelli huomaamatta laukeaa, kannattaa sitä välillä kädellä koittaa, onko klappia tullut.
Puintiteho viissatasessa riittää muutamalle kymmenelle hehtaarille vallan hyvin. Masinisti varmaan pärjää tällä aika pitkälle, kun pikkuvioista selviäminen ei ole mikään ongelma ja hiukan viitsii koneen kuntoa seurata.
Kairojen päiden laakerit ovat helposti vaihdettavia ns. y-laakereita.
En usko, että jäähdyttäjän ropelli huomaamatta laukeaa, kannattaa sitä välillä kädellä koittaa, onko klappia tullut.
Puintiteho viissatasessa riittää muutamalle kymmenelle hehtaarille vallan hyvin. Masinisti varmaan pärjää tällä aika pitkälle, kun pikkuvioista selviäminen ei ole mikään ongelma ja hiukan viitsii koneen kuntoa seurata.
Tyhjät tynnyrit kolisevat eniten
-
- Viestit: 1371
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:49 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 6788
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
- Paikkakunta: Paimio
- Viesti:
Oma puimurini on Sampo 600 vm. -85 ja on ollut nyt 12 vuotta omistuksessa se. Siinä ajassa puitu 65-85 hehtaaria vähintään vuosittain rippuen rahtipuinnista. Koneen valitsin silloin 2000 keväällä perusteena ostaa parhaimman oloisen yksilön mitä oli tarjolla, oli kyllä kalliskin silloin mutta on ollut tosi huoleton peli ikään verrattuna. Kaksi kertaa on näiden vuosien aikana tullut puinnin keskeyttävä vika, monta kohdetta on korjattu muuten yleisessä tarkkailussa havaittujen puutteiden vuoksi. Ainoat laakerit ovat olleet ajovariaattorin laakerit varmuuden vuoksi ja puhaltimen variaattorin laakerit oli ihan sököt ja samoin se keskilimppu. Nämä variaattorit sinällään ovat hyvin rakennetut 600:ssa, mutta puhaltimen variaattoria ei saa voideltua kuin purkamalla ja sitä en tiennyt heti ja pääsi kulumaan ja ruostumaan sisältä. Nyt on availtu silloin tällöin ja pysyy sekin kunnossa. 500:ssa on tuo ajovariaattori ihan erilainen kuin 600:ssa jossa se on likkuvalla välipyörällä. Sampolla pärjää hyvin kunhan tarkkailee konetta ja korjaa hiukan ennen isoa paukkua. Nytkin omasta menee uusiksi kaikki seulaston kumipuslat ja teränkäytön laakeroinnit ennen puinteja.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
-
- Viestit: 3001
- Liittynyt: Ti Joulu 05, 2006 11:34 pm
- Paikkakunta: satakunnan suur-Lappi
- Viesti:
Re: Sampo 500
Tässä on mainittu pystykairojen olevan kulutustavaraa. Omassanikin on säiliöön tuleva kyllä silminnähden kulunut, mitenkäs sen remonttitarve käytännössä ilmenee? Pitäiskö pohjakuljettimen räikän alkaa pärisemään, jos ei pystyruuvit enää riittävästi kuljeta?
Tyhjät tynnyrit kolisevat eniten
-
- Viestit: 1852
- Liittynyt: Ke Marras 26, 2008 6:01 pm
- Viesti:
Re: Sampo 500
juu mulla on vm 84 sampo 500 hytillä ja ilmankostutuksella.. no 2 v ollu käyttämättä.viimeksi puitu 5 ha ja jätetty toimivana talliin seisomaan.puhdasta kauraa teki viimex, naapurikin ihmetteli .joutais myyrä jo.....
-
- Viestit: 5767
- Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
- Paikkakunta: Perniö As.
- Viesti:
Re: Sampo 500
Minkä verran on tunteja ajettu ?
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
-
- Viestit: 515
- Liittynyt: Ma Joulu 30, 2013 4:14 pm
- Viesti:
Re:
Kymmenen vuotta vanha juttu, että tuskin tähän apua mutta kun se 600 Sampon tuulivariaattori tuntuu olevan aina vaan monelle tuskana, ja sitä availlaan jopa vuosittain. Meille kun semmonen tuli, niin myyjä neuvoi purkamaan ja rasvaamaan sen aina syksyllä viimeksi, muuten kuulemma jumittaa. Ensimmäisenä syksynä avattiin, ja samalla porattiin keskilimppuun reikä ja rasvanippa, eikä ole ollut mitään murhetta siitä variaattorista koskaan. Kannattaa tehdä, kyllä Sampossa sitä huolenpitoo riittää ilman yhden osan jatkuvaa aukomistakin.SamiT kirjoitti: ↑Pe Huhti 27, 2012 7:47 am Oma puimurini on Sampo 600 vm. -85 ja on ollut nyt 12 vuotta omistuksessa se. Siinä ajassa puitu 65-85 hehtaaria vähintään vuosittain rippuen rahtipuinnista. Koneen valitsin silloin 2000 keväällä perusteena ostaa parhaimman oloisen yksilön mitä oli tarjolla, oli kyllä kalliskin silloin mutta on ollut tosi huoleton peli ikään verrattuna. Kaksi kertaa on näiden vuosien aikana tullut puinnin keskeyttävä vika, monta kohdetta on korjattu muuten yleisessä tarkkailussa havaittujen puutteiden vuoksi. Ainoat laakerit ovat olleet ajovariaattorin laakerit varmuuden vuoksi ja puhaltimen variaattorin laakerit oli ihan sököt ja samoin se keskilimppu. Nämä variaattorit sinällään ovat hyvin rakennetut 600:ssa, mutta puhaltimen variaattoria ei saa voideltua kuin purkamalla ja sitä en tiennyt heti ja pääsi kulumaan ja ruostumaan sisältä. Nyt on availtu silloin tällöin ja pysyy sekin kunnossa. 500:ssa on tuo ajovariaattori ihan erilainen kuin 600:ssa jossa se on likkuvalla välipyörällä. Sampolla pärjää hyvin kunhan tarkkailee konetta ja korjaa hiukan ennen isoa paukkua. Nytkin omasta menee uusiksi kaikki seulaston kumipuslat ja teränkäytön laakeroinnit ennen puinteja.
- Matsikka
- Viestit: 16180
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
- Paikkakunta: Ylistaro
- Viesti:
Re: Re:
Purkupörssi valmistaa ja myy Sampoon toimivaa puhaltimen variaattoripyörää.5424155 kirjoitti: ↑Ti Elo 16, 2022 8:23 amKymmenen vuotta vanha juttu, että tuskin tähän apua mutta kun se 600 Sampon tuulivariaattori tuntuu olevan aina vaan monelle tuskana, ja sitä availlaan jopa vuosittain. Meille kun semmonen tuli, niin myyjä neuvoi purkamaan ja rasvaamaan sen aina syksyllä viimeksi, muuten kuulemma jumittaa. Ensimmäisenä syksynä avattiin, ja samalla porattiin keskilimppuun reikä ja rasvanippa, eikä ole ollut mitään murhetta siitä variaattorista koskaan. Kannattaa tehdä, kyllä Sampossa sitä huolenpitoo riittää ilman yhden osan jatkuvaa aukomistakin.SamiT kirjoitti: ↑Pe Huhti 27, 2012 7:47 am Oma puimurini on Sampo 600 vm. -85 ja on ollut nyt 12 vuotta omistuksessa se. Siinä ajassa puitu 65-85 hehtaaria vähintään vuosittain rippuen rahtipuinnista. Koneen valitsin silloin 2000 keväällä perusteena ostaa parhaimman oloisen yksilön mitä oli tarjolla, oli kyllä kalliskin silloin mutta on ollut tosi huoleton peli ikään verrattuna. Kaksi kertaa on näiden vuosien aikana tullut puinnin keskeyttävä vika, monta kohdetta on korjattu muuten yleisessä tarkkailussa havaittujen puutteiden vuoksi. Ainoat laakerit ovat olleet ajovariaattorin laakerit varmuuden vuoksi ja puhaltimen variaattorin laakerit oli ihan sököt ja samoin se keskilimppu. Nämä variaattorit sinällään ovat hyvin rakennetut 600:ssa, mutta puhaltimen variaattoria ei saa voideltua kuin purkamalla ja sitä en tiennyt heti ja pääsi kulumaan ja ruostumaan sisältä. Nyt on availtu silloin tällöin ja pysyy sekin kunnossa. 500:ssa on tuo ajovariaattori ihan erilainen kuin 600:ssa jossa se on likkuvalla välipyörällä. Sampolla pärjää hyvin kunhan tarkkailee konetta ja korjaa hiukan ennen isoa paukkua. Nytkin omasta menee uusiksi kaikki seulaston kumipuslat ja teränkäytön laakeroinnit ennen puinteja.
Laiskana ihimisenä en oo muutamahan syksyhyn sitä eres rasvannu mutta toimii. Alkuperäinen on lähinnä huono vitsi.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Hardo, korsteeni, Paalari, tono ja 49 vierailijaa