Jakohihnan vaihtoon ohjetta

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

konty
Viestit: 917
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2011 12:52 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja konty »

sampomiäs kirjoitti:
katoi kirjoitti:Toisilla ne autot kestää ja toisilla ei. Taitaa riippua vähän käyttäjästä.
Tosiaan ei ole Volvosta vaihdettu etupyörän laakereita eikä laturiakaan.
Ei ole eberiä. Normaalia jarruremonttia ja iskarit. Puslat ja niveletkin tuntuu kestävän, johtuisikohan se meikäläisen rauhallisesta ajotavasta.
Vaihtaahan ne kaikilla korjaamoilla hihnoja, mutta kyllä se merkkikorjaamon hihnanvaihto on huolellisempaa. Siellä on merkkikohtaiset mittarit ja kokemus. Löysä kireys muuttaa jo venttiilien ajoitusta ja liian kireällä oleva hihna rasittaa hihnaa ja rullia ja voivat hajota.
Jos jakopää leviää niin tulee kalliiksi korjata jos venttiilit lyö mäntiin puhutaan sitten useista tuhansista euroista.
Ei näillä yleiskorjaamoilla ole varaa ostaa joka merkkiin sopivia mittareita ja työkaluja ja jotkut ovatkin sanoneet minullekin suoraan että tuota remonttia ei kannata tehdä heillä vaan se on merkkikorjaamolla paras tehdä.
Monesti merkkikorjaamolla joku erikoisen hankala homma tapahtuu nopeammin kun on erikoistyökalut.

Eukkohan tuolla ajelee työmatkaa 90km päivässä, alkumatka huonoa kuoppaista soratietä joka osaltaan vaikutta nivelien kestoon, iskunvaimentimet on alkuperäset kuitenkin, radetangonpää ei kelvannut viime katsastuksessa, jarrulevytkin liian ohkaset mutta kelpasivat vielä. Moottoreista sen verran että 2004 jälkeen näihin pikku volvoihin tuli psa:n hdi D4204T tai D4164T, tuo volvon "oma" D5 tuli isompiin "aitoihin" volvoihin, nyt sen saa uusiin pienempiinkin. Tästä nyt ei ollut apua aloittajan kysymykseen
Ahdashan se on muttei mikään ihme homma, eihän siinä kun koneen kannake eessä. Mites onko tietoa siitä kampiakselista että onko kiilaa vai kartiollako ?
sampomiäs
Viestit: 1371
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:49 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sampomiäs »

Tästä hdi psa,sta en tiedä, mutta ainakin vanhemmissa saman merkkisissä etukammio dieseleissä on kiilalla, juu moottorin kannake, etupyörä ja sisälokasuoja pitää kai irrotta pois tieltä, ainakin vanhemmassa mallissa oli niin. vai oliko siinä sisälokarissa joku luukku.
konty
Viestit: 917
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2011 12:52 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja konty »

Hihna tuli vaihettua ja kiristin, apurulla ja vesipumppu.
Samalla suodattimet ja öljyt.
Ettei ois Foordin tekele tuo moottori, ainakin ilmanputsarissa luki ford.
On sittin metka ilmata tuo polttoainesysteemi.
Kiitokset vaan neuvoista!
Welding helmet
Viestit: 322
Liittynyt: Ke Elo 20, 2008 8:16 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Welding helmet »

Muistaako kukaan minkä kätinen kierre on auton moniurahihnan hihnapyörän
kiinnitys pultissa kampiakselin päässä. Auto on Mitsubishi Carisma vm.97
moottori bensa 1.6 l.

Olisi mukava tietää kun viimeksi kun jakohihnaa vaidoin olin jo luopumassa toivosta kun paineilma avaajalla taoin pulttia auki ja vasta silloin lähti.
Tietää ainakin oikeaan suuntaan koittaa. Kai sen voi jotenkin lukitakkin jos osaa.
Tumppi 865
Viestit: 8135
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Eiköhän tuossa ole oikeakätinen kierre, ei ainakaa asennusohjeessa mitää poikkeavaa mainita.
Ajomies
Viestit: 28021
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Oikeakätinen se on!
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Welding helmet
Viestit: 322
Liittynyt: Ke Elo 20, 2008 8:16 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Welding helmet »

Hyvi lähti, kiitos neuvosta. Metrinen varsi, hylsy ei siis puolentuuman
väätiöstä. Metrinen varsi ja nelonen päälle ja jarru pohjaan.

Nyt on ongelma kun kiristimen pultin kiinnittämisen takia pitää sellainen valuosa
irroittaa ja valuosaa ei taas saa kiristin paikallaan takaisin.
Pitaakö ohjaustehostimen pumppu ottaa irti vai nokka- akselin ratas jotta saa
valuosan takaisin?
Welding helmet
Viestit: 322
Liittynyt: Ke Elo 20, 2008 8:16 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Welding helmet »

Hyvi lähti, kiitos neuvosta. Metrinen varsi, hylsy ei siis puolentuuman
väätiöstä. Metrinen varsi ja nelonen päälle ja jarru pohjaan.

Nyt on ongelma kun kiristimen pultin kiinnittämisen takia pitää sellainen valuosa
irroittaa ja valuosaa ei taas saa kiristin paikallaan takaisin.
Pitaakö ohjaustehostimen pumppu ottaa irti vai nokka- akselin ratas jotta saa
valuosan takaisin?
Welding helmet
Viestit: 322
Liittynyt: Ke Elo 20, 2008 8:16 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Welding helmet »

Valarauta kappaleen ja kiristimen
asennusongelma ratkesi.
Valurautakappaleen ja hihnan kiristimen
pultin saa paikoilleen siten että laittaa
valurautakappaleen melkein paikoileen.
Sitten kiristimen valaurautakappaleen
sisään. Muistaakseni ensin löysään
pystuun. Siitä osat saa liikuteltua paikoilleen.
Eli nokkaakselin ratasta tai tehostimen
hydraulipumppua ei tarvi irroittaa.
Niksuliini
Viestit: 240
Liittynyt: Pe Tammi 31, 2014 6:36 pm
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

toyota corolla 1.3 -98vm

Viesti Kirjoittaja Niksuliini »

Oisko kellään antaa hyviä ohjeita tai lähettää mustaa valkosella sähköpostiin miten jakohihna, vesipumppu ja rullat vaihetaan, ruuvari pysyy kädessä ja monestikin onnistunu joten ei olisi kiinostusta maksaa 300e työstä, tilaa tuntuisi olevan koneessa. Olen joskus vaihtanut opastuksella honda civikkii siitä mitään muistamatta. Jos jako menis pieleen onko tämä semmoinen kone mikä menisi hajalle? Kun josai luki et 1.6 ei hajoa vaikka hihna menis poikki tms.. onko se vaihtoväli sen 5v / 100 tkm?
Ajomies
Viestit: 28021
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: toyota corolla 1.3 -98vm

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Niksuliini kirjoitti:Oisko kellään antaa hyviä ohjeita tai lähettää mustaa valkosella sähköpostiin miten jakohihna, vesipumppu ja rullat vaihetaan, ruuvari pysyy kädessä ja monestikin onnistunu joten ei olisi kiinostusta maksaa 300e työstä, tilaa tuntuisi olevan koneessa. Olen joskus vaihtanut opastuksella honda civikkii siitä mitään muistamatta. Jos jako menis pieleen onko tämä semmoinen kone mikä menisi hajalle? Kun josai luki et 1.6 ei hajoa vaikka hihna menis poikki tms.. onko se vaihtoväli sen 5v / 100 tkm?
Hivenen helpottaisi ohjeiden antoa, jos tietäisi mikä laite kyseessä?
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Mistrall
Viestit: 359
Liittynyt: Ma Kesä 28, 2010 8:20 pm
Paikkakunta: Pohjois-karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mistrall »

^^^^ tuossahan se lukee ylhäällä :D
Manuel

Viesti Kirjoittaja Manuel »

1,6 VW dieselistä olen vaihtanut monta kertaa hihnan. Nykyisessä ketju.

Korjaamokäsikirjan osto ja työkalut tein itse, eli hihnan kiristystyökalun, nokka-akselin lukituslatan ja heittokellon pitimen sorvautin.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], raute, ylioyja ja 50 vierailijaa