International 844XL hydrauliikka?

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
vaniljacreme
Viestit: 4742
Liittynyt: Ti Loka 04, 2011 1:40 pm
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Re: International 844XL hydrauliikka?

Viesti Kirjoittaja vaniljacreme »

siis kuvitellaan että tässä kyseinen sihti. onko öljyn suunta punainen eli hydrauliikkaöljy tulee pumpulta tuonne koteloon putkea pitkin ja menee tuon sihdin läpi ja keskeltä sihtiä öljyn matka jatkuu nostolaitteisiin tms vai onko öljyn suunta sininen eli öljy tulee tuonne koteloon keskeltä sihtiä ja putkea pitkin nostolaitteisiin? punaisessa vaihtoehdossa moskat jää ulkopuolelle ja sinisessä ne on tuon sihdin sisällä.
Kuva
roopenpoika
Viestit: 1530
Liittynyt: Ke Elo 01, 2012 7:41 am
Viesti:

Re: International 844XL hydrauliikka?

Viesti Kirjoittaja roopenpoika »

Suunta on punainen, eli öljy menee ensin ohjaukseen ja sieltä paluuna virtauksen jakajaan (oikea nimitys)
jatkaa siitä matalapaineisena nostolaitteen ohjauspiiriin.
Virtausjakajan venttiilissä on pieni reikä, joka voi olla osittain tukossa.
vaniljacreme
Viestit: 4742
Liittynyt: Ti Loka 04, 2011 1:40 pm
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Re: International 844XL hydrauliikka?

Viesti Kirjoittaja vaniljacreme »

kävin tuossa putkia katsomassa ja punainen se virtaus 95% varmuudella on. ne sihdit tosiaan oli puhtaat. pumppuun tulee suodattimen kautta hydrauliikkaöljy ja jakautuu painepuolelta ohjaukselle ja suodattimelle. suodattimesta menee putki tuonne painesäätimelle.
roopenpoika
Viestit: 1530
Liittynyt: Ke Elo 01, 2012 7:41 am
Viesti:

Re: International 844XL hydrauliikka?

Viesti Kirjoittaja roopenpoika »

Onko siinä kaksi samanlaista painesuodinta, ohjaukselle ja muulle hydrauliikalle, kummallekkin omansa.
Imusuodinta noissa ei ole, eli pumput vetää suoraan tankista.
vaniljacreme
Viestit: 4742
Liittynyt: Ti Loka 04, 2011 1:40 pm
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Re: International 844XL hydrauliikka?

Viesti Kirjoittaja vaniljacreme »

eikus juu noin se on. eli painepuolella kumpikin suodatin. no mutta tää on tässä olkoot ominaisuutena. sitten kun halvaantuu kokonaan korjaillaan.
vaniljacreme
Viestit: 4742
Liittynyt: Ti Loka 04, 2011 1:40 pm
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Re: International 844XL hydrauliikka?

Viesti Kirjoittaja vaniljacreme »

Selailin tätä keskustelua taas mielenkiinnosta ja tuo säätörulla takana saisiko kunnon kuvaa ohjekirjasta missä asennossa se kuuluu olla kun työkone perässä/ ei käytössä. Saattaapi alkutahma selittyä myös sillä. Nyt kun enemmän ajeltu viikottain nostolaitteet kylmänä toimineet paremmin. Tää on seissy vuositolkulla entisellä omistajalla. Tuossa on kahta eri versiota klo 3 ja klo 6 pintaan jossa se perusasento kuuluisi olla. Onko muuten kukaan joutunut korvaamaan tuota venttiiliä käykö siihen joku perus kolmitie venttiili tms vai löytyykö alkuperäisenä?
roopenpoika
Viestit: 1530
Liittynyt: Ke Elo 01, 2012 7:41 am
Viesti:

Re: International 844XL hydrauliikka?

Viesti Kirjoittaja roopenpoika »

Kaukosäätöventtiiliä ei voi korvata millään muulla venttiilillä.
Venttiilille on säätöohje, käsittääkseni sen voi poistaa käytöstä sulkemalla sille tuleva putki.
vaniljacreme
Viestit: 4742
Liittynyt: Ti Loka 04, 2011 1:40 pm
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Re: International 844XL hydrauliikka?

Viesti Kirjoittaja vaniljacreme »

Sulla vissiin oli ohjeet tuohon säätöön aiempien kirjoitusten perusteella? Täytyisi varmaan joku tarkempi huoltokirja ostella.
-SS-
Viestit: 15657
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: International 844XL hydrauliikka?

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Takalokasuojan rulla on perusasennossaan käännettynä ääriasentoon vastapäivään. Rullassa voi olla merkkikolo, joka on silloin alas päin osoittava.

Sisällä olevat vivut, vaikka olevat ala-asennossa, rullalla saa nostetuksi vetovarsia kääntämällä sitä myötäpäivään ja lasketuksi kääntämällä vastapäivään. Jos sisävivut ja vetovarret ovat jossakin väliasennossa, rullalla pystyy nostamaan mutta ei laskemaan siitä kohdasta. Jos sisävivut ovat yläasennossa ja varret ylhäällä, rullalla ei ole mitään vaikutusta vetovarsien asentoon.

Äsken lykin lunta natikalla, ja kyllä se on melko hankala; vaihdevivut ovat polven tiellä, jarrupolkimet liian lähellä kytkinpoljinta ja takaikkunan alareuna peittää levyn näkyvistä. Selkä kierossa alkaa nopeasti väsyttää, kun jalat pitää pinnistellä keskilinjalta vasemmalle ja hartiat poikittain oikealle.

-SS-
vaniljacreme
Viestit: 4742
Liittynyt: Ti Loka 04, 2011 1:40 pm
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Re: International 844XL hydrauliikka?

Viesti Kirjoittaja vaniljacreme »

Rullassa on joku pyöreä kohouma mutta ei reikää. Vois sen säätää enemmän vastapäivään nyt levy hitusen kantaa ajoittain eli perusasento liian korkealla. Ite oon niin pieni mies ei noita ongelmia ole ilmennyt auratessa. Aluevaihtajan vivustolle voisi jotain kehitellä kesällä. Ilmeisesti siellä on perus pallonivelet jotka kuluneet. Rasvaus auttaa hetkeksi että suht sujuvasti menee päälle. Kopin kumit on mielestäni Ok ja eteen pistin pari milliä paksua kumimattoa varmuudeksi.
2713E
Viestit: 184
Liittynyt: To Elo 24, 2023 6:58 pm
Viesti:

Re: International 844XL hydrauliikka?

Viesti Kirjoittaja 2713E »

Vähän koroketta penkkiin ja vastaava kantapäitten alle keskilattialle, tulee jo lähinäkyvyyttäkin.
Silti ei ole maailman paras taajamalumikone missään mielessä. Etupuskulevyn kanssa menettelisi.
roopenpoika
Viestit: 1530
Liittynyt: Ke Elo 01, 2012 7:41 am
Viesti:

Re: International 844XL hydrauliikka?

Viesti Kirjoittaja roopenpoika »

vaniljacreme kirjoitti: Ke Joulu 27, 2023 10:25 am Sulla vissiin oli ohjeet tuohon säätöön aiempien kirjoitusten perusteella? Täytyisi varmaan joku tarkempi huoltokirja ostella.
On ohje, mutta on niin pitkä selostus ja vaatii kuvan, en viitsi jäljentää.
vaniljacreme
Viestit: 4742
Liittynyt: Ti Loka 04, 2011 1:40 pm
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Re: International 844XL hydrauliikka?

Viesti Kirjoittaja vaniljacreme »

Juu. Asiaa siivuten onko kukaan noita niveliä vaihteistoon vaihdellut mitä kautta tapahtuisi parhaiten? Tankki irti?
Riku
Viestit: 515
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:05 pm
Paikkakunta: Entinen Jalasjärvi
Viesti:

Re: International 844XL hydrauliikka?

Viesti Kirjoittaja Riku »

-SS- kirjoitti: Ke Joulu 27, 2023 10:52 am Takalokasuojan rulla on perusasennossaan käännettynä ääriasentoon vastapäivään. Rullassa voi olla merkkikolo, joka on silloin alas päin osoittava.

Sisällä olevat vivut, vaikka olevat ala-asennossa, rullalla saa nostetuksi vetovarsia kääntämällä sitä myötäpäivään ja lasketuksi kääntämällä vastapäivään. Jos sisävivut ja vetovarret ovat jossakin väliasennossa, rullalla pystyy nostamaan mutta ei laskemaan siitä kohdasta. Jos sisävivut ovat yläasennossa ja varret ylhäällä, rullalla ei ole mitään vaikutusta vetovarsien asentoon.

Äsken lykin lunta natikalla, ja kyllä se on melko hankala; vaihdevivut ovat polven tiellä, jarrupolkimet liian lähellä kytkinpoljinta ja takaikkunan alareuna peittää levyn näkyvistä. Selkä kierossa alkaa nopeasti väsyttää, kun jalat pitää pinnistellä keskilinjalta vasemmalle ja hartiat poikittain oikealle.

-SS-
Taitaa -SS katsella tuotakin asiaa hieman Fordin sinisten linssien läpi. Minusta taakse näkeminen XL ohjaamosta huomattavasti parempi kuin esim. Hara hytistä. Olen itse istunut vm. 75 harahytissä 35 vuotta ja siellä istuu minusta todella matalalla korkeiden lokasuojien ja läpinäkymättömän tausta muovi katveessa. XL hyttiin on huomattavasti parempi nousta ja istuu huomattavasti korkeammalla ikkuna pintaan nähden kuin tuossa Hara hytissä. Onko -SS- ssä natikan hytin alatakalasi niin likainen ettei siitä näe läpi? Ps. Sain joulupukilta tyynyn liinan jossa kuusi Fordin kuvaa vm. -72 ja teksti ” kauniita unia traktorin kuvia” Toivottavasti ei tuu painajaisia. ; )
2713E
Viestit: 184
Liittynyt: To Elo 24, 2023 6:58 pm
Viesti:

Re: International 844XL hydrauliikka?

Viesti Kirjoittaja 2713E »

Ei kannata vertailla eri aikakauden hyttejä. Otetaan vaikka XL vastaan Fordin Q-cab ja verrataan näkyvyyttä niiden välillä.
-SS-
Viestit: 15657
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: International 844XL hydrauliikka?

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Riku kirjoitti: Ke Joulu 27, 2023 9:17 pm
-SS- kirjoitti: Ke Joulu 27, 2023 10:52 am Takalokasuojan rulla on perusasennossaan käännettynä ääriasentoon vastapäivään. Rullassa voi olla merkkikolo, joka on silloin alas päin osoittava.

Sisällä olevat vivut, vaikka olevat ala-asennossa, rullalla saa nostetuksi vetovarsia kääntämällä sitä myötäpäivään ja lasketuksi kääntämällä vastapäivään. Jos sisävivut ja vetovarret ovat jossakin väliasennossa, rullalla pystyy nostamaan mutta ei laskemaan siitä kohdasta. Jos sisävivut ovat yläasennossa ja varret ylhäällä, rullalla ei ole mitään vaikutusta vetovarsien asentoon.

Äsken lykin lunta natikalla, ja kyllä se on melko hankala; vaihdevivut ovat polven tiellä, jarrupolkimet liian lähellä kytkinpoljinta ja takaikkunan alareuna peittää levyn näkyvistä. Selkä kierossa alkaa nopeasti väsyttää, kun jalat pitää pinnistellä keskilinjalta vasemmalle ja hartiat poikittain oikealle.

-SS-
Taitaa -SS katsella tuotakin asiaa hieman Fordin sinisten linssien läpi. Minusta taakse näkeminen XL ohjaamosta huomattavasti parempi kuin esim. Hara hytistä. Olen itse istunut vm. 75 harahytissä 35 vuotta ja siellä istuu minusta todella matalalla korkeiden lokasuojien ja läpinäkymättömän tausta muovi katveessa. XL hyttiin on huomattavasti parempi nousta ja istuu huomattavasti korkeammalla ikkuna pintaan nähden kuin tuossa Hara hytissä. Onko -SS- ssä natikan hytin alatakalasi niin likainen ettei siitä näe läpi? Ps. Sain joulupukilta tyynyn liinan jossa kuusi Fordin kuvaa vm. -72 ja teksti ” kauniita unia traktorin kuvia” Toivottavasti ei tuu painajaisia. ; )
Kuva

Hara-hytin (1974-1977) iso takalasi on selkänojassa melkein kiinni. Täysin esteetön näkyvyys vetovarsista taakse päin, silti ratti on mukavasti sylissä, suunnanvaihto sormenpään ulottuvilla ja polkimiin ylettyy hyvin. 844:n XL-ohjaamossa on vähintään kyynärän mitan verran takaikkunan saumaan, vaikka penkki on taka-asennossa, niin että ratti jää liian kauas. Onhan siellä takana varattu matkustustila, se työkalulaatikko, jonka päälle apumies mahtuu istumaan jalat poikittain.

Eli takalanan (VM) levyosa jää poikkipalkin taakse, ja niitä levyn kulmia pitää tähtäillä, kun tarkasti ottaa. Alemmasta ikkunasta näkyy lähinnä vetovarsien alkupää. Lisäksi asentosäädön vipu menee lähes lattiaan asti, ja sinne joutuu kurkottamaan ulkopuolisen venttiilien vipujen yli. Se pienempi nostolaitevipu on sen verran ahtaassa raossa, että sinne joutuu oikein asettelemaan sormensa, että sitä pystyy käyttämään. Senkin ala-asento on todella alhaalla.

Nyt kun natikka on myös lumikoneena samoja lumia pukataan, ei sillä kyllä saa aikaiseksi sillä tavalla kuin tuolla pienemmällä Fordilla. Onhan tottumus yli 50 vuotta tarttunut kouraan, ei sitä voi kieltää. Enkä katsele minkään väristen lasien läpi, onhan Haraan paha mennä sisään ja paha tulla pois, ja eteen ja sivulle on näkyvyys heikohko, mutta sen ison takaikkunan läpi katsellessa takanäkyvyys on aivan ihanteellinen.

-SS-
Riku
Viestit: 515
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:05 pm
Paikkakunta: Entinen Jalasjärvi
Viesti:

Re: International 844XL hydrauliikka?

Viesti Kirjoittaja Riku »

Tuosta nostolaite vivun ergonomiasta jäi vielä kertomatta. Minusta se ei ole hyvä vm. 1965 - 1976 mallin Fordissa. Minullakin siinä oli noin 20 cm jatko niin ylä asennossa se oli hyvä mutta ala asennossa ei. Kun siihen kurkotteli tällainen 178 cm normaali kätinen ala asennossa ei silmien eteen avautunut tuollainen -SS- kuvaama näkymä vaan aivan muuta. Anteeksi tämä teidän hydrauliikka osion sekoitus näillä omilla mielipiteilläni! Oli aivan pakko kun luin tuota -SS- Fordin hehkutusta. Vetäydyn taasen tästä viettämään hiljaiseloa taka alalle.
-SS-
Viestit: 15657
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: International 844XL hydrauliikka?

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Juu nyt on kasineljäneljällä taas tunaroitu kuivurin edustaa puhtaaksi. Näkyvyysvertailu on otettu penkillä istuen. 844:ssä on Foordiin verraten aivan samanlainen kurkottelu nostolaitteelle, väistellen siinä penkin vieressä olevia ulkopuolisen hydrauliikan kahta vipua. Ainakin tuolla VM lanalla piti laittaa aivan ala-asentoon kaarelle, tai sitten käyttää "pikkuvipua", joka on todella alhaalla ala-asennossa. Tuo vetokoukkupeili on yllättävän häiritsevä oikean kautta katsovalle peruuttelijalle.

Kuva

PIdän kyllä ikkunat puhtaina. Mutta tuo Casen alaikkuna on sen verran pahassa kulmassa, että kun ladonovesta valoisasta peruuttaa pimeään vajaan, heijastukset tekevät vetovarsien sovittelun mahdottomaksi, jolloin tulee avattua takaikkuna ja kurkoteltua poikkiraudan yli kurkkimaan.

-SS-
RIPALA
Viestit: 28
Liittynyt: Ke Marras 17, 2021 5:36 pm
Viesti:

Re: International 844XL hydrauliikka?

Viesti Kirjoittaja RIPALA »

Auttaiskohan, jos sen 844:n maalais siniseksi? Saahan sen takalasin peilin muuallekkin, jos siitä on haittaa. Omassa 845:ssä olen laittanut peilin kiinnitykseen siipimutterin tavallisen M8-mutterin tilalle. Peili on helppo ottaa pois silloin, kun on esim. enemmän perälevyhommaa.
Muutama natikka 8)
Riku
Viestit: 515
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:05 pm
Paikkakunta: Entinen Jalasjärvi
Viesti:

Re: International 844XL hydrauliikka?

Viesti Kirjoittaja Riku »

RIPALA kirjoitti: Pe Tammi 12, 2024 10:52 am Auttaiskohan, jos sen 844:n maalais siniseksi? Saahan sen takalasin peilin muuallekkin, jos siitä on haittaa. Omassa 845:ssä olen laittanut peilin kiinnitykseen siipimutterin tavallisen M8-mutterin tilalle. Peili on helppo ottaa pois silloin, kun on esim. enemmän perälevyhommaa.
Peukuttaisin tätä jos olisi peukku noissa hymiöissä.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 45 vierailijaa