Juho M-P kirjoitti: ↑Ke Marras 17, 2021 11:44 am
Paskat ja laiminlyödyt hajos. Loput on urbaania legendaa
Ja Mazdan B2200 diesel... no nyt hajos seisoessaankin
Savutustestien alkuaikoina Opelin käyttämä diesel oli "vapautettu" päästötestistä, kun eivät sitä ryntäytystä kestäneet. Maahantuojan sepustuksella tuo muunmuassa c-asconan pellin alta löytynyt kötöstys pääsi näin pälkähästä.
....kaikkia inssejä tuo tieto ei ajoissa tavoittanut.
1tumppi kirjoitti: ↑Ke Marras 17, 2021 5:55 pm
Vuonna 90 sain kortin, mulla oli 120af2 datsuni joka ruostui yleensäkin. Isä vei paikalliselle peltisepälle joka hitsasi neliökaupalla levyä pohjaan ja helmoihin.
Vein sitten ratsuni leimalle. Ei meinannut pipo päässä pysyä kun juuri valmistunut jolppi hakkas ja riehui hikipäässä rengasraudan kanssa auton alla. Ei sitten saanut reikää pohjaan, laski autoa sitten alemmaksi ja hakkasi kuskinpuolen iskarin vierestä reiän konehuoneeseen!! Tuumasi hikeä pyyhkien otsallaan että löytyihän sitä pehmeätä.
Nuorena nöösipoikana en uskaltanut sanoa mitään, korjattiin sitten se reikä ja leima saatiin. Oli se sairasta katsastaminen siihen aikaan, ihan pelotti sinne mennä.
Oli se hyvä kun vapauttivat katsastustoiminnan, sen jälkeen siellä talutetaan auton omistaja mukavaan tuoliin istumaan ja tarjotaan kahvia.
Kävin muuten pari vuotta sitten samalla konttorilla missä se sekopää katsuri riehui. Yllätys oli melkoinen kun sama heppu tuli autoa hakemaan, pikkusen huvitti kun tarjos ensin kahvia ja sitten aloitettiin katsastus.
Karkaa tämä juttu varsinaisesta aiheesta....
Viimeesen kerran kun olin A-katsastuksella autoa näyttämäs yhren naisihmisen autoa hakattihin 2 insinöörin voimin, jäi sitten viimeiseksi vierailuksi sillä asemalla…..oli aika rajun näköistä puuhaa.
Juho M-P kirjoitti: ↑Ke Marras 17, 2021 11:44 am
Paskat ja laiminlyödyt hajos. Loput on urbaania legendaa
Ja Mazdan B2200 diesel... no nyt hajos seisoessaankin
Joo - jos dieselmoottori ei minun ajossani hajoa niin ei sitä katsurikaan ryntäytyä paskaksi.
Kyllä ehjä virittelemätön moottori tehtaan säädöissä kestää maksimikierroksia tai rajoitinta vasten huutoa. Mulla oli kerran VR6 golfissa pikku vuoto jäähdytysjärjestelmässä eikä sitä meinannut löytyä. Otin sitten konstiksi ajaa kotiverstaalle viimeiset 15km siten että kaikki pätkät missä voi ajoin kakkosella kaasu pohjassa rajoitinta vasten. Kun pysäytti pihaan niin oli iloinen höyrypilvi nokalla. Syylärin päädystä vuoti tiivisteen välistä. Ei muutaku uusi Hella syyläri ja ajo jatkui.
Silloin kun oli tuo Diesel- Esko, niin ennen katsastusta pyöräytin sormin muutaman kierroksen kaasuvaijerin kuoresta, niin ei mennyt enää täyskierroksille. Koskaan ei kukaan ihmetellyt, ettei tämä oikein kierrä.
K1-katsatuksella sanottiin silloin dieselmittausten alkuaikoina että jos ei 1,6D Volkkari olisi kiertänyt yli 5000 kierrosta ryntäytysmittauksessa niin oli hylätty hyväksyttävästä K-arvosta huolimatta. Sitten on tullut jonkun kerran katsastettua Valmet 612-moottorilla oleva Sisu, jossa ruiskutuspumpussa ei ole ahdonalaisen syötön tehokasta säätöä jolloin antaa täydet syötöt ennen ahtopaineen nousua, ja mustaa savua syntyy hirmuinen pöllähdys ryntäytysmittauksessa. Vaan eipä hätää, 612 koneelle on eri K-arvoraja katsastukseen. Kyllä näitä poikkeussääntöjä löytyy.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
thames kirjoitti: ↑Ke Marras 17, 2021 9:11 pm
Kyllä ne löytää lahot paikat ja pitääkin löytää. Ehjiä autoja ne ei koputtele.
Kyllä ne koputtelee ja vielä ihan tällä vuosituhannellakin koputtelivat.
Vaimon toyota oli leimalla, itse sitä siellä käytti.
Oli ensin ruuvarilla koputellut helmoja ja sitten jollain isommalla raudalla mutta ei saanut reikää peltiin.
No tehtiin pientä provokaatiota, kun siinä autossa oli ollut ruostetta, isä hitsaili helmat 3mm tavarasta ja sitten ennen katsastusta vedettiin tuore alustamassa päälle.
Joskus on tullut tehtyä sellaisia "ratsupaikkoja" sisäpuolelta, eikä sitten tullut sitä pohjan puolelta siistittyä, niin kerran alkoi tuollainen paikka katsuria kiinnostamaan, mutta ilme oli pettynyt, kun ei se koputtelurauta mennytkään läpi. Näitä tuli tehtyä kun ei maassa makaaminen kiinnostanut ja piti paikka tehdä ennen leimalle vientiä.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin. Konekansa.fi
Juho M-P kirjoitti: ↑Ke Marras 17, 2021 10:47 pm
Mazdan dieseleissä oli pirusti kansihalkeamia se nyt vain on totuus
Toki samanikäsissä oli monessa muussankin mutta oli seassa niitä ikiliikkujiakin.
Siihen kysymykseen sisältyi pieni kompa. B2200:n S2 dieseli on Perkinsin suunnittelema 4.135, jota on valmistanut ainoastaan Mazda. Sitä on käytetty myös saman aikakauden Ford Rangerissa ja monessa muussa käytössä. Isompaa 4.154 versiota samasta moottorista on valmistanut myös Perkins itse.
Juho M-P kirjoitti: ↑Ke Marras 17, 2021 10:47 pm
Mazdan dieseleissä oli pirusti kansihalkeamia se nyt vain on totuus
Toki samanikäsissä oli monessa muussankin mutta oli seassa niitä ikiliikkujiakin.
Siihen kysymykseen sisältyi pieni kompa. B2200:n S2 dieseli on Perkinsin suunnittelema 4.135, jota on valmistanut ainoastaan Mazda. Sitä on käytetty myös saman aikakauden Ford Rangerissa ja monessa muussa käytössä. Isompaa 4.154 versiota samasta moottorista on valmistanut myös Perkins itse.
Mielenkiintoista.Kukas saman aikakauden Mazdan 2.0 "henkilöauto dieselin" on suunnitellut,kun muistaakseni oli vahvasti saman näköinen päälle päin kuin tuo pakujen 2.2 litrainen?Mulla oli joskus Mazda pickup johon oli laitettu hajonneen 2.2:n tilalle 626:n 2.0 diesel ja se sopi paikalleen muitta mutkitta,vuosimalliltaan nämä oli 80-luvun loppupuolen vehkeitä.Fordilla ja Mazdalla oli jotain yhteistyökuviota noiden pakujen kanssa 80-luvulla,kun muistan sellaisen tapauksen että serkkuni toi Saksasta Mazdan 2200 pakun,mutta se oli merkiltään Ford ja eniten ihmettelin sitä että siinä oli paripyörä akseli taka-akselina,outo oli kapistus.
Juho M-P kirjoitti: ↑Ke Marras 17, 2021 10:47 pm
Mazdan dieseleissä oli pirusti kansihalkeamia se nyt vain on totuus
Toki samanikäsissä oli monessa muussankin mutta oli seassa niitä ikiliikkujiakin.
Siihen kysymykseen sisältyi pieni kompa. B2200:n S2 dieseli on Perkinsin suunnittelema 4.135, jota on valmistanut ainoastaan Mazda. Sitä on käytetty myös saman aikakauden Ford Rangerissa ja monessa muussa käytössä. Isompaa 4.154 versiota samasta moottorista on valmistanut myös Perkins itse.
Joo oon kuullut että PErkinssiä jossain vaiheessa käytettiin. En ole nähnyt koskaan. Mutta aika vikaherkkä kannen suhteen, lieko sitten tämä vai mikä.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Oli ainakin -82 -84 käytössä tuo S2/ 4.135 kone, muista Mazdan dieseleistä en tiedä mitään. Tuo tuli esiin kun peruskorjasin Westerbeken generaattoria jossa tuo kone on. Erikoinen tapaus sikäli että japsin tekemässä koneessa kaikki kierteet on tuumamittasia.
jatketaan offtopicia , että kyllä se näin on että ehyt moottori kestää kierrättää eikä hajoa pakokaasumittaukseen.
uskomattoman hyvin 300tkm ajettu 20v vanha romukin kestää huudattamista tuntikausia jääradalla rajoitinta vasten merkistä riippumatta.
thames kirjoitti: ↑Ke Marras 17, 2021 9:11 pm
Kyllä ne löytää lahot paikat ja pitääkin löytää. Ehjiä autoja ne ei koputtele.
Kyllä ne koputtelee ja vielä ihan tällä vuosituhannellakin koputtelivat.
Vaimon toyota oli leimalla, itse sitä siellä käytti.
Oli ensin ruuvarilla koputellut helmoja ja sitten jollain isommalla raudalla mutta ei saanut reikää peltiin.
No tehtiin pientä provokaatiota, kun siinä autossa oli ollut ruostetta, isä hitsaili helmat 3mm tavarasta ja sitten ennen katsastusta vedettiin tuore alustamassa päälle.
Elikkä ei ollut ehjä auto vaan ruosteinen tojota. Tojotat sen verran lahoja että niitä varmasti osaavat tutkia.
thames kirjoitti: ↑Ke Marras 17, 2021 9:11 pm
Kyllä ne löytää lahot paikat ja pitääkin löytää. Ehjiä autoja ne ei koputtele.
Kyllä ne koputtelee ja vielä ihan tällä vuosituhannellakin koputtelivat.
Vaimon toyota oli leimalla, itse sitä siellä käytti.
Oli ensin ruuvarilla koputellut helmoja ja sitten jollain isommalla raudalla mutta ei saanut reikää peltiin.
No tehtiin pientä provokaatiota, kun siinä autossa oli ollut ruostetta, isä hitsaili helmat 3mm tavarasta ja sitten ennen katsastusta vedettiin tuore alustamassa päälle.
Elikkä ei ollut ehjä auto vaan ruosteinen tojota. Tojotat sen verran lahoja että niitä varmasti osaavat tutkia.
Siis olihan se ehjä mutta kats.inssi oletti, ettei ole ehjä.
thames kirjoitti: ↑Ke Marras 17, 2021 9:11 pm
Kyllä ne löytää lahot paikat ja pitääkin löytää. Ehjiä autoja ne ei koputtele.
Kyllä ne koputtelee ja vielä ihan tällä vuosituhannellakin koputtelivat.
Vaimon toyota oli leimalla, itse sitä siellä käytti.
Oli ensin ruuvarilla koputellut helmoja ja sitten jollain isommalla raudalla mutta ei saanut reikää peltiin.
No tehtiin pientä provokaatiota, kun siinä autossa oli ollut ruostetta, isä hitsaili helmat 3mm tavarasta ja sitten ennen katsastusta vedettiin tuore alustamassa päälle.
No Helsingissä ainakin aikanaan inssit uhosivat, että hylkäävät korjauksen jos siihen on vedetty massaus päälle. Eivät kuulemma pystyneet näkemään korjauksen asiallisuutta. Toki tarkastuksen jälkeen sai massata.
thames kirjoitti: ↑Ke Marras 17, 2021 9:11 pm
Kyllä ne löytää lahot paikat ja pitääkin löytää. Ehjiä autoja ne ei koputtele.
Kyllä ne koputtelee ja vielä ihan tällä vuosituhannellakin koputtelivat.
Vaimon toyota oli leimalla, itse sitä siellä käytti.
Oli ensin ruuvarilla koputellut helmoja ja sitten jollain isommalla raudalla mutta ei saanut reikää peltiin.
No tehtiin pientä provokaatiota, kun siinä autossa oli ollut ruostetta, isä hitsaili helmat 3mm tavarasta ja sitten ennen katsastusta vedettiin tuore alustamassa päälle.
Elikkä ei ollut ehjä auto vaan ruosteinen tojota. Tojotat sen verran lahoja että niitä varmasti osaavat tutkia.
Ei kaikki Toyotat ole lahoja!
Herra tulee katsomaan Toyota Carinaa, joka on vuosimallia 1989. Ei ole vielä hitsattu kertaakaan. Taas jälleen kerran katsastusmies sanoi: Auto on kunnossa, hyvää matkaa...
Ehkä olisi paikallaan, ettet yleistäisi? Aikoinaan sanoivat minulle: Foordi ei ole auto, eikä margariini ole voita... ja oikeassa olivat..