Nelipyöräinen 1502?

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Valmettimies
Viestit: 1387
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 8:59 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Valmettimies »

Olispa hieno saada nähdä tuota materiaalia!
Aina ei voi onnistua ei edes joka kerta.
diesel5
Viestit: 32
Liittynyt: Ti Huhti 19, 2011 4:55 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja diesel5 »

Olis kyllä kultuuriteko jos saisi kaikki filmit koko kansan nähtäväksl :D
jusape
Viestit: 3500
Liittynyt: Ti Touko 03, 2011 10:56 pm
Paikkakunta: Yläne
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusape »

Vaan epäilenpä, jotteivat tule isompaan julkisuuteen..... 8)
Ihmeitä tehdään päiväs, mahdottomat vaatii kaks
Nuffit DM4-54, Univ Four-61, 460T EVO III ( ~300hp ) -64,
GMC 6-71 -65 (Detroit Diesel), Allis-Chalmers TL20D-60
USA GM autoja vuodesta -90 + Muuta roipetta

http://WWW.NUHVI.NET
http://WWW.KONEKANSA.NET
kkuula
Viestit: 1141
Liittynyt: Ti Helmi 15, 2011 7:05 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kkuula »

Harmi jos ei tule enemmälti julkisuuteen! Olisi varmasti mielenkiintoista materiaalia.
Passaako kysyä mikä estää materiaalin esittämisen edes osin julkisesti?
jusape
Viestit: 3500
Liittynyt: Ti Touko 03, 2011 10:56 pm
Paikkakunta: Yläne
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusape »

Ketjun aloittaja vastannee tähän paremmin, jos vastaa.... 8)
Ihmeitä tehdään päiväs, mahdottomat vaatii kaks
Nuffit DM4-54, Univ Four-61, 460T EVO III ( ~300hp ) -64,
GMC 6-71 -65 (Detroit Diesel), Allis-Chalmers TL20D-60
USA GM autoja vuodesta -90 + Muuta roipetta

http://WWW.NUHVI.NET
http://WWW.KONEKANSA.NET
Admin
Viestit: 6092
Liittynyt: Ke Tammi 11, 2006 12:58 pm
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Admin »

kkuula kirjoitti:Harmi jos ei tule enemmälti julkisuuteen! Olisi varmasti mielenkiintoista materiaalia.
Passaako kysyä mikä estää materiaalin esittämisen edes osin julkisesti?
Tekijäinoikeuslaki.

Katellaan joskus nuffiteltalla tapahtumissa :wink:
Markkinoiden parhaimmat Wieska -lumilingot Kuuksenvaarasta. Soita 040-7306421 https://www.youtube.com/watch?v=IbiCOqk3fho
Pellervo
Viestit: 749
Liittynyt: La Joulu 31, 2005 6:20 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pellervo »

Jotain arvausta tuosta vetävän etuakselin teon aloittamisesta.
Suomessa ei varmaankaan kannattanut alkaa tehdä pieniä sarjoja etuvetoakseleita koska ulkomailta sai edullisemmin tavaraa useammiltakin valmistajilta, valuuttaa kun jo alkoi olla tuontikomponentteihin.
Brasilia oli eri tilanteessa, osien tuonti oli valuuttapulan takia mahdotonta, kaikki oli tehtävä itse. Ja taisivat olla ne määrätkin isompia. Muistan joskus kuulleeni, että Brasiliaan sai tuontilisenssin vain proton osille, mutta sarjaan päästäkseen piti tehdä itse tai teettää paikallisilla valmistajilla.
jusape
Viestit: 3500
Liittynyt: Ti Touko 03, 2011 10:56 pm
Paikkakunta: Yläne
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusape »

Jotain tuon suuntaista asia lienee ollut, piirrustukset saa viedä, mutta koneet on valmistettava ko. maassa liki alusta loppuun....
Ihmeitä tehdään päiväs, mahdottomat vaatii kaks
Nuffit DM4-54, Univ Four-61, 460T EVO III ( ~300hp ) -64,
GMC 6-71 -65 (Detroit Diesel), Allis-Chalmers TL20D-60
USA GM autoja vuodesta -90 + Muuta roipetta

http://WWW.NUHVI.NET
http://WWW.KONEKANSA.NET
Make
Viestit: 1338
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:51 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Make »

Tuon ihmetellyn protokoneen tyyppi on 1302
Avatar
mike
Viestit: 5311
Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 11:26 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi / Vts
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mike »

Olin joskus kymmenkunta vuotta sitten Tourulassa parkissa, kun jokin noita protopajan 6- tai 8-tuhatta sarjan koneita ajeli hiljakseen siinä tiellä. Koneen ääni kiinnitti huomion kun outoa volinaa piti liikkuessaan, oli ehkä Comprex ahtimella tai joku hydrovaihteisto kokeilu.
Noita vanhempia 60-80 luvun koneita on ollut maatiloilla koeajossa Jyväskylän ympäristössä, ainakin Vaajakoskella.
jusape
Viestit: 3500
Liittynyt: Ti Touko 03, 2011 10:56 pm
Paikkakunta: Yläne
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusape »

Jostain syystä, Comprex-ahdin ei ole vaan yleistynyt, vaan taisi jäädä vain Valmetin kokeiluksi.
Kehitysmahdollisuuksia tuolla olisi kenties ollutkin, jos olisivat (pystyneet?, resurssit??) jatkamaan kehittelyä?
Ihmeitä tehdään päiväs, mahdottomat vaatii kaks
Nuffit DM4-54, Univ Four-61, 460T EVO III ( ~300hp ) -64,
GMC 6-71 -65 (Detroit Diesel), Allis-Chalmers TL20D-60
USA GM autoja vuodesta -90 + Muuta roipetta

http://WWW.NUHVI.NET
http://WWW.KONEKANSA.NET
Fiat640
Viestit: 3831
Liittynyt: To Helmi 25, 2010 2:40 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fiat640 »

jusape kirjoitti:Jostain syystä, Comprex-ahdin ei ole vaan yleistynyt, vaan taisi jäädä vain Valmetin kokeiluksi.
Kehitysmahdollisuuksia tuolla olisi kenties ollutkin, jos olisivat (pystyneet?, resurssit??) jatkamaan kehittelyä?
Olisko ollu että ei konneet kestäneet semmosta voiman lisäystä mikä tuola saatiin aikaan. Jostaki kuullu myös että olis tullu maksamaan liikaa rattorit tuola comprexilla.
retku
Viestit: 1653
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 7:46 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja retku »

mulla semmonen käsitys että aika kultaa muistot. onhan se comprexi hieno ja harvinainen, mutta nykyäivänä ihan turha.

ahtimet on kehittyneet. moottorit on kehittyneet. aika monta neloskonetta löytyy mikä pieksee 1203:n comprex koneen 10-0.

monihan vaihtoi normaali ahtimen melkeen uutena 1203:een. veto puuttui ylhäältä.
----------

onhan niitä kaiken näkösiä mekaanisia-ahtimia nykydieseleissä, esim. mersussa.

turbomoottorista traktorikäytössä ei mun mielestä oo alaväännöstä puutetta? vai onko jollain?
nixu85
Viestit: 14
Liittynyt: Ke Joulu 02, 2009 7:55 pm
Paikkakunta: Vieremä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nixu85 »

retku kirjoitti:mulla semmonen käsitys että aika kultaa muistot. onhan se comprexi hieno ja harvinainen, mutta nykyäivänä ihan turha.

ahtimet on kehittyneet. moottorit on kehittyneet. aika monta neloskonetta löytyy mikä pieksee 1203:n comprex koneen 10-0.

monihan vaihtoi normaali ahtimen melkeen uutena 1203:een. veto puuttui ylhäältä.
----------

onhan niitä kaiken näkösiä mekaanisia-ahtimia nykydieseleissä, esim. mersussa.

turbomoottorista traktorikäytössä ei mun mielestä oo alaväännöstä puutetta? vai onko jollain?
Keksivät turboon hukkaportin, sillä turboahdin saatiin hyötysuhteeltaan paremmaksi kuin comprex.
Niko Savolainen
opelman
Viestit: 331
Liittynyt: Ti Maalis 02, 2010 8:40 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja opelman »

Make kirjoitti:Tuon ihmetellyn protokoneen tyyppi on 1302
Ai meinaat että nelipyöräinen 1502 ois ollut 1302? mitään lisätietoa tästä ihmeestä?

Tuossa koneviestin jutussa luki että brasiliassa valmet esitteli vuonna 1973 6-pyttysen 1102 valmetin. Meinannekko sitten sitä 1102K mallia.
valmet 706 http://www.farmphoto.com/image.aspx?n=7 ... s=original
Aja millä ajat. Ja valametillä loput.
retku
Viestit: 1653
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 7:46 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja retku »

opelman kirjoitti:
Make kirjoitti:Tuon ihmetellyn protokoneen tyyppi on 1302
Ai meinaat että nelipyöräinen 1502 ois ollut 1302? mitään lisätietoa tästä ihmeestä?

Tuossa koneviestin jutussa luki että brasiliassa valmet esitteli vuonna 1973 6-pyttysen 1102 valmetin. Meinannekko sitten sitä 1102K mallia.
valmet 706 http://www.farmphoto.com/image.aspx?n=7 ... s=original
***brassi valmet oli mwm koneella ja 1102 laatikolla.
Make
Viestit: 1338
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:51 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Make »

Ei tullut kysyttyä 1302 teknisiä tietoja. Oli siellä ollut MVM koneellakin kone, mutta käsittääkseni se ei ollut tuo.
Protot on voitu numeroida miten vaan. Olishan se kuitenkin ollut luonteva numerointi: 1102, 1302, 1502
Admin
Viestit: 6092
Liittynyt: Ke Tammi 11, 2006 12:58 pm
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Admin »

Joskus muinoin kysyin tästä aiheesta foorumillamme, sekä valmetti-palstalla.

Silloin tämän proton olemassa olo tulkittiin täysin tuulesta temmatuksi, joten nyt porukka näki, että ei silmäni valehdelleet :D

VDB:n piti kehitellä oma etuakseli nähtävästi siksi, että brasilian valtio ei antanut tuontilupaa osto-akseleille. Sama hommahan oli MWM moottorissa, joka valmistettiin ja kasattiin brasiliassa valmeteihin valmiiksi. Sisun saaminen valmetin nokalle, oli sekin tuskien takana brasiliassa.
Markkinoiden parhaimmat Wieska -lumilingot Kuuksenvaarasta. Soita 040-7306421 https://www.youtube.com/watch?v=IbiCOqk3fho
Ripel
Viestit: 2506
Liittynyt: Su Loka 26, 2008 10:27 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ripel »

Kirjassa kerrotaan, että paikallisen valmistusasteen kohottaminen oli tärkeää. Tästä syystä käytettiin MWM moottoreita jotka olivat etukammiokoneita ja valmistaja halusi pysyä tässä rakenteessa. Valmetin "painostuksella" ja kokemuksella 68 puolivälissä saatiin käytöön kaksi suoraruiskumoottoria 3 syl. 52hv ja 4syl. 70hv samalla tekniikka uudistettiin vastaamaan mallia 565/500 mallimerkinnäksi tuli VdB 60id ja Vdb 80id
Admin
Viestit: 6092
Liittynyt: Ke Tammi 11, 2006 12:58 pm
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Admin »

Ripel kirjoitti:Kirjassa kerrotaan, että paikallisen valmistusasteen kohottaminen oli tärkeää. Tästä syystä käytettiin MWM moottoreita jotka olivat etukammiokoneita ja valmistaja halusi pysyä tässä rakenteessa. Valmetin "painostuksella" ja kokemuksella 68 puolivälissä saatiin käytöön kaksi suoraruiskumoottoria 3 syl. 52hv ja 4syl. 70hv samalla tekniikka uudistettiin vastaamaan mallia 565/500 mallimerkinnäksi tuli VdB 60id ja Vdb 80id
Injecao direta koneet olivat myös MWM koneita, Sisu tuli vasta myöhemmin Vdb:n nokalle.
Markkinoiden parhaimmat Wieska -lumilingot Kuuksenvaarasta. Soita 040-7306421 https://www.youtube.com/watch?v=IbiCOqk3fho
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ambasador, Google [Bot], Jorde, Peksu123 ja 53 vierailijaa