Nelipyöräinen 1502?

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Pyöränpyörittäjä
Viestit: 705
Liittynyt: To Loka 04, 2012 7:54 pm
Viesti:

Re: Nelipyöräinen 1502?

Viesti Kirjoittaja Pyöränpyörittäjä »

trahata kirjoitti: Su Loka 16, 2022 8:10 pm Hytti sinällään on paikallaan mutta "lonkat" eli takaakseliputket käännetty 1/4 kierrosta alaspäin jolloin maavara kasvaa ja kone lyhenee.Puuttuvaa vaihdekeppiä ihmettelin myös liekö muutettu taakse .
Katsoppas tarkemmin,hytin etuseinän ja moottorin välissä kuuluisi olla akku,ei mahdu millään sekä polttoainetankin täyttö kuuluisi olla hytin ulkopuolella noin kymmenen senttiä eikä tulla tuolta hytin alta eli veikkaisin noin 15-20cm siirretty hyttiä eteenpäin.
Valmetilla...
Viestit: 802
Liittynyt: Ma Maalis 11, 2019 1:12 pm
Viesti:

Re: Nelipyöräinen 1502?

Viesti Kirjoittaja Valmetilla... »

Akku näkyy olevan hytissä penkin alla, onko sitten nokalla pumppu kun ilmanpuhdistaja on peltien sivulla. Onnistuuko Valmetissa ronkan pyöräytys neljänneksen?

Ulosoton kytkimen vipuakaan ei ole

Meillä päin oli/on kyllä noita valmetteja joista virallinen katto puuttui ja tilalla oli paksu vanerilevy, ilmeisesti jossain nosturi hommissa olivat uudempina palvelleet.
Pyöränpyörittäjä
Viestit: 705
Liittynyt: To Loka 04, 2012 7:54 pm
Viesti:

Re: Nelipyöräinen 1502?

Viesti Kirjoittaja Pyöränpyörittäjä »

Valmetilla... kirjoitti: Su Loka 16, 2022 9:47 pm Akku näkyy olevan hytissä penkin alla, onko sitten nokalla pumppu kun ilmanpuhdistaja on peltien sivulla. Onnistuuko Valmetissa ronkan pyöräytys neljänneksen?

Ulosoton kytkimen vipuakaan ei ole

Meillä päin oli/on kyllä noita valmetteja joista virallinen katto puuttui ja tilalla oli paksu vanerilevy, ilmeisesti jossain nosturi hommissa olivat uudempina palvelleet.
Kyllä yhessä kuvassa näkyy juuri ja juuri ulosoton kytkinvipu.
Pyöränpyörittäjä
Viestit: 705
Liittynyt: To Loka 04, 2012 7:54 pm
Viesti:

Re: Nelipyöräinen 1502?

Viesti Kirjoittaja Pyöränpyörittäjä »

Pyöränpyörittäjä kirjoitti: Su Loka 16, 2022 9:27 pm
trahata kirjoitti: Su Loka 16, 2022 8:10 pm Hytti sinällään on paikallaan mutta "lonkat" eli takaakseliputket käännetty 1/4 kierrosta alaspäin jolloin maavara kasvaa ja kone lyhenee.Puuttuvaa vaihdekeppiä ihmettelin myös liekö muutettu taakse .
Katsoppas tarkemmin,hytin etuseinän ja moottorin välissä kuuluisi olla akku,ei mahdu millään sekä polttoainetankin täyttö kuuluisi olla hytin ulkopuolella noin kymmenen senttiä eikä tulla tuolta hytin alta eli veikkaisin noin 15-20cm siirretty hyttiä eteenpäin.
Niin paljon omituiselta noi mittasuhteet vaikutti että piti käydä pihalla 702 kattomassa niin tuon hyttiä on siirretty eteenpäin noin 20cm ja ylöspäin starttimoottorin korkeuden verran,originaalissa oven alareuna startin alareunassa ja tuossa yläreunassa.
Originaalissa samankokosella renkaalla renkaan ja oven välinen etäisyys noin 10cm,tuossa ovat lähempänä vaikka hyttiä siirretty eteenpäin eli ronkat on käännetty eteenpäin saaden keulaa lyhyemmäksi.
Pyöränpyörittäjä
Viestit: 705
Liittynyt: To Loka 04, 2012 7:54 pm
Viesti:

Re: Nelipyöräinen 1502?

Viesti Kirjoittaja Pyöränpyörittäjä »

Tarkemmin aatellen trahata on luultavasti oikeassa ronkkien asennosta,alaspäin kääntäen siirtuisköhän noin 30cm eteenpäin kuin myös alaspäin,jos oisvat eteenpäin ei ovi mahtuis enää aukeamaan
tane II
Viestit: 5332
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:05 pm
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja tane II »

Juice kirjoitti: La Loka 15, 2022 4:02 pm
Admin kirjoitti: Ma Huhti 09, 2012 5:40 pm
hankkijamies kirjoitti:Oliko 502 S-versio?
Vai onko oliko tuo kirjotusvirhe?
Juujuu, yksi niistä protoista videolla :wink:
Niiden pohjalta kehitettiin sitten 602, vahvistamalla niitä paikkoja jotka 502-S versioissa ratkesi, kuten mm. kytkinakselit.
https://www.tori.fi/pohjois-pohjanmaa/V ... m?ca=3&w=2

Meinasin lentää selälleni kun tuli ilmoitus vastaan :shock: Aika selkeästi on ykkössarjan 602 näköinen. Pakoputki näyttää kyllä vaparin putkelta mutta kait tuolla mutka putkessa on?
Vähän ohi aiheesta, mutta Salossa oli joku vuosi sitten myynnissä 504, jonka kone näytti tältä:

Kuva

Kuva

Tästä keskusteltiin aikanaan "Kysy Valmet moottoreista"-ketjussa, mutta en nyt sitä kohtaa tuosta pitkästä ketjusta löytänyt.
jiipee
Viestit: 10753
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Nelipyöräinen 1502?

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Pyöränpyörittäjä kirjoitti: Su Loka 16, 2022 9:27 pm
trahata kirjoitti: Su Loka 16, 2022 8:10 pm Hytti sinällään on paikallaan mutta "lonkat" eli takaakseliputket käännetty 1/4 kierrosta alaspäin jolloin maavara kasvaa ja kone lyhenee.Puuttuvaa vaihdekeppiä ihmettelin myös liekö muutettu taakse .
Katsoppas tarkemmin,hytin etuseinän ja moottorin välissä kuuluisi olla akku,ei mahdu millään sekä polttoainetankin täyttö kuuluisi olla hytin ulkopuolella noin kymmenen senttiä eikä tulla tuolta hytin alta eli veikkaisin noin 15-20cm siirretty hyttiä eteenpäin.
Hytin siirto/nosto näkyy myös yhdessä kuvassa konepellin ja etukappaleen välisestä kulmasta, eli konepelti on takaa ylempänä kuin edestä. Konepellin etupäädyn kulmaakin lienee muutettu tästä syystä.

Mikä mahtaa olla syynä, että vaunun vedon kardaania ei ole kellotettu 1:1 vaan pienellä kulmavirheellä?
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
SPS1975
Viestit: 2249
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Nelipyöräinen 1502?

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

Mikä mahtaa olla syynä, että vaunun vedon kardaania ei ole kellotettu 1:1 vaan pienellä kulmavirheellä?
[/quote]

Jos tarkoitat tuota ristikoiden suhdetta toisiinsa, niin veikkaan että asentajalle on sattunut moka edellisessä kasauksessa ja laippa on mennyt yhden pykälän vika asentoon booreissaan kun on viimeksi kasattu.
390
Viestit: 519
Liittynyt: Ma Joulu 14, 2015 9:47 pm
Paikkakunta: Kanta-häme
Viesti:

Re: Nelipyöräinen 1502?

Viesti Kirjoittaja 390 »

En tunne valmettien vaihteistoja mutta olisko tuo kuormatraktori momentin muunnin laatikolla kun niitä keppien puuttumisia tossa ihmeteltiin. onko näissäkin 4+4 muunninversiossa?
trahata
Viestit: 818
Liittynyt: Su Joulu 30, 2012 11:20 am
Viesti:

Re: Nelipyöräinen 1502?

Viesti Kirjoittaja trahata »

900-1100-11021112 on saanut myös muunninlaatikolla ainakin,702.sta en muista nähneeniM mallina ja kytkin poljin kertois kovan laatikon suuntaan
Eepee
Viestit: 6383
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:13 am
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: Nelipyöräinen 1502?

Viesti Kirjoittaja Eepee »

Minäkin joskus haaveilin nelipyöräisestä 1502:sta, kävin koeajamassakin, mutta perä huuti nii kamalasti, että sinne jäi. Tykkään kyllä tuon ajan muotoilusta. https://www.erclassics.com/bmw-1502-1975-b6800/
The idea is to die young as late as possible
trahata
Viestit: 818
Liittynyt: Su Joulu 30, 2012 11:20 am
Viesti:

Re: Nelipyöräinen 1502?

Viesti Kirjoittaja trahata »

Nyt meni Bemarit Valmetit sekasin
Antsuko
Viestit: 1425
Liittynyt: To Maalis 17, 2016 9:55 am
Viesti:

Re: Nelipyöräinen 1502?

Viesti Kirjoittaja Antsuko »

trahata kirjoitti: Ma Loka 17, 2022 1:56 pm 900-1100-11021112 on saanut myös muunninlaatikolla ainakin,702.sta en muista nähneeniM mallina ja kytkin poljin kertois kovan laatikon suuntaan
On seiskanollakakkosia muunninvaihteistolla ainakin kaivurin peruskoneena ollut.
ch
Viestit: 1503
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:54 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Nelipyöräinen 1502?

Viesti Kirjoittaja ch »

Joo se muunninlaatikko & turbiini menee ilmeisesti sinne tavallisen kytkimen ja laatikon tilalle melko vaivatta. Turbiinihan on ulkomainen valmiste Borg&Warner, joten sillä voi olla moottoriin joku oma kiinnitysreikäjako tai sovitelaippa?? Tietääkö joku parmmin? Sitten laatikosta eteenpäin tasauspyörästö ja ronkka-akselit ja jarrut on samoja kaluja kuin isommissa 02 sarjalaisissa. Näihin tehtiin ukkomestareita ja sen jälkeiset CM-sarjalaisetkin vielä. Muunninvehkeessä on mallinimessä joko M-kirjain tai sitten nolla on ykkönen esim 702 ->712

Tuolla jotain esitteitä aiheesta.

http://www.kaivinkoneet.com/forum/viewt ... f=2&t=1671
http://www.kaivinkoneet.com/forum/viewt ... f=2&t=1687
Neliveto mahdollistaa kiinnijäämisen entistä hankalampiin paikkoihin
Antsuko
Viestit: 1425
Liittynyt: To Maalis 17, 2016 9:55 am
Viesti:

Re: Nelipyöräinen 1502?

Viesti Kirjoittaja Antsuko »

ch kirjoitti: Ke Loka 19, 2022 1:09 pm Joo se muunninlaatikko & turbiini menee ilmeisesti sinne tavallisen kytkimen ja laatikon tilalle melko vaivatta. Turbiinihan on ulkomainen valmiste Borg&Warner, joten sillä voi olla moottoriin joku oma kiinnitysreikäjako tai sovitelaippa?? Tietääkö joku parmmin? Sitten laatikosta eteenpäin tasauspyörästö ja ronkka-akselit ja jarrut on samoja kaluja kuin isommissa 02 sarjalaisissa. Näihin tehtiin ukkomestareita ja sen jälkeiset CM-sarjalaisetkin vielä. Muunninvehkeessä on mallinimessä joko M-kirjain tai sitten nolla on ykkönen esim 702 ->712
Sanoisin muunninlaatikon olevan Valmetin suunnittelua ja valmistetta lukuunottamatta Borg & Warner turbiinia, suunnanvaihtopakkoja ja suunnanvaihtoventtiiliä.

Valtra_UM353CM_käsikirja_osa2_FI ruutukaappaus

M-vaihteiston halkileikkauskuva
(klik)


Kuva M-vaihteistosta ns. levitettynä
(klik)
Avatar
rattori
Viestit: 11136
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:11 pm
Paikkakunta: Ylä-Savo
Viesti:

Re: Nelipyöräinen 1502?

Viesti Kirjoittaja rattori »

------------
tractors
Avatar
rattori
Viestit: 11136
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:11 pm
Paikkakunta: Ylä-Savo
Viesti:

Re: Nelipyöräinen 1502?

Viesti Kirjoittaja rattori »

------------
tractors
Ferkku
Viestit: 5145
Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:51 pm
Paikkakunta: suupohoja
Viesti:

Re: Nelipyöräinen 1502?

Viesti Kirjoittaja Ferkku »

https://www.youtube.com/watch?v=EvxmpYE17Wo No siinä se nyt on. Enpä tiedä onko 70-luvun paras traktori, mutta ulkonäkö on sitä luokkaa, että olis pärjänny taannoisessa rumin traktori äänestyksessä. :lol:
Juice
Viestit: 2063
Liittynyt: La Tammi 12, 2008 7:08 pm
Paikkakunta: Vindala
Viesti:

Re: Nelipyöräinen 1502?

Viesti Kirjoittaja Juice »

Ferkku kirjoitti: Su Heinä 30, 2023 11:11 pm https://www.youtube.com/watch?v=EvxmpYE17Wo No siinä se nyt on. Enpä tiedä onko 70-luvun paras traktori, mutta ulkonäkö on sitä luokkaa, että olis pärjänny taannoisessa rumin traktori äänestyksessä. :lol:
Voisiko olettaa jos puhutaan kolmesta kappaleesta, että ne olisi olleet erilaisilla pellityksillä? Vrt;

http://www.murtola.com/galleria/albums/ ... o-1977.jpg

Kaverilla mielenkiintoisia videoita mutta jättäisi nyt jumaliste tuon hifistelyn pois, kameran kierrot ym. jonninjoutava kikkailu.
VD5
Viestit: 1875
Liittynyt: Su Joulu 13, 2009 11:58 am
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Nelipyöräinen 1502?

Viesti Kirjoittaja VD5 »

Juice kirjoitti: Ma Heinä 31, 2023 9:35 am
Ferkku kirjoitti: Su Heinä 30, 2023 11:11 pm https://www.youtube.com/watch?v=EvxmpYE17Wo No siinä se nyt on. Enpä tiedä onko 70-luvun paras traktori, mutta ulkonäkö on sitä luokkaa, että olis pärjänny taannoisessa rumin traktori äänestyksessä. :lol:
Voisiko olettaa jos puhutaan kolmesta kappaleesta, että ne olisi olleet erilaisilla pellityksillä? Vrt;

http://www.murtola.com/galleria/albums/ ... o-1977.jpg
Se kolmas taisi olla jollain tälläkin foorumilla vaikuttavalla/vaikuttaneella. Jossakin toisessa viestiketjussa oli siitä joitain vuosia sitten kuviakin. Konehan lepäili osittain purettuna pölkkyjen varassa ladon takana. Se muistaakseni oli tuollaisella lennonjohtotorni-hytillä ja taisi olla MWM-moottorilla.

En muista missä yhteydessä siitä tuli aikanaan puhe. Olisiko ollut silloin, kun oli se prototyyppi 1102-4 myynnissä. Se, joka oli pari vuotta liian vanha ollakseen sarjatuotanto-1102-4 ja jossa oli 1100 nelikoissa käytetty etuakseli.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], Juho M-P, stoker, TunturiPappa ja 40 vierailijaa