International 844XL hydrauliikka?

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
dunlop
Viestit: 465
Liittynyt: Su Kesä 07, 2009 8:50 pm
Viesti:

Re: International 844XL hydrauliikka?

Viesti Kirjoittaja dunlop »

Alkuperäisiä rajoittimia Natikka-sukuisista joutunu vaihtamaan kotimaisiin tarvike teleskooppeihin kun noiden alkuperäisten hienous ei tunnu uppoavan suomalaiseen isäntään. Pitää saada se perinteinen kantikas jossa rivi normireikiä ja yksi pitkäreikä.
Originaalit toimii hienosti kun vaan tajuaa niiden "jujun" niinkuin roopenpoika edellä selosti.
-SS-
Viestit: 15657
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: International 844XL hydrauliikka?

Viesti Kirjoittaja -SS- »

roopenpoika kirjoitti: Ti Heinä 09, 2019 7:41 am Alunperin jarrut ovat alennusvaihteen öljyissä, mutta rakennetta on muutettu niin etttä
ne ovat vaihteistoöljyssä, mielestäni XL;ssä on niin. Saksalaisten jarrut ei vaadi märkäjarru öljyä.
Hydrauliikassa ei ole imusuodinta. Pumppuna siinä on kaksoispumppu, josta toinen on ohjaukselle.
Oliko nyt niin, että nämä ackela hy-tran ultrat voi laittaa vaihdelaatikkoon. ja hydraalisäiliöön voi laittaa 46 litraa vaikka Neste gear Utto premiumia, koska kaikki hydrauliset koneet sisältävät valmiiksi sitä, ja Fordit on täytetty siitä tynnyristä. Olisi tarnu 5 kannua tilata sitä hytrania, erillinen hydraulisäiliö oli jotenkin vieras ajatus mieltää, että siinä hytin alla on lähes 100 litraa öljyjä, mitäpä sillä haetaan.

Natikka kyllä on varmaan jokin 1890-luvun höyrykoneesta kehitetty, jäähdytysnestettä on 20 litraa, moottoriöljyä 12, vaihdelaatikossa 45,5 litraa, alennusvaihteissa 7 litraa, hydrauliikassa 46 litraa.

-SS-
-SS-
Viestit: 15657
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: International 844XL hydrauliikka?

Viesti Kirjoittaja -SS- »

dunlop kirjoitti: Ma Syys 30, 2019 11:20 pm Alkuperäisiä rajoittimia Natikka-sukuisista joutunu vaihtamaan kotimaisiin tarvike teleskooppeihin kun noiden alkuperäisten hienous ei tunnu uppoavan suomalaiseen isäntään. Pitää saada se perinteinen kantikas jossa rivi normireikiä ja yksi pitkäreikä.
Originaalit toimii hienosti kun vaan tajuaa niiden "jujun" niinkuin roopenpoika edellä selosti.
Säätö vaan pitäisi ajaa keskelle aurat maassa ja merkata jollakin, että lukituskohta tulee sopivaan paikkaan ja se pitkänreiän jousto menee sen auran luonnollisen asettumisen kahden puolen. Tavanomaisella teleskooppirajoittimellahan ajetaan auroilla hetki ilman tappia, ja sitten haetaan kumpaankin se tappi reikään, joka pilkistää "pitkänreiän" keskellä.

Voikohan natikan vetovartta painaa suoraksi vai väsyykö niin pahaksi, että katkeaa ? Vasemmassa on lievä taipuma niin että taittuu ulospäin, eli keskeltä sisäänpäin. Saakohan noita tarvikkeena, on pikakytkentäkourat siinä.

-SS-
-SS-
Viestit: 15657
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: International 844XL hydrauliikka?

Viesti Kirjoittaja -SS- »

No nyt natikka hajosi. No ei oikeastaan, toinen ulkopuolisen hydrauliikan vipu repsahti rennoksi, putos jotenkin nivelestä, kun joutui tuuppimaan kellunnalle äkeen yksitoimisen noston ja laskun .

Lähteekö se sensodraulic muovikoppa ylös kun pultit irrottaa, vai olisiko parrempi irrottaa oikea takapyörä; siitä lokasuojapellin alta pääsee kyllä sille vivulle. Kädellä tunnustelemalla tuntuu irronnut tanko vivun pallosta. Pa-tankki on tiellä.

Kyllä natikalla äestä vetelee, mut fordilla revitään ryskähommat.

Sekin tuli huomatuksi, että osa työkoneista ei ole ollut ajateltu pikakytkentäkouran kanssa käytettäväksi. Esim. Elho suursäkkinostin, ylö ruisku ja Moteska ruisku (työntövarsi)

-SS-
roopenpoika
Viestit: 1529
Liittynyt: Ke Elo 01, 2012 7:41 am
Viesti:

Re: International 844XL hydrauliikka?

Viesti Kirjoittaja roopenpoika »

Pankin alla olevasta lattialuukusta voi päästä vivuille, en ole varma kannattaa tutkia.
jkl
Viestit: 500
Liittynyt: Su Loka 10, 2010 9:58 pm
Paikkakunta: 39810
Viesti:

Re: International 844XL hydrauliikka?

Viesti Kirjoittaja jkl »

Kyllä niihin vipuihin ylettyy käsikopelolla hytin takaa purkamatta mitään.
Vaihdoin niiden välitankojen nivelkupit metallisiin, lötyy laakeri/ruuvikaupoista.
Kestänee paremmin kun muovi.
Ihan standardikamaa. Kaasusylkkyjen ja vaijereiden päistä niitä myös jää.
-SS-
Viestit: 15657
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: International 844XL hydrauliikka?

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Miljoonalaatikossa oli yksi melkein sopiva. Räpläsin sitä toista vipua ja samalla tavalla tuli pois sieltä muovisesta kupista.

Pitkään seisonut käyttämätön traktori näitä hapertuvia muoveja löytyy.

Tilasin sitten ebaysta. Isompi vahinko tuli kun ajoin radiopeltoreista lautasäkeellä ylitte. Se niistä sitten. Viimeksi ajoin kuulosuojaimet silpuksi -76 vuonna. Semmosta se on kun on höperehtinyt koko ikänsä.

-SS-
TunturiPappa
Viestit: 5781
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: International 844XL hydrauliikka?

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

-SS- kirjoitti: Pe Touko 08, 2020 4:47 pm Isompi vahinko tuli kun ajoin radiopeltoreista lautasäkeellä ylitte. Se niistä sitten. Viimeksi ajoin kuulosuojaimet silpuksi -76 vuonna. Semmosta se on kun on höperehtinyt koko ikänsä.

-SS-
Ajattele asiaa näin: oli hyvä ettei ne olleet päässä sillä hetkellä kun ajoit niistä yli.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -65
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
-SS-
Viestit: 15657
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: International 844XL hydrauliikka?

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Tarkemman inventaarin jälkeen Ackela Hy-tran Ultraction öljyä on varastossa 134 litraa. Se riittäisi vaihdelaatikkoon (42 l) ja hydrauliikkaan (46 litraa) . Kun vähän etsiskelin, niin 844XL:n vaihteisto näyttäisi olevan ZF T3000 - sarjaa. ZF:n öljyhyväksyntäluettelossa ei ole tuota Hy-trania. Hy-tranin muut kuin MAT 3540 hyväksynnät ovat myös tuntemattomat. Petronas on suuri valmistaja, valmistaa myös New Holland Ambrat.

Ex - omistajalla oli yhdessä vaiheessa 685 International, ymmärrän nyt, miksi joka paikassa käytti noita punaisia öljyjä.

Ei viitsisi vaihtaa kahta kertaa, jos jarrut ja vaihteen kytkeytymiset menevät huonommaksi mitä nyt. Esimerkkinä pikaiset öljytyypin vaihdot; Mobilfluidit eivät toimineet näissä Fordeissa kuumana hyvin. Vaihdoin Fordilla pois Shell öljyihin, nyttemmin Neste Utto.

Petronas näyttää sivuillaan voiteluainevalitsmen, ja siellä on joka paikkaan Ackela Hy-tran Ultraction paitsi moottoriin Ackela Engine OIl 15W-40 ja Perävaihteisiin Akcela Tramec S.

Vaihtoväliksi määritellään 1000 tuntia, joten todennäköisesti kahden vuoden päästä pääsee sitten vaihtamaan johonkin halvempaan UTTO - öljyyn. Eikä tuo jyrsimen kanssa ryömiminen kaiketi rasita oikein kovasti voimansiirtoa.

-SS-
Make
Viestit: 1346
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:51 pm
Viesti:

Re: International 844XL hydrauliikka?

Viesti Kirjoittaja Make »

Käsittääkseni 844 vaihteisto on IH omaa tekoa. 1255 ja 1455 on ZF tekoa.
-SS-
Viestit: 15657
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: International 844XL hydrauliikka?

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Make kirjoitti: La Huhti 09, 2022 7:58 pm Käsittääkseni 844 vaihteisto on IH omaa tekoa. 1255 ja 1455 on ZF tekoa.
Joo onkin jokin "total syncron" - malli. Olisiko franskalainen. Laitan punaista, kun on ennestäänkin sitä.

Alkaa kylvöaika painaa päälle, saisi nesteitä vaihdetuksi, vesipumppu on toiminut hyvin ja tuntuu pysyvän lämmöt tasaisena.

-SS-
roopenpoika
Viestit: 1529
Liittynyt: Ke Elo 01, 2012 7:41 am
Viesti:

Re: International 844XL hydrauliikka?

Viesti Kirjoittaja roopenpoika »

Make kirjoitti: La Huhti 09, 2022 7:58 pm Käsittääkseni 844 vaihteisto on IH omaa tekoa. 1255 ja 1455 on ZF tekoa.
Minusta tuon vaihteiston kehityshistoria alkaa -24 sarjasta ja
päättyy -55, seen, ZF on ollut ehkä mukana suunnittelussa.
Mallisarja -46 on ZF laatikolla, joka on täysin erilainen.
WoTi
Viestit: 135
Liittynyt: Su Huhti 17, 2016 6:02 pm
Viesti:

Re: International 844XL hydrauliikka?

Viesti Kirjoittaja WoTi »

Jos 844 sivukardaani ja 30 kmh kuten kai Suomessa aina ollut, laatikkoon vain 80w-90 GL-4. 845 jossa painevoitelu voi sitä hytraania liruttaa.
-SS-
Viestit: 15657
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: International 844XL hydrauliikka?

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Kyllä olen selvillä tuosta GL4 80W-90 vaatimuksesta. Toisaalta, Hy-tran ultraction täyttää GL-4 ja on viskositeetiltaan 5W-30 (moottoriöljyluokat) eli hiukan ohuempaa.

Näyttää siltä, että tuo Case 1209 sisältää Ford M2C-86A/B myös.

Juu voihan tuota säästää toiseen hydrauliikkavaihtoon. Pitää vaan hakea vaihteistoöljyä sitten erikseen. Mobilube HD ehkä kolme kannua. Toimii perävaihteeseenkin sitten sama.

Fordissa käytin vaihdelaatikossa tuota 80W-90. Pakkasella kun käynnisti, piti varovasti liirata kytkimellä vaihteisto liikkeelle, muuten saattoi sammua voimantarpeeseen.

-SS-
roopenpoika
Viestit: 1529
Liittynyt: Ke Elo 01, 2012 7:41 am
Viesti:

Re: International 844XL hydrauliikka?

Viesti Kirjoittaja roopenpoika »

Öljyvaatimus muuttui kun tuli 40 km/h laatikko, samalla tuli
voitelupumppu ja sähkösolenoidit jotka ei oikein toimi
jäykällä öljyllä, öljyn määrää myös vähennettiin.
IH - HY - TRAIN öljyksi.
WoTi
Viestit: 135
Liittynyt: Su Huhti 17, 2016 6:02 pm
Viesti:

Re: International 844XL hydrauliikka?

Viesti Kirjoittaja WoTi »

Mobilube HD on GL-5 mutta tiedä miten tarkka tuo siitä on. Niistä synkrojen kulumisista jotkut puhelee kun lisäainestus hieman eri.

Kyllä natikan loota noilla paksuilla öljyillä ja yli 20 pakkasella on aika rauhallinen liikkeissään. Nimim. 1x 824, 1x 824 4, 1x EX-844-4
Spirax AX GL-4 oli 844, 824 on toisessa ollu vuoskaudet neste hypoidi ja sitä GL-5. Ja toisessa on mobilube GX:t
-SS-
Viestit: 15657
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: International 844XL hydrauliikka?

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Luin netin "essonbaarien" kirjoituksia. Monessa kohdassa todettiin, että Hy-Tran ei ole ehkä paras vaihteistoöljy, mutta sinkittömyydessä ja jossakin muussa ominaisuudessa, kuten vaahdonesto- sekä vedensitomiskyvyssä, Hy-Tran lienee hyvää luokkaa.

Petronas, joka ei ole mikään pieni voiteluainevalmistaja, ei oikein sano juuta eikä jaata, Hy_tran öljyn käytöstä tavallisissa mekaanisissa vaihteistoissa, mutta joka tapauksessa brittiläisten international-traktorinen voimansiirrossa Hy-tran on perinteisesti toiminut riittävän hyvin.

Tuo punainen väri kyllä oudoksuttaa. Automaattivaihteistoöljyissä olen tuollaista väriä nähnyt.

-SS-
roopenpoika
Viestit: 1529
Liittynyt: Ke Elo 01, 2012 7:41 am
Viesti:

Re: International 844XL hydrauliikka?

Viesti Kirjoittaja roopenpoika »

HY - TRAN tuli Suomen markkinoille samaan aikaan kun
474 - 674 tuli markkinoille, joskus -70 ja oli pitkään yksinvalmistuksessa
WoTi
Viestit: 135
Liittynyt: Su Huhti 17, 2016 6:02 pm
Viesti:

Re: International 844XL hydrauliikka?

Viesti Kirjoittaja WoTi »

Sens-o-draulicista muistelen että Hy-traanilla toimi nostolaite kylmänä nopeammin kuin yleisöljyllä jota tuli käytettyä myöhemmin kuin toisissa koneissa piti sitä olla ja hyvin pelasi niilläkin. Sens-o-draulicin esiohjaus pillit taitavat aika pieniä olla, muuten oli hieno ja tarkka systeemi kun siihen tottui. Nykyisten sähkösten kanssa sitä tulee ikävä.
Myöskään Hy-traanilla en muista että olisi ollut vaahtoamis ongelmia. 824 jättää joka kerta maamerkin pakkasilla yleisöljyillä jos vain säiliö ylämerkissä.
Hydrauliikkaöljyä en suosi varsinkaan kun sekoittuu yhdessä koneessa perän kanssa (ei omia öljyjä hydrauliikalle)
Make
Viestit: 1346
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:51 pm
Viesti:

Re: International 844XL hydrauliikka?

Viesti Kirjoittaja Make »

Eiköhän sakemannin vaihteisto kestä lähes millä vaan puhtaalla öljyllä. GL5 voi pysy turhankin hyvin synkrojen välissä ja vaihteet korahdella.
Transittiin joskus laitoin Esson syntettistä GL4 ja 5 öljyä. Joutui äkkiä vaihtamaan puhtaat GL4 öljyt että sai vaihteet korisematta päälle.
Pitkän linjan edesmennyt Natikkahuoltaja sano joskus, että karamellivärillä saa punaisen värin öljyyn. Meidän 955 on ilmeisesti maahantuontihuollossa 41 vuotta sitten laitettu Shellin tarra, joka käskee laittaa vaihteistoon Agro-oilia, eli yleisöljyä. Yleisöljyä ja Donaxia siellä pääsääntöisesti on ollut. Ulosotosta on mennyt yksi laakeri ja toistakymmentätuhatta tuntia tuolla on ajettu.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: ch, GCS3, havi ja 53 vierailijaa